Noin kolmekymppisten ja sitä vanhempien ihmisten pitäisi itseasiassa olla kuollet.
Nykypäivän lainlaatijoiden ja byrokraattien mielestä meidän 50-.60-.ja 70-luvuilla syntyneiden ei olisi pitänyt edes selvitä hengissä.
Meidän pinnasängyt oli maalattu lyijyä sisältävällä maalilla. Meillä ei ollut lapsille turvallisia lääkepulloja, ovia eikä kaappeja ja pyöräillessä meillä ei kenelläkään ollut kypärää.
Joimme vettä puutarhaletkusta, emme pullosta.Panimme leivän päälle voita ja
joimme limsaa jossa oli sokeria, mutta kukaan meistä ei ollut liian lihava, koska olimme aina ulkona touhuamassa.
jaoimme limsamme kavereiden kanssa ja joimme samasta pullosta,eikä kukaan siitä kuollut.
Vietimme tunteja rakentamalla laatikkoautoja vanhoista romuista ja ajoimme sitten täyttä vauhtia alas mäkeä ja vasta silloin huomasimme,että olimme unohtaneet jarrut.
Muutaman ojaanajon jälkeen opimme retkaisemaan ongelman.
Lähdimme aamulla aikaisin ulos ja tulimme kotii vasta illalla kun katuvalot oli sytytetty. Meitä ei saanut kiinni koko päivänä-ei oolu kännyköitä.
Meillä ei ollut playstationia,Nintendoa tai x-boxia,ei ainuttakaan Tv-peliä,ei99TV- kanavaa,ei surround-soundia,ei kännyköitä,kotitietokoneita tai internetin chattikanavia.Meillä oli kavereita,olimme ulkona heidän kansaan.
Me putoilimme puista,saimme haavoja,katkoimme käsiä, jalkoja ja hampaita,mutta ei ketään hastettu oikeuteen niiden onnettomuuksien johdosta.Ne olivat vahinkoja,eikä niista syytetty ketään muita kuin meitä itseämme.
Muistatko ne vahingot? M e tappelimme,saimme mustelmia ja opimme pärjäämään niiten kanssa.Me leikimme kepeillä ja tennispalloilla,söimme multaa ja ruohoa.
Kaikista varoituksista huolimatta montaakaansilmää ei puhjennut eikä meissä
kasvanut kasvanut ruohoa lopun elämää.Me pyöräilimme ja kävimme toistemme luonna,koputimme ovelle,kävelimme suoraan sisään ja osallistuimme keskusteluun.
Jotkut oppilaista koulussa eivät ollet yhtä hoksaavaisia kuin muut,ne jäivät jälkeen ja jätettiin luokalle.
Tämä sukupolvi on kasvattanut muutamia uskaliaita riskinottajia,parhaita ongelmien ratkojia ja investoijia.Viimeiset 50 vuotta ovat ollet aikaa, jolloin uusia ideoita on syntynyt räjähdysmäisellä vauhdill.Meillä oli vapaus,fiaskoja,menestystä ja vastuuta.Me opimme sopeutumaan kaikkeen.
Sinä olet yksi niistä.
ONNEA.
Toivottavasti tämän näkevät kaikki ne joilla on ollut onni vietää lapsuutensa ennen kuin lainsäätäjät ja muut viranomaiset alkoivat säädellä elämäämme meidän omaksi parhaaksemme
Meillä oli elämisen laatua.!
50-.60-.70.luvuilla syntyneet.
50
2487
Vastaukset
- obt
Unohtui vain "ruumillinen kuritus" Selkään tuli, kun pahoja tehtiin mm. omenavarkaissa. Oltiinpahan seuraavalla kerralla ovelampia.
- hessu51
Meilä ei kuritettu,isä keskusteli asioista,hänellä oli erittäin pitkä pinna!Äiti kyllä "saarnasi"!
Mutta muutaman ystävän kotiin ei ollut menemistä pariin päivään jos joku lapsista oli esimerkiksi saanut ala-arvoisen kokeista,heidän isiään melkein pelättiin! - Elina
hessu51 kirjoitti:
Meilä ei kuritettu,isä keskusteli asioista,hänellä oli erittäin pitkä pinna!Äiti kyllä "saarnasi"!
Mutta muutaman ystävän kotiin ei ollut menemistä pariin päivään jos joku lapsista oli esimerkiksi saanut ala-arvoisen kokeista,heidän isiään melkein pelättiin!Se oli sen ajan tyyliä,isät olivat sodan käyneet,tunteiltu ei!Mutta tuskin nyt kaikkia hakattiin joka päivä,kai teidän elämässänne oli hauskojakin hetkiä?
