Ramblalla tapahtuneesta sairaasta autohyökkkäyksestä väkijoukkoon katosi jonnekin. Miksiköhän? Onko aihe kiellettu meidän ikäluokkamme keskustelupaltalla?
No, kirjoitan "vastauskommenttini", joka tosin kulkee vähän asian vierestä:
. . .
Voi kurja. Euroopassakin on monenlaisia uhkia, joita kuka tahansa voi joutua kohtaamaan.
La Ramblan varrella olen kerran asunut turistina jonkin aikaa. Kävimme kysymässä vapaata huonetta Ramblan puolivälin puistoympyrän kohdalla. Saimme seuraavana päivänä vapautuneen huoneen, jonka parvekkeella oli kiva istua välillä ja katsella puistokadun elämää. Jälkikäteen kuulin paluulennolla yhden matkatoimiston edustajalta, että Ramblan seudulle eivät suomalaiset matkatoimistot varanneet enää hotellipaikkoja, koska alue oli levotonta seutua, jota pidettiin jopa vaarallisena.
Olimme omatoimimatkalla ja olimme buukanneet vasta lentokentällä huoneen ensimmäiseksi yöksi ja sitten katselimme kaupungilla kulkiessa ympärillemme. Monet hotellit olivat yllättäen ihan täyteen buukattuja, ja pidimme itseämme onnekkaina, kun pääsimme mieleiseen hotelliin jo kolmannesta yöstä lähtien.
En tiedä, haluaisinko nyt enää yöpyä Ramblan varrella tai sen lähistölläkään, mutta toisaalta huonolla tuurilla uhkia ja onnettomuuksia voi tulla vastaan ihan missä tahansa - jopa kotona.
PS: Tapasin sattumalta tänään pari barcelonalaista rouvaa, jotka olivat Helsingissä turistimatkalla. Tapaamisen jälkeen mielessä käväisi ajatus, että pitäisikö lähteä lomamatkalle Barcelonaan tai jonnekin muualle Espanjaan. Olen miettinyt, että mitä Välimeren ympäristön kieltä pitäisi ryhtyä kertaamaan lomamatkaa suunnitellessa. Italia on ollut vahvemmin esillä, koska siellä ei ole tullut käytyä pitkiin aikoihin.
PPS: Mitä mieltä olette, onko Suomessa turvallisempaa matkustella kuin muualla Euroopassa, varsinkin suurkaupungeissa?
Keskustelu Espanjan lomamatkasta ja
44
768
Vastaukset
- roletaari
Tilastollisesti tarkastellen on äärimmäisen epätödennäköistä osua terrori-iskuun.
Huomattavasti tarkempi kannattaa olla valitessaan vuorokauden aikaa ja aluetta jossa aikoo luumuilla selvinpäinkään. - silmät-ja-korvat-auki
Suuria väkijoukkoja kannataa välttää jos se on mahdollista,
pitää silmät ja korvat auki kadulla, kulkee seinän vieruksia, jottei autot voi ajaa päälle, koska jos auto ajaa seinään se ei enään pääse liikkeelle ja sen matka pysähtyy siihin,
olen aina ollu itse valpaana kaikilla matkoillani,
kaikenlaiset ryöstö yritysten uhriksi olen välttänyt juuri oman valpauteni ansiosta,
nyt kun matkustelee nyt täytyy olla vielä valpaampi mahdollisten tapahtumien vuoksi,- Pelko..puserossa
Kauhea tulevaisuus on kävellä yksinään seinän vierustoilla ja pelätä...
Hui, hai, kuka lähtee matkoille, jos pelottaa vallan kauheasti?
Itse olen pohtinut toimintamalleja aina välillä, ja unohdan koko jutun sen jälkeen. Tarvittaessa voin toimia nopeasti ja ehkä säästyä ikävämmiltä seurauksilta.
En esim. koskaan pysähdy ihmettelemään ja kurkistelemaan, mitä on tapahtunut, kun ihmislaumoja kerääntyy jonnekin spontaanisti. - Minä jatkan matkaani tai saatan jopa valita suunnan, joka vie entistä kauemmaksi ihmisjoukosta. Pelottavia tapahtumia katson mieluummin turvallisesti televisiosta joskun myöhemmin kuin paikan päällä, mahdollisesti kammotaviakin uhkia kohdaten.
