Laskujen maksamatta jättäminen

urakoottija

Loppu taitaa häämöttää? Firmalla tyäeläkkeitä ja ennakoita pystyssä kohta reilu 30t€. Ei siis viälä vähään aikaan ole menossa ulosottoon, mutta näillä näkymin en pysty maksaan niitä. Verottajan ja vakuutusyhtiön kanssa oon keskustellu asiasta, mutta ei oikein tunnu auttavan.

Oon nyt harrastanu tätä urakointia noin 18 vuatta ja tää on ensimmäinen vuosi kun melkein kaikilla maatalouden ulkopuoleltakin tulevilla asiakkailla on maksuvaikeuksia. Tää on myöskin eka kerta kun oma puskuri on jouduttu käyttään kokonaan. Mutta omista vaikeuksista huolimatta on aikamoinen kynnys lähtee oikeuden kautta periin saatavia, varsinkin kun monet on ollu asiakkaina alusta lähtien ja on aiemmin hoitaneen maksunsa kunnialla.
Sehän tässä siis on vittumaisinta, että oma maksukyvyttömyys johtuu kokonaan siitä kun iso osa asiakkaista ei maksa laskujaan läheskään ajoissa ja osa ei maksa ollenkaan. Nytkin sellasia laskuja joissa on ollu eräpäivä kesäkuussa, on avoimina edelleen melkein 160t€ edestä.
Kaikenlaiset selitykset kuultu miksei laskuja makseta. Jotkut väittää ettei ole mukamas saanut laskuja saati sitten karhukirjeitä , vaikka olen käyny henkilökohtaisesti viemässä laskun asiakkaan kotiin. Jotkut sitten sanoo ihan suoraan ettei ole rahaa maksaa laskua.

Mites kollegat on tällasissa tilanteissa toiminu?
Ite oon nyt ilmottamassa pahimmille asiakkaille että siirrän maksamattomat laskut perintäfirmalle ja urakka hintoihin tulee 10% korotus, ja jos koneitten hajoominen johtuu asiakkaasta, niin asiakas on velvollinen maksamaan korjauksen, lisäks tulevaisuudessa velotan urakoista maksut etukäteen. Laskut ajoissa maksaneille asiakkaille taas urakkahinta pysyy ennallaan ja jos maksaa laskun heti ja kokonaan , niin saa 5% alennuksen seuraavat pari vuotta.
Oon ajatellu myös sitä vaihtoehtoo, että myis laskut jollekin firmalle suoraan. Mutta ottaako mikään mikään firma tällasta riskiä? Onko tästä kellään kokemusta?

9

232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työjavinku

Olen mennyt töihin ja lopettanut vinkumisen.

• perintään

Laskujen myymisessä proviisio on vähän turhan kova. Suosittelen että jos vähänkin isommista laskuista kyse, niin hakee saatavansa oikeuden kautta itse.

Itse nurenpana urakointia harrastaneena voin todeta ettei tämä ole mikään uusi ilmiö. Parhaiten asiansa hoitivat pienehköt tilat. Mitä isompi tila oli, niin sitä enemmän oli laskun maksu myöhässä.

Kerran kun karhusin yli neljä kuukautta myöhässä ollutta laskua, enkä luvannut enää lisää maksu aikaa, talon isäntä suuttui että kyllä sitä muitakin urakoitsijoita löytyy ja että menetän hänessä paljon rahaa tuovan asiakkaan jos pistän laskut perintään, aiko pitää myös huolen että hänen tuntemansa muutkin asiakkaani vaihtaa urakoitsijaa.
      Oli sitten seuraavana vuonna isännällä kuitenkin noloa soitella minulle urakointia kyselemään, no enpä enää suostunut tekemään. Eipä ollut kukaan muukaan urakoitsija suostunut lähtemään töihin kun olin kertonut ettei isäntä maksa laskujaan. Nyttemmin tila kuulemma vaihtanut pankin suosituksesta omistajaa. Että näin se piiri pieni pyörii!

• JoustoaItseKultakin

Aika lyhytnokkaisesti toimit. Kaikkoaa ne urakoitavatkin, jos kenkun maineen saa. Nykyään olis kaikki tilat melkein perinnässä, jos jo neljästä myöhässäolokuukaudesta alettaisiin nipottamaan.

