Meille on opetettu, että Jeesus syntyi ja kasvoi lapsuutensa Nasaretin kaupungissa.
Näyttää kuitenkin aivan ilmeiseltä, että tuota kaupunkia ei ollut Jeesuksen kerrotun syntymän aikoihin olemassakaan. Vain yksi kaivo on riittävän vanha. Sitä sanotaan nykyään "Marian kaivoksi"…
Kristinuskon dogmeihin ripustautuneet arkeologit selittelevät, että Nasaret on ollut niin pieni kylä, ettei sitä sen takia ole mainittu missään. No, ehkäpä hyvinkin sen kaivon vieressä oli talo. Mutta se ei tee kylää, saati kaupunkia.
Asiasta löytyy huolellisesti tehty kirja nimeltä "The Myth of Nazareth: The Invented Town of Jesus", tekijänä René Salm. Todisteet perusväitteelle ovat vedenpitäviä.
http://www.nazarethmyth.info
Kirjasta ja asiasta löytyy myös James Randin tekemä 11 minuutin video youTubessa.
https://www.youtube.com/watch?v=WSzQC1zKesU
Tai sitten voi ihan vain katsoa Wikipediaa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Nasaret
Ystävällisin tulkinta evankeliumien Nasaret-maininnoille on se, että kyse on väärinkäsityksestä: oikeasti Jeesus on kuulunut essealaiseen lahkoon nimeltä Nasarealaiset tai opettanut samaan tapaan kuin hekin. Tämäkin selitys tosin edellyttäisi, että suuri osa evankeliumeissa Jeesuksen opettamaksi kerrotusta olisi epäuskottavaa, koska se ei ole linjassa essealaisen opin kanssa.
Kaupankäynti ja turismi nykyisessä Nasaretissa joka tapauksessa kukoistaa. Siellä esitellään hämmästyttävän tarkkoja paikkoja eri Raamatussa kerroituille tapahtumille. Kristityt tulevat sinne sitten hiljentymään ja liikuttumaan sekä ostamaan matkamuistokrääsää.
Voiko Nasaretista tulla mitään?
56
989
Vastaukset
Ei kai tämä nyt yllätä ketään, kun kyse on kuitenkin taikauskoisten ja uskoonsa pettyneiden ihmisten toiveajattelusta ja muusta ei niin vakavasti otettavasta sepustuksesta heidän oman uskonsa vahvistamiseksi.
Tuon alueen arkeologinen tutkimus on jo pitkään ollut sitä mieltä, että myytit Jeesuksesta tuolla ovat pelkkää valhetta ja legendaa, koska Jeesuksen toimialue oli tuolloin niin vaatimatonta periferiaa, että esim. tarina Jeesuksesta riehumassa synagogassa on pelkkä myytti, koska mainitulla alueella ei ole ollut yhtään sellaista merkittävää synagogaa, jossa Jeesus olisi voinut riehua, vaan tuolla juutalaiset kokoontuivat hyvin vaatimattomissa oloissa, yleensä kotonaan.
Puheet vaikkapa siitä, että Jeesus ruokki 5000 miestä ovat pelkkää puppua jo sen tähden, että siltä Jeesuksen toimialueelta viiden tuhannen miehen raapinen kasaan olisi ollut täysin mahdotonta, eli hyvä jos Jeesusta oli tuolloin ollut seuraamassa 50 miestä, jos sitäkään. Itse veikkaan 15 miestä, niin se selittää hyvin että miksi parilla leivänkäntyllä ja kalalla porukka ravittiin, mutta tokihan sitten uskonsa vahvistukseksi lukumäärä sai tarinoissa hieman eri sävyn.- erkinpoika
Niin ja eräät uusnatsi tahot vastustuksen innosta kieltää holokaustinkin tiettyjen poimittujen faktojen perusteella. Vähän samaa bushmannilla ja v.aari:lla jotka ääriateisteina imuroi kaikki mahdolliset seikat jotka lytistää kristinuskoa ja mollaa uskovaisia ihmisiä. Sitä se laput silmillä tahtoo teettää. Tuoksahtaa valheen ja propagandan agendat, mutta näinhän se on, että aina ollaan toisten kimpussa omaa egoansa nostamassa. Mitkä ovat motiivit? Tuskin mitkään rakentavat ainakaan.
erkinpoika kirjoitti:
Niin ja eräät uusnatsi tahot vastustuksen innosta kieltää holokaustinkin tiettyjen poimittujen faktojen perusteella. Vähän samaa bushmannilla ja v.aari:lla jotka ääriateisteina imuroi kaikki mahdolliset seikat jotka lytistää kristinuskoa ja mollaa uskovaisia ihmisiä. Sitä se laput silmillä tahtoo teettää. Tuoksahtaa valheen ja propagandan agendat, mutta näinhän se on, että aina ollaan toisten kimpussa omaa egoansa nostamassa. Mitkä ovat motiivit? Tuskin mitkään rakentavat ainakaan.
Onko kristinuskon arvo riippuvainen siitä, onko Nasaretin kaupunki ollut olemassa vuonna 1?
Millä tavalla Nasaretin historiallisuuden selvittäminen mollaa uskovaisia ihmisiä?
Miten tämä rinnastuu holokaustin kieltämiseen?
Taisi vilahtaa Hitler-kortti. Godwinin laki.erkinpoika kirjoitti:
Niin ja eräät uusnatsi tahot vastustuksen innosta kieltää holokaustinkin tiettyjen poimittujen faktojen perusteella. Vähän samaa bushmannilla ja v.aari:lla jotka ääriateisteina imuroi kaikki mahdolliset seikat jotka lytistää kristinuskoa ja mollaa uskovaisia ihmisiä. Sitä se laput silmillä tahtoo teettää. Tuoksahtaa valheen ja propagandan agendat, mutta näinhän se on, että aina ollaan toisten kimpussa omaa egoansa nostamassa. Mitkä ovat motiivit? Tuskin mitkään rakentavat ainakaan.
>>> Niin ja eräät uusnatsi tahot vastustuksen innosta kieltää holokaustinkin tiettyjen poimittujen faktojen perusteella. >>>
Eivät he sitä faktoilla kiellä, vaan keksimällään näennäistieteellä, valheilla ja pelkällä uskollaan.
Faktat kertovat ihan muuta, eli että holokausti on todella tapahtunut.
Holokaustin kieltäjät toimivat samoin kuin vaikkapa nuoren maan kreationistit, eli he kuvittelevat, että luomalla oman näennäistieteen, niin sen tuottamilla "faktoilla" voi kumota todellisen tieteen tuottamia teorioita kaikesta, mitä menneisyydessä on mitä suurimmalla todennäköisyydellä tapahtunut.
Sitten meillä on vaikkapa raamatullinen arkeologia, joka on vähän samaa kuin raamatullinen biologia tao raamatullinen fysiikka, eli ne ovat näennäistieteitä, joita harrastetaan siltä pohjalta, että kaiken on mentävä kuten raamattu sanoo tai miten raamatun oletetaan kertovan.
On olemassa vaikkapa raamatullisia arkeologeja, jotka ovat keskittyneet todistamaan Nooan vedenpaisumussadun oikeaksi, eikä suinkaan, että he ottaisivat selvää, että onko se todella tapahtunut.
Jotkin raamatulliset arkeologit tutkivat kiivaasti merkkejä Jerikon kohtaamasta tuhosta, mutta vaikka he eivät ole löytäneet edes yhtä todistetta siitä vuosikymmenien aikana tekemistään tutkimuksista, he eivät kykene päättelemään siitä, että tarina Jerikosta on typerä satu, vaan he vain koettavat todistaa sitä todella tapahtuneeksi tapahtumaksi.
Nämä kaikki esimerkkini kuuluvat samaan sarjaan kuin holokaustin kieltäjät, eli faktoista ei ole väliä, sillä omat mielipiteet todistetaan oikeaksi vaikka pelkällä uskolla asioiden olevan jotenkin.
>>> Vähän samaa bushmannilla ja v.aari:lla jotka ääriateisteina imuroi kaikki mahdolliset seikat jotka lytistää kristinuskoa ja mollaa uskovaisia ihmisiä. >>>
Miten se mollaa ihmistä, että tuo esiin oikean tieteellisen tutkimuksen tuottamaa tietoa?
Ainoa keksimäni syy on se, että sinua hävettää itsesi puolesta, kun yhä uskot typeriä paimentolaisten kansansatuja totena ja sinä tiedät, että muutkin pitävät sinua tyhmänä, koska et hyväksy faktoja, vaan hylkäät ne pitääksesi uskosi elossa.
Ja näppärästi käännät sen niin, että minä mollaan sinua, kun tuon esiin sen, että uskollasi kansansatuihin ja sen jumalaan ei ole mitään pohjaa ja se on suorastaan naurettavaa, että aikuinen ihminen uskoo satuja totena vuonna 2017.
>>> Sitä se laput silmillä tahtoo teettää. >>>
Kumpihan meistä oikeasti kulkee laput silmillä?
Tutustupa vaikka tieteelliseen raamatuntutkimukseen ja tule sen jälkeen kertomaan mielipiteesi, että kuka kulkee laput silmillä.
Liioittelu on kuulunut aina osana uskonnollisen yhteisön ja jumalia palvovan kansan ajatusmaailmaan.
Kansan suosikkijohtajia ja kuninkaita pidettiin vanhoissa tarinoissa niin suuressa arvossa, että Pohjois-Korean johtaja näyttää koulupojalta muinaisten hallitsijoiden rinnalla, kun kyse on kyvystä liioitella saavutuksia.
Kansan suosikkijohtaja on aina saanut osakseen kunnioitusta ja tapana on liioitella hänen saavutuksiaan silloin, kun verrataan sitä kansan mielestä hyvää hallitsijaa siihen huonompaan.
Raamatun taru Daavidista ja hänen vaiheistaan on hyvä esimerkki siitä, miten kansan suosikkihallitsijan imagoa voidaan nostaa liioittelua käyttäen.
Satu Goljatin ja Daavidin kohtaamisesta sotatantereella on yksi sellainen esimerkki liioittelusta, missä tulevasta hallitsijasta(tässä tapauksessa lammaspaimenesta) tehtiin voittamaton sotakone suurta ja mahtavaa jättiläistä vastaan ja koko viholliskansakuntaa vastaan.
Daavidin ihannointi tuli esiin myös lauluissa, joita kansa sepitti idolilleen ja joissa liioittelu oli hyvin yleistä. "Saul tappoi 1000, mutta Daavid tappoi 10.000.” Suosikkihallitsija oli ainakin nyt 10 kertaa mahtavampi tappamisessaan ja tietysti kaikessa muussakin toimissaan.
Hallitsijoista kertovissa myyteissä hyvällä kansan ihannoimalla hallitsijoilla oli aina kaikkea paljon enemmän, kuin niillä muilla hallitsijoilla. Vaimoja oli tuhat määriin. Ruokaa hovin pöytään oli valmistettu joka päivä sellaiset määrät, että varmasti se määrä ylitti reilusti naapurikansan hallitsijan päivittäiset pöperöt tai sen koko naapurikansan syömät päivittäiset ateriat.- kartalle
Joh 1:45,46...> Voiko eksyksissä olevien suusta tulla mitään hyvää.
- Nähtyon
Nasaret oli pieni kylä Jeesuksen aikana.
http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000309111.html- nähtyon
Tuollakin joku asui joskus.
http://historianet.fi/yhteiskunta/uskontojen-historia/nasaretista-loytyi-jeesuksen-aikainen-talo nähtyon kirjoitti:
Tuollakin joku asui joskus.
http://historianet.fi/yhteiskunta/uskontojen-historia/nasaretista-loytyi-jeesuksen-aikainen-taloTuo joulukuun 2009 julkistus Nasaretista löydetystä Jeesuksen aikaisesta talosta tuli kätevästi joulun alla, kun oli odotettavissa turisteja paikalle. Ja löytöpaikka oli myös tosi kätevästi aiemman turistien suosiman kohteen yhteydessä (International Centre Marie de Nazareth), jota ylläpitää Ranskan katolinen kirkko.
Pitää muistaa, että tämä on iso bisnes useammalle toimijalle.
Löytäjä, arkeologi Yardenna Alexandre, joka tunnettiin ennestään "Marian kaivon" löytämisestä, sai rahoitusta Nasaretin kunnalta ja Israelin turismivirastolta.
Ja sitten on huomioitava, että tuota aluetta on tongittu ahkerasti melko kauan, eikä vain ole löydetty sopivalle aikakaudelle osuvia asutuksen jäänteitä.
Eihän tuota varmuudella tiedä, mutta huijaushälytysvalo vilkkuu punaisena.
Ja yksi talo ei vielä tee kaupunkia, jossa on synagooga ja riittävästi porukkaa ajamaan Jeesuksen raivoissaan kallion jyrkänteelle, sen lisäksi, että oli muutama parannettava sairas. Luukkaan neljännen luvun alussa tämä löytyy yksityiskohtaisimmin.- nähtyon
v.aari kirjoitti:
Tuo joulukuun 2009 julkistus Nasaretista löydetystä Jeesuksen aikaisesta talosta tuli kätevästi joulun alla, kun oli odotettavissa turisteja paikalle. Ja löytöpaikka oli myös tosi kätevästi aiemman turistien suosiman kohteen yhteydessä (International Centre Marie de Nazareth), jota ylläpitää Ranskan katolinen kirkko.
Pitää muistaa, että tämä on iso bisnes useammalle toimijalle.
Löytäjä, arkeologi Yardenna Alexandre, joka tunnettiin ennestään "Marian kaivon" löytämisestä, sai rahoitusta Nasaretin kunnalta ja Israelin turismivirastolta.
Ja sitten on huomioitava, että tuota aluetta on tongittu ahkerasti melko kauan, eikä vain ole löydetty sopivalle aikakaudelle osuvia asutuksen jäänteitä.
Eihän tuota varmuudella tiedä, mutta huijaushälytysvalo vilkkuu punaisena.
Ja yksi talo ei vielä tee kaupunkia, jossa on synagooga ja riittävästi porukkaa ajamaan Jeesuksen raivoissaan kallion jyrkänteelle, sen lisäksi, että oli muutama parannettava sairas. Luukkaan neljännen luvun alussa tämä löytyy yksityiskohtaisimmin.Siis missä ajettiin jyrkänteelle? Syntymäkylässäkö?
nähtyon kirjoitti:
Siis missä ajettiin jyrkänteelle? Syntymäkylässäkö?
Niin. Nasaretissa tämän kerrotaan tapahtuneen. Lue itse.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk. 4:16-30v.aari kirjoitti:
Niin. Nasaretissa tämän kerrotaan tapahtuneen. Lue itse.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk. 4:16-30Hohhoijaa näitten linkkien kanssa. Yritän vielä.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?mod1=FinRaam&ref=Luuk 4:16-30- nähtyon
"16 Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut,, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan"
No osoittaako tämä jotenkin sinulle, että "Jeesus on kuulunut essealaiseen lahkoon nimeltä Nasarealaiset tai opettanut samaan tapaan kuin hekin"? nähtyon kirjoitti:
"16 Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut,, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan"
No osoittaako tämä jotenkin sinulle, että "Jeesus on kuulunut essealaiseen lahkoon nimeltä Nasarealaiset tai opettanut samaan tapaan kuin hekin"?Tämä oli siis se raamatunpaikka, jossa kerrotaan Jeesuksen käynnistä Nasaretin synagoogassa ja siitä, miten raivostunut väkijoukko aikoi syöstä hänet jyrkänteeltä alas.
Tämä ei ollut se peruste, miksi jotkut ovat selittäneet tuota "nasaretilaista" saman kuuloisen essealaislahkon avulla.
Tämä ei ollut myöskään säätiedotus eikä pastakastikeresepti.
Jotakin tolkkua kysymyksiin.
- Heti.huuhaapäätelmät
Mistähän päättelevät, että kaivettu talo olisi Nasaretin kylän taloja?
Sehän voi olla ihan minkä kylän talo tahansa ja vieläpä miltä ajalta tahansa?
Tietysti löytyy heti joku kiihkouskova, joka sanoo, että juu kyllä sen nyt täytyy olla Jeesuksen aikainen talo ja varmaan siinä talossa Jeesuskin on leikkinyt lapsena?
Jeesuksella tuskin on ollut yhtään leikkitoveria, kun oli ei toivottu lapsi ja äpärä vielä. Isästä ei ollut tietoakaan.- Nunneli
Elisabeth ja Joosef ainoastaan mainitaan tietoisina Jeesuksen syntymän yliluonnollisuudesta.
Mutta olen saanut käsityksen, että Jeesus oli vasta kasteensa jälkeen yhteydessä sukulaismiehiin, kuten Johannekseen.
Jeesuksen velipuoletkin, Jaakob ja Juudas saattoivat kohdella Jeesusta avioliiton ulkopuolella syntyneenä, alentuvasti, koska eivät uskoneet Jeesukseen Hänen eläessään.
Johannes7:5,6 Niin Jeesus sanoi heille: "Minun aikani ei ole vielä tullut; mutta teille aika on aina sovelias."
Vaikeaa ajatella, että Jeesus olisi osallistunut veljiensä poikamaisiin "rötöksiin", tottelemattomuuteen, kujeisiin. Hän kai auttoi isäpuoltaan vanhimpana poikana.
Sananlaskut 29:27..."oikean tien kulkija on kauhistus jumalattomalle."
Pikkuvanhat "tiukkapipot" eivät ole suosittuja kavereitten keskellä.
Vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen velipuolet tulivat uskoon.
Jaakob 1:1 kutsuu itseään Herran Jeesuksen Kristuksen palvelijaksi. Ei veljeksi.
Juudas 1:1 "Juudas, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja Jaakobin veli".
Molemmat tunnustivat siten Jeesuksen Jumalan Esikoispojaksi, Voidelluksi, Vapahtajakseen.
- Yksi-usko
Onko aloittajalla aukko sivistyksessä?
Kopioin alla olevan Aapeli Saarisalon kirjasta: Uuden testamentin kuvamaailma:
Nasaret
"He palasivat Galileaan, kaupunkiinsa Nasaretiin. Ja lapsi kasvoi ja vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo oli hänen päällänsä." Luuk. 2:39:40
Nasaret on rakennettu jyrkän vuoren rinteille lähelle Israelin tasankoa 400 metrin korkeuteen. Tänään siellä on paljon asukkaita, mutta Jeesuksen syntymän aikoihin saakka se oli pieni kaupunki: sitä en lainkaan mainita Vanhassa testamentissa. Ja vaikka se Jeesuksen aikana olikin vilkas kaupunki lähellä roomalaisten kauppateiden risteystä, sitä silti arvosteltiin näinkin:
"Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?" (Joh. 1:46).
Aapeli Saarisalolla on paljon hyvää kirjallisuutta, esim. Pyhä maa Raamatun muinaistutkimuksen valossa. - pyhpyhjapyh
Nasaret-on-myytti väitteiden kirjoittajat ovat pelkkiä valehtelijoita. Nasaret oli olemassa ja sillä siisti.
- aamenissa
Hyvin perusteltu! Aamen!
- Ei-tarvitse-perustella
Ei uskovaisen tarvitse mitään perustella. Lehmä osaa lentää, kun sillä on siivet ja aasi puhua, koska se on aasi. Tämä vain siksi, että Raamatun satukirja niin väittää ja jokaisen hyvän lahkolaisen on uskottava todeksi se, mitä satukirjassa lukee.
- pyhpyhjapyh
Ei-tarvitse-perustella kirjoitti:
Ei uskovaisen tarvitse mitään perustella. Lehmä osaa lentää, kun sillä on siivet ja aasi puhua, koska se on aasi. Tämä vain siksi, että Raamatun satukirja niin väittää ja jokaisen hyvän lahkolaisen on uskottava todeksi se, mitä satukirjassa lukee.
Valheesi ei hetkauta yhtään. Nasaret on todellinen paikka, väitätte te pakanat ihan mitä muuta tahansa.
- älkää.edes.viittikö
René Salm on valehtelija.
Perustelut Nasaretin legendaarisuudelle tuntuvat aika heppoisilta sitä taustaa vasten, että ihan liberaalikin teologia pitää synoptisten evankeliumien syntyaikana vuosia 65-115. Niissä ja Apostolien teoissa Nasaret mainitaan yhteensä 29 kertaa, eikä vain Jeesuksen kasvupaikkana vaan paikkana, jonne Jeesus palaa takaisin.
Nasaret oli vanha kaupunkipaikka jo pronssi ja rautakaudella. Vanhimmat löydökset asutuksesta on ajoitettu 9000 eKr. Kaupunki tuhoutui Assyrin hyökkäyksessä 720 eKr. Onhan sieltä löytynyt yksi Jeesuksen aikaan määritelty kaivo ja talo. Ei kai kukaan ole väittänyt, että sieltä pitäisi jonkinlainen metropolis löytyä. Vaatimaton pieni muutaman savun kylä, kunnes Konstantinuksen aikaan kristinskon nousu kasvatti Nasaretin jälleen kunnon kaupungiksi.
On mielestäni helpompi kuvitella UTn sanaleikit sanojen Nasaret, nasareeni ja nasiiri välillä lähtien siitä, että Jeesuksen lapsuuden kaupunki oli Nasaret kuin siitä, että Nasaret olisi tullut Jeesuksen kotikaupungiksi siksi, että häntä pidettiin nasiirina. On sitäpaitsi vikea kuvitella, että kukaan täysjärkinen olisi alkanut 60 -luvulla kirjoittaa evankeliumia, jossa Nasaret määriteltiin Jeesuksen kaupungiksi, ellei paikkaa ollut olemassa!?
KaiKai_A kirjoitti: «Perustelut Nasaretin legendaarisuudelle tuntuvat aika heppoisilta…»
Nasaretin oletetulta paikalta tosiaan löytyy pronssikautisia asumisen jälkiä. Mutta sen jälkeen on pitkä tauko.
Kaivo ja talo ovat toki merkkejä jonkinlaisesta asutuksesta.
Mutta missä on se synagooga ja missä asui se väkijoukko, joka uhkasi heivata Jeesuksen jyrkänteeltä alas?
«On sitäpaitsi vikea kuvitella, että kukaan täysjärkinen olisi alkanut 60-luvulla kirjoittaa evankeliumia, jossa Nasaret määriteltiin Jeesuksen kaupungiksi, ellei paikkaa ollut olemassa!?»
Ihmisten kuvittelukyvyissä on eroja. Sellainen prosessi, että yksi keksii tarinan ja toinen toistaa ja jatkaa, on folkloren ytimessä.v.aari kirjoitti:
Kai_A kirjoitti: «Perustelut Nasaretin legendaarisuudelle tuntuvat aika heppoisilta…»
Nasaretin oletetulta paikalta tosiaan löytyy pronssikautisia asumisen jälkiä. Mutta sen jälkeen on pitkä tauko.
Kaivo ja talo ovat toki merkkejä jonkinlaisesta asutuksesta.
Mutta missä on se synagooga ja missä asui se väkijoukko, joka uhkasi heivata Jeesuksen jyrkänteeltä alas?
«On sitäpaitsi vikea kuvitella, että kukaan täysjärkinen olisi alkanut 60-luvulla kirjoittaa evankeliumia, jossa Nasaret määriteltiin Jeesuksen kaupungiksi, ellei paikkaa ollut olemassa!?»
Ihmisten kuvittelukyvyissä on eroja. Sellainen prosessi, että yksi keksii tarinan ja toinen toistaa ja jatkaa, on folkloren ytimessä.Ai niin. Mikä saa sinut lähtökohtaisesti ajattelemaan, että evankeliumien kirjoittajat olivat täysijärkisiä?
>>> On sitäpaitsi vikea kuvitella, että kukaan täysjärkinen olisi alkanut 60 -luvulla kirjoittaa evankeliumia, jossa Nasaret määriteltiin Jeesuksen kaupungiksi, ellei paikkaa ollut olemassa!? >>>
No ne samat tyypit kirjoitivat alueella liikkuneesta poppaukosta, joka herätti mädäntymisen aloittaneen ihmisen takaisin henkiin ja siellä se sitten on stepaillut liha naamasta roikkuen, kuten mätänemistilaisilla ihmisillä on tapana olla, niin en minä yhtään evankeliumin kirjoittajaa kovin selväpäisenä pitäisi.
Enemmin voisi olettaa raamatun perusteella, että niitä kansansatuja laativat harvinaisen tyhjäpäiset ja sekavat ihmiset, sillä ei kai muuten siellä käärmeet ja aasit puhuisi ja palavat pensaat rupattelis joutavia.
Ei kai kukaan täysijärkinen kirjoittaisi, että Aurinko pysähtyi taivaalla koko päiväksi, koska jokainen täysijärkinen tietäisi että se on mahdotonta, eli sen kirjoittajan on oltava tyhjäpää, paljon täysijärkistä vähäjärkisempi.
Eiköhän se niin ole, että satuihin keksitään sellaista sisältöä, joka on tarpeen sadun juonen takia, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä todellisuuden tai kirjoittajan täysijärkisyyden tai tyhjäpäisyyden kanssa. Sadut ovat satuja ja raamattu kuuluu sisältönsä puolesta sille osastolle täydelllisesti, kunnes toisin osoitetaan.- pyhpyhjapyh
bushmanni kirjoitti:
>>> On sitäpaitsi vikea kuvitella, että kukaan täysjärkinen olisi alkanut 60 -luvulla kirjoittaa evankeliumia, jossa Nasaret määriteltiin Jeesuksen kaupungiksi, ellei paikkaa ollut olemassa!? >>>
No ne samat tyypit kirjoitivat alueella liikkuneesta poppaukosta, joka herätti mädäntymisen aloittaneen ihmisen takaisin henkiin ja siellä se sitten on stepaillut liha naamasta roikkuen, kuten mätänemistilaisilla ihmisillä on tapana olla, niin en minä yhtään evankeliumin kirjoittajaa kovin selväpäisenä pitäisi.
Enemmin voisi olettaa raamatun perusteella, että niitä kansansatuja laativat harvinaisen tyhjäpäiset ja sekavat ihmiset, sillä ei kai muuten siellä käärmeet ja aasit puhuisi ja palavat pensaat rupattelis joutavia.
Ei kai kukaan täysijärkinen kirjoittaisi, että Aurinko pysähtyi taivaalla koko päiväksi, koska jokainen täysijärkinen tietäisi että se on mahdotonta, eli sen kirjoittajan on oltava tyhjäpää, paljon täysijärkistä vähäjärkisempi.
Eiköhän se niin ole, että satuihin keksitään sellaista sisältöä, joka on tarpeen sadun juonen takia, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä todellisuuden tai kirjoittajan täysijärkisyyden tai tyhjäpäisyyden kanssa. Sadut ovat satuja ja raamattu kuuluu sisältönsä puolesta sille osastolle täydelllisesti, kunnes toisin osoitetaan.Valheesi EI hetkauta.
pyhpyhjapyh kirjoitti:
Valheesi EI hetkauta.
>>> Valheesi EI hetkauta. >>>
Mikä valhe?
Jos nyt joku tuolla tarinoisi Reiskasta, jonka oli juuri nähnyt herättävän mätänemistilassa olevan ruumiin henkiin, niin häntä pidettäisii hulluna ja vinsahtaneena.
Mutta kun joku uskovainen lukee raamatusta samanlaisen tarinan, niin jostain syystä sellaisesta tapahtumasta kirjoittanutta pidetään jonkin jumalan inspiroimana ja oikein ihmeellisen fiksuna.
Joten uskonto on siitä ovela juttu, että se naamioi typeryyden, taikauskoisuuden ja äärettömän tietämättömyyden fiksuudeksi ja joksikin hienoksi asiaksi, joka on täysin käsittämätöntä jokaiselle järkevälle ihmiselle.
Niin kuin sekin, että Kai_A, joka on kuitenkin akateemisesti sivistynyt ihminen, joka selkeästi määrätyissä asioissa kykenee loogiseen ajatteleen, ei kykene käyttämään sitä lahjaansa erästä uskontoa kohtaan, vaan sen typeryydet, älyttömyydet ja muun kauhkan hän nielee täysin pureskelematta.
Esimerkiksi hänen pohdiskelunsa siitä, että olisiko muka täysijärkinen evankeliumin kirjoittaja edes voinut kirjoittaa paikasta, jota ei ole oikeasti olemassa, vaikka samaan aikaan ne samat kirjoittajat kirjoittavat poppaukosta, joka herättelee kuolleita henkiin ja monistaa leipää ja kalaa taikomalla jonkin maagisen sukulaisensa auttamana.
Joten minusta ei ole ollenkaan ihmeellistä, jos paljastuu, että evankeliumin kirjoittajat ovat kirjoittaneet paikasta, jota ei ole ollut oikeasti olemassa, koska he kirjoittavat paljon muustakin, jota ei ole oikeasti olemassa, kuten magiasta, jossa joku poppaukko herättelee kuolleita henkiin.
Ymnmärrän kyllä, että noin 2000 vuotta sitten sellainen asia oli todellista sen ajan taikauskoiselle ja tietämättömälle ihmiselle, mutta kun tutustuu moderniin biologiaan ja ihmisen tiedettyyn fysiologaan, niin silloin maagisille poppaukoille ei ole sijaa majatalossa, jotka herättelevät kuolleita henkiin.- Yksi-usko
>>Vanhimmat löydökset asutuksesta on ajoitettu 9000 eKr. >>
Miten se voi olla niin vanha? Kts. videot
http://www.tv7.fi/vod/player/41132/
http://www.tv7.fi/vod/player/41153/ - Yksi-usko
>> Vanhimmat löydökset asutuksesta on ajoitettu 9000 eKr>>
Uskooko pastori Raamattua?
Raamatun mukaan maailman iäksi saadaan hieman yli 7000 vuotta. Alla olevassa videossa selvennetään tätä asiaa monipuolisesti ja eri kantoja tarkastellen.
http://www.tv7.fi/vod/player/41133/
Joh. 5:46
"46 Jos te uskoisitte Moosesta, uskoisitte myös minua -- juuri minusta hän on kirjoittanut."
Luuk. 24:25, 27
25 Silloin Jeesus sanoi heille: "Voi teitä ymmärtämättömiä! Noinko hitaita te olette uskomaan kaikkea sitä, mitä profeetat ovat puhuneet?... 27 Ja hän selitti heille Mooseksesta ja kaikista profeetoista alkaen, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu." - Yksi-usko
bushmanni kirjoitti:
>>> Valheesi EI hetkauta. >>>
Mikä valhe?
Jos nyt joku tuolla tarinoisi Reiskasta, jonka oli juuri nähnyt herättävän mätänemistilassa olevan ruumiin henkiin, niin häntä pidettäisii hulluna ja vinsahtaneena.
Mutta kun joku uskovainen lukee raamatusta samanlaisen tarinan, niin jostain syystä sellaisesta tapahtumasta kirjoittanutta pidetään jonkin jumalan inspiroimana ja oikein ihmeellisen fiksuna.
Joten uskonto on siitä ovela juttu, että se naamioi typeryyden, taikauskoisuuden ja äärettömän tietämättömyyden fiksuudeksi ja joksikin hienoksi asiaksi, joka on täysin käsittämätöntä jokaiselle järkevälle ihmiselle.
Niin kuin sekin, että Kai_A, joka on kuitenkin akateemisesti sivistynyt ihminen, joka selkeästi määrätyissä asioissa kykenee loogiseen ajatteleen, ei kykene käyttämään sitä lahjaansa erästä uskontoa kohtaan, vaan sen typeryydet, älyttömyydet ja muun kauhkan hän nielee täysin pureskelematta.
Esimerkiksi hänen pohdiskelunsa siitä, että olisiko muka täysijärkinen evankeliumin kirjoittaja edes voinut kirjoittaa paikasta, jota ei ole oikeasti olemassa, vaikka samaan aikaan ne samat kirjoittajat kirjoittavat poppaukosta, joka herättelee kuolleita henkiin ja monistaa leipää ja kalaa taikomalla jonkin maagisen sukulaisensa auttamana.
Joten minusta ei ole ollenkaan ihmeellistä, jos paljastuu, että evankeliumin kirjoittajat ovat kirjoittaneet paikasta, jota ei ole ollut oikeasti olemassa, koska he kirjoittavat paljon muustakin, jota ei ole oikeasti olemassa, kuten magiasta, jossa joku poppaukko herättelee kuolleita henkiin.
Ymnmärrän kyllä, että noin 2000 vuotta sitten sellainen asia oli todellista sen ajan taikauskoiselle ja tietämättömälle ihmiselle, mutta kun tutustuu moderniin biologiaan ja ihmisen tiedettyyn fysiologaan, niin silloin maagisille poppaukoille ei ole sijaa majatalossa, jotka herättelevät kuolleita henkiin.>>Jos nyt joku tuolla tarinoisi Reiskasta, jonka oli juuri nähnyt herättävän mätänemistilassa olevan ruumiin henkiin, niin häntä pidettäisii hulluna ja vinsahtaneena.>>
Kuka tahansa 'Reiska' ei voi herättää mätänevää. Jeesus Kristus voi, koska Hän on Jumala, Herrain Herra ja Kuningasten Kuningas, Vapahtaja, Pelastaja, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas. Uskomalla Jeesukseen ja tunnustamalla Hänet Herraksesi sinäkin voi pelastua. Yksi-usko kirjoitti:
>>Jos nyt joku tuolla tarinoisi Reiskasta, jonka oli juuri nähnyt herättävän mätänemistilassa olevan ruumiin henkiin, niin häntä pidettäisii hulluna ja vinsahtaneena.>>
Kuka tahansa 'Reiska' ei voi herättää mätänevää. Jeesus Kristus voi, koska Hän on Jumala, Herrain Herra ja Kuningasten Kuningas, Vapahtaja, Pelastaja, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas. Uskomalla Jeesukseen ja tunnustamalla Hänet Herraksesi sinäkin voi pelastua.Höpsis! Myytit ja legendat eivät tee asiasta totta.
- KaiAa
bushmanni kirjoitti:
>>> Valheesi EI hetkauta. >>>
Mikä valhe?
Jos nyt joku tuolla tarinoisi Reiskasta, jonka oli juuri nähnyt herättävän mätänemistilassa olevan ruumiin henkiin, niin häntä pidettäisii hulluna ja vinsahtaneena.
Mutta kun joku uskovainen lukee raamatusta samanlaisen tarinan, niin jostain syystä sellaisesta tapahtumasta kirjoittanutta pidetään jonkin jumalan inspiroimana ja oikein ihmeellisen fiksuna.
Joten uskonto on siitä ovela juttu, että se naamioi typeryyden, taikauskoisuuden ja äärettömän tietämättömyyden fiksuudeksi ja joksikin hienoksi asiaksi, joka on täysin käsittämätöntä jokaiselle järkevälle ihmiselle.
Niin kuin sekin, että Kai_A, joka on kuitenkin akateemisesti sivistynyt ihminen, joka selkeästi määrätyissä asioissa kykenee loogiseen ajatteleen, ei kykene käyttämään sitä lahjaansa erästä uskontoa kohtaan, vaan sen typeryydet, älyttömyydet ja muun kauhkan hän nielee täysin pureskelematta.
Esimerkiksi hänen pohdiskelunsa siitä, että olisiko muka täysijärkinen evankeliumin kirjoittaja edes voinut kirjoittaa paikasta, jota ei ole oikeasti olemassa, vaikka samaan aikaan ne samat kirjoittajat kirjoittavat poppaukosta, joka herättelee kuolleita henkiin ja monistaa leipää ja kalaa taikomalla jonkin maagisen sukulaisensa auttamana.
Joten minusta ei ole ollenkaan ihmeellistä, jos paljastuu, että evankeliumin kirjoittajat ovat kirjoittaneet paikasta, jota ei ole ollut oikeasti olemassa, koska he kirjoittavat paljon muustakin, jota ei ole oikeasti olemassa, kuten magiasta, jossa joku poppaukko herättelee kuolleita henkiin.
Ymnmärrän kyllä, että noin 2000 vuotta sitten sellainen asia oli todellista sen ajan taikauskoiselle ja tietämättömälle ihmiselle, mutta kun tutustuu moderniin biologiaan ja ihmisen tiedettyyn fysiologaan, niin silloin maagisille poppaukoille ei ole sijaa majatalossa, jotka herättelevät kuolleita henkiin.Olkoon evankeliumien kirjoittajien täysjärkisyys eri juttu, vaikka siitä evankeliumien tekstissä jotakin todisteita olisikin. Tässä asiassa en kuitenkaan oikein kunnolla näe veli Bushmannin täysjärkisyyttä, vaikka hänen logiikkansa yleensä hyvin toimii. Hän on sitä mieltä, että jos joku kirjoittaa legendaa ihmeistä, joita ei veli Bushmannin mielestä kannata pitää totena, hän luonnollisesti voi lisätä kertoukseensa mitä vain muutakin paikkansa pitämätöntä, jos se kertomuksen kannalta on sopivaa, kuten juttua Nasaretista, jota ei veli Bushammin näkemyksen mukaan ollut olemassa.
Hyvä on, oletetaan, että joku kirjoittaa legendoja totena. Loogisesti tällainen henkilö nimenomaan ei lisää tapahtumapaikaksi kaupunkia, josta kaikki ensimmäiset lukijat olisivat tienneet, ettei sellaista ole olemassa. Ei ole mitään järkeä kirjoittaa kertomusta, jonka haluat ihmisten uskovan todeksi ja sitten itse osoittaa tarina legendaksi sijoittamalla se paikkaan, jota ei ole olemassa.
Väitän siis edelleen, että on paljon todennäköisempää, että evankeliumien maininnat Nasaretista alkujaan juutalaisille lukijoille kirjoitetussa tekstissä, osoittavat, että jotakin paikalla on ollut. Näin riippumatta siitä pitääkö kertomusta legendana vaiko pääosiltaan totena. Päinvastainen lukutapa on mielestäni huonoa historiallisen tekstin ymmärtämistä. Sitäpaitsi yleisesti ottaen evankeliumeissa mainitut paikkatiedot ovat realistisia ja löydettävissä.
Kai - Järkihoi
KaiAa kirjoitti:
Olkoon evankeliumien kirjoittajien täysjärkisyys eri juttu, vaikka siitä evankeliumien tekstissä jotakin todisteita olisikin. Tässä asiassa en kuitenkaan oikein kunnolla näe veli Bushmannin täysjärkisyyttä, vaikka hänen logiikkansa yleensä hyvin toimii. Hän on sitä mieltä, että jos joku kirjoittaa legendaa ihmeistä, joita ei veli Bushmannin mielestä kannata pitää totena, hän luonnollisesti voi lisätä kertoukseensa mitä vain muutakin paikkansa pitämätöntä, jos se kertomuksen kannalta on sopivaa, kuten juttua Nasaretista, jota ei veli Bushammin näkemyksen mukaan ollut olemassa.
Hyvä on, oletetaan, että joku kirjoittaa legendoja totena. Loogisesti tällainen henkilö nimenomaan ei lisää tapahtumapaikaksi kaupunkia, josta kaikki ensimmäiset lukijat olisivat tienneet, ettei sellaista ole olemassa. Ei ole mitään järkeä kirjoittaa kertomusta, jonka haluat ihmisten uskovan todeksi ja sitten itse osoittaa tarina legendaksi sijoittamalla se paikkaan, jota ei ole olemassa.
Väitän siis edelleen, että on paljon todennäköisempää, että evankeliumien maininnat Nasaretista alkujaan juutalaisille lukijoille kirjoitetussa tekstissä, osoittavat, että jotakin paikalla on ollut. Näin riippumatta siitä pitääkö kertomusta legendana vaiko pääosiltaan totena. Päinvastainen lukutapa on mielestäni huonoa historiallisen tekstin ymmärtämistä. Sitäpaitsi yleisesti ottaen evankeliumeissa mainitut paikkatiedot ovat realistisia ja löydettävissä.
KaiMiksi täysjärkisyys olisi eri juttu? Eikös koko tämänkin keskustelun pointti ole se, onko Raamatussa mitään, missä on järkeä?
- omalehmä
KaiAa kirjoitti:
Olkoon evankeliumien kirjoittajien täysjärkisyys eri juttu, vaikka siitä evankeliumien tekstissä jotakin todisteita olisikin. Tässä asiassa en kuitenkaan oikein kunnolla näe veli Bushmannin täysjärkisyyttä, vaikka hänen logiikkansa yleensä hyvin toimii. Hän on sitä mieltä, että jos joku kirjoittaa legendaa ihmeistä, joita ei veli Bushmannin mielestä kannata pitää totena, hän luonnollisesti voi lisätä kertoukseensa mitä vain muutakin paikkansa pitämätöntä, jos se kertomuksen kannalta on sopivaa, kuten juttua Nasaretista, jota ei veli Bushammin näkemyksen mukaan ollut olemassa.
Hyvä on, oletetaan, että joku kirjoittaa legendoja totena. Loogisesti tällainen henkilö nimenomaan ei lisää tapahtumapaikaksi kaupunkia, josta kaikki ensimmäiset lukijat olisivat tienneet, ettei sellaista ole olemassa. Ei ole mitään järkeä kirjoittaa kertomusta, jonka haluat ihmisten uskovan todeksi ja sitten itse osoittaa tarina legendaksi sijoittamalla se paikkaan, jota ei ole olemassa.
Väitän siis edelleen, että on paljon todennäköisempää, että evankeliumien maininnat Nasaretista alkujaan juutalaisille lukijoille kirjoitetussa tekstissä, osoittavat, että jotakin paikalla on ollut. Näin riippumatta siitä pitääkö kertomusta legendana vaiko pääosiltaan totena. Päinvastainen lukutapa on mielestäni huonoa historiallisen tekstin ymmärtämistä. Sitäpaitsi yleisesti ottaen evankeliumeissa mainitut paikkatiedot ovat realistisia ja löydettävissä.
Kai>>
Hyvä on, oletetaan, että joku kirjoittaa legendoja totena. Loogisesti tällainen henkilö nimenomaan ei lisää tapahtumapaikaksi kaupunkia, josta kaikki ensimmäiset lukijat olisivat tienneet, ettei sellaista ole olemassa. Ei ole mitään järkeä kirjoittaa kertomusta, jonka haluat ihmisten uskovan todeksi ja sitten itse osoittaa tarina legendaksi sijoittamalla se paikkaan, jota ei ole olemassa.>>
Toisin päin nyt kumminkin. Esim. Tuhannen ja yhden yön saduista monet sijoittuvat Bagdadiin, joka on ollut ( ja on vieläkin, siltä osin kuin jenkit eivät sitä särkeneet) oikeasti olemassa. Myös noissa saduissa seikkailee historiallisia henklöitä, jotka ovat olleet oikeasti olemassa. Siitä huolimatta lentävät matot ja muut kirjan ihmeellisyydet lienevät (? ) kuitenkin pelkkiä satuja. - q.v
Jeesuksen seikkailut Genesaretin järvessä on joidenkin tutkijoiden mukaan lainausta Odysseuksen retkistä. Itseasiassa tapahtumissa on samanlaisia elementtejä.
Verrataanpa Markusta ja Odysseusta:
https://youtu.be/Vy-4iS1qfRo?list=PL48088778423C0222 KaiAa kirjoitti:
Olkoon evankeliumien kirjoittajien täysjärkisyys eri juttu, vaikka siitä evankeliumien tekstissä jotakin todisteita olisikin. Tässä asiassa en kuitenkaan oikein kunnolla näe veli Bushmannin täysjärkisyyttä, vaikka hänen logiikkansa yleensä hyvin toimii. Hän on sitä mieltä, että jos joku kirjoittaa legendaa ihmeistä, joita ei veli Bushmannin mielestä kannata pitää totena, hän luonnollisesti voi lisätä kertoukseensa mitä vain muutakin paikkansa pitämätöntä, jos se kertomuksen kannalta on sopivaa, kuten juttua Nasaretista, jota ei veli Bushammin näkemyksen mukaan ollut olemassa.
Hyvä on, oletetaan, että joku kirjoittaa legendoja totena. Loogisesti tällainen henkilö nimenomaan ei lisää tapahtumapaikaksi kaupunkia, josta kaikki ensimmäiset lukijat olisivat tienneet, ettei sellaista ole olemassa. Ei ole mitään järkeä kirjoittaa kertomusta, jonka haluat ihmisten uskovan todeksi ja sitten itse osoittaa tarina legendaksi sijoittamalla se paikkaan, jota ei ole olemassa.
Väitän siis edelleen, että on paljon todennäköisempää, että evankeliumien maininnat Nasaretista alkujaan juutalaisille lukijoille kirjoitetussa tekstissä, osoittavat, että jotakin paikalla on ollut. Näin riippumatta siitä pitääkö kertomusta legendana vaiko pääosiltaan totena. Päinvastainen lukutapa on mielestäni huonoa historiallisen tekstin ymmärtämistä. Sitäpaitsi yleisesti ottaen evankeliumeissa mainitut paikkatiedot ovat realistisia ja löydettävissä.
Kai>>> Tässä asiassa en kuitenkaan oikein kunnolla näe veli Bushmannin täysjärkisyyttä, vaikka hänen logiikkansa yleensä hyvin toimii. Hän on sitä mieltä, että jos joku kirjoittaa legendaa ihmeistä, joita ei veli Bushmannin mielestä kannata pitää totena, hän luonnollisesti voi lisätä kertoukseensa mitä vain muutakin paikkansa pitämätöntä, jos se kertomuksen kannalta on sopivaa, kuten juttua Nasaretista, jota ei veli Bushammin näkemyksen mukaan ollut olemassa. >>>
No ensinnäkin ei niitä juttuja ole kirjoitettu meille ja ei kirjoittajilla ollut mitään käsitystä vaikkapa siitä, että mitä tarkoittaa totuus tai tarkistettava tieto, eli ei heidän maailmassaan ollut käsitteitä sepite tai fakta, vaan kaikki oli heille nykypäivän käsitteenä faktaa, olipa se sitten sepitettä tai ei.
Koko raamattu olisi jäänyt kirjoittamatta, jos jokainen esitetty väite olisi tarkistettu nykypäivän mittarien mukaan, eli ei sinne montaa jaetta olisi jäänyt jälkipolvien pällisteltäväksi.
Ja onko sillä mitään merkitystä tuon ajan ihmisille, koska nuo kaikki tarinat on laadittu pitkälti Jeesuksen kuoleman jälkeen ja niiden tarinoiden lukijoilla ei ole myöskään ollut mitään tietoa historian paikkojen tai tapahtumien luonteesta, eli yksikään ihminen tuolloin ei ole voinut tietää, että onko mitään Nasaretia ollut vuosikymmeniä sitten olemassa ja jos on ollutkin olemassa, niin ei heillä ollut tietoa, että millainen tuppukylä se on ollut.
Ja minusta perustelin aivan mainiolla logiikalla väitteeni. Tuohon aikaan ihmisten mielikuvituksessa kuolleita kyettiin herättämään henkiin, koska heillä ei ollut mitään käsitystä ihmisen fysiologiasta, vaan he uskoivat, että elämän henki on tärkeä asia elossaolemiselle, niin tokihan jokin poppaukko voi kuolleeseen sen laittaa takaisin ja niin kuollut on taas elävä. Sama taikauskoinen ajattelu taatusti teki paikoistakin heille totta, eli vaikka joku olisi oikeasti tiennytkin, että Nasaretia ei taatusti ollut tuolloin olemassa, niin kyllä sille joku ihme voitiin taustalle laittaa, että se olikin olemassa.
Eli kirjoittettiinpa raamatussa mitä tahansa, niin se on uponnut kuin kuuma veitsi voihin niihin lukijoihin, jotka ovat olleet mahdollisia Jeesus-kultin myötäilijöitä.
>>> Ei ole mitään järkeä kirjoittaa kertomusta, jonka haluat ihmisten uskovan todeksi ja sitten itse osoittaa tarina legendaksi sijoittamalla se paikkaan, jota ei ole olemassa. >>>
Ei sillä varmaan ollut tuohon aikaan mitään merkitystä siinä kohderyhmässä, johon nuo jutut upposivat.
Ei heillä ollut googlea, eikä mitään muutakaan, jolla välineellä he olisivat voineet tarkistaa, että onko menneisyyteen sijoitettu tarina totta tahi ei ja eipä se varmaan olisi heitä kiinnostanutkaan.
Aivan samalla tavalla kuin kalevalaisessa runoudessa esiintyy keksittyjä, myyttisiä paikkoja ja vastaavasti myös todellisia, olemassa olleita paikkoja.
Esimerkiksi heprealaisten pako Egyptistä kertoo sen, että ei tuon ajan ihmisillä ollut mitään käsitystä mistään, eli vaikkapa jonkin alueen maantieteestä. He luulivat vaikkapa Siinain niemimaata loppumattomaksi aavikoksi, vaikka nyt kun karttaa katsoa, niin melkoinen ääliö on ollut se jumala, jolta kesti 40 vuotta ohjata ne ihmiset pois sieltä.
>>>> Väitän siis edelleen, että on paljon todennäköisempää, että evankeliumien maininnat Nasaretista alkujaan juutalaisille lukijoille kirjoitetussa tekstissä, osoittavat, että jotakin paikalla on ollut. >>>
Varmasti siellä on jotain ollut. Mutta todennäköisesti ei mitään sellaista, mistä uskoonsa pettyneiden juutalaisten myyttinen nuotiokirja kertoo.KaiAa kirjoitti:
Olkoon evankeliumien kirjoittajien täysjärkisyys eri juttu, vaikka siitä evankeliumien tekstissä jotakin todisteita olisikin. Tässä asiassa en kuitenkaan oikein kunnolla näe veli Bushmannin täysjärkisyyttä, vaikka hänen logiikkansa yleensä hyvin toimii. Hän on sitä mieltä, että jos joku kirjoittaa legendaa ihmeistä, joita ei veli Bushmannin mielestä kannata pitää totena, hän luonnollisesti voi lisätä kertoukseensa mitä vain muutakin paikkansa pitämätöntä, jos se kertomuksen kannalta on sopivaa, kuten juttua Nasaretista, jota ei veli Bushammin näkemyksen mukaan ollut olemassa.
Hyvä on, oletetaan, että joku kirjoittaa legendoja totena. Loogisesti tällainen henkilö nimenomaan ei lisää tapahtumapaikaksi kaupunkia, josta kaikki ensimmäiset lukijat olisivat tienneet, ettei sellaista ole olemassa. Ei ole mitään järkeä kirjoittaa kertomusta, jonka haluat ihmisten uskovan todeksi ja sitten itse osoittaa tarina legendaksi sijoittamalla se paikkaan, jota ei ole olemassa.
Väitän siis edelleen, että on paljon todennäköisempää, että evankeliumien maininnat Nasaretista alkujaan juutalaisille lukijoille kirjoitetussa tekstissä, osoittavat, että jotakin paikalla on ollut. Näin riippumatta siitä pitääkö kertomusta legendana vaiko pääosiltaan totena. Päinvastainen lukutapa on mielestäni huonoa historiallisen tekstin ymmärtämistä. Sitäpaitsi yleisesti ottaen evankeliumeissa mainitut paikkatiedot ovat realistisia ja löydettävissä.
Kai>>> Hyvä on, oletetaan, että joku kirjoittaa legendoja totena. Loogisesti tällainen henkilö nimenomaan ei lisää tapahtumapaikaksi kaupunkia, josta kaikki ensimmäiset lukijat olisivat tienneet, ettei sellaista ole olemassa. Ei ole mitään järkeä kirjoittaa kertomusta, jonka haluat ihmisten uskovan todeksi ja sitten itse osoittaa tarina legendaksi sijoittamalla se paikkaan, jota ei ole olemassa. >>>
Oikeastaan Kai voi lähestyä tätä asiaa lahkonsa uskonnollisen jäteaineksen kautta, eli miettiä että miten vaikkapa kreationistit ajattelevat, niin eiköhän se siitä ala purkautua.
Kunnon kreationisti, kuten nimimerkki yksi-usko, piut paut välittää tosiasioita, vaan hän pumppaa itseensä ajatuksia, jotka jokainen peruskoulun selvittänyt tietää huuhaaksi.
Se ei Yksi-uskoa haittaa, eikä tietenkään heitä, jotka tuottavat sitä aineistoa, jota Yksi-usko itseensä imee.
Kun Yksi-uskolle viittaa tieteellliseen tutkimukseen, joka on läpäissyt vertaisarvioinnin ja on suhteellisen varmasti oikeaa tietoa, niin hän linkkaa tänne vastineeksi uskonnollisen huuhaa-kanavan videon, joka suttuisalla olemuksellaan kumoaa 1000 tutkimusta.
On ihmisiä, joille tosiasiat eivät merkitse mitään ja tänä päivänä heitä on helppo löytää uskonnon alueelta, eli vaikkapa sinun lahkostasi.
Luuletko, että noin 2000 vuotta sitten tilanne olisi olennaisesti erilaisempi, eli että uskonnon harrastajat hirveästi olisivat kiinnostuneet tosiasioista, vai olisiko heille ollut tärkeämpää oman uskon vahvistus, keinoista viis?
Olet oikeassa siinä, että ei ole mitään järkeä kirjoittaa kertomusta, jota jonkun pitäisi pitää totena, mutta joka on helposti osoitettavissa täydeksi hevonpaskaksi ihan peruskoulun oppimäärän avulla ja nyt sitten mietit sinun lahkosi uskonveljiä, että eikös ole ihmeellistä, että he kirjoittavat kertomuksia, jotka ovat täydellistä huuhaata, mutta häiritseekö se heitä tai sitten sitä porukkaa, jolle se on laadittu?
Olit itse tulkkaamassa erästä tilaisuutta, jossa lähes jokainen esitetty väite oli valhetta, niin olivatko ne ihmiset siellä jotenkin vaivautuneita tai häiritsikö se asia ketään, edes sinua?
Ei tietenkään, koska sen oli tarkoitus vahvistaa teidän uskoanne, sinunkin.
Sinun oma lahkosi tuottaa joka päivä materiaalia, joka ei kestä mitään kriittistä tarkastelua, eli se on valhetta tai vääristelyä ja sinä ajattelet, että 2000 vuotta sitten uskonnollisia kertomuksia laatineet ihmiset olisivat olleet oikein erikoisen kiinnostuneita faktoista.bushmanni kirjoitti:
>>> Tässä asiassa en kuitenkaan oikein kunnolla näe veli Bushmannin täysjärkisyyttä, vaikka hänen logiikkansa yleensä hyvin toimii. Hän on sitä mieltä, että jos joku kirjoittaa legendaa ihmeistä, joita ei veli Bushmannin mielestä kannata pitää totena, hän luonnollisesti voi lisätä kertoukseensa mitä vain muutakin paikkansa pitämätöntä, jos se kertomuksen kannalta on sopivaa, kuten juttua Nasaretista, jota ei veli Bushammin näkemyksen mukaan ollut olemassa. >>>
No ensinnäkin ei niitä juttuja ole kirjoitettu meille ja ei kirjoittajilla ollut mitään käsitystä vaikkapa siitä, että mitä tarkoittaa totuus tai tarkistettava tieto, eli ei heidän maailmassaan ollut käsitteitä sepite tai fakta, vaan kaikki oli heille nykypäivän käsitteenä faktaa, olipa se sitten sepitettä tai ei.
Koko raamattu olisi jäänyt kirjoittamatta, jos jokainen esitetty väite olisi tarkistettu nykypäivän mittarien mukaan, eli ei sinne montaa jaetta olisi jäänyt jälkipolvien pällisteltäväksi.
Ja onko sillä mitään merkitystä tuon ajan ihmisille, koska nuo kaikki tarinat on laadittu pitkälti Jeesuksen kuoleman jälkeen ja niiden tarinoiden lukijoilla ei ole myöskään ollut mitään tietoa historian paikkojen tai tapahtumien luonteesta, eli yksikään ihminen tuolloin ei ole voinut tietää, että onko mitään Nasaretia ollut vuosikymmeniä sitten olemassa ja jos on ollutkin olemassa, niin ei heillä ollut tietoa, että millainen tuppukylä se on ollut.
Ja minusta perustelin aivan mainiolla logiikalla väitteeni. Tuohon aikaan ihmisten mielikuvituksessa kuolleita kyettiin herättämään henkiin, koska heillä ei ollut mitään käsitystä ihmisen fysiologiasta, vaan he uskoivat, että elämän henki on tärkeä asia elossaolemiselle, niin tokihan jokin poppaukko voi kuolleeseen sen laittaa takaisin ja niin kuollut on taas elävä. Sama taikauskoinen ajattelu taatusti teki paikoistakin heille totta, eli vaikka joku olisi oikeasti tiennytkin, että Nasaretia ei taatusti ollut tuolloin olemassa, niin kyllä sille joku ihme voitiin taustalle laittaa, että se olikin olemassa.
Eli kirjoittettiinpa raamatussa mitä tahansa, niin se on uponnut kuin kuuma veitsi voihin niihin lukijoihin, jotka ovat olleet mahdollisia Jeesus-kultin myötäilijöitä.
>>> Ei ole mitään järkeä kirjoittaa kertomusta, jonka haluat ihmisten uskovan todeksi ja sitten itse osoittaa tarina legendaksi sijoittamalla se paikkaan, jota ei ole olemassa. >>>
Ei sillä varmaan ollut tuohon aikaan mitään merkitystä siinä kohderyhmässä, johon nuo jutut upposivat.
Ei heillä ollut googlea, eikä mitään muutakaan, jolla välineellä he olisivat voineet tarkistaa, että onko menneisyyteen sijoitettu tarina totta tahi ei ja eipä se varmaan olisi heitä kiinnostanutkaan.
Aivan samalla tavalla kuin kalevalaisessa runoudessa esiintyy keksittyjä, myyttisiä paikkoja ja vastaavasti myös todellisia, olemassa olleita paikkoja.
Esimerkiksi heprealaisten pako Egyptistä kertoo sen, että ei tuon ajan ihmisillä ollut mitään käsitystä mistään, eli vaikkapa jonkin alueen maantieteestä. He luulivat vaikkapa Siinain niemimaata loppumattomaksi aavikoksi, vaikka nyt kun karttaa katsoa, niin melkoinen ääliö on ollut se jumala, jolta kesti 40 vuotta ohjata ne ihmiset pois sieltä.
>>>> Väitän siis edelleen, että on paljon todennäköisempää, että evankeliumien maininnat Nasaretista alkujaan juutalaisille lukijoille kirjoitetussa tekstissä, osoittavat, että jotakin paikalla on ollut. >>>
Varmasti siellä on jotain ollut. Mutta todennäköisesti ei mitään sellaista, mistä uskoonsa pettyneiden juutalaisten myyttinen nuotiokirja kertoo.Hyvä yritys, mutta ei kovin vakuuttava. Se, että uskovat mielestäsi ovat alttiita kirjoittamaan ja uskomaan mitä vain, sopii tuskin kauhean hyvin tähän juttuun ja paikannimet ovat aika lailla eri juttu kuin kreationismi.
Evankeliumeissa mainitaan kolmisenkymmentä paikannimeä. Ainon lähellä Salimia, Betsaida, Kaana, Kapernaum, Korasin, Genessaret, Nain, Nasaret, Galilea, Betania (Jordanin tuolla puolen), Jerusalem, Dekapolis, Gerasa, Betania (lähellä Jerusalemia), Kesarea, Sykar, Betesda, Perea, Betlehem, Jeriko, Beetfage, Golgata, Gabbata, Getsemane, Emmaus, Öljymäki, Egypti, Tyyro, Sidon, Filippuksen Kesarea ja Damaskus - kolmisenkymmentä paikkaa näin ilman tarkempaa selvittämistä. Jos näitä alat tutkia, huomaat paikkojen olevan erinomaisen realistisia, vaikka on joukossa sellaisiakin (esim. Gabbata), jota ei tietääkseni tunneta mistään tekstistä Raamatun ulkopuolelta. Gabbatan tapauksessa asialla ei ole mitään merkitystä, eikä mitään pohtimisen tai tutkimisen aihettakaan toisin kuin Nasaretin kohdalla. Pysyn kannassani, jonka mukaan evankeliumin Nasaret alun perin Palestiinassa asuville juutalaisille 60 -luvulla jKr kirjoitetussa tekstissä olisi huonosti sopiva, jos paikkaa ei olisi olemassa ja hyvin sopiva, jos kyseessä oli pieni merkityksetön paikka, joka syystä herätti kysymyksen: voiko Nasaretista tulla mitään hyvää.
Kai
Tuossa toisessa viestiketjussa toin esiin sen näkökulman, että kyse oli usein rehvastelusta ja liioittelemisesta. Raamatun kirjoittajat ja tarinan sepittäjät liioittelivat. Sillä keinoin tarina saatiin mielenkiintoisemmaksi ja koukuttavammaksi.
Saul tappoi 1000, mutta Daavid tappoi 10.000. Koko maailma peittyi tulvaveden alle. Rakennettiin torni, joka olisi valmistuessaan ulottunut Jahven taivaaseen asti. Aasi puhuu. Aasin leukaluulla hakataan kuoliaaksi 1000 miestä. 5000 miestä naiset sekä lapset ruokitaan viidellä leivällä ja kahdella kalalla. Vesi muutetaan viiniksi jne.
Saduissa liioittelu ei suinkaan ole kovinkaan tavatonta.- Eivät.usko
Kai Arasola:
"Vanhimmat löydökset asutuksesta on ajoitettu 9000 eKr. "
Suurin osa adventisteista ei Suomessa hyväksy tätä Kai A:n väittämää. Se johtuu siitä, että adventisteille on adventtikirkon toimesta valehdeltu tarkoituksella, että maapallollamme on ollut elämää vasta n. 6000 vuotta.- Yksi-usko
Täytyy sanoa, että luotan mieluummin Aapeli Saarisaloon, joka oli myös arkeologi ja muinaistutkija.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aapeli_Saarisalo Yksi-usko kirjoitti:
Täytyy sanoa, että luotan mieluummin Aapeli Saarisaloon, joka oli myös arkeologi ja muinaistutkija.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aapeli_SaarisaloAapeli taisi kyllä olla aukkojen kreationismin kannattaja, eli että Mooseksen kirjan alku on tapahtunut oikeasti, mutta miljoonia ja miljoonia vuosia sitten.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Aukkojen_kreationismi
No toisaalta potaskaa se on tuokin, vaikka siihen joku voi uskoakin.- Yksi-usko
bushmanni kirjoitti:
Aapeli taisi kyllä olla aukkojen kreationismin kannattaja, eli että Mooseksen kirjan alku on tapahtunut oikeasti, mutta miljoonia ja miljoonia vuosia sitten.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Aukkojen_kreationismi
No toisaalta potaskaa se on tuokin, vaikka siihen joku voi uskoakin.Onneksi pelastus ei ole kiinni mistään teorioista. Usko Jeesukseen vanhurskauttaa ja suun tunnustus tai kaste pelastaa. Pelastus on niin yksinkertaista, ei tarvitse osata eri teorioita.
Yksi-usko kirjoitti:
Onneksi pelastus ei ole kiinni mistään teorioista. Usko Jeesukseen vanhurskauttaa ja suun tunnustus tai kaste pelastaa. Pelastus on niin yksinkertaista, ei tarvitse osata eri teorioita.
>>> Onneksi pelastus ei ole kiinni mistään teorioista. Usko Jeesukseen vanhurskauttaa ja suun tunnustus tai kaste pelastaa. Pelastus on niin yksinkertaista, ei tarvitse osata eri teorioita. >>>
No ei se usko yhtenkään jumalaan sinua oikeasti pelasta mistään, vaan se on vain uskomus sen uskonnon kontekstissa, eikä sen kummempi kuin toinen uskomus jossain toisessa uskonnossa ja sen kontekstissa. Eli tuollaiset uskomukset ovat aivan samanarvoisia keskenään, joten se tarkoittaa sitä, että todennäköisesti yksikään niitä ei ole totta, koska ne ovat keskenään kaikki ristiriitaisia.
Toki jos uskoo maagiseen taikaveteen ja siihen, että pullahdus maagiseen taikaveteen saa jonkin jumalan mieltymään sinuun, niin ainahan niin saa uskoa, mutta kerropa se ihmiselle, joka ei näe sitä uskonnon väitteiden taikaviittaa esittämäsi typeryyden ympärillä, niin saat palkaksi ehkä säälivän hymähdyksen.- pyhpyhjapyh
bushmanni kirjoitti:
>>> Onneksi pelastus ei ole kiinni mistään teorioista. Usko Jeesukseen vanhurskauttaa ja suun tunnustus tai kaste pelastaa. Pelastus on niin yksinkertaista, ei tarvitse osata eri teorioita. >>>
No ei se usko yhtenkään jumalaan sinua oikeasti pelasta mistään, vaan se on vain uskomus sen uskonnon kontekstissa, eikä sen kummempi kuin toinen uskomus jossain toisessa uskonnossa ja sen kontekstissa. Eli tuollaiset uskomukset ovat aivan samanarvoisia keskenään, joten se tarkoittaa sitä, että todennäköisesti yksikään niitä ei ole totta, koska ne ovat keskenään kaikki ristiriitaisia.
Toki jos uskoo maagiseen taikaveteen ja siihen, että pullahdus maagiseen taikaveteen saa jonkin jumalan mieltymään sinuun, niin ainahan niin saa uskoa, mutta kerropa se ihmiselle, joka ei näe sitä uskonnon väitteiden taikaviittaa esittämäsi typeryyden ympärillä, niin saat palkaksi ehkä säälivän hymähdyksen.Valheesi ei hetkauta. EI YHTÄÄN.
pyhpyhjapyh kirjoitti:
Valheesi ei hetkauta. EI YHTÄÄN.
>>> Valheesi ei hetkauta. EI YHTÄÄN. >>>
MIkä valhe? Onko maaginen taikavedessä pulahtaminen valhe?
Mutta jotain sinussa tapahtuu, kun pitää pistää CAPS LOCK päälle. Selkeää hetkuntaa siis!- Yksi-usko
bushmanni kirjoitti:
Aapeli taisi kyllä olla aukkojen kreationismin kannattaja, eli että Mooseksen kirjan alku on tapahtunut oikeasti, mutta miljoonia ja miljoonia vuosia sitten.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Aukkojen_kreationismi
No toisaalta potaskaa se on tuokin, vaikka siihen joku voi uskoakin.>>Aapeli taisi kyllä olla aukkojen kreationismin kannattaja>>
Olet oikeassa. Se Aapelin kannattama aukkojen teoria ei ole Raamatunmukainen. Kts. video alla
http://www.tv7.fi/vod/player/41133/ - Yksi-usko
Yksi-usko kirjoitti:
Täytyy sanoa, että luotan mieluummin Aapeli Saarisaloon, joka oli myös arkeologi ja muinaistutkija.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aapeli_SaarisaloKorjaan kommenttiani: En kannata Saarisalon aukkoteoriaa. Alla oleva video tyrmää Saarisalon aukkoteorian:
http://www.tv7.fi/vod/player/41133/
- q.v
Tämänpäivän Nasarethmyytin kaupallinen ylläpito on tärkeää turismin kannalta.
Yksinkertaisesti lukemalla miten kyseistä kaupunkia kuvaillaan on selvää, ettei nykypäivän Nasareth voi olla sama paikka mikä mainitaan kristillisissä lähteissä.. Kyseisen kaupungin momentti piilee pyhiinvaellusturismissa ja sen viidessä Jeesuksen syntymäkirkossa. Viisi syntymäkirkkoa on ajatuksena absurdi, ainakin neljä, jollei kaikki ovat huijauksia, koska Jeesus ei voinut syntyä viidessä paikassa yhtäaikaa. Kyse on rahasta ja siinä ei ole mitään kummallista.
Jos Nasareth on ollut oikea paikka niin sen on täytynyt "muuttaa" aikojen kuluessa toiseen paikkaan. Tämä ei ole mitenkään tavatonta. - Kusetetut.kusettajat
Nykyjuutalaiset ovat edomilaisten=Eesaun jälkeläisiä. Eesau oli se veljeksistä, joka tarinan mukaan petettiin. Nämä nykyiset edomilaiset ovat pistäneet vahingon kiertämään ja nyt on heidän vuoronsa kusettaa. Eesaun jälkeläiset kusettavat kristittyjä ja matkaajia "pyhään maahan" houkutellaan kaikenlaisilla ns. pyhillä paikoilla. On täysin selvää, että kusetuksen takana on bisnes. Maailman kaikkien aikojen taitavimmat väärentäjät ovat olleet juuri nykyjuutalaisia.
- Yksi-usko
Matt. 1:1-17, jossa kerrotaan Jeesuksen sukuluettelo
"1 Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan ja Abrahamin pojan, sukuluettelo:
2 Abrahamille syntyi Iisak, Iisakille Jaakob, Jaakobille Juuda ja tämän veljet, 3 Juudalle Peres ja Serah, joiden äiti oli Tamar, Peresille Hesron, Hesronille Ram, 4 Ramille Amminadab, Amminadabille Nahson, Nahsonille Salma, 5 Salmalle Boas, jonka äiti oli Rahab, Boasille Obed, jonka äiti oli Ruut, Obedille Iisai 6 ja Iisaille Daavid, kuningas.
Daavidille syntyi Salomo, jonka äiti oli Urian vaimo, 7 Salomolle Rehabeam, Rehabeamille Abia, Abialle Asaf, 8 Asafille Josafat, Josafatille Joram, Joramille Ussia, 9 Ussialle Jotam, Jotamille Ahas, Ahasille Hiskia, 10 Hiskialle Manasse, Manasselle Amos, Amosille Josia 11 ja Josialle Jekonja ja tämän veljet Babylonian pakkosiirtolaisuuden aikoihin.
12 Kansan pakkosiirron jälkeen Jekonjalle syntyi Sealtiel, Sealtielille Serubbabel, 13 Serubbabelille Abihud, Abihudille Eljakim, Eljakimille Asur, 14 Asurille Sadok, Sadokille Jakin, Jakinille Elihud, 15 Elihudille Eleasar, Eleasarille Mattan, Mattanille Jaakob 16 ja Jaakobille Joosef, Marian mies. Maria synnytti Jeesuksen, jota sanotaan Kristukseksi*.
17 Sukupolvia on siis Abrahamista Daavidiin kaikkiaan neljätoista, Daavidista pakkosiirron aikaan samoin neljätoista, ja siitä taas neljätoista Kristukseen."
Kuten huomaat, niin juutalaiset ovat Jaakobin jälkeläisiä. Jeesus oli myös juutalainen.
- Yksi-usko
>> Eesau oli se veljeksistä, joka tarinan mukaan petettiin.>>
Eesau oli myynyt esikoisuutensa Jaakobille. Niin halpana Eesau piti esikoisuuttaan.
1 Moos. 25:27-34
"Esau myy esikoisoikeutensa
27 Kun pojat varttuivat, Esausta tuli taitava metsästäjä ja erämies, mutta Jaakob oli rauhallinen ja viihtyi kotosalla. 28 Koska Iisak söi mielellään riistaa, hän rakasti enemmän Esauta, mutta Rebekalle oli Jaakob rakkaampi.
29 Kerran, kun Jaakob valmisti keittoa, Esau tuli väsyneenä metsästysretkeltään 30 ja sanoi Jaakobille: "Anna vähän tuota ruskeaa, tuota ruskeaa keittoa, minä olen ihan lopussa." Tästä syystä hän sai nimen Edom*. 31 Mutta Jaakob sanoi: "Myy minulle ensin esikoisuutesi." 32 Esau sanoi: "Minä varmaan kohta kuolen. Mitä hyötyä minulle on esikoisuudesta?" 33 Jaakob sanoi: "Vanno minulle ensin." Niin Esau vannoi ja myi Jaakobille esikoisuutensa. 34 Sitten Jaakob antoi hänelle leipää ja papukeittoa, ja Esau söi ja joi, nousi ja meni tiehensä. Niin vähäarvoisena hän piti esikoisuuttaan." - edddddddddddddddd
Eikä missään pienessä kaupungissa vaan isossa (polis) sellaisessa. Toki lähistöllä oli suuri roomalainen kaupunkin Seforis.
Todellisuudessa paikassa oli vain hautausmaa ja muutama talo. Liioitellaan vahvasti.
Sama asia kun Jeesusta vain vaivoin muistetaan juutalaisessa kirjallisuudessa ja historiassa.- Yksi-usko
>>Jeesusta vain vaivoin muistetaan juutalaisessa kirjallisuudessa ja historiassa. >>
Tämä johtuu siitä, että suurin osa juutalaisista ovat kieltäneet Jeesuksen. Tosin nykyään tilanne on muuttumassa, kun juutalaiset ottavat Jeesusta vastaan. Heidän silmiltään otetaan verho pois. Niin kuin meidän kristittyjenkin siinä mielessä, että ymmärrämme Raamatun juhlakalenterin myötä myös sen, että meidänkin juuremme tulee olla juutalaisuudessa. Ei siis pakanuudessa, jota kristinuskoon on sekoitettu niin valtavasti. - ei_tarpeen
Yksi-usko kirjoitti:
>>Jeesusta vain vaivoin muistetaan juutalaisessa kirjallisuudessa ja historiassa. >>
Tämä johtuu siitä, että suurin osa juutalaisista ovat kieltäneet Jeesuksen. Tosin nykyään tilanne on muuttumassa, kun juutalaiset ottavat Jeesusta vastaan. Heidän silmiltään otetaan verho pois. Niin kuin meidän kristittyjenkin siinä mielessä, että ymmärrämme Raamatun juhlakalenterin myötä myös sen, että meidänkin juuremme tulee olla juutalaisuudessa. Ei siis pakanuudessa, jota kristinuskoon on sekoitettu niin valtavasti.Juhlakalenterit voi unohtaa....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516926Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6803008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.203955