Pielisentie

Ottaa.pattiin

Uudessa Pielisentiessä alkaa olla kulumisesta johtuvat ajourat. Vaan kuinka ollakkaan, tasaisille osuuksille tehdyt epämukavuus-kivetysraidat eivät kulu, eivätkä painu minnekkään, kuten asfaltti.
Kiviraidat aiheuttavat helvetinmoisen jyskyttävän tunteen pääkatua ajaessa. Asfaltin kulumisen takia pääkadun ajamiskokemuksen epämiellyttävyys on lisääntynyt.
Paikkakuntalaiset ovat tietysti tottuneet tähän "kottitiehen", mutta ulkopaikkakuntalainen ei voi muuta kun ihmetellä.
Kyllä suojateiden edessä hidasteet ymmärtää. Mutta miksi piti tehdä tuollaisia katukiviraitoja pääkadun tasaisille osuuksille??? Ei voi ymmärtää.
Pääkadun liikenteen nopeus ei olisi yhtään suurempi, vaikka noita tasaisten osuuksien kiviraitoja ei olisi. Kiviraidat joutaisi poistaa seuraavan korjausasfaltoinnin yhteydessä. Ei olisi kummoinen homma.

29

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KuppiOnTäynnä

      Elä sie huoli. Lieksa on muutenkin kohta kävely- ja pyöräilykaupunki. Kadut nimittäin alakaa olla siinä kunnossa, että on ajettava pyörällä tai traktorilla, tahi käveltävä. Autolla ei voi ajaa kun autot ei kestä sitä rytyytystä.
      Kevyen liikenteen hajallisiin liittymiin on paikoin sahattu railot korjaamista varten, mutta eipä tullu korjattua. Toisin paikoin rosoja on paikattu mustalla kananpaskalla. Päin v...ua näkyy menevän, mutta tehkäähän vaan se puuterminaali. Ei tää minua kauan ennää harmita. On vara nostaa kytkintä.

      • jjiuuo

        Lähetkös hoitoon Tikkamäelle?


      • kuha.utetelen
        jjiuuo kirjoitti:

        Lähetkös hoitoon Tikkamäelle?

        Onkos siellä kivaa. kauanko olet ollut?


      • TikkamäkiköGoGo

        Tikkamäellä on Keskussairaala.


    • tympii.koko.katu.ja.kylä

      Joku läskipää suunnitteli päinperesettä koko katuremontin! Jalkakäytävä montametriä leveä ja ajoväylä persesilmätön kaista, joka tosiaankin on jo painunut urille, ja on kapea kuin mikä! Talvella saa ajaa nietoksessa kun ei ole kunnollista hoitoa, lumi tilsaantuu paakuiksi ajoväylälle, ja parkkiruudut lunta täynnä! Sitten nuo puuhimmelit vielä parkkiruutujen päissä,,voi helvetti tuota suunnittelijan järenjuoksua! Vissiin ajateltu valtaville kävelijämäärille tuo jalkakäytävä! Ja kaikenhuipuksi joku saatanan kyylä kyttää onko autot vinossa parkkiruudussa,,voi perse sentään tuota touhua!

      • KorttiPoisKöttelöiltä

        Hyvinhän tuossa mahtuu ajamaan ja parkkeeraamaan. Sokeat köttelöt pysyköön siellä korpiteillä. Ei tartte tulla keskustaan kiukkuamaan.


    • nopeushitaammmaksi

      Kyllä niille bemukkapojille pitää jarrutteita olla ja saisi tehdä lisääkin muuallekin kuin Pielisentielle, kun hurjastelevat täyttä häkää yötäpäivää ja polttavat isukkien ostamilla renkailla rantuja asfalttiin.
      Saavat kanssaihmisit henkensä edestä pelätä niitä enemmän kuin hirviä syysöissä.
      Isillä on rahaa tietysti uusiin renkkuihin, mutta ihmishenkiä ei hekään pysty korvaamaan.

      • Iioioookkll

        Mopopojille myös jarrua. Hirveätä kaahaamista pitkin katuja, välillä keula pystyssä.


    • jyzshryhyyhtyh

      Sulla taitaa mennä tosi hitaasti korviesi välissä, jos ei muuta ongelmaa ole! Ja toisekseen, ei se ole sinulta pois jos joku polttaa renkaitaan! Sinä et tietysti ritsallasi saa sellaista ilmiötä aikaan!

