"""
Raamatun mukaan Jumala luo jokaisen ihmisen omaksi lapsekseen. Lapsi on jo äitinsä kohdussa Pyhän Hengen pyhittämä, uskovainen (Jer. 1:5). Pelastava usko ei ole riippuvainen järjestä, päättelytaidosta tai historiantuntemuksesta. Se on yksinkertaista sydämen uskoa, josta pieni lapsi salatulla tavalla, Jumalan armosta ja Kristuksen sovintotyön tähden on osallinen.
Lapsi on alusta alkaen Jumalan silmissä rakas, tärkeä ja arvokas. Kastetilaisuudessa luetaan usein psalmi, jossa tunnustetaan: ”Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut” (139:13). Usko Jumalaan Luojana johtaa kristilliseen näkemykseen, että lapselle kuuluu jo sikiövaiheessa täydet ihmisoikeudet.
Jeesuksen mukaan aikuisilla on paljon opittavaa lapsista. Hän korosti lapsen asemaa Jumalan valtakunnan suurimpana ja asetti hänet uskovaisen esikuvaksi. ”Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.” (Mark. 10:14–15.)
Jeesus antoi seurakunnalleen tehtäväksi julistaa evankeliumia, opettaa kaikki, mitä hän on käskenyt omiensa noudattaa ja kastaa uskovat kolmiyhteisen
Jumalan nimeen (Matt. 28:19–20). Jeesuksen mukaan myös lapsi tulee ottaa kristillisen opetuksen piiriin. Hän kehottaa ohjaamaan lasta oikeaan ja
varoittaa johtamasta häntä väärään: ”Jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen”
(Matt. 18:6).
Lapsen kuolematon sielu tarvitsee Jumalan sanan ravintoa. Kristillisyydessämme lasten opetusta ja kasvatusta varten on luotu muun muassa kolmiosainen pyhäkouluopas, jossa Raamatun keskeiset kertomukset ja Jeesuksen opetukset tulevat esille turvallisesti ja lapsentajuisesti. Lastenlehti Siionin kevättä on julkaistu vuodesta 1931 lähtien lasten uskonelämän ja vanhempien kasvatustyön tueksi.
Jeesus näytti tärkeän esimerkin ottaessaan lapsia syliinsä ja siunatessaan heitä (Mark. 10:16). Jumalan seurakunta on maan päällä Kristuksen ruumis, joka jatkaa Jeesuksen tehtävää niin lasten kuin vanhempienkin siunaajana. Tässä ovat organisoidun evankeliumin työn ohella keskeisessä roolissa lapsen vanhemmat, joiden kannattaa kuljettaa lapsiaan pyhäkouluun ja seuroihin ja kertoa heille arjen keskellä hyvästä Jumalasta. Lapsen on turvallista kasvaa uskossa ja elämässä, kun hän saa jo kotonaan olla Jumalan seurakunnan hoidossa.
"""
Lähde: Päivämies
Lapsi on uskovaisen esikuva
13
231
Vastaukset
- hellureihellurei
Hyvin kopioitu. Vielä kun ymmärtäisit.
>>Raamatun mukaan Jumala luo jokaisen ihmisen omaksi lapsekseen.** Puppua.
Missään luomiskertomuksessa ei ihminen luotu Jumalan lapseksi, vaan Jumalan kuppaniksi; 1 Moos 1;26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
>>Lapsi on jo äitinsä kohdussa Pyhän Hengen pyhittämä, uskovainen (Jer. 1:5).**
4 Minulle tuli tämä Herran sana:
5 "Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa, minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin; minä asetin sinut kansojen profeetaksi".
Kenestä, kenen Henki täytti jo kohdussa? Ei koko maailman lapsia, vaan siihen Pyhitetyn, eli tuleva profeetta, joka on Juuda.
Tutustu Raamattuun hieman, ennekuin otat siitä yhden jakeen.
Tämä ei koske ollenkaan pakanoita vaan Juudan valtion perus- isää.
