VR.n vihervouhotus syynä turmaan ?

Näköhavainto

Kun katsoi Raaseporin turmajunan keulaa lumisateessa, niin tv-kuvien mukaan juna näkyi huonosti. Junan valkoinen keula ohuella vihreällä raidalla ei kunnolla erottunut valkoista lumitaustaa ja männynoksia vasten. Suorastaan maastoutui hyvin. Aiemmin junissa ja vetureissa oli kirkkaat punaiset ja oranssiset raidat ja kuviot keulassa. Joku VR.n johtoryhmään palkattu vihreä kellokas sai aikaan värien muuttamisen. Vihervouhotus voi hyvinkin olla suurin syy junan huonoon näkyvyyteen ja onnettomuuteen.

40

427

2Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valitettavasti

      Tasoristeyksen muoto ja junan huono näkyvyys lumipyryssä on huono yhdistelmä.

      • asfgasdfgasdfg

        Paaskat. Jokaisen Isänmaallisen MV-natsin mielestä syy on viherpiipertäjissä, joita he näkevät joka puolella unissaankin..


      • SurullistaMuttaTotta
        asfgasdfgasdfg kirjoitti:

        Paaskat. Jokaisen Isänmaallisen MV-natsin mielestä syy on viherpiipertäjissä, joita he näkevät joka puolella unissaankin..

        Vihervasemmistossa on paljon valheellisen, petoksellisen ja rikollisen elämäntavan hyväksyjää. Viimeiksi Vasemmistoliiton Anna Kontulalla oli viimeisimmässä Ylen A-Talk-ohjelmassa vaikeuksia löytää syitä, miksi nuorten olisi syytä hakea poliisiksi (eikä hän ehtinyt näitä syitä löytääkään lähetysajan puitteissa tuossa lähetyksessä). Aiemmin hän oli kylläkin kehuskellut "rosvotuttavillaan" perustellessaan jotakin omaa kantaansa.


      • asdfgasdfgasdfg

        Ja ajattavat vielä perhanat Vihreitä juniaankin viattomien varusmiesten yli. Heil Janitskin!


    • syyllisyyttä

      Touko Aallon pitäisi pyytää anteeksi uhrien omaisilta.

    • Funlandiankansalainen

      Onnettomuuteen pääsyylliset oli risteyksen muoto, Pasin omat rajalliset näkösuunnat ja junan täydellinen maastoväritys. Risteykseen juna tulee 120-130 asteen kulmassa takaa oikealta puolen autoon nähden. Sihen suuntaa on vaikea, jos ei mahdotonta nähdä edes henkilöautosta. Kuskin vieressä istui todennäköisesti ryhmyri tai joku muu sotilashenkilö peittäen täysin kuljettajan näkökentän ko suuntaan. Pasin lavapressun läpi kuljettaja ei näe myöskään ko suuntaan. Sivupeilit eivät myöskään näytä siihen suuntaan ja tuskin ovat sähköisesti käännettävissä sisältä. Joten sivupenkillä istujan olisi pitänyt tarkistaa kuskin lisäksi tuleeko juna. Tuollaisen risteyksen suunnitelu ja teko on rangaistava teko. Ei ole mitään estettä tai syytä etteikö tasoristeyttä olisi voinut suunnitella normaaliksi 90/90 asteen risteykseksi, joilloin vidaan vapaasti katsoa molempiin suuntiin. Junassa oli täydellinen talvimaastoväritys. VR edustaja väitti, että keulassa on huomiovärejä. Ainostaan pönkkien kohdat oli maalattu keltaiseksi. Onnetomuustutkimuksen lopputuloksen kyllä tietään ennakkoon, että syy käännetään yksistään kuljetajan niskoille. Järjestelmässä, sen omistamissa tai hallinnoimissa laitteissa ei ole koskaan mitään moitittavaa. Suomessa on samat tutkimusten lopputulemat kuin isolla veljellä.

      • asfgasdfgasdfg

        Höpönlöpöä. Koko onnettomuus on Li Anderssonin Ja kaikkien Vihreiden kannattajien syy. Et ole oikea natsi jos et ajattele noin.


