Von karmanin ilmiö. Oma vene on täysin mahdoton. Vesi linjassa leveys 1,6 m. Ja hyvin loiva v pohja .Perä on siis suora. Moottori sähköperämoottori 55lbs.
Esim 40 hv bensa koneella ei tullut asiaa koskaan huomanneeksi se oli silloin nuorempana. Kiemurtelu on ihan joka nopeudella mitä pieni teho nyt nopeutta edes pahemmin muuttelee. Korjauksien suuruudella yms ajoituksillacei ole merkitystä sillä kiemurtelu on paha,siitä ei sen enempää ohjsiluista ja jotkin ämpäri jarrut ei tule kysymykseen missään muodossa. Moottori on keskellä ja eri korkeuksia joten ongelma ei ole siinä.
Onko kokeiltu laittaa pohjaan taka reunaan esim 10 cm välein 1 mm paksuja n10 cm pitkiä 5cm eviä? Estäisi perän sivuliikettä kenties?
Perään ei oikein voi tehdä purjeveneen pitkää rakennettakaan. Trimmit tasot on ämpäri tason jarrut joita ei tehdä.
Kiemurteleva vene ongelma on kyllä maailman laajuinen veneen kokoon katsomatta . Isokin alus menettää ohjattavuuden. Jokin ihme spoileri veneen perän leveydelle estämään ohjaamaan von karmanin ilmiön ? Tuskin on helppo mutta edes helpottamaan liikkumista kikkaa kaipaisin. Pitkää köliä ei tule myöskään liukuvaan veneeseen. Liukuu vielä myöhemmin isomman sähköperämoottorin johdosta mutta ei 2017 kesällä.
Silläkin ajetaan hitaasti ja kiemurtelu on silloin varmaankin läsnä ellei nyt jotain tule keksittyä .
Kiemurtelun poisto?
23
2551
Vastaukset
- vortexstreet
Laita vain yksi evä eikä monta pientä. Paljon vähemmän vastusta ja estää tehokkaammin kiemurtelun. Mitä taaemmmaksi sen saat sitä tehokkaammin se toimii. Hyvin muotoillun evän vastus on isompanakin aika olematon, ellei saa ilmaa sekaan eli sijaitsee siten ettei ventiloi.
Jos sähköperämoottorin sijainnin takia ei mitenkään yhdellä onnistu niin sitten kaksi. Sitä ennen kannattaa kuitenkin mieluummin kokeilla epäsymmetristäkin sijaintia, tai laittaa se evä suoraan moottoriin eikä veneeseen, niin saa vain yhden ja vieläpä taaemmaksi. - fiskebåt
Se on nuo latteat kantavat perät jotka aiheuttavat kiemurtelua varsinkin sivumyötäisillä. Nykyinen venemalli on tehty painaville moottoreille ja allonnopeutta suuremmille nopeuksille. Runkomuoto on tehty saavuttamaan ja halkaisemaan allon ei myötäilemään sitä. Tällainen runkomuoto ei yksinkertaisesti toimi kun aallot saavuttavat veneen takaa. Rungon vedenalaisen osan tulee olla symetrinen siten että aallon liike korjaa ohi kulkiessaan itsekseen suunnanmuutoksen. Vanhoissa tasaperäisissäkin veneissä tätä oli enemmän ajateltu kun ei ollut tarvetta painavaa moottoria kantavalle perälle. Hanki moottorille sopiva vene tai lisää painoa perään ja lisää vauhtia. Köli kyllä toimii maltillisilla nopeuksilla, mutta isommassa nopeudessa se kampeaa itseään pintaan ja saa veneen käyttäytymään arvaamattomasti. Maltillinen köli muutamasta viiteen sentiin korkeudeltaa voisi helpottaa. Huonosti toimivaa runkoa on vaikea millään kikoilla korjata, harmi, jonkinlainen purjevenemäinen peräjatke saattaisi toimia, tiedä häntä.
- Käärmeluotisuoraksi
Paluu ongelmaan .Mitään ei vaihdeta mihinkään ,kone ja vene pysyy mutta akun kenties vaihdan lifepo4 160ah , painoa lähtee pois perästä n 15kg ja saa ajaa tyhjemmäksi.
Mitäs jos veneen sivuille liimaa n 5cm vedessä olevat muovi soirot ja n 2m matkalle molemmin puolin. Veneen sivut on liki pystysuorat . Eivät vastusta menoa juurikaan.
Mitähän vaikuttaa jos moottoria siirtää taaemmas 40-50cm? Hmm ainakin menee mahdottomaksi painon siirtyminen veneessä jos keula syvenee niin potkuri haukkoo ilmaa,ei toimi.
Mitä vaikuttaa isompi evä itse moottorissa? Enempi rasittaa varmaan moottorin kiinnitystä mutta kestä varmaankin sen mutta vaikutus kiemurteluun?
Keskelle köliä ei voi mitään laittaa kun rullat on trailerissa siinä kohtaa .
Isompi evä taakse esim metrinpäähän tangon varaan?
On se tämä veneiden yleinen hidas ajo kiemurtelu von karman pirullinen ongelma.
Karmanin ilmiöön varmaankin vaikuttaisi jos liimaisi perään vesilinjaan pyöristys kappaleen joka nousisi ylöspäin estäen sen pyörteilyn veneen perässä ,ne karmanin pyörteet. Arvoitus vain on kaarevan osan pituus perästä,20cm? N 40asteen kulmassa pintaa kohden. Veneen perä on syvimmillään veden alka jotain 13-15cm ja sivuilla hieman vähemmän. Kumman näköinenhän se olisi trailerilla mutta pieni riesa jos vene kulkisi suoraan. Nyt pyörähtää pienellä alueella ellei korjaile puolelta toiselle jatkuvasti. Todella raivostuttavaa ja liikkeiden korjausta on harjoitettu riittävästi,osaan sen mutta kiemurtelu on valtavaa. - olioprogram
Entä jos muutat veneen etuvetoiseksi? Vedät moottorilta kardaaniakselin veneen keulaan ja potkuri sinne noin metri keulasta eteenpäin. Vieläköhän kiemurtelee?
- lkjhg567
Kannattaisikohan oppia lukemaan ja ymmärtämään tekstiä ennen vastausta.
Kyseessä on sähköperämoottori. - basseboot
No helpompi vaan. Laita kone keulaan niinku on american bassiveneissäkin on. Ei täält kai mittä bassei saahha, mutta ahvenata ahvenata. Se on makoisa kala, vaikka voissa paistas, sano! Isoo kyrmyniskaa juu, niinku bassia pukkaa. Paa isokokonen ämyri sinne mistä jytkää bassoa, ni sit on vähä niinku bassiboatti ku american jimi sanos.
- Båt_mestare
Olen ratkaissut vastaavan ongelman laittamalla veneenmittaisen, metrin syvyisen kölin filmivanerista. Kiemurtelu loppui.
- An.kerias
Itse ajan vain pitkissä ja kapeissa kanavissa, joissa vene ei mahdu kiemurtelemaan.
Luikuvaa tasapohjaista venettä ei ole suunniteltu ajettavan hitailla nopeuksilla. Hitaille nopeuksille uppoumarunkoinen pitkäkölinen vene on paras. Eli kiemustelu ei lopu ennen kuin veneen malli muuttuu.
- laventelilullaa
Korjautuiko ongelma? Laita evä keulaan. Jos vene lähtee liukuun , evä irtoaa vedestä eikä haittaa menoa. Nimittäin ehkä se ei olekaan perä joka kiemurtelee vaan keula.
- evät.perään
Lentääkö takaperin heitetty tikka mielestäsi suoraan?
Evä veneen keulasta toimii täsmälleen samoin, ja samanlaisin seurauksin samasta syystä.
Kiemurtelu ei liity von karmanin ilmiöön, vaan paineeseen veden veneen perälautaa vasten.
Teoria kulkee kai osapuilleen niin että kun käännät kulkussuunnassa vasemmalle, perämoottori kääntyessään imee vettä oikealta puolelta ja lisää painetta vasemmalle ja tämä paine-ero kääntääkin venettä oikealle ja vasta kun käännät enemmän potkurivirran suunta riittää voittamaan painevaikutuksen ja vene kääntyy sitten oikein kunnolla.
Joo , et selviydy sillä että ohjaat hieman "vikasuuntaan", ilmiö kun on lisäksi osittain epäsäännöllinen.
Tietysti ymmärrät jo että kun nopeus nousee niin paljon että virtaus irtoaa peräpeilistä, kiemurtelu loppuu ja myös että vakausevät on oltava tosi isoja.
Ehdottaisin tuon "etuvedon" lisäksi kokeilla moottorin siirtämistä keskilinjan sivuun, (reilusti), jolloin paine olisi jatkuvasti toiseen suuntaan epäsymmetrinen ja saattaisi rauhoittaa menoa.- Lisääideaa
Jos se on noin, niin lääkkeenä voisi olla erillinen peräsin ja jättäisi sen moottorin kääntelyn kokonaan.
- V-8bensaok
Minulla on 21 jalkainen liukuva vene. Apumoottori, joka ei käänny on aivan vasemmassa reunassa. Ei kiemurtele ollenkaan. Ohjaus tapahtuu vetolaitteella.
- Naamakulatetähkälläasenn
Voi jumaleisson! En ole kokeillut ollenkaan sivuasennusta! Millilleen keskellä suorassa mitattuna ja katsottuna on eri kulmilla . Nyt tuli pitkä talvi odottaa testiä. Tupla moottori asennustakin mietin erisuuntiin vain potkurit kumoamaan vääntöä.
- D4-260-DPH
Duopropissa myös kiemurtelu kompensoituu. Mulla menee 6 solmuun asti suoraan, 6-7 kiemurtelee, lujempaa ei kannata uppistellakaan. 8,3 m liukuva
- Frankkeri
Voi yhdyssana
- Ongelmapysyy
Kiemurtelu on vaikea vähennettävä. Miksiköhän ihmiset vittuilee kun kysyy asioita.
- IlmanFittuilua
Ei se oo helppoa. Kysy vaikka käärmeeltä.
- Anonyymi
Jäänyt veneily koko kesältä juuri kiemurtelun tähden. Myyn veneen pois ja ostan pienemmän soutuvenemallisen puksuttajan joka sähköistetään isolla akustolla ja aurinkopaneelilla varustettuna.
- Anonyymi
Minulla on 8m liukuva vene ja se alkaa kiemurrella hitaissa nopeuksissa. Olen ratkaissut ongelman laittamalla pystysiivet trimmilevyyn kiinni. Kun vene laskeutuu pintaliuusta, alkaa pystylevyjen vaikutus rauhoittamaan keulan sivuttaisliikettä, sitä voi tehostaa laskemalla trimmilevyt alas. Olen ajanut muutaman kesän ja todennut että trimmit ei ole rasittuneet eikä löystyneet runkokiinnityksistä. Voit katsoa lehtiartikkelin asiasta Googlaa Uusi Lahti Tänä kesänä vene kulkee suorempaan.
- Anonyymi
Tasaisessa veneen perässä pyörii aikapaha imuaalto, joka imee vettä vuoroin kummaltakin puolen ja se aiheuttaa kiemurtelua. Pinta liu¨ussa se imu loppuu, jolloin myös kiemurtelu loppuu. Laita joku riittävän iso alumiinilevy köliin peräsimeksi, niin ainakin vähenee.
- Anonyymi
Minunkin vene 'kiemurtelee' alle 7kn nopeuksilla mutta ei siitä mitään ongelma synny, kun ei liikaa yritä korjata sitä. Ongelma on liian läheltä ohittavat purjeveneet.
- Anonyymi
Eikö niitä merten raggareita saada millään kuriin.
Terrorisoivat niillä purjeveneillään pahaa aavistamatonta moottoriveneilijä parkaa ja aiheuttavat suurta epäjärjestystä vesillä.
Meidän on pikaisesti otettava yhteyttä kansanedustajaamme ja pyydettävä heitä tekemään lakialoitteen ja lain, jolla saatetaan nuo holtittomat purjeveneilijät vastuuseen vesiliikenteen vaarantamisesta.
Kyä se näi on
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih547168Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113314Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1421605Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2451424- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 891220
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124