- T.R.maalari.N
niitä nykypäivän lainlaatijoita, byrograatteja ja uusien sukupolvien vanhempia ja isovanhempia.
- hessu51
Olen työssä nuorison parissa,suuri osa 80-luvulla syntyneistä ei voi hyvin,elämän kolhuista huolimatta itselläni on vankka perusta,olen "selviytyjä" juuri 50-luvulla vietetyn lapsuuden johdosta!
Olen lukenut tuon saman tekstin jostain ennenkin. Kierrätyskamaa.
Muistaa pommien ryskeessä syntynyt sitroen.- Irma
Ajattelemisen aihetta!
- aarteen etsijä
Juuri kuin minun lapsuudesta,mitä korkeampi puu-sen latvaan oli päästävä,kävyt toimi legoina,talvisin teimme puitten välistä korkealta vaaran laelta kapean railon josta laskimme mäkeä alas hurjaa vauhtia! Ei ollut lumilautoja,eikä lasketteluknkiä/suksia,tavalliset "Esko Järviset"vaan.Liukumäkenä toimi navetan katto josta pahvin palasen päällä laskimme alas lumihankeen,saappaat upoten jonnekin lumikinoksen uumeniin.
Ei hakenut kouluauto pihalta,piti hiihtää pari kilometria pilkkopimeessä yrittäen arvata missä tuiskun peittämä latu oli.
Ei osattu pelätä susia eikä muitakaan.
Posket punaisina kiiruhdimme sisälle syömään Äidin laittamaa uunilaatikkoa jossa oli rapea kuori päällä,oikein vieläkin tunnen sen tuoksun!
Leikit ja touhut oli lähinnä luonnossa tapahtuvia toimia ja jokainen käytti kekseliäisyyttään niiden toteuttamiseen.
Se oli tervettä elämää,verrattuna näitten nykynuorten virtuaalielämään kun istutaan netin ääressä vapaa-ajat.
No-heitäkin tarvitaan ja maailma menee eteenpäin.
Vertauskuvana vain. loistava fiksujen avauksien luoja.SUURI KIITOS.
- sini
Todella liikutuin kauniista sanoistasi kiitos
- Pirre*
ajattelen näin, että jokainen sukupolvi elää aina omaa ”hyvää” aikaansa, jota sitten neljän- viidenkymmenen vuoden päästää ja ajan kultaamin muistoin haikailemme ja ihastelemme.
Kun me olimme lapsia silloin esim. maalit oli juuri keksitty ja kukaan ei tiennyt, että ne voisivatkaan aiheuttaa mitään terveydellisiä haittoja, ennen kuin tietämys ja tutkimusmenetelmät paranivat.
Kyllähän tämän päivän lapsikin syö multaa, mutta tämän päivän vanhemmat tietää miksi multaa ei kannata syödä ja toisekseen ei silloin ennen vanhemmat joutaneet meitä vahtimaankaan - kantapäänkautta sitä opittiin jos opittiin, elettiin ja oltiin kuin sika rapakossa.
Minäkin putosin ladon orsihirren korkeudelta ja hyvällä tuurilla vaan en katkaissut selkääni (tärähinhän mie varmaan, mut se on eri asia tuo pää:).
Onnelliseltahan nuo vekarat näyttää noiden videoidensa ja peliensä kanssa – ne ovat tämän päivän laatikkoautoja.
Viisivuotias pojan poikani halusi ehdottomasti shakkipelin joulupukilta, en minä tiennyt shakista mitään hänen iässään! Hiihtäminen on heistä yhtä hauskaa kuin meistäkin, tuskin kylläkään tykkäisivät jos pistäisimme heille samanlaiset läpyskät jalkaan, kuin mitä minullakin silloin oli. Puusukset joiden pohjiin lumi tarttui paksuiksi paakuiksi jos vähänkin suvesi, mut ei se haitannut kun muuta ei ollut!
Emme me voi sanoa, että mitä tämä sukupolvi vielä keksii ja innovoi tulevan viidenkymmenen vuoden aikana, ne vaan on eri asioita kuin menneinä vuosikymmeninä, ei keksittyä tarvitse enää keksiä.
Heillä on nyt vain erilaisen elintasonkin mukanaan tuomat haasteet, heidän on esim. pakko keksiä kuinka edellisten sukupolvien keksintöjen (saasteet) tulokset saadaan tämän päivän tietämyksen tasolle (ilmaston lämpiäminen yms.).
Joka sukupolvella on oman ajan, ja nykyisin vielä entisenkin ajan, tuomat mahdollisuudet ja uhat, sekä haasteet.
Tuskin me suomalaisetkaan oltaisiin näin pitkällä teknologian tiellä jos olisimme eläneet yhtä suljetussa yhteiskunnassa kuin esim. neukut aikoinaan tai osa heistä, siellähän eletään yhä joissain osissa maata, kuin me silloin 60 vuotta sitten, tieto on taikasana ja sitten mahdollisuus saada sitä tietoa.
Lait ja säädökset on uuden tietämyksen seurausta, suurimmaksi osaksi on niin.
Ei meidän ukit ja mummut tienneet, että kessu aiheuttaa keuhkosyöpää, sätkä tiurusi koko ajan leukapielessä ja mökki oli savua sakeanaan, ei tiedetty passiivisen tupakoinnin vaaroista sillon.
Luulempa vaan, että nuo lain ja säädösten tuomat rajoitukset suututtaakin enempi meitä, joille niillä ei ole enää oikeastaan mitään merkitystäkään.
Oikeaa kasvatustapaa ei ollut, koska sitä ei oltu vielä määritelty. Oli vain kasvatusperinne, kellä minkinlainen.- hessu51
Kyllä meillä pelattiin pelejä,korttia ja juuri shakkia,TV:hän hommattiin vasta 60-luvun alussa!
Ja sehän se juuri olikin onni,perhe seurusteli keskenään eikä "töllöttänyt"! - T.R.maalari.N
hessu51 kirjoitti:
Kyllä meillä pelattiin pelejä,korttia ja juuri shakkia,TV:hän hommattiin vasta 60-luvun alussa!
Ja sehän se juuri olikin onni,perhe seurusteli keskenään eikä "töllöttänyt"!kultaa myös muistoja ja mieli suojelee ihmistä niin, että muistamme omasta lapsuudestamme pääsääntöisesti ne hyvät hetket.
- intiaanikesät
- onkiretket ...
- tiedän, että maatalossa kasvaneet serkkuni kahlittiin askareiden ajaksi talutusvaljaissa sängynjalkaan. Viereen laitettiin potta ja muutama lelu...
- nykyään kahlitaan samankaltaisissa tilanteissa videoilla ja peleillä.
- kuka menee sanomaan, kumpi on parempi tapa? - tuuria
T.R.maalari.N kirjoitti:
kultaa myös muistoja ja mieli suojelee ihmistä niin, että muistamme omasta lapsuudestamme pääsääntöisesti ne hyvät hetket.
- intiaanikesät
- onkiretket ...
- tiedän, että maatalossa kasvaneet serkkuni kahlittiin askareiden ajaksi talutusvaljaissa sängynjalkaan. Viereen laitettiin potta ja muutama lelu...
- kuka menee sanomaan, kumpi on parempi tapa?Meidät komenNETTIIN jonoon kun oli "taas" selkäsaunan(kuka keksi aikanaan tämän sanan?)aika. Meitä tais olla tusina. Jäin tosta selkäsaunastakin osattomaksi, kun arkajalkana menin aina jonon päähän. Tais piiska loppua ennenkuin kurittomat kakarat! Kiitos jutun avaajalle :))!
- hessu51
tuuria kirjoitti:
Meidät komenNETTIIN jonoon kun oli "taas" selkäsaunan(kuka keksi aikanaan tämän sanan?)aika. Meitä tais olla tusina. Jäin tosta selkäsaunastakin osattomaksi, kun arkajalkana menin aina jonon päähän. Tais piiska loppua ennenkuin kurittomat kakarat! Kiitos jutun avaajalle :))!
Emme saaneet selkään koskaan isältä,äiti kyllä "saarnasi" ja joskus jopa tukisteli!
- Elina
hessu51 kirjoitti:
Emme saaneet selkään koskaan isältä,äiti kyllä "saarnasi" ja joskus jopa tukisteli!
Suurin osa suomalaisista on valittajakansaa,muistat sen minkä haluat ja useimmat nauttivat marttyyreinä kertoessaan lapsuusajan kurjuuksista sensijaan että muistelisivat niitä hauskoja tapahtumia!Tuskin nyt kaikkia joka päivä kotona hakattiin vaikka täällä kirjoittaneista saa sen käsityksen!