Se usko ei Häntä pelastanut, piti uhrata eläimiä, se pelasti. Kristuksella asiaan ei ollut mitään vaikutusta. He eivät käyttäneet edes Kristus nimeä.
Hieman järkeä juttuihisi.
Tuota Psalmin tekstiä ei luettu koskaan Israelissa kastetilaisuudessa, koska yhtään lasta ei ole juutalaiset, ei israelilaiset eikä kristityt koskaan kastaneet ja Psalmit kirjoitettiin vain Israelille. Ei pakanoille.
Lapsi on Jumalan silmäterä, ja pelastuva siihen ikään, kun Hän erottaa oikeanväärästä, ja pelastus sen jälkeen on vain usko Jeesukseen Herrana.
Ihmisoikeus maallisten lakien mukaan tulee, kunhan hengittää itse. Psalmissa 139 ei puhuta ihmisoikeuksista yhtään mitää.
Moissä kohti Jeesus puhui uskosta? Ei missään. Järki ja tietokin mukaan. EI MISSÄÄN, Hän puhui; älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Kysymys on luottamisesta Jeesukseen, kun lapsi. SRK;ssa Häneen ei luota lapset eikä aikaiset.
Uskosta ei puhuttu mitään, se on niitä SRK raamatun tekstejä.
Missä SRK;lla on palkattuja lähettejä, kristillisillä pienelläkin seurakunnilla niitä on tiettömien matkojen päässä satoja tuhansia.
>>Jeesuksen mukaan myös lapsi tulee ottaa kristillisen opetuksen piiriin. ** Eikö tämä ole hieman ristiriidassa pedofilian kanssa, joka on SRK;n tunnusmerkki.
Siitähän on tuomio; Myllynkivi kaulaan? Onko se toteutunut? Ei mutta nämä Isät on kovan jätkän maineessa.
>>Lapsen kuolematon sielu tarvitsee Jumalan sanan ravintoa. ** Kaikkien ihmisten sielu on kuolematon, mutta uudestisyntyneet ja lapset ovat Pyhiä, iankaikkisesti eläviä.
Jos teillä on pyhäköulu opas ja ohjelma, miksi he sitten ovat tulikiven katkuisten saarnojen kuulossa, ei ihme jos koko elämä pelätään ja säikytään tulimerta.
Heikot on kirjoittajan hermeneuttiset tiedot.
Kes.- juhanille
On vähän jännää, että sinä tähän ikään kiroamaton helluntaivekkuli vastasit, vaikkei sinulta kysytty mitään.
- katsantoaJuhanille
juhanille kirjoitti:
On vähän jännää, että sinä tähän ikään kiroamaton helluntaivekkuli vastasit, vaikkei sinulta kysytty mitään.
>>Missään luomiskertomuksessa ei ihminen luotu Jumalan lapseksi, vaan Jumalan kuppaniksi>>
Tietyllä tavalla olet teknisesti oikeassa. Ihminen on Jumalan kumppani, joka toteuttaa elämän tarkoitusta, ihmisen itse sitä tarkoitusta ymmärtämättä. Jumala on sisäisesti meissä, sisäisen lapsen (sisäinen kumppani) ominaisuudessa. Titi Arosaara on myös oikeassa. Mutta Juhani ei taida ymmärtää.
Titi tarkoittaa sisäistä lasta. Sisäistä lasta ei voida koskaan tuhota, vaan ainoastaan piilottaa. Esimerkiksi Juhani sinäkin olet piilottanut sen tiedostamattasi. Sisäinen lapsi on Jumalan lapsi ja Jumala yhtä aikaa.
>>Kenen Henki täytti jo kohdussa? Ei koko maailman lapsia, vaan siihen Pyhitetyn, eli tuleva profeetta, joka on Juuda.>>
Kaikki ihmiset ovat samalla viivalla. Sinäkin.
>>Hieman järkeä juttuihisi.>>
Ei sillä järjellä ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Järjen vangiksi otitkaatte, vai miten se meni.