      • LapsellisetRevittää

        Minun ritsallapa saisi sellaisen aikaan, mutta kun minulla sattuu olemaan tuota tervettä järkeä niin ei tarvitse tehdä. Se on vähän jälkeenjääneiden touhua. Eli niillä se vasta meneekin hitaasti siellä korvien välissä.


    • Vasket on ”tuubailtu” ja nyt on tulevassa taas mahdollista tulla tutustumaan Pielisentien toimivuuteen Hämärän kaupan iltana. Kyllä sinne minäkin ”kiireiltäni” tohdin ehtiä. En sitoudu, mutta saatan olla siellä, siis Pielisentiellä.
      Mielestäni he jotka lataavat omia videoitaan you tubeen, antavat sen myötä käyttöoikeuden ylelle kaikkeen. Jos olen väärässä, poistatettakoon ja vaikka käräjille haastettakoon. Ei peloota;)

      Muistellaan nyt 2012 tilannetta seuraavassa.
      https://www.youtube.com/watch?v=QbJ9S06bo4Q

      Jne. 2014
      https://www.youtube.com/watch?v=qws4ric-XNQ
      ;) Kaarisilta!

      Tiedän että on uudempaakin tuotantoa. Jatkakaa!


    • paska.katu

      Tuotako hämäränkaupan iltaa varten Pielisentie suunniteltin? Kerran vuodessa tapahtuvaa kötinää varten, johon ei edes huonosti liikkumaan pääsevät ihmiset pääse, kun ei saa autolla tulla lähellekkään! Hyvät on kriteerit katusuunnittelussa! Siihen uudelle liikuntahallille tulijat voi pysäköidä jäähallin parkkipaikalle, koska ei ole pakko päästä lähelle liikuntahallia autolla, ja samalla saa ihmiset kävelytreeniä ja lihakset lämpiää ennen halliurheilua! Samalla jäisi isommat viheralueet jos olisi yhteinen parkkipaikka jäähallin kanssa! Ja jos parkkipaikka on täynnä, niin vanhale torille sopii, koska sillä ei ole enää käyttöä, kun markkinatkin pitää olla autoilijoiden kiusana Pielisentien varressa!

      • KankkulanKaivo

        Ei todellakaan tarvita enää liikuntahallille uutta parkkipaikkaa viheralueita syömään. Ei olisi tarvinnut tulla edes koko hallia mutta kun on kaupungilla ylimääräistä rahaa polttaa.


    • tekarit.hajoo

      Pielisentie täynnä hidasteita, sekä Vuonislahdentie ja yleensäkin kaikki ympäristössä. Tarvitseeko niitä ihan tahallaan tehdä lisää?

    • Aikoinaan tekivät mukulakivikatuja. Ainakin Iisalmessa muistan ajaneeni nuorena miehenä sellaista ihan leveää pitkin.
      Kyllä tärryytti vanhaa auton rottelloo;) Oiskoon ollunna hyvä ratkasu tehä mukulakivestä koko katu, ja kivipaadet muistokirjoituksineen lopettaneitten yritysten kohdalle, puistolehmusten tilalle.

      Noo, hieman huumorriihan tää. Ja oikein kirotuksesta viis veisaan edellä.

    • pilattukatu

      Kadusta on näköjään vain se hyöty,että asiakkaat menevät vain niihin kauppoihin,joissa on oma pysäköintialue. Varsinkin talvella asiallinen kadunvarsipysäköinti on mahdotonta,aivankuin suunittelialla ei olisi ajokorttia.

      • PanehanVatiPäähän

        Onkos sulla ajokortti? Oikeinkirjoitusta et ainakaan osaa.


    • varoasaa

      Liekan vatipäät eivät osaa käyttää vilkkua kiertoliittymissä ja muutenkin holtinto autoporukkaa.

      • äsken.laskin.ne

        Onko Liekassakin liikenneympyröitä? Luulin, ettei Venäjän pikkukylissä niitä ole. Täällä Suomessa Lieksassamme niitä on jo ainakin kuusi.


      • äsken.laskin.ne kirjoitti:

        Onko Liekassakin liikenneympyröitä? Luulin, ettei Venäjän pikkukylissä niitä ole. Täällä Suomessa Lieksassamme niitä on jo ainakin kuusi.