• perintään
        JoustoaItseKultakin kirjoitti:

Aika lyhytnokkaisesti toimit. Kaikkoaa ne urakoitavatkin, jos kenkun maineen saa. Nykyään olis kaikki tilat melkein perinnässä, jos jo neljästä myöhässäolokuukaudesta alettaisiin nipottamaan.

Ai urakoitsijanko pitäisi toimia huonosti hoidettujen tilojen pankkina!!!?? Eiköhän se sitten ole oikeus ja kohtuus että urakoitsija saa rahoittamisesta kunnon korvauksen!!
        Normaali liiketoiminnassa jos laskut ovat neljä kuukauttas myöhässä konkurssi on tosiasia!

Olkaa nyky urakoitsijat vaan kovempia ja antakaa heikkojentilojen mennä konkkaan! Ei ole urakoitsijan velvollisuus elättää henkitoreissaan olevaa tilaa!

• JärkeäPeliin
        perintään kirjoitti:

Ai urakoitsijanko pitäisi toimia huonosti hoidettujen tilojen pankkina!!!?? Eiköhän se sitten ole oikeus ja kohtuus että urakoitsija saa rahoittamisesta kunnon korvauksen!!
        Normaali liiketoiminnassa jos laskut ovat neljä kuukauttas myöhässä konkurssi on tosiasia!

Olkaa nyky urakoitsijat vaan kovempia ja antakaa heikkojentilojen mennä konkkaan! Ei ole urakoitsijan velvollisuus elättää henkitoreissaan olevaa tilaa!

Tällä hetkellä tiloilta loppuu rahat, vaikka kuin olisi hyvin hoidettu. Tulot putoaa, menot korkeintaan pysyy ennallaan tai pakolla kasvaa. Pää tulee vetävän käteen. Urakoitsijat on muuten itsekin yleensä tilallisia, ainakin entisiä. Siinä jää kalliit koneet maksamatta silloinkin, jos ei ole töitä, että ei ne pienet maksuaikaviivästykset ole sen kummempi. Vai luuletko pankin rahoittavan urakoitsijaa, jolla ei ole yhtään tilaajaa?

• perintään
        JärkeäPeliin kirjoitti:

Tällä hetkellä tiloilta loppuu rahat, vaikka kuin olisi hyvin hoidettu. Tulot putoaa, menot korkeintaan pysyy ennallaan tai pakolla kasvaa. Pää tulee vetävän käteen. Urakoitsijat on muuten itsekin yleensä tilallisia, ainakin entisiä. Siinä jää kalliit koneet maksamatta silloinkin, jos ei ole töitä, että ei ne pienet maksuaikaviivästykset ole sen kummempi. Vai luuletko pankin rahoittavan urakoitsijaa, jolla ei ole yhtään tilaajaa?

Onko sitten mielestäsi oikein että urakoitsija joutuu rahoittamaan maanviljelijää? Itsekin olen siis edelleen viljelijä ja myöskin entinen urakoitsija eli omaan vahvan mielipiteen asiasta.
        Miksi siis sinun mielestäsi pitäisi tekohengittää kuolonkourissa olevaa tilaa jonka ongelmat johtuvat viljelijästä itsestään?
        Itse lopetin maatalousurakoinnin pari vuotta sitten kun monelle gollegalle tuntui olevan tärkeämpää hoitaa ulkoiset asiat ennemmin kuin laskunsa.
        Totesin silloin että muulle alalle siirtyminen ei ainakaan huononna tilannetta. Eikä se ainakaan huonontanut. Nyt olen ostanut yhden urakointi asiakkaani maat. Sama jatkuu jos ei viljelijät ala ymmärtää taloutta!

• katkeraaulinaa

Kuulostat kyllä ennemmin Jopalle.

• notareali

Vaikea tilanne. Jos pistää laskut perintään, niin isolla todennäköisyydellä maatila kaatuu ja jos se kaatuu, niin jää kaikki saamatta.
      Tulevaisuudessa pistät laskuttaen etukäteen tai et mene tekemään ollenkaan.

• yksiterveihminenkin

Nyt puhut asiaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1108
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      834
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      830
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      705
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60