Kerroinkin juuri tuossa toisessa ketjussa samasta aiheesta että olimme juuri kuukausi sitten Barcelonassa ja La Ramblasilla tyttären ja hänen perheensä kanssa. Vietimme kokonaisen iltapäivän aluella; lähdimme Catalunya-aukiolta ja kävelimme pitkin tätä katua, söimme ravintolassa, istuimme katuravintolassa ja tulimme kotiin hotelliin vasta n. puoli kaksi yöllä.
Olin arvellut jo ennen matkaa että Barcelonassa voisi mahdollisesti tapahtua jotain; kaupunki on aivan täpötäynnä turisteja kesäaikaan.
Olen kyllä asunut pahemmissakin (lue: vaarallisemmissakin) paikoissa kuin Barcelona, joka tuntuu suurkaupungiksi hyvin turvalliselta ja jossa näkee esim. pikkulapsiakin aika myöhään vielä illalla kävelykaduilla.
En halua elää pelon vallassa. Noudatan normaaleja turvallisuusohjeita (aika, paikka, seura, ei alkoholin vaikutuksen alaisena), mutta muuten liikun normaalisti suurkaupungeissakin ilman pelkoa.Samaa mieltä. Taskuvarkaat suurin riesa, joten mukaan vähän rahaa kerrallaan. Ei kortteja. Kassakaapista lisää.
- Tiritiriteijaa
Pojan kanssa on joskus ollut puhetta, että mennään joskus yhdessä käymään Barcelonassa ja nimenomaan Ramblasilla, jossa hän on käynyt ilman minua useamman kerran. On kyllä aivan pakko todeta, että vaihtuu nyt toiseksi kohteeksi. Kun nimittäin lueskelin nettijuttuja, niin aika moni toteaa, että paikka on ollut vähemmän turvallinen ja miellyttävä jo pidemmän aikaa. Kyllä Gaudin luomukset näkee paremmin nettikuvina.
Tiritiriteijaa kirjoitti:
Pojan kanssa on joskus ollut puhetta, että mennään joskus yhdessä käymään Barcelonassa ja nimenomaan Ramblasilla, jossa hän on käynyt ilman minua useamman kerran. On kyllä aivan pakko todeta, että vaihtuu nyt toiseksi kohteeksi. Kun nimittäin lueskelin nettijuttuja, niin aika moni toteaa, että paikka on ollut vähemmän turvallinen ja miellyttävä jo pidemmän aikaa. Kyllä Gaudin luomukset näkee paremmin nettikuvina.
Minä taas en puolestani usko laisinkaan että La Rambla tai Barcelona on tämän terroristi-iskun takia vähemmän turvallinen paikka kuin aikaisemmin. Terroristi-isku voi tapahtua missä tahansa, milloin tahansa, kaukana tai lähellä. Ei sitä pysty ennakoimaan. Kaupungin avoin, lämmin, turistiystävällinen ja vieraanvarainen henki tekee siitä ainutlaatuisen, Menisin uudelleen, ehdottomasti.
Ja Gaudin työ on vain osa Barcelonan kulttuuria ja arkkitehtuuria. La Sagrada Familia (emme tosin käyneet sisällä) on vaikuttava.- Tiritiriteijaa
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä taas en puolestani usko laisinkaan että La Rambla tai Barcelona on tämän terroristi-iskun takia vähemmän turvallinen paikka kuin aikaisemmin. Terroristi-isku voi tapahtua missä tahansa, milloin tahansa, kaukana tai lähellä. Ei sitä pysty ennakoimaan. Kaupungin avoin, lämmin, turistiystävällinen ja vieraanvarainen henki tekee siitä ainutlaatuisen, Menisin uudelleen, ehdottomasti.
Ja Gaudin työ on vain osa Barcelonan kulttuuria ja arkkitehtuuria. La Sagrada Familia (emme tosin käyneet sisällä) on vaikuttava.Pojalla on matkamuistona pienoismalli La Sagrada Familiasta. Voin katsella sitä. Olen suoraan sanottuna luullut, että sekin on Gaudin kesken jäänyt luomus. Täydestä meni kuin väärä raha!
Pojalla on matkamuistona pienoismalli La Sagrada Familiasta. Voin katsella sitä. Olen suoraan sanottuna luullut, että sekin on Gaudin kesken jäänyt luomus. Täydestä meni kuin väärä raha!