        Lieksan kaikki kuusi ovat kiertoliittymiä. Pielisentiellä on kaksi ja kantatiellä neljä, josta uusin on rakenteilla, loppusuoralla Kevätniemen risteyksessä. Joensuuhun ajaessanne voi kohdata liikenneympyrän. Asia on tarkemmin ymmärrettävissä luettuanne seuraavan linkin.

        http://www.iltalehti.fi/autot/200804107468465_ae.shtml


      • Katuvankka kirjoitti:

        Lieksan kaikki kuusi ovat kiertoliittymiä. Pielisentiellä on kaksi ja kantatiellä neljä, josta uusin on rakenteilla, loppusuoralla Kevätniemen risteyksessä. Joensuuhun ajaessanne voi kohdata liikenneympyrän. Asia on tarkemmin ymmärrettävissä luettuanne seuraavan linkin.

        http://www.iltalehti.fi/autot/200804107468465_ae.shtml

        Oikaistaanpa taas kerran. Suomessa ei ole kiertoliittymiä muuta kuin kansalaisten suissa. Ei ole ollut ja tuskin tulee olemaankaan.

        Nykyiset tieliikennelaki (267/1981) ja tieliikenneasetus (182/1982) eivät tunne sellaista käsitettä kuin ”kiertoliittymä”. Edes liikennemerkkiluetteloissa sellaista ei mainita. Kaikki kyseiset ympyrät ovat liikenneympyröitä. Kiertoliittymänimitys on tullut epäviralliseen käyttöön jostakin muinaisesta tiemestarin lausumasta. Tässäkään tapauksessa ei pidä luottaa Wikipedian ”tietoihin” eikä Hevosmiesten Tietotoimistoon saatikka Esko Riihelän omiin mielipiteisiin.

        Uudessa tieliikennelain luonnoksessakin mainitaan vain liikenneympyrä – jona se myös kansan suussa tunnetaan. Liikenneympyrä tulee olemaan uudessa laissakin liikenneympyrä. Nykyinen tieliikenneasetus tuntee määräysmerkin numero 416 (pakollinen kiertosuunta), jonka selitysteksti puhuu liikenneympyrästä, sekä varoitusmerkin numero 116 (liikenneympyrä). Lisäksi kärkikolmion (merkki numero 231) ja stop -merkin (numero 232) selitystekstit mainitsevat liikenneympyrän. Kiertoliittymää ei mainita missään.

        Kansainvälisessä kielenkäytössä on käytössä kaksi liikenneympyrää tarkoittavaa ilmaisua. “traffic circle” tarkoittaa valtavan kokoisen ympyrän kehäksi rakennettua tietä, joissa on usein useita kaistoja ja joissa perinteisesti ympyrään tulevalla on etuajo-oikeus. Tällainen liikenneympyrä on ruuhka- ja onnettomuusaltis. Sen sijaan “(modern) roundabout” tarkoittaa liikenneympyrätyyppiä, jossa ympyrä on suhteellisen pienisäteinen ja johon tuleva väistää ympyrässä jo ajavia.

        Liikennemerkkejä koskeva kansainvälinen yleissopimus käyttää termiä “roundabout” niissä yhteyksissä, missä Suomen lainsäädäntö puhuu “liikenneympyrästä”. Käytännössä siis kaikki suomalaiset liikenneympyrät ovat tätä modernia tyyppiä.


      • kulmittain.vilkku.päälle

        Kun käännytään kulmittain ympyrässä, miksi vilkku lyödään päälle vasta kun käännetään rattia?? Ottaa pattiin, kun joudut turhaan odottelemaan oikelta ympyrään tulossa olevana, että jos ei käännykkään?


      • Manne.Uupumäki kirjoitti:

        Oikaistaanpa taas kerran. Suomessa ei ole kiertoliittymiä muuta kuin kansalaisten suissa. Ei ole ollut ja tuskin tulee olemaankaan.

        Nykyiset tieliikennelaki (267/1981) ja tieliikenneasetus (182/1982) eivät tunne sellaista käsitettä kuin ”kiertoliittymä”. Edes liikennemerkkiluetteloissa sellaista ei mainita. Kaikki kyseiset ympyrät ovat liikenneympyröitä. Kiertoliittymänimitys on tullut epäviralliseen käyttöön jostakin muinaisesta tiemestarin lausumasta. Tässäkään tapauksessa ei pidä luottaa Wikipedian ”tietoihin” eikä Hevosmiesten Tietotoimistoon saatikka Esko Riihelän omiin mielipiteisiin.

        Uudessa tieliikennelain luonnoksessakin mainitaan vain liikenneympyrä – jona se myös kansan suussa tunnetaan. Liikenneympyrä tulee olemaan uudessa laissakin liikenneympyrä. Nykyinen tieliikenneasetus tuntee määräysmerkin numero 416 (pakollinen kiertosuunta), jonka selitysteksti puhuu liikenneympyrästä, sekä varoitusmerkin numero 116 (liikenneympyrä). Lisäksi kärkikolmion (merkki numero 231) ja stop -merkin (numero 232) selitystekstit mainitsevat liikenneympyrän. Kiertoliittymää ei mainita missään.