      • tiedänvarmasti

        Suomikansalainen puhuu totta.
        Yksi virhe, sen lisäksi että vieressä joku istuu, hän myöskin yleensä nukkuu.


      • Pasi ei ollut kyseessä, vaan maastokuorma-auto.
        Risteyksen muoto oli epäedullinen, mutta ei syyllinen onnettomuuteen, koska miehistökuljetuksissa on aina ohjaamon oikeanpuoleisella penkillä tähystäjä.
        Tämä tähystää tarkkaan kuljettajalle osin katveessa olevaa oikeaa sivua ja takaviistoa.

        Luultavasti ratkaisevaa oli kelistä johtunut lyhyt näkyvyys yhdistettynä junan keulan onnettomaan väriyhdistelmään, sekä keulan lähes identtinen muoto (kuten ajovalot) esimerkiksi linja-autoihin verrattuna.

        1960-luvun alusta lähtien VR:n veturien keula väritettiin koetun kaltaisella kelillä mahdollisimman näkyväksi: Kirkkaan punainen voimakkaan keltainen.
        Sitten VR:n johdossa vihervouhottelu aiheutti, että veturit ja moottorivaunut uudelleenmaalattiin pastellisävyisellä likaisen hailakkaalla värillä.
        Tämä on ollut luultavasti merkittävä syy junan havaitsematta jäämiseen ja traagisiin seurauksiin.
        Tämän osapalstan moderaattori poisti mielivaltaisesti vastaavat kirjoittamani tosiasiat mukamas sääntöen vastaisina.


      • kuljettajan-vastuu-

        Uskaltaisitko itse sokkona ylittää junaradan? Kyllä se vanha ohje pitää paikkansa, että jos ei ole varma junantulosta, on mentävä vaikka jalan katsomaan tuleeko juna.


      • asdfgsadfghsdfg
        kuljettajan-vastuu- kirjoitti:

        Uskaltaisitko itse sokkona ylittää junaradan? Kyllä se vanha ohje pitää paikkansa, että jos ei ole varma junantulosta, on mentävä vaikka jalan katsomaan tuleeko juna.

        En tietenkään uskalla. Sieltä voi tulla Vihervasemmistolainen juna päälle. Vaadimme Suomeen mustia junia! Ne eivät tapa isänmaallisia ihmisiä.


    • tuolla-logiikalla

      Vihreät autot on kiellettävä kesällä ja valkoiset autot talvella. Mahdoton niitä on tuon värisinä nähdä.

      • asdfasdfgasdfg

        Ja vihreä ruoho pitää kieltää. Samoin vihreät talot. Ilja über alles!


    • huono-risteys-

      Vähintää pitäisi olla suuret peilit tuossa kohtaa, että edes valojen heijastus näyttäisi junan tulevan. Jos juna ajaa 120 km/h, niin se on aika nopeasti kohdalla.

    • 7u7u7u

      Ei näitä janitskinfanipoikien töräyksiä lukiessa tiedä itkisikö vai nauraisiko.

    • Pikakorjaus

      Ihmeen kiihkeätä kommenttia herättää alkujaan asiallinen aloitus. VR maalasi keulat valkoiseksi ja vihreäksi, poistaen siten huomiovärit junien keulasta. Tällä haluttiin mainostaa vihreää energia jota sähköistetyillä rataosuuksilla teoriassa käytettäisiin. Otto Lehtipuu ( vihreät ) siirtyi VR.lle silloin johtoryhmään. Näköjään tätä värimuutosta ei saa arvostella joidenkin mielestä. Ehdotan pikaratkaisuksi merkkivaloa veturin keulaan tasoristeyksen kohdalla vilkkuvaksi. Ei pitäisi olla vaikeasti toteutettava.

      • asdfgasdfgsd

        Höpsistä. Asiasta tulisi järjestää kansanäänestys, johon saisivat osallistua ainoastaan nats... eikun isänmaalliset ihmiset. Ännestyksessä päätettäisiin siitä, tuleeko junien väriksi ruskea Hitlerjügendin paitakuosin mukaan vai musta Italian fasistien paitakuosin mukaan. Toki voitaisiin harkita myös puna/valko/sinistä väritystä henkisen johtajamme, Vladimir Putinin suuren kotimaan kunniaksi.