Onhan se Gaudin työtä. Tai siis Gaudin suunnittelema ja edelleenkin keskeneräinen . Taisin kirjoittaa epäselvästi. Tarkoitin vain että Gaudin töitä on muitakin kuin vain Sagrada Familia ja että Barcelona on täynnä upeaa arkkitehtuuria, historiaa, taidetta. Picasson museokin on ehdottomasti käymisen arvoinen, vaikka hänen parhaat työnsä eivät ehkä siellä olekaan. Jo pelkkä miljöö keskiaikaisessa palatsissa (poseeraan profiilikuvassani juuri tämän rakennuksen sisärapussa) goottilaisessa kaupunginosassa on meille historiaaan hurahtaneille uskomattoman upea ja kiehtova.
MENKÄÄ TURKUUN! Poliisi pamautti pakolaista palleille Turun torilla. Näin kerrottiin 17 uutisissa hetki sitten.
- korppisylisiltä
No, jaa olen matkustellut laajalti Euroopassa ja Suomessa. En pelkää muuta kuin, että satutan itseni kotoisissa puuhasteluissani. Olen toki varustautunut esim. polvisuojilla.
Ylisille nouseville rappusille, jossa nyt makoilen olen naputellut tartuntakahvoja.
Barcelona voisi olla nyt turvallinen kohde.- New-age
Tosi ikäviä uutisia. Jotain todennäköisyyksiä kait on olemassa, mihin nämä sekopäät hyökkäävät. Olihan ennakkotietoa tästäkin. Miksi marokkolainen mukana. Kaupunkilomia olen enimmäkseen viettänyt. Normivarovaisuutta olen noudattanut. Suomessakin. Sellaisen tekstin jostain luin, että juniin suunnittelevat iskuja.
Omituinen määritelmä: pehmeät kohteet. Ehkä sinä joudut myöhemmin hankkimaan jonkun sähköisen apukeinon, esim invahissin sinne yläkertaan. Muuten olen sitä mieltä että koti on vaarallisin paikka maailmassa ja oma piha toiseksi vaarallisin. Voi liukastua esim. jäätiköllä ja jos osuu sopivasti takaraivo johonkin portaan kulmaan nbiin et edes pääse apua hakemaan.
New-age kirjoitti:
Tosi ikäviä uutisia. Jotain todennäköisyyksiä kait on olemassa, mihin nämä sekopäät hyökkäävät. Olihan ennakkotietoa tästäkin. Miksi marokkolainen mukana. Kaupunkilomia olen enimmäkseen viettänyt. Normivarovaisuutta olen noudattanut. Suomessakin. Sellaisen tekstin jostain luin, että juniin suunnittelevat iskuja.
Omituinen määritelmä: pehmeät kohteet.Ennakkotietoa?
- hkdf
New-age kirjoitti:
Omituinen määritelmä: pehmeät kohteet.New-age, anteeksi, etten voi laittaa vihreää tykkäämismerkkiä perääsi.
Hyvin kirjoitat. Paloma.se.co kirjoitti:
Ennakkotietoa?
Kyllä se näyttää sellainen suuntaus olevan, että ne pyrkivät iskemään sinne, missä on tunnetusti liikkeellä paljon turisteja, että sitä suremista ja pelkoa tulisi mahdollisimman moneen maahan kertaheitolla.
- New-age
Paloma.se.co kirjoitti:
Ennakkotietoa?
Niin jos uutiset käsitin oikein CIA:lla oli aavistus jo parikuukautta sitten mahdollisesta iskusta.
Eikö liikuteltavia betoniporsaita vois käyttää. Tavarakuljetukset kahviloihin tai putiikkeihin hankaloituisi. Jokin kelloaika?
Ei toimi kaikkialla. Lontoon silta mahdoton tai moni muu paikka siellä.
Terroristien toimet ovat niin alhaisia ja halpamaisia. - New-age
hkdf kirjoitti:
New-age, anteeksi, etten voi laittaa vihreää tykkäämismerkkiä perääsi.
Hyvin kirjoitat.Kiitos.
- korppislinnanvirrassa
Paloma.se.co kirjoitti:
Ehkä sinä joudut myöhemmin hankkimaan jonkun sähköisen apukeinon, esim invahissin sinne yläkertaan. Muuten olen sitä mieltä että koti on vaarallisin paikka maailmassa ja oma piha toiseksi vaarallisin. Voi liukastua esim. jäätiköllä ja jos osuu sopivasti takaraivo johonkin portaan kulmaan nbiin et edes pääse apua hakemaan.
Siinä vaiheessa jos invahissiä tarvitsen mökki menee myyntiin ja rahat verojakiertäen lapsille lain suomin mahdollisuuksin.
New-age kirjoitti:
Niin jos uutiset käsitin oikein CIA:lla oli aavistus jo parikuukautta sitten mahdollisesta iskusta.
Eikö liikuteltavia betoniporsaita vois käyttää. Tavarakuljetukset kahviloihin tai putiikkeihin hankaloituisi. Jokin kelloaika?
Ei toimi kaikkialla. Lontoon silta mahdoton tai moni muu paikka siellä.
Terroristien toimet ovat niin alhaisia ja halpamaisia.Ei vain CIA:lla vaan Espanjan ja Katalonian poliisi on pitkään pelännyt jihadistien iskua nimenomaan Barcelonassa tai muualla Espanjan turistialueilla joissa kokoontuu todella paljon ihmisä kesäaikaan. Ei kai niillä mitään sen konkreettisempaa tietoa ollutkaan ainoastaan terroristisolujen runsaudesta ja aktiivisuudesta Espanjassa, jossa liikehdintä Gibraltarin yli Pohjois-Afrikkaan on vilkasta.
Kalifaatin sortuminen ja sunniterroristien (Isis) tappiot Pohjois-Irakissa ja Syyriassa ovat saaneet kostoliikkeet alkuun kaikkialla Euroopassa, jonne kukistetut isis-johtajat ovat kehoittaneet sotureitaan matkustamaan kostohankkeissa. Voimme odottaa lisää terroristi-iskuja ns. pehmeisiin kohteisiin, jopa Suomen ja Ruotsin turuilla ja toreilla, jonne jihadistit ovat matkustaneet toteuttamaan johtajiensa määräyksiä. Hinta jonka maksamme siitä että saamme asua vapaassa ja avoimessa yhteiskunnassa.
Pelko on voitto heille ja meidän ja arvomaailmamme suuri tappio. Elämä jatkuu ja ihmiset palaavat Ramblalle ja kauppatorille ja huomenna kaikki on taas normaalia.
- Poispois
Voi kun tuo ihminen pysyisi siellä, minne on muuttanutkin.
- Edell-
tarkoittaa Palomaa.
- korppipäivänvarjonalta
Eilen kokemaani. Musta musliminainen kaupan kassalla ison perässä vedettävän kassin kanssa. Myyjä pyysi avaamaan täynnä tavaraa olevan kassin. Nainen alkoi kiukuttelemaan kertoen asuneensa Suomessa jo seitsemän vuotta eikä varasta mitään ei koskaan.
Myyjä sanoi, että en ole syyttänyt varkaudesta, meillä on ohjeistus katsoa laukkuihin jos asiakas ei halua avata laukkua tai näyttää kuitteja muualta ostetuista tuotteista.
Myyjä tutki laukun ja asiakas oli loukkaantunut.
Maasss maan tapojen mukaan tai maasta pois.
Tämä ei liity terrorismiin, mutta antaa kuvan ulkolaisten ajatusmaailmasta kuinka me suomalaiset olemme, tämänkin naisen mukaan rasisteja. Edell- kirjoitti:
tarkoittaa Palomaa.
Mullikatko ne taas siellä ääntelee?
Ajettiin kesällä läpi Ylä-Savon ja Savonlinnan kautta Etelä-Karjalaan. Hienoja oli maisemat, mutta mun piti aina välillä vilkuilla puiden latvoja josko näkisin niitä teikäläisiä :)))korppipäivänvarjonalta kirjoitti:
Eilen kokemaani. Musta musliminainen kaupan kassalla ison perässä vedettävän kassin kanssa. Myyjä pyysi avaamaan täynnä tavaraa olevan kassin. Nainen alkoi kiukuttelemaan kertoen asuneensa Suomessa jo seitsemän vuotta eikä varasta mitään ei koskaan.
Myyjä sanoi, että en ole syyttänyt varkaudesta, meillä on ohjeistus katsoa laukkuihin jos asiakas ei halua avata laukkua tai näyttää kuitteja muualta ostetuista tuotteista.
Myyjä tutki laukun ja asiakas oli loukkaantunut.
Maasss maan tapojen mukaan tai maasta pois.
Tämä ei liity terrorismiin, mutta antaa kuvan ulkolaisten ajatusmaailmasta kuinka me suomalaiset olemme, tämänkin naisen mukaan rasisteja.Pari juttua tuli mieleeni: jäikö nainen kiinni varastamisesta? Vai olivatko tavarat hänen vetokassissaan jotain henkilökohtaista/muualta hankittua kamaa? Uskotko että juuri hänen kassinsa tarkastettiin sen takia että hän oli tummaihoinen/musliminainen? Tarkastaako/kontrolloiko kassat kaikkien muidenkin (esim. sinun) mukana viedyt kassit vai ainoastaan etnisten vähemmistöjen? Jos tapaukseen liittyi rasismia niin se tulee varmastikin ylempää eli kassat ovat ohjeistetut kontrolloimaan erityisesti etnisten vähemmistöjen kassit?
Voit tehdä kokeilun: menet kauppaan vetokassi mukanasi täpötäynnä jotain omaa kamaasi ja jos kassa tiukkana vaatii sinua purkamaan kassisi tai esittämään kuitteja niin sitten uskon että kysymyksessä ei ole (piilo)rasistinen ohjeistus.- hehehehee
Paloma.se.co kirjoitti:
Pari juttua tuli mieleeni: jäikö nainen kiinni varastamisesta? Vai olivatko tavarat hänen vetokassissaan jotain henkilökohtaista/muualta hankittua kamaa? Uskotko että juuri hänen kassinsa tarkastettiin sen takia että hän oli tummaihoinen/musliminainen? Tarkastaako/kontrolloiko kassat kaikkien muidenkin (esim. sinun) mukana viedyt kassit vai ainoastaan etnisten vähemmistöjen? Jos tapaukseen liittyi rasismia niin se tulee varmastikin ylempää eli kassat ovat ohjeistetut kontrolloimaan erityisesti etnisten vähemmistöjen kassit?
Voit tehdä kokeilun: menet kauppaan vetokassi mukanasi täpötäynnä jotain omaa kamaasi ja jos kassa tiukkana vaatii sinua purkamaan kassisi tai esittämään kuitteja niin sitten uskon että kysymyksessä ei ole (piilo)rasistinen ohjeistus.@Paloma.se.co
Kassahihnan päässä lukee "Avaathan kassisi" monella kielellä.
Jos musliminaisen täyden vetolaukun kassahenkilö päästäisi menemään ohitseen tarkistamatta, niin se olisi RASISMIA
Tuon musliminaisen käytös oli röyhkeyttä ja säännöistä piittaamattomuutta.
Itse oma-aloitteisesti näytän laukkuni sisällön kassalle ja kuittiakin vilautan, jos muualta ostettua on mukana. Näin aion jatkaa enkä kokeile röyhkeätä kassan ohimarssia täyden laukun kanssa hehehehee Paloma.se.co kirjoitti:
Pari juttua tuli mieleeni: jäikö nainen kiinni varastamisesta? Vai olivatko tavarat hänen vetokassissaan jotain henkilökohtaista/muualta hankittua kamaa? Uskotko että juuri hänen kassinsa tarkastettiin sen takia että hän oli tummaihoinen/musliminainen? Tarkastaako/kontrolloiko kassat kaikkien muidenkin (esim. sinun) mukana viedyt kassit vai ainoastaan etnisten vähemmistöjen? Jos tapaukseen liittyi rasismia niin se tulee varmastikin ylempää eli kassat ovat ohjeistetut kontrolloimaan erityisesti etnisten vähemmistöjen kassit?
Voit tehdä kokeilun: menet kauppaan vetokassi mukanasi täpötäynnä jotain omaa kamaasi ja jos kassa tiukkana vaatii sinua purkamaan kassisi tai esittämään kuitteja niin sitten uskon että kysymyksessä ei ole (piilo)rasistinen ohjeistus.Onhan niillä kassoilla oikeus tarkistaa mukana olevat kassit, pussit ja nyssykät vaikka olisi tummaihoinenkin. Miksi ei?
Jos välttämättä ei halua näyttää kassalla laukkunsa sisältöä, niin jättäköön säilytykseen siksi aikaa kunnes on ulkona kassoista.- Tiritiriteijaa
Tellukka kirjoitti:
Onhan niillä kassoilla oikeus tarkistaa mukana olevat kassit, pussit ja nyssykät vaikka olisi tummaihoinenkin. Miksi ei?
Jos välttämättä ei halua näyttää kassalla laukkunsa sisältöä, niin jättäköön säilytykseen siksi aikaa kunnes on ulkona kassoista.Mikä olisikaan parempi paikka tehdä pieni gallup aiheesta. Kysytäänpä siis, että milloin sinulta viimeksi kysyttiin kassin sisältöä kaupan kassalla (ei siis esim. lentoasemalla)?
Minulta ei ole kysytty koskaan. En jaksa muistaa, että milloin olisin jättänyt kassejani säilytykseen kaupassa asioidessani. - New-age
Olen varautunut. Mulla on aina muiden kauppojen kuitit. Ymmärrän kauppiaan oikeuden. Mutta tulisi epämiellyttävä olo, jos otanta osuisi minuun.
Jos se olisi käytäntö ns. Pistokokeet säännöllisesti, ehkä tuntuisi ok:lta.
Kun näin juoksukaljan hankinnan, harmitti.
Kyllä ihan kantasuomalaisista on ollut juttua lehdessä esim. kun ovat "pelanneet" hintalapuilla.
Edes tullin tsekkaus ei tuntuisi sellaiselta kuin lähikauppiaan. - New-age
Olen jättänyt kaappiin, jos sellainen kaupassa on ja vapaana ja että avain toimii.
- flegmaatti
Mikä olisikaan parempi paikka tehdä pieni gallup aiheesta. Kysytäänpä siis, että milloin sinulta viimeksi kysyttiin kassin sisältöä kaupan kassalla (ei siis esim. lentoasemalla)?
Minulta ei ole kysytty koskaan. En jaksa muistaa, että milloin olisin jättänyt kassejani säilytykseen kaupassa asioidessani.Minulta ei kysytä koskaan sillä näytän aina sen sisällön oma-aloitteisesti.
Sisältö = tyhjä juomapullo, vetoremmit, polviside ja sandaalit.
Kahdesti olen joutunut tarkastukseen koska poistuessani on hihnan päässä oleva hälytin piipannut.
Molemmilla kerroilla tuli K-kauppias itse suorittamaan tarkastusta joka minusta oli siinä tilanteessa paikallaan. Esittelin halukkaasti kassini sisällön tyhjentämällä sen pakkaustasolle.
Tietenkään siellä ei ollut mitään maksamatonta eikä muualta ostettua.
Samassa kaupassa tapaus toistui. Samat rutiinit mutta silloin kauppias itse ryhtyi ihmettelemään hällärin toimintaa.
Kun aikamme yhteistyössä testattiin niin syylliseksi paljastui salilla käyttämäni juomapullon pohjatarra. Kynnen kokoinen al-värinen läntti. Sen kun raaputti pois niin hällärikin oli hiljaa.
Varsinkin silloin kun vaimoni istui kassalla ja suoritimme ostoksemme velaksi, pidin ehdottoman tärkeänä, että niiden 22 vuoden aikana menin aina jonkun toisen kassan kautta ja aina näytin kassini kun se oli mukanani. Samoin sanoin aina vaimoni henkilönumeron vaikka kassakaverit taatusti muistivat sen. Tämä viimemainittu tapa muiden asiakkaiden vuoksi.
Nyt olen hieman pettynyt koska vuosikausia käyttämässäni S- marketissa minua ei ole tarkastettu kertaakaan. Huolimattomuutta! Tiritiriteijaa kirjoitti:
Mikä olisikaan parempi paikka tehdä pieni gallup aiheesta. Kysytäänpä siis, että milloin sinulta viimeksi kysyttiin kassin sisältöä kaupan kassalla (ei siis esim. lentoasemalla)?
