Olen huomannut, että säätiedoituksissa tuulen suunnat ovat riippuvaisia siitä onko siinä lähellä matalapaine tai korkeaine. Mitenkä nuo tuulen suunnat ovat riippuvaisia matalapaineeseen ja korkeapaineeseen?
Tuulen suunnan määräytyminen
2
182
Vastaukset
https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/ilmakeha-saa-ja-ilmasto/
Tuo kirja löytynee paikkakuntasi kirjastosta. Sieltä löytyy selitys moneen säähän liittyvään kysymykseen.- airfoiljokaeikir
Tuuli kiertää matalaa vasten kellon suuntaa ja korkeapainetta kellon suuntaan pohjoisella pallonpuoliskolla. Mutta säärintamissa tuuli käy aikatavalla rintaman suuntaisesti. Maan pinnalla tuuli hieman oikaisee enemmän kohti matalaa tai poispäin korkeasta.
Itse paine-erot on syypäitä tuuliin.. matalapaine on kuten nimikin sanoo pienipaineinen alue jonne ilma koittaa virrata, korkepaine päin vastainen tilanne ilma pyrkii pois korkeasta. Maapallon pyoriminen sotkee tilannetta coriolis ilmiöllä. Matalan sää systeemi ylläpitää matalaa painetta ja tietysti voi syventää paine-eroja jolloin tuulet vain kiihtyy tai sitten kun sääsysteemi alkaa asettua alkaa myös matala täyttyä ja tuuli hiljenee. Lämmin kostea alusta lisää Matalan syvenemistä. kuten meksikonlahden lämmin vesialue ja meillä loppusyksyllä lämpimät meret suomen rannikolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851354Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221158- 48874
- 70870
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53732
- 60699
- 33692
- 47670