"Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala." (Joh. 1:1)
Raamatussa sanotaan yksiselitteisesti, että Jeesus on Jumala. Pilkkaajat sanovat, että Sana on abstraktio, joka ei tarkoita Jeesusta, vaan jotain aivan muuta. Mutta jakeesta 14 luemme, että Sana tässä tarkoittaa selvästi Jeesusta.
"Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta." (Joh. 1:14)
Vielä pilkkaajat, areiolaiset Jehovan todistaja ystävämme sanovat, että koska Joh. 1:1 lauseessa "ja Sana oli Jumala" on Jumalaa tarkoittava kreikan sana θεος ilman määräistä artikkelia, ei se todellisuudessa tarkoita Jumalaa, vaan jotain aivan muuta, että Jeesus oli vähän niin kuin Jumala, mutta ei Jumala kuitenkaan niin kuin aikuisten oikeesti.
Arvostetun ja laadukkaan kreikan kieliopin kirjoittaja William D. Mounce kirjoittaa kirjassaan Basics of Biblical Greek tästä jakeesta. Koska se on englanniksi, suomi24 poistaa aloitukseni, joten jokainen voi lukea mitä hän kirjoittaa blogistani tästä: http://kristitty.net/blog/joh-11-exegetical-insight/
Lyhyesti, kreikaksi tuo lause on käänteisessä järjestyksessä “ja Jumala oli Sana” ja Jumala eli θεος on ilman määräistä artikkelia, koska se on lauseen objekti, Sana eli ο λογος on määräisen artikkelin kanssa, koska se on lauseen subjekti.
"και θεος ην ο λογος"
Käännämme lauseen täte “ja Sana oli Jumala”, koska määräinen artikkeli määrittelee lauseen subjektin. Se että θεος on ilman määräistä artikkelia ei suinkaan tarkoita että sillä sanalla ei tarkoitettaisi Jumalaa, se on ilman määräistä artikkelia koska se on lauseen objekti. Kuten sanoin, en ole suuri ja viisas alkukielten asiantuntija, muuta William D. Mounce on https://en.wikipedia.org/wiki/William_D._Mounce, joten toivottavasti otat hänen sanoistaan vaarin.
Joh 1:1 Jeesus on Jumala
45
283
Vastaukset
- Bror-Erik1974odin
Olenpahan vain asianharrastelija mutta eikös Paavali vittuillut aika raskaasti kirjeissään filippiiniläi-
sille?Paavali ei vittuillut kenellekään. Laita toki luku ja jae jossa hän mielestäsi tekee näin. Kirjeessä filippiläisille on vain neljä lukua joten löytänet etsimäsi helposti.
- kolminaisuusharha
Mutku Jeesus on Jumalan poika, miten hän voi olla oman itsensä poika?
- Logiikka
Ihmisen poikakin on ihminen.
- Jobinpostia
Ps.33:6. Joh.1:1. Ilm.19:13. Siis Jumala on, Raamatun kansien välissä,
- oipoi
Jeesus on jumala, eli 0 = 0.
Matemaattisesti totta, entä sitten. - tietotuusjaeämä
Jeesushan syntyi vasta joulukuun 25 päivä vuonna 350 koska paavi Julius I määräsi sen Jeesuksen syntymäpäiväksi.
- eipä_hätiköidä
Joh. 1:1 on tulkinnanvarainen, sillä onhan samassa jakeessa "Sana oli Jumalan luona". Itsensä luonako Sana oli?
Jeesus itse tekee selväksi, ettei ole Jumala ainakaan samassa merkityksessä kuin Isä.
Joh. 17:3 Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Samoin Paavali kirjoittaa:
1. Kor. 8:6 meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki lähtöisin, ja hänen luokseen olemme matkalla. Meillä on vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on kaikki luotu, niin myös meidät.
"Ainoa" ja "vain yksi" tarkoittavat sitä, ettei muita ole. - niinseonkin
Tuo Raamatun kohasi on 1992 käännöksestä.Näet oikeammin mitä Raamatussa oikeasti sanotaan kun luet vanhempia käännöksiä.Suosittelen hylkäämään 1992 käännöksen , jota myös väännökseksi sanotaan.
1992 käännös
1. Kor. 8:6 meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki lähtöisin, ja hänen luokseen olemme matkalla. Meillä on vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on kaikki luotu, niin myös meidät.
KR 33/38
1 Kor.8:6
6. niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
Biblia 1776
1 Kor.8:6
6. Niin on kuitenkin meillä yksi Jumala*, Isä, josta kaikki ovat, ja me hänessä , ja yksi Herra Jesus Kristus, jonka kautta kaikki ovat, ja me hänen kauttansa**.
Jumala on siis Isä ja Herra Jeesus Kristus ja myös tämän saman todistaa Jeesus kun Hän sanoo, että Hän ja Isä ovat yhtä.- eipä_hätiköidä
Tuossa vielä interlineaari:
http://biblehub.com/interlinear/1_corinthians/8-6.htm
Sama ajatus sielläkin: yksi Jumala, Isä, ja yksi Herra, Kristus. Se, etteivät nämä ole yksi ja sama olento käy ilmi siitäkin, että Isästä sanotaan "josta kaikki ovat" ja Kristuksesta "jonka kautta kaikki ovat".
Kristuksella on myös Jumala:
Ef. 1:17 Että meidän Herran Jesuksen Kristuksen Jumala, kunnian Isä, antais teille viisauden ja ilmoituksen hengen hänen tuntemiseensa
- tietotuusjaelämä
Joo, näyttää tuo sotku jatkuvan. Syyhän on yksikertaisesti se ettei uskota Jeesusta.
Sotku alkoi Nikeassa ja tämän uskontunnnustuksen oli pakko kaikkien uskoa ollakseen näiden valtaapitävien uskonnollisten broilerien mittapuun mukainen uskova.
Athanasiuksen uskontunnustus.
" Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua." - totuus_voittaa
Kukaan joka sanoo "Jeesus on Jumala" ei ole uskossa.
Tämmöinen ihminen ei usko Jumalaa.
Jumala sanoo Jeesuksesta: "Tämä on minun Poikani" (Luukas 9:35)
Tämmöinen ei myöskään usko Jeesusta.
Jeesus sanoo: "Minä olen Jumalan Poika" (Joh 10:36)
Ei ole uskoa ilman Jumalaa, ja ilman Jeesusta Kristusta, Jumalan Poikaa.- jaikaliii91
Raamatussa on muitakin jakeita kuin vain niitä joita sinä tänne kopsaat.
Myös ne ovat Jumalan ilmoituksia.
- Laskuntulos
Kristitty.net ei ole kristitty, joten älkää lukeeko hänen harhaoppejaan! Hän tehostaa opetuksiaan hebrean ja kreikan kielellä.
Hän on samanlainen eksyttää kuin Patrick Tiainen.Ja heprean ja kreikan kielellä tehostaminen on harhaoppia miksi? Eikö meidän tule tuntea alkukielet, jos haluamme ymmärtää Raamattua?
- tietotuusjaelämä
Totta turiset. Tuollaiset kielellisten asioiden korostaminen oman lihan tyydyttämiseksi tehtyä omavanhurskautta. Fariseukset ovat hyvä esimerkki.
tietotuusjaelämä kirjoitti:
Totta turiset. Tuollaiset kielellisten asioiden korostaminen oman lihan tyydyttämiseksi tehtyä omavanhurskautta. Fariseukset ovat hyvä esimerkki.
Eli meidän ei tule tutkia alkukieliä? Niinkö? Tämä on helluntailaista hapatusta parhaimmillaan, pysykää kaukana alkukielten osaajista! Raamatun käännöksemme ovat erehtymättömiä ja Pyhän Hengen inspiroimia, joten emme tarvitse alkukieliä! Mitä älyttömyyttä...
- vähänriippuu
Kristitty.net kirjoitti:
Eli meidän ei tule tutkia alkukieliä? Niinkö? Tämä on helluntailaista hapatusta parhaimmillaan, pysykää kaukana alkukielten osaajista! Raamatun käännöksemme ovat erehtymättömiä ja Pyhän Hengen inspiroimia, joten emme tarvitse alkukieliä! Mitä älyttömyyttä...
Kyllä ja ei. Riippuu siitä, miten tarkasti Raamattua luetaan. Yleislinjat selviävät mistä tahansa käännöksestä, mutta tarkempaan tutkimiseen tarvitaan käännösten vertailua tai mieluiten alkukielten osaamista. Siinä ei tosin vähäinen osaaminen sitten autakaan, vaan pitäisi olla spesialisti, ja hekin ovat toisinaan eri mieltä siitä, miten jokin kohta pitäisi kääntää tai ymmärtää.
Eikä unohtaa pidä sitäkään, että nykyään Raamattuna tunnettu kirjoituskokoelma on pitkän kokoamisen ja muokkauksen tulos. Kukaan ei voi varmuudella sanoa, miten jokin raamatunkohta on alunperin kuulunut tai onko sitä alunperin edes ollut. vähänriippuu kirjoitti:
Kyllä ja ei. Riippuu siitä, miten tarkasti Raamattua luetaan. Yleislinjat selviävät mistä tahansa käännöksestä, mutta tarkempaan tutkimiseen tarvitaan käännösten vertailua tai mieluiten alkukielten osaamista. Siinä ei tosin vähäinen osaaminen sitten autakaan, vaan pitäisi olla spesialisti, ja hekin ovat toisinaan eri mieltä siitä, miten jokin kohta pitäisi kääntää tai ymmärtää.
Eikä unohtaa pidä sitäkään, että nykyään Raamattuna tunnettu kirjoituskokoelma on pitkän kokoamisen ja muokkauksen tulos. Kukaan ei voi varmuudella sanoa, miten jokin raamatunkohta on alunperin kuulunut tai onko sitä alunperin edes ollut.Näin voimme täysin mielivaltaisesti kumota minkä tahansa epämiellyttävän jakeen Raamatustamme, koska eihän kukaan voi tietää mitä siellä alunperin on lukenut.
- vähänriippuu
Kristitty.net kirjoitti:
Näin voimme täysin mielivaltaisesti kumota minkä tahansa epämiellyttävän jakeen Raamatustamme, koska eihän kukaan voi tietää mitä siellä alunperin on lukenut.
Jos absoluuttista varmuutta haetaan, niin asia valitettavasti on juuri näin: kukaan ei voi tietää, mitä siellä alunperin on lukenut.
- totuus_voittaa
Kaikkein naurettavinta on että nimimerkki "Kristitty.net" ei tunnu tietävän mikä on lain tärkein käsky, ja jos tietääkin niin ei siitä käskystä piittaa yhtään mitään, se tulee ilmi näistä hänen "Jeesus on Jumala" - aloituksista.
Tärkein käsky HUOM! Jeesuksen sanomana on tämä: "Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa". (Markus 12:29)
Se että tämä Jumala ei ole Jeesus itse käy selväksi jakeesta 32:
"Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän."
Se joka tästä saa "kolminaisuuden" on menettänyt järkensä. totuus_voittaa kirjoitti:
Kaikkein naurettavinta on että nimimerkki "Kristitty.net" ei tunnu tietävän mikä on lain tärkein käsky, ja jos tietääkin niin ei siitä käskystä piittaa yhtään mitään, se tulee ilmi näistä hänen "Jeesus on Jumala" - aloituksista.
Tärkein käsky HUOM! Jeesuksen sanomana on tämä: "Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa". (Markus 12:29)
Se että tämä Jumala ei ole Jeesus itse käy selväksi jakeesta 32:
"Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän."
Se joka tästä saa "kolminaisuuden" on menettänyt järkensä.Herra on yksi, koska Herra on kolmiyhteinen. Yksinkertaista matematiikkaa. Mutta järjellä niin vaikeasti ymmärrettävissä.
- eipä_hätiköidä
Kristitty.net kirjoitti:
Herra on yksi, koska Herra on kolmiyhteinen. Yksinkertaista matematiikkaa. Mutta järjellä niin vaikeasti ymmärrettävissä.
Jeesus itse vahvisti, että Isä on juutalaisten tuntema Jumala.
Joh. 8:54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne. Kävin tarkastamassa siitä aikaisemmasta ketjusta kenelle vastasin. Huomasin että ei se ollutkaan totuus.voittaa vaan tietotuusjaelämä1.11.2017 11:44 joka teki nuo kysymykset ja jolle vastasin. Sorry tämä virhe. Mutta kyllä vastaukseni varmaankin sopi myös sinun ja minun välisiin keskusteluihin. Joka tapauksessa kerron kolmiyhteisestä Jumalasta josta olemme kiistelleet monen kirjoittajan kanssa.
Jaikal91 kirjoitti:
Kävin tarkastamassa siitä aikaisemmasta ketjusta kenelle vastasin. Huomasin että ei se ollutkaan totuus.voittaa vaan tietotuusjaelämä1.11.2017 11:44 joka teki nuo kysymykset ja jolle vastasin. Sorry tämä virhe. Mutta kyllä vastaukseni varmaankin sopi myös sinun ja minun välisiin keskusteluihin. Joka tapauksessa kerron kolmiyhteisestä Jumalasta josta olemme kiistelleet monen kirjoittajan kanssa.
Vastaukseni on kovin kuuma peruna kun se ei pysy täällä. Siksi panen sen nyt kotisivulleni jäähtymään. Aiheesta kiinnostunut voi käydä lukemassa tekstin http://www.jaikal.se/431797824
- Laskuntulos
Kristitty.net ei ole lukenut yliopistossa hebreaa ja kreikkaa. Hän käyttää muiden käännöksiä tehostaakseen itseään. Hänen pitäisi lukea uuden testamentin kirjeitä, jotta pääsisi harhaoppisuudestaan.
Olenko väittänyt lukeneeni? Siksi viittaan itseäni viisaampiin, kuten Mounceen aloituksessani.
- niinseonkin
Jeesus on siinnyt Pyhästä Hengestä ja neitsyt on Hänet synnyttänyt.Totta kai Jeesus on Jumala, mutta ei Isä vaan Jumalan Poika ja Hän sanoo olevansa Isän kanssa yhtä ja että Isä on Häntä suurempi.Ymmärrännän,että koska Jeesus on Isässä ja Isä Jeesuksessa on Jumala siten yksi.
Joh 10
30. Minä ja Isä olemme yhtä."
38. Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."
Ei ole muuta mahdollisuutta kuin että Jeesus Kristus on Herramme ja Jumalamme.Vain Jumalan Pojan veri oli riittävä syntiemme sovittamiseen.
Hebrealaisille 9
11. Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
12. meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.- totuus_voittaa
Taas yksi Perkeleen eksyttämä urpo joka tietää lukea Raamattua Jeesukselle.
Ei mitään, nimimerkki "niinseonkin" sen tietää: "Totta kai Jeesus on Jumala".
Siinä ei Jumalankaan todistus mitään paina. (Luukas 9:35)
"Ymmärrännän,että koska Jeesus on Isässä ja Isä Jeesuksessa on Jumala siten yksi."
Et ymmärrä yhtään mitään.
Se että Jeesus on yhtä Isän kanssa ei tee hänestä Jumalaa koska Jeesus sanoo Isän olevan ainoa totinen Jumala. (Joh 17:3).
Apostoli Paavali kirjoittaa että "meillä on vain yksi Jumala, Isä" ja "vain yksi Herra, Jeesus Kristus". (1 Kor 8:6)
On siis Jumala, ja on Herra, Jeesus Kristus.
Sama lukee Efesolaiskirjeessä 4:5-6 "Yksi on Herra" ja "Yksi on Jumala, kaikkien Isä!"