Minulta ei ole kysytty koskaan. En jaksa muistaa, että milloin olisin jättänyt kassejani säilytykseen kaupassa asioidessani.Siitä on muutama kuukausi. En osaa sanoa tarkkaa aikaa, koska se on niin luonnollista, ettei siihen kiinnitä huomiota. Ei olisi tullut mieleenikään alkaa jäkättämään montako vuotta olen ollut tässä maassa tai vedota ihonväriini.
Se oli ICA:ssa ja ostokseni olivat itsescannattuja suoraan ostoskassiin.
Sain palkkioksi pienen suklaalevyn palkkioksi rehellisyydestä.- Tiritiriteijaa
Tellukka kirjoitti:
Siitä on muutama kuukausi. En osaa sanoa tarkkaa aikaa, koska se on niin luonnollista, ettei siihen kiinnitä huomiota. Ei olisi tullut mieleenikään alkaa jäkättämään montako vuotta olen ollut tässä maassa tai vedota ihonväriini.
Se oli ICA:ssa ja ostokseni olivat itsescannattuja suoraan ostoskassiin.
Sain palkkioksi pienen suklaalevyn palkkioksi rehellisyydestä.Minä olen paljonkin asioinut Ruotsissa nuuskaostosten merkeissä reppu selässä eikä ole mitään kysytty. Olen kyllä kuullut, että armaassa kotimaassamme on jossain päin koululaisia kielletty menemästä reppu selässä kauppaan.
No, täällä nyt voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa noista jäkättämisistä siinä missä jokseenkin mistä tahansa muustakin aiheesta. Kun ei faktantarkistus aina toimi :) Paloma.se.co kirjoitti:
Voit tehdä kokeilun: menet kauppaan vetokassi mukanasi täpötäynnä jotain omaa kamaasi ja jos kassa tiukkana vaatii sinua purkamaan kassisi tai esittämään kuitteja niin sitten uskon että kysymyksessä ei ole (piilo)rasistinen ohjeistus.Oletkin saanut vastauksia joihin on helppo yhtyä.
Käyn ostoksilla yleensä autolla enkä vie kauppaan toisen kaupan ostoksia koska tiedän, että kassoilla on tarkistusoikeus.
Suomalaiset yleensä tietävät tämän ja näyttävät kassiensa sisällön alkamatta motkottamaan kassalle..... en varasta en ikinä jne....Tiritiriteijaa kirjoitti:
Minä olen paljonkin asioinut Ruotsissa nuuskaostosten merkeissä reppu selässä eikä ole mitään kysytty. Olen kyllä kuullut, että armaassa kotimaassamme on jossain päin koululaisia kielletty menemästä reppu selässä kauppaan.
No, täällä nyt voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa noista jäkättämisistä siinä missä jokseenkin mistä tahansa muustakin aiheesta. Kun ei faktantarkistus aina toimi :)""""No, täällä nyt voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa ..."""
Vai niin.
No sittenhän sinun juttusi taitavat olla pelkkää hölynpölyä.korppis kirjoitti:
Oletkin saanut vastauksia joihin on helppo yhtyä.
Käyn ostoksilla yleensä autolla enkä vie kauppaan toisen kaupan ostoksia koska tiedän, että kassoilla on tarkistusoikeus.
Suomalaiset yleensä tietävät tämän ja näyttävät kassiensa sisällön alkamatta motkottamaan kassalle..... en varasta en ikinä jne....Minulla on aina nahkareppuni selässäni kun asioin kaupoissa, eikä tähän saakka ole koskaan pyydetty avaamaan ja näyttämään sisältöä enkä muistaakseni ole koskaan tarjoutunut näyttämään sisältöä myöskään. Joskus kun olen joutunut käymään esim. ruokakaupassa muualta ostettua tavaraa mukanani olen pitänyt ne suljetuissa kaupan pusseissa ja kuitit näkyvissä. En ole koskaan nähnyt kassan pyytävän kenenkään esittelemään kauppaan mukana viedyn laukun sisältöä. Hyvin harvoin näkee (yleensä kyseessä joku tunnollinen ja lainkuuliainen vanhempi kansalainen) että joku tarjoutuu avaamaan ja näyttämään laukkunsa sisällön.
- hehehehee
Ystävällismielisestihän nuo uskontoaan tuovat verrattuna siihen, miten Suomenniemelle kristinuskoa tuotiin. Ortodoksista uskoa on siksi Suomessa vähemmän kuin luterilaista, koska sitä levitettiin Karjalasta päin ystävällismielisesti mutta miekalla tuotu luterilaisuus tuotiin Ruotsin kuninkaan toimesta miekalla ja voimalla, ja se levisi tehokkaasti. Ruotsin kuningas oli Saksassa havainnut tämän uskonnon hyväksi kansan hallintamalliksi. Suomessakin noitina poltettiin entisiin taikoihin turvautujia http://www.peda.net/en/magazine/jarvenpaa/lukio/jarvenpaalu?m=content&a_id=1
Juutalaisuus, islam ja kristinuskohan ovat kaikki Lähi-idän uskontoja. Samojen paimentolaisten jumala-ajatusten hiukan erilaisia tulkintoja. Alku on sama. https://peda.net/aanekoski/lukio/oppiaineet/uskonto/upjf/uuljm/3jkji/luyp
Kuten ennenkin uskonnon levityksessä takana alueiden valtaaminen.- hehehehee
1100-luku
- Katolinen kristillisyys: Varsinaisesti kirkollisen toiminnan alkuna pidetään vuotta 1155, jolloin Ruotsin kuningas Eerik tuli piispa Henrikin kanssa Suomeen ensimmäiselle ristiretkelle.
- Ortodoksinen kirkko
Venäjältä 1100-luvulla : Ortodoksiset kirkot
1500-luku
- Protestanttinen luterilaisuus saapui Suomeen läntisen kirkon uskonpuhdistuksen myötä 1500-luvulla.
- Ruotsin (Ruotsi-Suomen) kirkko katolisesta luterilaiseksi Västeråsin valtiopäivien päätöksellä vuonna 1527. http://www.edu.fi/perusopetus/uskonto_ja_elamankatsomustieto/uskontonetti/uskonnot_pahkinankuoressa/uskonnot_ja_uskonnolliset_yhdyskunnat_suomessa
- flegmaatti
Melkein tulitaistelun todistajina.
Jokunen vuosi sitten, huumeiden salakuljetuksen siirryttyä Espanjan itärannikon puolelle, näimme kerran uutisissa, että pollarit ja salakuljettajat olivat käyneet lyhyen tulitaistelun kaupunkimme ulkopuolen reservatiossa. Matkaa meiltä kymmenisen kilometriä emmekä tiennet mitään.
Pollareiden katusulut ja merellä pörräilevä heko tosin viestivät jotain oelvan tekeillä. - Kerrankäynyt
Olen yöpynyt vaimoni kanssa La Ramblan varrella olevassa hotellissa turistimatkallamme noin 15 v sitten. Kaupunki oli oikein kaunis ja merkittävimmät kohteet tuli katsottua.
La Rambla oli päivällä ihan mukava. Mieleen tuli Helsingin Espa. Mutta illemmalla kun lähdin yksin lyhyelle "happihypylle" huomasin, että sillä oli hämärämpikin puolensa.
Käsikynkkään oli tyrkyttäytymässä puoliväkisin toinen toistaan mustempia ja rumempia naisia hokien "Hello darling!" Ensimmäisen kerran missään eurooppalaisessa kaupungissa!
Tajusin että päivällä kaunis La Rambla oli muuttunut illalla ruman likaiseksi afrikkalaistaustausten prostituoitujen saalistusalueeksi! Kiire tuli takaisin hotellille vaimon viereen. Barcelonaan mukavat turistifiilikset kärsivät kolahduksen enkä ole sinne enää matkustellut. - Vaarallinenalue
Entinen kansanedustaja Toni Halme taisi aikoinaan joutua ryöstön kohteeksi ja tappeluun juuri La Ramblan sivukadulla.
- mielen_sekoittavaa
Keskustelu Espanjan lomamatkasta ja
onanisti-orvokki
17.8.2017 22:05
palstalla tapahtuneesta sairaasta masturbointinäytelmästä ja runkkaus väkijoukkoon katosi kuin tuhka mulkkuun. Miksiköhän? Onko aihe kiellettu meidän ikäluokkamme keskustelupaltalla? - koko.nainen
"Avattu kassi on luottamuksen passi". Jotenkin noin lukee erään lähikaupan kassalla.
Minulla on tullut matkuskiintiö vastaan ainakin toistaiseksi. Näin on ihan hyvä. Menen vaikka hierojalle, se riittää :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465377Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561947Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771120Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748