Mitä olette ajatelleet tarkoittavan Luukkaan evankeliumin 22:35–38 ?
Teksti on tarinan loppupuolelta, ennen Jeesuksen joutumista vangituksi.
***
Jeesus sanoi opetuslapsille: "Kun lähetin teidät matkaan ilman kukkaroa, laukkua ja jalkineita, niin puuttuiko teiltä mitään?" "Ei mitään", he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi: "Nyt on toisin. Jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa, samoin laukun. Jolla ei ole rahaa, myyköön viitan päältään ja ostakoon miekan. Sillä tietäkää, että tämän kirjoituksen täytyy käydä minussa toteen: 'Hänet luettiin rikollisten joukkoon.' Kaikki, mitä minusta on lausuttu, saa nyt täyttymyksensä." Opetuslapset sanoivat: "Herra, tässä on kaksi miekkaa." "Riittää", hän vastasi.
***
Arvaatte varmaankin, että tätä tekstiä on käytetty perustelemaan kristinuskon väkivaltaista levittämistä ja kirkon rikkauksien keräämistä.
Myy pusero ja hanki ase
21
256
Vastaukset
- miekan.tarve
Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu, eli jotain tuohonsuuntaan.
Eli mielenkiintoista tutkimuskohdetta.
Tarkoittaneeko miekan ostolle se, että on oikeutettu puolustautumaan oikeassa kohden ja oikealla tavalla. ts. Esivallan miekka. - Uskonkilpi
MIEKKA = JUMALAN SANA
Hebr. 4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
"Miekkaa" (Sanaa) eivät opetuslapset käyttäneet surmaamiseen vaan pelastukseen. - Kirjakääröt
Luuk.3:11 Biblia (1776), Niin hän vastaten sanoi heille: jolla on kaksi hametta, antakoon sille, jolla ei yhtään ole, ja jolla on ruokaa, hän tehköön myös niin. Niin sanoi heille, ei meille.
- Yksi_usko
Minusta Michael L. Brownin kirjassa Aito kosher-Jeesus on hyvä tulkinta tuolle Raamatun kohdalle. Kopioin alla olevan kohdan siitä.
"Mitä tässä oikein tapahtuu? Käytetään vähän logiikkaa ja kysytään itseltämme, onko Luukas jättänyt kertomuksen tekstiinsä vahingossa. En usko, koska Luukas kokosi kertomuksensa pilkun tarkkuudella, kuten monet historian ja arkeologian tutkijat voivat vahvistaa. Ajatus siitä, että kohta olisi tekstissä vahingossa, on naurettava. Luukas aloittaa kirjeensä Teofilokselle näin:
Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista, sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita, niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus, että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat oat, jotka sinulle ova opetettu (Luuk. 1:1-4).
Tämä todistaa, että Luukas teki kotiläksynsä hyvin ja kokosi kertomuksensa suurella huolella. On järjetöntä ajatella, että hän jätti vahingossa tämän raskauttavan todisteen tekstiin. Itse asiassa, on absurdia ajatella, että hän olisi laittanut tuollaisen kertomuksen tekstiin, ellei hän olisi halunnut sitä sinne....
Palataan nyt Luukkaan esittämään kertomukseen. Voimme lukea, että pian sen jälkeen, kun Jeesus lakkasi puhumasta oppilaidensa kanssa, aseistettu joukko tuli ottamaan Häntä kiinni. Koska Hän oli kansan parissa hyvin suosittu, vangitsijat halusivat ottaa Hänet kiinni yöllä (Luuk. 22:49-51).
Prof. Craig Keener, joka on arv. UT:n tutkija ja Jeesuksen ajan juutalaisuuden tuntija, teki mielenkiintoisen havainnon: "Monet yhdistivät messiaat kansalliseen kapinaan ja Israelia sortavien kansojen kukistamiseen. Messias, joka parantaisi Häntä vastaan tulleen hyökkääjän, ei tullut mieleen kenellekään. Jeesus oli parantaja, ei aseistettu kapinallinen. Se on sanoma, jonka Luukas tuo muiden UT:n kirjoittajien kanssa selvästi esille. Sen jälkeen, kun Jeesus nuhteli Pietaria väkivallan käytöstä ja paransi uhrin korvan (hänen nimensä oli Malkus), Jeesus vielä nuhteli aseistettua joukkoa, joka tuli pidättämään Hänet (Luuk. 22:52-53). The Message -raamatunkäännös sanoo näin: Jeesus puhui heille, jotka olivat tulleet - ylipapille, temppelin poliisille, uskonnollisille johtajille. Hän sanoi: "Mitä tämä on, syöksytte minua vastaan miekoilla ja sauvoilla ikään kuin olisin vaarallinen rikollinen? Päivä toisensa jälkeen minä olen ollut teidän kanssanne temppelissä, ettekä ole kohottaneet kättänne minua vastaan. Mutta tehkää omalla tavallanne - on pimeä yö, pimeyden hetki."
Tiedämme tämän Luukkaan kirjoittamasta tekstistä:
1) Kohta kahdesta miekasta oli merkittävä osa Luukkaan kertomusta. Neljästä evankeliumista ainoastaan Luukas kertoo aiheesta. Se tarkoittaa sitä, että hän halusi lukijoidensa erityisesti tietävän tämän osan kertomusta.
2) Se tapahtuu asiayhteydessä, joka eliminoi pois ajatuksen, että Jeesus olisi suunnittelemassa aseellista kapinaa.
Olemme jälleen siinä, mistä aloitimme. Mistä kohta sitten puhuu? Paras selitys on yksinkertainen. Luukkaan evankeliumin tutkija I. Howard Marshall sanoo:
jatkuu.....- Yksi_usko
Jatkoa Michael L. Brownin Aito kosher-Jeesus -kirjasta. On muuten yksi parhaista kirjoista, joten suosittelen kaikille kiinnostuneille!
