Ei sähköä .... ei kylmää

Mie

Ongelma on tämä. Tai en ole varma onko tämä ongelma vai ei.

Hankkimassamme veneessä on kolmiakkujärjestelmä, jossa moottorin laturi lataa ainoastaan starttiakkua. Veneessä on sähkökäyttöinen jääkaappi.

Nyt tässä mitenkään enempää jääkaappia speksaten kysyisinkin kuinka kauan voi olettaa hupiakkujen riittävän kylmäntuottoon. Ennen ajettiin septintyhjennyspaikkojen perässä, ja nyt en välttämättä haluaisi ruveta seilaamaan töpselien perässä. Esim. viime kesänä kahden viikon reissuun mahtui kaksi paikkaa, jossa oli töpseli ja suunnitelma olisi jatkossakin selvitä vastaavia aikoja. Onnistuuko, vai joudunko mitettimään tapoja "tankata" akkua välillä jotenkin muuten. Jos vastaus on, että muita tapoja tarvitaan, niin mikä olisi järkevin tapa.

1) Kytkeä hupiakut katkaisimien kautta starttiakkuun, jolloin voisi hupiakkuja ladata moottorilla. Tosin Yanmar 2GM20:n laturi ei ole mikään Loviisa, joten moottorilla joutuisi takomaan aika pitkään, että mitään tapahtuisi?

Jos on tällainen viritelmä, niin kuinka nopeasti starttiakku purkaa itsensä hupeihin, niin että koko sarjan jännite laskee liian alas starttaamista ajatellen? Voiko tällaisessa järjestelmässä moottorin startata starttiakulla, ja vasta kun moottori on käynnissä kytkeä hupiakut sarjaan? Ongemiahan kai syntyy silloin, jos laturi lataa, ja yhteyden akkuun katkaisee edes hetkiseksi (laturi tai jotain kärähtää). Tässä systeemissä laturi lataisi starttiakkua, mutta sarjaan tulisi kaksi akkua lisää.

2) Vaihtaa jääkaapin kompressori kaasukäyttöiseksi?

3) Joku muu: aurinkopaneeli, aggregaatti, 150 km pitkä kaapeli veneestä Loviisaan (paino tosin saattaa olla lievähkö ongelma), tuulihärveli (ei paljon houkuta)

Eli sähköä pitäsi saada...

54

7756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja lisälaturi?

      Laita ainakin nyt aluksi diodi starttiakun ja hupiakkujen väliin ja kytke diodi moottorin laturille. Moottoria saa kyllä tosiaan käyttää aika pitkään vanhemmilla latureilla että kaikki akut latautuvat, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Konettahan voi käyttää vaikka purjehtiikin, näinhän moottoripurretkin on suunniteltu toimiviksi. Olisiko mahdollista asentaa moottorisi kylkeen nykyaikainen vaihtovirtalaturi? Aurinkopaneeleista en tiedä, mutta tuulihärvelit pitävät ainakin sellaista mekkalaa että ne on yöksi köytettävä kiinni.

    • uuno

      Kuulostaa uskomattomalta viritykseltä...enpä ole moisesta kuullut. Tavallisesti koneen laturi lataa sekä hupiakkuja että starttiakkuja. Koneen laturilta tulee piuha jakodiodille ja jakodiodilta lähtee omat piuhat koneen akulle ja hupiakustolle. Jakodiodi on yksinkertainen asentaa myös jälkikäteen. Jakodiodi huolehtii siitä, että akut eivät pura toinen toisiaan. Kyllä tavallinen n. 50-60 A koneen laturi niitä akkuja ihan mukavasti lataa ja jos vähänkin konetta käyttää niin yleensä ei ole akkujen kanssa ongelmia. Toki jos sulla on hupipuolella vain yksi esim. 70Ah akku niin voi olla, että ei oikein riitä jääkaapille joka varmaankin vie n. 30Ah/vrk eli suurinpiirtein sen mitä yhdestä koneella ladatusta 70 Ah akusta on otettavissa.
      Aurinkopaneelilla (30-50w) saa ladattua suurinpiirtein sen mitä jääkaappi vie.

    • qqqqqqqqqqqqqq

      Ehdotettu diodilla erotettu hupiakkupuoli on ihan hyvä ratkaisu, mutta kuten mainitsit laturi on aika vaatimaton. Jos et halua käyttää konetta pitkiä aikoja laita moottoriin lisälaturi ja lataa sillä pelkästään hupipuolta. Tällöin latauksen hyötysuhde on parhaimmillaan.

      50W aurinkopaneli on myös käyttökelpinen.

      • Joakim

        Eikös ko. moottorissa ole 55 A laturi?

        Kyllä se on varsin riittävä useimpiin käyttöihin. Tuskin vaikkapa 3x60 Ah akut paljon enempää edes pystyvät ottamaan. Starttiakkuhan on aina lähes täynnä, joten se ei ota kuin enintään pari ampeeria. Tunnin koneenkäytöllä kompensoi aivan varmasti kompressorikaapin kulutuksen.


      • qqqqqqqqqqqq
        Joakim kirjoitti:

        Eikös ko. moottorissa ole 55 A laturi?

        Kyllä se on varsin riittävä useimpiin käyttöihin. Tuskin vaikkapa 3x60 Ah akut paljon enempää edes pystyvät ottamaan. Starttiakkuhan on aina lähes täynnä, joten se ei ota kuin enintään pari ampeeria. Tunnin koneenkäytöllä kompensoi aivan varmasti kompressorikaapin kulutuksen.

        Kyllä 55A laturi pitäs riittää. Tosin tyhjiä akkuja 2x60Ah tuollaisella latailee 3-4 tuntia.

        Kannattaisi laittaa väliin esim. Leabin jännitteentunnistava jakorele ja kytkeä lataus ensin hupiakkuihin ja sitten releen kautta koneakkuun. Tällöin hupiakkujen jännite nousee ensin 13,5V tienoille ja sitten koneakku kytkeytyy lataukseen.

        Jos koneella haluaa ajella mahdollisimman vähän kannattaa panostaa hyviin akkuihin ja latauselektroniikkaan ja laturiin. Aurinkonennoilla tuettu lataus on myös varteenotettava vaihtoehto.


      • Joakim
        qqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Kyllä 55A laturi pitäs riittää. Tosin tyhjiä akkuja 2x60Ah tuollaisella latailee 3-4 tuntia.

        Kannattaisi laittaa väliin esim. Leabin jännitteentunnistava jakorele ja kytkeä lataus ensin hupiakkuihin ja sitten releen kautta koneakkuun. Tällöin hupiakkujen jännite nousee ensin 13,5V tienoille ja sitten koneakku kytkeytyy lataukseen.

        Jos koneella haluaa ajella mahdollisimman vähän kannattaa panostaa hyviin akkuihin ja latauselektroniikkaan ja laturiin. Aurinkonennoilla tuettu lataus on myös varteenotettava vaihtoehto.

        Noin pienillä akuilla isommasta laturista ei ole välttämättä mitään iloa. 27,5 A latausvirta on todella paljon 60 Ah akulle. Viimeistään 50 % varaustilassa jännite nousee säätimen arvoon ja virta tippuu. Pitkää akkujen ikää haettaessa paljon alle 50% ei ole syytä mennä, joten tyypillisesti rajoitus tulee akuista ei laturista.


      • qqqqqqqqqqqqqq
        Joakim kirjoitti:

        Noin pienillä akuilla isommasta laturista ei ole välttämättä mitään iloa. 27,5 A latausvirta on todella paljon 60 Ah akulle. Viimeistään 50 % varaustilassa jännite nousee säätimen arvoon ja virta tippuu. Pitkää akkujen ikää haettaessa paljon alle 50% ei ole syytä mennä, joten tyypillisesti rajoitus tulee akuista ei laturista.

