buutissa mounttaaminen ilman fstabia

miten.poistetaan

pakko tunnustaa, olen unohtanut miten tein tempun. aikanaan lisäsin partition levyn loppuun, tein ext4:n ja laitoin filesysteemin mounttaamaan automaattisesti buutissa.

mitään ei kuitenkaan ole /etc/fstab -tiedostossa, eli sinne en ole laittanut riviä.

miten ihmeessä olen saanut tämän tehtyä? dumpe2fs näyttää partition labelin, mutta ei muuta. missä muualla mount voidaan määrittää kuin /etc/fstab -tiedostossa?

yritin kyllä guuglailla, mutta aina vain löytyy ohjeita, että määrittele mount point fstabissa. Kysyn tätä siksi, että haluan saada automaattisen mounttauksen ko. partitiolta pois päältä.

6

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyyohjeita

Googlaa hieman tarkemmin:
      "how to mount without fstab"

• paljon_vaihtoehtoja

Voihan sen tehdä missä tahansa skriptissä, mikä löytyy: kirjottaa vaan mount-komennon sinne. Eli joudut kyllä itse muistelemaan mitä todellisuudessa on tullut editoitua. Veikkaan että löytyy /etc/init.d/rc.local:sta, mutta voi olla muuallakin.. fstab on vain hyvä tapa, ei sitä ole pakko noudattaa, vaikka itsepähän siinä ongelmia silloin kerjää!

• miten.poistetaan

En ole editoinut skriptejä, eli olen antanut jonkun komennon. Greppasin etc:n varmuuden vuoksi. On hämärä muistikuva että työkalu olisi ollut tune2fs:n tapainen perustyökalu, mutta en millään saa päähäni mikä. Tai sitten muistan aivan väärin. Skriptejä kuitenkaan en olisi editoinut, koska saman tien olisin voinut editoida fstabiakin.

Totta on että on huono käytäntö tehdä mount ilman fstabia.

• miten.poistetaan
    • tuhatmounttii

Bootlooderi "boottaa" kernelin? kernel oletuksena (ilman parametrejä) init nimisen tiedoston jne... Eli jos jotain bootataan niin se on jo mountattu? loppu "hienosäätöö".

• Root osio ilmoitetaan kernelille parametrin välityksellä. Itse kerneli voi olla muulla levyllä. Kone käynnistyy vaikka /etc/fstab puuttuisi. Jos lataaja ei kerro kernelille mikä on root yritetään varmaan käynnistystä /dev/sda1... lataaja (grub) lukee yleensä linux /boot/vmlinuz-4.... root=/dev/sda1 tai jotain vastaavaa grub.cfg tiedostosta. Riviä voi editoida tyyliin (hdx,gpt2)/vmlinuz... root=/dev/sdxx Tuo tietysti vain esimerkki, miten koneen saa käynnistymään eri levyllä olevalla kernelillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1244
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1098
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      824
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      820
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      760
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      695
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      672
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60