>>Lapsi on Jumalan silmäterä, ja pelastuva siihen ikään, kun Hän erottaa oikeanväärästä, ja pelastus sen jälkeen on vain usko Jeesukseen Herrana.>>
Lapsi ei erota koskaan oikeaa väärästä, ei se ole kiinnostunut aiheesta ollenkaan. Siksi aikuisenkin pitää palata juurilleen, lapseksi ja synnyttävä uudelleen. Oikean ja väärän tunteminen on aikuisen ongelma tai autuus. Lapsi on Jumalan kumppani, kuten sanoit, eikä se osallistu miltään osiin harhoisi.
>><Hän puhui; älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.>>
Niin siinä kuitenkin kävi, että sinä itse Estit ja teet kaikkesi että se tulee estetyksi jatkossakin.
>>Kysymys on luottamisesta Jeesukseen, kun lapsi.>>>
Ja se toimisi suunnitellusti sinullakin, ellet eläisi harhoissa ja et olisi sitä estänyt.
>>Eikö tämä ole hieman ristiriidassa pedofilian kanssa, >>>
Ei siinä ole ristiriitaa, kaikki toimii loogisen johdonmukaisesti.
Pirkko Muhonen kertoo tavanneensa runsaasti hyväksikäytöstä kertovia uhreja helluntailaispiireissä.
- törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä viiden vuoden ehdottoman vankeustuomion saanut helluntaievankelista ( saarnaajien Suomen ennätys)
- oman lapsensa seksuaalisesta hyväksikäytöstä 1,5 vuoden vankeustuomion saanut helluntaikuoronjohtaja
- poikien törkeään seksuaaliseen hyväksikäyttöön syyllistynyt helluntainuorisotyöntekijä, joka "sovitti" tekonsa "Jumalan silmien edessä" ja sai ylennyksen helluntaiseurakunnan pastoriksi
- lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä puolen vuoden vankeustuomion saanut helluntaipastori.
>>>Heikot on kirjoittajan hermeneuttiset tiedot.>>>
Tieto vaikuttaa suoraan pelastukseen vasta sitten kun on kadottanut lapsen. Mutta sinä et tiedä, että sinussa asuu sisäinen lapsi koska piilotit sen itse itseltäsi. Tuon tietäminen ja sen lisäksi sen ymmärtäminen auttaisi sinua pääsemään Kohtalon ikeisestä harhastasi ja joka tuhosi elämäsi.
En ole Sinulle mikään Juhani.
Toiseksi, älä selittele ja väännä Titin sanomaa, se on pielessä.
En todella halua ymmärtää, koska sitä ei ymmärrä avaajakaan, tai paremminkin kolumnin kirjoittaja ylipäätään.
Turha kirjoittaa; Titi tarkoittaa sisäistä lasta.
Miten sitten ymmärrät sen, että kun Jumala loi ihmisen kuvakseen, (Gen 1;26) ja sen jatkuvuuden joka on Gen 5; 3 Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet.
Miten nyt, kun ihminen ei enää ollut Jumala kuva, miten se sisäinen lapsesi voi?? Kenen Hän sitten on?
Tuosta Hengen esiintymisestä kohtuun, on katsottava kuten Raamattu Sanoo, se koskee tässä VAIN JUUDAA.
Silloinhan Henki ei ollut Maan päällä, kävi vain tarvittaessa. Mutta eihän se ole nytkään kaikkialla, mm SRK on ulkona, ei yhtään armolahjaa, ei Hengen hedelmää.
>>Ei sillä järjellä ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Järjen vangiksi otitkaatte, vai miten se meni.** Näin se meni, ja tuloksena on pitkä otsa, ja pälyilevä kaste.
>>>Lapsi ei erota koskaan oikeaa väärästä, ei se ole kiinnostunut aiheesta ollenkaan.** Älä toista minua. Kerroinhan, KUNNES HÄN EROTTAA OIKEAN VÄÄRSTÄ, sen jälkeen Hän on vastuussa itsestään, ja vain usko Jeesukseen Herrana pelastaa, ei mikään muu.