        Isompi laturi ei kyllä ole mikään autuaaksitekevä, mutta akkujen jakaminen kahteen piiriin ja niiden latailu omilla latureilla nostaa hyötysuhdetta. Lisäksi laturia voi aina vähän huijata esim. laittalla diodin laturinsäätöjohtoon, jolloin päästään noin voltin ylemmäs.
        Elektronisesti ohjattu teholaturi kykenee lataamaan suuremmalla virralla ja korkeampaan jännitteeseen tunnistamalla jännitteen nousun lisäksi akun lämpötilaa.
        Hupipuolelle kannattaisi laiottaa akuiksi syväpurkausta kestävät akut. Ovat kalliita, mutta hyvä maksaa aina paljon.


      • qqqqqqqqqqqqqq
        qqqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Isompi laturi ei kyllä ole mikään autuaaksitekevä, mutta akkujen jakaminen kahteen piiriin ja niiden latailu omilla latureilla nostaa hyötysuhdetta. Lisäksi laturia voi aina vähän huijata esim. laittalla diodin laturinsäätöjohtoon, jolloin päästään noin voltin ylemmäs.
        Elektronisesti ohjattu teholaturi kykenee lataamaan suuremmalla virralla ja korkeampaan jännitteeseen tunnistamalla jännitteen nousun lisäksi akun lämpötilaa.
        Hupipuolelle kannattaisi laiottaa akuiksi syväpurkausta kestävät akut. Ovat kalliita, mutta hyvä maksaa aina paljon.

        Niin niistä akuista, että 60Ah tuo laturi on paljon, mutta 3x60Ah = 180Ah.


      • Joakim kirjoitti:

        Eikös ko. moottorissa ole 55 A laturi?

        Kyllä se on varsin riittävä useimpiin käyttöihin. Tuskin vaikkapa 3x60 Ah akut paljon enempää edes pystyvät ottamaan. Starttiakkuhan on aina lähes täynnä, joten se ei ota kuin enintään pari ampeeria. Tunnin koneenkäytöllä kompensoi aivan varmasti kompressorikaapin kulutuksen.

        Hyviä neuvoja näyttää tulevan mutta...
        Latausteho normaali akuille ei saisi ylittää 20-25% nimelliskapasiteetistä. Jotta akut latautuisi täydellisesti tulisi jännite akkutyypistä riippuen saavuttaa ~14.2V -akun lämpötilasta riippuva kompensaatio. Ehdotetut jakodioodit on tavallisin virhe mitä tehdään. Jos jakodioodi otetaan käyttöön ilman sen aiheuttama ~0.6V jännitelaskun kompensaatio on sinulla käytettävissä noin puolet akkujen muuten käytettävissä oleva kapasiteetti.
        Moottorisi normaalikäynistyksen jälkeen on kulutettu määrä saatu käynistysakkuun 10-15 min kuluttua (jos kaikki on kunnossa) sen jälkeen laturin teho on käytettävissä hupipuolelle.
        Ehdotan että hankit Blue Sea 9112 Automatic Charging Relay (Nautikulma)joka tunnistaa kun käynistysakun jännite on käynistyksen jälkeen noussut 13.6V jolloin se kytkee kaikki akut rinnan. Se on ehdottomasti hinta laatusuhdeltaan paras rele mitä olen nähnyt ja hinta on suunilleen samaa tasoa kun Leabin modifioitu Boschin hupirele.
        Hupiakut on oltava syväpurkausakkuja. Kuitenkin sellainenkaan ei saa toistamiseen purkaa kuin 60% nimeliskapasiteetistä. Latauksen loppuvaiheessa on saavutettava ainakin 14.2V jotta akku olisi suunilleen täynnä.
        Silloin tällöin tulisi ladata akut kunnollisella automaattilaturilla. Lue: http://www.mastervolt.info/finland/chargers/index.asp
        Mikäli näin menettelet riittää satamaan/satamasta ajot moottorilla sinun mainitsemaan sähkökulutukseen. Ainakin minulle riittää ja minulla on kaksi jääkaappia.


      • qqqqqqqqqqqqqqq
        LonelyBird kirjoitti:

        Hyviä neuvoja näyttää tulevan mutta...
        Latausteho normaali akuille ei saisi ylittää 20-25% nimelliskapasiteetistä. Jotta akut latautuisi täydellisesti tulisi jännite akkutyypistä riippuen saavuttaa ~14.2V -akun lämpötilasta riippuva kompensaatio. Ehdotetut jakodioodit on tavallisin virhe mitä tehdään. Jos jakodioodi otetaan käyttöön ilman sen aiheuttama ~0.6V jännitelaskun kompensaatio on sinulla käytettävissä noin puolet akkujen muuten käytettävissä oleva kapasiteetti.
        Moottorisi normaalikäynistyksen jälkeen on kulutettu määrä saatu käynistysakkuun 10-15 min kuluttua (jos kaikki on kunnossa) sen jälkeen laturin teho on käytettävissä hupipuolelle.
        Ehdotan että hankit Blue Sea 9112 Automatic Charging Relay (Nautikulma)joka tunnistaa kun käynistysakun jännite on käynistyksen jälkeen noussut 13.6V jolloin se kytkee kaikki akut rinnan. Se on ehdottomasti hinta laatusuhdeltaan paras rele mitä olen nähnyt ja hinta on suunilleen samaa tasoa kun Leabin modifioitu Boschin hupirele.
        Hupiakut on oltava syväpurkausakkuja. Kuitenkin sellainenkaan ei saa toistamiseen purkaa kuin 60% nimeliskapasiteetistä. Latauksen loppuvaiheessa on saavutettava ainakin 14.2V jotta akku olisi suunilleen täynnä.
        Silloin tällöin tulisi ladata akut kunnollisella automaattilaturilla. Lue: http://www.mastervolt.info/finland/chargers/index.asp
        Mikäli näin menettelet riittää satamaan/satamasta ajot moottorilla sinun mainitsemaan sähkökulutukseen. Ainakin minulle riittää ja minulla on kaksi jääkaappia.

        Minä lähtisin lataamaan ensiksi hupipuolta. Jos moottoria käytetään vähän, niin starttiakku roikkuu turhaan mukana. Sehän on lähes täysi. Hyötysuhde on parempi, jos ladataan ensin tyhjät hupiakut max virralla ja sitten jännitteen noustua yli kynnyksen tulee starttiakku mukaan. Muutoinkin laturin jännitteenhaistelijan paikka kannattaa miettiä tarkkaan eli säätyykö jännite täyden starttiakun mukaan vai tuhjempien hupiakkujen.

        Tuo Blue Sean palikka näyttää aika asialliselta.
        https://myeporia.eporia.com/resources/company_57/6693.pdf
        Itselläni Leabin rele on toiminut 6 vuotta hyvin, vaikka sen mekaaninen toteutus ei ole kovin vakuuttava.


      • sähkömies
        qqqqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Minä lähtisin lataamaan ensiksi hupipuolta. Jos moottoria käytetään vähän, niin starttiakku roikkuu turhaan mukana. Sehän on lähes täysi. Hyötysuhde on parempi, jos ladataan ensin tyhjät hupiakut max virralla ja sitten jännitteen noustua yli kynnyksen tulee starttiakku mukaan. Muutoinkin laturin jännitteenhaistelijan paikka kannattaa miettiä tarkkaan eli säätyykö jännite täyden starttiakun mukaan vai tuhjempien hupiakkujen.