- sain
Elina kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista on valittajakansaa,muistat sen minkä haluat ja useimmat nauttivat marttyyreinä kertoessaan lapsuusajan kurjuuksista sensijaan että muistelisivat niitä hauskoja tapahtumia!Tuskin nyt kaikkia joka päivä kotona hakattiin vaikka täällä kirjoittaneista saa sen käsityksen!
Yhden kerran sain oikein isän kädestä enkä voi väittää etteikö syytä myös ollut! Jäin kuusivuotiaana kiinni tupakanpoltosta.
Kyllä hävetti, kun kaverit olivat kuulleet itkuni.
Mutta todellakin enimmäkseen muistan vain iloisia asioita. Kaupassa oli wichyä, sitruunasoodaa ja vadelmalimpparia. Oli juhlaa, jos sai limpparia. Viisikymmentäluvulla tuli pussikeitot (kuivatut), ne oli ihan kamalia! Mutta isän veistämät lelut ja elokuvien sijasta seinälle heijastetut sarjakuvat olivat ihania. Telttaretket saareen ja lomat ympäri Suomen campingalueita, kalastusretket ja se kavereiden paljous.
Niin, erilaista se oli, mutta oliko se parempaa? Sitähän ei oikein voi mitata. Tasapeli ehkä. - Pirre*
T.R.maalari.N kirjoitti:
kultaa myös muistoja ja mieli suojelee ihmistä niin, että muistamme omasta lapsuudestamme pääsääntöisesti ne hyvät hetket.
- intiaanikesät
- onkiretket ...
- kuka menee sanomaan, kumpi on parempi tapa?olen kyllä huomannu ettei noita tarvitse, ainakaan jo kohta kouluikäisiä, "kahlita" pelien ja koneiden ääreen, paremminkin nyhettävä irti niistä väkipakolla.
Olen ollut huomaavinani, että pelit pistetään kiinni omavaltaisesti isän tai äidin toimesta ja laitetaan mahtikäskyllä ulkoharrastuksiin, ja useimmiten he lähtevät yhdessä hiihtämään tai luistelemaan.
He vain ovat tämän ajan lapsia. - Pirre*
tuuria kirjoitti:
Meidät komenNETTIIN jonoon kun oli "taas" selkäsaunan(kuka keksi aikanaan tämän sanan?)aika. Meitä tais olla tusina. Jäin tosta selkäsaunastakin osattomaksi, kun arkajalkana menin aina jonon päähän. Tais piiska loppua ennenkuin kurittomat kakarat! Kiitos jutun avaajalle :))!
minä olin vanhin, mutta en ilmeisesti ollut "pahanteossa" aktiivisin, joten selkäsaunoja tuli sitten vasta myöhemmin kun olin omilta leikeiltäni unohtanut täyden vastuun nuorempien hoitamisessa.
Veljeni kyllä piiskattiin siitäkin edestä ja hän vielä aikuisena muistellessaan, näitä sanoi, että tekisi mieli antaa ukolle kunnolla selkään, mutta nauroimme kyllä jo yhdessä ajatukselle..
Eihän tulta tulella sammuteta - sanotaan... - Rudi
Pirre* kirjoitti:
olen kyllä huomannu ettei noita tarvitse, ainakaan jo kohta kouluikäisiä, "kahlita" pelien ja koneiden ääreen, paremminkin nyhettävä irti niistä väkipakolla.
Olen ollut huomaavinani, että pelit pistetään kiinni omavaltaisesti isän tai äidin toimesta ja laitetaan mahtikäskyllä ulkoharrastuksiin, ja useimmiten he lähtevät yhdessä hiihtämään tai luistelemaan.
He vain ovat tämän ajan lapsia....että killit ehtii syömään vasta sen jälkeen ku ne on kuollu.
" Joo, mä tuun heti kun mä kuolen!" =) - Pirre*
Elina kirjoitti:
hakattu joka päivä, sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta jo se mahdollisuus kun oli olemassa , että "hakataan", niin sekin teki olon ahdistavaksi.
En hyväksy mitään väkivaltaa, en lapsiin kohdistuvaa ja muka kasvatuksen nimissä annettavaa, enkä yleensä muutakaan väkivaltaa.
Minusta se on vaan merkki siitä, kun aikuisen sanat loppuu niin sitten otetaan väkivalta käyttöön, tai sitten ei viitsitä nähdä sitä vaivaa että puhuttaisiin lapsen kanssa asioista. Lapsen kanssa saa riidellä ja olla eri mieltä, ja se onkin ihan hyvä asia, siinä lapsi oppii oikean riitelymallin ja samalla tulee perusteltua asioita molemminpuolin.
Lapsi on kyllä helppo vaientaa ja nujertaa, vaikka loppuniäkseen - henkisestikin.
Mutta hänestä tulee semmoinen aikuinen ettei hän oikein koskaan osaa pitää oikealla tavalla puoliaan eli puhumalla.
Kyllä niitä sodankäyneitä isiä oli niitäkin, jotka ei pieksänynny lapsiaan, ettei se pelkästään ole selitys joidenkin isien väkivaltaiselle käytökselle.
Enempi se kai on ollut semmoinen perinteinen käytösmalli, joka on kulkenut sukupolvelta toiselle.
Hyviä hetkiä tietenkin on jokaisen lapsuudessa, sehän on ihestään selevä asia. - Pirre*
Rudi kirjoitti:
...että killit ehtii syömään vasta sen jälkeen ku ne on kuollu.
" Joo, mä tuun heti kun mä kuolen!" =)teijjän lasten - vai lastenlasten lentävä lauseko oli?
- n52
Pirre* kirjoitti:
hakattu joka päivä, sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta jo se mahdollisuus kun oli olemassa , että "hakataan", niin sekin teki olon ahdistavaksi.
En hyväksy mitään väkivaltaa, en lapsiin kohdistuvaa ja muka kasvatuksen nimissä annettavaa, enkä yleensä muutakaan väkivaltaa.
Minusta se on vaan merkki siitä, kun aikuisen sanat loppuu niin sitten otetaan väkivalta käyttöön, tai sitten ei viitsitä nähdä sitä vaivaa että puhuttaisiin lapsen kanssa asioista. Lapsen kanssa saa riidellä ja olla eri mieltä, ja se onkin ihan hyvä asia, siinä lapsi oppii oikean riitelymallin ja samalla tulee perusteltua asioita molemminpuolin.
Lapsi on kyllä helppo vaientaa ja nujertaa, vaikka loppuniäkseen - henkisestikin.
Mutta hänestä tulee semmoinen aikuinen ettei hän oikein koskaan osaa pitää oikealla tavalla puoliaan eli puhumalla.
Kyllä niitä sodankäyneitä isiä oli niitäkin, jotka ei pieksänynny lapsiaan, ettei se pelkästään ole selitys joidenkin isien väkivaltaiselle käytökselle.
Enempi se kai on ollut semmoinen perinteinen käytösmalli, joka on kulkenut sukupolvelta toiselle.
Hyviä hetkiä tietenkin on jokaisen lapsuudessa, sehän on ihestään selevä asia.hakkaamisesta vielä,että taitaa niitä "sähköjohdolla"kasvatettuja miehiä olla valitettavan paljon ja meitä naisia vastaavasti enemmän sanoilla tai sanattomuudella.
Iloista muistan sen limskakorin,sen juhannusjutun.Sai olla mukana valitsemassa niitä paria lajia,mitä nyt silloin oli.Siellä se kellarissa odotti.Malttamattomina odotimme lupaa hakea ne ensimmäiset yhdet pullot.
Suuni muistaa nytkin sen sitruunan tai vadelman nammm... - erinom5
sitä tikulla silmään. Minä en kaipaa yhtään vanhoja aikoja. Minusta on mukavaa elää nykyaikaa, en haikaile sitä mennyttä. Ei ollut mitään jne jne, en jaksa ruikuttaa sitä, eikä mulla ainakaan ollut silloin asiat paremmin kuin nyt. Aamulla herättiin turpa huurussa ja syötiin äh en halua edes ajatella koko asiaa.
Nyt on kaikki pelit ja vempaimet ja elän täysillä ilman huolen häivää. En edes haluaisi muistella menneitä, kaikki ei tosiaankaan ollut paremmin silloin, ei ainakaan mun elämässä.
T:neiti50 - Irma
n52 kirjoitti:
hakkaamisesta vielä,että taitaa niitä "sähköjohdolla"kasvatettuja miehiä olla valitettavan paljon ja meitä naisia vastaavasti enemmän sanoilla tai sanattomuudella.
Iloista muistan sen limskakorin,sen juhannusjutun.Sai olla mukana valitsemassa niitä paria lajia,mitä nyt silloin oli.Siellä se kellarissa odotti.Malttamattomina odotimme lupaa hakea ne ensimmäiset yhdet pullot.
Suuni muistaa nytkin sen sitruunan tai vadelman nammm...Eihän täällä kirjoittajatkaan osaa kommunikoida puolisonsa kanssa,älkää tehkö vanhempienne virheitä!
- Irma
Pirre* kirjoitti:
minä olin vanhin, mutta en ilmeisesti ollut "pahanteossa" aktiivisin, joten selkäsaunoja tuli sitten vasta myöhemmin kun olin omilta leikeiltäni unohtanut täyden vastuun nuorempien hoitamisessa.
Veljeni kyllä piiskattiin siitäkin edestä ja hän vielä aikuisena muistellessaan, näitä sanoi, että tekisi mieli antaa ukolle kunnolla selkään, mutta nauroimme kyllä jo yhdessä ajatukselle..
Eihän tulta tulella sammuteta - sanotaan...Ei jatketa niitä huonoja perinteitä vaan opitaan vanhempiemme virheistä!
- Rudi
Pirre* kirjoitti:
teijjän lasten - vai lastenlasten lentävä lauseko oli?
Hitto sun kans Pirre..=))
- Pirre*
Rudi kirjoitti:
Hitto sun kans Pirre..=))
olet:)
- n52
Irma kirjoitti:
Eihän täällä kirjoittajatkaan osaa kommunikoida puolisonsa kanssa,älkää tehkö vanhempienne virheitä!
oliko tuo edellinen tarkoitettu minulle suoraan,mutta myönnän minulla olevan hiukan komunikointi vaikeuksia.Jäin hyvin nuorena leskeksi.
Toistan sanani,että kai jokainen sukupolvi yrittää omalla tavallaan parhaansa.
Itse olen määrätyn ketjun katkaissut kohdallani!
Edellisestä sukupolvesta olen yrittänyt omilleni siirtää esim.käytöstapoja:ovien aukaisuja,tervehtimistä,toisen kunnioittamista jopa pukeutumalla jonkun juhliin jne.
Yhdeksi elämän ohjeeksi olen tyrkyttänyt jostain lukemaani :Ihmisen suuruus mitataan sillä,kuinka hän kohtelee ihmistä,josta ei ole hänelle kerrassaan mitään hyötyä.
Vaikeimpaa tietä taidan tarjota,mutta... - nainen55
T.R.maalari.N kirjoitti:
- intiaanikesät
- onkiretket ...
- kuka menee sanomaan, kumpi on parempi tapa?Vaan saimme konttia navetassa vasikoiden ja karitsoiden kanssa, on tainnut muutama lampaan papana mennä "karkkina" suuhun, mutta terveenä on eletty.
- nainen55
tuuria kirjoitti:
oli semmonen tyyli että notkealla vesiletkulla annettiin kuritusta ja perheenäiti kertoi että kun rupes itkua kuulumaan, hän heti tajusi että nyt on naapurin muksuja mukana!
- hessu51
n52 kirjoitti:
oliko tuo edellinen tarkoitettu minulle suoraan,mutta myönnän minulla olevan hiukan komunikointi vaikeuksia.Jäin hyvin nuorena leskeksi.
Toistan sanani,että kai jokainen sukupolvi yrittää omalla tavallaan parhaansa.
Itse olen määrätyn ketjun katkaissut kohdallani!
Edellisestä sukupolvesta olen yrittänyt omilleni siirtää esim.käytöstapoja:ovien aukaisuja,tervehtimistä,toisen kunnioittamista jopa pukeutumalla jonkun juhliin jne.
Yhdeksi elämän ohjeeksi olen tyrkyttänyt jostain lukemaani :Ihmisen suuruus mitataan sillä,kuinka hän kohtelee ihmistä,josta ei ole hänelle kerrassaan mitään hyötyä.
Vaikeimpaa tietä taidan tarjota,mutta...Kun vielä voisit olla avoimempi,niin?
- hessu51
nainen55 kirjoitti:
oli semmonen tyyli että notkealla vesiletkulla annettiin kuritusta ja perheenäiti kertoi että kun rupes itkua kuulumaan, hän heti tajusi että nyt on naapurin muksuja mukana!
Jospa joku naapuri joskus olisi näihin puuttunut!
- n52
hessu51 kirjoitti:
Kun vielä voisit olla avoimempi,niin?
tipahdin jotenkin.Avoimempi?
Tarvii rautalankaa pliiis.
- n52
jotain kaipaan lapsuudestani,se on kesät.Sain todella olla vapaana kesällä,mitä nyt välillä pikkusiskon vahtimista,mutta muuten uimista,uimista ja kesän vapautta.
Kasvatuksesta en osaa sanoa kuin,että kai jokainen sukupolvi yrittää parhaansa.
Valittamisesta toteaisin meidän sukupolvelle
teroitetun juuri sitä,ettei valiteta!
Minusta kyllä joskus tuntuu ,että meillä olisi ollut ne vaatimukset mustavalkoisempia kuin tämän päivän lapsilla.
Olen myös hyvin leveänä huomauttanut esim. muodista musiikista ynm. Me tuon teimme tai pohjan loimme.ME! UPEAT! - * 1954 *
Oleellinen oivallus. Näin oli maalla ja kaupungissa. Henkiin jäätiin ja tässä ollaan!
- kirrossa väljähty
Tuttu juttu. Kuultu monilla syntymäpäivillä. Pikkuisen muuteltuna, mutta sama tarina.
vaan ovatko tällaiset tarkoitettu keskustelupalstalle, keskustelun avauksiksi?- sini
Mikä sinun mielestäsi on keskustelupalstalle
oikea keskustelun aihe ????? en ole mitään lainannut......tähän kirjoitukseen
- Harmaakarhu.
Meikä on heinäkuussa-59 syntynyt.Eli olen nähnyt melkolailla laajan otannan 60-luvusta ja ennenkaikkea sen ajan musiikista.Olen yhdestä asiasta pohjattoman ylpeä.Nimittäin Lasse Liemola-niminen teinirockari toi aikoinaan ykköshittinsä"Anna pois" 21.heinäkuuta vuonna-59
Tämä tapahtui vain päivää,ennenkuin minä synnyin.Kohtalon oikusta Lasse Liemola sattui vielä olemaan isä-ukkoni kanssa samaan aikaan armeijassa.Jopa samassa tuvassa...
Jos nyt meitä"villikoita"sattuu olemaan muita liikkeellä,niin pidetään mielessä,että Rock´n roll on tie,totuus ja elämä...Nahkatakki niskaan ja baanalle...- Pirre*
nahkatakit ja ..baanalle :), mutta rokista olen samaa mieltä.
- Harmaakarhu.
Pirre* kirjoitti:
nahkatakit ja ..baanalle :), mutta rokista olen samaa mieltä.
Meikä meinaa rockata täysillä sinä päivänä,kun 50 tulee puntariin...Siihen on aikaa vähän reilut 4 vuotta...Että jos neljän vuoden kuluttua siinä heinäkuun puolenvälin jälkeen Lahden yläpuolelle nousee sienipilvi,niin tiedätte,mitä on tapahtunut...
- Pirre*
Harmaakarhu. kirjoitti:
Meikä meinaa rockata täysillä sinä päivänä,kun 50 tulee puntariin...Siihen on aikaa vähän reilut 4 vuotta...Että jos neljän vuoden kuluttua siinä heinäkuun puolenvälin jälkeen Lahden yläpuolelle nousee sienipilvi,niin tiedätte,mitä on tapahtunut...
ydinvoimala on pykätty:))
- sini
Harmaakarhu. kirjoitti:
pilvi?? tuleeko ne niistä nahkatakeista jotka ovat siinä vaiheessa homehtuneet ja heittelet niitä ilmaan että homeitiöt pöllyää.. kun on 50v mittarissa elämä on ihanaa
- Harmaakarhu.
sini kirjoitti:
pilvi?? tuleeko ne niistä nahkatakeista jotka ovat siinä vaiheessa homehtuneet ja heittelet niitä ilmaan että homeitiöt pöllyää.. kun on 50v mittarissa elämä on ihanaa
Se on vaan se suurempi energian purkaus se sienipilvi...Sitten kun ilta tummentuu ja tähdet kirkastuu,niin sillon alkaa rockaus ja rollaus...Jotkut sanoo,että mitä vanhempi tammi,sitä kovempi oksa...Tiedä sitten,pitäneekö paikkansa?
- Pirre*
Harmaakarhu. kirjoitti:
Se on vaan se suurempi energian purkaus se sienipilvi...Sitten kun ilta tummentuu ja tähdet kirkastuu,niin sillon alkaa rockaus ja rollaus...Jotkut sanoo,että mitä vanhempi tammi,sitä kovempi oksa...Tiedä sitten,pitäneekö paikkansa?
kehut vaan:)), tuo on sarjassamme sananlaskut ja männy vanhaks.
Ja varohan sie jytisemästä liijjan äkisti sen 50 paalun jälkeen, olen jostain lukenut, että just silloin tapahtuu niitä äkkilähtöjä meijjän miehille - rokkareille :) - Harmaakarhu.
Pirre* kirjoitti:
kehut vaan:)), tuo on sarjassamme sananlaskut ja männy vanhaks.
Ja varohan sie jytisemästä liijjan äkisti sen 50 paalun jälkeen, olen jostain lukenut, että just silloin tapahtuu niitä äkkilähtöjä meijjän miehille - rokkareille :)Tiijjät Sie,jot mist erottaap savolaesen ja karjalaisen?
Toine heist on tosissaa niis juttuloissans..
Mie en kerro,jot kumpi,koha sattuu kohill,nii ota selvä...
- Satu
Olen syntynyt -87..pian siis kahdeksantoista. mutta usko tai älä, myös minun lapsuudesta löytyy paljon samoja elementtejä.
Asuin maalla, kaikki ystäväni olivat maataloista kotoisin. Itse olin muuttanut viisi vuotiaana taajamasta maalle. Siellä oli hienoa asua, koska sai olla oma itsensä, eikä tarvinnut kilpailla kenenkään kanssa siitä mitä oli. Ei tarvinnut hävetä jos ei nintendoa tai tietokonettta ollut.
Kesäisin kiipeilimme puissa, rakensimme majoja risuista ja kivistä. Mukana metsässä oli puukko, vaikka olimme pieniä lapsia vielä. Koskaan ei käynyt mitään. Leikimme suurilla kallioilla vaikka meitä kiellettiin menemästä sinne. Koskaan ei sielläkään sattunut mitään.
Tavisin hiihdimme kouluun, emme vanhoilla suksilla, mutta hihdimme silti, ei ollut oikeutta koulu kyytiin. Vapaa-aikana hiihtelimme ja kävimme kavereiden kanssa luistelemassa. Olimme iltaan asti, kunnes valot syttyivät koulun pihaan. Kesälä kävimme koululla ajamassa poikien mopoilla ja hyppäämässä korkeutta.Pelasimme pesäpalloa, tuohon aikaan oli jo kunnon välineet millä voimme pelata.
Ruoka-aika oli kaikilla samaan aikaan klO:14.00 piti käydä kotona syömässä yhdessä perheen kanssa. Ei olisi tullut kuuloonkaan ettämyöhästyisi sieltä tai söisi yksin. Söimme kaikki yhdessä. Kännyköitä ei ollut ja kelloa oli seurattava nuoresta pitäen.
Viikonloppuisin ei tullut edes mieleen lähteä kylille/kaupungille ryyppäämään ja poolttamaan tupakkaa. Nämä tulivat vasta yläasteella. Viikonloput vietettiin suurimmaksi osaksi koton vanhempien kanssa saunoen, hiihtäen ja telkkua katsoen.
Ensimmäinen tietokone taisi tulla perheeseemme -97, jolloin alkoi varhaislapsuus olla jo ohi. Silti tietokone ei vienyt kaikkea aikaani. Leikimme siskoni kanssa yhdessä mielummin kun pelasimme yksin tylsiä konepelejä.
Haluan samanlaisen lapsuuden omille lapsilleni kun itsellä oli, en kadu päivääkään. Olen ehkä erilainen nuori->lapseni eivät asu kaupungissa vaan maalla minun kanssa. En halua heille tehdä kaikkea valmiiksi kuten nykylapsille tehdään.
Koen, että juuri noiden varhaislapsuuden/lapsuuden ajan leikkien myötä olen oppinut elämään toisella tavalla kun kaverini jotka asuivat elämänsä kaupungissa. olen itsenäinen nuori, joka uskaltaa tehdä omia ratkaisuja.
Suuri kiitos vanhemmilleni tästä!- hessu51
Onnea elämääsi!
- vm.49
on lapsia, jotka hiihtää ja kiipeilee puissa, harrastaa liikuntaa, tulevat posket punaisina syömään.
Heidän vanhemmat valvovat lastensa ajankäyttöä,
"uhraavat itsestään" lapsiensa hyväksi.
Mutta aivan liian paljon on tässä maailmassa television ja tietokoneen kasvattamia lapsia joiden vanhemmat luo uraa ja ajattelee vain itseään.- hessu51
Elintaso ja uusi auto/laajakangas-TV ei korvaa lapselle vanhempien kanssa vietettyjä hetkiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577320Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393594Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3711978Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651816- 861459
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164