Heippa!
Olen 17-vuotias tyttö, joka on ollut jo pitkään halunnut olla vegaani. Haluaisin sitä terveydellisistä ja eettisistä syistä. Asun edelleen kotona, mutta muutto on alle vuoden päästä käsillä. Silloin voisin vaikuttaa ruokavaliooni parhaiten (taloudellisen tilanteen huomioiden tietysti) ja haluaisin tietää, voisinko allergioideni vuoksi olla vegaani opiskelijabudjetilla? Varmasti on, mutta miten? Olen tällä hetkellä allergioideni lisäksi myös maidottomalla ruokavaliolla ja en syö punaista lihaa.
Treenaan aktiivisesti salilla, ja pelkään etten saisi tarpeeksi proteiinia ruokavaliooni. Haluaisin olla vegaani, mutta saada silti tarvittavat ravintoaineet päivääni. Miten se onnistuu?
Allergiani:
- gluteeni
- soija
- omena, päärynä, melonit, kiivi (erikoisemmista hedelmistä en tiedä, hyvin mahdollista, että olen allerginen)
- herne
- maissi
- pähkinät, manteli
- soijapavut
Soija vähän mietityttää, kun olen kuullut että se korvaa aika paljon kasvipohjaisessa ruokavaliossa (?). Olen sille tosi allerginen, ja mitä oon tuotteista kattonut, niin monissa on soijaa.
Saanko päivään tarvittavat ravintoaineet allergioistani huolimatta? Onko se helppoa? Tiedän, että ehkä kannattaisi mennä ravintoterapeutille, mutta olis kiva kuulla teidän neuvot ensin.
Allergikko vegaaniksi?
2
107
Vastaukset
- Zedä
Soija ei ole vegaaniruuassa mitenkään välttämätöntä, vaikka se onkin helpottava osa koska siitä on tehty niin paljon valmisruokia.
Pystytkö syömään muita papuja, tai linssejä? Itse käytän niitä enemmän kuin soijaa. Siemenet on myös hyviä proteiininlähteitä. Kaikista paras on hampunsiemen, jossa on kaikki välttämättömät aminohapot. Hamppupohjaisia valmisruokia on erikoiskaupoissa jonkin verran. Gluteenittomaan ruokavalioon hyvää proteiinia tuo myös quinoa. Quorn on hyvä sieniperäinen proteiinituote, mutta ainoa vegaaninen tuote mitä suomesta saa sisältää gluteenia, ja muissa onkin sitten munaa. - JosOmaJärkiEiRiitä
Terveydellisistä syistä et, avaaja-kulta voi ryhtyä vegaaniksi, sillä kasvispainotteinen, prosessoimaton luomuravinto, johon kuuluu myös eläintuotteita on KAIKKEIN terveellisin vaihtoehto.
Suosittelen menemään ravitsemusterapeutille ehdottomasta, ettet saa väärää tietoa terveellisestä ravinnosta ja myös noiden kasvisperäisten allergioidesi vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911264Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221108- 48834
- 70830
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53770Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50705- 33682
- 60669
- 52637
- 50635