Uudestisyntymien ei ole menoa juurilleen, siksi Jeesus hieman naurahteli Nikodamukselle, kun Hän kyseli, - pitääkö sinne mennä?
Ei, vaan uudestisyntyä YLHÄÄLTÄ. Joh 3;
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
Ei siis lihan kanssa pelleile, vaan syntyy uudesti uskonsa vuoksi Jeesukseen ylhäältä, Taivaasta.
Ja tämä on tosi, siinä ei palata juurilleen? Eli kuten Nikodemos epäili.
Kysyin, eikö tämä ole ristiriidassa pedofilianne kanssa, vastasit; Ei siinä ole ristiriitaa, kaikki toimii loogisen johdonmukaisesti.
Se on kyllä toiminut teillä systemaattisesti, joka kylässä kymmeniä, ellei satoja.
Huudatko avuksesi Muhosta?? Haloo, riittää kun tunnustat omat pedofilasi, se on lasten naintia, mutta Muhonen toteaa vain suulle suutelua.
Isänne nain lapsiaan ilman suutelua, siksi VL nainen on kylmä, ei puhu eikä pussaa, addiktoi vaan. Ja sitten, luonnollisesti tupakalle.
Kokemusta on.
Minä olen mies. Aito uudestisyntynyt ja näin Pyhä.
Sisällä on vitaali- elimet ja verenkierto, ei sinne lapsi mahdu.
Kes.- Niin.tuota
>>>En ole Sinulle mikään Juhani.><
Olet sinä, lisäksi helluntailainen rikollinen.
>><Toiseksi, älä selittele ja väännä Titin sanomaa, se on pielessä.>>
Titi on oikusessa, sinäkin yhdeltä osin mutta vahingossa.
>>En todella halua ymmärtää>>
Tuo haluttomuutesi on tyypillistä aivopestylle helluntailaiselle. Muutokseen suostuminen on pahempi asia kuin itsemurha. Toivotaan että sinulla on sydänlääkitys kunnossa. Viha tappaa enemmän kuin nortti.
>>>Turha kirjoittaa; Titi tarkoittaa sisäistä lasta.>>
Kaikki muu on turhaa paitsi purjehtiminen. (Veikko Lavi)
>><Miten sitten ymmärrät sen, että kun Jumala loi ihmisen kuvakseen,>>
Ymmärrän kuitenkin sen verran taustoja ettei tuolla ole merkitystä ellei sitä ymmärrä, kuten sinä et ymmärrä.. Ja siltikään sillä ei ole merkitystä yhtään mihinkään, vaikka ymmärtäisitkin juuri tuon. Tekstinä kyllä ymmärrän mitä siinä lukee, ehkä sinäkin.
Voidaan siis spekuloida. Kaikki mitä Jumala loi on hänen kuvaa. Ei ole muuta olemassa, paitsi erottava tekijä - järki.
>>Miten nyt, kun ihminen ei enää ollut Jumala kuva, miten se sisäinen lapsesi voi?? Kenen Hän sitten on?>>
Jumalan.
Sisäinen- lapsi voi huonosti kun joutuu elämään sinun helluntailaisen rikollisen kehossa. Kokoajan se potkii sinua ja sinä sen potkimisen johdosta voit huonosti, hikoilet ja vihaat muiden ajatuksia ja kokemuksia. EI, ei se ei johdu toisista, vaan sinun egosi torjunnasta. Torjuntasi on niin heikko ettet voi enää tehdä muuta kuin solvata. Muita aseita sillä ei enää ole, koska olet Raato.. Jatkossa joko kuolet toisen kerran tai synnyt uudelleen toisen kerran.
>>Kysyin, eikö tämä ole ristiriidassa pedofilianne kanssa, vastasit;>>
Niin kysyit, mutta vastaan uudelleen.
Ei ole mitään ristiriitaa. Tilasi on sillä tasolla ettei mikään pahuus ole mahdotonta:
Pirkko Muhonen kertoo tavanneensa runsaasti hyväksikäytöstä kertovia uhreja helluntailaispiireissä.
- törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä viiden vuoden ehdottoman vankeustuomion saanut helluntaievankelista ( saarnaajien Suomen ennätys)
- oman lapsensa seksuaalisesta hyväksikäytöstä 1,5 vuoden vankeustuomion saanut helluntaikuoronjohtaja
- poikien törkeään seksuaaliseen hyväksikäyttöön syyllistynyt helluntainuorisotyöntekijä, joka "sovitti" tekonsa "Jumalan silmien edessä" ja sai ylennyksen helluntaiseurakunnan pastoriksi
- lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä puolen vuoden vankeustuomion saanut helluntaipastori.
>>Isänne nain lapsiaan ilman suutelua, siksi VL nainen on kylmä, ei puhu eikä pussaa, addiktoi vaan. Ja sitten, luonnollisesti tupakalle.Kokemusta on.>>
Sinulla on erikoisia kokemuksia ja aina rikollisia. Oletteko sukuna kärsinyt tuomion isänne lasten nainneista, vaiko muodostuuko kokemuksesi naitavana olemisesta vai naijana? Vähän sekavasti muotoilit solvauksesi tällä kertaa...
>>Minä olen mies. >>
Mutta eihän se mitenkään pois sulje rikoksiasi, että sinä itse pidät itseäsi miehenä ! - kalevinepäkaveri
"Minä olen mies. Aito uudestisyntynyt ja näin Pyhä."
On jännää, että pidät itseäsi Pyhänä. Mielestäni pyhyys ei sovi sinulle. Niin.tuota kirjoitti:
>>>En ole Sinulle mikään Juhani.><
Olet sinä, lisäksi helluntailainen rikollinen.
>><Toiseksi, älä selittele ja väännä Titin sanomaa, se on pielessä.>>
Titi on oikusessa, sinäkin yhdeltä osin mutta vahingossa.
>>En todella halua ymmärtää>>
Tuo haluttomuutesi on tyypillistä aivopestylle helluntailaiselle. Muutokseen suostuminen on pahempi asia kuin itsemurha. Toivotaan että sinulla on sydänlääkitys kunnossa. Viha tappaa enemmän kuin nortti.
>>>Turha kirjoittaa; Titi tarkoittaa sisäistä lasta.>>
Kaikki muu on turhaa paitsi purjehtiminen. (Veikko Lavi)
>><Miten sitten ymmärrät sen, että kun Jumala loi ihmisen kuvakseen,>>
Ymmärrän kuitenkin sen verran taustoja ettei tuolla ole merkitystä ellei sitä ymmärrä, kuten sinä et ymmärrä.. Ja siltikään sillä ei ole merkitystä yhtään mihinkään, vaikka ymmärtäisitkin juuri tuon. Tekstinä kyllä ymmärrän mitä siinä lukee, ehkä sinäkin.
Voidaan siis spekuloida. Kaikki mitä Jumala loi on hänen kuvaa. Ei ole muuta olemassa, paitsi erottava tekijä - järki.
>>Miten nyt, kun ihminen ei enää ollut Jumala kuva, miten se sisäinen lapsesi voi?? Kenen Hän sitten on?>>
Jumalan.
Sisäinen- lapsi voi huonosti kun joutuu elämään sinun helluntailaisen rikollisen kehossa. Kokoajan se potkii sinua ja sinä sen potkimisen johdosta voit huonosti, hikoilet ja vihaat muiden ajatuksia ja kokemuksia. EI, ei se ei johdu toisista, vaan sinun egosi torjunnasta. Torjuntasi on niin heikko ettet voi enää tehdä muuta kuin solvata. Muita aseita sillä ei enää ole, koska olet Raato.. Jatkossa joko kuolet toisen kerran tai synnyt uudelleen toisen kerran.
>>Kysyin, eikö tämä ole ristiriidassa pedofilianne kanssa, vastasit;>>
Niin kysyit, mutta vastaan uudelleen.
Ei ole mitään ristiriitaa. Tilasi on sillä tasolla ettei mikään pahuus ole mahdotonta:
>>Isänne nain lapsiaan ilman suutelua, siksi VL nainen on kylmä, ei puhu eikä pussaa, addiktoi vaan. Ja sitten, luonnollisesti tupakalle.Kokemusta on.>>
Sinulla on erikoisia kokemuksia ja aina rikollisia. Oletteko sukuna kärsinyt tuomion isänne lasten nainneista, vaiko muodostuuko kokemuksesi naitavana olemisesta vai naijana? Vähän sekavasti muotoilit solvauksesi tällä kertaa...
>>Minä olen mies. >>
Mutta eihän se mitenkään pois sulje rikoksiasi, että sinä itse pidät itseäsi miehenä !Luuletko retku ja valehtelia, ilmeisesti vielä sukurutsa, että kommentoin tuota soopaa. En varmasti juhani.
kalevinepäkaveri kirjoitti:
On jännää, että pidät itseäsi Pyhänä. Mielestäni pyhyys ei sovi sinulle.Samat terkut kun tuolle toverillesi, haista paska.
- kalevinepäkaveri
Kesitas kirjoitti:
Samat terkut kun tuolle toverillesi, haista paska.
Miksi sitten vihassa vastaat? Haistattelu on hyvin alatyylistä, oletko havainnut?
- öö-tota.nuin
kalevinepäkaveri kirjoitti:
On jännää, että pidät itseäsi Pyhänä. Mielestäni pyhyys ei sovi sinulle.>>>
Voidaan siis spekuloida. Kaikki mitä Jumala loi on hänen kuvaa. Ei ole muuta olemassa, paitsi erottava tekijä - järki.>>>
Koska Juhani ei ole vielä vastannut, niin odotellessani täydennän erinomaista keskusteluamme Hänen kanssa :)
Järki on siis Jumalan kuva.
Nyt pitää huomioida että järki on osittainen väärinymmärretty käsite aivoista. Järki on mieleen muotoutuva kokonaisuus opitusta ja tai eri aisteilla koetusta. Aivot on fyysinen työkalu, kuin ruuvimeisseli Kesitaksen peräsuolessa. Sallinette tämän ronskin vertauksen.
Aivot toki ajattelee itsenäisesti, mutta se summailee ajattelun vain aiemmin opitusta ja vain sen jonka Jumala tai Ego sallii. Mitään omaa erillistä tai itsenäistä tai luovaa ajattelua aivoilla ei ole.
Aivotoiminta on aiemmin opitun pohjalta tapahtuvaa käskyjen käsittelyä ja sen eteenpäin välittämistä. Käskyt tulevat sekä Jumalalta, että Jumalan kuvalta - Egolta.
Esim. taide syntyy suoraan Jumalalta "käskyillä", vaikka lahjakasta ihmistä saatetaan kutsua "luovaksi". Ihminen ei ole koskaan luova, päin vastoin luovuuden este.
Myös kehon kaikki elintoiminnot reagoivat suoraan ja sata prosenttisesti Jumalan "käskyihin". Autonominen hermosto on olemassa sitä ketjua varten.
Ei tämä sen vaikeampaa ole.
Kun Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksi, niin Jumala oikeasti tuli luoneeksi Itselleen kilpailijan, joka on Hänen itsensä näköinen. Sana "näkö" harhauttaa, kyse on kuitenkin samankaltaisuudesta, toiminnallisesti. Se on Ego.
Sisäisellä lapsella on totta kai Ego, mutta se on tyhjä. Ego on Jumalan kuvan "näköinen" valtias, jota perkeleeksi kutsutaan ja jota joku Saatanana palvelee.
Linuxin käyttöjärjestelmän ken osaa hahmottaa, niin egoa muotoutumista voi verrata vaikka siihen.
Mutta mitä mieltä tuosta on Kalevala - Suomalainen kansalliseepos.
- kanatetaan
Hyviä runoja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 702952
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792128
- 951956
- 321702
- 121526
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191175