"Luukkaan evankeliumin tutkija I. Howard Marshall sanoo: "Lukujakso alkaa Jeesuksen vetoomuksella aikaisemman tehtävän kokemuksista. He olivat lähteneet uskossa liikkeelle, eivätkä olleet kokeneet puutetta mistään. Nyt tilanne on erilainen. Jeesusta ja Hänen seuraajiaan kohtaan kasvanut vastustus on sitä luokkaa, että heidän on varustauduttava vaikka sitten miekoin, jos se on välttämätöntä. Kommentti on tulkittava synkän ironisena. Se ilmaisee vastustuksen intensiivisyyttä, jota Jeesus ja oppilaat tulisivat kokemaan aina hengenlähtöön saakka. Heidät on kutsuttu uskoon ja rohkeuteen, joka voi viedä äärirajoille asti - - Tilanne syntyisi Jesaja 53:ssa olevan profetian myötä, jonka tulee täyttyä Jeesuksessa. Se on kohta, joka liittää Herran palvelijan pahantekijöihin. Jeesus näkee sen profetiana omasta kuolemastaan. Hän tietää elämänsä lähenevän loppuaan. Oppilaat eivät sitä ymmärrä. He ottavat Jeesuksen kirjaimellisesti, hankkivat kaksi miekkaa. Jeesuksen täytyy nuhdella heitä ymmärryksen puutteesta. Ymmärryksen puute tulee selväksi siinä vaiheessa, kun Jeesus on pidätetty.
Viittaus eskatologisen tai messiaanisen konfliktin valmisteluun on todella epätodennäköistä. Tällaisella ajatuksella ei ole mitään sijaa Jeesuksen ajattelutavassa. Ei myöskään varhaisissa seurakunnissa muuten kuin hengellisessä merkityksessä. Ei siis ole todennäköistä, että Jeesus olisi suunnitellut aseellista vastarintaa seloottien tavoin.
Josepf Fitzmyer, joka on eräs maailman johtavia Luukkaan evankeliumin tutkijoita, mainitsee myös, että jakeessa ei viitata selootteihin. Jeesuksen sanat lompakon, laukun ja miekan ottamisesta mukaan on otettava symbolisessa merkityksessä. Neuvon symbolisuus voidaan päätellä reaktiosta, jonka Hän antaa sanojensa kirjaimelliselle tulkinnalle.
Vastaus on luettavissa Luukkaan evankeliumin 22. luvun jakeessa 38. Hänen oppilaansa sanoivat: "Herra katso, tässä on kaksi miekkaa." Hän vastasi siihen: "Riittää!"Fitzmyer selittää: "Toisin sanoen, apostolit olivat ymmärtäneet sanojen merkityksen aivan väärin.
Palatkaamme Marshallin kommenttiin. Jeesus viittasi Jesajan kirjan 53. luvun kohtaan, joka puhuu vanhurskaasta palvelijasta. Palvelija kärsii ja kuolee kansansa syntien puolesta, ei omien syntiensä, kulkien kuin lammas teuraalle. Ne, joiden puolesta Hän kuolee, luulevat Hänen olevan syyllinen, joka kuolee omien syntiensä tähden. Aikaisemmin he tunnustivat: "Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän kärsi. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana" (Jes. 53:4).
Jeesus muistutti seuraajiaan siitä, että teksti, joka oli kirjoitettu jo 700 vuotta ennen Hänen syntymäänsä, oli profetia Hänestä. Hän käänsi huomion profetian loppusanoihin: "Sen tähden minä annan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän jakaa saalista, sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemalle, ja HÄNET LUETTIIN PAHANTEKIJÖDEN JOUKKOON. Hän kantoi monien synnit ja rukoili pahantekijöiden puolesta" (Jes. 53:12).
Jeesus tarkoitti sanoa: "Veljeni, profetia julistaa, että minut tullaan ymmärtämään väärin. Minut tullaan tuomitsemaan väärin ja ihmiset lukevat minut kapinallisten syntisten joukkoon." Toisin sanoen Hän oli syyllinen seuralaistensa perusteella, niin kuin jotkut raamatunkäännökset sanovatkin. Ironisesti Hän sanoo: "On aika hankkia pari miekkaa, niin että arvostelijoilani on jotain pohjaa väärille syytöksilleen." Tätä teksti tarkoittaa sanoa.
Oppilaat kuitenkin ottavat Hänet kirjaimellisesti ja sanovat: "Katso, meillä on kaksi miekkaa. "Hän vastasi: "Riittää"! Sopusoinnussa edellä lainatun Fitzmyerin kanssa, Marshall selittää, että on todennäköisintä, että kun Han sanoo "riittää", se tarkoittaa tätä keskustelua ja on tarkoitettu nuhteluksi. Keener huomioi myös, että mainitsemalla tässä kohdassa miekan Jeesus ei kutsu opetuslapsiaan kapinaan, kuten selootit tekivät. Sen sijaan Hän kutsuu heitä tekemään hetkellisen ja esikuvallisen teon. Kaksi miekkaa riittää siihen, että Häntä voitaisiin syyttää kapinalliseksi ja siten lukea pahantekijöiden joukkoon Jesajan kohdan (53:12) mukaan.
Kuinka ironista onkaan, että Rambo-rabbi -teoreetikot ovat tietämättään vahvistaneet väärää syytöstä Jeesusta vastaan perustuen juuri kahteen miekkaan, aivan niin kuin Jesaja sanoi, "Katsokaa, hän on aseistettujen seloottien seurassa", nämä teoreetikot sanovat. Miksi opetuslapsilla ylipäätään oli miekkoja? Marshalla huomauttaa, että miekkojen kantaminen ei ollut epätavallista, eikä tässä yksityiskohdassa ole siksi mitään yllättävää. Teksti, jota hän lainaa, on Mishnan, Shabat 6:4. Siinä keskustellaan, onko miekkaa luvallista viedä talosta ulos sapattina.
jatkuu vielä..... - Yksi_usko
Yksi_usko kirjoitti:
Jatkoa Michael L. Brownin Aito kosher-Jeesus -kirjasta. On muuten yksi parhaista kirjoista, joten suosittelen kaikille kiinnostuneille!
"Luukkaan evankeliumin tutkija I. Howard Marshall sanoo: "Lukujakso alkaa Jeesuksen vetoomuksella aikaisemman tehtävän kokemuksista. He olivat lähteneet uskossa liikkeelle, eivätkä olleet kokeneet puutetta mistään. Nyt tilanne on erilainen. Jeesusta ja Hänen seuraajiaan kohtaan kasvanut vastustus on sitä luokkaa, että heidän on varustauduttava vaikka sitten miekoin, jos se on välttämätöntä. Kommentti on tulkittava synkän ironisena. Se ilmaisee vastustuksen intensiivisyyttä, jota Jeesus ja oppilaat tulisivat kokemaan aina hengenlähtöön saakka. Heidät on kutsuttu uskoon ja rohkeuteen, joka voi viedä äärirajoille asti - - Tilanne syntyisi Jesaja 53:ssa olevan profetian myötä, jonka tulee täyttyä Jeesuksessa. Se on kohta, joka liittää Herran palvelijan pahantekijöihin. Jeesus näkee sen profetiana omasta kuolemastaan. Hän tietää elämänsä lähenevän loppuaan. Oppilaat eivät sitä ymmärrä. He ottavat Jeesuksen kirjaimellisesti, hankkivat kaksi miekkaa. Jeesuksen täytyy nuhdella heitä ymmärryksen puutteesta. Ymmärryksen puute tulee selväksi siinä vaiheessa, kun Jeesus on pidätetty.
Viittaus eskatologisen tai messiaanisen konfliktin valmisteluun on todella epätodennäköistä. Tällaisella ajatuksella ei ole mitään sijaa Jeesuksen ajattelutavassa. Ei myöskään varhaisissa seurakunnissa muuten kuin hengellisessä merkityksessä. Ei siis ole todennäköistä, että Jeesus olisi suunnitellut aseellista vastarintaa seloottien tavoin.
Josepf Fitzmyer, joka on eräs maailman johtavia Luukkaan evankeliumin tutkijoita, mainitsee myös, että jakeessa ei viitata selootteihin. Jeesuksen sanat lompakon, laukun ja miekan ottamisesta mukaan on otettava symbolisessa merkityksessä. Neuvon symbolisuus voidaan päätellä reaktiosta, jonka Hän antaa sanojensa kirjaimelliselle tulkinnalle.
Vastaus on luettavissa Luukkaan evankeliumin 22. luvun jakeessa 38. Hänen oppilaansa sanoivat: "Herra katso, tässä on kaksi miekkaa." Hän vastasi siihen: "Riittää!"Fitzmyer selittää: "Toisin sanoen, apostolit olivat ymmärtäneet sanojen merkityksen aivan väärin.
Palatkaamme Marshallin kommenttiin. Jeesus viittasi Jesajan kirjan 53. luvun kohtaan, joka puhuu vanhurskaasta palvelijasta. Palvelija kärsii ja kuolee kansansa syntien puolesta, ei omien syntiensä, kulkien kuin lammas teuraalle. Ne, joiden puolesta Hän kuolee, luulevat Hänen olevan syyllinen, joka kuolee omien syntiensä tähden. Aikaisemmin he tunnustivat: "Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän kärsi. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana" (Jes. 53:4).
Jeesus muistutti seuraajiaan siitä, että teksti, joka oli kirjoitettu jo 700 vuotta ennen Hänen syntymäänsä, oli profetia Hänestä. Hän käänsi huomion profetian loppusanoihin: "Sen tähden minä annan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän jakaa saalista, sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemalle, ja HÄNET LUETTIIN PAHANTEKIJÖDEN JOUKKOON. Hän kantoi monien synnit ja rukoili pahantekijöiden puolesta" (Jes. 53:12).
Jeesus tarkoitti sanoa: "Veljeni, profetia julistaa, että minut tullaan ymmärtämään väärin. Minut tullaan tuomitsemaan väärin ja ihmiset lukevat minut kapinallisten syntisten joukkoon." Toisin sanoen Hän oli syyllinen seuralaistensa perusteella, niin kuin jotkut raamatunkäännökset sanovatkin. Ironisesti Hän sanoo: "On aika hankkia pari miekkaa, niin että arvostelijoilani on jotain pohjaa väärille syytöksilleen." Tätä teksti tarkoittaa sanoa.
Oppilaat kuitenkin ottavat Hänet kirjaimellisesti ja sanovat: "Katso, meillä on kaksi miekkaa. "Hän vastasi: "Riittää"! Sopusoinnussa edellä lainatun Fitzmyerin kanssa, Marshall selittää, että on todennäköisintä, että kun Han sanoo "riittää", se tarkoittaa tätä keskustelua ja on tarkoitettu nuhteluksi. Keener huomioi myös, että mainitsemalla tässä kohdassa miekan Jeesus ei kutsu opetuslapsiaan kapinaan, kuten selootit tekivät. Sen sijaan Hän kutsuu heitä tekemään hetkellisen ja esikuvallisen teon. Kaksi miekkaa riittää siihen, että Häntä voitaisiin syyttää kapinalliseksi ja siten lukea pahantekijöiden joukkoon Jesajan kohdan (53:12) mukaan.
Kuinka ironista onkaan, että Rambo-rabbi -teoreetikot ovat tietämättään vahvistaneet väärää syytöstä Jeesusta vastaan perustuen juuri kahteen miekkaan, aivan niin kuin Jesaja sanoi, "Katsokaa, hän on aseistettujen seloottien seurassa", nämä teoreetikot sanovat. Miksi opetuslapsilla ylipäätään oli miekkoja? Marshalla huomauttaa, että miekkojen kantaminen ei ollut epätavallista, eikä tässä yksityiskohdassa ole siksi mitään yllättävää. Teksti, jota hän lainaa, on Mishnan, Shabat 6:4. Siinä keskustellaan, onko miekkaa luvallista viedä talosta ulos sapattina.
jatkuu vielä.....Jatkoa Michael L. Brownin Aito kosher-Jeesus -kirjasta. Aivan mieletön kirja, joka kannattaa hankkia, jos vain on kiinnostunut vähääkään Raamatun syvällisestä sanomasta!
"John Nolland, joka on myös tunnettu Luukkaan evankeliumin tutkija, lisää viisauden sanan: Ohjeistus miekan ostamiseen ansaitsee erityistä huomiota. Se mainitaan samassa yhteydessä lompakon, laukun ja sandaalien kanssa. Sen perusteella voimme tyrmätä viitteet selootteihin. (Toisin sanoen, jos Jeesus olisi kehottanut heitä aseistautumaan taistelua varten, Hän ei olisi käskenyt hankkimaan lompakkoa tai sandaaleja!). Miekka on ollut tuohon aikaan välttämätön varuste kenelle tahansa roomalaisilla teillä matkaaville. Taustalla on ollut ajatus itsepuolustuksesta. Ei voida ajatella, että miekkoja olisi tarvittu Jeesuksen puolustamiseen tai mahdolliseen eskatologiseen taisteluun.
Jotkut ovat maininneet Jeesuksen sanojen Matteuksen evankeliumin 10. luvussa tukevan väkivaltaisen kapinan teoriaa. Siellä Hän sanoo: "Älkää luulko, että minä ole tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa vaan miekan. Sillä minä olen tullut ´nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären riitaan äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa" (jakeet 35-36).