Ei mitään hätää, "niinseonkin" tietää yhä vaan että "Jeesus on Jumala".
Ei tämä sanomisella selviä. Aikanaan sitten selviää koko maailmalle kuka on Jumala. Niistä tapahtumista kertoo Ilmestyskirja. Se tulee niinkuin sanotaan "kantapään kautta". - tuuleen_huutelua
totuus_voittaa kirjoitti:
"Ymmärrännän,että koska Jeesus on Isässä ja Isä Jeesuksessa on Jumala siten yksi."
Se että Jeesus on yhtä Isän kanssa ei tee hänestä Jumalaa koska Jeesus sanoo Isän olevan ainoa totinen Jumala. (Joh 17:3).
Apostoli Paavali kirjoittaa että "meillä on vain yksi Jumala, Isä" ja "vain yksi Herra, Jeesus Kristus". (1 Kor 8:6)
Sama lukee Efesolaiskirjeessä 4:5-6 "Yksi on Herra" ja "Yksi on Jumala, kaikkien Isä!"
Ei tämä sanomisella selviä. Aikanaan sitten selviää koko maailmalle kuka on Jumala. Niistä tapahtumista kertoo Ilmestyskirja. Se tulee niinkuin sanotaan "kantapään kautta".Yksi asia minulle on kirkastunut, kun näitä vääntöjä olen seurannut ja joskus osallistunutkin. Kolminaisuusopista ja Jeesuksen Jumaluudesta ei tulla koskaan luopumaan, aivan sama miten niitä vastaan argumentoi. Niistä tullaan pitämään kiinni kynsin hampain. Ei siksi, että ne olisivat raamatullisesti perusteltavissa (itse asiassa vasta-argumentteja löytyy Raamatusta paljon enemmän, erinomaisia ovat esim. mainitsemasi Joh. 17:3 ja 1. Kor. 8:6), vaan siksi, ettei niistä luopumista uskalleta ajatellakaan. On aivan liian tuskallinen ajatus, että vuosisatojen ajan olisi pakotettu ja uhkailtu ihmisiä uskomaan johonkin, millä ei ole edes raamatullista pohjaa, saati kaikkien havaittavissa olevia todisteita. Samalla uskovainen henkilö joutuisi asettamaan kyseenalaiseksi oman uskonsa ja ikuisen elämän toivonsa perusteet. Asiassa on yksinkertaisesti liian paljon pelissä tunnetasolla, jotta järkevä keskustelu olisi mahdollista.
- LähettiläsA
tuuleen_huutelua kirjoitti:
Yksi asia minulle on kirkastunut, kun näitä vääntöjä olen seurannut ja joskus osallistunutkin. Kolminaisuusopista ja Jeesuksen Jumaluudesta ei tulla koskaan luopumaan, aivan sama miten niitä vastaan argumentoi. Niistä tullaan pitämään kiinni kynsin hampain. Ei siksi, että ne olisivat raamatullisesti perusteltavissa (itse asiassa vasta-argumentteja löytyy Raamatusta paljon enemmän, erinomaisia ovat esim. mainitsemasi Joh. 17:3 ja 1. Kor. 8:6), vaan siksi, ettei niistä luopumista uskalleta ajatellakaan. On aivan liian tuskallinen ajatus, että vuosisatojen ajan olisi pakotettu ja uhkailtu ihmisiä uskomaan johonkin, millä ei ole edes raamatullista pohjaa, saati kaikkien havaittavissa olevia todisteita. Samalla uskovainen henkilö joutuisi asettamaan kyseenalaiseksi oman uskonsa ja ikuisen elämän toivonsa perusteet. Asiassa on yksinkertaisesti liian paljon pelissä tunnetasolla, jotta järkevä keskustelu olisi mahdollista.
Johtuuko esim. katollisten vihaaminen, jota palstalla esiintyy juuri tuosta opista, että Jeesus ei ole Jumala?
Kyllä Jeesus on Jumala ja Hän tuli taivaasta lihaksi, eli ihmiseksi ja eli 33 vuotta siten, että kantoi sisällään Pyhää Henkeä ja Sanaa ja näin voitti synnin ja kuoleman.
Hän ei siis tehnyt syntiä ajatuksin, teoin ja töin, vaan eli täysin synnittömän elämän.
Kai tuota synnittömyyttään ei kukaan täällä kiellä?
Jeesusta ei voi erottaa Isästä, sillä niin yhtä Isä, Poika ja Pyhä Henki on. Opettaako katollinen oppi tuota ja senkö takia sitä vihataan? - LähettiläsA
Ei tämä sanomisella selviä. Aikanaan sitten selviää koko maailmalle kuka on Jumala. Niistä tapahtumista kertoo Ilmestyskirja. Se tulee niinkuin sanotaan "kantapään kautta".Väittääkö Jeesus opettaessaan meille yhdestä Jumalasta, että Hän ei kuulu tuohon yhteen Jumalaan?
Opettiko Jeesus meille Ihmisen Poikana ja oliko sen opetuksen tarkoitus opettaa meidät tuntemaan Jumala/ Itsensä?
Oliko Jeesus tullut lihaksi/lihaan silloin, kun Hän opetti ihmisiä täällä?
Oliko Jeesus aivan oikea ihminen, kärsivä, iloitseva, pelkäävä, itkevä, väsyvä, vai oliko Hän Jumala täällä, johon alkeisvoimilla ei ole pienintkäkään otetta? - tuuleen_huutelua
LähettiläsA kirjoitti:
Johtuuko esim. katollisten vihaaminen, jota palstalla esiintyy juuri tuosta opista, että Jeesus ei ole Jumala?
Kyllä Jeesus on Jumala ja Hän tuli taivaasta lihaksi, eli ihmiseksi ja eli 33 vuotta siten, että kantoi sisällään Pyhää Henkeä ja Sanaa ja näin voitti synnin ja kuoleman.
Hän ei siis tehnyt syntiä ajatuksin, teoin ja töin, vaan eli täysin synnittömän elämän.
Kai tuota synnittömyyttään ei kukaan täällä kiellä?
Jeesusta ei voi erottaa Isästä, sillä niin yhtä Isä, Poika ja Pyhä Henki on. Opettaako katollinen oppi tuota ja senkö takia sitä vihataan?"Jeesusta ei voi erottaa Isästä, sillä niin yhtä Isä, Poika ja Pyhä Henki on. Opettaako katollinen oppi tuota ja senkö takia sitä vihataan?"
Jeesuksen yhtä oleminen Isän kanssa voidaan ymmärtää monella tavalla, eikä sitä tarvitse ottaa kirjaimellisesti. Sanoihan Jeesus myös "Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut." (Joh. 17:21). - tuuleen_huutelua
LähettiläsA kirjoitti:
Väittääkö Jeesus opettaessaan meille yhdestä Jumalasta, että Hän ei kuulu tuohon yhteen Jumalaan?
Opettiko Jeesus meille Ihmisen Poikana ja oliko sen opetuksen tarkoitus opettaa meidät tuntemaan Jumala/ Itsensä?
Oliko Jeesus tullut lihaksi/lihaan silloin, kun Hän opetti ihmisiä täällä?
Oliko Jeesus aivan oikea ihminen, kärsivä, iloitseva, pelkäävä, itkevä, väsyvä, vai oliko Hän Jumala täällä, johon alkeisvoimilla ei ole pienintkäkään otetta?"Väittääkö Jeesus opettaessaan meille yhdestä Jumalasta, että Hän ei kuulu tuohon yhteen Jumalaan?"
Kyllä, nimenomaan näin hän väittää.
"Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen." (Joh. 17:3)
"Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne." (Joh. 8:54) - niinseonkin
Ei tämä sanomisella selviä. Aikanaan sitten selviää koko maailmalle kuka on Jumala. Niistä tapahtumista kertoo Ilmestyskirja. Se tulee niinkuin sanotaan "kantapään kautta".Jeesus oli siinnyt Pyhästä Hengestä eli Jumalan Hengestä.Jumalan ainosyntyinen Poika.Minä tunnustan, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika ja Herramme ja että Jumala on Hänet kuolleista herättänyt.
Isä on Jeesusta suurempi, mutta Isä ja Po.ika ovat yhtä
KR 33/38
1 Johannes 5
20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
21. Lapsukaiset, kavahtakaa epäjumalia.
Biblia 1776
1Johannes 5
5:20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika tuli ja on meille mielen antanut, että me sen totisen tunnemme, ja olemme siinä totisessa, hänen Pojassansa Jesuksessa Kristuksessa: Tämä on totinen Jumala ja ijankaikkinen elämä.
5:21 Lapsukaiset, kavahtakaat epäjumalia, amen! - totuus_voittaa
"Jeesus on Herramme ja Jumalamme."
Tuo tarkoittaa sitä että sinä olet ilman Jumalaa koska apostoli Paavali kirjoittaa että "meillä on VAIN YKSI JUMALA, ISÄ. (1Kor 8:6).
Sinun Jumala on Jeesus joten sinulla ei ole Jumalaa koska vain Isä on Jumala.
Sinä et edes usko Jeesusta joka tunnustaa että Isä yksin on totinen Jumala (Joh 17:1-3)
Jumala itse sanoo: ..."sillä minä olen Jumala, eikä toista ole" (Jesaja 45:22)
Sinä kauppaat tuota älytöntä monikkomuotoväitettä.
Jos Jumala olisi monikko siinä pitäisi lukea: "Ja Jumalat sanoivat, tehkäämme ihminen kuvaksemme..." - niinseonkin
tuuleen_huutelua kirjoitti:
"Väittääkö Jeesus opettaessaan meille yhdestä Jumalasta, että Hän ei kuulu tuohon yhteen Jumalaan?"
Kyllä, nimenomaan näin hän väittää.
"Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen." (Joh. 17:3)
"Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne." (Joh. 8:54)Raamattu ei ole ristiriitainen.Ei voida ohittaa ja poistaa olla huomioimatta niitä kohtia , jotka selvästi osoittavat Jeesuksen Kristuksen Jumaluuden ja että Hän on Jumalan Poika ja yhtä Isän kanssa ja Isä on Jeesusta Kristusta suurempi.Mitä Isä tekee sitä myös Poika tekee .
KR 33/38
Joh 14
28. Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.
Joh 10
29. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
Joh 14
6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
7. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."
8. Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
9. Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
10. Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
11. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
Johannes 5
19. Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.
20. Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette.
21. Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo. totuus_voittaa kirjoitti:
"Jeesus on Herramme ja Jumalamme."
Tuo tarkoittaa sitä että sinä olet ilman Jumalaa koska apostoli Paavali kirjoittaa että "meillä on VAIN YKSI JUMALA, ISÄ. (1Kor 8:6).
Sinun Jumala on Jeesus joten sinulla ei ole Jumalaa koska vain Isä on Jumala.
Sinä et edes usko Jeesusta joka tunnustaa että Isä yksin on totinen Jumala (Joh 17:1-3)
Jumala itse sanoo: ..."sillä minä olen Jumala, eikä toista ole" (Jesaja 45:22)
Sinä kauppaat tuota älytöntä monikkomuotoväitettä.
Jos Jumala olisi monikko siinä pitäisi lukea: "Ja Jumalat sanoivat, tehkäämme ihminen kuvaksemme...">> Jos Jumala olisi monikko siinä pitäisi lukea: "Ja Jumalat sanoivat, tehkäämme ihminen kuvaksemme..." <<
Vanhan testamentin alkukieli on heprea. Hepreaksi Jumala on elohim, joka on monikko. Tämän ymmärtää jokainen heprean alkeita opiskellut, im-pääte tarkoittaa monikkoa. Emme voi sokeasti luottaa Raamatun käännöksiimme, vaan meidän on tutkittava myös alkukieliä.- tuuleen_huutelua
Kristitty.net kirjoitti:
>> Jos Jumala olisi monikko siinä pitäisi lukea: "Ja Jumalat sanoivat, tehkäämme ihminen kuvaksemme..." <<
Vanhan testamentin alkukieli on heprea. Hepreaksi Jumala on elohim, joka on monikko. Tämän ymmärtää jokainen heprean alkeita opiskellut, im-pääte tarkoittaa monikkoa. Emme voi sokeasti luottaa Raamatun käännöksiimme, vaan meidän on tutkittava myös alkukieliä."Hepreaksi Jumala on elohim, joka on monikko. Tämän ymmärtää jokainen heprean alkeita opiskellut, im-pääte tarkoittaa monikkoa."
Asia ei ole noin yksinkertainen, sillä hepreaa osaavat ovat kertoneet, että elohimin yhteydessä esiintyvä verbi on yksikössä, jos viitataan luojajumalaan. Suora käännös esim. "jumalat loi" eikä "jumalat loivat". Tämän vuoksi on päätelty, että elohim näennäisestä monikkomuodostaan huolimatta tulee kääntää yksiköksi eli jumala/god, eikä jumalat/gods.
Mooseskin oli elohim (2. Moos. 7:1). - tuuleen_huutelua
niinseonkin kirjoitti:
Raamattu ei ole ristiriitainen.Ei voida ohittaa ja poistaa olla huomioimatta niitä kohtia , jotka selvästi osoittavat Jeesuksen Kristuksen Jumaluuden ja että Hän on Jumalan Poika ja yhtä Isän kanssa ja Isä on Jeesusta Kristusta suurempi.Mitä Isä tekee sitä myös Poika tekee .
KR 33/38
Joh 14
28. Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.
Joh 10
29. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
Joh 14
6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
7. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."
8. Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
9. Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
10. Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
11. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
Johannes 5
19. Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.
20. Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette.
21. Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo."Raamattu ei ole ristiriitainen.Ei voida ohittaa ja poistaa olla huomioimatta niitä kohtia , jotka selvästi osoittavat Jeesuksen Kristuksen Jumaluuden ja että Hän on Jumalan Poika ja yhtä Isän kanssa ja Isä on Jeesusta Kristusta suurempi.Mitä Isä tekee sitä myös Poika tekee ."
Ei niitä pidäkään poistaa, vaan ymmärtää, että Jeesuksen jumaluus ei ole samaa lajia kuin Isän. Jeesus on taivaallisessa osassaan jumalolento, korkea-arvoinen ja voimakas, mutta ei kuitenkaan Isän vertainen.
- niinseonkin
Miksiköhän tuo yksi sana on lisätty uudempiin käännöksiin.
Coco Pyhä Raamattu 1642
Markus 12
12:29 Jesus wastais händä: tämä on caickein suurin käsky: Cuule Israel/ Herra meidän Jumalam/ on ainoa Jumala/
Biblia 1776
12:29 Mutta Jesus vastasi häntä: tämä on kaikkein suurin käsky: kuule, Israel, Herra meidän Jumalamme on yksi Herra.
KR 33/38
12:29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa; - tutkitaan
1548 Raamatunkäännöksessäkään ei mainta mitään yksi sanaa.
12:29 Nin wastasi IesuS hende/ Teme caikista käskyiste ialoin on/ Cuule Israel/ HERRA meiden JUMALA/ ainoa JUMALA on/
Niin wastasi Jesus häntä/ Tämä kaikista käskyistä jaloin on/ Kuule Israel/ HERRA meidän JUMALA/ ainoa JUMALA on/ - oipoi
Jeesus on vain äpäräkersa jonka äiti häpeissään keksi naurettavan tarinan - ja poikaparka meni murkkuiässä siitä ihan sekaisin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734259Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192135- 921213
- 701086
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66908Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia113852Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo73837- 65816
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi245779- 37773