Autoni on 15 vuotta vanha(Mazda 323) ja sisämelu on melkoisen kova jo satasen vauhdissa. Onko kellään kokemusta lisä-äänieristeiden asentamisesta? Mitkä ovat krittisimmät paikat esim. ovet vai lattia? Jos tietoa löytyy niin olisi mukava tietää lisää! Kiitos!
Lisä-äänieristys
12
3851
Vastaukset
laitoin noin 30 v sitten muistaakseni 2,5 neliömetriä äänenvaimennusmattoa lattiaan, oviin, sivupelteihin. Mittasin melut ennen ja jälkeen asennuksen. Hyvällä tahdolla saattoi erottaa 1 desibelin pienenemisen melussa...
- Jamppa1
saa varmasti hiljaisemman kun sen eristää kunnolla. Senkin voi tehdä väärin kuten mm. sitroenin esimerkki osoittaa.
Tarvitaan kahta erilaista materiaalia: Bitumimattoa ja eristemattoa (tavallaan vaahtoa, eli pehmeää)
Bitumimatto on raskasta, mielellään 4mm paksua ja vähentää koripellin värähtelyä eli "räminää". Eriste taas vähentää alustan ja moottorin äänien pääsyä matkustamoon.
Bitumimattoa voi laittaa myös märkiin paikkoihin kuten oviin toisin kuin eristettä joka ei saa kastua.
Suuret tasaiset peltipinnat kuten rintapelti, lattiat, takaluukun pohja tms kannattaa eristää siten että liimataan bitumimatto ja päälle eriste. Bitumimatto kannattaa hommata toiselta puolelta valmiiksi tarttuvana ja lämmittää lämpöpuhaltimella tai vaikka hiustenkuivaajalla koska on tärkeää että se myötäilee pellin muotoja. Liian paksuja eristeitä ei kannata laittaa koska auton verhoiluja voi olla hankala saada asettumaan, itse jouduin jonkin verran muokkaamaan lattiaverhoiluja.
Niin ja tärkeintä on että puhdistat ja kuivaat pinnat kunnolla ja suihkutat eristämisen yhteydessä peltipinnoille (eristämättömille alueille) kotelosuojaa, hyvä aine on esim. Tectyl ML.
Näillä alkuun. - Inquieto -86
Omaan Corollaan (´90) laitoin ovien sisään äänieristemassaa muutaman millin kerroksen, ja päälle biltsun eristelevyä (2cm paksu, toisella puolella liima ja toisella folio). Takakonttiin massa, bitumi ja eristelevyä, ja johan hiljeni. Pohjasta tulevia ääniä en ruvennut eristämään, ainakin corollassa riitti em. vaimennus. Hifiasennuksiin tms. tarvitaan jo hieman järeämmät vaimennukset, ainakin vanhemmassa autossa...
- Jamppa1
hyvin mutta vaahtoeristettä ei missän tapauksessa pidä laittaa oviin tai muihin märkiin tiloihin koska se imee vettä kuin pesusieni ja kiihdyttäää ruostumista. Massaa en ole ikinä käyttänyt taas sen takia että se yleensä estää ruostumisen havaitsemisen ja nopean pysäyttämisen.
- LostBoy-86
Jamppa1 kirjoitti:
hyvin mutta vaahtoeristettä ei missän tapauksessa pidä laittaa oviin tai muihin märkiin tiloihin koska se imee vettä kuin pesusieni ja kiihdyttäää ruostumista. Massaa en ole ikinä käyttänyt taas sen takia että se yleensä estää ruostumisen havaitsemisen ja nopean pysäyttämisen.
Missä autossa ovet ovat sisältä märät??
Anteeksi, mutta en oikein ymmärtänyt kommenttiasi.
Tyhjänä seisovan auton sisätiloissa on melko paljon kosteutta, mutta tietääkseni ovien sisäpuolet eivät ole merkittävästi kosteammat kuin muu sisusta.
Pahvi/puristekalvoiset kaiuttimet eivät kestä liiallista kosteutta, silti niitä asennetaan oviin.
Että se siitä. Hyvin on omassa autossa toiminut, eikä siitä massatakaan haittaa ole ... - LostBoy-86
LostBoy-86 kirjoitti:
Missä autossa ovet ovat sisältä märät??
Anteeksi, mutta en oikein ymmärtänyt kommenttiasi.
Tyhjänä seisovan auton sisätiloissa on melko paljon kosteutta, mutta tietääkseni ovien sisäpuolet eivät ole merkittävästi kosteammat kuin muu sisusta.
Pahvi/puristekalvoiset kaiuttimet eivät kestä liiallista kosteutta, silti niitä asennetaan oviin.
Että se siitä. Hyvin on omassa autossa toiminut, eikä siitä massatakaan haittaa ole ...Siis massasta...
- Jamppa1
LostBoy-86 kirjoitti:
Missä autossa ovet ovat sisältä märät??
Anteeksi, mutta en oikein ymmärtänyt kommenttiasi.
Tyhjänä seisovan auton sisätiloissa on melko paljon kosteutta, mutta tietääkseni ovien sisäpuolet eivät ole merkittävästi kosteammat kuin muu sisusta.
Pahvi/puristekalvoiset kaiuttimet eivät kestä liiallista kosteutta, silti niitä asennetaan oviin.
Että se siitä. Hyvin on omassa autossa toiminut, eikä siitä massatakaan haittaa ole ..."Missä autossa ovet ovat sisältä märät??"
Pääsääntö on että sellainen auton auton ovi missä on avautuva ikkuna on ns. avoin kotelorakenne. Oven sisään pääsee siis vettä lähinnä ikkunan tiivisteistä ja se valuu ulos poistorei'istä oven alaosasta. Jotta vesi ei valuisi ovipahvia pitkin lattialle tai kaiuttimiin tms. on ovessa eristemuovi joka ohjaa veden ovikotelon pohjalle ja sieltä ulos jos ne reiät muistetaan pitää auki.
"Hyvin on omassa autossa toiminut, eikä siitä massatakaan haittaa ole ..."
-Varmasti toimii mutta alla muhii kivasti kaikki ruosteet ja jos tatina on värillistä niin ruostetta on vaikea havaita ennenkuin jokavuotinen vasara sujahtaa siitä läpi. - LostBoy-86
Jamppa1 kirjoitti:
"Missä autossa ovet ovat sisältä märät??"
Pääsääntö on että sellainen auton auton ovi missä on avautuva ikkuna on ns. avoin kotelorakenne. Oven sisään pääsee siis vettä lähinnä ikkunan tiivisteistä ja se valuu ulos poistorei'istä oven alaosasta. Jotta vesi ei valuisi ovipahvia pitkin lattialle tai kaiuttimiin tms. on ovessa eristemuovi joka ohjaa veden ovikotelon pohjalle ja sieltä ulos jos ne reiät muistetaan pitää auki.
"Hyvin on omassa autossa toiminut, eikä siitä massatakaan haittaa ole ..."
-Varmasti toimii mutta alla muhii kivasti kaikki ruosteet ja jos tatina on värillistä niin ruostetta on vaikea havaita ennenkuin jokavuotinen vasara sujahtaa siitä läpi.Heh, ei ollut tarkoitus tappelemaan ruveta...
Itselläni varmaan on vähemmän kokemusta kyseisistä asioista, joten kommenttejani ei kannata niin vakavasti ottaa.
Huomasin vaan kaiuttimia vaihtaessani, että edelliset kaiuttimet olivat ns. pahvikalvoilla,
ja oven sisällä olevaan suojamuoviin oli revitty reijät, jotta kaiuttimet oli saatu mahtumaan.
Lisäksi ovissa oli tätä em. vaimenninta, ja vaikka auto oli muutaman päivän ollut ulkona sateessa, ei ovien sisällä ollut vettä, eikä levy ollut edes kostea. Mutta se siitä... - Jamppa1
LostBoy-86 kirjoitti:
Heh, ei ollut tarkoitus tappelemaan ruveta...
Itselläni varmaan on vähemmän kokemusta kyseisistä asioista, joten kommenttejani ei kannata niin vakavasti ottaa.
Huomasin vaan kaiuttimia vaihtaessani, että edelliset kaiuttimet olivat ns. pahvikalvoilla,
ja oven sisällä olevaan suojamuoviin oli revitty reijät, jotta kaiuttimet oli saatu mahtumaan.
Lisäksi ovissa oli tätä em. vaimenninta, ja vaikka auto oli muutaman päivän ollut ulkona sateessa, ei ovien sisällä ollut vettä, eikä levy ollut edes kostea. Mutta se siitä..."Heh, ei ollut tarkoitus tappelemaan ruveta... "
-Ei tietenkään sun jututhan on ihan sinänsä asiallisia kuten yleensä niillä jotka viitsivät rekisteröityä tai käyttää aina samaa nimimerkkiä.
"oven sisällä olevaan suojamuoviin oli revitty reijät, jotta kaiuttimet oli saatu mahtumaan."
-Tuo pitäisi tehdä niin että leikkaa muovista palan pisa ja taiteilee kaiuttimen taakse oikean muotoisen muovin ja jeesusteipillä tiiviiksi. Itse olen väsännyt noita muoveja jätesäkeistä, se tuntuu toimivan mukavasti. Tosi usein lammikot lattialla johtuvat huonoista muoveista.
"vaikka auto oli muutaman päivän ollut ulkona sateessa, ei ovien sisällä ollut vettä, eikä levy ollut edes kostea."
-Jotkut on tiiviimpiä kuin toiset, yleensä mitä vanhempi ja kovempi tiiviste, sitä paremmin "virtaa" Tuossa syksyllä olin ostamassa kakkosgolffia ja siinä lattialla oli oikein kunnolla vettä eikä myyjä osannut sanoa syytä. Arvelin että muovi oisi reunasta irti ja avasin ovipahvit. Siellä ei ollut ollenkaan muovia, sensijaan ovipahvin sisäpuoli oli kivasti vettynyt...
- kokemus
Meikäläisellä vanha Nissan Sunny N13. Jumalaton mekkala maantievauhdissa. Lisä-äänieristettä lattiassa, ovissa, peräkontissa kauttaaltaan, peräkontin luukussa. Lopputulos, ei mitään apua.
Annas olla. Vaihdoin laadukaat talvirenkaat, Continental WinterViking 1, sitten alle laadukas pakoputkisto ja kas! Autosta tuli käsittämättömän hiljainen. Ei meinaa ollenkaan samaksi autoksi tunnistaa!
Heitä halpis- ja uusiorenkaat mäkeen, niistä lähtee suurin osa autosi melusta. Heitä mäkeen myös ne halvat Mufflexin pakoputket, niillä ei tee mitään. - Velho_Hki
Aika kumma juttu. Kukaan ei jostain syystä ole ottanut huomioon pyöräkoteloita, joiden pellin kautta tulee huomattavan suuri osa rengasmelusta. Mutta aikaisemmat muut keinot on ihan hyviä. Bitumimattoa kosteisiin "tiloihin" (ovi kotelo) ja äänieristemattoa sisätiloihin. Jos oikeasti haluaa äänieristää auton, niin pitäisi olla dB-mittari, ihmisen korva, kun on mikä on...
- kokemus
Pyöränkoteloita on vaikea eristää matkustamosta käsin, ne on usein tukittu jo tehtaalla eristeillä, tai sitten rako on liian pieni minkään sortin eristeille.
Ulkopuolelta pyöränkoteloita voidaan eristää parhaiten juuri sisälokareilla, ja niiden sisäpinnalle liimattavalla bitumimatolla.
Desibelimittari olisi kieltämättä hyvä apuväline, mutta ei se ihmisen korvaa voita. Vaikka äänenpaine ei laskisikaan, sen sävy saattaa muuttua merkittävästi lisäeristyksen myötä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164