        Kansainvälisessä kielenkäytössä on käytössä kaksi liikenneympyrää tarkoittavaa ilmaisua. “traffic circle” tarkoittaa valtavan kokoisen ympyrän kehäksi rakennettua tietä, joissa on usein useita kaistoja ja joissa perinteisesti ympyrään tulevalla on etuajo-oikeus. Tällainen liikenneympyrä on ruuhka- ja onnettomuusaltis. Sen sijaan “(modern) roundabout” tarkoittaa liikenneympyrätyyppiä, jossa ympyrä on suhteellisen pienisäteinen ja johon tuleva väistää ympyrässä jo ajavia.

        Liikennemerkkejä koskeva kansainvälinen yleissopimus käyttää termiä “roundabout” niissä yhteyksissä, missä Suomen lainsäädäntö puhuu “liikenneympyrästä”. Käytännössä siis kaikki suomalaiset liikenneympyrät ovat tätä modernia tyyppiä.

        Näin on. Hyvä kun oikaisit virheellisen käsitykseni. Virallisesti on puhuttava liikenneympyrästä. Ja oikeassa olet, että lakitekstissä ei muuta sanaa käytetä. Kuitenkin muuallakin kuin kansan suissa kiertoliittymä sanaa käytetään liikenneympyrä sanan synonyymina.

        Esimerkiksi tiehallinto käyttää painetussa tekstissä jne.
        http://alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm

        Sanomalehti Karjalainen:
        ”Aloitetaan kertaaminen perustavanlaatuisella kysymyksellä: kiertoliittymä vai liikenneympyrä?
        - Tieliikennelainsäädännössä käytetään ainoastaan termiä liikenneympyrä, mutta kiertoliittymä tarkoittaa samaa asiaa, kertoo liikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Liikennevirastosta.”

        https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/49990-vaannetaan-rautalangasta-liikenneympyraan-eli-kiertoliittymaan-ajava-vaistaa-aina-siella-jo-olevia

        Peukutuksen ansaitset terävästä vastineestasi. Olin vielä eilen siinä virheellisessä käsityksessä, että ne ovat kaksi eri asiaa nuo liikenneympyrä ja kiertoliittymä.


    • päät.pyörällä.ympyrässä

      Onneksi Suomessa on vain yhdenlaisia liikenneympyröitä, vaikka niidenkin käyttäminen tuottaa monille vaikeuksia. Ulkomailla on kahdenlaisia ympyröitä eli sellaisia, joissa ympyrään tulijoilla on etuajo-oikeus ja sellaisia kuten Suomessa, jossa ympyrässä ajavilla on etuajo-oikeus. Kuinkahan lieksalainen selvittäisi oheisen linkin mukaisen liikenneympyrän ottaen vielä huomioon vasemmanpuoleisen liikenteen?

      https://www.uusisuomi.fi/autot/200887-video-pelkaatko-liikenneympyraa-ala-sitten-eksy-tanne

    • siperiaopettaa

      Liikenneympyröissä Suomessa oli alkuun ympyrään tulijoilla etuajooikeus ja liikenne oli ihan jumissa,kunnes siirryttiin nykykäytäntöön niin homma rupesi toimimaan.

    • TyytyväinenPyöräilijä

      Jopa on valitus parista kivetysraidasta Pielisentien keskiosassa. Pielisentien jalkakäytävillä niitä täristysraitoja on vielä enemmän ja polkupyörää ne täryyttävät vielä enemmän kuin autoa, mutta en ole sellainen ammattivalittaja että olisin koko asiaan edes kiinnittänyt mitään huomiota ilman tätä valitusketjua.

      • raitoja.tuskin.huomaa

        Hyvällä autolla ajettaessa täristysraitoja ei huomaa, vaan auto ottaa ne vastaan hyvin pehmeäsi ja vaimeasti keinahtaen. Paukkukärrityyppisillä kulkuneuvoilla saattaa todellakin tekohampaat pudota täristysraidan ylityksessä. Paukkukärrien omistajien ei pidä yleistää Pielisentien kuntoa, koska vika on omassa ajoneuvossa eikä tiessä.


    • ei-haittaa

      Joo, ei ilmajousitteisessa autossa mitään huomaa, tehkää vaan haittoja lisää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      132
      3587
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2366
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1955
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1909
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1711
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1483
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1438
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1301
    10. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe