Päästötavoitteet ei hybrideillä täyty

Erikoistutkija

-- EU-jäsenmaiden tulisi leikata päästökaupan ulkopuolisten kasvihuonekaasujen päästöjään vuosina 2021–2030. Suomen päästötavoitteeksi ehdotetaan 39 prosentin leikkauksia vuoden 2005 tasoon verrattuna.--
Jokainen tietää, että tämä tavoite tarkoittaa luopumista fossiilisista polttoaineista liikenteessä ja siirtymistä pääasiassa täyssähköisiin ajoneuvoihin, sekä julkisissa että yksityisautoilussa. Niihin autotehtaat Euroopassa tulevat panostamaan, hybridien kehitys jää toissijalle. Lataushybridien pitää parantaa roimasti sähköajomatkaansa, jos aikovat pysyä mukana. Isot akut, pieni apupolttomoottori, siinä ladattavien mahdollinen kehityssuunta.
http://www.hs.fi/talous/art-2000002911821.html

17

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toyota_hybrid

      Hybridin ongelma on siinä, että hybriditekniikka lisää painoa. Painoa pitää laskea, jotta kulutusta saadaan laskettua muutenkin kuin paperilla. Jos Toyota edes saisi ikälopun 1.8-moottorinsa korvattua hybrideissä VW 1.0 TSI:llä, olisi silläkin mahdollista säästää jotain.

    • Pska_kinneri

      Toyota on itsekin fossiili.

    • On säälittävää ja kakaramaista käyttää toisten nimimerkkiä! Hybridi on huomisen kulkuneuvo! Henkilöauto diesel on aikansa elänyt ja todennäköisesti ne jää pikkuhiljaa historiaan hybridien tieltä. Toyota hybridi alittaa päästönormit kirkkaasti niin nox päästöjen kuin muunkin osalta! Toisin on VW dieselien kanssa! Sähköauto ei sovi kuin pienelle osalle kansaa kulkuneuvoksi!

    • HOLISTI75

      hybrideillä nimenomaan päästään päästötavoitteisiin, esimerkiksi toyotan hybridit kuluttavat pitkällä ajollakin vähemmän polttoainetta kuin vw konsernin nakkikattilan kokoiset tsi bensiinimoottorit, toyotan Atkinson kierrolla olevat 1.8 litraiset bensiinimoottorit ovat hyötysuhteeltaan paljon parempia kuin vw konsernin dieselmoottorit ja tästä on tukittua ja testattua tietoa autobild lehdessä. vety on myös erittäin hyvä tulevaisuuden polttoaine, päästöt pelkkää vettä.

      • onnen.esteitä

        Vety ei ole hyvä tulevaisuuden polttoaine ellei vedyn valmistuksessa käytettävä sähkö ole käytännössä lähes ilmaista. Koko prosessin hyötysuhde eli vedestä sähköllä vedyksi, vedyn paineistus, säilytys, kuljetus ja muuttaminen polttokennolla takaisin sähköksi on alle 25%. Tätä ei yleensä vedyn tulevaisuuden hehkutuksessa kerrota tai sitten vahingossa unohdetaan. Ei myöskään kerrota, että ajoneuvokäytössä vedyn pitää turvallisuussyistä antaa osaksi höyrystyä eli käytännössä jo parissa viikossa vetytankissa oleva vetymäärä lähes puolittuu.


    • Toyotalla on jo vetyauto myynnissä ja vedyn tuotanto tekniikoita kehitetään jatkuvasti Toyota panostaa vetytekniikkaan ja kehitykseen ! Toyota panosti hybriditekniikkaan 90 luvulla koska tiesi ettei millään muulla tulla alittamaan tulevaisuuden päästönormeja. Ennen vetyauton yleistymistä hybridi on paras vaihtoehto ja sitäkin jatkuvasti kehitetään.

      • pientä.on

        Alkuvuonna ei Euroopassa ole myyty yhtään Miraita, jenkeissä pari sataa.


      • Ei kukaan ole väittänytkään, että olisi suurta myyntiä mutta on kuitenkin. Mutta niinkuin nimestäkin jo voi päätellä se on tulevaisuus!


      • Pienestä se hybridi myyntikin alkoi ja nyt vuodessa menee toista miljoonaa autoa kaupaksi/vuosi ja joka vuosi myydään enemmän ku edellisenä!


      • onnen.esteitä

        Kannattaa muista että vety ei ole itsessään energianlähde, se on vain väliaine energian siirtoon. Sen muuttamiseksi auton liikenenergiaksi tarvitaan ensin muutos takaisin sähköksi.
        Jos jarrutusenergian talteenottavalla sähköautolla päästään lähes 70% hyötysuhteeseen, niin vetyautolla se on parhaimmillaan 20-25%. Ero on huima eikä sitä oteta kiinni kymmeniin vuosiin jos koskaan.
        https://www.greenoptimistic.com/hydrogen-cars-efficiency/


      • No missä on kaikki sähköautot ? Ei niitä ainakaan ole liikenteessä! Luulis että niitä olis joka tienpätkällä jos ne niin helvetin erinomaisia ovat! Ei vaan näy ei! Sensijaan Toyotan valmistamia täyshybridejä tulee päivittäin vastaan vaikka ovat kuulemma kuolemassa pois jotkut viisaat täällä kertovat niin.


      • onnen.esteitä

        Hinta ja mallitarjonta se ratkaisee sähköautoissa ja vielä toimintamatka. Olisi hybridejäkin tullut liikenteeseen jo enemmän, jos eivät olisi kalliimpia kuin tavisautot. Tavisasutoilija ei laske ajomäärällään ja pienellä bensansäästöllä saavansa lisäsijoitusta koskaan takaisin


    • TotuusToyotasta

      Sekä hybridi että vetyauto ovat kuolleina syntyneitä keksintöjä. Hybridi ei ainakaan Toyotan tekemänä säästä mitään. Siitä on jo miljoonia todisteita liikenteessä. Vety taas ei ole polttoaine vaan energiavarasto.

      • onnen.esteitä

        Hybridejä tarvitaan vielä kauan mutta mikä on niissä järkevä sähkökäytön ja moottorikäytön suhde, se selviää myöhemmin. Vetyauto tai paremminkin vety-polttokenno-sähköautofirman osakkeisiin en sijoittaisi. Korkean lämpötilan polttokennolaitteet, jotka eivät käytä vetyä on sitten juttu erikseen.


      • Jep jep! Katotaan mikä kuolee mikä ei ! Sanon vaan että hybridit tulee lisääntymään kaikilla merkeillä. Dieseli kuolee pois pikkuhiljaa joka merkiltä siitä pitää päästömääräykset huolen. Kuinka joku voi edes väittää että hybridi on kuollut keksintö? Se on sama jos sanoisi ettei VW ole huijannut! ihan yhtä todellista !


      • onnen.esteitä

        Onko ylipäätään järkevää ajella nykyisen kokoisilla ja painoisilla 5-hengen autoilla vain kuljettajan viemiseksi kotoa työpaikalleen ja takaisin.


      • En yksinkertaisesti halua ajaa millään kinnerillä. Ja ajan kyllä paljon muutakin ajoa kuin pelkästään töihin ja takaisin siksi ajan Auris hybridillä. Nykyään moni ajaa jollain helvetin katumaasturi möhköllä joka painaa lähemmäs 2Tkg yksinään ja polttavat 8-11l dieseliä satasella ? Ei ole siinäkään järjen häivää mutta niinpähän vaan ajelevat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      123
      3520
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2346
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1711
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1463
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1428
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1291
    10. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe