Jopas Kela myrkyn lykkäsi tänään. Olin kaffeella keskustassa,kun Kelan virkailijatar soitti. Kysyi jotain varmistuksia ja ilmoitti, että kun olin liiton lisäpäivillä, saan kansaneläkettä. Siis perhe-eläkkeen ja vanhuuseläkkeen lisäksi. Lisäpäivät ratkaisevat 1954 syntyneillä. Tämä laki astui voimaan 01.01.2017. No joskus on oikeaan aikaan syntynyt. Lisäksi hän ilmoitti asumistukeen korotuksen. Olipa mukava puhelu. Toinen kaffee maustuikin croisantin kera terassilla mahtavalta. Jes Lesken
Pidot paranee
43
676
Vastaukset
- kiinostaa-
NO,, paljonko sinulla on nyt netto eläke yhteensä,
ku verot on jo pois otettu,- 1lesken
kiinnos
Maksan 19.5% veroa. Jäähän siitä omiksi tarpeiksi. Lesken - uteliaisuus-sivistää
1lesken kirjoitti:
kiinnos
Maksan 19.5% veroa. Jäähän siitä omiksi tarpeiksi. Leskenno paljonko jää, ????
- 1lesken
uteliaisuus-sivistää kirjoitti:
no paljonko jää, ????
uteliaisuus
Jää on talvella esiintyvä veden olomuoto. Ja liukasta. Lesken - kerrohan-ny-
1lesken kirjoitti:
uteliaisuus
Jää on talvella esiintyvä veden olomuoto. Ja liukasta. LeskenVoihan tuo sanooo,
se ei kätään yllätä,
moni vaan huomaa että saman suuruisen summan lopulta saa kaikki, kuin sinä,
tottushan on,
valtiovalta on tavallisen kansan eläkkeet suunitellu siten,
että kaikki saa suunnilleen lopulta saman verran.
se koostuu erilaisiat lisistä, asuntotuki,
pieneen eläkkeseen erotuksena kansaneläke
jotta loppusumma on kaikilla sama, jotain noin 1200 euroo, käteen, verojen jälkeen'
mä en saa kansaneläkettä
ku työeläke on suurempi,
enkä minkäänlaisia asuntotukia eikä muitakaa tuijaisia,
pieni on mielestäni työeläkkeeni,
koska työelämää on takana noin nelkytvuotta, - 1lesken
kerrohan-ny- kirjoitti:
Voihan tuo sanooo,
se ei kätään yllätä,
tottushan on,
jotta loppusumma on kaikilla sama, jotain noin 1200 euroo, käteen, verojen jälkeen'
mä en saa kansaneläkettä
ku työeläke on suurempi,
koska työelämää on takana noin nelkytvuotta,kerroha
Näinhän nuo päättäjät ovat laskeneet. Toinen käsi antaa ja toinen ottaa. Mutta itse olen tyytyväinen, kun tämä meni paremmin kun hyvin. Lesken - Tiritiriteijaa
1lesken kirjoitti:
kerroha
Näinhän nuo päättäjät ovat laskeneet. Toinen käsi antaa ja toinen ottaa. Mutta itse olen tyytyväinen, kun tämä meni paremmin kun hyvin. LeskenÄlä ole moksiskaan. Hulluhan se on, joka ei ota sitä mitä kuuluu saada. Minäkin innostuin katsomaan eläkkeensaajan asumistukilaskurista, että saan eläkeläisenä (huonoimman eläkevaihtoehtoni mukaan) muutaman kympin, vaikka muutan halvempaan asuntoon. Itse asiassa olisin voinut saada jo pari vuotta sitten, mutta odotan sitä, että tilanne vakiintuu. Kaikin puolin. Ja aivan aluksi hävitän kaikki työkalut muuttoa hankaloittamasta! Kunhan työtilanne selkiintyy ...
- TasanEiKäyOnn
kerrohan-ny- kirjoitti:
Voihan tuo sanooo,
se ei kätään yllätä,
tottushan on,
mä en saa kansaneläkettä
ku työeläke on suurempi,
koska työelämää on takana noin nelkytvuotta,Ex kumppani saa enemmän eläkettä kuin minä olen koskaan tienannut palkkana.
Kaikki eivät todellakaan saa samankokoista kuukausituloa eläkeiässäkään.
- IkuinenMaksajaOon
Mikä on se eläketuloraja, ettei kansaneläkettä makseta enää ollenkaan?
Minä saan juuri niin paljon eläkettä, kuin olisin saanut, vaikkei mitään eläkemaksuja olisi tullut maksetuksi ollenkaan. Tienasin työttömyyspäivärahasta enemmän euroja eläkkeeseen kuin huomattavasti keskituloa suuremmasta palkasta perityistä maksuista oli kertynyt.- 1lesken
Ikuinen
Jos minulta kysyt, en tiedä sitä rajaa. En löytänyt sitä Kelan sivuilta. Enkä ymmärrä Kelan kapulakieltä muutenkaan. Virkailijatar oli selväsanainen puhelimessa ja tosiaan Kansaneläkkeeni johtuu liitonkorvauksien lisäpäivistä. En enää ihmettele kun joka vuosi Kelan tarkistuksessa monet saavatkin kansaneläkkeen, kun sitä ei edes tajua hakea. Lesken - Tiritiriteijaa
1lesken kirjoitti:
Ikuinen
Jos minulta kysyt, en tiedä sitä rajaa. En löytänyt sitä Kelan sivuilta. Enkä ymmärrä Kelan kapulakieltä muutenkaan. Virkailijatar oli selväsanainen puhelimessa ja tosiaan Kansaneläkkeeni johtuu liitonkorvauksien lisäpäivistä. En enää ihmettele kun joka vuosi Kelan tarkistuksessa monet saavatkin kansaneläkkeen, kun sitä ei edes tajua hakea. LeskenAsia lienee niin, että työttömyyteen perustuva varhennettu vanhuuseläke voi koostua sekä työeläkkeestä että kansaneläkkeestä siinä tapauksessa, että kertyneen työeläkkeen määrä on n. 1300 € tai vähemmän.
Oikaisen vielä aloitusta siltä osin, että muidenkin kuin 1954 syntyneiden ikäluokkamme edustajien kannattaa laskea eläkkeensä näistä lähtökohdista ja MUISTAA hakea kansaneläkettä ja asumistukea, jos on hiukankaan mahdollisuuksia saada niitä.
Muistaakseni 1lesken kerroit, että varsinaisen työeläkkeenkin hakeminen oli suhteellisen helppoa. Ja KELAssa siis kertomasi mukaan on hyvä ja asiakasmyönteinen palvelu. - 1lesken
Titritiri
Hain Kevan eläkettä älypuhelimellani. En omista tietokonetta enkä läppäriä. Ensin paloi hihat jonkun ruksin kohdalla, mutta siellähän on kaikki eläketiedot ym.valmiina. Senkun kuittaa. Ja vastaus ja päätös tulivat parissa viikossa. Kelaan laitoin älylläni kansaneläke ja asumistukihakemuksen. Ja miellyttävä soitto tuli tänään. Kelan sivuilla voi myös viestitellä ja vastaukset tulevat nopeasti ja asiallisesti. Lesken - Tiritiriteijaa
IkuinenMaksajaOon
Väität tienanneesi työttömyyspäivärahasta enemmän euroja eläkkeeseesi kuin mitä keskiansioita suuremmasta palkastasi oli kertynyt. Millä vuosituhannella tällainen vääristymä ja kannustinloukku on ollut voimassa? Kyllä siitä on sittemmin päästy eroon ainakin oman eläkeotteeni mukaan: Kolmessa vuodessa kertyy työttömänä hieman enemmän eläkettä kuin kertyi yhtenä (parhaana vuotena) töissä ollessa. Mutta siis vielä ehtisi periaatteessa olemaan pätkän töissäkin menettämättä eläköitymismahdollisuutta 62-vuotiaana ... mieluummin kuitenkin työn itsensä ja ehkäpä palkankin kuin eläkekertymän vuoksi. Olen työttömänä ollessani sopeutunut tulevaan ansiotasooni. - Kelakertoo
Tuossa Kelan sivuilta taulukko työ- ja kansaneläkkeestä.....siitä näkee milloin ei enää makseta kansaneläkettä työeläkkeen lisäksi http://www.kela.fi/elaketulo-ja-verotaulukko
Eli työeläkkeen ja leskeneläkkeen yhteinen brutto jää verrattain pieneksi, joten saat hieman kansaneläkettä. Pieneksi jäävä kokonaiseläke mahdollistaa asumistukeen.
