Auris Hybrid vm.2013

Rainhold2

Hommasin käytettynä Hybridi Auriksen, uus korimalli vm,2013.
Reilu puolivuotta olen suhaillu ja hyvin on mennyt. Keskilulutus n. 5l/100 km.

Nyt syksymmällä on ensimmäiset kilsat luokkaa 7-8l/100 km. Sitten kun on ajettu lähemmäs 10 km, alkaa kulutus putoomaan sinne 5l tienoille. Eli kylmä keli ja lyhyt matka (alle 6 km) on aika myrkkyä hybridille. Olen tässä alkanut kyseinalaistamaan hybridin hyödyt kun normimatkat on usein juuri alle tuon 6 km. Vanha Avensis 1.8 vm.2004 pystyi lähes samaan (n. 8l)noilla lyhyillä vedoilla!

Hommasin kiesin talvella ja on siis kokemusta kylmästä mutta viime talvena oli aina lohkolämppäris ja valmiiksi kone lämmin. Nyt syksyllä ei vielä ole lohkolämppärii käytetty ja kulutus sen mukainen!!

Onko Auris Hybrid pihi ollenkaan????

18

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hybridguru

      Kabiininlämmitys on se mikä tuon aiheuttaa. Eli jos kytket auton sisäpuhalluksen pois niin huomaat kuinka moottori sammuu silloin kun sitä ei käytetä etenemiseen. Muistaakseni Auris pitää jäähdytysveden min. 38c lämmöissä ja jos valuu tuon alle niin bensamoottori käynnistyy tekemään lämpöä. Suosittelen tekemään autolle esilämmityksen.

      Valitettavasti tähän lyhyiden matkojen kylmäkulutuksen nousuun ei ole viisasten kiveä, jos ei halua kikkailla sisäpuhaltimen kanssa.

      Itsellä 6v kokemus Toyotan hybrideistä. Voit lukea tarkat moottorin lämmöt OBD-väylän kautta, niin huomaat kuinka systeemi toimii.

      Nykyään ajan plug-in hybridillä ja se toimii erinomaisesti lyhyillä matkoilla, jopa talvella.

    • Rainhold2

      Kiitos, erittäin asiallinen vastaus!
      Aion kokeilla ehdottomasti tuota puhalluksen poiskytkemistä (ehkä käynnistän saunaolosuhteissa kun ei höyryltä näe ikkunoista ulos, heh).
      Mikähän mahtaa olla tuo paikka lukea nuo OBD-väylän tiedot?

      • Hybridguru

        OBD-portti löytyy kuskin jalkatilasta ihan. Olen käyttänyt ScanGaugea, joka on kiinnitetty kojelaudan päälle. Laite saa virran OBD:n kautta. https://www.race.fi/fi/product/44653a/scangauge-2

        OBD:sta saa Auriksesta tarkkojen moottorilämpöjen lisäksi mm. ajoakkuun liikkuvan virran suunnan ja määrän. Tällä on merkitystä silloin kun harrastaa hypermiling-ajoa. Se auttaa hakemaan auton liukumispisteen (gliding) ilman että virtaa otetetaan tai ladataan akkuun.
        https://www.youtube.com/watch?v=91sJ0AhjepQ


    • Sisälämppäri jo 5"C lämpötilassa käyttöön niin moottori ja kabiini ovat lämpimiä ja kylmäkäynnistyskulutus laskee...

    • Kohti_Hybridiä

      Samat ovat kokemukset nyt nollakeleillä Yarisella. Sähköllä pääsee vasta viimeiset pari kilsaa mun 5km työmatkasta. Toisaalta ei ollut mulle mikään yllätys, osasin odottaa tätä.

      • Hybridguru

        Toyotan hybrideillä ei ole tarkoitus ajaa pakotetusti sähköllä. Tämä johtuu ihan siitä fysikaalisesta faktasta että kaikki sähköenergia tuotetaan bensiinillä, joten on parempi käyttää bensaa etenemiseen ja sähkö moottorit vain tukee sitä automaatikan avulla.

        Toyota hybrideissä (kuten muissakin ei plug-in malleissa) ajoakun tarkoitus on toimia ainoastaan hyötysuhteen nostajana. Eli ottaa energiaa talteen tilanteissa joissa se muuten menisi lämpönä hukaan. Esimerkkiksi jarrutuksissa. Pakotettu sähköajo moodi on hauska lisä, mutta pakko ajamalla ajoakun tyhjäksi auto generoi akun huonolla hyötuhteella, kohta taas täyteen ja tämä tuloksena auton kulutus vain nousee siitä mihin normaalisti ajamalla pääsisi.


      • Kohti_Hybridiä
        Hybridguru kirjoitti:

        Toyotan hybrideillä ei ole tarkoitus ajaa pakotetusti sähköllä. Tämä johtuu ihan siitä fysikaalisesta faktasta että kaikki sähköenergia tuotetaan bensiinillä, joten on parempi käyttää bensaa etenemiseen ja sähkö moottorit vain tukee sitä automaatikan avulla.

        Toyota hybrideissä (kuten muissakin ei plug-in malleissa) ajoakun tarkoitus on toimia ainoastaan hyötysuhteen nostajana. Eli ottaa energiaa talteen tilanteissa joissa se muuten menisi lämpönä hukaan. Esimerkkiksi jarrutuksissa. Pakotettu sähköajo moodi on hauska lisä, mutta pakko ajamalla ajoakun tyhjäksi auto generoi akun huonolla hyötuhteella, kohta taas täyteen ja tämä tuloksena auton kulutus vain nousee siitä mihin normaalisti ajamalla pääsisi.

        En pakota autoa EV moodiin napilla, se menee itse siihen. Kesällä 50% sähköllä on mulle ihan normia.


      • Kohti_Hybridiä

        Näyttää nyt asettuneen kulutus tuohon 6l/100km tienoille mun 5km työmatkalla, vaikka sähköllä ei enää mennä kuten kesällä. Tuo ei ole paha kaupungissa.


    • KaikkiVievätPaljon

      Oman auton kylmäkulutuksen seuraamisesta tulee vain paha mieli.
      Tankkaa auto, aja sillä kunnes se pyytää lisää bensaa. Tankkaa uudestaan jne.

    • noki.vasara

      Kylmänä ilman lämmitystä jokainen auto kuluttaa paljon, jopa reilusti yli 10 l/100km ja kaikissa nykyisissä polttoainepiheissä autoissa on ongelmana moottorin hidas lämpiäminen kaupunkiajossa, jolloin moottorista ei tarvita paljon tehoa.
      Juuri tuollainen 6 km matka on myrkkyä autolle ja dieselautolle vielä pahempi ellei siinä ole lisälämmitintä. Kokemusta on vähän isommasta autosta, joka kylmästä lähtiessä kuluttaa ensikilometreillä 20-30l/100km eli Toyotasi kulutus on todella pieni siihen verrattuna ja päästöt vielä pienemmät.

      • akkukuljetus

        Mahtaa olla turhaa vouhotusta taas kerran ja Tahvoja kusetettu kovalla rahalla?


      • Hybridguru

        Lataushybridilläni on ajettu nyt ajettu 2100km, samalla tankilla. Bensiiniä autooni on tankattu viimeksi elokuussa. Nyt ajotietokoneen mukaan bensaa kulunut noin 11 litraa tuossa ajassa.

        Ihan mukavan pienellä kulkee tämä akkukuljetus.


      • Soppaatankkiin
        Hybridguru kirjoitti:

        Lataushybridilläni on ajettu nyt ajettu 2100km, samalla tankilla. Bensiiniä autooni on tankattu viimeksi elokuussa. Nyt ajotietokoneen mukaan bensaa kulunut noin 11 litraa tuossa ajassa.

        Ihan mukavan pienellä kulkee tämä akkukuljetus.

        Kaikki on suhteellista, olen itse tankannut dieseliä elokuun alusta 800 litraa, mutta on sitten ajettukkin 13tkm. Ei tuo lataushybridillä olisi paljon pienempi, kun ei se lataus motarilla pitkälle riitä kesärajoituksilla vähän yli.


      • Hybridguru
        Soppaatankkiin kirjoitti:

        Kaikki on suhteellista, olen itse tankannut dieseliä elokuun alusta 800 litraa, mutta on sitten ajettukkin 13tkm. Ei tuo lataushybridillä olisi paljon pienempi, kun ei se lataus motarilla pitkälle riitä kesärajoituksilla vähän yli.

        Viestini pointti olikin se, että auto kannattaa valita tarpeen mukaan. Plugari riittää moneen ajoon jo tämän hetkisellä rangella. Itse ajelen pääosin max. 20km siivuja. Niiden ketä sähköinentulevaisuus ahdistaa, kannattaa roskeasti siirtää se kalenteri nykyaikaan.

        Kaupparatsu hommiin diesel sopiikin edelleen, kunhan pysyisivät pois kaupungeista.


    • egonom

      Tahvoja on kusetettu, taas kerran

      • vikavirtavertti

        Ja ekonoomi uskoo myös kaiken mitä trumppi valehtelee. Maapallokin on plätty...


      • pultitpoikki

        Toyo on ihan rimpula, jos siihen ei saa viimasuojaa?


    • cruise_control

      Yaris hybrid hki-mikkeli, keskikulutus 4,6. Eläköön talvirajoitukset.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3093
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      57
      2788
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2375
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2023
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1398
    Aihe