Kun Hän sanoi, että poika kääntyy isäänsä vastaan, ja että vihamiehet tulevat olemaan oman talon väkeä, Hän lainaa suoraan profeetta Miikaa. Samaa jaetta (Miika 7:6) lainataan Mishnassa, kun kuvaillaan vaikeita aikoja juuri ennen messiaan tulemusta (katso Mishna, Sotah 9:15). Mainitsen tästä aihetta käsittelevässä tutkielmassani: Jeesuksen päivinä ja jonkin aikaa vielä sen jälkeenkin, oli vallalla juutalainen tulkinta perheiden sisäisestä kapinasta, joka tapahtuisi messiaan tulemuksen yhteydessä (Mishna, Sotah 9:15). Tämä oli osa rabbien ennustamaa tulevaisuudennäkymää, jossa yhteiskunnan moraalinen rakenne rappeutuu ennen messiaan tulemusta.
Tässä myös Heprealaisen yliopiston historian professori Doron Mendelsin ajatuksia kirjasta The Rise and Fall of Jewish Nationalism (Juutalaisen nationalismin nousu ja tuho: Vaikka Jeesus ja hänen oppilaansa tiesivät, millainen tuon ajan armeija oli (Luuk. 14:31-32), se ei vaikuttanut heidän ajatteluunsa. Evankeliumien mukaan sodat annettiin taivaista ja valituilla maan päällä oli passiivinen rooli - - Jeesusta kuvataan Uuden testamentin kerronnallisissa kohdissa rauhaa rakastavana miehenä, joka ei osoittanut kiinnostusta aikansa politiikkaa kohtaan. Yhdessä tapauksessa hän kuitenkin osoittaa aggressiivisuutta. Hän sanoo: "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa vaan miekan" (Matt. 10:34, Luuk. 12:51 ja 22:36-38). Tämä kohta voidaan nähdä yhtäpitävänä juutalaisen profetian kanssa, joka metaforisesti ja esikuvallisesti käytti samoja sanankäänteitä - - Lausunto ei sovi siihen kuvaan, jolla Jeesusta kuvataan, eikä se toistu missään muualla. Jeesus ja hänen oppilaansa eivät kertaakaan mainitse maallista sotajoukkoa. Heillä oli ajatuksissaan Jumalan kuningaskunta (Joh. 18:36).
Yhteenvetona: (1) kuten opimme luvussa neljä, Jeesuksen temppelin puhdistaminen oli profeetallinen julkinen nuhtelun teko, ei yritys saada aikaan väkivaltaa. (2) Viittaus kahteen miekkaan löytyy asiayhteydestä, jossa väkivaltaa vastustetaan. Se pysyy siten linjassa muun Uuden testamentin todistusaineiston kanssa. (3) Jeesus viittasi Jesajan profetiaan tarkoittaen, että Häntä tultaisiin valheellisesti syyttämään kuulumisesta syntiseen kapinallisten joukkoon. Hän kertoo oppilailleen, että hekin ovat rooleissa tässä näytöksessä. Kun oppilaat ottivat Hänen sanansa kirjaimellisesti, Hän totesi: "Riittää!" (4) Matteuksen evankeliumissa Jeesus sanoi, ettei tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Hän puhui perheiden sisällä tapahtuvasta jakautumisesta Hänen seuraajiinsa ja kieltäjiinsä.....
Kysymykseen, osoittaako todistusaineisto Jeesuksen olevan messiasta teeskentelevä, väkivaltainen kapinallinen, Hengel vastaa "Ei todellakaan! Hänen käyttäytymisensä Jerusalemissa noina viimeisinä, dramaattisina päivinä tai Hänen yleinen toimintansa ja julistuksensa eivät tue sellaista olettamusta. He turvaavat asiayhteyksistä irrotettuihin yksityiskohtiin, jotka ovat epämääräisesti tulkittuja."
Tässäpä tämän tekstin analyysi pääpiirteittäin. On kyllä täysin selvää, että ilman juutalaisia, emme ymmärrä Raamatusta puoliakaan. Kannattaa hankkia näitä loistavia juutalaisten kirjoja, jotka niiiiin syvällisesti kertovat jokaisen pienenkin yksityiskohdan näennäisen ristiriidan Raamatussa. Hebrealaisilla silmillä luettuna Raamatussa ei ole pienintäkään ristiriitaa. - Exap
Yksi_usko kirjoitti:
Jatkoa Michael L. Brownin Aito kosher-Jeesus -kirjasta. Aivan mieletön kirja, joka kannattaa hankkia, jos vain on kiinnostunut vähääkään Raamatun syvällisestä sanomasta!
"John Nolland, joka on myös tunnettu Luukkaan evankeliumin tutkija, lisää viisauden sanan: Ohjeistus miekan ostamiseen ansaitsee erityistä huomiota. Se mainitaan samassa yhteydessä lompakon, laukun ja sandaalien kanssa. Sen perusteella voimme tyrmätä viitteet selootteihin. (Toisin sanoen, jos Jeesus olisi kehottanut heitä aseistautumaan taistelua varten, Hän ei olisi käskenyt hankkimaan lompakkoa tai sandaaleja!). Miekka on ollut tuohon aikaan välttämätön varuste kenelle tahansa roomalaisilla teillä matkaaville. Taustalla on ollut ajatus itsepuolustuksesta. Ei voida ajatella, että miekkoja olisi tarvittu Jeesuksen puolustamiseen tai mahdolliseen eskatologiseen taisteluun.
Jotkut ovat maininneet Jeesuksen sanojen Matteuksen evankeliumin 10. luvussa tukevan väkivaltaisen kapinan teoriaa. Siellä Hän sanoo: "Älkää luulko, että minä ole tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa vaan miekan. Sillä minä olen tullut ´nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären riitaan äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa" (jakeet 35-36).
Kun Hän sanoi, että poika kääntyy isäänsä vastaan, ja että vihamiehet tulevat olemaan oman talon väkeä, Hän lainaa suoraan profeetta Miikaa. Samaa jaetta (Miika 7:6) lainataan Mishnassa, kun kuvaillaan vaikeita aikoja juuri ennen messiaan tulemusta (katso Mishna, Sotah 9:15). Mainitsen tästä aihetta käsittelevässä tutkielmassani: Jeesuksen päivinä ja jonkin aikaa vielä sen jälkeenkin, oli vallalla juutalainen tulkinta perheiden sisäisestä kapinasta, joka tapahtuisi messiaan tulemuksen yhteydessä (Mishna, Sotah 9:15). Tämä oli osa rabbien ennustamaa tulevaisuudennäkymää, jossa yhteiskunnan moraalinen rakenne rappeutuu ennen messiaan tulemusta.
Tässä myös Heprealaisen yliopiston historian professori Doron Mendelsin ajatuksia kirjasta The Rise and Fall of Jewish Nationalism (Juutalaisen nationalismin nousu ja tuho: Vaikka Jeesus ja hänen oppilaansa tiesivät, millainen tuon ajan armeija oli (Luuk. 14:31-32), se ei vaikuttanut heidän ajatteluunsa. Evankeliumien mukaan sodat annettiin taivaista ja valituilla maan päällä oli passiivinen rooli - - Jeesusta kuvataan Uuden testamentin kerronnallisissa kohdissa rauhaa rakastavana miehenä, joka ei osoittanut kiinnostusta aikansa politiikkaa kohtaan. Yhdessä tapauksessa hän kuitenkin osoittaa aggressiivisuutta. Hän sanoo: "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa vaan miekan" (Matt. 10:34, Luuk. 12:51 ja 22:36-38). Tämä kohta voidaan nähdä yhtäpitävänä juutalaisen profetian kanssa, joka metaforisesti ja esikuvallisesti käytti samoja sanankäänteitä - - Lausunto ei sovi siihen kuvaan, jolla Jeesusta kuvataan, eikä se toistu missään muualla. Jeesus ja hänen oppilaansa eivät kertaakaan mainitse maallista sotajoukkoa. Heillä oli ajatuksissaan Jumalan kuningaskunta (Joh. 18:36).
Yhteenvetona: (1) kuten opimme luvussa neljä, Jeesuksen temppelin puhdistaminen oli profeetallinen julkinen nuhtelun teko, ei yritys saada aikaan väkivaltaa. (2) Viittaus kahteen miekkaan löytyy asiayhteydestä, jossa väkivaltaa vastustetaan. Se pysyy siten linjassa muun Uuden testamentin todistusaineiston kanssa. (3) Jeesus viittasi Jesajan profetiaan tarkoittaen, että Häntä tultaisiin valheellisesti syyttämään kuulumisesta syntiseen kapinallisten joukkoon. Hän kertoo oppilailleen, että hekin ovat rooleissa tässä näytöksessä. Kun oppilaat ottivat Hänen sanansa kirjaimellisesti, Hän totesi: "Riittää!" (4) Matteuksen evankeliumissa Jeesus sanoi, ettei tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Hän puhui perheiden sisällä tapahtuvasta jakautumisesta Hänen seuraajiinsa ja kieltäjiinsä.....
Kysymykseen, osoittaako todistusaineisto Jeesuksen olevan messiasta teeskentelevä, väkivaltainen kapinallinen, Hengel vastaa "Ei todellakaan! Hänen käyttäytymisensä Jerusalemissa noina viimeisinä, dramaattisina päivinä tai Hänen yleinen toimintansa ja julistuksensa eivät tue sellaista olettamusta. He turvaavat asiayhteyksistä irrotettuihin yksityiskohtiin, jotka ovat epämääräisesti tulkittuja."
Tässäpä tämän tekstin analyysi pääpiirteittäin. On kyllä täysin selvää, että ilman juutalaisia, emme ymmärrä Raamatusta puoliakaan. Kannattaa hankkia näitä loistavia juutalaisten kirjoja, jotka niiiiin syvällisesti kertovat jokaisen pienenkin yksityiskohdan näennäisen ristiriidan Raamatussa. Hebrealaisilla silmillä luettuna Raamatussa ei ole pienintäkään ristiriitaa."On kyllä täysin selvää, että ilman juutalaisia, emme ymmärrä Raamatusta puoliakaan."
Bööp. Väärin meni. Tuo on aivan huuhaata.
"Hebrealaisilla silmillä luettuna Raamatussa ei ole pienintäkään ristiriitaa."
En ole vieläkään kuullut yhtään hebrealaisten silmien selitystä 1Moos 1 ja 2 selkeälle ristiriidalle. Tajuat kai itsekin, ettei siinä silmien väri tai etninen tausta paljoa auta.
Nuo yleistyksesi ovat kyllä todella typeriä, ja osoittavat - kun nyt kerran silmistä puhutaan - silmittömän sinisilmäisyytesi asiaan. - Yksi_usko
Exap kirjoitti:
"On kyllä täysin selvää, että ilman juutalaisia, emme ymmärrä Raamatusta puoliakaan."
Bööp. Väärin meni. Tuo on aivan huuhaata.
"Hebrealaisilla silmillä luettuna Raamatussa ei ole pienintäkään ristiriitaa."
En ole vieläkään kuullut yhtään hebrealaisten silmien selitystä 1Moos 1 ja 2 selkeälle ristiriidalle. Tajuat kai itsekin, ettei siinä silmien väri tai etninen tausta paljoa auta.
Nuo yleistyksesi ovat kyllä todella typeriä, ja osoittavat - kun nyt kerran silmistä puhutaan - silmittömän sinisilmäisyytesi asiaan.Kun juutalaiset eivät ole olleet pariin tuhanteen vuoteen kertomassa, että miten Raamattua luetaan, niin pieleenpä tulkinnat ovat menneet. Tämänkin kohdan varjolla on lahdattu ihmisiä ja miekka on heilunut ahkerasti.
- Exap
Yksi_usko kirjoitti:
Kun juutalaiset eivät ole olleet pariin tuhanteen vuoteen kertomassa, että miten Raamattua luetaan, niin pieleenpä tulkinnat ovat menneet. Tämänkin kohdan varjolla on lahdattu ihmisiä ja miekka on heilunut ahkerasti.
Minulle ei oikeasti ole vielä selvinnyt, oletko oikeasti vajaa-älyinen vai haluatko vain provosoida.
Niin älyvapaita nuo väitteesi ovat.
Mutta sanotaan nyt vaikka näin, että kristityt ovat tuon ymmärtäneet aivan oikein jo pari vuosituhatta, ja normaalijärjellä varustetulle ihmiselle selviää heti ensi lukemalla ettei Jeesus halunnut mitään miekkalähetystä.
Jos sinulla on tosiaan vaatinut noin kauan aikaa sen ymmärtäminen, ja nyt vasta kun joltakin juutalaiselta sen olet kuullut olet tuon kohdan ymmärtänyt, niin en voi todeta kuin että jos on pipetillä annettu, ei voi säiliöautolla vaatia. - Yksi_usko
Exap kirjoitti:
Minulle ei oikeasti ole vielä selvinnyt, oletko oikeasti vajaa-älyinen vai haluatko vain provosoida.
Niin älyvapaita nuo väitteesi ovat.
Mutta sanotaan nyt vaikka näin, että kristityt ovat tuon ymmärtäneet aivan oikein jo pari vuosituhatta, ja normaalijärjellä varustetulle ihmiselle selviää heti ensi lukemalla ettei Jeesus halunnut mitään miekkalähetystä.
Jos sinulla on tosiaan vaatinut noin kauan aikaa sen ymmärtäminen, ja nyt vasta kun joltakin juutalaiselta sen olet kuullut olet tuon kohdan ymmärtänyt, niin en voi todeta kuin että jos on pipetillä annettu, ei voi säiliöautolla vaatia.Väitätkö, että SINÄ olisit tiennyt Luukkaan evankeliumin 22:35–38 selityksen ennen kuin laitoin lainauksen Michael L. Brownin Aito kosher-Jeesus -kirjasta?
Tiedätkö, että me keskustelemme täysin eri asioista. Minä en tiedä, mistä sinä puhut.
Eiköhän joku uskovainen kohta heitä: "Tämä on jumalan rangaistus syntisille, se ei ole mikään ohje jota pitäisi noudattaa."
- EnnustuksenToteuttaja
Sillä aterialla siis käytiin seuraava keskustelu jatkona kavaltajan paljastamiselle:
-- 24 Opetuslasten kesken syntyi myös kiistaa siitä, ketä heistä olisi pidettävä suurimpana. 25 Silloin Jeesus sanoi heille:
"Kuninkaat hallitsevat herroina kansojaan, ja vallanpitäjät vaativat, että heitä kutsutaan hyväntekijöiksi. 26 Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka teidän joukossanne on suurin, se olkoon kuin nuorin, ja joka on johtaja, olkoon kuin palvelija. 27 Kumpi on suurempi, se, joka on aterialla, vai se, joka palvelee häntä? Eikö se, joka on aterialla? Mutta minä olen teidän keskellänne niin kuin se, joka palvelee. 28 Koko ajan, kaikissa koettelemuksissani, te olette pysyneet minun kanssani. 29 Niinpä minä annan teille kuninkaallisen vallan, niin kuin Isäni on minulle antanut. 30 Te saatte minun valtakunnassani syödä ja juoda minun pöydässäni, ja te istutte valtaistuimilla ja hallitsette Israelin kahtatoista heimoa. 31 Simon, Simon! Saatana on saanut luvan seuloa teitä niin kuin viljaa. 32 Mutta minä olen rukoillut puolestasi, ettei uskosi sammuisi. Ja kun olet palannut takaisin, vahvista veljiäsi."
33 Pietari sanoi hänelle:
"Herra, sinun kanssasi minä olen valmis menemään vaikka vankilaan tai kuolemaankin."
34 Mutta Jeesus vastasi:
"Minä sanon sinulle, Pietari: ennen kuin kukko tänään laulaa, sinä olet kolmesti kieltänyt tuntevasi minut."
35 Jeesus sanoi opetuslapsille:
"Kun lähetin teidät matkaan ilman kukkaroa, laukkua ja jalkineita, niin puuttuiko teiltä mitään?"
"Ei mitään", he vastasivat.
36 Silloin Jeesus sanoi:
"Nyt on toisin. Jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa, samoin laukun. Jolla ei ole rahaa, myyköön viitan päältään ja ostakoon miekan. 37 Sillä tietäkää, että tämän kirjoituksen täytyy käydä minussa toteen: 'Hänet luettiin rikollisten joukkoon.' Kaikki, mitä minusta on lausuttu, saa nyt täyttymyksensä."
38 Opetuslapset sanoivat:
"Herra, tässä on kaksi miekkaa."
"Riittää", hän vastasi. --
Jeesus siis käski oppilaitaan ostamaan miekoja, jotta kävisi toteen tämä Jesajan sana, Parashah: "1 Kuka uskoo meidän sanomamme? Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman? 2 Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet. 3 Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet. 4 Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, 5 vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. 6 Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen. 7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut. 8 Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois -- kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden. 9 Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon. Rikkaan haudassa hän sai leposijansa. Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä, eikä petos ollut noussut hänen huulilleen. 10 Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan. 11 Ahdistuksensa jälkeen hän näkee valon, ja Jumalan tunteminen ravitsee hänet. Minun vanhurskas palvelijani tekee vanhurskaiksi monet, heidän pahat tekonsa hän kantaa. 12 Minä annan hänelle paikan suurten joukossa, hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa, koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi ja hänet luettiin rikollisten joukkoon. Hän otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi pahantekijöilleen armoa."
Tässä siis pitää olla tarkkana, sillä kuten huomaat, taas ollaan profetian toteuttamisen parissa kuten aadilla ratsastaessa. Jeesus suorastaan janosi Konfliktia. EnnustuksenToteuttaja kirjoitti:
Sillä aterialla siis käytiin seuraava keskustelu jatkona kavaltajan paljastamiselle:
-- 24 Opetuslasten kesken syntyi myös kiistaa siitä, ketä heistä olisi pidettävä suurimpana. 25 Silloin Jeesus sanoi heille:
"Kuninkaat hallitsevat herroina kansojaan, ja vallanpitäjät vaativat, että heitä kutsutaan hyväntekijöiksi. 26 Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka teidän joukossanne on suurin, se olkoon kuin nuorin, ja joka on johtaja, olkoon kuin palvelija. 27 Kumpi on suurempi, se, joka on aterialla, vai se, joka palvelee häntä? Eikö se, joka on aterialla? Mutta minä olen teidän keskellänne niin kuin se, joka palvelee. 28 Koko ajan, kaikissa koettelemuksissani, te olette pysyneet minun kanssani. 29 Niinpä minä annan teille kuninkaallisen vallan, niin kuin Isäni on minulle antanut. 30 Te saatte minun valtakunnassani syödä ja juoda minun pöydässäni, ja te istutte valtaistuimilla ja hallitsette Israelin kahtatoista heimoa. 31 Simon, Simon! Saatana on saanut luvan seuloa teitä niin kuin viljaa. 32 Mutta minä olen rukoillut puolestasi, ettei uskosi sammuisi. Ja kun olet palannut takaisin, vahvista veljiäsi."
33 Pietari sanoi hänelle:
"Herra, sinun kanssasi minä olen valmis menemään vaikka vankilaan tai kuolemaankin."
34 Mutta Jeesus vastasi:
"Minä sanon sinulle, Pietari: ennen kuin kukko tänään laulaa, sinä olet kolmesti kieltänyt tuntevasi minut."
35 Jeesus sanoi opetuslapsille:
"Kun lähetin teidät matkaan ilman kukkaroa, laukkua ja jalkineita, niin puuttuiko teiltä mitään?"
"Ei mitään", he vastasivat.
36 Silloin Jeesus sanoi:
"Nyt on toisin. Jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa, samoin laukun. Jolla ei ole rahaa, myyköön viitan päältään ja ostakoon miekan. 37 Sillä tietäkää, että tämän kirjoituksen täytyy käydä minussa toteen: 'Hänet luettiin rikollisten joukkoon.' Kaikki, mitä minusta on lausuttu, saa nyt täyttymyksensä."
38 Opetuslapset sanoivat:
"Herra, tässä on kaksi miekkaa."
"Riittää", hän vastasi. --
Jeesus siis käski oppilaitaan ostamaan miekoja, jotta kävisi toteen tämä Jesajan sana, Parashah: "1 Kuka uskoo meidän sanomamme? Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman? 2 Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet. 3 Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet. 4 Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, 5 vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. 6 Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen. 7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut. 8 Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois -- kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden. 9 Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon. Rikkaan haudassa hän sai leposijansa. Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä, eikä petos ollut noussut hänen huulilleen. 10 Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan. 11 Ahdistuksensa jälkeen hän näkee valon, ja Jumalan tunteminen ravitsee hänet. Minun vanhurskas palvelijani tekee vanhurskaiksi monet, heidän pahat tekonsa hän kantaa. 12 Minä annan hänelle paikan suurten joukossa, hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa, koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi ja hänet luettiin rikollisten joukkoon. Hän otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi pahantekijöilleen armoa."
Tässä siis pitää olla tarkkana, sillä kuten huomaat, taas ollaan profetian toteuttamisen parissa kuten aadilla ratsastaessa. Jeesus suorastaan janosi Konfliktia.Kuten jo sanoin.
Eihän tuossa aloituksen kohdassa ole muuta kuin, että tarinan Jeesus sairasti kaksijakoista persoonallisuushäiriötä. Välillä viuhui ruoska ja puna kasvoilla oli taattu ja toisena päivänä hän sitten paranteli sairaita.
Ajoittain tarinan Jeesus luuli olevansa juutalaisten palvoman kaikkeen kykenevän Jahve-jumalan ihmisen muotoon syntynyt poika ja toisinaan Jeesus tunsi itsensä asunnottomaksi ja hyljätyksi kulkuriksi.
Kuten kaikki hyvin tiedämme (pastoritkin), niin Raamatun saduilla ei ole muuta virkaa kuin alistaa herkkäuskoisia maksuhenkilöiksi. Joku aina maksaa pastorikusettajien elämän ja kuuden päivän lorvailun.- Keittiöpsykologiaa
Maanisdepressiivisyys eli kaksisuuntainenmielialahäiriö (ei kaksijakoinen ettäs tiedät), jakautuu kahteen vaiheeseen. Toinen vaihe on depsessiivinen, jolloin oireileva henkilö kokee voimakasta mielialan laskua, masennusta ja itsetuhoisia ajatuksia. Toinen on puolestaan mania vaihe, jolloin oireilevalla henkilöllä esiintyy ylivilkkautta, puheliaisuutta ja suuruusharhan kaltaisia harhaluuloja.
Vertauskuvallinen Jeesuksen ilmaisu, ei suinkaan tarkoita osallistumista pahuuteen, vaan varautumista pahuuden varalle.
Jeesus sanoi: ”Luuletteko että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan vaan riitaa! Tästedes saman perheen jäsenet ovat eri puolta. Isä joutuu vastakkain poikansa kanssa, poika isänsä, äiti tyttärensä ja tytär äitinsä, anoppi miniänsä ja miniä anoppinsa kanssa.” (Luuk 12:51-53) "Älkää luulko että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan." (Matt 10:32-42) '
Evankeliumi on rauhan sanoma ja tarjoaa ihmiselle elämän periaatteita jotka ovat usein arvoiltaan vastakkaisia maailman tavoitteiden kanssa. Siksi ihminen helposti kapinoi. Ihmisen ylpeys loukkaantuu kun havaitsee itsessään epätäydellistä. Synti on epätäydellistä. Maailman ihmistä ei usein miellytä puhtaus joka paljastaa ja tuomitsee heidän syntinsä. Ihmisellä on syntisiä vaikuttimia jotka ovat ihmiselle kuitenkin vahingoksi. > 1 Joh 2:3-17. Maailmanhistoriassa on siksi ennakkoluuloja niitä kohtaan jotka esittävät oikeudenmukaisia pyhiä vaatimuksia tai omalla käytöksellään ja vakaumuksellaan edustavat hiljaisinakin jotakin pyhää. Omista perheistä, omista piireistä ja omista suvuista usein ensin nousee vastustajia. Maailmassa on ollut paljon marttyyreitakin tämän vuoksi. > Koska Raamatun evankeliumin totuudet herättävät toisinaan vihaa -tässä merkityksessä Jeesus puhui evankeliumista myös "miekkana." (2 Tim 3:12)
"Kristitty noudattaa joka tilanteessa Jumalan rakkauden käskyjä, mm.: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" ja "Älä tapa." ”Älä himoitse.” Vihan teot eivät ole evankeliumin vaikutusta ja tarkoitusta koskaan! Ennakkoluulot evankeliumin vuoksi ovat evankeliumin vastustamisen seurausta ja ylpeän ihmisen loukkaantumista ! Jumala on aina rakkaus !
”Joka ei rakasta ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus;” 1 Joh 4:8.
Evankeliumi ja Raamatun uskonto ovat aivan pelkkää rakkautta alusta loppuun. Kaikki keskittyy rakastavan Isän Kaikkivaltiaan ja Herran Jeesuksen Kristuksen rakkauden ympärille. Evankeliumi ei ole koskaan aiheuttanut sinänsä väkivaltaa. Jeesus antoi esimerkin rakkaudesta rakastamalla vihamiehiäänkin. "Autuaita ovat rauhantekijät." (Matt 5:9, Matt 5 ja 7 luvut) Evankeliumi on rauhan evankeliumi (Ef 6:15) Rakkautta on pahuuden loppuminenkin aikanaan. >Ilm 20. Sitä ennen Jumala rakkaudessaan antaa ihmiselle itselleen vapauden valita. (2 Piet 3:9-10, 2 Piet 3 luku)
”Sitähän Jumalan rakastaminen on että me pidämme hänen käskynsä , eivätkä ne ole raskaita noudattaa;” 1 Joh 5:3. /Ilm 14:12, Hebr 12:14.