        Tuo Blue Sean palikka näyttää aika asialliselta.
        https://myeporia.eporia.com/resources/company_57/6693.pdf
        Itselläni Leabin rele on toiminut 6 vuotta hyvin, vaikka sen mekaaninen toteutus ei ole kovin vakuuttava.

        Kyllä se vaan on niin ettei se täysi akku siinä rinnalla kuormita "yhtään", nimittäin se latausvirta kyllä menee sinne tyhjempään akkuun.
        Laturi lataa sillä virralla millä jaksaa ja virta menee siihen akkuun missä on matalampi varaus, vasta kun molemmat akut saavuttavat saman varausasteen niin molempiin alkaa mennä virtaa.
        Tämä tietystikin vain jos molemmat akut ovat ns. kunnossa.


      • Joakim
        qqqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Niin niistä akuista, että 60Ah tuo laturi on paljon, mutta 3x60Ah = 180Ah.

        Tuosta 3x60Ah:sta yksi on starttiakku, joka ei kunnossa ollessaan ota merkittävästi virtaa kuin muutaman sekunnin startin jälkeen.

        Tässä yksi mittausesimerkki:

        Tässä Audi A4:sta (1.8T) mitattua tietoa:

        Mittaus oli tehty n. 0 asteen lämmössä auton seistyä yön yli.

        - Akku Exide, malli?, muistaakseni n. 60 Ah, ikä 1v.
        - max. starttivirta 580 A
        - starttivirta keskimäärin n. 170 A
        - startin kestoaika 1.0 s
        - lataus alkoi 1.4 s startin alusta (=kone käy)
        - maksimi latausvirta 82 A
        - min. akun napajännite 8.3 V
        - max. akun napajännite 14.9 V
        - napajännite ennen starttia n. 12.2 V
        - startissa kulutettu varaus 195 As = 0.054 Ah

        Starttivirta = virta akusta
        Latausvirta = virta akulle (ei siis sama kuin laturin antama virta)

        Latauksen alettua virtaa tuli aluksi 50 ms ajan yli 75 A, jonka
        jälkeen jännite nousi yli 14 V:n ja säädin alkoi rajoittamaan virtaa.
        N. 150 ms jälkeen latausvirta asettui n. 20 A lukemaan ja putosi siitä
        logaritmisesti (?) ollen 20 s kohdalla n. 5 A ja 80 s päästä alle 1 A.
        Latausjännite oli koko ajan 14.4..14.5 V.



        Kahden laturin käytöstä ei ole mitään hyötyä, jos yksi laturi on sopiva teholtaan ja siinä on oikein toimiva jännitteensäädin. Riittävä laturi jaksaa (lähes) aina nostaa jännitteen valittuun arvoon, jolloin on aivan sama millaisia akkuja takana on ja onko ne rinnan vai erillisten laturien takana.


      • qqqqqqqqqqqqqqqqqqq
        sähkömies kirjoitti:

        Kyllä se vaan on niin ettei se täysi akku siinä rinnalla kuormita "yhtään", nimittäin se latausvirta kyllä menee sinne tyhjempään akkuun.
        Laturi lataa sillä virralla millä jaksaa ja virta menee siihen akkuun missä on matalampi varaus, vasta kun molemmat akut saavuttavat saman varausasteen niin molempiin alkaa mennä virtaa.
        Tämä tietystikin vain jos molemmat akut ovat ns. kunnossa.

        Ongelmana ei ole kuorma vaan se, että pienellä koneen käyttämisellä saataisiin tyhjä hupipuoli mahdollisimman nopeasti täyteen.

        Starttiakkua ei ole tarvetta ladata joka koneen käynnistyksellä. Ehkä joka kymmenes kerta riittää hyvin. Tällöin on todennäköisesti sattunut maasähkön piiriin ja saanut akut täyteen sillä.

        Sen sijaan hupipuoli tahtoo olla aina finaalissa, joten vähäisellä koneen käytöllä se pitäisi saada nopeasti täyteen. Eihän purjeveneessä ole tarkoituksenmukaista pärisyttää konetta.

        Akkujen lataaminen on tehokkainta kun ladataan mahdollisimman pientä ja vielä samassa varaustasossa olevaa kapasiteettia.

        Startti ja hupiakut ovat yleenä eri ikäisiä, tyyppisiä ja kumtoisia. Näinollen niiden yhtaikainen lataaminen ei myöskään ole tehokasta. Todennäköisesti niitä ei saa tällätavalla lataamalla edes täyteen.


      • qqqqqqqqqqqqqq
        Joakim kirjoitti:

        Tuosta 3x60Ah:sta yksi on starttiakku, joka ei kunnossa ollessaan ota merkittävästi virtaa kuin muutaman sekunnin startin jälkeen.

        Tässä yksi mittausesimerkki:

        Tässä Audi A4:sta (1.8T) mitattua tietoa:

        Mittaus oli tehty n. 0 asteen lämmössä auton seistyä yön yli.

        - Akku Exide, malli?, muistaakseni n. 60 Ah, ikä 1v.
        - max. starttivirta 580 A
        - starttivirta keskimäärin n. 170 A
        - startin kestoaika 1.0 s
        - lataus alkoi 1.4 s startin alusta (=kone käy)
        - maksimi latausvirta 82 A
        - min. akun napajännite 8.3 V
        - max. akun napajännite 14.9 V
        - napajännite ennen starttia n. 12.2 V
        - startissa kulutettu varaus 195 As = 0.054 Ah

        Starttivirta = virta akusta
        Latausvirta = virta akulle (ei siis sama kuin laturin antama virta)

        Latauksen alettua virtaa tuli aluksi 50 ms ajan yli 75 A, jonka
        jälkeen jännite nousi yli 14 V:n ja säädin alkoi rajoittamaan virtaa.
        N. 150 ms jälkeen latausvirta asettui n. 20 A lukemaan ja putosi siitä
        logaritmisesti (?) ollen 20 s kohdalla n. 5 A ja 80 s päästä alle 1 A.
        Latausjännite oli koko ajan 14.4..14.5 V.



        Kahden laturin käytöstä ei ole mitään hyötyä, jos yksi laturi on sopiva teholtaan ja siinä on oikein toimiva jännitteensäädin. Riittävä laturi jaksaa (lähes) aina nostaa jännitteen valittuun arvoon, jolloin on aivan sama millaisia akkuja takana on ja onko ne rinnan vai erillisten laturien takana.

        Kyllä kahden laturin käytöstä on hyötyä. Tällöin saadaan erilaiset ja eri varaustasossa olevat akustot ladattua optimivirralla ja aivan täyteen toisin kuin yhdellä suurella laturilla yhteen piiriin. Lisäksi käyttövarmuus tuplaantuu kahden toisistaan erossa olevan järjestelmän ansiosta.

        Tavallisella laturilla ei akkua saa täyteen. Latauksen loppuvaiheessa hyötysuhde huononee, jolloin tarkkailemalla akun lämpötilankehitystä voidaan akku pumpata aivan täyteen nostamalla latausjännitettä suuremmaksi.


      • ellen
        qqqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Kyllä kahden laturin käytöstä on hyötyä. Tällöin saadaan erilaiset ja eri varaustasossa olevat akustot ladattua optimivirralla ja aivan täyteen toisin kuin yhdellä suurella laturilla yhteen piiriin. Lisäksi käyttövarmuus tuplaantuu kahden toisistaan erossa olevan järjestelmän ansiosta.

        Tavallisella laturilla ei akkua saa täyteen. Latauksen loppuvaiheessa hyötysuhde huononee, jolloin tarkkailemalla akun lämpötilankehitystä voidaan akku pumpata aivan täyteen nostamalla latausjännitettä suuremmaksi.

        Ei tarvitse kahta laturia tavallisenkokoisten esim. 3*70 eh akkujen lataukseen. Jos koneen laturissa ei ole sisäänrakennettuna tarpeeksi hyvätasoista latauksensäädintä niin sellaisen voi asentaa itse. Sillä kyllä saa akut aivan täyteen ja lisäksi saa kompensoitua diodien aiheuttaman jännitehäviön.

        Kaksi laturia joista toinen ns. suurteholaturi tai alkuperäisen vaihtaminen suurteholaturiin voi olla perusteltua jos akkukapasiteetti on niin suuri (yli 200 ah hupipuolella) että tavallisen n. 50-60A laturin latausvirta jää alle sen mitä akut pystyvät vastaanottamaan. Tavallisia vesiakkujahan voi varata virralla mikä on n. 25% akkujen Ah kapasiteetista. Geeli ja AGM akuthan pystyvät hyödyntämään huomattavasti suurempaa latausvirtaa.


      • qqqqqqqqqqqqq
        ellen kirjoitti:

        Ei tarvitse kahta laturia tavallisenkokoisten esim. 3*70 eh akkujen lataukseen. Jos koneen laturissa ei ole sisäänrakennettuna tarpeeksi hyvätasoista latauksensäädintä niin sellaisen voi asentaa itse. Sillä kyllä saa akut aivan täyteen ja lisäksi saa kompensoitua diodien aiheuttaman jännitehäviön.

        Kaksi laturia joista toinen ns. suurteholaturi tai alkuperäisen vaihtaminen suurteholaturiin voi olla perusteltua jos akkukapasiteetti on niin suuri (yli 200 ah hupipuolella) että tavallisen n. 50-60A laturin latausvirta jää alle sen mitä akut pystyvät vastaanottamaan. Tavallisia vesiakkujahan voi varata virralla mikä on n. 25% akkujen Ah kapasiteetista. Geeli ja AGM akuthan pystyvät hyödyntämään huomattavasti suurempaa latausvirtaa.

        Todellakaan ei tarvita kahta laturia saadakseen akut täyteen, jos ei kriteerinä ole käytetty aika.

        Purjeveneen ollessa kyseessä koneella ei ajella yleensä pitkiä aikoja, joten latausajat jäävät varsin vaatimattomiksi verrattuna moottoriveneeseen. Mikäli haluaa saada akustonsa nopeasti täyteen, tarvitaan kehittynyt latausjärjestelmä.

        Erikoislatureiden käyttäminen on myös perusteltua, jos ladataan ns. syväpurkausakkuja. Tavallinen laturi on suunniteltu lataamaan käynnistysakku nopeasti. Se ei sovellu täyspainoisesti erikoisakkujen lataamiseen.


      • lataaja
        qqqqqqqqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Ongelmana ei ole kuorma vaan se, että pienellä koneen käyttämisellä saataisiin tyhjä hupipuoli mahdollisimman nopeasti täyteen.

        Starttiakkua ei ole tarvetta ladata joka koneen käynnistyksellä. Ehkä joka kymmenes kerta riittää hyvin. Tällöin on todennäköisesti sattunut maasähkön piiriin ja saanut akut täyteen sillä.

        Sen sijaan hupipuoli tahtoo olla aina finaalissa, joten vähäisellä koneen käytöllä se pitäisi saada nopeasti täyteen. Eihän purjeveneessä ole tarkoituksenmukaista pärisyttää konetta.

        Akkujen lataaminen on tehokkainta kun ladataan mahdollisimman pientä ja vielä samassa varaustasossa olevaa kapasiteettia.

        Startti ja hupiakut ovat yleenä eri ikäisiä, tyyppisiä ja kumtoisia. Näinollen niiden yhtaikainen lataaminen ei myöskään ole tehokasta. Todennäköisesti niitä ei saa tällätavalla lataamalla edes täyteen.

        Akun täyteen lataaminen vaatii laturilta akun lataustilan tarkkailua ja laturin sopeutumista akun lataustilaan koko latausjakson ajalta. Valmistajasta ja akkutyypistä riippuen latausjakson ominaiskäyrä on erilainen ja lisäksi siihen vaikuttaa merkittävästi lämpötilavaihtelut ja ympäristön lämpötila. Erityisen tärkeätä tämä on kun akun lataus on lähes kokonaan purkautunut.


      • ellen
        qqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Todellakaan ei tarvita kahta laturia saadakseen akut täyteen, jos ei kriteerinä ole käytetty aika.

        Purjeveneen ollessa kyseessä koneella ei ajella yleensä pitkiä aikoja, joten latausajat jäävät varsin vaatimattomiksi verrattuna moottoriveneeseen. Mikäli haluaa saada akustonsa nopeasti täyteen, tarvitaan kehittynyt latausjärjestelmä.

        Erikoislatureiden käyttäminen on myös perusteltua, jos ladataan ns. syväpurkausakkuja. Tavallinen laturi on suunniteltu lataamaan käynnistysakku nopeasti. Se ei sovellu täyspainoisesti erikoisakkujen lataamiseen.

        Kuinka paljon nopeammin ajattelit ladata yhden tai kaksi 70 Ah freetimeakkua esim. Amptechin 160 A suurteholaturilla tavalliseen koneen laturiin verrattuna.


      • qqqqqqqqqqqqq
        ellen kirjoitti:

        Kuinka paljon nopeammin ajattelit ladata yhden tai kaksi 70 Ah freetimeakkua esim. Amptechin 160 A suurteholaturilla tavalliseen koneen laturiin verrattuna.

        Vaikea sanoa, kun en ole kokeillut. ; ))

        Mutta tavallisella koneen laturilla ei niitä käytännössä koskaan saa täyteen. Teholatureiden eletroniikka on kehittyneempää ja lataus onnistuu loppuun saakka.

        Itselläni on yksi laturi, joka lataa ensin hupiakut täyteen ja sitten kytkee starttiakun mukaan. Näin menetellen päästään noin 1/2 tuntia nopeampaan latausaikaan kuin lataamalla kaikkia akkuja samanaikaisesti.


      • latailija
        qqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Vaikea sanoa, kun en ole kokeillut. ; ))

        Mutta tavallisella koneen laturilla ei niitä käytännössä koskaan saa täyteen. Teholatureiden eletroniikka on kehittyneempää ja lataus onnistuu loppuun saakka.

        Itselläni on yksi laturi, joka lataa ensin hupiakut täyteen ja sitten kytkee starttiakun mukaan. Näin menetellen päästään noin 1/2 tuntia nopeampaan latausaikaan kuin lataamalla kaikkia akkuja samanaikaisesti.

        Käytännöllisesti katsoen kaikki moottoreiden mukana vakiona toimitettavat laturit on suunniteltu käynnistysakun lataamiseen. Niiden maksimivirta on rajoitettu 50/60A, ja jännite säädetty vakiojännitetasolle.
        Vaikka tämä on erittäin hyvä ja riittävä lataamismetodi käynnistysakulle, ei se ole kovinkaan tehokas tapa ladata kulutusakkuja. Suurteholaturin avulla kulutusakku latautuu kokonaan 3 –portaisen latauskäyrän mukaan, suurella virralla jo penilläkin moottorin kierroksilla. Toisin sanoen akku täyttyy 6-8 kertaa nopeammin kuin vakiolaturilla, vieden huomattavasti vähemmän moottorin käyttötunteja.


      • johtomestari
        sähkömies kirjoitti:

        Kyllä se vaan on niin ettei se täysi akku siinä rinnalla kuormita "yhtään", nimittäin se latausvirta kyllä menee sinne tyhjempään akkuun.
        Laturi lataa sillä virralla millä jaksaa ja virta menee siihen akkuun missä on matalampi varaus, vasta kun molemmat akut saavuttavat saman varausasteen niin molempiin alkaa mennä virtaa.
        Tämä tietystikin vain jos molemmat akut ovat ns. kunnossa.

        Täydestä akusta valahtaa sähköt tyhjempiin ilman diodia. Laturi lataa tällöin koko kapasiteettia ja se kestää. Useiden erikokoisten ja kuntoisten akkujen lataaminen ei ole yhtä tehokasta kuin yhden suuren.


      • Joakim
        latailija kirjoitti:

        Käytännöllisesti katsoen kaikki moottoreiden mukana vakiona toimitettavat laturit on suunniteltu käynnistysakun lataamiseen. Niiden maksimivirta on rajoitettu 50/60A, ja jännite säädetty vakiojännitetasolle.
        Vaikka tämä on erittäin hyvä ja riittävä lataamismetodi käynnistysakulle, ei se ole kovinkaan tehokas tapa ladata kulutusakkuja. Suurteholaturin avulla kulutusakku latautuu kokonaan 3 –portaisen latauskäyrän mukaan, suurella virralla jo penilläkin moottorin kierroksilla. Toisin sanoen akku täyttyy 6-8 kertaa nopeammin kuin vakiolaturilla, vieden huomattavasti vähemmän moottorin käyttötunteja.

        Tuo hieno 3-portainen latauskäyrä ei nyt kuitenkaan ole muuta kuin:

        1. Niin paljon virtaa kuin laturista lähtee

        2. Kun jännite nousee säätöarvoon (esim. 2,4 V/kenno) pidetään jännite vakiona

        3. Lasketaan jännite "float"-tasolle (2,25 V/kenno)

        Huonoksi haukuttu tavallinen laturi toimii aivan samalla tavalla kohdissa 1 ja 2, joissa akkua oikeasti ladataan. Vaihe 3 mahdollistaa ehkä suuremman jännitteen vaiheessa 2, koska akun ylenmääräistä keittymistä ei tarvitse pelätä.

        Akun lataaminen yli 70-80% varaustilaan on joka tapauksessa hidasta ja akkua kuluttavaa. Tuolle 70-80% tasolle pääsee aivan yhtä nopeasti "huonollakin" latausalgoritmilla.

        Purjevenekäytössä voi aivan hyvin nostaa tavallisenkin laturin jännitettä "suurtehon" tasolle, koska konetta ei käytetätä päivätolkulla tuntikausia. Tällöin latausajassa ei ole mitään eroa.


      • latailija
        Joakim kirjoitti:

        Tuo hieno 3-portainen latauskäyrä ei nyt kuitenkaan ole muuta kuin:

        1. Niin paljon virtaa kuin laturista lähtee

        2. Kun jännite nousee säätöarvoon (esim. 2,4 V/kenno) pidetään jännite vakiona

        3. Lasketaan jännite "float"-tasolle (2,25 V/kenno)

        Huonoksi haukuttu tavallinen laturi toimii aivan samalla tavalla kohdissa 1 ja 2, joissa akkua oikeasti ladataan. Vaihe 3 mahdollistaa ehkä suuremman jännitteen vaiheessa 2, koska akun ylenmääräistä keittymistä ei tarvitse pelätä.

        Akun lataaminen yli 70-80% varaustilaan on joka tapauksessa hidasta ja akkua kuluttavaa. Tuolle 70-80% tasolle pääsee aivan yhtä nopeasti "huonollakin" latausalgoritmilla.

        Purjevenekäytössä voi aivan hyvin nostaa tavallisenkin laturin jännitettä "suurtehon" tasolle, koska konetta ei käytetätä päivätolkulla tuntikausia. Tällöin latausajassa ei ole mitään eroa.

        Mitenhän tavallinen laturi mahtaa kestää lämpenemättä suurteholatailun, johon sitä ei ole suunniteltu?


      • venesähkö
        latailija kirjoitti:

        Mitenhän tavallinen laturi mahtaa kestää lämpenemättä suurteholatailun, johon sitä ei ole suunniteltu?

        Kyllä lämpenee. Moottorin oma laturi on tarkoitettu noin 60Ah lähes täyden akun lataamiseen. Suurimmat pitkäkestoiset virrat ovat 20Ah luokkaa. Konehuone on ämmin ja ongelmia tulee varmasti.


      • ellen
        latailija kirjoitti:

        Mitenhän tavallinen laturi mahtaa kestää lämpenemättä suurteholatailun, johon sitä ei ole suunniteltu?

        Alkuperäisestä kysymyksestä jäi sellainen kuva, että hupipuolella saattaisi olla ehkä yksi tai maksimissaan kaksi tavallista vesiakkua. Meinaatko tosiaan, että tällaisia akkuja varten kannattaa hankkia suurteholaturi jonka latausvirta saattaa olla yli 100% akkujen kapasiteetista.

        Suurteholaturista tulee hyötyä suuremmissa akuistoissa. Kysyjän tapauksessa varmaan olisi ihan riittävä parannus saada laturi lataamaan diodin kautta molempia akustoja. Sitten jos tätä haluaa parantaa niin voisi ajatella latauksensääätimen hankkimista latauksen nopeuttamiseski ja akkujen saamiseksi täydemmiksi sekä diodin jännitehäviön kompensoimiseksi. Ainakin parhaimissa latauksensäätimissä on mainitsemasi kolmiportainen latauskäyrä.


      • qqqqqqqqqqqqqqq
        ellen kirjoitti:

        Alkuperäisestä kysymyksestä jäi sellainen kuva, että hupipuolella saattaisi olla ehkä yksi tai maksimissaan kaksi tavallista vesiakkua. Meinaatko tosiaan, että tällaisia akkuja varten kannattaa hankkia suurteholaturi jonka latausvirta saattaa olla yli 100% akkujen kapasiteetista.

        Suurteholaturista tulee hyötyä suuremmissa akuistoissa. Kysyjän tapauksessa varmaan olisi ihan riittävä parannus saada laturi lataamaan diodin kautta molempia akustoja. Sitten jos tätä haluaa parantaa niin voisi ajatella latauksensääätimen hankkimista latauksen nopeuttamiseski ja akkujen saamiseksi täydemmiksi sekä diodin jännitehäviön kompensoimiseksi. Ainakin parhaimissa latauksensäätimissä on mainitsemasi kolmiportainen latauskäyrä.

        Aika monessa purjeveneessä 400Ah käyttöakkupuolella on aika yleinen paketti. Moottoria käytetään tavallisesti 1/2h lähdössä ja 1/2h päivän päätteeksi yöpymislahteen ajellessa. Käyttökierrokset eivät juuri ole keskimäärin tyhjäkäyntiä korkeampia. Kulutuslaitteina jääkaappi, lämmitin, viihde-elektroniikkaa ym. Lataus järjestelyihin kannattaa panostaa, muutoin joutuu sähköä säästämään.

        Itse rakentaisin täysin erilliset järjestelmät kahden laturin varaan. Perusteluina hyvä latauksen hyötysuhde, kättövarmuus ja sähkön riittävyys. Jos kriteereinä on järjestelmän hinta, niin peruslaturi jänniteohjatulla releellä toimii myös hyvin.


      • purjehtija
        qqqqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Aika monessa purjeveneessä 400Ah käyttöakkupuolella on aika yleinen paketti. Moottoria käytetään tavallisesti 1/2h lähdössä ja 1/2h päivän päätteeksi yöpymislahteen ajellessa. Käyttökierrokset eivät juuri ole keskimäärin tyhjäkäyntiä korkeampia. Kulutuslaitteina jääkaappi, lämmitin, viihde-elektroniikkaa ym. Lataus järjestelyihin kannattaa panostaa, muutoin joutuu sähköä säästämään.