      • Tarkennusta

        Otto Lehtipuu. VR.n yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja.. Aiemmin Helsingin kaupunginvaltuustossa, vihreät. Ollut hiljaa tapahtuneesta.


      • asdfgasdfgasdfg

        Minä en voi enää olla hiljaa. Salaatissani oli vihreitä salaatinlehtiä! Eikö kukaan tee mitään?


      • aliupseerioppilas

        Otan osaa. Mato salaatissa on ok, kunhan ei ole vihreä, mutta vihreä salaatinlehti on jo perseilyä.


    • 5656565df

      Maan armeijakin on vihermädättäjien läpitunkema! Tästä osoituksena armeijan varusteiden vihreä pääsävy! Jopa autot ovat pääosin vihreitä! Eikö tämä kommunismi koskaan lopu!!

    • pellehermannit.koolla

      Kyllä siihen on rahaa kulutettu, kun on VR:n graafista ilmettä joukolla suunniteltu. Oheinen linkki kertoo, että turvallisuus ei ole ollut etusijalla, liekö ollenkaan mukana värien valinnassa. Kai se ympäristöystävällisyys, poislukien ihmisystävällisyys, värien avulla on ollut lähtökohtana.
      https://www.vr.fi/cs/vr/fi/vrfi-graafinen-ohjeistus-yleista#Värit

      • Tärkeysjärjestys

        Kyllä turvallisuusasiat pitää olla etusijalla, eikä mikään tyhjä hömpötys.


    • Funlandiankansalainen

      Tuosta Pasista on mahdotonta nähdä junan tulosuuntaan. Vaikka junassa paistaisi kuinka kirkas lamppu, jota VR käyttää perusteena, että sen perusteella juna olisi pitänyt havaita, niin eihän se niin ole, jos juna tulee kohti, niin lamppu ei liiku vaan se on helppo sekoittaa katuvaloon jne. Valon pitää vilkkua kuin hälytysajoneuvossa, että sen pystyy eroittamaan muista valoista. Pasit pitäsi kieltää liikenteestä, kunnes kuljettajan näkökenttän laajuttaa on parannettu suurentamalla ikkunoita ja kopin takaseinään on lisätty ikkuna. Ei kai mitään ajoneuvoa sallita julkiseen liikenteeseen niin, että apumies valvoo oikealta tulevaa liikennettä. Näinhän Paseissa on käytäntö ja kuuluvat pelkästään metsään suljetuille alueille.

      • Kyseessä ei ollut Pasi, vaan maastokuorma-auto, jossa on AIVAN VASTAAVAT PEILIT JA IKKUNA-AUKOT kuin muissakin kuorma-autoissa.
        Sen lisäksi, kuten järkevää on, on Puolustusvoimien kuljetuksissa, joita tehdään epämääräisiäkin kulku-uria pitkin oltava oikealla penkillä tähystäjä tarkkailemassa oikeaa sivua ja sen takaviistoa.


      • Funlandiankansalainen
        suoraanjaselkeästi kirjoitti:

        Kyseessä ei ollut Pasi, vaan maastokuorma-auto, jossa on AIVAN VASTAAVAT PEILIT JA IKKUNA-AUKOT kuin muissakin kuorma-autoissa.
        Sen lisäksi, kuten järkevää on, on Puolustusvoimien kuljetuksissa, joita tehdään epämääräisiäkin kulku-uria pitkin oltava oikealla penkillä tähystäjä tarkkailemassa oikeaa sivua ja sen takaviistoa.

        Lehdessä lukee Pasi oli se sitten nykynimeltää vaikka SISU A2045. IS on sisäkuva ko auton ohjaamosta kuskin puolta oikealle katsottuna ja ei tuolta takaviistoon 120-130 astetta voi mitenkään nähdä varsinkaan, jos vieressä istuu 2 muuta henkilöä. Kaiken kukkuraksi takaoikea kulma on peitetty pellillä eikä lasilla. Tuollainen auto pitää kieltää liikenteestä, on tarkoitettu sotakäyttään ja metsiin. Juniin vilkkuvat valot ja risteykset muutettva 90/90 asteiseksi ettei jää pimeitä kulmia niin alkaa onnetomuuksien määrät väheneen.


      • Funlandiankansalainen
        Funlandiankansalainen kirjoitti:

        Lehdessä lukee Pasi oli se sitten nykynimeltää vaikka SISU A2045. IS on sisäkuva ko auton ohjaamosta kuskin puolta oikealle katsottuna ja ei tuolta takaviistoon 120-130 astetta voi mitenkään nähdä varsinkaan, jos vieressä istuu 2 muuta henkilöä. Kaiken kukkuraksi takaoikea kulma on peitetty pellillä eikä lasilla. Tuollainen auto pitää kieltää liikenteestä, on tarkoitettu sotakäyttään ja metsiin. Juniin vilkkuvat valot ja risteykset muutettva 90/90 asteiseksi ettei jää pimeitä kulmia niin alkaa onnetomuuksien määrät väheneen.

        Oikaisu edelliseen. Tarkoitin Masi eli maastosisu ekä Pasi joka on kait panssarisisu.


      • Näkyvyyspuutteet kuljettajan penkiltä, erityisesti oikeata sivua koskien korostuvat lähinäkvyyden suhteen, ja ovat selvimmät autoissa joissa ohjaamo on korkealla.
        Tällaisia autoja ovat erityisesti ns. monttuautot, eli maarakennustöissä käytetyt jokapyörävetoiset autot, mutta myös jotkut seisomakorkuisella ohjaamolla varustetut autot. Armeijan maastoautot eivät ole kaikkein pahimpia.

        Lähinäkyvyyden puutteellisuus yhdistettynä varomattomuuteen on aiheuttanut jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden päälleajoja risteyksissä oikealle käännyttäessä (esim. Tampereella runsas vuosi sitten).
        Tästä johtuen EU-määräykset mm. peilejä koskien ovat tiukentuneet viimeisen kmmenen vuoden aikana ratkaisevasti ja ovat edelleen tiukentumassa.
        Määräykset koskevat tietysti myös Puolustuslaitoksen autoja.

        EU:n jähmeden vuoksi on esimerkiksi Lontoo ottanut asioita omiin käsiinsä https://www.transportenvironment.org/press/study-finds-huge-difference-best-and-worst-trucks-blind-spots-which-cause-hundreds-road-deaths .
        Syynä ovat olleet lähinnä onnettomuudet, jotka ovat johtuneet auton sivuilla liikkuneiden pyöräilijöiden jäämisestä havaitsematta erityisesti monttuautojen ohjaamoista.

        Kommentoija moitti että näkyvyyttä oikealle sivulle ei ole/ollut, koska oikealla penkillä istutaan näkyvysesteenä. MIKÄÄN VARUSTUS EI VOI PELASTAA, JOS OIKEALLA PENKILLÄ ISTUU / NUKKUU IDIOOTTI, JOKA LAIMINLYÖ AUTTAMISVELVOLLISUUTENSA OIKEALLE TÄHYSTÄMISESSÄ ESIMERKIKSI TASORISTEYKSISSÄ.


    • Mitenolii

      Auto oli lähtenyt lähistöltä liikenteeseen. Olikohan ikkunat vielä huurus-
      sa, toimiko lämmitys jo?

    • Elektrig

      Myös valtatiellä liikkuvien autojen valot tuli samasta suunnasta. Sekoittuu se junan valo helposti niihin autojen valoihin, eli ei erotu massasta.

      Helpoin ja halvin olisi toteuttaa gps paikannuksella toimiva laite, jossa joku pieni vilkkuva led valo, kun juna tulee lähellä. Led jutut ei vaadi edes kunnon sähköä, riittää 12V sähkökin, jos ei sähkötolppaa lähettyvillä. 12V voidaan tuottaa vaikka pienellä aurinkopaneelilla ja akulla.

      Ei varmasti maksa miljoonia tuollainen systeemi. Tarttis olla vain tahtotila. Ja veturien keulat ehdottomasti esim punakeltaiseksi huomioväriseksi, pois se typerä vihreys. Veturin keulaan myös vilkkuva strobovalo, joka aktivoituu esim silloin kun kuski painaa pilliä.

      • hapahapa7

        Mutta jos maanomistaja ei suostu.


    • gdkuyufyk

      Yksinkertaisin ja halvin keino on opetella ajamaan niin ei tarvitse syitä keksiä. Tasoristeysonnettomuuksia on jo vuosien saatossa niin monta ja tästä kun on uutisoitu jo monta päivää niin eiköhän jokainen ole erityisen varovainen kun ylittää junaradan ja jos ei ole niin ehkä parempi jäädäkkin junan alle.

    • MolollaMetsään

      VAIN kuski töppäsi ja siinä kaikki.

      Junan alle ajetaan, ei jouduta... ja juna ei koukkaa!

      Selitellään syyksi säätä ja näkyvyyttä. Olisi pysäyttänyt ja katsonut ensin.

      Pari junaa vuorokaudessa ja onnistutaan ajetaan kolari... oliko kuski keskiviikkona iltalomilla... myöhäänkin? Pitääkö inttikuskien puhaltaa aamulla ennen ajoonlähtöä?

      Vika ei taatusti ole säässä eikä tien kohtauskulmassa. Kokematon nuori kuski joka ei uskaltanut pysähtyä letkan keulassa.

      Armeijan kuljetusautot on tehty läkkipellistä kun hajosivat kuin pärekorit. Ennen oli ryssien Molot tai Gazit ja ne paino tyhjänäkin sen 10 tonnia. Juna olisi jäänyt kakkoseksi Molon kanssa.
      Jätkät istui lavalla ruotsalaistuntumassa pyssy kädessä. Liki 30 jätkää autossaan ja mitään istumapaikkoja tai turvakaaria ei ollut. Ja pressu oli katteena.

    • paskakuskitsucks

      Miksi yksikään media ei kerro todellista syytä? Kuljettaja vastaa AINA ajoneuvostaan.

      Radan ylittämisessä vaaditaan aina ERITYISTÄ VAROVAISUUTTA.

      Kuskille sakot ja eiköhän se siinä olekin. Muisto tapahtumasta lienee riittävä rangaistus loppuiäksi.

    • Toimikaa

      Eiköhän tuo risteys muutu piakkoin ja lisävarusteta puomein ja valoin. Junat tullaan maalaamaan huomiovärein keulistaan, joka auttaa muallakin ongelmakohteissa.

    • Ihmistentuho

      Kyllä vihreitä voi syyttää monestakin ihmisten kiusaksi ja kuolemaksi aiheuttamasta vouhotuksesta. Itse he ei sitä käsitä vaikka syytös on näinkin kova. Ei heille näytä merkitsevän ihmisten turvallisuus mitään muissakaan asioissa joiden puolesta he käy taisteluaan. Nuoret harhaantuu kun eivät tiedä todellisuutta mitä vihreys on politiikassa. Heidän vihreys on kieroontunutta, ei normaalia ihmisten luonnonmukaista vihreyttä jonka luonnon ystävät tunnistaa.
      Ymmärretäänkö että kysymyksessä on uskonto joka vääristää asioita ja yrittää saada ihmiset väärin perustein hyväksymään jopa sairaan yhteiskuntamallin? Poliittinen vihreys ei suojele ihmistä vaikka niin uskottelee, se tuhoaa yhteiskunnan.

    • aliupseerioppilas

      Onko tässä jälleen yksi klassinen tapaus, jossa juna ikään kuin koukkasi ja ajoi kylkeen, vaikka tuli vasemmalta?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      170
      4701
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3286
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2203
    4. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1984
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1906
    6. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      664
      1837
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      116
      1796
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      137
      1727
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1485
    10. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1421
    Aihe