Raamatun evankeliumin vastustajia on aina ollut ja Jumalan nimissä on tehty pahaakin. -Ei kuitenkaan Jumalan luvalla koskaan pahaa tehdä ! -Maailman historiassa on käyty vain seitsemän sotaa Jumalan luvalla. Israel otti 7- pakanakansojen maat, kun nämä käyttivät armonaikansa Jumalan edessä loppuun ensin.
Sodittu on Jumalan nimissä- mutta ei koskaan Jumalan luvalla sen 7- pakanakansojen tapauksien jälkeen.
Jeesus ja apostoli Johannes vetoavat vihollisenkin rakastamisen puolesta.
>>> Matt 5:44-48, 1 Joh 3-4 luvut.
Aito hengellinen kristillisyys on rakkautta (1 Joh 2:15-17) joka ei käytä koskaan väkivaltaa.
Uskonnollisia vaikuttimia on maailmassa erilaisia. >Rakkaudessa ihmiset ovat yhteydessä yhtä Jeesukseen Kristukseen että Jumala saisi kunnian ! (Ef 3:17-21)
t. jarinhotelli- TuhoaKansatJaRakennaMaja
Entäs mistäs laupeudentyöstä tää Viidennen Mooseksen kirjan 7 luvun ote on vertauskuva?
"1 "Kun Herra, teidän Jumalanne, vie teidät siihen maahan, jota nyt olette menossa ottamaan omaksenne, hän hävittää tieltänne seitsemän teitä suurempaa ja mahtavampaa kansaa: heettiläiset, girgasilaiset, amorilaiset, kanaanilaiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset. 2 Kun Herra, teidän Jumalanne, on antanut nämä kansat teidän käsiinne ja te olette ne lyöneet, julistakaa ne Herralle kuuluvaksi uhriksi ja tuhotkaa ne. Älkää liittoutuko niiden kanssa älkääkä osoittako niille armoa"
Valitettavasti mun vertauskuvien tulkintojen tietotaito on pikkasen ruosteessa tän ateismini takia, joten mä en saa tosta oikeen muuta väännöstä tehtyä ku sen, et Jumala tossa meinaa et 7 kansanmurhaa on ihan pikkujuttu jos pitää tehdä tilaa tälle bätre-folkille? Voisitteks oikaista muo eksynyttä poloa?
Hiemn kyl tossa hämää toi epäloogisuuskin, et ensin herra niinku hävittää edeltä nää kyseiset kansat, ja sit sen jälkeen tää bätre-folk saa ne käsiinsä (?) ja sit ne pitää vai lyödä uudestaan? Eli on tää ninku niin ilkee, et se herättää ne uudestaan henkiin, et sen bätre-folkkiki saa toistamiseen pistää niitä pataan, vai mikä kikka tos oikeen on? Ja pitääks ne sit viel jotenki kolmannen kerranki tuhota ton tokaa kertaa tapahtuneen lyömisen jälkeen?
Ja juu kyl noille kansoille jo varmaan kolmannen kuoleman jälkeen alkaa olee suht vesiselvää, et armoo ei ehkä kannata kauheesti odottaa? :D- SotiaEiKoskaanKäyty
Joosuan kirjassa kerrottuja sotia ei ole koskaan käyty, joten ihan tiedoksi vain. Noista "Joosuan sodista" ja kansanmurhista ei ole yhtään arkeologista todistetta. Joten turha syyttää Jumalaa tai Jeesusta kansanmurhista, kumpaa nyt sitten syytätkään. On pöhköä uskoa olemattomiin mielikuvitus sotiin.
- Exap
"Valitettavasti mun vertauskuvien tulkintojen tietotaito on pikkasen ruosteessa tän ateismini takia, joten mä en saa tosta oikeen muuta väännöstä tehtyä ku sen, et Jumala tossa meinaa et 7 kansanmurhaa on ihan pikkujuttu jos pitää tehdä tilaa tälle bätre-folkille? Voisitteks oikaista muo eksynyttä poloa?"
Juu, kyllä sinun tulkintasi on ihan ok. Lällärit lakoon vaan juutalaisten tieltä, ja juutalaisia sitten lellitään ihan tosissaan. Mutta ne ketkut sitten tekevätkin oharit ja pistetään kostoksi poseen 70 vuodeksi, jonka jälkeen taas takaisin sakkokierroksen jälkeen. Siinä ne sitten hilluvat Aleksi-sedän ja Romskuporukan tuloon asti, jonka jälkeen ne sai Israel-palstalta 1900 vuoden bännnit ja heitettiin ulos kämpästä kokonaan. Mutta onneksi Soinistit sitten saivat heitettyä ne takaisin sisään, heti sen jälkeen kun saivat maistaa omaa lääkettään, eli miltä tuntuu kun yritetään tappaa viimeiseen mieheen. Nyt sitten taas alkaa asiat olla hyvin ja poijaat alkavat taas pistää kalashnikovilla koreasti naapureitaan. Paitsi tätty kun Parakki alkoi dissata heitä. Katsotaan nyt sitten mitä Rumppi tekee.
Tarinassa tietysti kuviteltua oli tuo alkupään osalta kuvailtu, koska lopusta on ihan historiallisetkin todisteet. Vähän niin kuin SotiaEiKoskaanKäyty tuossa edellä kirjoitti.
- Huuliveikko_öö
Kyllä varmaan jostain vaatevalmistajalta löytää Myy kuvioidun paidan, mutta Hanki -merkkisestä aseesta en olekkaan kuullut. Mihin sinä niitä tarvitset?
Opetuslapset jättivät kaiken mikä heitä sitoi ryhtyessään seuraamaan Jeesusta.
Jeesus ihmeteoillaan antoi kaiken tarpeellisen. Evankeliumin kautta mitä saivat lahjaksi ihmisiltä.
Jeesus vertauskuvallisessa ilmaisussaan kertoo että evankeliumi tulee kohtaamaan vaikeuksiakin.
Kristityn rakkaudesta väkivallan sijaan kirjoitinkin jo edellä.
t. jarinhotelli
Ala-Kiikkalan pappilan Saarenpään torpan sepän pojantyttärenpoika
ingen pappi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124