        Itse rakentaisin täysin erilliset järjestelmät kahden laturin varaan. Perusteluina hyvä latauksen hyötysuhde, kättövarmuus ja sähkön riittävyys. Jos kriteereinä on järjestelmän hinta, niin peruslaturi jänniteohjatulla releellä toimii myös hyvin.

        Miksi kaasun käyttöä jääkaapissa pelätään niin kovasti? Jääkaappi on veneessä ainut paljon virtaa kuluttava laite, joten sähkön säästelyn voi unohtaa kun käyttää kaasua. Minua ainakin harmittaisi, jos pitäisi käyttää konetta tunti päivässä!

        Kuten joku jossain aikaisemmassa ketjussa sanoi, auton jarrujärjestelmän vuoto on ihan yhtä todennäköinen kuin kaasuvuoto veneessä. Ja kaasuvaroitinta käyttäessä vuodon seuraukset eivät ole läheskään niin dramaattiset kuin autossa.


      • Joakim
        latailija kirjoitti:

        Mitenhän tavallinen laturi mahtaa kestää lämpenemättä suurteholatailun, johon sitä ei ole suunniteltu?

        Laturin tehorajat tulevat käämityksestä. Virtaa ei yleensä mitenkään keinotekoisesti rajoiteta, vaan häviöt vaan kasvavat ja teho rajoittuu luonnollisesti laturille ilmoitettuun arvoon.

        Kaikki laturit pystyvät antamaan täyden tehonsa pitkän aikaa. Jäähdytys hoituu laturissa olevalla tuulettimella. Esim. autokäytössä laturista otetaan jatkuvasti melko paljon tehoa (valot, penkinlämmittimet ja lasinlämmittimet ~30 A).

        Kaikki nykyaikaiset laturit antavat varsin paljon tehoa jo tyhjäkäynnillä. Bensakoneissa tyhjäkäynti voi olla vaikkapa 850 rpm ja huippukierrokset 6500 rpm ja silti tyhjäkäynnilläkin tehoa riittää pitkälti yli tuon 30 A:n 50-100 A laturissa. Dieselissä tyhjäkäynnin ja huippukierrosten ero on pienempi, joten laturin välitys voi olla sellainen, että se pyörii kovempaa tyhjäkäynnillä.

        Sitten kun oikeasti on ne 400 Ah hupiakut ja niitä vastaava kulutus (esim. lataustarve 100-200 Ah) selkeästi tehokkaammasta laturista (tai kahdesta) on hyötyä.


      • Epänormaali
        qqqqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Aika monessa purjeveneessä 400Ah käyttöakkupuolella on aika yleinen paketti. Moottoria käytetään tavallisesti 1/2h lähdössä ja 1/2h päivän päätteeksi yöpymislahteen ajellessa. Käyttökierrokset eivät juuri ole keskimäärin tyhjäkäyntiä korkeampia. Kulutuslaitteina jääkaappi, lämmitin, viihde-elektroniikkaa ym. Lataus järjestelyihin kannattaa panostaa, muutoin joutuu sähköä säästämään.

        Itse rakentaisin täysin erilliset järjestelmät kahden laturin varaan. Perusteluina hyvä latauksen hyötysuhde, kättövarmuus ja sähkön riittävyys. Jos kriteereinä on järjestelmän hinta, niin peruslaturi jänniteohjatulla releellä toimii myös hyvin.

        Heeetkinen, "Aika monessa purjeveneessä 400Ah käyttöakkupuolella on aika yleinen paketti. ".

        En ole ikinä käynyt purjeveneessä jossa olisi 400 ampeerin kapasiteetti huvikäyttöön (ok, isossa nauticatissa varmasti on, mutta kyse oli varmaankin purjeveneistä).
        Minkä kokoisista pursista mahdat puhua ?

        Pelkän tilantarpeen hahmottaa ehkä paremmin kuvittelemalla viisi tavallista 80 ampeerin akkua, painon kuvittelisin näillä lähentelevän jo sataa kiloa. On vaikea kuvitella että tämä olisi yleinen paketti, omaa 160 ampeerin kapasiteettianikin on pidetty toisinaan kohtuullisen suurena ja virtaa on riittänyt mainitsemiisi kulutuskohteisiin muutamaksi vuorokaudeksi.


      • qqqqqqqqqqqqqqqqqq
        Joakim kirjoitti:

        Laturin tehorajat tulevat käämityksestä. Virtaa ei yleensä mitenkään keinotekoisesti rajoiteta, vaan häviöt vaan kasvavat ja teho rajoittuu luonnollisesti laturille ilmoitettuun arvoon.

        Kaikki laturit pystyvät antamaan täyden tehonsa pitkän aikaa. Jäähdytys hoituu laturissa olevalla tuulettimella. Esim. autokäytössä laturista otetaan jatkuvasti melko paljon tehoa (valot, penkinlämmittimet ja lasinlämmittimet ~30 A).

        Kaikki nykyaikaiset laturit antavat varsin paljon tehoa jo tyhjäkäynnillä. Bensakoneissa tyhjäkäynti voi olla vaikkapa 850 rpm ja huippukierrokset 6500 rpm ja silti tyhjäkäynnilläkin tehoa riittää pitkälti yli tuon 30 A:n 50-100 A laturissa. Dieselissä tyhjäkäynnin ja huippukierrosten ero on pienempi, joten laturin välitys voi olla sellainen, että se pyörii kovempaa tyhjäkäynnillä.

        Sitten kun oikeasti on ne 400 Ah hupiakut ja niitä vastaava kulutus (esim. lataustarve 100-200 Ah) selkeästi tehokkaammasta laturista (tai kahdesta) on hyötyä.

        Kaasu on hyvä vaihtoehto, mutta jälkiasennuksena suuritöinen eikä sitä kannata oikein pelkälle jääkaapille laittaa vaan kytkeä mukaan liesi/uuni. Toimivia vanhoja laitteita ei kannata kaasuksi vaihtaa, mutta uuteen niitä kannattaa harkita.
        Ei 400Ah ole mikään ihmettelemisen aihe 30 jalan purjeveneessä. Yhden 200Ah akun koko on noin 50x30x25cm, joten pieneen tilaan menevät. Yleensä näkee neljän 100Ah patteristoja. Paino on aivan marginaalinen tekijä matkapurjeveneessä.


      • das kapitan
        qqqqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Aika monessa purjeveneessä 400Ah käyttöakkupuolella on aika yleinen paketti. Moottoria käytetään tavallisesti 1/2h lähdössä ja 1/2h päivän päätteeksi yöpymislahteen ajellessa. Käyttökierrokset eivät juuri ole keskimäärin tyhjäkäyntiä korkeampia. Kulutuslaitteina jääkaappi, lämmitin, viihde-elektroniikkaa ym. Lataus järjestelyihin kannattaa panostaa, muutoin joutuu sähköä säästämään.

        Itse rakentaisin täysin erilliset järjestelmät kahden laturin varaan. Perusteluina hyvä latauksen hyötysuhde, kättövarmuus ja sähkön riittävyys. Jos kriteereinä on järjestelmän hinta, niin peruslaturi jänniteohjatulla releellä toimii myös hyvin.

        Nykyisin isommissa purjeveneissä 400Ah akkuja on ihan normaalia. Eihän se ole kuin neljä isoa akkua.


      • yllättynyt
        qqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Todellakaan ei tarvita kahta laturia saadakseen akut täyteen, jos ei kriteerinä ole käytetty aika.

        Purjeveneen ollessa kyseessä koneella ei ajella yleensä pitkiä aikoja, joten latausajat jäävät varsin vaatimattomiksi verrattuna moottoriveneeseen. Mikäli haluaa saada akustonsa nopeasti täyteen, tarvitaan kehittynyt latausjärjestelmä.

        Erikoislatureiden käyttäminen on myös perusteltua, jos ladataan ns. syväpurkausakkuja. Tavallinen laturi on suunniteltu lataamaan käynnistysakku nopeasti. Se ei sovellu täyspainoisesti erikoisakkujen lataamiseen.

        Miten se syväpurkausakun lataaminen eroaa tavallisen vesiakun lataamisesta jos molemmat ovat yhtä tyhjiä latauksen alussa?


      • latailija
        yllättynyt kirjoitti:

        Miten se syväpurkausakun lataaminen eroaa tavallisen vesiakun lataamisesta jos molemmat ovat yhtä tyhjiä latauksen alussa?

        Jos eri akkutyyppejä pyritään lataamaan hyvällä hyötysuhteella, on lataus virroissa ja jännitteissä eroja sekä lämmönkehityksessä.


      • latailija
        yllättynyt kirjoitti:

        Miten se syväpurkausakun lataaminen eroaa tavallisen vesiakun lataamisesta jos molemmat ovat yhtä tyhjiä latauksen alussa?

        Jos eri akkutyyppejä pyritään lataamaan hyvällä hyötysuhteella, on lataus virroissa ja jännitteissä sekä lämpökompensoinnissa eroa.


      • latailija
        yllättynyt kirjoitti:

        Miten se syväpurkausakun lataaminen eroaa tavallisen vesiakun lataamisesta jos molemmat ovat yhtä tyhjiä latauksen alussa?

        Ohops! Tuli tuplana.


      • pro
        yllättynyt kirjoitti:

        Miten se syväpurkausakun lataaminen eroaa tavallisen vesiakun lataamisesta jos molemmat ovat yhtä tyhjiä latauksen alussa?

        Tuo nyt riippuu akun rakenteesta, mutta periaatteessa ei mitenkään, jos saavutettavalla varausasteella ja eliniällä ei ole merkitystä.


      • ihmettelijä
        latailija kirjoitti:

        Jos eri akkutyyppejä pyritään lataamaan hyvällä hyötysuhteella, on lataus virroissa ja jännitteissä eroja sekä lämmönkehityksessä.

        Mitä eroja on esim. syväpurkaus- ja tavallisten akkujen latausvirroissa ja jännitteissä? Molemmat siis vesiakkuja.


      • latailija
        ihmettelijä kirjoitti:

        Mitä eroja on esim. syväpurkaus- ja tavallisten akkujen latausvirroissa ja jännitteissä? Molemmat siis vesiakkuja.

        Periaatteessa ei mitään. Erot virroissa ovat enemmänkin valmistaja/tyyppikohtaisia.


    • bebekilta
      • qqqqqqqqqqqq

        55A laturi antaa muuten tunnissa saman virran minkä 40W kenno 2-3 päivässä.


      • Joakim
        qqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        55A laturi antaa muuten tunnissa saman virran minkä 40W kenno 2-3 päivässä.

        Aurinkokennon voi laskea antavan Suomen kesässä vuorokaudessa 4-5 tunnin täyttä tehoa vastaavan energian. 40 W kenno antaa 2,5 A eli päivässä saa 10-12,5 Ah eli 55 Ah vaatii 5 päivää.


      • qqqqqqqqqqqqq
        Joakim kirjoitti:

        Aurinkokennon voi laskea antavan Suomen kesässä vuorokaudessa 4-5 tunnin täyttä tehoa vastaavan energian. 40 W kenno antaa 2,5 A eli päivässä saa 10-12,5 Ah eli 55 Ah vaatii 5 päivää.

        Itselläni on 50W kenno ja sitä muutaman kerran päivässä siirtämällä saadaan 20Ah. Kutakuinkin suorassa auringonpaisteessa ilman varjostuksia tulee 2,5A. Aamulla ja illalla aurinko on matalammalla, mutta ottamalla heijastus vedenpinnasta avuksi päästään 2-2,5A virtaan. Eli 10 tuntia paistetta niin 20Ah saadaan. Kiinteällä kennolla ei kyllä sitten päästä lähellekkään.


      • Joakim
        qqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Itselläni on 50W kenno ja sitä muutaman kerran päivässä siirtämällä saadaan 20Ah. Kutakuinkin suorassa auringonpaisteessa ilman varjostuksia tulee 2,5A. Aamulla ja illalla aurinko on matalammalla, mutta ottamalla heijastus vedenpinnasta avuksi päästään 2-2,5A virtaan. Eli 10 tuntia paistetta niin 20Ah saadaan. Kiinteällä kennolla ei kyllä sitten päästä lähellekkään.

        Varmasti pilvettömänä päivänä kennoa siirtelemällä saa tuplasti tuon, mutta välillä on pilvistä, purjehtiessa kennoa ei juuri siirrellä, kaikkia kennoja ei pysty siirtämään ja monet eivät viitsi kennoja siirtää.

        Näillä reunaehdoilla tuo 4-5 tunnin maksimivirtaa vastaava vuorokausiarvo on jo varsin hyvä saavutus.


    • Juuso

      Yksi erittäin toimiva vaihtoehto on vaihtaa kaasujääkaappiin. Meillä ei ole ongelmia sähkön riittävyyden kanssa, vaikka veneessämme on vain perämoottori ilman latausmahdollisuutta.

    • tietäjän poika
    • Panelit hytin katolla

      Purkkarissa on aina sen verran vapaata hytinkattoa että sinne yhden neliön verran saa aurinkopanelia viritettyä. Valmiita paketteja säätimineen saa jo niin edullisesti että ei kannata muuta ajatella. Yhdellä panelilla latailet ne hupiakkusi oikein hyvin. Ja huoltoahan tuollaiset panelit ei tartte ja lataavat pilvisenäkin päivänä.

    • Puu...

      Kovin on sähköteknisiä vastauksia, en ota niihin kantaa, kun en ole sen alan asiantuintia yhtään. Oman veneeni järjestelmä perustuu paikallisen asiantunjan suunnitteluun, hän on sähköinsinööri ja erikoistunut venesähköihin harrastuksenaan.

      Voin omasta kokemuksesta kertoa, että mulla on toiminut hienosti pari kesää systeemi, missä on 65 Ah startti akku ja 2x140 Ah:ta hupiakkua yhdistetty/erotettu vetuksen diodisillalla. Laturina on Yanmarinin oma laturi ja verkkovirta hakkurilaturi. Systeemissä laturi lataa aina sitä yksikköä jossa on pienempi varaus. Akut on erotettu mekaanisella pääkytkimellä jossa on asennot 0/1/2/BOTH. Kertaakaan ei ole startatessa tarvinnut virran vähyyden takia kääntää vielä starttiakulle. Meillä on jääkaappi (Isotemp ASU) käytännössä koko kesän päällä ja lämppäriäkin käytettiin viimekesänä tosi paljon (omassa marinassa ollaan kyllä verkkovirassa koko ajan) mutta sähkö on reissun päällä riittänyt mainiosti useampienkin päivien lataustauot, kun ollaan oltu luonnon satamissa. Aikeissa on hankkia aurinkopaneelit jos meinataan pidempää reissua tehdä.

      ps. anteeksi kirotusvirheet ;)

      • ...vene

        Osaatko kertoa, mistä moottorisi laturi mittaa latausjännitteen. Laturihan säätyy automaattisesti tunnistaen akkujen jännitettä. Tapauksessasi jakodiodi eristää akut toisistaan, joten miten laturi ymmärtää oikean tason.


      • Puu...
        ...vene kirjoitti:

        Osaatko kertoa, mistä moottorisi laturi mittaa latausjännitteen. Laturihan säätyy automaattisesti tunnistaen akkujen jännitettä. Tapauksessasi jakodiodi eristää akut toisistaan, joten miten laturi ymmärtää oikean tason.

        Kuten sanoin en ole mikää sähkäri. Mutta käsittääkseni tämä Vetuksen diodi on "aktiivinen" ja tarkkailee akkujen varaustilaa ja ohjaa aina automaattisesti kummasta tahansa laturista tulevan latausvirran hunomman varaustilan omaavaan akkuun. (Siinä muistaakseni asennettiin joku piuha erikseen akuille joka mittailee jännitettä.) Siis diodi mittaa kumpaa akkua ladataan, molemmista latureista tulee virta suoraan diodille (ja tulevaisuudessa myös A-kennolta).

        Tässä linkissä on jotain infoa saman tyyppisestä diodista. Myös Vetuksella on tuo ominaisuus että se ei opudota latausvirtaa vaan lataa akut "täyteen".
        http://www.meredin.fi/Meredin/1006.pdf sivu 250

        lisätietoja myös:
        http://www.imps.fi/kotisatama/Venesähkt.PDF

        Tietoja ko. vetuksen diodista. http://www.vetus.com/ Luettelosta

        Kevättä odotellen
        ...pää


      • ...vene
        Puu... kirjoitti:

        Kuten sanoin en ole mikää sähkäri. Mutta käsittääkseni tämä Vetuksen diodi on "aktiivinen" ja tarkkailee akkujen varaustilaa ja ohjaa aina automaattisesti kummasta tahansa laturista tulevan latausvirran hunomman varaustilan omaavaan akkuun. (Siinä muistaakseni asennettiin joku piuha erikseen akuille joka mittailee jännitettä.) Siis diodi mittaa kumpaa akkua ladataan, molemmista latureista tulee virta suoraan diodille (ja tulevaisuudessa myös A-kennolta).

        Tässä linkissä on jotain infoa saman tyyppisestä diodista. Myös Vetuksella on tuo ominaisuus että se ei opudota latausvirtaa vaan lataa akut "täyteen".
        http://www.meredin.fi/Meredin/1006.pdf sivu 250

        lisätietoja myös:
        http://www.imps.fi/kotisatama/Venesähkt.PDF

        Tietoja ko. vetuksen diodista. http://www.vetus.com/ Luettelosta

        Kevättä odotellen
        ...pää

        Vieläkää ei selvinnyt. Eli jos toisen akkupiirin jännite on 11 volttia ja toisen 13 volttia. Laturi lataa akkuja diodijaolla (jännitteenlasku otettu huomioon laturin säädössä. Mistä laturi tietää oikean jännitetason, joka määrää latausvirran? Joissakin latureissa on tunnistinjohto, joka kytketään suoraan akkuun, mutta mihin akkuun? Mistä kahden eri systeemin jännitetaso tunnistetaan? Osaisiko joku kertoa?


      • Puu...
        ...vene kirjoitti:

        Vieläkää ei selvinnyt. Eli jos toisen akkupiirin jännite on 11 volttia ja toisen 13 volttia. Laturi lataa akkuja diodijaolla (jännitteenlasku otettu huomioon laturin säädössä. Mistä laturi tietää oikean jännitetason, joka määrää latausvirran? Joissakin latureissa on tunnistinjohto, joka kytketään suoraan akkuun, mutta mihin akkuun? Mistä kahden eri systeemin jännitetaso tunnistetaan? Osaisiko joku kertoa?

        No käsittääkseni jotenkin näin: laturi on kytketty riodiin ja se sitten kytketty akkuihin. Dipolipoidi kääntää latauksen aina tyhjenpään ja laturi ei tiedä diodidista mitään, vaan lataa sen mukaan missä kunnossa oleva akku on doidion takana vuorollaan...vai?

        ...pää


      • ...vene
        Puu... kirjoitti:

        No käsittääkseni jotenkin näin: laturi on kytketty riodiin ja se sitten kytketty akkuihin. Dipolipoidi kääntää latauksen aina tyhjenpään ja laturi ei tiedä diodidista mitään, vaan lataa sen mukaan missä kunnossa oleva akku on doidion takana vuorollaan...vai?

        ...pää

        Tietääkö kukaan miten laturi tunnistaa diodin läpi akkujen jännitteen?
        Toinen akku voi olla 10,5V ja toinen 13,5V. Akut eivät "näe" toisiaan, joten mistä laturi määrittää oikean latausvirran?
        Yleensä jos laturin ei tunnista akun jännitettä se nostaa jännitteensä todella korkeaksi yrittäen työntää näin akkuun suuren virran. Jos laturista viedään tunnistinjohto, jolla se tunnistaa akun jännitettä, niin kumpaan piiriin se kytketään ja miten silloin käy jos piirien jännitetasot vaihtavat paikkaansa ja laturi luulee akkujen olevan täysyä vaikka toinen on aivan tyhjä.


      • Joakim
        ...vene kirjoitti:

        Tietääkö kukaan miten laturi tunnistaa diodin läpi akkujen jännitteen?
        Toinen akku voi olla 10,5V ja toinen 13,5V. Akut eivät "näe" toisiaan, joten mistä laturi määrittää oikean latausvirran?
        Yleensä jos laturin ei tunnista akun jännitettä se nostaa jännitteensä todella korkeaksi yrittäen työntää näin akkuun suuren virran. Jos laturista viedään tunnistinjohto, jolla se tunnistaa akun jännitettä, niin kumpaan piiriin se kytketään ja miten silloin käy jos piirien jännitetasot vaihtavat paikkaansa ja laturi luulee akkujen olevan täysyä vaikka toinen on aivan tyhjä.

        Laturi näkee kummatkin akut. Laturi yrittää pitää jännitteen n. 14 V:ssa. Koska diodin kynnysjännite on n. 0.7 V jännite MOLEMMILLA akuilla on reilut 13 V. Se akku, jonka lepojännite olisi 10,5 V latautuu paljon suuremmalla virralla kun se toinen, jonka lepojännite olisi 13,5 V (mahdollinen vain ilman kuormaa pian latauksen jälkeen).

        Jos laturin puhti loppuu ja jännite laturilla tippuu vaikkapa 12 V:iin, kaikki virta menee vain siihen akkuun, jonka lepojännite on alle 11,3 V.

        Laturi ei siis "mittaa" akkuja, vaan yrittää vakioda jännitteen mittauspisteessä (voi olla laturi tai erillinen johto akulle. Laturi siis mittaa itse aiheuttamaansa jännitettä joko ennen tai jälkeen diodin.


      • ...vene
        Joakim kirjoitti:

        Laturi näkee kummatkin akut. Laturi yrittää pitää jännitteen n. 14 V:ssa. Koska diodin kynnysjännite on n. 0.7 V jännite MOLEMMILLA akuilla on reilut 13 V. Se akku, jonka lepojännite olisi 10,5 V latautuu paljon suuremmalla virralla kun se toinen, jonka lepojännite olisi 13,5 V (mahdollinen vain ilman kuormaa pian latauksen jälkeen).

        Jos laturin puhti loppuu ja jännite laturilla tippuu vaikkapa 12 V:iin, kaikki virta menee vain siihen akkuun, jonka lepojännite on alle 11,3 V.

        Laturi ei siis "mittaa" akkuja, vaan yrittää vakioda jännitteen mittauspisteessä (voi olla laturi tai erillinen johto akulle. Laturi siis mittaa itse aiheuttamaansa jännitettä joko ennen tai jälkeen diodin.

        Kiitos. Täytyy hieman sulatella vastaustasi, mutta periaatteessa ymmärrän selityksesi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe