Sunnuntain pyhyys

Missä kohtaa Raamattua sanotaan että sunnuntai on pyhäpäivä?

26

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PastoriVesku

Alkusrk otti tavakseen kokoontua sanan ja sakramenttien viettoon pääosin Jeesuksen ylösnousemuksen päivänä eli sunnuntaina. Päätös tehtiin yhteisesti mutta vapauden vallitessa. Lepopäivän pyhittäminen juutalaisuudessa oli poissa raiteilta - ja sen sapatin eli lauantain vietto ei samana kuulu enää kristityille. Sen on Kristus itse lakkauttanut. Miksi ja miten kristityt viettävät pyhäpäivää, kerrotaan esim. Lutherin selityksessä 3. käskyyn.

• Ja missäs kohtaa Raamattua sanotaan että sanan ja sakramenttien viettoon kokoonnuttiin pääosin sunnuntaina? Tietääkseni Raamatussa mainitaan tasan yhden kerran, Apt. 20:7, että seurakunta oli koolla viikon ensimmäisenä päivänä:

" Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka."

Emme voi yhden jakeen perusteella väittää, että kyseessä olisi ollut vakiintunut tapa. Syykin kokoukselle kerrotaan tuossa jakeessa, Paavali oli seuraavana päivänä lähdössä pois. Ei kerrota, että olisi kokoonnuttu viettämään lepopäivää tai juhlistamaan ylösnousemusta. Sakramenttien viettämisestäkään ei sanota mitään, leivän murtaminen tarkoittaa UT:ssa tavallista syömistä.

Ja milloin ja millä valtuudella tuo päätös tehtiin? Missä kohtaa Raamattua kerrotaan tuosta yhteisestä päätöksestä? Sanot että sapatin on itse Kristus lakkauttanut. Missä kohtaa Raamattua sanotaan että Kristus lakkautti sapatin? Väitän, että ei missään.

• Lukekaapa

Ei sanota! Sapatti, eli lauantai on Jumalan pyhittämä lepopäivä.

• aloitaalusta

Koska viimeksi sait syntisi anteeksi?

• KerroTeuvo

Kerropa milloin itse sait syntisi anteeksi Teuvo?

• Lukekaapa

Jaak. 1:17 "Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa."

Lepopäivää ei Jumala ole siirtänyt mihinkään. - Sen on ihminen tehnyt tottelemattomuudessaan!

Jos päivä olisi muutettu, olisi Jumalan kirjoitettava kivitaulutkin uusiksi. Onko kirjoittanut??

• Jeesukseenluottava

Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
      Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
      Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.
      Gal 4:9-11

• Tässä ei sanota että te otatte vaarin sapatista, ja se on paha asia. Puhutaan vain pakanoiden päivistä ja kuukausista joita he seuraavat.

• Israelissa juutalaiset viettävät sapattia, kristityt sunnuntaita ja muslimit perjantaita.

• Kysymys kuuluukin, miksi kristityt viettävät sunnuntaita, kun Raamatussa ei siihen ole mitään ohjetta?

• " Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka."

'Ensimmäinen päivä.' ... tässä halutaan kumota alkuperäinen maailman luomiskertomus ja muka aloittaa luominen alusta. Sitten pakkokäännytettiin ihmisiä uskomaan tämä uusi oppi.

Olen lukenut sen paperin joka esimerkiksi juutalaisten tuli allekirjoittaa vakuutuksena siitä, että he luopuvat kaikista juutalaisista säädöksisistä, kuten sapateista ja juhla-ajoista, ruokasäädöksistä, perinnäistavoista, lista oli pitkä ja yksityiskohtainen.
      Heitä uhattiin Keehasin vapinalla ja helvetin tulella, jos eivät suostu.

Jos joku allekirjoitti, veren puhtaus kokeiltiin vielä kiduttamalla.

• Tarkkaväännös

Matt.28:1. Biblia (1776). Mutta sabbatin päivän lopulla, joka rupesi valaisemaan toista sabbattia.......

• En nyt väittäisi että tuo olisi mikään tarkka väännös. Kuulostaa enemmän käännösvirheeltä.

38: "Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa."

KJV: "In the end of the sabbath, as it began to dawn toward the first day of the week, came Mary Magdalene and the other Mary to see the sepulchre."

Käsittääkseni tästä ei ole minkäänlaista kiistaa, että Jeesus haudattiin ennen sapattia ja oli ylösnoussut viikon ensimmäisen päivän aamuna. Tuo Biblian käännös "joka rupesi valaisemaan toista sapattia" lienee tökerö käännös kreikasta, jossa sana sabbaton tarkoittaa niin sapattia kuin viikkoakin. Selvästi kreikassa sanotaan että aamulla, viikon ensimmäisenä päivänä.
        http://biblehub.com/interlinear/matthew/28-1.htm

• Raamattukertoo

He muuttavat ajan ja lain Dan. 7:25

• Sunnuntaisapattiin löytyy selitystä 1800-luvulla löytyneistä Ignatios Antiokialaisen kirjeistä, jotka on julkaistu APOSTOLISET ISÄT teoksessa. Tuossa teoksessa käy ilmi, että vaikka maapallo oli jaettu 2300 päivän ajaksi itään ja länteen niin esimerkiksi juutalaiset kääntyivät säännöllisesti lännessäkin palvomaan Iankaikkisena Isänä eli messiaanisena hahmona Persian kuninkaita. He siis kääntyivät asioissaan idän puoleen, vaikka länessä oli eri pyrkimykset meneillään.

Ignatios kirjoitti, että jos juutalaisuus tempaa mukaansa koko seurakunnan niin tuo seurakunta pitää hapattamalla hapattaa KRISTUS-KESKEISYYDELLÄ. Pitää asettaa Kristus niin keskeiseen rooliin jopa itsensä Jumalan rinalle, että juutalaiset vaikenevat ja seurakunta saa pitää Roomaa ja keisaria korkeampina kuin idän rikkaita messiaanisia kuninkaita.

• adfsfdsa

Mielenkiintoista, mutta en ihan ymmärrä miten tämä liittyy sapattiin...

• Eilainalle

"Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
      että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
      Apt 15:28,29

• Taas ilmeisesti tämä argumentti, että Jerussalemin kokouksessa ei annettu käskyä sapatista? Ei annettu myöskään käskyä rakastaa lähimmäistä, ei kielletty tappamista eikä varastamista, ainoastaan neljä käskyä. Kukaan ei kuvittele, että nämä annetut neljä käskyä olisivat ainoat, jotka koskevat kristittyjä. Jos katsotaan seuraavaa jaetta:

"Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." Apt. 15:21

Miksi Jaakob sanoo näin? Koska on selvää, että annetut neljä käskyä tuli omaksua heti kättelyssä, mutta Tooraa on hyvä mahdollisuus oppia myöhemmin, luetaanhan Moosesta synagoogissa jokaisena sapattina. Jerusalemin kokouksessa ei päätetty, että sapattia ei tule noudattaa.

• sapatti123

Sapatti on vain juutalaisille!

• Sapattikäsky on kymmenestä käskystä neljäs (luterilaisilla kolmas) ja kuuluu alkukielen mukaan kirjaimellisesti "Muista pyhittää sapatinpäivä". Kukaan ei kuvittele, että kymmenen käskyä olisi annettu vain juutalaisille. Jumala on järjestyksen Jumala, Jumala ei anna kymmentä käskyä joista yhdeksän on universaaleja, mutta yksi koskee vain juutalaisia.

Sapatti on myös muukalaisia varten:
        "Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä MUUKALAINEN saisivat virkistyä." (2. Moos. 23:12)

Sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista:

”Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." (1. Moos. 1:33,34)

Myös Jesajan mukaan sapatti on muukalaista varten:
        ”Ja MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani, ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.” (Jes. 56:6-7)

Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä, eli koko ihmiskuntaa varten:

”Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.” (Mk. 2:27)

• sapatti123

Sapatistit on laina alla!

• Mitä lain alla olemista on siinä, että noudattaa kymmentä käskyä? Armon alla meillä ei ole mitään lupaa tehdä syntiä. Se ei ole mitään lain alla olemista että noudattaa Jumalan käskyjä. Jos rakastamme Jeesusta, pidämme hänen käskyt.

• shabbatshalom

Eiköhän lain tarkoituksena ole, että ihminen saa lepoa kerran viikossa.Tuskin Jumala kyttää taivaasta minä päivänä me lepäämme ja milloin rehkimme töitä.

• Olen törmännyt tähän kommenttiin jo toisaalla. Harmi kun en nyt löydä mitä tähän vastasin. Kirjoitetaan uudestaan. Raamatussa ei sanota, että on tärkeintä levätä yksi päivä viikossa, että päivällä ei olisi mitään väliä. Raamatussa Jumala pyhitti viikon seitsemännen päivän, sapatin, eli meidän kalenterissamme lauantain. Siksi sapatti on pyhä, ja meille levon päivä. Sapatin rikkomisesta Jumala määräsi kuolemanrangaistuksen, joten veikkaan että kyllä hän välittää minä päivänä me lepäämme ja milloin rehkimme.

Jumala siis pyhitti sapatin, hän ei pyhittänyt jotain toista päivää. Neljäs käsky (luterilaisilla kolmas) kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä". Jumala siis käskee meidän pyhittää sapatin. Jumala ei käske meidän pyhittää minkä päivän tahansa. Jumala käskee meidän levätä sapattina, hän ei käske meidän levätä minä päivänä huvittaa.

• Uskon Yahusha:n ristillä vuodattamaan pyhään vereen ja sen pelastavaan voimaan (nimiä ei pitäisi kääntää Pyhän Raamatun nimien osalta, käyttämäni kirjoitusasu ei ole välttämättä täysin oikea, mutta parempi kuin "Jeesus" tms.)
      Joh. 3:16 (minievankeliumi) lupauksen lisäksi en itse tunne tarvivani mitään muuta pelastukseen. Saamani Pyhä/Totuuden henki kertoo asian minulle näin yksinkertaisesti. En tarvi kirkkoa, uskonlahkoja tms. ihmisten kehittelemiä uskonnollisia juttuja, tekopyhiin "jumalanpalvelusmenoihin" osallistumista, hartaita virsiä, hurmoksellista Jumalan ylistämistä, ihmeiden etsimistä.. Minun ei tarvi heitellä jakeita Pyhästä Raamatusta, minun ei tarvi tehdä tai jättää tekemättä yhtään mitään.
      Ihmettelen kaikkia erilaisia näkemyksiä/tulkintoja sekä Yahusha:aan uskovien toisilleen langettamia kadotustuomioita milloin mistäkin syystä.
      Kertokaa, miksi Pyhä/Totuuden henki teille ihmisten kehittämiin lahkoihin ym. kuuluvat (luterilaiset, helluntailaiset, katolilaiset, lestat, ortot, mormonit, Jehovan todistajat jne. jne. ) totuutta niin kovin eri tavoilla totuutta opettaa (näinhän se tosin on ollut alkuseurakunnista lähtien...?
      Pyydän asiallisia vastauksia. Nimimerkkini (helmasynneissä rypevä) kertoo oman asenteeni ja olettamani asemani suhteessa Luojaamme. En ole itseäni alentamassa, totean vain oman syntisyyteni, joka on ja pysyy. Viimeisellä tuomiolla tulen vain vetoamaan tuohon Joh. 3:16 jakeeseen. Jos se ei riitä, niin sitten ei....menen sitten kadotukseen pää pystyssä....

• Jeesuksen hepreankielinen alkuperäinen nimi on Yeshua, joka tarkoittaa pelastusta. Yahusha on vähän outo muoto siitä. Jeesuksen nimi on käännetty monille eri kielille, eikä Yeshua nimen käyttö ole mitenkään pakollista. Sinällään Jeesuksen kutsuminen Yeshuaksi ei ole mikään paha asia, ellei sitten kuvittele että se tekisi jollakin tavalla autuaammaksi. Vaikka lasken itseni messiaanisten "lahkoon" en silti käytä tuota nimeä, koska olen lapsesta saakka tottunut nimeen Jeesus. Jeesus ymmärtää kyllä suomea, eikä vaadi meitä lausumaan nimeään täsmällisesti oikein.

Olen ehdottoman samaa mieltä kanssasi, että me emme tarvitse pelastukseen mitään muuta kuin Jeesuksen. Tässä sapatti ketjussa minua syytetään siitä, että mukamas yrittäisin sapatin vietolla ansaita itse pelastuksen. Näin ei todellakaan ole. Minä vietän sapattia, koska haluan noudataa kymmentä käskyä. Uskon että kymmenen käskyä kuuluu meille pakanakristityille myös uudessa liitossa. Sapatti ei ole pelastuskysymys, mutta on surullista että niin monet kristityt tekevät syntiä ja rikkovat sapattia. Suurin osa tietenkin tietämättömyyttään.

Sanot että et tarvitse kirkkoa. Minäkin ajattelin aiemmin niin, sanoohan Jeesus että missä kaksi tahi kolme on koolla hänen nimessään, siellä hänkin on. Sitten kuvittelin että voin kahdestaan vaimoni kanssa perustaa oman kirkon, enkä tarvitse ketään muuta. Tämä on kuitenkin harhaa, me kaikki tarvitsemme uskovien yhteyttä. Siksi on mielestäni tärkeää kuulua edes johonkin. Itse käyn erään viidesläisen herätysliikkeen jumalanpalveluksissa, vaikka he ovatkin mielestäni harhaoppisia. Siellä on kuitenkin fiksua porukkaa ja toisia uskovia. En anna sen häiritä, että he ovat mielestäni väärässä vauvakasteesta, ehtoollisesta ja sapatista.

Olepa aivan rehellinen itsellesi. Meistä jokainen kuuluu johonkin lahkoon. Onko se niin paha asia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4259
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1213
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      908
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      113
      852
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      837
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      816
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      779
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      773
    Aihe