Tällä foorumilla on useampi henkilö väittänyt että Jeesus olisi ollut syntinen. Joku väittää suoraan että Jeesus teki syntiä, toinen väittää että Jeesus oli syntinen tekemättä kuitenkaan syntiä. Usein väitetään että Jeesus rikkoi sapattia. Missään kohtaa Raamattua ei sanota että Jeesus olisi rikkonut sapattikäskyä, ainoastaan että fariseukset syyttivät häntä siitä. Jonkun mielestä Jeesus rikkoi kymmenen käskyn käskyä kunnioittaa vanhempia jättäessään äitinsä oven ulkopuolelle. Kuitenkin Raamatun selvän todistuksen mukaan Jeesus oli synnitön:
"Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä, joka "ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut"," (1. Piet. 2:21-22)
"Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja hänessä ei ole syntiä." (1. Joh. 3:5)
"Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä." (Hepr. 4:15)
"Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?" (Joh. 8:46)
Jeremian profetaalisten sanojen mukaan tuleva Messias on synnitön:
"Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa." (Jes. 53:9)
Myös ristinryöväri todistaa että Jeesus oli synnitön:
"Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt." (Lk. 23:41)
Jos Jeesus oli syntinen, hän ei ollut Jesajan lupaama Messias, eikä hän olisi voinut olla virheetön karitsa ja synnitön uhri meidän puolestamme.
Kaikki väitteet siitä, että Jeesus olisi tehnyt syntiä ovat kuitenkin vailla perusteita Raamatussa.
Oliko Jeesus synnitön?
267
2049
Vastaukset
- korkeaateologiaa
Tuskin sellaista on väitetty, että Jeesus olisi syntiä tehnyt, vaan kyse on siitä että Jeesuksella oli syntinen liha, eli Jeesus koki kaikki samat kiusaukset kuin mekin koemme, mutta hän ei antanut niille lainkaan periksi, vaan voitti ne. Muun muassa George L:llä oli tästäkin asiasta hyvä kirjoitus opetussivuillaan, mutta harmi vain ettei sivuja enää ole.
"Tuskin sellaista on väitetty, että Jeesus olisi syntiä tehnyt, vaan kyse on siitä että Jeesuksella oli syntinen liha"
Juu, noin se on Raamatun ja kristinuskon perusoppienkin mukaan.
Jeesus ei Raamatun mukaan tehnyt syntiä, vaikka kyllä ristiinnaulitsemisen syyksi mainitaan synti, kun koroitti itsensä ainakin vastapuolen mielestä juutalaisten kuninkaaksi.Kristitty.net kirjoitti:
Tällä foorumilla valitettavasti on väitetty.
No jos juutalaisena rikkoo Mooseksen käskyjä, niin aikamoinen syntinen on,
Kristitty.net kirjoitti:
Tällä foorumilla valitettavasti on väitetty.
Et Kristityt.net ymmärrä että ylempänä mainittu "Jeesuksen syntinen liha" tarkoittaa juuri syntisyyttä.
Pe.ku kirjoitti:
Et Kristityt.net ymmärrä että ylempänä mainittu "Jeesuksen syntinen liha" tarkoittaa juuri syntisyyttä.
Katsos kun missään kohtaa Raamattua ei sanota että Jeesuksella olisi ollut "syntinen liha" tai että hän olisi ollut syntinen.
torre12 kirjoitti:
No jos juutalaisena rikkoo Mooseksen käskyjä, niin aikamoinen syntinen on,
Missä kohtaa Raamattua sanotaan että Jeesus rikkoi Mooseksen käskyjä? Luku ja jae, kiitos.
Kristitty.net kirjoitti:
Katsos kun missään kohtaa Raamattua ei sanota että Jeesuksella olisi ollut "syntinen liha" tai että hän olisi ollut syntinen.
"Katsos kun missään kohtaa Raamattua ei sanota että Jeesuksella olisi ollut "syntinen liha"
Hyvä kun kysyt.
Minä olen tutkinut Raamattua paljon ja muistan sen lähes ulkoa.
Tuossakin kohdassa Jeesus oli maallisen elämän ajan syntistä lihaa:
1.Joh. 4:2Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
Ja tuossa alla Jeesus rukoilee syntisyyttään:
Mark. 14:35,36
Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi maahan ja rukoili, että, jos mahdollista, se hetki menisi häneltä ohi,
ja sanoi: "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!"
Ja tuossa Jeesus rukoilee syntisyyttään.
Joh. 12:27
Nyt minun sieluni on järkytetty; ja mitä pitäisi minun sanoman? Isä, pelasta minut tästä hetkestä. Kuitenkin: sitä varten minä olen tähän hetkeen tullut.
Raamatussa on paljon muitakin kohtia, joissa Jeesus rukoilee syntisyyttään.
Nuo kohdat laitoin jo esille aiemmin:
Hep. 5:1 Sillä jokainen ylimmäinen pappi, ollen ihmisten joukosta otettu, asetetaan ihmisten puolesta toimittamaan sitä, mikä Jumalalle tulee, uhraamaan lahjoja ja uhreja syntien edestä,
2 ja hän voi säälien kohdella tietämättömiä ja eksyviä, koska hän itsekin on heikkouden alainen,
3 ja tämän heikkoutensa tähden hänen täytyy, samoinkuin kansan puolesta, niin itsensäkin puolesta uhrata syntien edestä.
4 Eikä kukaan sitä arvoa itselleen ota, vaan Jumala kutsuu hänet niinkuin Aaroninkin.
5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";Pe.ku kirjoitti:
"Katsos kun missään kohtaa Raamattua ei sanota että Jeesuksella olisi ollut "syntinen liha"
Hyvä kun kysyt.
1.Joh. 4:2Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi maahan ja rukoili, että, jos mahdollista, se hetki menisi häneltä ohi,
ja sanoi: "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!"
Nyt minun sieluni on järkytetty; ja mitä pitäisi minun sanoman? Isä, pelasta minut tästä hetkestä. Kuitenkin: sitä varten minä olen tähän hetkeen tullut.
Hep. 5:1 Sillä jokainen ylimmäinen pappi, ollen ihmisten joukosta otettu, asetetaan ihmisten puolesta toimittamaan sitä, mikä Jumalalle tulee, uhraamaan lahjoja ja uhreja syntien edestä,
2 ja hän voi säälien kohdella tietämättömiä ja eksyviä, koska hän itsekin on heikkouden alainen,
3 ja tämän heikkoutensa tähden hänen täytyy, samoinkuin kansan puolesta, niin itsensäkin puolesta uhrata syntien edestä.
4 Eikä kukaan sitä arvoa itselleen ota, vaan Jumala kutsuu hänet niinkuin Aaroninkin.
5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";1.Joh. 4:2 Ei sanota "syntistä lihaa", sanotaan vain Jeesuksen tulleen lihaksi. Mark. 14:35,36 Jeesus ei rukoile syntisyyttään. Joh. 12:27 Jeesus ei rukoile syntisyyttään. Heprealaiskirjeen kohdassa puhutaan ylipapista, joka joutuu syntisyytensä tähden uhraamaan uhreja, ei Jeesuksesta. "Raamatussa on paljon muitakin kohtia, joissa Jeesus rukoilee syntisyyttään." Ei tasan ole. Missään kohtaa Raamattua ei sanota että Jeesus oli syntinen.
Kristitty.net kirjoitti:
Missä kohtaa Raamattua sanotaan että Jeesus rikkoi Mooseksen käskyjä? Luku ja jae, kiitos.
Niin nämä israelilaiset kirjaoppineet sanoivat. Jeesus oli liian liberaali heille.
torre12 kirjoitti:
Niin nämä israelilaiset kirjaoppineet sanoivat. Jeesus oli liian liberaali heille.
Israelin kirjanoppineiden mielipidettä ei lasketa. Jeesus ei Raamatun mukaan rikkonut lakia missään kohtaa. Mitä liberaalia on mielestäsi seuraavissa Jeesuksen sanoissa:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)Kristitty.net kirjoitti:
Israelin kirjanoppineiden mielipidettä ei lasketa. Jeesus ei Raamatun mukaan rikkonut lakia missään kohtaa. Mitä liberaalia on mielestäsi seuraavissa Jeesuksen sanoissa:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)Toteamme siis, että emme tarvitse kirjaimellista Raamatun tulkintaa; emme konservatismia.
Menivät silloin vikaan ja mennään vikaan varmaan tänäänkin. Minäkin olen kirjaimellinen ja saan Jeesuksen lain rikkojaksi: muuten laeilla ei ole mitään merkitystä, jos niitä saa rikkoa ja tulkita miten lystää.torre12 kirjoitti:
Toteamme siis, että emme tarvitse kirjaimellista Raamatun tulkintaa; emme konservatismia.
Menivät silloin vikaan ja mennään vikaan varmaan tänäänkin. Minäkin olen kirjaimellinen ja saan Jeesuksen lain rikkojaksi: muuten laeilla ei ole mitään merkitystä, jos niitä saa rikkoa ja tulkita miten lystää.Jos Jeesus oli lain rikkoja, hän ei voinut olla virheetön karitsa ja synnitön uhri meidän puolestamme ja uskomme on turhaa. Jos Jeesus rikkoi lakia niin tottakai mekin saamme. Mutta Jeesuksen selvän opetuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto. Laki on siis edelleen voimassa.
Kristitty.net kirjoitti:
Jos Jeesus oli lain rikkoja, hän ei voinut olla virheetön karitsa ja synnitön uhri meidän puolestamme ja uskomme on turhaa. Jos Jeesus rikkoi lakia niin tottakai mekin saamme. Mutta Jeesuksen selvän opetuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto. Laki on siis edelleen voimassa.
Aha. Laista ei tietenkään ole mitään kadonnut; mutta on eri asia kuinka edes juutalaiset niitä noudattavat kristityistä puhumattakaan.
Mutta on ikävää sinun liberaali asenteesi antaa rikkoa käskyä kunnioittaa isää ja äitiä. Myös laki sapatista saa sinulta uuden tulkinnan sen mukaan mitä Jeesus teki: hänkin selitteli kuinka muutkin olivat rikkoneet sapattia samalla tavalla keräämällä tähkiä.
Jeesukselta vaan pääsi unohtumaan Isän asenne: sapattina puita kerännyt piti surmata.- kiiskivastarannalta
Pe.ku kirjoitti:
Hyvä kun kysyt.
5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";Olet peku väärässä, ei Jeesus mainitsemissasi kohdissa rukoillut syntisyyttään vaan hän rukoili ahdistuneena ja tuskissaan ennen vangitsemistaan.
Jeesuksesta sanotaan sanassa, että hän oli kaikessa kiusattu. Kuitenkaan hän ei langennut syntiin.
Älä peku vääristele sanaa. torre12 kirjoitti:
Aha. Laista ei tietenkään ole mitään kadonnut; mutta on eri asia kuinka edes juutalaiset niitä noudattavat kristityistä puhumattakaan.
Mutta on ikävää sinun liberaali asenteesi antaa rikkoa käskyä kunnioittaa isää ja äitiä. Myös laki sapatista saa sinulta uuden tulkinnan sen mukaan mitä Jeesus teki: hänkin selitteli kuinka muutkin olivat rikkoneet sapattia samalla tavalla keräämällä tähkiä.
Jeesukselta vaan pääsi unohtumaan Isän asenne: sapattina puita kerännyt piti surmata.Minkä Raamatun kohdan mukaan Jeesus muka rikkoi sapattia? Hän ei rikkonut lakia missään kohtaa.
- dikduk
torre12 kirjoitti:
Jeesus ei ollut liberaali mutta oppineet olivat siksi juutalainen uskonto on yhä olla olemassa ja voi olla ainoana niistä uskonnoista jotka olivat olemassa jo kun faaraot hallitsivat Egyptiä eikä Roomaa tai Ateenaa ja Kreikan muitakaan kaupunkivaltioita vielä ollut syntynyt .
- lue.raamattusi
Pe.ku kirjoitti:
Hyvä kun kysyt.
5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";Missään noissa luettelemissasi Raaamatunpaikoissa ei puhuta Jeesusksen syntisyydestä yhtään mitään
Pe.ku kirjoitti:
Hyvä kun kysyt.
5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";Yhdessäkään Pe.kun lainaamassa jakeessa ei tosiaankaan puhuta yhtään mitään Jeesuksen syntisyydestä.
Monissa kohdissa Raamatussa kerrotaan, ettei Jeesus tehnyt syntiä, mutta oli syntinen (synninalainen)
Monet kerrat mainitaan myös syntyneen täysin ihmisen kaltaiseksi.
Pitää ottaa myös huomioon kulloinenkin ajankohta, kun syntisyydestä puhutaan Raamatussa ja osa niistä koskee sitä aikaa, kun Jeesus palasi maahan yllösnousemuksensa jälkeen ja oli silloin synnitön.
Raamatun mukaan Jeesus oli syntinen maallisen vaelluksen aikaan.
mm alla olevat jakeet koskee Jeesusta, jossa häntä verrataan ylipappi Aaroniin nimeltä mainiten ja kerrotaan vielä koskevan hänen "lihansa päiviä"
5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
6 niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden
Syntisyys ja syntiset teot on täysin kaksi eri asiaa.
Lähes kaikki uskovaiset kristitytkin tuon tietävät.
Ne on täysin eri asioita Raamatun lisäksi myös kristittyjen perusopeissa,
Syntisyys tarkoitta sitä, että on valmius tehdä syntiä, mutta ei välttämättä sitä tee.
Perisynniksikin sitä sanotaan ja tuolla löytyy opit siitä eri uskontokunnissa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Perisynti
Alla Raamatusta esimerkkejä:
(Room. 7:17). Synnin tahto on lihan tahto ja se on aina vihamielinen Jumalaa kohtaan (Room. 8:7). Siksi uskovakin haluaa olla itseriittoinen, seurata itsekkäitä intohimojaan ja palvoa omaa minäänsä. Lihan teot on luetteloitu Gal. 5:19-21, vrt. 2 Tim. 3:2-5. On kauhistuttavaa, kun ne pääsevät uskovassa valtaan ja toisinaan tapahtuu niin.>> mm alla olevat jakeet koskee Jeesusta <<
Ja mitäköhän ovat ne muut jakeet, koska kirjoitat mm.?
Tuossa heprealaiskirjeen kohdassa maallinen ylipappi on syntinen ja joutuu siksi uhraamaan itsensä vuoksi. Jeesusta ei siinä kohtaa kutsuta syntiseksi.
Jos olen oikein ymmärtänyt, sinun mielestäsi Jeesus oli syntinen, mutta ei tehnyt syntiä? Oletko samaa mieltä nimimerkin korkeaateologiaa kanssa, että "Jeesuksella oli syntinen liha, eli Jeesus koki kaikki samat kiusaukset kuin mekin koemme, mutta hän ei antanut niille lainkaan periksi, vaan voitti ne."?
On todella harhaanjohtavaa sanoa että Jeesus oli syntinen, jos hän ei kuitenkaan tehnyt syntiä. Väität että "Syntisyys tarkoitta sitä, että on valmius tehdä syntiä, mutta ei välttämättä sitä tee." Väittäisin että tämä ei pidä paikkaansa. Missään kohtaa Raamattua ei sanota näin. Kyllä perisynti tarkoittaa sitä että on syntinen ja tekee myös sitä syntiä. Jeesus oli kaikessa kiusattu, missään kohtaa Raamattua ei sanota että Jeesus oli perisynnin alainen tai että hän olisi ollut syntinen.- ettiedämistäpuhut
Kristitty.net kirjoitti:
>> mm alla olevat jakeet koskee Jeesusta <<
Tuossa heprealaiskirjeen kohdassa maallinen ylipappi on syntinen ja joutuu siksi uhraamaan itsensä vuoksi. Jeesusta ei siinä kohtaa kutsuta syntiseksi.
Jos olen oikein ymmärtänyt, sinun mielestäsi Jeesus oli syntinen, mutta ei tehnyt syntiä? Oletko samaa mieltä nimimerkin korkeaateologiaa kanssa, että "Jeesuksella oli syntinen liha, eli Jeesus koki kaikki samat kiusaukset kuin mekin koemme, mutta hän ei antanut niille lainkaan periksi, vaan voitti ne."?
On todella harhaanjohtavaa sanoa että Jeesus oli syntinen, jos hän ei kuitenkaan tehnyt syntiä. Väität että "Syntisyys tarkoitta sitä, että on valmius tehdä syntiä, mutta ei välttämättä sitä tee." Väittäisin että tämä ei pidä paikkaansa. Missään kohtaa Raamattua ei sanota näin. Kyllä perisynti tarkoittaa sitä että on syntinen ja tekee myös sitä syntiä. Jeesus oli kaikessa kiusattu, missään kohtaa Raamattua ei sanota että Jeesus oli perisynnin alainen tai että hän olisi ollut syntinen.Et sitten ymmärrä perinteistä kristinuskoa ja Raamattua.
Kristitty.net kirjoitti:
>> mm alla olevat jakeet koskee Jeesusta <<
On todella harhaanjohtavaa sanoa että Jeesus oli syntinen, jos hän ei kuitenkaan tehnyt syntiä. Väität että "Syntisyys tarkoitta sitä, että on valmius tehdä syntiä, mutta ei välttämättä sitä tee." Väittäisin että tämä ei pidä paikkaansa. Missään kohtaa Raamattua ei sanota näin. Kyllä perisynti tarkoittaa sitä että on syntinen ja tekee myös sitä syntiä. Jeesus oli kaikessa kiusattu, missään kohtaa Raamattua ei sanota että Jeesus oli perisynnin alainen tai että hän olisi ollut syntinen."Tuossa heprealaiskirjeen kohdassa maallinen ylipappi on syntinen ja joutuu siksi uhraamaan itsensä vuoksi. Jeesusta ei siinä kohtaa kutsuta syntiseksi."
Kyllä siellä on syntisenä molemmat, Jeesus erikseen nimeltä mainittuna.
Et ehkä ole suomalainen, kun et ymmärrä sanamuotoja.
Koko Heprealaiskirjeen luku koskee Jeesusta, jossa häntä verrataan Aaroniin täysin samanlaisena.
Raamatussa tuo luku on otsikoitukin sanoilla "Aaronin ja Kristuksen pappeus"- kmbyvtcr
Pe.ku kirjoitti:
"Tuossa heprealaiskirjeen kohdassa maallinen ylipappi on syntinen ja joutuu siksi uhraamaan itsensä vuoksi. Jeesusta ei siinä kohtaa kutsuta syntiseksi."
Koko Heprealaiskirjeen luku koskee Jeesusta, jossa häntä verrataan Aaroniin täysin samanlaisena.
Raamatussa tuo luku on otsikoitukin sanoilla "Aaronin ja Kristuksen pappeus"saatamaa palvellevaksi itsensä tunnustanu rikollinen Paavali oppeineen kelpaa uskovaisille urskottaviksi mutta Jeesus oppeineen kelpaa vain pilkatattavaksi.
"(Room7:17 )" ei ole Jeesuksen evankeliumia.
Se rikkoo tätä Jeesuksen antamaa selvää käskyä.
Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille."
Jäljellä olevaa Jumalan ja Jeesuksen Oman Sanan tietoa (osittain väärennettynä) löydät raamatun UT:n:
-Matteuksen evankeliumista
-Markuksen evankeliumista
-Luukkaan evankeliumista
-Johanneksen evankeliumista
paavalilais-luterilaisuuden rikollisuuden oppeja ei Jeesus käskenyt opettaa....
Matt. 28:20 "opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen KÄSKENYT teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
1.Korinttolaiskirje:
15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos
Kristityt tappoivat Paavalin...
Eikä Jeesusta kristilliset tappaneet..
2 Korinttolaiskirje 12:
7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta ja se sama saatana on pääpiru edelleen kristittyjen yli 3500 lahkossa maailmalla kuten historia todistaa. - ybtcvcrxez
Pe.ku kirjoitti:
"Tuossa heprealaiskirjeen kohdassa maallinen ylipappi on syntinen ja joutuu siksi uhraamaan itsensä vuoksi. Jeesusta ei siinä kohtaa kutsuta syntiseksi."
Raamatussa tuo luku on otsikoitukin sanoilla "Aaronin ja Kristuksen pappeus"raamattu on rikollisuuden kristittyjen käsikirjaksi väätennettyä sontaa joten korjaa asenteesi sen antamiin oppeihin. SEN VUOKSI Jeesus lähetti omilleen kristillisille (ei kristityille) Pyhän Hengen tueksi....'
Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
24:49 Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."
Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.
uskontunnustuksen antaneet ovat Jumalasta, ihmisyydestä, järjestä sekä ymmärryksestä
luopuneita herraa palvelevia herra jumaliaan Jumalaksi uskoviksi eksytettyjä...
uskontunnustus ja sen antaneiden kaltaisuudesta...
FAKTAT VOITTE TARKISTAA...
järjettömyydenne:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Meillä ei ole järkeä'
Ymmärtämättömyydenne:
'Meillä ei ole ymmärrystä'
Ihmisyydestänne luopuminen:
'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
'Olemme syntisiä'
Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
saatana ja herra jumala uudeksi jumaliksi:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
Kolminaisuus oppia ei Jeesuskaan opettanut joten se on rikollisuuden valetta:
Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
Ilman Pyhää Isää ja ilman Pyhää Poikaa ei ole Pyhää Henkeä!
Luopumalla HEISTÄ yhdestä, luopuu HEISTÄ!
HUOM!
Pilkkaamalla HEISTÄ yhtä, PILKKAA HEITÄ:
Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaa;
3:29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan: 24:23-26
HUOM!
Jumalasta luopumisen kohdasta selviää, että uskontunnustuksen antanut on aivopesty ateistiksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi
"Ateismi eli jumalattomuus tarkoittaa jumalauskon puuttumista tai käsitystä, jonka mukaan jumalia ei ole olemassa."
- kusetusko
Raamattu on satukirja.
- uhygtrds
Väärennetty raamattu on jakomielisten sontaa!
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html
Noin epätäydellisia ovat vain rikollisuuden kristittyjen herra jumalat 1700-luvulle asti kuninkaat, heisarit jne hallitsijat jumalia ja papisto pitää sitä kirousta yllä edelleen oman edun yllä pitämiseksi.
lyder/lutheri ei edes ollut kuningas mutta kelpasi myös suomalaisille kristityille jumalaksi rikollisuuden oppeineen vaikka ei ole maailman kaikkeutta luonut! Juutalaisten omien uskonkirjojen mukaan Jeesus ei ole heidän odotettu Messias.
Vanha testamentti on perinteisemmille juutalaisille pelkkä väärennös.
Juutalaiseen uskoon ei muutoinkaan kuulu taivaallinen Messias, vaan ihan voimakas maallinen Kuningas on se heidän odottamansa Messias.- raamatunlukija
Oliko Jeesus paha niin kuin muutkin ihmiset?
Mark. 10:18
Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu.
Luuk. 18:19
Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu.- evl.lle
Onko maailmasi noin mustavalkoinen evl?
- Tosi.asiassa
Jeesus eli kaikessa kuten me muutkin, mutta ilman syntiä.
Jeesus voitti kaikki kiusaukset ja oli lain täyttymys. Hän ei syntiä tehnyt.- raamatunlukija
Jos ajattelemme että Mooseksen lain rikkominen on synnin tekemistä, niin silloin Jeesus opetti lain rikkomista ja synnin tekemistä. Hänhän sanoi kaikki ruoat puhtaiksi.
- Tosi.asiassa
raamatunlukija kirjoitti:
Jos ajattelemme että Mooseksen lain rikkominen on synnin tekemistä, niin silloin Jeesus opetti lain rikkomista ja synnin tekemistä. Hänhän sanoi kaikki ruoat puhtaiksi.
Jeesus noudattikin Jumalan lakia, eikä juutalaisille tarkoitettua Mooseksen lakia.
- raamatunlukija
Tässä vielä linkki niille uskoville jotka eivät tunne Raamattua:
Mark. 7:19
Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu." Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi. - hehheheee
Tosi.asiassa kirjoitti:
Jeesus noudattikin Jumalan lakia, eikä juutalaisille tarkoitettua Mooseksen lakia.
Eikö Jumala antanutkaan lakia Mooseksen kautta niin kuin Raamattu kertoo?:)
- Tosi.asiassa
hehheheee kirjoitti:
Eikö Jumala antanutkaan lakia Mooseksen kautta niin kuin Raamattu kertoo?:)
Ei, kaikilta osin. Mooses esim. muutti avioerolakia kansan kovuuden tähden.
Juutalaisilla oli myös omia perinnäis sääntöjä, jotka ei ole Jumalan antamia.
Tällaisia olivat mm. erillaiset puhdistautumissäännöt.
Useinhan Jeesus juuri arvosteli näitä tiukkoja perinnäissäännöksiä. Tosi.asiassa kirjoitti:
Useinhan Jeesus juuri arvosteli näitä tiukkoja perinnäissäännöksiä."Jeesus noudattikin Jumalan lakia, eikä juutalaisille tarkoitettua Mooseksen lakia. "
Osaatko kertoa onko tämä kohta Raamatusta nyt tätä Jumalan lakia vai ei? Vai onko kyseessä juutalaisille tarkoitettu Mooseksen laki?
"Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava"YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
"Jeesus noudattikin Jumalan lakia, eikä juutalaisille tarkoitettua Mooseksen lakia. "
Osaatko kertoa onko tämä kohta Raamatusta nyt tätä Jumalan lakia vai ei? Vai onko kyseessä juutalaisille tarkoitettu Mooseksen laki?
"Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava"Tuo oli hyvin visainen kysymys heille :)
Tosi.asiassa kirjoitti:
Useinhan Jeesus juuri arvosteli näitä tiukkoja perinnäissäännöksiä.Kerratkaahan ensin nuo Mooseksen lait - niitä on yli 300.
Jos Jeesus sanoi kaikki ruuat puhtaiksi, Pietari ei saanut sitä memoa, sillä hän sanoo vuosia ylösnousemuksen jälkeen ettei ole koskaan syönyt mitään saastaista.
Tosi.asiassa kirjoitti:
>> Jeesus noudattikin Jumalan lakia, eikä juutalaisille tarkoitettua Mooseksen lakia. <<
Jeesus noudatti Mooseksen lakia. Jos Jeesus olisi rikkonut jossakin kohtaa Mooseksen lakia, hän olisi tehnyt syntiä, eikä olisi voinut olla virheetön karitsa, synnitön uhri meidän puolestamme. Jeesus sanoo Mooseksen laista:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
"Jeesus noudattikin Jumalan lakia, eikä juutalaisille tarkoitettua Mooseksen lakia. "
"Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava"Emme voi jaotella lakia eri palasiin, vaan juutalaisille ja kristityille annettuihin käskyihin. On vain yksi laki, Mooseksen laki, joka koskee kaikkia.
mummomuori kirjoitti:
Kerratkaahan ensin nuo Mooseksen lait - niitä on yli 300.
Juutalaiset laskevat että käskyjä on 613. Tämä on tietenkin vain heidän laskun tulos. Onko käskyjä mielestäsi liikaa? Raamatun mukaan niitä ei ole yhtään liikaa, eivätkä ne ole raskas taakka tai meille mahdoton noudattaa:
”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’” (5. Moos. 30:11-13)
”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)Kristitty.net kirjoitti:
Emme voi jaotella lakia eri palasiin, vaan juutalaisille ja kristityille annettuihin käskyihin. On vain yksi laki, Mooseksen laki, joka koskee kaikkia.
Eli nimimerkki "Tosi.asiass" siis valehtele kun sanoo näin?
"Jeesus noudattikin Jumalan lakia, eikä juutalaisille tarkoitettua Mooseksen lakia. "YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Eli nimimerkki "Tosi.asiass" siis valehtele kun sanoo näin?
"Jeesus noudattikin Jumalan lakia, eikä juutalaisille tarkoitettua Mooseksen lakia. "Tosi.asiass on väärässä. Jeesus noudatti Mooseksen lakia, joka on tismalleen sama kuin Jumalan laki. Ei ole olemassa erikseen mitään Jumalan lakia ja Mooseksen lakia, on vain yksi laki. Raamattu ei missään kohtaa erottele lakia eri kategorioihin.
Kristitty.net kirjoitti:
Tosi.asiass on väärässä. Jeesus noudatti Mooseksen lakia, joka on tismalleen sama kuin Jumalan laki. Ei ole olemassa erikseen mitään Jumalan lakia ja Mooseksen lakia, on vain yksi laki. Raamattu ei missään kohtaa erottele lakia eri kategorioihin.
Sanooko Raamattu jossain kohtaa että Jumalan laki koskisi Suomalaisia?
YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Sanooko Raamattu jossain kohtaa että Jumalan laki koskisi Suomalaisia?
Pidän tyylistäsi, haluat vankat todistukset aina suoraan Raamatusta. Fakta on että Mooseksen laki annettiin Israelille. Sitä ei annettu kaukaisten maiden muukalaisille ja pakanoille. Mutta Mooseksen lain mukaan laki on sama niin muukalaiselle kuin juutalaisellekin:
"Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22)Kristitty.net kirjoitti:
Pidän tyylistäsi, haluat vankat todistukset aina suoraan Raamatusta. Fakta on että Mooseksen laki annettiin Israelille. Sitä ei annettu kaukaisten maiden muukalaisille ja pakanoille. Mutta Mooseksen lain mukaan laki on sama niin muukalaiselle kuin juutalaisellekin:
"Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22)"22 Sama laki koskee teitä kaikkia, niin siirtolaisia kuin syntyperäisiä israelilaisia, sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne.""
Taitaa olla kuitenkin niin että tuo tarkoitti niitä muukalaisia jotka eivät olleet syntyneet Israelissa, uudemmassa käännöksessä asia esitetään selvemmin mutta vanhassakin asia tulee selväksi kun lukee koko kappaleen.YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
"22 Sama laki koskee teitä kaikkia, niin siirtolaisia kuin syntyperäisiä israelilaisia, sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne.""
Taitaa olla kuitenkin niin että tuo tarkoitti niitä muukalaisia jotka eivät olleet syntyneet Israelissa, uudemmassa käännöksessä asia esitetään selvemmin mutta vanhassakin asia tulee selväksi kun lukee koko kappaleen.Kuten sanoin, koko laki annettiin vain juutalaisille. Se ei kuulu kristityille alkuunkaan. Myös kymmenen käskyä annettiin vain Israelille. Kristityillä ei luonnostaan ole mitään osaa eikä arpaa Moosekseen lakiin. Mutta kuitenkin lain mukaan myös "siirtolaisia" koskee sama laki. Mistä siis on kysymys? Selvän Raamatun sanan mukaan laki koskee myös niitä muukalaisia ja pakanoita, jotka haluavat seurata Israelin Jumalaa. Meidät pohjoisten kansojen pakanat on uudestisyntymisen kautta oksastettu Israeliin Room. 11 ja Ef 2 mukaan olemme samaa perheväkeä pyhien kanssa. Jumalan laki koskee siis yhtälailla niitä muukalaisia jotka haluavat seurata Israelin Jumalaa, eli siis myös meitä.
Kristitty.net kirjoitti:
Kuten sanoin, koko laki annettiin vain juutalaisille. Se ei kuulu kristityille alkuunkaan. Myös kymmenen käskyä annettiin vain Israelille. Kristityillä ei luonnostaan ole mitään osaa eikä arpaa Moosekseen lakiin. Mutta kuitenkin lain mukaan myös "siirtolaisia" koskee sama laki. Mistä siis on kysymys? Selvän Raamatun sanan mukaan laki koskee myös niitä muukalaisia ja pakanoita, jotka haluavat seurata Israelin Jumalaa. Meidät pohjoisten kansojen pakanat on uudestisyntymisen kautta oksastettu Israeliin Room. 11 ja Ef 2 mukaan olemme samaa perheväkeä pyhien kanssa. Jumalan laki koskee siis yhtälailla niitä muukalaisia jotka haluavat seurata Israelin Jumalaa, eli siis myös meitä.
"Mutta kuitenkin lain mukaan myös "siirtolaisia" koskee sama laki. Mistä siis on kysymys? Selvän Raamatun sanan mukaan laki koskee myös niitä muukalaisia ja pakanoita, jotka haluavat seurata Israelin Jumalaa."
Missä kohtaa siis sanotaan että koskee muita kun Israelissa asuvia siirtolaisia? Kirjoitathan tänne ne kohdat Raamatusta.
Paavali on muuten hiukan huono lainattava koska, kuten varmasti tiedät, Paavali itsekin myöntää että hänen tietämisenvä on vajavaista.YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
"Mutta kuitenkin lain mukaan myös "siirtolaisia" koskee sama laki. Mistä siis on kysymys? Selvän Raamatun sanan mukaan laki koskee myös niitä muukalaisia ja pakanoita, jotka haluavat seurata Israelin Jumalaa."
Missä kohtaa siis sanotaan että koskee muita kun Israelissa asuvia siirtolaisia? Kirjoitathan tänne ne kohdat Raamatusta.
Paavali on muuten hiukan huono lainattava koska, kuten varmasti tiedät, Paavali itsekin myöntää että hänen tietämisenvä on vajavaista.Missään kohtaa Raamattua ei sanota että laki koskisi muualla kuin Israelissa asuvia. Mene siis ja tapa, varasta, tee huorin ja tee aivan mitä tykkäät, sillä laki ei koske sinua ollenkaan.
Kristitty.net kirjoitti:
Missään kohtaa Raamattua ei sanota että laki koskisi muualla kuin Israelissa asuvia. Mene siis ja tapa, varasta, tee huorin ja tee aivan mitä tykkäät, sillä laki ei koske sinua ollenkaan.
"Missään kohtaa Raamattua ei sanota että laki koskisi muualla kuin Israelissa asuvia. "
Hienoa että myönnät tämän.
"Mene siis ja tapa, varasta, tee huorin ja tee aivan mitä tykkäät, sillä laki ei koske sinua ollenkaan. "
En tietenkään tapa tai varasta, se on Suomen lain vastaista. Ja Suomen laki koskee minua ja sinuakin jos satut täällä asumaan.YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Paavali on muuten hiukan huono lainattava koska, kuten varmasti tiedät, Paavali itsekin myöntää että hänen tietämisenvä on vajavaista.Selvitä kuitenkin ensin itsellesi, mitä juridisessa mielessä tarkoittaa se että meidät on oksastettu Israeliin.
"Missään kohtaa Raamattua ei sanota että laki koskisi muualla kuin Israelissa asuvia. "
Hienoa että myönnät tämän.
"Mene siis ja tapa, varasta, tee huorin ja tee aivan mitä tykkäät, sillä laki ei koske sinua ollenkaan. "
En tietenkään tapa tai varasta, se on Suomen lain vastaista. Ja Suomen laki koskee minua ja sinuakin jos satut täällä asumaan.Missä kohtaa Raamattua sanotaan että Suomen laki koskee sinua? Kirjoitathan ne raamatunkohdat tänne.
Kristitty.net kirjoitti:
Missä kohtaa Raamattua sanotaan että Suomen laki koskee sinua? Kirjoitathan ne raamatunkohdat tänne.
Enhän minä ole väittänytkään että Raamattu noin sanoisi.
:-)Kristitty.net kirjoitti:
Selvitä kuitenkin ensin itsellesi, mitä juridisessa mielessä tarkoittaa se että meidät on oksastettu Israeliin.
Selvitä toki sinä se jos kuvittelet että sellainen juridinen side on olemassa.
Enhän minä ole väittänytkään että Raamattu noin sanoisi.
:-)Room 11 mukaan meidät on oksastettu Israeliin. Se tarkoittaa että Israelille annettu laki koskee myös meitä.
Kristitty.net kirjoitti:
Room 11 mukaan meidät on oksastettu Israeliin. Se tarkoittaa että Israelille annettu laki koskee myös meitä.
Kirjoitatko nyt tänne sen kohdan niin voimme lukea sen.
Kirjoitatko nyt tänne sen kohdan niin voimme lukea sen.
"Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa! " Room. 11:24
Kristitty.net kirjoitti:
"Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa! " Room. 11:24
Eipä tuossa sanota että koskisi minua tai Suomalaisia.
Eikä sanota että Suomalaiset olisi oksastettu yhtään mihinkään.YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Eipä tuossa sanota että koskisi minua tai Suomalaisia.
Eikä sanota että Suomalaiset olisi oksastettu yhtään mihinkään.Kaikki uudestisyntyneet on oksastettu Israeliin.
Kristitty.net kirjoitti:
Kaikki uudestisyntyneet on oksastettu Israeliin.
Ahaa tulkitset sen siis noin..... mutta kaikki Suomalaiset eivät taida olla uudestisyntyneitä vai mitä? Eli ei koske Suomalaisia.
EIkä tuossa muuten sitäkään sanota että kyse olisi uudestisyntyneistä.YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Ahaa tulkitset sen siis noin..... mutta kaikki Suomalaiset eivät taida olla uudestisyntyneitä vai mitä? Eli ei koske Suomalaisia.
EIkä tuossa muuten sitäkään sanota että kyse olisi uudestisyntyneistä.Kaikki maailman ihmiset tuomitaan viimeisellä tuomiolla saman lain mukaan. Jos olet sitä mieltä että Jumalan säädökset eivät koske sinua koska olet suomalainen, ole siunattu siinä.
Kristitty.net kirjoitti:
Kaikki maailman ihmiset tuomitaan viimeisellä tuomiolla saman lain mukaan. Jos olet sitä mieltä että Jumalan säädökset eivät koske sinua koska olet suomalainen, ole siunattu siinä.
Mutta minähän juuri yritän sinulta kysyä missä kohtaa Raamatussa sanottaisiin että Jumalan säädökset koskevat Suomalaisia.
Et ole toistaiseksi sellaista kohtaa kertonut.
Jos Jumala ei ole jotain määrännyt niin eihän hän silloin voi tuomitakaan jotain määräyksen rikkomisesta koska määräystä ei ole edes olemassa.YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Mutta minähän juuri yritän sinulta kysyä missä kohtaa Raamatussa sanottaisiin että Jumalan säädökset koskevat Suomalaisia.
Jos Jumala ei ole jotain määrännyt niin eihän hän silloin voi tuomitakaan jotain määräyksen rikkomisesta koska määräystä ei ole edes olemassa.Olen jo selittänyt asian sinulle. Mooseksen lain mukaan laki on sama niin juutalaisille kuin muukalaisillekin. "Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22) Tässä ei sanota että laki koskee ainoastaan Israelin alueella asuvia muukalaisia, vaan kaikkia muukalaisia. Uusi käännös "siirtolaisilla" on jälleen huonompi käännös alkukielen sanasta "ger". Room. 11 mukaan uskovat on oksastettu Isrealiin. Jos olemme oksastetut Israeliin, se tarkoittaa tietenkin että kaikki Israelille annetut käskyt koskevat myös meitä. Usein väitetään, että Jeesus kumosi lain, että kristityt eivät ole Mooseksen lain alaisia. Kuitenkin Jeesuksen selvän opetuksen mukaan laki on edelleen voimassa:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)
Jeremian mukaan uudessa liitossa laki eli Toora on edelleen voimassa:
”Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini (Tooran) heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Jer. 31:33)
Jälleen kerrotaan, että uusi liitto solmitaan Israelin heimon kanssa. Mutta uusi liitto koskee myös meitä pakanoita, koska meidät on oksastettu Israeliin.YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Jos Jumala ei ole jotain määrännyt niin eihän hän silloin voi tuomitakaan jotain määräyksen rikkomisesta koska määräystä ei ole edes olemassa.Olen jo selittänyt asian sinulle. Mooseksen lain mukaan laki on sama niin juutalaisille kuin muukalaisillekin. "Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22) Tässä ei sanota että laki koskee ainoastaan Israelin alueella asuvia muukalaisia, vaan kaikkia muukalaisia. Uusi käännös "siirtolaisilla" on jälleen huonompi käännös alkukielen sanasta "ger". Room. 11 mukaan uskovat on oksastettu Isrealiin. Jos olemme oksastetut Israeliin, se tarkoittaa tietenkin että kaikki Israelille annetut käskyt koskevat myös meitä. Usein väitetään, että Jeesus kumosi lain, että kristityt eivät ole Mooseksen lain alaisia. Kuitenkin Jeesuksen selvän opetuksen mukaan laki on edelleen voimassa:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)
”Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini (Tooran) heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Jer. 31:33)
Jälleen kerrotaan, että uusi liitto solmitaan Israelin heimon kanssa. Mutta uusi liitto koskee myös meitä pakanoita, koska meidät on oksastettu Israeliin.Kristitty.net kirjoitti:
Olen jo selittänyt asian sinulle. Mooseksen lain mukaan laki on sama niin juutalaisille kuin muukalaisillekin. "Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22) Tässä ei sanota että laki koskee ainoastaan Israelin alueella asuvia muukalaisia, vaan kaikkia muukalaisia. Uusi käännös "siirtolaisilla" on jälleen huonompi käännös alkukielen sanasta "ger". Room. 11 mukaan uskovat on oksastettu Isrealiin. Jos olemme oksastetut Israeliin, se tarkoittaa tietenkin että kaikki Israelille annetut käskyt koskevat myös meitä. Usein väitetään, että Jeesus kumosi lain, että kristityt eivät ole Mooseksen lain alaisia. Kuitenkin Jeesuksen selvän opetuksen mukaan laki on edelleen voimassa:
Jälleen kerrotaan, että uusi liitto solmitaan Israelin heimon kanssa. Mutta uusi liitto koskee myös meitä pakanoita, koska meidät on oksastettu Israeliin.Juurihan pari kommenettia aikaisemmin väitit päinvastaista:
"Missään kohtaa Raamattua ei sanota että laki koskisi muualla kuin Israelissa asuvia. "YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Juurihan pari kommenettia aikaisemmin väitit päinvastaista:
"Missään kohtaa Raamattua ei sanota että laki koskisi muualla kuin Israelissa asuvia. "Niin ja jos meidät on oksastettu Israeliin, laki koskee myös meitä.
Kristitty.net kirjoitti:
Niin ja jos meidät on oksastettu Israeliin, laki koskee myös meitä.
" Niin ja jos meidät on oksastettu Israeliin, laki koskee myös meitä. "
Missä sanotaan että Suomalaiset olisi oksastettu Israeliin?YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
" Niin ja jos meidät on oksastettu Israeliin, laki koskee myös meitä. "
Missä sanotaan että Suomalaiset olisi oksastettu Israeliin?Room. 11 uudestisyntyneet pakanat on liitetty Israeliin, olit mistä maasta tahansa kotoisin.
Kristitty.net kirjoitti:
Room. 11 uudestisyntyneet pakanat on liitetty Israeliin, olit mistä maasta tahansa kotoisin.
Ovatko kaikki Suomalaiset siis mielestäsi uudestisyntyneitä?
Ovatko kaikki Suomalaiset siis mielestäsi uudestisyntyneitä?
Eivät tietenkään ole. Jos et ole uudestisyntynyt, saat vapaasti rikkoa lakia niin paljon kuin sielu sietää.
Kristitty.net kirjoitti:
Eivät tietenkään ole. Jos et ole uudestisyntynyt, saat vapaasti rikkoa lakia niin paljon kuin sielu sietää.
Ja kyse oli tästä: missä kohtaa Raamatussa sanottaisiin että Jumalan säädökset koskevat Suomalaisia.
Eli sinunkaan mukaasi nuo säätökset eivät siis Raamatun mukaan koske Suomalaisia (uudestisyntyneitä lukuunottamatta) vai mitä?
Miten voi siis rikkoa jotain jumalan lakia joka ei koske suurinta osaa Suomalaisista?- dikduk
Kristitty.net kirjoitti:
Olen jo selittänyt asian sinulle. Mooseksen lain mukaan laki on sama niin juutalaisille kuin muukalaisillekin. "Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22) Tässä ei sanota että laki koskee ainoastaan Israelin alueella asuvia muukalaisia, vaan kaikkia muukalaisia. Uusi käännös "siirtolaisilla" on jälleen huonompi käännös alkukielen sanasta "ger". Room. 11 mukaan uskovat on oksastettu Isrealiin. Jos olemme oksastetut Israeliin, se tarkoittaa tietenkin että kaikki Israelille annetut käskyt koskevat myös meitä. Usein väitetään, että Jeesus kumosi lain, että kristityt eivät ole Mooseksen lain alaisia. Kuitenkin Jeesuksen selvän opetuksen mukaan laki on edelleen voimassa:
Jälleen kerrotaan, että uusi liitto solmitaan Israelin heimon kanssa. Mutta uusi liitto koskee myös meitä pakanoita, koska meidät on oksastettu Israeliin.Ger- tulee verbistä asua . Israelin maassa lakia on jossain vaiheessa pidetty sellaisena että se koski paitsi israelilaisia itseään, niin muitakin Israelin maassa asuvia ei siis saanut olla kahta eri lakia .
- Tosia.asiassa
mummomuori kirjoitti:
Kerratkaahan ensin nuo Mooseksen lait - niitä on yli 300.
Puhuin Jumalan laista, siis siitä minkä Jumala on Hengessään antanut kansalleen , ja jonka myös Hän on antava Hengessään uskovilleen.
"Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
"Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään." Jer. 31:31-34, Hes. 26:24-28
Mooseksen laki kuului pitkälti vanhaan liittoon. Kansalla oli myös omia lakeja ja säädöksiä. Vähän niinkuin nytkin valtio laatii omat lakinsa.
Tuskinpa Israelin kansa silloinkaan niin perin juurin uskoi Jumalaan, että olisi noudattanut koko Mooseksen lakia. Yhteiskunta joutui säätämään siten myös omat lakinsa. Pitää muistaa, että nyt eletään uudenliiton aikaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mooseksen_laki
http://www.casagrandepalvelu.fi/raamatun_tieto/kymmkaskya/laki_sydamessa.htm Tosia.asiassa kirjoitti:
Puhuin Jumalan laista, siis siitä minkä Jumala on Hengessään antanut kansalleen , ja jonka myös Hän on antava Hengessään uskovilleen.
"Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
"Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään." Jer. 31:31-34, Hes. 26:24-28
Mooseksen laki kuului pitkälti vanhaan liittoon. Kansalla oli myös omia lakeja ja säädöksiä. Vähän niinkuin nytkin valtio laatii omat lakinsa.
Tuskinpa Israelin kansa silloinkaan niin perin juurin uskoi Jumalaan, että olisi noudattanut koko Mooseksen lakia. Yhteiskunta joutui säätämään siten myös omat lakinsa. Pitää muistaa, että nyt eletään uudenliiton aikaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mooseksen_laki
http://www.casagrandepalvelu.fi/raamatun_tieto/kymmkaskya/laki_sydamessa.htmHuomaa tuo Jeremian profetia, uudessa liitossa laki, alkukielessä Toora, kirjoitetaan meidän sydämiimme, laki on siis edelleen voimassa uudessa liitossa.
Ja kyse oli tästä: missä kohtaa Raamatussa sanottaisiin että Jumalan säädökset koskevat Suomalaisia.
Eli sinunkaan mukaasi nuo säätökset eivät siis Raamatun mukaan koske Suomalaisia (uudestisyntyneitä lukuunottamatta) vai mitä?
Miten voi siis rikkoa jotain jumalan lakia joka ei koske suurinta osaa Suomalaisista?Yksinkertaiselle vielä rautalangasta: "Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan." (Gal. 3:29) Kristuksen omat ovat siis Aabrahamin siementä, eli osa Israelia. Silloin Jumalan Israelille antamat käskyt koskevat myös meitä. Jos et ole Kristuksen oma, mitä sinua liikuttaa Jumalan laki? Ne jotka palvelevat Israelin Jumalaa noudattavat hänen käskyjään.
Miten voi siis rikkoa jotain jumalan lakia joka ei koske suurinta osaa Suomalaisista?Pakanat, joilla ei ole Jumalan lakia, eivät voi paeta tuomiota:
"Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä- sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan. " (Room. 2:12-16)Kristitty.net kirjoitti:
Pakanat, joilla ei ole Jumalan lakia, eivät voi paeta tuomiota:
"Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä- sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan. " (Room. 2:12-16)"Jos siis ympärileikkaamaton noudattaa lain säädöksiä, eikö hänen ympärileikkaamattomuutensa ole luettava ympärileikkaukseksi?" (Room. 2:26) Paavali puhuu tässä ympärileikkaamattomista, eli pakanoista, jotka noudattavat lakia. Raamatun mukaan on selvää, että Mooseksen laki on tarkoitettu myös pakanoille. "Sillä Jumala ei katso henkilöön." (Room. 2:11) Jumalalle on saman tekevää oletko Israelista, Ugandasta vai Suomesta, saman lain mukaan kaikki tuomitaan.
Kristitty.net kirjoitti:
"Jos siis ympärileikkaamaton noudattaa lain säädöksiä, eikö hänen ympärileikkaamattomuutensa ole luettava ympärileikkaukseksi?" (Room. 2:26) Paavali puhuu tässä ympärileikkaamattomista, eli pakanoista, jotka noudattavat lakia. Raamatun mukaan on selvää, että Mooseksen laki on tarkoitettu myös pakanoille. "Sillä Jumala ei katso henkilöön." (Room. 2:11) Jumalalle on saman tekevää oletko Israelista, Ugandasta vai Suomesta, saman lain mukaan kaikki tuomitaan.
"Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."" (1. Kor. 5:12-13) Meidän tehtävämme ei ole tuomita pakanoita, jotka eivät mitään tiedä Jumalan laista.
Kristitty.net kirjoitti:
Yksinkertaiselle vielä rautalangasta: "Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan." (Gal. 3:29) Kristuksen omat ovat siis Aabrahamin siementä, eli osa Israelia. Silloin Jumalan Israelille antamat käskyt koskevat myös meitä. Jos et ole Kristuksen oma, mitä sinua liikuttaa Jumalan laki? Ne jotka palvelevat Israelin Jumalaa noudattavat hänen käskyjään.
"Kristuksen omat ovat siis Aabrahamin siementä, eli osa Israelia. Silloin Jumalan Israelille antamat käskyt koskevat myös meitä."
Ovatko kaikki Suomalaiset siis Kristuksen omia sinun mielestäsi?
Sinäkö sen päätät?Kristitty.net kirjoitti:
Yksinkertaiselle vielä rautalangasta: "Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan." (Gal. 3:29) Kristuksen omat ovat siis Aabrahamin siementä, eli osa Israelia. Silloin Jumalan Israelille antamat käskyt koskevat myös meitä. Jos et ole Kristuksen oma, mitä sinua liikuttaa Jumalan laki? Ne jotka palvelevat Israelin Jumalaa noudattavat hänen käskyjään.
Kyse on edellen siitä koskevatko nuo siis Suomalaisia.
Ja nyt jälleen kerroit että eivät koske.Kristitty.net kirjoitti:
Pakanat, joilla ei ole Jumalan lakia, eivät voi paeta tuomiota:
"Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä- sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan. " (Room. 2:12-16)Varmasti muistat että Paavali itsekin keroo että hänen tietonsa on vajavaista.
Kyse on edellen siitä koskevatko nuo siis Suomalaisia.
Ja nyt jälleen kerroit että eivät koske.Olen jo monta kertaa sanonut, että jos et ole uudestisyntynyt, mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. Raamatun mukaan laki ei koske sinua. Ja Paavali ei todellakaan väitä että hänen tietonsa on vajavaista, olet ymmärtänyt Paavalin sanat täysin väärin.
Kristitty.net kirjoitti:
Olen jo monta kertaa sanonut, että jos et ole uudestisyntynyt, mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. Raamatun mukaan laki ei koske sinua. Ja Paavali ei todellakaan väitä että hänen tietonsa on vajavaista, olet ymmärtänyt Paavalin sanat täysin väärin.
Eikös Paavali sano ihan suoraan että hänen tietonsa on vajavaista?
Kristitty.net kirjoitti:
Olen jo monta kertaa sanonut, että jos et ole uudestisyntynyt, mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. Raamatun mukaan laki ei koske sinua. Ja Paavali ei todellakaan väitä että hänen tietonsa on vajavaista, olet ymmärtänyt Paavalin sanat täysin väärin.
" että jos et ole uudestisyntynyt, mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. Raamatun mukaan laki ei koske sinua."
Omituista että sinä kai uskovana itsäsi pitävät tuolla tavalla kehoitat lähimmäistäsi rikkomaan Jumalasi lakia.
Onko Jumalasi opetus siis sellainen että sinun sen mukaan tulee sanoa minulle että mene ja riko lakia?YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
" että jos et ole uudestisyntynyt, mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. Raamatun mukaan laki ei koske sinua."
Omituista että sinä kai uskovana itsäsi pitävät tuolla tavalla kehoitat lähimmäistäsi rikkomaan Jumalasi lakia.
Onko Jumalasi opetus siis sellainen että sinun sen mukaan tulee sanoa minulle että mene ja riko lakia?Pakanat, joilla ei ole lakia, tuomitaan ilman lakia. Ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. Nämä olen osoittanut yllä lainaamissani roomalaiskirjeen kohdissa. Se ei ole minun tai kenenkään kristityn tehtävä tuomita niitä, jotka eivät ole uskossa. Mene siis ja tee aivan mitä sinua huvittaa. Tuonelan porteilla voit sitten kerran huomauttaa Jumalalle, että Raamatussa ei missään kohtaa sanota, että laki on myös suomalaisia varten.
Kristitty.net kirjoitti:
Pakanat, joilla ei ole lakia, tuomitaan ilman lakia. Ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. Nämä olen osoittanut yllä lainaamissani roomalaiskirjeen kohdissa. Se ei ole minun tai kenenkään kristityn tehtävä tuomita niitä, jotka eivät ole uskossa. Mene siis ja tee aivan mitä sinua huvittaa. Tuonelan porteilla voit sitten kerran huomauttaa Jumalalle, että Raamatussa ei missään kohtaa sanota, että laki on myös suomalaisia varten.
"Se ei ole minun tai kenenkään kristityn tehtävä tuomita niitä, jotka eivät ole uskossa."
Eihän tuossa sinun lausessa mistään tuomitsemisesta ollut kyse vaan suoraan kehoitit minua: "mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. "
Miksi siis tieten tahtoen kehoitat minua noilla sanoilla rikkomaan lakia?
Onko tuo kehoitus Jumalasi opetuksen mukainen?YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
"Se ei ole minun tai kenenkään kristityn tehtävä tuomita niitä, jotka eivät ole uskossa."
Eihän tuossa sinun lausessa mistään tuomitsemisesta ollut kyse vaan suoraan kehoitit minua: "mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. "
Miksi siis tieten tahtoen kehoitat minua noilla sanoilla rikkomaan lakia?
Onko tuo kehoitus Jumalasi opetuksen mukainen?Raamatun mukaan laki ei koske uskosta osattomia. Kehoitukseni on siis suoraan Jumalan sanan mukainen. Olethan itsekin sitä mieltä että laki ei koske sinua. Jumala tuomitsee uskosta osattomat, minä en tuomitse, mutta tosiaan kenties suoranainen yllättäminen lain rikkomiseen saattoi olla pieni harkitsematon tunnepurkaus. Vaan mitäpä tuosta, jos laki kerran ei koske uskottomia pakanoita.
Kristitty.net kirjoitti:
Raamatun mukaan laki ei koske uskosta osattomia. Kehoitukseni on siis suoraan Jumalan sanan mukainen. Olethan itsekin sitä mieltä että laki ei koske sinua. Jumala tuomitsee uskosta osattomat, minä en tuomitse, mutta tosiaan kenties suoranainen yllättäminen lain rikkomiseen saattoi olla pieni harkitsematon tunnepurkaus. Vaan mitäpä tuosta, jos laki kerran ei koske uskottomia pakanoita.
""mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. "" noin kehoitit minua siis tekemään.
Ja tuo PIENI TUNTEENPURKAUS jossa siis kehoitat tieten tahtoen lähimmäistäsi rikkomaan Jumalasi Lakia siis Jumalasi opetuksen mukainen vai ei?
Mikä on kehoittajan, yllyttäjän vastuu Jumalasi silmissä siitä että hän yllyttää ja kehoittaa toista toimimaan suoraan Jumalansa Lakia vastaan kuten sinä teit?YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
""mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. "" noin kehoitit minua siis tekemään.
Ja tuo PIENI TUNTEENPURKAUS jossa siis kehoitat tieten tahtoen lähimmäistäsi rikkomaan Jumalasi Lakia siis Jumalasi opetuksen mukainen vai ei?
Mikä on kehoittajan, yllyttäjän vastuu Jumalasi silmissä siitä että hän yllyttää ja kehoittaa toista toimimaan suoraan Jumalansa Lakia vastaan kuten sinä teit?Enhän minä kehoita sinua toimimaan Jumalan lakia vastaan, jos kerran laki ei koske uskosta osattomia pakanoita! Yksinkertaista, eikö vain? Olen vilpittömästi sitä mieltä, että laki koskee ainoastaan niitä, jotka on oksastettu Israeliin. Lainaamani roomalaiskirjeen kohdan mukaan pakanat tuomitaan ilman lakia ja Jumala tuomitsee uskosta osattomat. Meidän tehtävä ei ole millään tavoin tuomita ulkopuolella olevia, se tarkoittaa että sinä todellakin saat tehdä aivan mitä lystää.
Kristitty.net kirjoitti:
Raamatun mukaan laki ei koske uskosta osattomia. Kehoitukseni on siis suoraan Jumalan sanan mukainen. Olethan itsekin sitä mieltä että laki ei koske sinua. Jumala tuomitsee uskosta osattomat, minä en tuomitse, mutta tosiaan kenties suoranainen yllättäminen lain rikkomiseen saattoi olla pieni harkitsematon tunnepurkaus. Vaan mitäpä tuosta, jos laki kerran ei koske uskottomia pakanoita.
"Vaan mitäpä tuosta, jos laki kerran ei koske uskottomia pakanoita. "
Kerrotaanko jossain kohtaa Raamatussa että tämä asia oikeuttaisi sinut joka pidät itseäsi uskovaisena kehoittamaan toista ihmistä rikkomaan Jumalan Lakia kuten sinä teit?
Muistutuksena mitä kirjoitit minulle:
"mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. "Kristitty.net kirjoitti:
Enhän minä kehoita sinua toimimaan Jumalan lakia vastaan, jos kerran laki ei koske uskosta osattomia pakanoita! Yksinkertaista, eikö vain? Olen vilpittömästi sitä mieltä, että laki koskee ainoastaan niitä, jotka on oksastettu Israeliin. Lainaamani roomalaiskirjeen kohdan mukaan pakanat tuomitaan ilman lakia ja Jumala tuomitsee uskosta osattomat. Meidän tehtävä ei ole millään tavoin tuomita ulkopuolella olevia, se tarkoittaa että sinä todellakin saat tehdä aivan mitä lystää.
"Enhän minä kehoita sinua toimimaan Jumalan lakia vastaan, jos kerran laki ei koske uskosta osattomia pakanoita!"
Tietysti kehoitat minua toiminaan oman JUmalasi lakia vastaan.
Sanot nimenomaan että men ja riko lakia:
"mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. "
Onko Jumalasi opetuksen mukaista siis se että sellaisen ihmisen joka ei jaa sinun uskonkäsitystäsi sinun pitää kehoittaa rikkomaan Jumalasi lakia?YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
"Vaan mitäpä tuosta, jos laki kerran ei koske uskottomia pakanoita. "
Kerrotaanko jossain kohtaa Raamatussa että tämä asia oikeuttaisi sinut joka pidät itseäsi uskovaisena kehoittamaan toista ihmistä rikkomaan Jumalan Lakia kuten sinä teit?
Muistutuksena mitä kirjoitit minulle:
"mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. "Kyllä saan vapaasti kehoittaa sinua rikkomaan lakia, koska missään kohtaa Raamattua ei sanota että laki koskisi uskosta osattomia pakanoita, kuten itse olet osoittanut. Jos laki koskisi kaikkia maailman pakanoita, tilanne olisi eri. Miksi loukkaannut siitä, että minä täysin johdonmukaisesti kannustan sinua rikkomaan lakia, joka ei sinua velvoita? Tämähän on fantastinen tilanne, kerrankin joku ei ole sinua tuomitsemassa, vai mitä?
"Enhän minä kehoita sinua toimimaan Jumalan lakia vastaan, jos kerran laki ei koske uskosta osattomia pakanoita!"
Tietysti kehoitat minua toiminaan oman JUmalasi lakia vastaan.
Sanot nimenomaan että men ja riko lakia:
Onko Jumalasi opetuksen mukaista siis se että sellaisen ihmisen joka ei jaa sinun uskonkäsitystäsi sinun pitää kehoittaa rikkomaan Jumalasi lakia?Missä kohtaa Raamattua uskovia käsketään tuomitsemaan pakanoita siitä että nämä eivät noudata lakia? Roomalaiskirjeen opetus on päinvastainen, Jumala tuomitsee ulkopuolella olevat.
Kristitty.net kirjoitti:
Kyllä saan vapaasti kehoittaa sinua rikkomaan lakia, koska missään kohtaa Raamattua ei sanota että laki koskisi uskosta osattomia pakanoita, kuten itse olet osoittanut. Jos laki koskisi kaikkia maailman pakanoita, tilanne olisi eri. Miksi loukkaannut siitä, että minä täysin johdonmukaisesti kannustan sinua rikkomaan lakia, joka ei sinua velvoita? Tämähän on fantastinen tilanne, kerrankin joku ei ole sinua tuomitsemassa, vai mitä?
"Kyllä saan vapaasti kehoittaa sinua rikkomaan lakia"
Tietysti saat, en minä sinua kiellä.
Kysyinkin onko tuo kehoittaminen Jumalasi opetuksen mukaista?
Mikä on se kohta Raamatusta jossa Jumala tai JEesus kehoittaa sanomaan "pakanalle" (jota et siis voi tietää minun olevan) tai kenellekään läimmäisellesi kuten sinä sanoit: "mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. "
Miksi haluat että minä rikkoisin Jumalasi lakia? Miksi kehoitat minua tekemään niin?Kristitty.net kirjoitti:
Missä kohtaa Raamattua uskovia käsketään tuomitsemaan pakanoita siitä että nämä eivät noudata lakia? Roomalaiskirjeen opetus on päinvastainen, Jumala tuomitsee ulkopuolella olevat.
Kyse ei ole edellenkään tuomitsemista vaan siitä että kehoitit suoraan minua toimimaan Jumalasi lain vastaisesti:
Sanot nimenomaan että mene ja riko lakia:
"mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. "Kristitty.net kirjoitti:
Missä kohtaa Raamattua uskovia käsketään tuomitsemaan pakanoita siitä että nämä eivät noudata lakia? Roomalaiskirjeen opetus on päinvastainen, Jumala tuomitsee ulkopuolella olevat.
Kirjoitat itse näin:
"Pakanat, joilla ei ole Jumalan lakia, eivät voi paeta tuomiota:"
Jos siis uskot että minä joudun tuomiolle ja olen pakana niin miksi kehoitat minua tieten tahtoen toimimaan Jumalasi lakia vastaan kun sanot näin: "mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. " ?
Miksi siis haluat kehoittaa minua tekemään sellaista minkä takia sinun oman uskosi mukaan joudn tuomiolle?
Miksi haluat että teen asioita jotka sinun uskosi mukaan vievät minut tuomiolle?YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
"Kyllä saan vapaasti kehoittaa sinua rikkomaan lakia"
Tietysti saat, en minä sinua kiellä.
Kysyinkin onko tuo kehoittaminen Jumalasi opetuksen mukaista?
Mikä on se kohta Raamatusta jossa Jumala tai JEesus kehoittaa sanomaan "pakanalle" (jota et siis voi tietää minun olevan) tai kenellekään läimmäisellesi kuten sinä sanoit: "mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. "
Miksi haluat että minä rikkoisin Jumalasi lakia? Miksi kehoitat minua tekemään niin?>> Miksi haluat että minä rikkoisin Jumalasi lakia? Miksi kehoitat minua tekemään niin? <<
Koska olen johdonmukainen ja haluan dramaattisin keinoin opettaa sinua. Laki ei koske sinua, mene siis ja tee mitä tykkäät. Onko kehoittaminen vastoin Jumalan opetusta? Missään kohtaa Raamattua ei sanota että laki koskisi kaikkia pakanoita. Saan siis vapaasti kehoittaa pakanoita rikkomaan lakia, joka ei heitä velvoita. Tilanne on sama, jos kehoittaisin sinua rikkomaan Ruotsin lakia. Ruotsin laki ei päde Suomessa, saat siis vapaasti rikkoa Ruotsin lakia niin paljon kuin sielu sietää. Kukaan ei voi tuomita minua siitä, että kannustan ihmisiä Suomessa rikkomaan Ruotsin lakia.YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Kirjoitat itse näin:
Jos siis uskot että minä joudun tuomiolle ja olen pakana niin miksi kehoitat minua tieten tahtoen toimimaan Jumalasi lakia vastaan kun sanot näin: "mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. " ?
Miksi siis haluat kehoittaa minua tekemään sellaista minkä takia sinun oman uskosi mukaan joudn tuomiolle?
Miksi haluat että teen asioita jotka sinun uskosi mukaan vievät minut tuomiolle?>> Miksi siis haluat kehoittaa minua tekemään sellaista minkä takia sinun oman uskosi mukaan joudn tuomiolle? <<
Olen jo selittänyt sinulle, yllä lainaamani roomalaiskirjeen kohdan mukaan pakanat tuomitaan ilman lakia. Et joudu tuomiolle siitä, että rikot Israelille annettua lakia, vaan sinut tuomitaan ilman lakia.Kristitty.net kirjoitti:
>> Miksi haluat että minä rikkoisin Jumalasi lakia? Miksi kehoitat minua tekemään niin? <<
Koska olen johdonmukainen ja haluan dramaattisin keinoin opettaa sinua. Laki ei koske sinua, mene siis ja tee mitä tykkäät. Onko kehoittaminen vastoin Jumalan opetusta? Missään kohtaa Raamattua ei sanota että laki koskisi kaikkia pakanoita. Saan siis vapaasti kehoittaa pakanoita rikkomaan lakia, joka ei heitä velvoita. Tilanne on sama, jos kehoittaisin sinua rikkomaan Ruotsin lakia. Ruotsin laki ei päde Suomessa, saat siis vapaasti rikkoa Ruotsin lakia niin paljon kuin sielu sietää. Kukaan ei voi tuomita minua siitä, että kannustan ihmisiä Suomessa rikkomaan Ruotsin lakia.Uskotko sinä että laki koskee kaikkia pakanoita?
Jos et usko niin ketkä ovat ne pakanat keitä laki ei koske?
Kirjoitit ylempänä näin josta käy ilmi että uskot että Jumalan lakia ei voi paeta:
Vai oletko sitä mieltä että vaikka rikkoisin Jumalasi lakia vastaan kuten kehoitat en joudu tuomiolle?
Miten perustelet oman uskosi mukaan sen että en joutusi tuomiolle jos teen sitä mitä kehoitat minua tekemään?Kristitty.net kirjoitti:
>> Miksi siis haluat kehoittaa minua tekemään sellaista minkä takia sinun oman uskosi mukaan joudn tuomiolle? <<
Olen jo selittänyt sinulle, yllä lainaamani roomalaiskirjeen kohdan mukaan pakanat tuomitaan ilman lakia. Et joudu tuomiolle siitä, että rikot Israelille annettua lakia, vaan sinut tuomitaan ilman lakia."Et joudu tuomiolle siitä, että rikot Israelille annettua lakia, vaan sinut tuomitaan ilman lakia. "
Oikeuttaako tämä siis Jumalasi ja Jeesuksesi opetuksen mukaan sinut kehoittamaan minua toiminaan kuten sanot: "mene ja riko lakia niin paljon kuin sielu sietää. " ?
Onko Jumalasi ja Jeesuksesi opetus siis se että sinun pitää kehoittaa minua rikkomaan lakia?Kristitty.net kirjoitti:
>> Miksi haluat että minä rikkoisin Jumalasi lakia? Miksi kehoitat minua tekemään niin? <<
Koska olen johdonmukainen ja haluan dramaattisin keinoin opettaa sinua. Laki ei koske sinua, mene siis ja tee mitä tykkäät. Onko kehoittaminen vastoin Jumalan opetusta? Missään kohtaa Raamattua ei sanota että laki koskisi kaikkia pakanoita. Saan siis vapaasti kehoittaa pakanoita rikkomaan lakia, joka ei heitä velvoita. Tilanne on sama, jos kehoittaisin sinua rikkomaan Ruotsin lakia. Ruotsin laki ei päde Suomessa, saat siis vapaasti rikkoa Ruotsin lakia niin paljon kuin sielu sietää. Kukaan ei voi tuomita minua siitä, että kannustan ihmisiä Suomessa rikkomaan Ruotsin lakia."Saan siis vapaasti kehoittaa pakanoita rikkomaan lakia, joka ei heitä velvoita"
Eli kun asia ei ole erikseen Raamatussa kielletty se on sallittua?YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Uskotko sinä että laki koskee kaikkia pakanoita?
Jos et usko niin ketkä ovat ne pakanat keitä laki ei koske?
Kirjoitit ylempänä näin josta käy ilmi että uskot että Jumalan lakia ei voi paeta:
Vai oletko sitä mieltä että vaikka rikkoisin Jumalasi lakia vastaan kuten kehoitat en joudu tuomiolle?
Miten perustelet oman uskosi mukaan sen että en joutusi tuomiolle jos teen sitä mitä kehoitat minua tekemään?Selitän uudestaan. Laki ei koske kaikkia pakanoita, tästähän sinäkin olet samaa mieltä. Laki ei koske uskosta osattomia pakanoita. Jumalan tuomiota ei kukaan voi paeta, mutta uskosta osattomat pakanat tuomitaan ilman lakia, kuten Paavali sanoo roomalaiskirjeessä. Saan kehottaa sinua rikkomaan lakia joka ei koske sinua. Et joudu tuomiolle siitä, että et noudattanut lakia, vaan sinut tuomitaan ilman lakia. Raamatun mukaan asia on näin:
"Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki" Room. 2:12,14Kristitty.net kirjoitti:
Selitän uudestaan. Laki ei koske kaikkia pakanoita, tästähän sinäkin olet samaa mieltä. Laki ei koske uskosta osattomia pakanoita. Jumalan tuomiota ei kukaan voi paeta, mutta uskosta osattomat pakanat tuomitaan ilman lakia, kuten Paavali sanoo roomalaiskirjeessä. Saan kehottaa sinua rikkomaan lakia joka ei koske sinua. Et joudu tuomiolle siitä, että et noudattanut lakia, vaan sinut tuomitaan ilman lakia. Raamatun mukaan asia on näin:
"Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki" Room. 2:12,14"Saan kehottaa sinua rikkomaan lakia joka ei koske sinua. "
Onko tämä kehoituksesi rikkoa lakia siis JUmalasi ja Jeesuksesi opetuksen mukainen?
Näikö sinua "uskovaa" Raamattu opastaa tekemään "pakanaa" kohtaan?YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
"Saan siis vapaasti kehoittaa pakanoita rikkomaan lakia, joka ei heitä velvoita"
Eli kun asia ei ole erikseen Raamatussa kielletty se on sallittua?"Eli kun asia ei ole erikseen Raamatussa kielletty se on sallittua? " En muista varmuudella olitko sinä vai joku muu joka homokeskustelussa väitti että suihinotto miesten kesken on sallittu, koska sitä ei Raamattu erikseen kiellä. Jos laki ei kerran koske sinua millään tavalla, miksi ihmeessä en saisi kannustaa sinua rikkomaan lakia? Eikö tämä asia ole täysin päivänselvä?
Kristitty.net kirjoitti:
Selitän uudestaan. Laki ei koske kaikkia pakanoita, tästähän sinäkin olet samaa mieltä. Laki ei koske uskosta osattomia pakanoita. Jumalan tuomiota ei kukaan voi paeta, mutta uskosta osattomat pakanat tuomitaan ilman lakia, kuten Paavali sanoo roomalaiskirjeessä. Saan kehottaa sinua rikkomaan lakia joka ei koske sinua. Et joudu tuomiolle siitä, että et noudattanut lakia, vaan sinut tuomitaan ilman lakia. Raamatun mukaan asia on näin:
"Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki" Room. 2:12,14"Saan kehottaa sinua rikkomaan lakia joka ei koske sinua. ""
Onko tämä siis Jeesuksen tahto? Se että sinä "uskovana" kehoitat muita rikkomaan lakia?
Onko tuo mitä kehoitat se mitä Jumalasi ja Jeesuksesi opettaa sinua tekemään muille ihmisille?YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
"Saan kehottaa sinua rikkomaan lakia joka ei koske sinua. "
Onko tämä kehoituksesi rikkoa lakia siis JUmalasi ja Jeesuksesi opetuksen mukainen?
Näikö sinua "uskovaa" Raamattu opastaa tekemään "pakanaa" kohtaan?Aiemmin sinulle kelpasi vain kivenkovat suorat lainaukset Raamatusta, olet nyt lipsunut linjastasi.
Kristitty.net kirjoitti:
"Eli kun asia ei ole erikseen Raamatussa kielletty se on sallittua? " En muista varmuudella olitko sinä vai joku muu joka homokeskustelussa väitti että suihinotto miesten kesken on sallittu, koska sitä ei Raamattu erikseen kiellä. Jos laki ei kerran koske sinua millään tavalla, miksi ihmeessä en saisi kannustaa sinua rikkomaan lakia? Eikö tämä asia ole täysin päivänselvä?
"Missään kohtaa Raamattua ei sanota että laki koskisi kaikkia pakanoita. Saan siis vapaasti kehoittaa pakanoita rikkomaan lakia,"
Perustelet sen että saat kehoittaa minua rikkomaan lakia siten että sei ei ole Raamatussa kielletty.
Onko siis asia joka ei ole Raamatussa kielletty erikseen sallittu?Kristitty.net kirjoitti:
Aiemmin sinulle kelpasi vain kivenkovat suorat lainaukset Raamatusta, olet nyt lipsunut linjastasi.
Kysyinkin nyt sinun kantaasi siihen onko kehoituksesi Jeesuken ja Jumalasi opetuksen mukaista.
"Saan kehottaa sinua rikkomaan lakia joka ei koske sinua. ""
Onko tämä siis Jeesuksen tahto? Se että sinä "uskovana" kehoitat muita rikkomaan lakia?
Onko tuo mitä kehoitat se mitä Jumalasi ja Jeesuksesi opettaa sinua tekemään muille ihmisille?YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Kysyinkin nyt sinun kantaasi siihen onko kehoituksesi Jeesuken ja Jumalasi opetuksen mukaista.
"Saan kehottaa sinua rikkomaan lakia joka ei koske sinua. ""
Onko tuo mitä kehoitat se mitä Jumalasi ja Jeesuksesi opettaa sinua tekemään muille ihmisille?Olet aiemmin osoittanut kylmänviileää loogista päättelykykyä. Olet nyt pahasti sortunut tavoistasi. Asia on harvinaisen yksinkertaista, eikö vain. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että laki ei koske uskosta osattomia pakanoita. Jos laki ei koske sinua, et voi millään rikkoa lakia. Minä en siis siinä tapauksessa voi kannustaa sinua rikkomaan lakia, koska sinun ei ole mahdollista rikkoa lakia! Jos siis sanon sinulle, että mene ja riko lakia mielin määrin, on tämä lause loogisesti täysin mahdoton. Sama asia jos kehottaisin sinua rikkomaan Ruotsin lakia, ei Jeesus katsoisi sitä pahaksi asiaksi. Voit Suomessa rikkoa Ruotsin lakia mielin määrin. Tämä ei ole millään tavalla Raamatun vastaista toimintaa. Jeesuksen tahto on että saarnaamme uskosta osattomille evankeliumia, missään kohtaa Raamattua ei käsketä saarnaamaan uskosta osattomille pakanoille lakia. En usko että Jeesus katsoo minun toimintaani tässä asiassa pahalla.
Kristitty.net kirjoitti:
Olet aiemmin osoittanut kylmänviileää loogista päättelykykyä. Olet nyt pahasti sortunut tavoistasi. Asia on harvinaisen yksinkertaista, eikö vain. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että laki ei koske uskosta osattomia pakanoita. Jos laki ei koske sinua, et voi millään rikkoa lakia. Minä en siis siinä tapauksessa voi kannustaa sinua rikkomaan lakia, koska sinun ei ole mahdollista rikkoa lakia! Jos siis sanon sinulle, että mene ja riko lakia mielin määrin, on tämä lause loogisesti täysin mahdoton. Sama asia jos kehottaisin sinua rikkomaan Ruotsin lakia, ei Jeesus katsoisi sitä pahaksi asiaksi. Voit Suomessa rikkoa Ruotsin lakia mielin määrin. Tämä ei ole millään tavalla Raamatun vastaista toimintaa. Jeesuksen tahto on että saarnaamme uskosta osattomille evankeliumia, missään kohtaa Raamattua ei käsketä saarnaamaan uskosta osattomille pakanoille lakia. En usko että Jeesus katsoo minun toimintaani tässä asiassa pahalla.
Koeta nyt vastata siihen mitä kysyin.
Eli onko se että kehoitat jotain toista ihmistä rikkomaan Jumalasi laikia oman Jumalasi ja Jeesuksei opetuksen mukaista?
Onko tuo mitä kehoitat se mitä Jumalasi ja Jeesuksesi opettaa sinua tekemään muille ihmisille?
Miten näihin yksinkertaisiin kysyymyksiin vastaaminen on sinulle uskovana niin vaikeaa?Kristitty.net kirjoitti:
Olet aiemmin osoittanut kylmänviileää loogista päättelykykyä. Olet nyt pahasti sortunut tavoistasi. Asia on harvinaisen yksinkertaista, eikö vain. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että laki ei koske uskosta osattomia pakanoita. Jos laki ei koske sinua, et voi millään rikkoa lakia. Minä en siis siinä tapauksessa voi kannustaa sinua rikkomaan lakia, koska sinun ei ole mahdollista rikkoa lakia! Jos siis sanon sinulle, että mene ja riko lakia mielin määrin, on tämä lause loogisesti täysin mahdoton. Sama asia jos kehottaisin sinua rikkomaan Ruotsin lakia, ei Jeesus katsoisi sitä pahaksi asiaksi. Voit Suomessa rikkoa Ruotsin lakia mielin määrin. Tämä ei ole millään tavalla Raamatun vastaista toimintaa. Jeesuksen tahto on että saarnaamme uskosta osattomille evankeliumia, missään kohtaa Raamattua ei käsketä saarnaamaan uskosta osattomille pakanoille lakia. En usko että Jeesus katsoo minun toimintaani tässä asiassa pahalla.
Tämäkin odottaa vastaustasi:
"Missään kohtaa Raamattua ei sanota että laki koskisi kaikkia pakanoita. Saan siis vapaasti kehoittaa pakanoita rikkomaan lakia,"
Perustelet sen että saat kehoittaa minua rikkomaan lakia siten että sei ei ole Raamatussa kielletty.
Onko siis asia joka ei ole Raamatussa kielletty erikseen sallittu?Kristitty.net kirjoitti:
"Jeesuksen tahto on että saarnaamme uskosta osattomille evankeliumia, missään kohtaa Raamattua ei käsketä saarnaamaan uskosta osattomille pakanoille lakia."
Mutta onko se että kehoitat toista ihmistä rikkomaan Jumalan lakia se mitä Jeesus ja Juamalsi opettaa että sinun pitäsi kertoa toisille ihmisille?
Kehoittaako Jeesus tai Juamalasi siis jottain opetuksessaan sinua ja muita uskovia siihen että teidän pitää kehoittaa esim. pakanoita rikkomaan teidän Jumalanne lakia?Kristitty.net kirjoitti:
Tuolla ylemäpänä kirjoitat näin:
”Jeremian mukaan uudessa liitossa laki eli Toora on edelleen voimassa:
Jälleen kerrotaan, että uusi liitto solmitaan Israelin heimon kanssa. Mutta uusi liitto koskee myös meitä pakanoita, koska meidät on oksastettu Israeliin.”
Luet siis itsesi pakanaksi ja toteat että laki koskee "meitä pakanoita".
Nyt kuitenkin sanot näin:
"Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että laki ei koske uskosta osattomia pakanoita. "
Kantasi on täysin päinvastainen kun mitä aikaisemmin kirjoitit.
Oletko sinä itse siis pakana kuten aikaisemmin kerroit olevasi?YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Koeta nyt vastata siihen mitä kysyin.
Eli onko se että kehoitat jotain toista ihmistä rikkomaan Jumalasi laikia oman Jumalasi ja Jeesuksei opetuksen mukaista?
Onko tuo mitä kehoitat se mitä Jumalasi ja Jeesuksesi opettaa sinua tekemään muille ihmisille?
Miten näihin yksinkertaisiin kysyymyksiin vastaaminen on sinulle uskovana niin vaikeaa?>> Koeta nyt vastata siihen mitä kysyin. <<
En ole täällä hyppimässä sinun pillisi mukaan.
>> Eli onko se että kehoitat jotain toista ihmistä rikkomaan Jumalasi laikia oman Jumalasi ja Jeesuksei opetuksen mukaista? <<
Se on täysin Jeesuksen opetuksen mukaista. Tarkoitukseni on osoittaa, että jos laki ei koske sinua, minun on loogisesti mahdotonta kehoittaa sinua rikkomaan lakia. Ilmeisesti ajatus siitä että laki ei koske sinua sittenkin vähän kaivelee sinua?
>> Miten näihin yksinkertaisiin kysyymyksiin vastaaminen on sinulle uskovana niin vaikeaa? <<
Älä nyt hikeenny. Olet aiemmin ollut varsin rauhallinen ja kylmänviileä keskustelutoveri.
>> Perustelet sen että saat kehoittaa minua rikkomaan lakia siten että sei ei ole Raamatussa kielletty.
Onko siis asia joka ei ole Raamatussa kielletty erikseen sallittu? <<
Pedofiliasta ei mainita Raamatussa mitään, mutta uskoisin että se on silti kielletty. Raamatussa ei ole vastausta kaikkiin kysymyksiin eikä rangaistusta kaikista rikoksista. Saamme siis käyttää myös maalaisjärkeämme.
Koita nyt ymmärtää, että jos laki ei koske sinua, minun on mahdotonta kehottaa sinua rikkomaan lakia. Olet vapaa laista, saat siis tehdä mitä lystää. Näin Raamatun mukaan. Mutta huomaa kuitenkin, että Jumala kyllä tuomitsee sinutkin, tosin ilman lakia.YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Tuolla ylemäpänä kirjoitat näin:
”Jeremian mukaan uudessa liitossa laki eli Toora on edelleen voimassa:
Jälleen kerrotaan, että uusi liitto solmitaan Israelin heimon kanssa. Mutta uusi liitto koskee myös meitä pakanoita, koska meidät on oksastettu Israeliin.”
Luet siis itsesi pakanaksi ja toteat että laki koskee "meitä pakanoita".
"Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että laki ei koske uskosta osattomia pakanoita. "
Oletko sinä itse siis pakana kuten aikaisemmin kerroit olevasi?>> Luet siis itsesi pakanaksi ja toteat että laki koskee "meitä pakanoita".
Oletko sinä itse siis pakana kuten aikaisemmin kerroit olevasi? <<
Kiitos sinun sivistyneiden kommenttiesi, jouduin tarkentamaan määritelmiä. Toisin kuin monet kristityt väittävät, Raamatun mukaan laki koskee kaikkia uudestisyntyneitä pakanoita, jotka on oksastettu Israeliin, mutta ei uskosta osattomia pakanoita. Raamattu selvästi toteaa että uskosta osattomat pakanat tuomitaan ilman lakia. Olen tietysti itse pakana. Laki koskee minua, koska minut on oksastettu Israeliin.Kristitty.net kirjoitti:
>> Koeta nyt vastata siihen mitä kysyin. <<
>> Eli onko se että kehoitat jotain toista ihmistä rikkomaan Jumalasi laikia oman Jumalasi ja Jeesuksei opetuksen mukaista? <<
Se on täysin Jeesuksen opetuksen mukaista. Tarkoitukseni on osoittaa, että jos laki ei koske sinua, minun on loogisesti mahdotonta kehoittaa sinua rikkomaan lakia. Ilmeisesti ajatus siitä että laki ei koske sinua sittenkin vähän kaivelee sinua?
>> Miten näihin yksinkertaisiin kysyymyksiin vastaaminen on sinulle uskovana niin vaikeaa? <<
Älä nyt hikeenny. Olet aiemmin ollut varsin rauhallinen ja kylmänviileä keskustelutoveri.
>> Perustelet sen että saat kehoittaa minua rikkomaan lakia siten että sei ei ole Raamatussa kielletty.
Pedofiliasta ei mainita Raamatussa mitään, mutta uskoisin että se on silti kielletty. Raamatussa ei ole vastausta kaikkiin kysymyksiin eikä rangaistusta kaikista rikoksista. Saamme siis käyttää myös maalaisjärkeämme.
Koita nyt ymmärtää, että jos laki ei koske sinua, minun on mahdotonta kehottaa sinua rikkomaan lakia. Olet vapaa laista, saat siis tehdä mitä lystää. Näin Raamatun mukaan. Mutta huomaa kuitenkin, että Jumala kyllä tuomitsee sinutkin, tosin ilman lakia."Pedofiliasta ei mainita Raamatussa mitään, mutta uskoisin että se on silti kielletty."
Mutta siis Raamatusta et löydä kohtaa joka tuon kieltäisi?
"Raamatussa ei ole vastausta kaikkiin kysymyksiin eikä rangaistusta kaikista rikoksista. Saamme siis käyttää myös maalaisjärkeämme."
Hyvä huomio siitä että Raamattu todellakin on epätäydellinen.Kristitty.net kirjoitti:
Koita nyt ymmärtää, että jos laki ei koske sinua, minun on mahdotonta kehottaa sinua rikkomaan lakia. Olet vapaa laista, saat siis tehdä mitä lystää. Näin Raamatun mukaan. Mutta huomaa kuitenkin, että Jumala kyllä tuomitsee sinutkin, tosin ilman lakia." Tarkoitukseni on osoittaa, että jos laki ei koske sinua, minun on loogisesti mahdotonta kehoittaa sinua rikkomaan lakia. Ilmeisesti ajatus siitä että laki ei koske sinua sittenkin vähän kaivelee sinua?"
Mutta sinähän ihan suoraan kehoitit minua rikkomaan lakia.
Nyt sanoit että se on loogisesti mahdotonta.
Miten se voi olla mahdotonta koska sinä juuri teit sen?Kristitty.net kirjoitti:
Koita nyt ymmärtää, että jos laki ei koske sinua, minun on mahdotonta kehottaa sinua rikkomaan lakia. Olet vapaa laista, saat siis tehdä mitä lystää. Näin Raamatun mukaan. Mutta huomaa kuitenkin, että Jumala kyllä tuomitsee sinutkin, tosin ilman lakia."Se on täysin Jeesuksen opetuksen mukaista."
Mikä on se Jeesuksen evankeliumin opetus tai Jumalasi opetus jonka mukaan sinun tulee kehoittaa toista ihmistä rikkomaan Juamalasia lakia?Kristitty.net kirjoitti:
Koita nyt ymmärtää, että jos laki ei koske sinua, minun on mahdotonta kehottaa sinua rikkomaan lakia. Olet vapaa laista, saat siis tehdä mitä lystää. Näin Raamatun mukaan. Mutta huomaa kuitenkin, että Jumala kyllä tuomitsee sinutkin, tosin ilman lakia."Saamme siis käyttää myös maalaisjärkeämme."
Hienoa, ja koska käytät "me" muotoa tarkoitat että myös minä saan käyttää maalaisjärkeäni ja se minun maalaisjärkeni antama tulos on yhdenvertainen sinun "maalaisjärkesi" antamaan tulokseen.Kristitty.net kirjoitti:
Koita nyt ymmärtää, että jos laki ei koske sinua, minun on mahdotonta kehottaa sinua rikkomaan lakia. Olet vapaa laista, saat siis tehdä mitä lystää. Näin Raamatun mukaan. Mutta huomaa kuitenkin, että Jumala kyllä tuomitsee sinutkin, tosin ilman lakia.""Saan kehottaa sinua rikkomaan lakia joka ei koske sinua. "
Tuleeko mieleesi jokin uskonnollinen yhteisö joka opettaa että tuo ylläoleva on tosiaan Jeesuksen evankeliumin mukaista opetusta?Kristitty.net kirjoitti:
>> Luet siis itsesi pakanaksi ja toteat että laki koskee "meitä pakanoita".
Oletko sinä itse siis pakana kuten aikaisemmin kerroit olevasi? <<
Kiitos sinun sivistyneiden kommenttiesi, jouduin tarkentamaan määritelmiä. Toisin kuin monet kristityt väittävät, Raamatun mukaan laki koskee kaikkia uudestisyntyneitä pakanoita, jotka on oksastettu Israeliin, mutta ei uskosta osattomia pakanoita. Raamattu selvästi toteaa että uskosta osattomat pakanat tuomitaan ilman lakia. Olen tietysti itse pakana. Laki koskee minua, koska minut on oksastettu Israeliin."Kiitos sinun sivistyneiden kommenttiesi, jouduin tarkentamaan määritelmiä."
Ole hyvä vaan, varmasti sinulle upea kokemus että saat oppia kauttani uusia asioita uskonnostasi.
Onko jotain muuta mitä haluat oppia minulta sinun omasta uskostasi ja sen tulkinnoista?
Kysy ihan reilusti vaan, autan mielelläni teitä jotka kaipaavat, kuten sanoit, sivistyneitä kommentteja.YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
" Tarkoitukseni on osoittaa, että jos laki ei koske sinua, minun on loogisesti mahdotonta kehoittaa sinua rikkomaan lakia. Ilmeisesti ajatus siitä että laki ei koske sinua sittenkin vähän kaivelee sinua?"
Mutta sinähän ihan suoraan kehoitit minua rikkomaan lakia.
Nyt sanoit että se on loogisesti mahdotonta.
Miten se voi olla mahdotonta koska sinä juuri teit sen?Olet kuitenkin itsekin sitä mieltä, että laki ei koske sinua. Vai oletko? Miksi vedät herneen nenääsi siitä, että minä sanoin sinulle että mene ja riko lakia? Miksi et ymmärrä, että sinun on mahdoton rikkoa lakia, joka ei koske sinua? En aio inttää ja jankata tästä aiheesta enempää.
"Kiitos sinun sivistyneiden kommenttiesi, jouduin tarkentamaan määritelmiä."
Ole hyvä vaan, varmasti sinulle upea kokemus että saat oppia kauttani uusia asioita uskonnostasi.
Onko jotain muuta mitä haluat oppia minulta sinun omasta uskostasi ja sen tulkinnoista?
Kysy ihan reilusti vaan, autan mielelläni teitä jotka kaipaavat, kuten sanoit, sivistyneitä kommentteja.>> Onko jotain muuta mitä haluat oppia minulta sinun omasta uskostasi ja sen tulkinnoista? <<
Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumissa vuorisaarnassa seuraavaa:
Mitä mieltä sinä olet kristityistä, jotka väittävät että Jeesus on kumonnut lain, että laki päättyi ristille?Kristitty.net kirjoitti:
Olet kuitenkin itsekin sitä mieltä, että laki ei koske sinua. Vai oletko? Miksi vedät herneen nenääsi siitä, että minä sanoin sinulle että mene ja riko lakia? Miksi et ymmärrä, että sinun on mahdoton rikkoa lakia, joka ei koske sinua? En aio inttää ja jankata tästä aiheesta enempää.
En minä vedä hernettä nenään, mutta sinä taasen et ole voinut osoittaa että se kehoituksesti rikkoa Jumalan lakia vastaan olisi Jeeseuken evankeliumin ohjeen tai Jumalan opetuksen ohjeen mukaista.
:-)Kristitty.net kirjoitti:
>> Onko jotain muuta mitä haluat oppia minulta sinun omasta uskostasi ja sen tulkinnoista? <<
Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumissa vuorisaarnassa seuraavaa:
Mitä mieltä sinä olet kristityistä, jotka väittävät että Jeesus on kumonnut lain, että laki päättyi ristille?"Mitä mieltä sinä olet kristityistä, jotka väittävät että Jeesus on kumonnut lain, että laki päättyi ristille? "
Tietysti sitä mieltä että heillä on oikeus omaan tuklintaansa kuten sinullakin.
Huomaathan muuten että Jeesus ei tuossa muuttanut laista "ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto,"
Eli ei myöskään se kadonnut, Jeesuksen mukaan, että laki koski Israelilaisia.YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
"Mitä mieltä sinä olet kristityistä, jotka väittävät että Jeesus on kumonnut lain, että laki päättyi ristille? "
Tietysti sitä mieltä että heillä on oikeus omaan tuklintaansa kuten sinullakin.
Huomaathan muuten että Jeesus ei tuossa muuttanut laista "ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto,"
Eli ei myöskään se kadonnut, Jeesuksen mukaan, että laki koski Israelilaisia.Jos meidät on oksastettu Isreaeliin, niin kuin Raamattu sanoo, silloin Israelille annetut käskyt koskevat myös meitä.
- Jeesus.lainrikkoja
Juutalaiset lainopettajat ja uskovat tuomitsivat Jeesuksen jumalanpilkasta kuolemaan. Eivätkö nämä olleet oman alansa lain asiantuntijoita ja tiesivät mikä on syntiä?
Näitä "oman alansa lain asiantuntijoita" Jeesus kutsuu kyykäärmeen sikiöiksi. He tuomitsivat Jeesuksen kuolemaan väärin perustein. Missä kohtaa Raamattua kerrotaan Jeesuksen pilkanneen Jumalaa? Raamatussa todetaan monessa kohtaa että Jeesus oli täysin synnitön, kuten olen aloituksessa osoittanut. Raamatussa ei missään kohtaa sanota että Jeesus olisi tehnyt syntiä.
- Jeesus.lainrikkoja
Kristitty.net kirjoitti:
Näitä "oman alansa lain asiantuntijoita" Jeesus kutsuu kyykäärmeen sikiöiksi. He tuomitsivat Jeesuksen kuolemaan väärin perustein. Missä kohtaa Raamattua kerrotaan Jeesuksen pilkanneen Jumalaa? Raamatussa todetaan monessa kohtaa että Jeesus oli täysin synnitön, kuten olen aloituksessa osoittanut. Raamatussa ei missään kohtaa sanota että Jeesus olisi tehnyt syntiä.
Matt. 9:3
Ja katso, muutamat kirjanoppineista sanoivat mielessään: "Tämä pilkkaa Jumalaa".
Mark. 2:7
"Kuinka tämä näin puhuu? Hän pilkkaa Jumalaa. Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi Jumala yksin?"
Luuk. 5:21
Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: "Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?" - Jeesus.lainrikkoja
Jeesus.lainrikkoja kirjoitti:
Ja katso, muutamat kirjanoppineista sanoivat mielessään: "Tämä pilkkaa Jumalaa".
"Kuinka tämä näin puhuu? Hän pilkkaa Jumalaa. Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi Jumala yksin?"
Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: "Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?"Lisää
Matt. 26:65
Silloin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Hän on pilkannut Jumalaa. Mitä me enää todistajia tarvitsemme? Katso, nyt kuulitte hänen pilkkaamisensa.
Mark. 14:64
Te kuulitte hänen pilkkaamisensa. Mitä arvelette?" Niin he kaikki tuomitsivat hänet vikapääksi kuolemaan. Jeesus.lainrikkoja kirjoitti:
Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: "Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?"Juuri näin. Kirjanoppineiden omassa mielessä Jeesus oli lainrikkoja, koska he eivät ymmärtäneet että Jeesus oli itse Jumala ja pystyi siksi antamaan syntejä anteeksi.
Lisää
Silloin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Hän on pilkannut Jumalaa. Mitä me enää todistajia tarvitsemme? Katso, nyt kuulitte hänen pilkkaamisensa.
Te kuulitte hänen pilkkaamisensa. Mitä arvelette?" Niin he kaikki tuomitsivat hänet vikapääksi kuolemaan.Raamatun selvän opetuksen mukaan Jeesus oli synnitön:
"Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja hänessä ei ole syntiä." (1. Joh. 3:5)Kristitty.net kirjoitti:
Juuri näin. Kirjanoppineiden omassa mielessä Jeesus oli lainrikkoja, koska he eivät ymmärtäneet että Jeesus oli itse Jumala ja pystyi siksi antamaan syntejä anteeksi.
Oletkos messiaaninen juutalainen?
Messiaanisen juutalaiset ovat kristittyjä, mutta kuvittelevat olevansa juutalaisia, eivätkä tiedä kummastakaan uskonnosta perusasioita.
Ne ovat toisensa pois sulkevia uskontoja, eli ei voi olla samaan aikaan molempia.
Juutalaisille ei muutoinkaan ole Jeesus Messias, vaan he odottavat Messiaakseen maallista kuninkasta, eikä mitään taivaallista.
Vanha testamentti ei myöskään ole mikään perinteisten juutalaisten uskonkirja, vaan he pitävät sitä väärennöksenä omista uskonkirjoistaan.- juutalainen2
Raamatun mukaan Jeesus kääntyi kristityksi, kuten apostolitkin.
Sen kääntymisen takia Jeesus sitten ristiinnaulittiinkin ja huusi viimeisinä sanoinaan Jumalan hyljänneen hänet.
Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä." juutalainen2 kirjoitti:
Raamatun mukaan Jeesus kääntyi kristityksi, kuten apostolitkin.
Sen kääntymisen takia Jeesus sitten ristiinnaulittiinkin ja huusi viimeisinä sanoinaan Jumalan hyljänneen hänet.
Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."Raamatun mukaan Jeesus tai kukaan apostoleista ei kääntynyt kristityiksi. Luku ja jae, kiitos.
- Jeesus.lainrikkoja
Kristitty.net kirjoitti:
Raamatun selvän opetuksen mukaan Jeesus oli synnitön:
"Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja hänessä ei ole syntiä." (1. Joh. 3:5)Tuo riippuu kokonaan siitä keneltä kysyy. Johanneksen kirjeen kirjoittaja oli tuota mieltä, Juutalaiset lainopettajat olivat toista mieltä. Evankeliumit kertovat että Jeesus tulkitsi Mooseksen lakia hyvin vapaamielisesti mm. sanomalla kaikki ruuat puhtaiksi. Ei ole mikään ihme että riitaa tuli.
- aivan.niin
Tuo riippuu kokonaan siitä keneltä kysyy. Johanneksen kirjeen kirjoittaja oli tuota mieltä, Juutalaiset lainopettajat olivat toista mieltä. Evankeliumit kertovat että Jeesus tulkitsi Mooseksen lakia hyvin vapaamielisesti mm. sanomalla kaikki ruuat puhtaiksi. Ei ole mikään ihme että riitaa tuli.
Mooseksen laki määrää kuolemantuomion monestakin rikoksesta. Jeesus asettui vastustamaan tätä käytäntöä mm. avionrikkojanaisen tapauksessa esittämällä aivan uuden tulkinnan.
Tuo riippuu kokonaan siitä keneltä kysyy. Johanneksen kirjeen kirjoittaja oli tuota mieltä, Juutalaiset lainopettajat olivat toista mieltä. Evankeliumit kertovat että Jeesus tulkitsi Mooseksen lakia hyvin vapaamielisesti mm. sanomalla kaikki ruuat puhtaiksi. Ei ole mikään ihme että riitaa tuli.
Jeesus ei sanonut kaikkia ruokia puhtaiksi. Lausetta "niin hän julisti kaikki ruuat puhtaiksi" ei löydy alkutekstistä, kyse on Raamatun kääntäjien törkeästä lisäyksestä. Jos Jeesus julisti kaikki ruuat puhtaiksi, Pietari ei saanut sitä memoa, sillä hän todistaa vuosia ylösnousemuksen jälkeen ettei ole koskaan syönyt mitään saastaista. Miten niin Jeesus tulkitsi Mooseksen lakia hyvin vapaamielisesti? Mitä vapaamielistä on seuraavassa:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)aivan.niin kirjoitti:
Mooseksen laki määrää kuolemantuomion monestakin rikoksesta. Jeesus asettui vastustamaan tätä käytäntöä mm. avionrikkojanaisen tapauksessa esittämällä aivan uuden tulkinnan.
Avionrikkojanaisen tapausta ei löydy varhaisimmista käsikirjoituksista, kyseessä on myöhempi lisäys. Siksi se ei kuulu Raamattuun ollenkaan.
- Jeesus.lainrikkoja
Kristitty.net kirjoitti:
Juuri näin. Kirjanoppineiden omassa mielessä Jeesus oli lainrikkoja, koska he eivät ymmärtäneet että Jeesus oli itse Jumala ja pystyi siksi antamaan syntejä anteeksi.
Jeesuksen jumaluutta pitävät juutalaiset edelleen jumalanpilkkana. Jumala on yksi. Näin ajattelevat myös monet kristityt
- väärin.tulkittu
Kristitty.net kirjoitti:
Avionrikkojanaisen tapausta ei löydy varhaisimmista käsikirjoituksista, kyseessä on myöhempi lisäys. Siksi se ei kuulu Raamattuun ollenkaan.
Tuo on uskovan yleisin väistöyritys kun jää kiinni valheesta.
väärin.tulkittu kirjoitti:
Tuo on uskovan yleisin väistöyritys kun jää kiinni valheesta.
Jokainen voi itse kriittisestä laitoksesta tarkistaa löytyykö tekstiä varhaisimmista käsikirjoituksista vai ei, tässä ei ole kyse tulkinnasta tai mielipiteestä.
- väärin.tulkittu
Kristitty.net kirjoitti:
Jokainen voi itse kriittisestä laitoksesta tarkistaa löytyykö tekstiä varhaisimmista käsikirjoituksista vai ei, tässä ei ole kyse tulkinnasta tai mielipiteestä.
Voihan ne puuttua mutta väistöyritys varsinaiseen asiaan se on. Väitätkö Uuden testamentin olevan väärennös?
väärin.tulkittu kirjoitti:
Voihan ne puuttua mutta väistöyritys varsinaiseen asiaan se on. Väitätkö Uuden testamentin olevan väärennös?
Uusi testamentti ei ole väärennös. Mutta joihinkin käsikirjoituksiin on tehty myöhemmin lisäyksiä. Kriittisestä laitoksesta voimme selvittää mitä on varhaisimmissa käsikirjoituksissa ja selvittää ristiriidat.
- väärin.tulkittu
Kristitty.net kirjoitti:
Uusi testamentti ei ole väärennös. Mutta joihinkin käsikirjoituksiin on tehty myöhemmin lisäyksiä. Kriittisestä laitoksesta voimme selvittää mitä on varhaisimmissa käsikirjoituksissa ja selvittää ristiriidat.
Myöhemmät lisäykset ovat siis sellaisia, joihin ei tarvitse suhtautua vakavasti. Mistä tavallinen ihminen tietää mihin luottaa?
- dikduk
Kristitty.net kirjoitti:
Eivät kirjanoppineet tietenkään voineet " ymmärtää " että kirjoitukset valehtelisivat. Jumalahan oli ilmoittanut että on yksi ja ainoa, ei ole ihminen eikä ihmiseksi muutu, ja että messias olisi Daavidin jälkeläinen. Ei siis mikään jumala, vaan ihminen, Jumalan tiettyyn tehtävään voitelema henkilö . Ei ihmistä saa voi palvoa eikä ajatella että tuo on jumala, laki juuri sen kieltää. Nyt sinusta pitikin unohtaa laki ja kaikki mitä kirjoitukset sanoivat !
- dikduk
Pe.ku kirjoitti:
Oletkos messiaaninen juutalainen?
Messiaanisen juutalaiset ovat kristittyjä, mutta kuvittelevat olevansa juutalaisia, eivätkä tiedä kummastakaan uskonnosta perusasioita.
Ne ovat toisensa pois sulkevia uskontoja, eli ei voi olla samaan aikaan molempia.
Juutalaisille ei muutoinkaan ole Jeesus Messias, vaan he odottavat Messiaakseen maallista kuninkasta, eikä mitään taivaallista.
Vanha testamentti ei myöskään ole mikään perinteisten juutalaisten uskonkirja, vaan he pitävät sitä väärennöksenä omista uskonkirjoistaan.VT on sama kuin laki,profeetat ja kirjoitukset ei siis väärennös mistään. Nimi Vanha Testamentti vain kuvaa kristillistä teologiaa, juutalaisuus on siinä se "vanha" liitto, jonka UT ja kristinusko on kumonnut.
Samaan tapaan kristityt tulkitsevat "Vanhan Testamentin sisältöä eli Heprealaista Raamattua . Jos nyt joku antaa minkä hyvänsä VT:n kohdan se on täysin sama Heprealaisessa Raamatussa kuin suomalaisessa käännöksessä jota Vanhaksi testamentiksi kristittyjen parissa kutsutaan .Kirjoitusten järjestys vain on toinen . dikduk kirjoitti:
VT on sama kuin laki,profeetat ja kirjoitukset ei siis väärennös mistään. Nimi Vanha Testamentti vain kuvaa kristillistä teologiaa, juutalaisuus on siinä se "vanha" liitto, jonka UT ja kristinusko on kumonnut.
Samaan tapaan kristityt tulkitsevat "Vanhan Testamentin sisältöä eli Heprealaista Raamattua . Jos nyt joku antaa minkä hyvänsä VT:n kohdan se on täysin sama Heprealaisessa Raamatussa kuin suomalaisessa käännöksessä jota Vanhaksi testamentiksi kristittyjen parissa kutsutaan .Kirjoitusten järjestys vain on toinen .On huomattava että uudessa liitossa "vanhan liiton" laki eli Mooseksen laki on Raamatun mukaan edelleen voimassa. Sitä ei kumota missään kohtaa UT:ta.
- dikduk
Kristitty.net kirjoitti:
On huomattava että uudessa liitossa "vanhan liiton" laki eli Mooseksen laki on Raamatun mukaan edelleen voimassa. Sitä ei kumota missään kohtaa UT:ta.
Kristityt siis ympärileikkauttavat poikalapsensa, viettävät sabattia, lauantai on pyhä ei sunnuntai, paastoavat Jom Kippurina, noudattavat lain ruokakieltoja jne
dikduk kirjoitti:
Kristityt siis ympärileikkauttavat poikalapsensa, viettävät sabattia, lauantai on pyhä ei sunnuntai, paastoavat Jom Kippurina, noudattavat lain ruokakieltoja jne
Ympärileikkaus ei kuulu uuteen liittoon. Mooseksen laissa ei ole mitään käskyä ympärileikata pakanoita.
"Ympärileikkaus kyllä on hyödyllinen, jos sinä lakia noudatat; mutta jos olet lainrikkoja, niin sinun ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamattomuudeksi. Jos siis ympärileikkaamaton noudattaa lain säädöksiä, eikö hänen ympärileikkaamattomuutensa ole luettava ympärileikkaukseksi? Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja. Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu; vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta." (Room. 2:25-29)
"Jos joku on kutsuttu ympärileikattuna, älköön hän pyrkikö ympärileikkaamattomaksi; jos joku on kutsuttu ympärileikkaamatonna, älköön ympärileikkauttako itseään. Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen." (1 Kor. 7:18,19)
"Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi. Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain." (Gal. 5:2-3)
Mutta uudessa liitossa todellakin vietetään sapattia, paastotaan suurena sovituspäivänä ja noudatetaan ruokasäädöksiä ilman muuta.dikduk kirjoitti:
Tämä suutaus jota tuo nimierkki edustaa, on sellaista juutalaisuuden ja kristinuskon välimaastoa, jossa keikutaan milloin missäkin. Ilmeisesti he olettavat olevansa jonkinlaisia juutalaisia?
mummomuori kirjoitti:
Tämä suutaus jota tuo nimierkki edustaa, on sellaista juutalaisuuden ja kristinuskon välimaastoa, jossa keikutaan milloin missäkin. Ilmeisesti he olettavat olevansa jonkinlaisia juutalaisia?
Ketkä he? Minä en edusta mitään tiettyä ryhmää. En keiku missään juutalaisuuden ja kristinuskon välimaastossa vaan seison ihan omilla jaloillani. En kuvittele olevani juutalainen, en seuraa juutalaisten enkä kristittyjen perinnäissääntöjä, uskon ainoastaan mitä Raamatussa käsketään. Uskon että Mooseksen laki on edelleen voimassa ja velvoittaa kaikkia uskovia.
- syntinen.luonnostaan
Älä tee syntiä, sanoo moni palstan uskova ja väittää samalla olevansa synnitön. Jeesus sanoi syntiselle naiselle, että "mene äläkä enää syntiä tee." Jeesus oli synnitön ja hänellä oli vara tuohon. Onko ihmisellä vara?
- kristitty_mies
Jeesus toi rakkauden lain Mooseksen lain tilalle. Mooseksen lain tappokäskyt eivät sovi rakkauden lakiin. Jeesuksen antaman rakkauden lain ja Mooseksen lain välillä on suunnaton ero. Kristitty on kuollut pois laista Paavalinkin mukaan.
- ev.lut3
Oikein!
Kuitenkin Jeesus itse sanoo ettei Mooseksen laista katoa ainoakaan piirto:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)- kivittämälläkö
Kristitty.net kirjoitti:
Kuitenkin Jeesus itse sanoo ettei Mooseksen laista katoa ainoakaan piirto:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)Millä tavalla aiot toteuttaa näitä Jumalasi tappokäskyjä käytännössä.
kivittämälläkö kirjoitti:
Millä tavalla aiot toteuttaa näitä Jumalasi tappokäskyjä käytännössä.
Se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.
- ev.lut3
Kristitty.net kirjoitti:
Se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.
Kukapa meistä ei ole heittänyt ensimmäistä kiveäkin?
Jeesus oli synnitön .
Juutalaisuudessa perhe oli tärkeä ja miehen kuului olla vaimollinen, sille piti kehittää antiteesi eli vaimoton mies jeesus, ja nainesta tehtii peräti synti ja perkeleen porttikäytävä, venus johon ei kannattanut koskea, saati palvoa. Ja maailmanloppukin oli tulossa.
Vai oliko jeesuksella vaimo ? Hän sanoo ristillä; lama sabakhtani, aramean kielessä bhakta= vaimo ?Tuolla ketjun alkupuolella oli Torren ajatus, että Jeesus oli syntinen kun rikkoi VT:n monia lakeja mm. Jumalan käskyä surmata syntinen nainen kivittämällä, kertoo siitä, että Jeesus oli syntinen. Eli oli syntinen tosiasiat huomioon ottaen jos kerran kertomukset pitävät paikkansa ja synti on Jumalan käskyn rikkomista.
- kristitty_mies
sage8 kirjoitti:
Tuolla ketjun alkupuolella oli Torren ajatus, että Jeesus oli syntinen kun rikkoi VT:n monia lakeja mm. Jumalan käskyä surmata syntinen nainen kivittämällä, kertoo siitä, että Jeesus oli syntinen. Eli oli syntinen tosiasiat huomioon ottaen jos kerran kertomukset pitävät paikkansa ja synti on Jumalan käskyn rikkomista.
Uskon että Jeesus todella tarkoitti sitä mitä hän sanoi avionrikkojanaiselle: "En minäkään sinua tuomitse..." Jeesus ei tuominnut edes sanallisesti saatikka julistanut kuolemantuomiota kivittämällä niin kuin Mooseksen laki vaati.
Näin kirjoitusten mukaan J.Nasaretilainen teki ja se herättää monia kysymyksiä.
Oliko Mooseksen lait Jumalan antamia? Onko koko Raamattu Jumalan sanaa? Jos on, miksi se on ristiriitaista? Oliko J.N radikaali kapinallinen joka uudisti koko VT:n eettiset käsitykset?Oli eräs Jeesus Ananiaan poika, hän ei ollut henkisesti ihan terve, oletan. Josta voi päätellä, että hän ei synnistä mitään tiennyt.
Seitsemän vuottaa ennen sotaa hän kiersi pitkin katuja ja huusi yötä päivää, kuinka ääni kuuluu idästä ja ääni kuuluu lännestä, ääni Jerusalmia ja sen asukkaita vastaan. Sodan uhkaa siis julisti.
Hän tuli myös temppelliin juhlan aikana huutamaan samaa varoitusta. Ei kaatanut mitään rahanvaihtajien pöytiä, vaan varoitti sodasta.
Johtomiehet kyllästyivät ja kansa valitti. Johtomiehet kovistelivat miestä, mutta hän ei lopettanut. kunnes arveltiin myös, että ehkä häntä veti joku yliluonnollinen voima.
Hänet vietiin Rooman prokuraattorin eteen. Siellä häntä ruoskittiin luita myöten, kuten Josefus kertoo.
Mies ei kuitenkaan syyttänyt ketään itseensä kohdistuvasta raakuudesta vaan huokasi aina ruoskan iskiessä: Voi sinua Jerusalem.
Kun sota koitti hän nousi muurin harjalle ja kivi Rooman heittokoneesta osui häneen, hän putosi muurilta ja kuoli.
Oli myös toinen Jeesus, hän oli kapinapäällikkö ja yhdessä toisen kapinapäällikön, Johannes nimisen miehen kanssa he syyttivät Josefusta kavaltamisesta, koska Joosefus oli ottanut huostaansa miesten ryöstämän saaliin ja miehet levittivät huhua, että Josefus aikoo luovuttaa saaliin takaisin omistajalle.
He kiersivät lähikylissä ja keräsivät suuren joukon väkeä, tyyroslaisa ja sieltä tulleita pakolaisia, ja uhkasivat kivittää kavaltajan, eli Josefuksen joka oli silloin Galilean alueen päällikkö.Lisää jeesuksia...
Oli kaksi ylimmäistä pappia, Jeesus ja Ananias, kapinalliset surmasivat heidät.
Heitä syytettiin maan kavaltamisesta ja roomalaismielisyydestä.
Ylimmäiset papit yrittivät pitää rauhoittavia puheita kapinallisille, varsinkin idumealaisille, jotka olivat kapinallisista raivoisimpia. He yrittivät myös selittää, että mitään maanluovutusta ei ole tapahtunut, mutta kapinalliset eivät uskoneet.
Josefuksen kirjan suomennoksessa on monta Jeesus nimistä henkilöä , En tiedä onko nimi joku muu alkuperäisissä teksteissä.Aika monta ja aika erilaisiakin kirjoituksia Jeesuksesta ja Jeesuksistakin on. Tarkkaa kuvaa siitä mikä on totta ja mikä legendaa on mahdotonta saada.
sage8 kirjoitti:
Aika monta ja aika erilaisiakin kirjoituksia Jeesuksesta ja Jeesuksistakin on. Tarkkaa kuvaa siitä mikä on totta ja mikä legendaa on mahdotonta saada.
Evankeliumeista saamme Hänen aikalaistensa kertomana hyvin tarkan kuvan minkälainen Jeesus oli ihmisenä maanpäällä.
Mikä sinulle on jäänyt epäselväksi?usko.vainen kirjoitti:
Evankeliumeista saamme Hänen aikalaistensa kertomana hyvin tarkan kuvan minkälainen Jeesus oli ihmisenä maanpäällä.
Mikä sinulle on jäänyt epäselväksi?Esimerkiksi ns. jouluevankeliumi, joka on sinällään kaunis ja koskettava kertomus tähteineen, itämaan tietäjineen ja härkien heinineen, on raamatuntutkijoiden todistusten mukaan vaan kaunis legenda. Jos joku kohta evankeliumista todetaan legendaksi, on silloin syytä miettiä, mikä muukin kohta voi olla legendaa.
sage8 kirjoitti:
Esimerkiksi ns. jouluevankeliumi, joka on sinällään kaunis ja koskettava kertomus tähteineen, itämaan tietäjineen ja härkien heinineen, on raamatuntutkijoiden todistusten mukaan vaan kaunis legenda. Jos joku kohta evankeliumista todetaan legendaksi, on silloin syytä miettiä, mikä muukin kohta voi olla legendaa.
Laitatko linkin tuohon "raamatuntutkijoiden" tutkimukseen.
Kaikki tuo mistä mainitsit oli ihan arkipäivää sen ajan Lähi-idässä miten se nyt yhtäkkiä olisikin legendaa?usko.vainen kirjoitti:
Laitatko linkin tuohon "raamatuntutkijoiden" tutkimukseen.
Kaikki tuo mistä mainitsit oli ihan arkipäivää sen ajan Lähi-idässä miten se nyt yhtäkkiä olisikin legendaa?Katsele itse linkkisi, minulla ei ole tapana linkkejä taltioida, kyllä ne googlaamalla varmaankin löytyy. Jo vanha tietosanakirjakin sanoo jouluevankeliumia "vanhaksi legendaksi" ja sanoohan sen jo järkikin, että esim itämaan tietäjien paikannus tähden mukaan on legendaa. En minä kenenkään uskoa tuohon halua horjuttaa mutta kun kysytään niin silloin vastataan.
sage8 kirjoitti:
Katsele itse linkkisi, minulla ei ole tapana linkkejä taltioida, kyllä ne googlaamalla varmaankin löytyy. Jo vanha tietosanakirjakin sanoo jouluevankeliumia "vanhaksi legendaksi" ja sanoohan sen jo järkikin, että esim itämaan tietäjien paikannus tähden mukaan on legendaa. En minä kenenkään uskoa tuohon halua horjuttaa mutta kun kysytään niin silloin vastataan.
Minä en usko tuollaisia väitteitä koska uskon Raamatun olevan Jumalan sana ja totta.
Etkä sinä pysyy kenekään muunkaan uskovan uskoa horjuttamaan 😀- kristitty_mies
usko.vainen kirjoitti:
Minä en usko tuollaisia väitteitä koska uskon Raamatun olevan Jumalan sana ja totta.
Etkä sinä pysyy kenekään muunkaan uskovan uskoa horjuttamaan 😀Raamatussa on paljon satuja ja legendoja. Tämä on hyvin selvää ainakin kaikille papeille jotka ovat ottaneet opiskelunsa vakavasti yliopistoissa, ja kirjallisuutta kyllä löytyy vaikka kuinka paljon. Kristityn ei tarvitse olla tyhmä eikä maagikko, jos ei sitä itse halua.
kristitty_mies kirjoitti:
Raamatussa on paljon satuja ja legendoja. Tämä on hyvin selvää ainakin kaikille papeille jotka ovat ottaneet opiskelunsa vakavasti yliopistoissa, ja kirjallisuutta kyllä löytyy vaikka kuinka paljon. Kristityn ei tarvitse olla tyhmä eikä maagikko, jos ei sitä itse halua.
Noin puhuu ateisti. Et kertonut mitään muutta teistä.
- ootko.ajatellut
usko.vainen kirjoitti:
Noin puhuu ateisti. Et kertonut mitään muutta teistä.
Mitäs jos "kristitty_mies" onkin aito uskova kristitty, mutta sinä vain raamattumagiaan mieltynyt tyhmeliini?
ootko.ajatellut kirjoitti:
Mitäs jos "kristitty_mies" onkin aito uskova kristitty, mutta sinä vain raamattumagiaan mieltynyt tyhmeliini?
Mistähän tuo nikki on saanut uskonsa ja tietonsa uskonsa kohteesta jos ei usko Raamatun olevan totta?
- vapaaajattelijamies
usko.vainen kirjoitti:
Mistähän tuo nikki on saanut uskonsa ja tietonsa uskonsa kohteesta jos ei usko Raamatun olevan totta?
Raamattuhan kertoo monesta samasta asiastakin kaksi eri versiota joten kumpikin ei voi olla totta.
vapaaajattelijamies kirjoitti:
Raamattuhan kertoo monesta samasta asiastakin kaksi eri versiota joten kumpikin ei voi olla totta.
Raamattu kertoo asioista myös silminnäkijäkertomuksia. Yhtään kertomusta ei ole todistettu olevan ristiriidassa keskenään.
Vai tiedätkö sinä jonkun?- vapaaajattelijamies
usko.vainen kirjoitti:
Raamattu kertoo asioista myös silminnäkijäkertomuksia. Yhtään kertomusta ei ole todistettu olevan ristiriidassa keskenään.
Vai tiedätkö sinä jonkun?Niitä ristiriitoja löytyy vapaa-ajattelijoiden sivuilta yllin kyllin.
vapaaajattelijamies kirjoitti:
Niitä ristiriitoja löytyy vapaa-ajattelijoiden sivuilta yllin kyllin.
Niin löytyy ja jokainen on alas ammuttu 😚
- lue.Raamattua
usko.vainen kirjoitti:
Vai tiedätkö sinä jonkun?Jokainen sisälukutaitoinen voi helposti havaita että mihin tahansa kysymykseen Raamattu antaa monenlaisia ja jopa hyvin vastakkaisiakin vastauksia. Evankeliumitkaan eivät ole silminnäkijäkertomuksia vaan muistinvaraisesti ja perimätiedosta kirjoitettuja. Kaikki Paavalin nimiin pannut kirjeetkään eivät ole Paavalin itsensä kirjoittamia. Tämä selviää kyllä tarkkaavalle lukijalle helposti.
- kristitty_mies
usko.vainen kirjoitti:
Raamattu ei ole kristitylle uskon kohde, vaan Jeesus Kristus. Tämä olisi hyvä pitää mielessä. Raamattumaagikko on magiansa pauloissa
lue.Raamattua kirjoitti:
Jokainen sisälukutaitoinen voi helposti havaita että mihin tahansa kysymykseen Raamattu antaa monenlaisia ja jopa hyvin vastakkaisiakin vastauksia. Evankeliumitkaan eivät ole silminnäkijäkertomuksia vaan muistinvaraisesti ja perimätiedosta kirjoitettuja. Kaikki Paavalin nimiin pannut kirjeetkään eivät ole Paavalin itsensä kirjoittamia. Tämä selviää kyllä tarkkaavalle lukijalle helposti.
Jos ei ymmärrä Raamatun kontekstiä tottakai voi tehdä vääriä johtopäätöksiä. Mutta kun ymmärtää Raamatun taustat ja kontekstit Raamattu on täysin sopusointuinen ja looginen kirjakokoelma.
Jokaisessa kirjssä minkä Paavali on itse kirjoittanut hän sen kertoo.
Raamattu on syntynyt ja säilynyt Pyhän Hengen ohjauksessa ja on täysin luotettavaa Jumalan ilmoitusta ihmisille.kristitty_mies kirjoitti:
Raamattu ei ole kristitylle uskon kohde, vaan Jeesus Kristus. Tämä olisi hyvä pitää mielessä. Raamattumaagikko on magiansa pauloissa
Nimenomaan. Mistään muulta et sinäkään ole saanut tietoa Jeesuksesta kuin Raamatusta.
- raamatunlukija
usko.vainen kirjoitti:
Jos ei ymmärrä Raamatun kontekstiä tottakai voi tehdä vääriä johtopäätöksiä. Mutta kun ymmärtää Raamatun taustat ja kontekstit Raamattu on täysin sopusointuinen ja looginen kirjakokoelma.
Jokaisessa kirjssä minkä Paavali on itse kirjoittanut hän sen kertoo.
Raamattu on syntynyt ja säilynyt Pyhän Hengen ohjauksessa ja on täysin luotettavaa Jumalan ilmoitusta ihmisille.Kuka pääsee taivaaseen?
Mark. 16:16 Hän sanoo, että ketkä uskovat ja kastetaan, pelastuvat, muut ovat kirottuja.
Room. (Paavali) 3:28 "Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja."
Room. (Paavali) 10:13 "Sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."
Matt. 7:21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon."
Efes. (Paavali) 1:4-5, 11 Jumala on ennalta määrännyt meidät taivaaseen tai helvettiin. Mitkään ajatuksemme, sanamme tai tekomme eivät vaikuta tähän.
Saarnaaja 3:19, 9:5, 9:10 Kuolema on lopullinen. Ei ole kuolemanjälkeistä elämää.
Köyhät kyykkyyn – ja vammaiset, naiset, orjat, homot, äpärät, juutalaiset, amalekilaiset ja vegetaristit
Mitä kristinuskon perustaja ja korkein oppi-isä Paavali, Jeesus ja Jeesuksen vahvistama Jumalan laki Vanhassa testamentissa sanoivatkaan:
Room. 1:27 Paavalin mukaan naisten “luonnollinen käyttö” on seksiobjekteina miesten huviksi.
Efes. (Paavali) 5:22-24 Vaimojen on antauduttava miehilleen kaikessa kuin nämä olisivat jumalia.
5. Moos. 22:23-24 Jos raiskauksen uhri ei ole huutanut tarpeeksi kovaa, kivitä hänet kuoliaaksi.
Efes. (Paavali) 6:5 Orjien on toteltava herrojaan ”kuin Kristusta”.
2. Moos. 21:15, 21:20-21 Jos mies lyö orjaansa, hänellä on siihen täysi oikeus (vaikka orja kuolisi lyönnistä, kunhan ensin kituu yli 2 päivää).
3. Moos. 20:9-12 Homot ja avionrikkojat on tapettava.
Kor. (Paavali) 6:9-11 Homoseksuaalit ja naismaiset eivät pääse taivaaseen.
Room. 11:7-10 Jumala sokaisi juutalaiset, jotta he eivät näkisi Messiasta.
4. Moos. 11:1 Jumala vihaa vaikertajia. Jos hän kuulee sinun valittavan, hän polttaa sinut kuoliaaksi.
Sananlaskut 1:26-28 Jumala nauraa epäonnellesi, haukkuu sinua, kun olet peloissasi, ja on välinpitämätön, kun pyydät häneltä apua.
Mark. 4:25 Keillä tämä elämä on huono, seuraava on vieläkin huonompi.
3. Moos. 21:16-23 Vammaiset, lyhytkasvuiset, lättänenäiset, sokeat ym. eivät saa tulla alttarille.
Joh. 5:14 Jeesus uskoo, että rammat ovat rampoja siksi, että Jumala on rangaissut heitä synnistä. Hän sanoo rammalle miehelle parannettuaan hänet: ”älä tee enempää syntiä, tai sinulle koituu enemmän pahaa”.
Room. 14:2 (Paavali) Vain heikot ovat vegetaristeja.
5. Moos. 23:2 Avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsetkaan eivät saa käydä kirkossa, aina 10. polveen asti.
1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot [Jumala]: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
Toisaalta
Gal. 3:28 (Paavali): ”Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja tai vapaa, mies tai nainen, sillä kristuksessa te kaikki olette yksi.”
Naispappeuden näkökulmasta merkillepantavia ovat myös Paavalin myönteiset maininnat naispuolisista työtovereistaan. raamatunlukija kirjoitti:
Kuka pääsee taivaaseen?
Mark. 16:16 Hän sanoo, että ketkä uskovat ja kastetaan, pelastuvat, muut ovat kirottuja.
Room. (Paavali) 3:28 "Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja."
Room. (Paavali) 10:13 "Sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."
Matt. 7:21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon."
Efes. (Paavali) 1:4-5, 11 Jumala on ennalta määrännyt meidät taivaaseen tai helvettiin. Mitkään ajatuksemme, sanamme tai tekomme eivät vaikuta tähän.
Saarnaaja 3:19, 9:5, 9:10 Kuolema on lopullinen. Ei ole kuolemanjälkeistä elämää.
Köyhät kyykkyyn – ja vammaiset, naiset, orjat, homot, äpärät, juutalaiset, amalekilaiset ja vegetaristit
Mitä kristinuskon perustaja ja korkein oppi-isä Paavali, Jeesus ja Jeesuksen vahvistama Jumalan laki Vanhassa testamentissa sanoivatkaan:
Room. 1:27 Paavalin mukaan naisten “luonnollinen käyttö” on seksiobjekteina miesten huviksi.
Efes. (Paavali) 5:22-24 Vaimojen on antauduttava miehilleen kaikessa kuin nämä olisivat jumalia.
5. Moos. 22:23-24 Jos raiskauksen uhri ei ole huutanut tarpeeksi kovaa, kivitä hänet kuoliaaksi.
2. Moos. 21:15, 21:20-21 Jos mies lyö orjaansa, hänellä on siihen täysi oikeus (vaikka orja kuolisi lyönnistä, kunhan ensin kituu yli 2 päivää).
4. Moos. 11:1 Jumala vihaa vaikertajia. Jos hän kuulee sinun valittavan, hän polttaa sinut kuoliaaksi.
Sananlaskut 1:26-28 Jumala nauraa epäonnellesi, haukkuu sinua, kun olet peloissasi, ja on välinpitämätön, kun pyydät häneltä apua.
3. Moos. 21:16-23 Vammaiset, lyhytkasvuiset, lättänenäiset, sokeat ym. eivät saa tulla alttarille.
Joh. 5:14 Jeesus uskoo, että rammat ovat rampoja siksi, että Jumala on rangaissut heitä synnistä. Hän sanoo rammalle miehelle parannettuaan hänet: ”älä tee enempää syntiä, tai sinulle koituu enemmän pahaa”.
5. Moos. 23:2 Avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsetkaan eivät saa käydä kirkossa, aina 10. polveen asti.
1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot [Jumala]: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
Toisaalta
Gal. 3:28 (Paavali): ”Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja tai vapaa, mies tai nainen, sillä kristuksessa te kaikki olette yksi.”
Naispappeuden näkökulmasta merkillepantavia ovat myös Paavalin myönteiset maininnat naispuolisista työtovereistaan.Paavali sanoi täysin selvästi, että seurakunnan paimen on mies. Naiselle on varattu muut seurakunnan tehtävät.
- raamatunlukija
Kuka pääsee taivaaseen?
Toisaalta
Naispappeuden näkökulmasta merkillepantavia ovat myös Paavalin myönteiset maininnat naispuolisista työtovereistaan.LIsää:
Lempeä ja armollinen Jumala
2. Moos. 20:13 "Älä tapa."
3. Moos. 24:17 "Jos joku lyö kuoliaaksi ihmisen, kenen hyvänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla."
2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."
Hes. 20:25-26 "Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineet elää, ja annoin heidän saastua lahjoistansa ... jotta saattaisin heidät kauhun valtaan ja he tulisivat tietämään, että minä olen Herra."
5. Moos. 32:23-24 "Minä (Herra) kasaan onnettomuuksia heidän päällensä, kaikki nuoleni minä heihin ammun. He nääntyvät nälkään ja menehtyvät ruttoon, kulkutautien poltteeseen; minä lähetän heidän kimppuunsa petojen hampaat ja tomussa matelevaisten myrkyn."
1. Sam. 16:14 "Mutta Herran henki poistui Saulista, ja Herran lähettämä paha henki vaivasi häntä." (Siis ei yksin Saatana lähetä pahoja demoneja ihmisiin.)
Vanha testamentti määrää kuolemantuomion 22 "rikoksesta" mukaanlukien oman vanhemman lyöminen, abortti, homoseksuaalisuus, jumalanpilkka, väärän valan vannominen ja taparikollisuus.
Kohtelias ja vihollisiaan rakastava Jeesus
Matt. 23:33 "Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?"
Matt. 23:17 "Te tyhmät ja sokeat!"
Matt. 12:34 "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja?"
Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."
Luuk. 22:36 "Niin hän (Jeesus) sanoi heille: ... Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan."
Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."
Jumalia on monta
Raamatun vanhimpien kirjojen kirjoitusaikaan juutalaiset uskoivat moneen jumalaan, ja jumalasta käytetään monikkomuotoa ”Elohim”, sekä Jumala puhuu usein monikossa (”menkäämme”). Lisäksi
myös Saatana on ”tämän maailman jumala” (2. Kor. 4:4).
Jumala ei ole kaikkitietävä eikä kaikkivaltias mutta Saatana on
Vanhan testamentin monessa kohdassa kerrotaan, miten Jumala on kaikkivoipa ja kaikkinäkevä muttei pysty useisiin asioihin eikä näe useita asioita. Uudesta Testamentista asialle löytyy selitys?
2. Tess. 2:9 (Paavali) Saatana, ei Jumala, on kaikkivaltainen.
2. Tim. 2:26 (Paavali) Paholainen voi vallata meidät milloin tahansa.
Jopa Raamatun tärkeimmistä tapahtumista kuvaukset ovat ristiriitaisia
Luomiskertomuksia on kaksi aivan ristiriitaista (1. Moos. 1:1-2:3, 2:4-25). Jeesus syntyi kuningas Herodeksen aikana (viimeistään 4 eKr.) ja maaherra Kyreniuksen aikana (aikaisintaan 7 jKr.). Opetuslasten nimistäkin on kolme erilaista luetteloa.
Haluatko lisää? - lue.oikein
usko.vainen kirjoitti:
Paavali sanoi täysin selvästi, että seurakunnan paimen on mies. Naiselle on varattu muut seurakunnan tehtävät.
Lauseen paino ei ole sanassa mies vaan sanoissa YHDEN VAIMON mies. Moniavioisuus oli silloin käytäntö. Siksi tämä sääntö.
lue.oikein kirjoitti:
Lauseen paino ei ole sanassa mies vaan sanoissa YHDEN VAIMON mies. Moniavioisuus oli silloin käytäntö. Siksi tämä sääntö.
Moniavioisuus ei ole koskaan ollut kristityillä käytäntö.
Eikä tuollaista painostusta ole vaan Paavali puhuu yhden vaimon miehestä eikä yhden miehen vaimosta.
Koskaan ei Raamatussa mainita naista pappina tai paimenena.
Naiselle on ihan riittävästi tehtävää seutakunnassa mutta paimenen virka on miehen virka.- vähän.tietoa
usko.vainen kirjoitti:
Moniavioisuus ei ole koskaan ollut kristityillä käytäntö.
Eikä tuollaista painostusta ole vaan Paavali puhuu yhden vaimon miehestä eikä yhden miehen vaimosta.
Koskaan ei Raamatussa mainita naista pappina tai paimenena.
Naiselle on ihan riittävästi tehtävää seutakunnassa mutta paimenen virka on miehen virka.Moniavioisuus oli hyvin yleistä vielä Jeesuksenkin aikana eikä hän sitä millään tavalla paheksunut. Paavali halusi rajoittaa seurakunnan johtajan vaimojen lukumäärää yhdeksi, koska monet vaimot olisivat vieneet liikaa aikaa tärkeältä evankeliumin julistamiselta. Olihan kysymyksessä lähetystilanne jossa odotettiin kiihkeästi myös Jeesuksen paluuta. Myös naiset olivat hyvin tärkeässä asemassa jopa apostoleina . Meidän pappeuttamme Raamattu ei edes tunne, ei mies- eikä naispappeutta.
vähän.tietoa kirjoitti:
Moniavioisuus oli hyvin yleistä vielä Jeesuksenkin aikana eikä hän sitä millään tavalla paheksunut. Paavali halusi rajoittaa seurakunnan johtajan vaimojen lukumäärää yhdeksi, koska monet vaimot olisivat vieneet liikaa aikaa tärkeältä evankeliumin julistamiselta. Olihan kysymyksessä lähetystilanne jossa odotettiin kiihkeästi myös Jeesuksen paluuta. Myös naiset olivat hyvin tärkeässä asemassa jopa apostoleina . Meidän pappeuttamme Raamattu ei edes tunne, ei mies- eikä naispappeutta.
Moniavioisuus ei ole koskaan kuulunut kristittyjen opetukseen tai elämään.
Jeesus eikä kukaan apostoleista ei puhunut muusta kuin yhden miehen ja yhden naisen avioliitosta.vähän.tietoa kirjoitti:
Moniavioisuus oli hyvin yleistä vielä Jeesuksenkin aikana eikä hän sitä millään tavalla paheksunut. Paavali halusi rajoittaa seurakunnan johtajan vaimojen lukumäärää yhdeksi, koska monet vaimot olisivat vieneet liikaa aikaa tärkeältä evankeliumin julistamiselta. Olihan kysymyksessä lähetystilanne jossa odotettiin kiihkeästi myös Jeesuksen paluuta. Myös naiset olivat hyvin tärkeässä asemassa jopa apostoleina . Meidän pappeuttamme Raamattu ei edes tunne, ei mies- eikä naispappeutta.
Pappeus todellakin jäi VT:hen siksi puhunkin paimenesta joka on Paavalin mainisemissa seurakuntaviroissa.
- raamatunlukija
LIsää:
Lempeä ja armollinen Jumala
2. Moos. 20:13 "Älä tapa."
3. Moos. 24:17 "Jos joku lyö kuoliaaksi ihmisen, kenen hyvänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla."
2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."
Hes. 20:25-26 "Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineet elää, ja annoin heidän saastua lahjoistansa ... jotta saattaisin heidät kauhun valtaan ja he tulisivat tietämään, että minä olen Herra."
5. Moos. 32:23-24 "Minä (Herra) kasaan onnettomuuksia heidän päällensä, kaikki nuoleni minä heihin ammun. He nääntyvät nälkään ja menehtyvät ruttoon, kulkutautien poltteeseen; minä lähetän heidän kimppuunsa petojen hampaat ja tomussa matelevaisten myrkyn."
1. Sam. 16:14 "Mutta Herran henki poistui Saulista, ja Herran lähettämä paha henki vaivasi häntä." (Siis ei yksin Saatana lähetä pahoja demoneja ihmisiin.)
Vanha testamentti määrää kuolemantuomion 22 "rikoksesta" mukaanlukien oman vanhemman lyöminen, abortti, homoseksuaalisuus, jumalanpilkka, väärän valan vannominen ja taparikollisuus.
Kohtelias ja vihollisiaan rakastava Jeesus
Matt. 23:33 "Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?"
Matt. 23:17 "Te tyhmät ja sokeat!"
Matt. 12:34 "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja?"
Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."
Luuk. 22:36 "Niin hän (Jeesus) sanoi heille: ... Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan."
Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."
Jumalia on monta
Raamatun vanhimpien kirjojen kirjoitusaikaan juutalaiset uskoivat moneen jumalaan, ja jumalasta käytetään monikkomuotoa ”Elohim”, sekä Jumala puhuu usein monikossa (”menkäämme”). Lisäksi
myös Saatana on ”tämän maailman jumala” (2. Kor. 4:4).
Jumala ei ole kaikkitietävä eikä kaikkivaltias mutta Saatana on
Vanhan testamentin monessa kohdassa kerrotaan, miten Jumala on kaikkivoipa ja kaikkinäkevä muttei pysty useisiin asioihin eikä näe useita asioita. Uudesta Testamentista asialle löytyy selitys?
2. Tess. 2:9 (Paavali) Saatana, ei Jumala, on kaikkivaltainen.
2. Tim. 2:26 (Paavali) Paholainen voi vallata meidät milloin tahansa.
Jopa Raamatun tärkeimmistä tapahtumista kuvaukset ovat ristiriitaisia
Luomiskertomuksia on kaksi aivan ristiriitaista (1. Moos. 1:1-2:3, 2:4-25). Jeesus syntyi kuningas Herodeksen aikana (viimeistään 4 eKr.) ja maaherra Kyreniuksen aikana (aikaisintaan 7 jKr.). Opetuslasten nimistäkin on kolme erilaista luetteloa.
Haluatko lisää?LIsää:
Pääsiäisen tapahtumat
Pääsiäisen tapahtumista on aivan ristiriitaisia tietoja. Ehtoollisateriassa nautittiin ensin viini – ei kun ensin leipä. Juudas kavalsi Jeesuksen ylipapeille tunnistussuudelmalla (Matt.) – eipäs, vaan Jeesus ilmoittautui itse ilman suudelmia (Joh. 18:2-9). Pilatuksen edessä Jeesus ei vastannut mihinkään syytteisiin / kaikkiin syytteisiin.
Jeesus kantoi ristinsä itse Golgatalle (Joh.) tai sen kantoi Simon (Matt.). Molemmat ryövärit herjasivat häntä (Matt.) tai vain toinen (Luuk.). Hänet ristiinnaulittiin 3. hetkenä (Mark.) tai 6. hetkenä (Joh.). Kaikki neljä evankeliumia luettelevat eri tekstin (INRI) Jeesuksen ristiin. Eri henkilöt (1-5 kpl, monta eri versiota) huomaavat hänen heränneen kuolleista, ja tällöin kivi oli jo vieritetty haudalta tai sitten ei, enkeli oli haudan sisäpuolella, ulkopuolella tai ei lainkaan paikalla, naiset puhuivat tapahtuneesta kahdelle, kaikille tai eivät kellekään. Pyhä henki tuli opetuslapsiin kuolleista heräämisen tapahtuessa tai vasta ylösnousemuksen jälkeen. Herännyt Jeesus nähtiin ensi kerran kolmessa eri paikassa evankeliumista riippuen ja häneen sai koskea tai ei saanut koskea.
Miten ihmeessä tästä saatiin kouluni uskonnonkirjoihin looginen tarina?
Jeesuksen kolmet viimeiset sanat
Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."
Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."
Joh. 19:30 "Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: Se on täytetty, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."
Jeesus valehtelee
Luukkaan (23:43) mukaan Jeesus väitti kuolinpäivänään olevansa paratiisissa vielä samana iltana. Kolme päivää myöhemmin hän sanoo, ettei ole vielä siellä ollut (Joh. 20:17). Ap. 1:3-12 mukaan hän nousi taivaaseen vasta 40 päivän kuluttua kuolleista heräämisestään.
Jeesus sanoi ennalta olevansa kuolleena 3 päivää ja 3 yötä (Matt 12:40) mutta onkin vain 1 yön ja 2 päivää (Mark. 15:42-43, Joh. 20:1),
Matt. 16:28, 23:36, 24:34 Jeesus lupaa seuraajilleen palata ja perustaa valtakuntansa näiden elinaikana.
Mark. 13:30 Jeesus ennustaa paluutaan ja maailman loppua kuulijoidensa elinaikana (kuten lukemattomissa kohdissa muuallakin, ja hänen seuraajansa ym. monesti todistavat uskovansa tähän).
Kaikki tekevät syntiä – eivätpäs
1. Kun. 8:46 ”ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee."
1. Joh. 3:9 "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä” - raamatunlukija
LIsää:
Pääsiäisen tapahtumat
Pääsiäisen tapahtumista on aivan ristiriitaisia tietoja. Ehtoollisateriassa nautittiin ensin viini – ei kun ensin leipä. Juudas kavalsi Jeesuksen ylipapeille tunnistussuudelmalla (Matt.) – eipäs, vaan Jeesus ilmoittautui itse ilman suudelmia (Joh. 18:2-9). Pilatuksen edessä Jeesus ei vastannut mihinkään syytteisiin / kaikkiin syytteisiin.
Jeesus kantoi ristinsä itse Golgatalle (Joh.) tai sen kantoi Simon (Matt.). Molemmat ryövärit herjasivat häntä (Matt.) tai vain toinen (Luuk.). Hänet ristiinnaulittiin 3. hetkenä (Mark.) tai 6. hetkenä (Joh.). Kaikki neljä evankeliumia luettelevat eri tekstin (INRI) Jeesuksen ristiin. Eri henkilöt (1-5 kpl, monta eri versiota) huomaavat hänen heränneen kuolleista, ja tällöin kivi oli jo vieritetty haudalta tai sitten ei, enkeli oli haudan sisäpuolella, ulkopuolella tai ei lainkaan paikalla, naiset puhuivat tapahtuneesta kahdelle, kaikille tai eivät kellekään. Pyhä henki tuli opetuslapsiin kuolleista heräämisen tapahtuessa tai vasta ylösnousemuksen jälkeen. Herännyt Jeesus nähtiin ensi kerran kolmessa eri paikassa evankeliumista riippuen ja häneen sai koskea tai ei saanut koskea.
Miten ihmeessä tästä saatiin kouluni uskonnonkirjoihin looginen tarina?
Jeesuksen kolmet viimeiset sanat
Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."
Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."
Joh. 19:30 "Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: Se on täytetty, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."
Jeesus valehtelee
Luukkaan (23:43) mukaan Jeesus väitti kuolinpäivänään olevansa paratiisissa vielä samana iltana. Kolme päivää myöhemmin hän sanoo, ettei ole vielä siellä ollut (Joh. 20:17). Ap. 1:3-12 mukaan hän nousi taivaaseen vasta 40 päivän kuluttua kuolleista heräämisestään.
Jeesus sanoi ennalta olevansa kuolleena 3 päivää ja 3 yötä (Matt 12:40) mutta onkin vain 1 yön ja 2 päivää (Mark. 15:42-43, Joh. 20:1),
Matt. 16:28, 23:36, 24:34 Jeesus lupaa seuraajilleen palata ja perustaa valtakuntansa näiden elinaikana.
Mark. 13:30 Jeesus ennustaa paluutaan ja maailman loppua kuulijoidensa elinaikana (kuten lukemattomissa kohdissa muuallakin, ja hänen seuraajansa ym. monesti todistavat uskovansa tähän).
Kaikki tekevät syntiä – eivätpäs
1. Kun. 8:46 ”ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee."
1. Joh. 3:9 "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä”Tulisiko uskovaisen pitää huolta perheestään?
1. Tim. 5:8 "Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi."
Luuk. 14:26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
Insesti oli ennen siunattua
1. Moos. 17:15-16, 20:11-12, 22:17 -- Jumala siunaa Abrahamin avioliiton sisarensa kanssa.
3. Moos. 20:17, 5. Moos. 27:20-23 -- Jumala kieltää avioliitot veljien ja sisarusten välillä.
On harjoitettava sijoitustoimintaa voiton tavoittelemiseksi?
Matt. 25:27 Jeesus: "Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen."
Luuk. 19:23 "Miksi et siis antanut rahojani rahanvaihtajan pöytään, että minä tultuani olisin saanut periä ne korkoineen?"
vs.
Psa. 15:5 "Joka ei anna rahaansa korolle eikä ota lahjuksia viatonta vastaan. Joka näin tekee, hän ei ikinä horju."
3. Moos. 25:36-37 "Älä ota korkoa tai voittoa häneltä, vaan pelkää Jumalaasi ja anna veljesi elää luonasi. Älä anna hänelle rahaasi korolle äläkä ota elintarpeista voittoa."
(Myös Koraani kieltää koron mutta ei käske sen perimiseen, joten islamilaisimmissa maissa korko toteutetaan kiertoteitse.)
Raamatun julmuuksia ja ristiriitoja
Jotkut kristityt väittävät, että nykyään vain Uusi testamentti pätee. Ehkä he tietävät paremmin kuin Jeesus. Monessa Uuden testamentin kohdassa Jeesus sanoo, että kaikki Vanhan testamentin lait sitovat ikuisesti, toisissa päinvastaista. Lisäksi Jeesus itsekin määrää ikuista kidutusta ja kuolemaa niille, jotka eivät usko häneen, erittäin monessa kohdin.
Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
Matt. 5:18 "Sillä totisesti minä (Jeesus) sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
Tosin Jeesus puhuu myös tälle ristiriitaisia lakia vähätellen ja rikkoo itse (Vanhan testamentin) lakia.
Lailla usein tarkoitetaan vain viittä Mooseksen kirjaa (”Toora” eli ”Pentateukki”), mutta niistäkin löytyy julmuuksia ja ristiriitoja yllin kyllin.
On myös niitä kristittyjä, joiden mielestä Raamattu ei ole Jumalan sanaa tai”Raamattua on tulkittava oikein”. Samaa ajatellaan Koraanistakin. Kumpikin kirja on paikoin paha, ellei sitä tulkita todella liberaalisti, ja kummastakin voi löytää myös hyvää. Nykyään Raamattua tulkitaan yleensä sivuuttaen ikävät kohdat ja tulkiten monia kohtia erittäin väljästi – jotkut tekevät samaa Koraanillekin, Näin toimien tietysti on mahdollista päästä melko liberaaliinkin lopputulokseen. - vähän.tietoa
usko.vainen kirjoitti:
Pappeus todellakin jäi VT:hen siksi puhunkin paimenesta joka on Paavalin mainisemissa seurakuntaviroissa.
nykyinen pappeus ja VT:n pappeus ovat aivan eri asioita
vähän.tietoa kirjoitti:
nykyinen pappeus ja VT:n pappeus ovat aivan eri asioita
Niin on. Eikä nykyään ole enää seurakuntavirkaa nimeltä pappi. Pappeus on yleinen mutta seurakuntaviroissa on paimen.
- Hmm___
usko.vainen kirjoitti:
Moniavioisuus ei ole koskaan kuulunut kristittyjen opetukseen tai elämään.
Jeesus eikä kukaan apostoleista ei puhunut muusta kuin yhden miehen ja yhden naisen avioliitosta.Jos yksiavioisuus oli jo kristityillä käytäntönä, miksi Paavali joutuu kehoittamaan yksiavioisuuteen?
vähän.tietoa kirjoitti:
"Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'? Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." " (Mt. 19:4-6) Jeesuksella ei sanaakaan moniavioisuudesta.
Hmm___ kirjoitti:
Jos yksiavioisuus oli jo kristityillä käytäntönä, miksi Paavali joutuu kehoittamaan yksiavioisuuteen?
Paavali puhui pakanoille jotka olivat juuri tulleet Jeesukseen uskoviksi ja heillä oli paljon vanhoja tapojaan joista Paavali heitä ojensi.
Tulisiko uskovaisen pitää huolta perheestään?
1. Tim. 5:8 "Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi."
Luuk. 14:26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
1. Moos. 17:15-16, 20:11-12, 22:17 -- Jumala siunaa Abrahamin avioliiton sisarensa kanssa.
3. Moos. 20:17, 5. Moos. 27:20-23 -- Jumala kieltää avioliitot veljien ja sisarusten välillä.
Matt. 25:27 Jeesus: "Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen."
Luuk. 19:23 "Miksi et siis antanut rahojani rahanvaihtajan pöytään, että minä tultuani olisin saanut periä ne korkoineen?"
vs.
Psa. 15:5 "Joka ei anna rahaansa korolle eikä ota lahjuksia viatonta vastaan. Joka näin tekee, hän ei ikinä horju."
3. Moos. 25:36-37 "Älä ota korkoa tai voittoa häneltä, vaan pelkää Jumalaasi ja anna veljesi elää luonasi. Älä anna hänelle rahaasi korolle äläkä ota elintarpeista voittoa."
(Myös Koraani kieltää koron mutta ei käske sen perimiseen, joten islamilaisimmissa maissa korko toteutetaan kiertoteitse.)
Jotkut kristityt väittävät, että nykyään vain Uusi testamentti pätee. Ehkä he tietävät paremmin kuin Jeesus. Monessa Uuden testamentin kohdassa Jeesus sanoo, että kaikki Vanhan testamentin lait sitovat ikuisesti, toisissa päinvastaista. Lisäksi Jeesus itsekin määrää ikuista kidutusta ja kuolemaa niille, jotka eivät usko häneen, erittäin monessa kohdin.
Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
Matt. 5:18 "Sillä totisesti minä (Jeesus) sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
Tosin Jeesus puhuu myös tälle ristiriitaisia lakia vähätellen ja rikkoo itse (Vanhan testamentin) lakia.
Lailla usein tarkoitetaan vain viittä Mooseksen kirjaa (”Toora” eli ”Pentateukki”), mutta niistäkin löytyy julmuuksia ja ristiriitoja yllin kyllin.
On myös niitä kristittyjä, joiden mielestä Raamattu ei ole Jumalan sanaa tai”Raamattua on tulkittava oikein”. Samaa ajatellaan Koraanistakin. Kumpikin kirja on paikoin paha, ellei sitä tulkita todella liberaalisti, ja kummastakin voi löytää myös hyvää. Nykyään Raamattua tulkitaan yleensä sivuuttaen ikävät kohdat ja tulkiten monia kohtia erittäin väljästi – jotkut tekevät samaa Koraanillekin, Näin toimien tietysti on mahdollista päästä melko liberaaliinkin lopputulokseen.>> Jotkut kristityt väittävät, että nykyään vain Uusi testamentti pätee. Ehkä he tietävät paremmin kuin Jeesus. <<
Kristityt ovat tässä asiassa täysin eksyneet. Jeesuksen selvä opetus on että Mooseksen laista ei katoa pieninkään piirto.
>> Monessa Uuden testamentin kohdassa Jeesus sanoo, että kaikki Vanhan testamentin lait sitovat ikuisesti, toisissa päinvastaista. <<
Missä kohtaa Jeesus opettaa päinvastaista? Luku ja jae, kiitos.
>>Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
Tosin Jeesus puhuu myös tälle ristiriitaisia lakia vähätellen ja rikkoo itse (Vanhan testamentin) lakia. <<
Amen.- ABC--
Kristitty.net kirjoitti:
"Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'? Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." " (Mt. 19:4-6) Jeesuksella ei sanaakaan moniavioisuudesta.
Tuosta lainaamastasi raamatunpaikasta ei saa millään moniavioisuutta vastustavaa ajatusta. Moniavioisuus katsottiin Jumalan siunaamaksi asiaksi. Mitä enemmän vaimoja, sitä enemmän oli Jumala siunannut. Ainoastaan kuninkaiden satapäistä vaimolaumaa oli hyvä pienentää että tämä ehtisi hoitaa muitakin asioita. Samoin UT:n puolella seurakunnan johtajalta edellytettiin vain yhtä vaimoa ja samasta syystä. Muut saivat sen sijaa ottaa kuinka monta vaimoa tahansa. Mooseksen laki suorastaa käskee niin tekemään lankousavioliittotapauksissa jos veli oli kuollut lapsetonna.
Tulisiko uskovaisen pitää huolta perheestään?
vs.
On myös niitä kristittyjä, joiden mielestä Raamattu ei ole Jumalan sanaa tai”Raamattua on tulkittava oikein”. Samaa ajatellaan Koraanistakin. Kumpikin kirja on paikoin paha, ellei sitä tulkita todella liberaalisti, ja kummastakin voi löytää myös hyvää. Nykyään Raamattua tulkitaan yleensä sivuuttaen ikävät kohdat ja tulkiten monia kohtia erittäin väljästi – jotkut tekevät samaa Koraanillekin, Näin toimien tietysti on mahdollista päästä melko liberaaliinkin lopputulokseen.>> Matt. 5:18 "Sillä totisesti minä (Jeesus) sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
Tosin Jeesus puhuu myös tälle ristiriitaisia lakia vähätellen ja rikkoo itse (Vanhan testamentin) lakia. <<
Missä kohtaa Raamattua Jeesus puhuu tälle ristiriitaisia lakia vähätellen? Missä kohtaa hän rikkoo itse lakia?Kristitty.net kirjoitti:
>> Matt. 5:18 "Sillä totisesti minä (Jeesus) sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
Missä kohtaa Raamattua Jeesus puhuu tälle ristiriitaisia lakia vähätellen? Missä kohtaa hän rikkoo itse lakia?>> Monessa Uuden testamentin kohdassa Jeesus sanoo, että kaikki Vanhan testamentin lait sitovat ikuisesti, toisissa päinvastaista. <<
Missä kohtaa Jeesus opettaa päinvastaista? Luku ja jae, kiitos.
Koska en ole saanut tähän vastausta, päätän että missään kohtaa Jeesus ei väitä päinvastaista, että VT:n lait eivät sitoisi ikuisesti.
- sapatti123
Jeesus rikkoi lakia eli ruokasäädöksiä sanoessaan kaikki ruuat puhtaiksi.
Jeesus ei sanonut kaikkia ruokia puhtaiksi. Lausetta "näin hän julisti kaikki ruuat puhtaiksi" ei löydy alkutekstistä, kyse on Raamatun kääntäjien törkeästä lisäyksestä. Jokainen voi itse tarkistaa asian tästä: http://biblehub.com/interlinear/mark/7-19.htm Tässä Raamatun kohdassa fariseukset eivät syytä opetuslapsia saastaisten eläinten syömisestä, vaan epäpuhtain käsin ruokailusta. Jeesuksen opetus on että pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä. Mikäli Jeesus sanoi kaikki ruuat puhtaaksi, Pietari ei saanut sitä memoa, sillä hän todistaa apt 10 että ei ole koskaan syönyt mitään saastaista.
- Paavali.lainrikkoja
Kristitty.net kirjoitti:
Jeesus ei sanonut kaikkia ruokia puhtaiksi. Lausetta "näin hän julisti kaikki ruuat puhtaiksi" ei löydy alkutekstistä, kyse on Raamatun kääntäjien törkeästä lisäyksestä. Jokainen voi itse tarkistaa asian tästä: http://biblehub.com/interlinear/mark/7-19.htm Tässä Raamatun kohdassa fariseukset eivät syytä opetuslapsia saastaisten eläinten syömisestä, vaan epäpuhtain käsin ruokailusta. Jeesuksen opetus on että pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä. Mikäli Jeesus sanoi kaikki ruuat puhtaaksi, Pietari ei saanut sitä memoa, sillä hän todistaa apt 10 että ei ole koskaan syönyt mitään saastaista.
Toiset pitivät kiinni ruokasäädöksistä, kuten Pietari. Paavali kuitenkin kehoittaa syömään kaikkea mitä ruokakaupassa myydään eli hän kehoitti rikkomaan Mooseksen lakia.
Paavali.lainrikkoja kirjoitti:
Toiset pitivät kiinni ruokasäädöksistä, kuten Pietari. Paavali kuitenkin kehoittaa syömään kaikkea mitä ruokakaupassa myydään eli hän kehoitti rikkomaan Mooseksen lakia.
Paavalin oma todistus on että hän ei ole missään kohtaa rikkonut Mooseksen lakia. Olisi erikoista jos Paavali kehoittaisi muita rikkomaan Mooseksen lakia. Konteksti on tärkeä Raamattua lainatessa ja Paavali korinttolaiskirjeessä käsittelee epäjumalille uhratun lihan syömistä, kyse ei ole siitä mitä lajeja saa syödä ja mitä ei. Emme voi irroittaa lausetta "syökää kaikkea mitä lihatorilla myydään" irti asiayhteydestä.
- älä.venkuloi
Kristitty.net kirjoitti:
Paavalin oma todistus on että hän ei ole missään kohtaa rikkonut Mooseksen lakia. Olisi erikoista jos Paavali kehoittaisi muita rikkomaan Mooseksen lakia. Konteksti on tärkeä Raamattua lainatessa ja Paavali korinttolaiskirjeessä käsittelee epäjumalille uhratun lihan syömistä, kyse ei ole siitä mitä lajeja saa syödä ja mitä ei. Emme voi irroittaa lausetta "syökää kaikkea mitä lihatorilla myydään" irti asiayhteydestä.
Syökää kaikkea mitä lihakaupassa myydään on aika yksiselitteinen kontekstissaan. Siinä tarkoitetaan juuri sitä mitä siinä lukee. Paavalin oma todistus oli myös se että hän oli syntisistä suurin.
- sanoisin.että
Kristitty.net kirjoitti:
Aika vapaamielistä Mooseksen lain tulkintaa:
Luuk. 10:7
Ja olkaa siinä talossa ja syökää ja juokaa, mitä heillä on tarjota, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta taloon.
Luuk. 10:8
Ja mihin kaupunkiin te tulettekin, missä teidät otetaan vastaan, syökää, mitä eteenne pannaan,
1. Kor. 10:25
Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
1. Kor. 10:27
Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden. - näin.on
sanoisin.että kirjoitti:
Aika vapaamielistä Mooseksen lain tulkintaa:
Luuk. 10:7
Ja olkaa siinä talossa ja syökää ja juokaa, mitä heillä on tarjota, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta taloon.
Luuk. 10:8
Ja mihin kaupunkiin te tulettekin, missä teidät otetaan vastaan, syökää, mitä eteenne pannaan,
1. Kor. 10:25
Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
1. Kor. 10:27
Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.On siis hyvin perusteltua sanoa että evankeliumiin kirjoitettu "Jeesus sanoi kaikki ruoat puhtaiksi" pitää paikkansa.
näin.on kirjoitti:
On siis hyvin perusteltua sanoa että evankeliumiin kirjoitettu "Jeesus sanoi kaikki ruoat puhtaiksi" pitää paikkansa.
Vaan kun Jeesus ei sano kaikkia ruokia puhtaiksi, kyse on Raamatun kääntäjien törkeästä lisäyksestä.
Pitkä keskustelu, paljon tekstiä, en paljoakaan lukenut. Vastaisin kuitenkin aloituksen kysymykseen: ei ollut synnitön, kuten ei kukaan ihminen ole. Miksi (ja miten muka) olisi ollut?
- dikduk
Tuskin oli synnitön mutta ajatus synnittömyydestä johtuu VT:n uhrisäännöistä. Jumalalle uhratun eläimen piti olla priimaa, siinä ei siis saanut olla mitään vikoja, syntiähän eläimet eivät tee. Kun Jeesus kuoli väkivaltaisesti hänen seuraajansa alkoivat selittää että Jeesuksen oli pitänytkin kuolla ja hän oli uhrilammas ja "viaton" siirtyi tarkoittamaan synnitöntä, Jumala nyt halusikin sellaisen uhrin jotta kaikki ihmiset saisivat syntinsä anteeksi viattoman uhrin takia.
Raamattu todistaa monta kertaa että Jeesus oli synnitön. Missä kohtaa Raamattua Jeesus tekee syntiä?
- Lue.Raamattua
Kristitty.net kirjoitti:
Raamattu todistaa monta kertaa että Jeesus oli synnitön. Missä kohtaa Raamattua Jeesus tekee syntiä?
Laintuntijoiden mielestä Jeesus pilkkasi Jumalaa ja sen takia hän ansaitsi kuoleman. Jumalan pilkkaaminen on syntiä.
Te kuulitte hänen pilkkaamisensa. Mitä arvelette?" Niin he kaikki tuomitsivat hänet vikapääksi kuolemaan. - ei.tietoo
Jeesuksen elämästä ei muutenkaan paljoa tiedetä 15 ja 25 ikävuoden välisenä aikana.
Lue.Raamattua kirjoitti:
Laintuntijoiden mielestä Jeesus pilkkasi Jumalaa ja sen takia hän ansaitsi kuoleman. Jumalan pilkkaaminen on syntiä.
Te kuulitte hänen pilkkaamisensa. Mitä arvelette?" Niin he kaikki tuomitsivat hänet vikapääksi kuolemaan.Se että lainoppineiden mielestä Jeesus pilkkasi Jumalaa ei tarkoita että he olisivat olleet oikeassa. Raamatun selvän sanan mukaan Jeesus oli synnitön, kuten olen aloituksessani selvästi osoittanut.
- Lue.Raamattua
Kristitty.net kirjoitti:
Se että lainoppineiden mielestä Jeesus pilkkasi Jumalaa ei tarkoita että he olisivat olleet oikeassa. Raamatun selvän sanan mukaan Jeesus oli synnitön, kuten olen aloituksessani selvästi osoittanut.
Kyllä Mooseksen laki kieltää itsensä Jumalaksi tai lähes Jumalaksi tekemisen. Lainoppineet olivat oikeassa. Olen samaa mieltä juutalaisten Mooseksen lain asiantuntijoiden kanssa. Niin he ajattelevat nykyisinkin.
Kristitty.net kirjoitti:
Raamattu todistaa ja ohjeistaa paljon muutakin. Uskotteko ja noudatatteko vai hairahdutteko epäuskoon ja Raamatun vastaiseen toimintaan? Esimerkki:
Jaak. 5:14-15 "Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä. Ja uskon rukous pelastaa sairaan."
Ette kai epäile ja turvaudu koululääketieteeseen?Lue.Raamattua kirjoitti:
Kyllä Mooseksen laki kieltää itsensä Jumalaksi tai lähes Jumalaksi tekemisen. Lainoppineet olivat oikeassa. Olen samaa mieltä juutalaisten Mooseksen lain asiantuntijoiden kanssa. Niin he ajattelevat nykyisinkin.
Koska Jeesus todellisuudessa oli Jumala, hän ei rikkonut Mooseksen lakia.
Naturalisti kirjoitti:
Raamattu todistaa ja ohjeistaa paljon muutakin. Uskotteko ja noudatatteko vai hairahdutteko epäuskoon ja Raamatun vastaiseen toimintaan? Esimerkki:
Jaak. 5:14-15 "Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä. Ja uskon rukous pelastaa sairaan."
Ette kai epäile ja turvaudu koululääketieteeseen?Raamattu ei missään kohtaa kiellä lääketieteeseen turvautumista.
- joopa.joo-
Kristitty.net kirjoitti:
Raamattu ei missään kohtaa kiellä lääketieteeseen turvautumista.
Kokeellista lääketiedettä ei Raamatun aikoina juurikaan meidän ymmärtämässä merkityksessä ollut. Sairauksia parannettii loitsuin, sanalla käskemällä ja riivaajia ulosajamalla ja monenlaisella taikauskoon liittyvällä tavalla.
- tämä.on.totta
Kristitty.net kirjoitti:
Juutalaiset uskovat eivät pitäneet eivätkä pidä edelleenkään Jeesusta Jumalana, vaan Jumalan pilkkaajana ja siten lain rikkojana.
- raamatunlukija
tämä.on.totta kirjoitti:
Juutalaiset uskovat eivät pitäneet eivätkä pidä edelleenkään Jeesusta Jumalana, vaan Jumalan pilkkaajana ja siten lain rikkojana.
Eivät pidä monet kristitytkään Jeesusta Jumalana. UT ei puolla kolminaisuusoppia.
Kristitty.net kirjoitti:
Jeesus ei todellakaan ollut / ole jumala. Tuo Jeesuksen jumalallistaminen on paha moka kristinuskolta. Toki on helpompaa "uskoa" Jeesukseen ja jopa palvoa häntä, kuin noudattaa hänen opetustaan.
Kristitty.net kirjoitti:
Raamattu ei missään kohtaa kiellä lääketieteeseen turvautumista.
No joo, tämä ei varsinaisesti ollut asian pointti...ei ehkä onnistunut, mutta yritin vain esimerkillä tuoda esiin Raamatun näkemyksen ja todellisuuden eron. Miksi meidän tulisi suhtautua Raamatun väitteisiin sen vakavammin kuin sen antamiin sairaanhoito-ohjeisiinkaan. En tietenkään tarkoita, että kaikki olisi tuomittava, mutta järki käteen kuitenkin.
Naturalisti kirjoitti:
Jeesus ei todellakaan ollut / ole jumala. Tuo Jeesuksen jumalallistaminen on paha moka kristinuskolta. Toki on helpompaa "uskoa" Jeesukseen ja jopa palvoa häntä, kuin noudattaa hänen opetustaan.
Raamatun mukaan Jeesus on Jumala. "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala." Joh. 1:1. Kristinuskossa ei ole mitään järkeä jos Jeesus on vain ihminen. Jeesuksen opetuksessa ei ole mitään järkeä jos hän on vain ihminen. Silloin Jeesuksen opetus olisi täysin ristiriitaista.
Eivät pidä monet kristitytkään Jeesusta Jumalana. UT ei puolla kolminaisuusoppia.
Niin, Häntä pidetään Jumalan poikana.
- raamatunlukija
Kristitty.net kirjoitti:
Raamatun mukaan Jeesus on Jumala. "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala." Joh. 1:1. Kristinuskossa ei ole mitään järkeä jos Jeesus on vain ihminen. Jeesuksen opetuksessa ei ole mitään järkeä jos hän on vain ihminen. Silloin Jeesuksen opetus olisi täysin ristiriitaista.
Johanneksen evankeliumi on gnostilaisuuden hengentuotetta ja kirjoitettu varsin myöhään. Se on historiallisesti epäluotettavin evankeliumeista ja gnostilaisuutta on pidetty jo varhain harhaoppina.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Gnostilaisuus Kristitty.net kirjoitti:
"Kristinuskossa ei ole mitään järkeä jos Jeesus on vain ihminen. Jeesuksen opetuksessa ei ole mitään järkeä jos hän on vain ihminen. Silloin Jeesuksen opetus olisi täysin ristiriitaista. "
Eihän kristinuskossa näin perinteisesti tulkittuna ole mitään järkeä. Nykytietämyksemme elämästä, maailmankaikkeudesta ja kaikesta (Douglas Adams) on vienyt pohjan pois koko opilta. Kristinusko perinteisesti, taikauskoisen maailmankuvan aikana muokattuine oppeineen ja tunnustuksineen tulkittuna, vaatii nykyihmiseltä silkkaa älyllistä epärehellisyyttä. Se vaatii niin Jumalan kuin Kristuksenkin tunkemistä yhä pienempiin koloihin lymyilemaan, koskapa tiedämme jo todistetusti maailmankaikkeudesta niin paljon, ja täysin ilman jumalia suorittamassa taikojaan.
Jos Jeesuksen sanomasta ei löydä järkeä ilman hänen jumalallistamistaan, on ehkä syytä miettiä entistä kovemmin, mistä hänen opetuksessaan onkaan olut kyse, ennen kuin se vesitettiin kristinuskon myötä. Se sanoma on ollut hyvin järkevä ja merkittävä, mutta ilmeisesti vaarallinen. On paljon helpompaa vielä tänäänkin hokea "Herra, Herra..." , kuin todella selvittää, mitä Kristuksen seuraaminen tarkoittaa, saatiks että pyrkisi toteuttamaan hänen opetuksiaan.- Jumalan_poika_
mummomuori kirjoitti:
Jumalan poika -nimitystä käytettiin siihen aikaan paljon muistakin mm. kuninkaista joille haluttiin antaa arvoa.
Jumalan_poika_ kirjoitti:
Jumalan poika -nimitystä käytettiin siihen aikaan paljon muistakin mm. kuninkaista joille haluttiin antaa arvoa.
Kyllä, mutta asia tulee selväksi myös Raamatusta.
- Jumalan_poika_
mummomuori kirjoitti:
Kyllä, mutta asia tulee selväksi myös Raamatusta.
Eikö Leo Mellerkin pidä itseään Jumalan voideltuna?
mummomuori kirjoitti:
Yhden uskontunustuksen version mukaan tehdään kyllä selväksi, mitä kolminaisuusopin mukainen käsitys Jeesuksesta Jumalan poikana tarkoittaa:"Uskon yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan...valo valosta, tosi Jumala tosi Jumalasta..."
Jeesus Nasaretilainen pyörii haudassaan, missä se sitten sijaitseekaan...Naturalisti kirjoitti:
Yhden uskontunustuksen version mukaan tehdään kyllä selväksi, mitä kolminaisuusopin mukainen käsitys Jeesuksesta Jumalan poikana tarkoittaa:"Uskon yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan...valo valosta, tosi Jumala tosi Jumalasta..."
Jeesus Nasaretilainen pyörii haudassaan, missä se sitten sijaitseekaan...Tiedän. Asia on koivin monimutkainen.
mummomuori kirjoitti:
Tiedän. Asia on koivin monimutkainen.
Mutkikasta on, ja perustuu vasta J. Nasaretilaisen jälkeen syntyneisiin perusteettomiin uskomuksiin. Parempi on luopua koko roskasta ja vot, ei ole enää monimutkaista. Silloin aukeaapi paremmin Jeesuksen tosi sanoma ja merkityskin.
- bertilperversson
Taitaa olla talidomidien palsta kyseessä.
- varkaita
Palauttiko Jeesus talosta viemänsä aasin takaisin omistajilleen?
Korvasiko Jeesus sikafarmarille aieheuttamansa rahallisen vahingon kun ajoi tämän siat mereen ja ne hukkuivat?- grlwicht
Näistä kommenteista herää tällaiselle epätietoiselle kysymys, mitä synti on?
Tiedämmekö riittäwästi Jeesuksesta ja hänen elämästään voidaksemme arwioida hänen tekojaan suhteessa syntiin?
Mistä johtuu jonkin teon suorittamisen olevan syntiä, vai onko teko jo seurausta synnistä?
Keskustellaanko nyt synnistä, syntiin johtaneista teoista vai synnistä johtuneista teoista?
- raamatunlukija
Tässä aiheeseen liittyvä paikka Johanneksen evankeliumista:
Joh. 10:
33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin-
36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?Jos Jeesus oli vain ihminen, hän oli syyllistynyt Jumalan pilkkaan ja ansaitsi rangaistuksensa. Mutta jos hän oli Jumala, ei hän syntiä tehnyt.
- grlwichw
Kristitty.net kirjoitti:
Jos Jeesus oli vain ihminen, hän oli syyllistynyt Jumalan pilkkaan ja ansaitsi rangaistuksensa. Mutta jos hän oli Jumala, ei hän syntiä tehnyt.
Jos rippikoulupohjalta oikein muistan, tulee mieleeni Raamatusta miten Jumala antoi ihmisille tieksi pelastumiseen lain. Lain jota tulkitsemalla ihmiset sitten tuomitsivat Jeesuksen, hänen poikansa, kuolemaan.
Niin; tulkitsemmeko tänään samoin? - kaikki.väärin
grlwichw kirjoitti:
Jos rippikoulupohjalta oikein muistan, tulee mieleeni Raamatusta miten Jumala antoi ihmisille tieksi pelastumiseen lain. Lain jota tulkitsemalla ihmiset sitten tuomitsivat Jeesuksen, hänen poikansa, kuolemaan.
Niin; tulkitsemmeko tänään samoin?Väärin muistat ja väärin tulkitset.
grlwichw kirjoitti:
Niin; tulkitsemmeko tänään samoin?Missä kohtaa Raamattua annetaan pelastumisen tieksi laki? Epäilen että ei missään.
- grlwichw
kaikki.väärin kirjoitti:
Väärin muistat ja väärin tulkitset.
Kiitos, voitko opastaa?
- grlwichw
Kristitty.net kirjoitti:
Missä kohtaa Raamattua annetaan pelastumisen tieksi laki? Epäilen että ei missään.
Olet warmaan oikeassa, miksi Jumala sitten antoi lain ihmisille?
grlwichw kirjoitti:
Laki näyttää synnin. Ja laki varjeli israelin kansan viholliskansoilta ja säilymään puhtaana epäjumalanpalveluksesta.
- grlwicht
usko.vainen kirjoitti:
Laki näyttää synnin. Ja laki varjeli israelin kansan viholliskansoilta ja säilymään puhtaana epäjumalanpalveluksesta.
Niin, rikkoivatko ihmiset Jumalan antamaa lakia tuomitessaan Jeesuksen kuolemaan ja aiheuttaessaan hänen menehtymisensä? Olisivatko he ihmiset vastaavasti rikkoneet lakia, elleivät olisi toimineet Raamatussa esitetyllä tavalla?
grlwicht kirjoitti:
Niin, rikkoivatko ihmiset Jumalan antamaa lakia tuomitessaan Jeesuksen kuolemaan ja aiheuttaessaan hänen menehtymisensä? Olisivatko he ihmiset vastaavasti rikkoneet lakia, elleivät olisi toimineet Raamatussa esitetyllä tavalla?
Jumalan l a k i ei tietääkseni ole, että Jeesus piti tappaa.
Jumala salli ihmisten toteuttaa tappaminen koskaJumala on antanut ihmisille vapaan tahdon.- grlwicht
usko.vainen kirjoitti:
Jumalan l a k i ei tietääkseni ole, että Jeesus piti tappaa.
Jumala salli ihmisten toteuttaa tappaminen koskaJumala on antanut ihmisille vapaan tahdon.Pelastuivatkohan Jeesuksen kuoleman lain tulkinnallaan oikeuttaneet ihmiset Raamatun mukaan?
grlwicht kirjoitti:
Pelastuivatkohan Jeesuksen kuoleman lain tulkinnallaan oikeuttaneet ihmiset Raamatun mukaan?
Raamattu ei kerro.
grlwichw kirjoitti:
>> Olet warmaan oikeassa, miksi Jumala sitten antoi lain ihmisille? <<
Laki näyttää mitä on pyhä ja Jumalan tahdon mukainen elämä. Lain noudattamista seuraa siunaus, sen rikkomisesta kirous.Kristitty.net kirjoitti:
>> Olet warmaan oikeassa, miksi Jumala sitten antoi lain ihmisille? <<
Laki näyttää mitä on pyhä ja Jumalan tahdon mukainen elämä. Lain noudattamista seuraa siunaus, sen rikkomisesta kirous."Laki näyttää mitä on pyhä ja Jumalan tahdon mukainen elämä."
Puhutaanko nyt ihan todella Mooseksen laista???Naturalisti kirjoitti:
"Laki näyttää mitä on pyhä ja Jumalan tahdon mukainen elämä."
Puhutaanko nyt ihan todella Mooseksen laista???Mitä vikaa on Mooseksen laissa? Raamatun mukaan se on kevyt taakka:
”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’” (5. Moos. 30:11-13)Kristitty.net kirjoitti:
Mitä vikaa on Mooseksen laissa? Raamatun mukaan se on kevyt taakka:
”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’” (5. Moos. 30:11-13)Onhan se aika extreme lakikokoelma...
- Iiigor
Ketä pitäisi kiinostaa joku 2000 vuotta sitten kuollut maankiertäjä jolla vain oli suuruudenhullut jutut kun nyt sattui syntymään ns. enen aikojaan. Jos Joosefissa ei ollut miestä tunnustamaan Marian koeajoa niin kaipa puoli kylää oli ollut samalla asialla.
Kaikki meitä kristittyjä kiinostaa. Et ole tainnut huomata että olet luterilaisuus palstalla???
mummomuori kirjoitti:
Kaikki meitä kristittyjä kiinostaa. Et ole tainnut huomata että olet luterilaisuus palstalla???
Mikä tekee sinusta kristityn?
usko.vainen kirjoitti:
Mikä tekee sinusta kristityn?
Oliskohan se, että uskon Jeesukseen, Jumalan ainoaan poikaan sekä Pyhään Henkeen?
mummomuori kirjoitti:
Oliskohan se, että uskon Jeesukseen, Jumalan ainoaan poikaan sekä Pyhään Henkeen?
Mistä minä sen tiedän.
Mutta et ainakaan elä uskosi mukaisesti vaan puhut koko ajan Jumalan sanaa Raamattua vastaan. Olet ilmeisesti tehnyt itsellesi ihan oman jumalan.
Oliko Jeesus synnitön?
29 Kun hän oli tulossa Öljymäeksi kutsutulle vuorelle ja oli jo lähellä Betfagea ja Betaniaa, hän lähetti edeltä kaksi opetuslastaan
30 ja sanoi: "Menkää tuolla näkyvään kylään. Kun tulette sinne, te näette kiinni sidotun aasinvarsan, jonka selässä ei kukaan vielä ole istunut. Ottakaa se siitä ja tuokaa tänne.
31 Jos joku kysyy, miksi te otatte sen, vastatkaa, että Herra tarvitsee sitä."
32 Miehet lähtivät ja havaitsivat kaiken olevan niin kuin Jeesus oli heille sanonut.
33 Kun he olivat irrottamassa varsaa, sen omistajat kysyivät: "Miksi te viette varsan?"
34 He vastasivat: "Herra tarvitsee sitä."
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih547168Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113314Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1421605Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2451424- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 891220
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124