- 1lesken
korppi
Oma työeläkkeeni on todella pieni. Ilman leskeneläkettä olisin sossun luukulla. Yhteensä eläkkeet tosiaan tekevät sen, että saan asumistukea kun asun kaksiossa. Lesken - 1lesken
korppi
Älä sotke bruttoa ja nettoa. Liiton lisäpäivät mahdollistivat pienoisen kansaneläkkeen, ainakin mikäli uskomme Kelan virkailijattareen. Lesken
Teit aloituksen, jossa paheksuit palstalaisten vierailuja toistensa luona. Kirjoitit sellainen ei sovi palstalle. Sinunko koko eläkehakuprosessi on ikuistettu palstalle.
Oikeaa keskusteluako olemattomat tulosi?- 1lesken
korppi
Tätä eläkekeskustelua käytiin jokin aika sitten, kun tuli tuo uusi lakimuutos. Palstalla on ihmisiä, jotka ovat vielä työelämässä mutta jäämässä eläkkeelle. Minun ikäisiäni. Päivitän tämän hetken eläkeuudistusta, kun se nyt on itsellä menossa. Olisin itse toivonut, että täällä joku olisi kartoittanut tätä jo aiemmin. Lesken - bessie-
Paremmat, ja siksi kertomisen arvoiset pidot? :)
Kahvia (hienosti kahdella äffällä kirjoitettuna) ja vielä oikein croissantin "kera" kaupungin keskustan terassilla (yksin?) Pidot paranee kun vieraat vähenee ja silleen. - bessie-
1lesken kirjoitti:
korppi
Tätä eläkekeskustelua käytiin jokin aika sitten, kun tuli tuo uusi lakimuutos. Palstalla on ihmisiä, jotka ovat vielä työelämässä mutta jäämässä eläkkeelle. Minun ikäisiäni. Päivitän tämän hetken eläkeuudistusta, kun se nyt on itsellä menossa. Olisin itse toivonut, että täällä joku olisi kartoittanut tätä jo aiemmin. Lesken"Päivitän tämän hetken eläkeuudistusta, kun se nyt on itsellä menossa. Olisin itse toivonut, että täällä joku olisi kartoittanut tätä jo aiemmin."
Älä kehtaa. Eihän sinun "päivittämisistäsi" ja "kartoittamisistasi" kukaan mitään oikeaa tietoa ja hyötyä saa, korkeintaan saa vähän aivovoimistelua yrittäessään saada niistä jotain tolkkua.
Nytkin olet kirjoittanut ihan puuta heinää taas kerran, esim. jotain "ja tosiaan Kansaneläkkeeni johtuu liitonkorvauksien lisäpäivistä." - 1lesken
bessie- kirjoitti:
"Päivitän tämän hetken eläkeuudistusta, kun se nyt on itsellä menossa. Olisin itse toivonut, että täällä joku olisi kartoittanut tätä jo aiemmin."
Älä kehtaa. Eihän sinun "päivittämisistäsi" ja "kartoittamisistasi" kukaan mitään oikeaa tietoa ja hyötyä saa, korkeintaan saa vähän aivovoimistelua yrittäessään saada niistä jotain tolkkua.
Nytkin olet kirjoittanut ihan puuta heinää taas kerran, esim. jotain "ja tosiaan Kansaneläkkeeni johtuu liitonkorvauksien lisäpäivistä."bes
Kelan virkailijatar sanoi tänään puhelimessa, että em.mieheni ja minun yhteenlasketut tulot ylittävän jonkun rajan. Mutta kun olen ollut yli 1000 päivää liitossa lisäpäivillä/putkessa/eläkeputkessa, miten kukin se sanoo, niin siitä syystä minulle maksetaan Kansaneläkettä. Ei paljoa mutta kuitenkin. Lesken - 1lesken
bessie- kirjoitti:
"Päivitän tämän hetken eläkeuudistusta, kun se nyt on itsellä menossa. Olisin itse toivonut, että täällä joku olisi kartoittanut tätä jo aiemmin."
Nytkin olet kirjoittanut ihan puuta heinää taas kerran, esim. jotain "ja tosiaan Kansaneläkkeeni johtuu liitonkorvauksien lisäpäivistä."bes
Näin kirjoittaa Kela 07.08.17. "Teille on myönnetty Kansaneläke Vanhuuseläkkeenä Työttömyyspäivärahan Lisäpäiväoikeuden perusteella" Lesken
Olispa itekkin nii varakas et vois käyrä jossain ravintolas kaffel .
- 1lesken
piikkiö
Ekat terassikaffeet tänäkesänä ja vikat. Huomenna juodaan mökkikaffeet nisun kera. Lesken
- 879087
19.5 prosentin verotus on eläketulolla: 1740€ aika tarkkaan. Siitä pois tuo vero, jää pyöreästi 1300€ nettona.
- 87978
Korjaan 1400€.
- Tiritiriteijaa
87978 kirjoitti:
Korjaan 1400€.
Tuo summa on noin 1000 € vähemmän kuin viisi vuotta sitten kuolleen isäni nettoeläke oli. Muistan, kuinka hän jossain vaiheessa ihmetteli, että enkö minä todellakaan saanut enempää käteen, vaikka olin töissä.
Ympäri käydään ja yhteen tullaan. Isäni oli saanut olla koko ikänsä töissä. Minä ja 1lesken olemme saaneet rimpuilemalla pätkätyöelämässä itsellemme jonkinlaisen eläkkeen ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan perustuen. 1lesken on joskus kertonut ottaneensa lopuksi minkä tahansa työn.
Työttömän ansioturvaa on jo heikennetty. Seuraavaksi tullaan ilmeisesti alasajamaan pitkäaikaistyöttömän lisäpäiväoikeus kokonaan? Tunnen monia heikossa työmarkkina-asemassa olevia ihmisiä, jotka ovat kuitenkin systeemin ansiosta jatkaneet työssä aina kuusikymppisiksi asti ja jopa pidemmälle.
Itsekin voisin jatkaa ja tunnen jopa velvollisuudekseni etsiä sopivaa työtä, koska työllistymistäni voitaisiin tukea yhteiskunnan taholta maksamalla n. 1/3 palkastani työnantajalle. Omalta kannaltani tämä on toki täysin turhaa, koska pärjään ilmankin. Nämäkin työllistämistukirahat menisivät mahdollisesti parempaan tarkoitukseen nuorille suunnattuina.
Suuri kysymys onkin, että kuinka saada nuorempi polvi (jos ylipäätään työllistyvät) pysymään töissä uusiin korotettuihin eläkeikiin saakka. Kai se on pakko, jos muuten ei elä? Moniko meistä haluaisi tätä omalle lapselleen?
- NikittäKertoilenTaasPrrr
Minä kuulun ikuisesti - tai oikeastaan elinaikani - maksajien joukkoon, enkä saa mitään ilmaiseksi.
Olen maksanut monenlaisia eriä välillä todella hyvästäkin palkastani. Eläkemaksuja on peritty jatkuvasti jo nuoresta pitäen, kun siirryin iltalukioon ja töihin jo 15-vuotiaana.Omaan kassaan niitä maksuja kirjattiin vasta 24-vuotiaasta lähtien.
Monisivuisessa eläkepäätöksessä kerrotaan monenlaisia syitä, miksi perityistä maksuista ei ole kertynyt minun hyväkseni yhtikäs mitään. Tein osa-aikatöitä välillä ja maksoin lapsenhoitajalle palkan monenlaisine virallisine maksuineen.
Paras perustelu, miksei perityistä eläkemaksuista tullut itselleni mitään hyötyä, oli "koska palkka oli niin pieni, ettei se olisi riittänyt perheeni elättämiseen, perityistä eläkemaksuista ei kertynyt mitään maksajan hyväksi".
Nyt saan eläkettä jotakuinkin yhtä paljon kuin saisin, vaikken olisi maksanut yhtään mitään yhteiskunnalle. Mitään tukia ei tietenkään makseta.
Jos olisin saanut tehdä samassa työpaikassa todella pitkään ja palkkataso olisi vakiintunut, tilanne voisi olla ihan toisenlainen. Kun työpaikka toisensa jälkeen katosi altani, jouduin välillä aloittamaan uudessa paikassa työttömyyskorvausta pienemmällä palkalla, joka onneksi nousikin aina välillä. Onneksi sentään sain töitä kunnes oli aika siirtyä eläkkeelle. Hävyttömän pienelle sellaiselle. Välillä ketuttaa.- New-age
Minusta vääristymää on siinä, ettei kaikkea työtä lasketa eläkeperusteisiin.
Varsinkin kun näitä extroja voidaan yrittää maksaa tuota noin "kaikkein nälkiintyneimmille" vrt. Finnair. Tämä toinen virke on sarkasmia.
"NikittäKertoilenTaasPrrr"
Olisi siis pitänyt käydä oikeaa koulua oikein kunnolla.
Valinta oli omasi.
H.- New-age
No eihän se nyt ihsn noin mene meidän ikäryhmässä. Monet ovat olleet kovin nuoresta töissä eikä kaikilla perheillä ole ollut varaa esim. oppikouluun aikoinaan. Meidän ikäryhmässä ei ole tavatonta olla 5-10 lapsesta perheestä.
Vanhempammehan ovat luoneet pohjaa eläkejärjestelmälle.
Indeksit voisi palauttaa. Äänestäisin heti sitä poliitikkoa, joka saisi tuon aikaan. Jepulis. New-age kirjoitti:
No eihän se nyt ihsn noin mene meidän ikäryhmässä. Monet ovat olleet kovin nuoresta töissä eikä kaikilla perheillä ole ollut varaa esim. oppikouluun aikoinaan. Meidän ikäryhmässä ei ole tavatonta olla 5-10 lapsesta perheestä.
Indeksit voisi palauttaa. Äänestäisin heti sitä poliitikkoa, joka saisi tuon aikaan. Jepulis."New-age"
Noh, kuten Eino L. kirjoitteli:
Jos ei muuta voi, pitää olla onnellinen onnestansa.
Eikä valittaa kaiken sen jälkeen mitä on elämälleen tehnyt.
Lopettakaa siis narina ja valitus elämäänne syyttömille.
H.- lisä-ja-toinenlisä
New-age kirjoitti:
Indeksit voisi palauttaa. Äänestäisin heti sitä poliitikkoa, joka saisi tuon aikaan. Jepulis."Indeksit voisi palauttaa."
Tiedätkö, paljon se nostaisi isoja eläkkeitä? Minä kannatan pienituloisille perustoimeentuloa voisi korottaa. lisä-ja-toinenlisä kirjoitti:
"Indeksit voisi palauttaa."
Tiedätkö, paljon se nostaisi isoja eläkkeitä? Minä kannatan pienituloisille perustoimeentuloa voisi korottaa."lisä-ja-toinenlisä"
Keiltä ajattelit ottaa ilmaisen elantosi ja rahat siihen?
Heiltäkö, jotka aina ovat hoitaneet asiansa hyvin?
H.- 1lesken
lisä-ja-toinenlisä kirjoitti:
"Indeksit voisi palauttaa."
Tiedätkö, paljon se nostaisi isoja eläkkeitä? Minä kannatan pienituloisille perustoimeentuloa voisi korottaa.lisä-ja
Mistä indeksistä on kysymys? Mitä ja kenen perustoimeentuloa pitäisi korottaa? Lesken
Eläkkeeseemme emme voi enää vaikuttaa mutta elämäämme voimme.
On ihana olla äiti kahdelle vastuuntuntoiselle lapselle, jotka auttavat äitiään taloudellisesti esim. mökkirempoissa kuten taas tänä kesänä.
He tietävät, että mökki merkitsee minulle paljon ja, että olen siellä onnellinen.
Itse annoin heille turvallisen, puutteettoman lapsuuden nyt he pitävät minusta hyvää huolta.
Olen kiitollinen.- 1kesken
Lesken kahvit maustuikin croisantin kera. Mistä voi hakea Kevan eläkettä ? Miten kukin se sanoo, kuka sanoo ? Minä olin tänä kesänä Lesken oli tänäkesänä. Kaikkien oikeinkirjoituksien äiti tämä meidän leski.
- 1lesken
1kesken.
Hyvä että palstalta löytyy kielihuoltaja.
Maustuikin - maistuikin,
Mistä voi hakea Kevan eläkettä? - Mitenkä haen Kevan eläkettä netistä?
Miten kukin se sanoo, kuka sanoo -
Miten kukin sen sanoo,
tänä kesänä - tänäkesänä
Kiinnitän todellakin huomiota kirjoitusvirheisiin. Pyrin kirjoittamaan huoliteltua kieltä siksi, että sitä olisi mahdollisimman helppo lukea, mahdollisen lukijan. Lesken - 1kesken
Mielestäni on turhaakin turhempaa takertua toisten kirjoitusvirheisiin, kun itsekkään ei ole täydellinen.
- 1lesken
1keske
Ja olet tosi tarkalla suurennuslasilla käynyt lävitse kirjoittamaani tekstiä. Aivan turhaan(ko). Lesken Kevan eläkettä haetaan Kevasta, joka on julkishallinnon (valtio kunta) eläkkeiden maksaja.
- Eläkeäinen
Ensi vuonna ei sitten tule korotuksia asumistukeen, vaikka vuokramenot kasvoivat. Näin on Kelasta ilmoitettu Valtioneuvoston päätöksestä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496115Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6372502Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821191- 791080
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3301063Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä551030Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.651002- 61925
- 228854
- 51811