Maataloustuki vastikkeelliseksi

Mielipidepankki

Keskustajohtoinen hallitus on tekemässä työmarkkinatuesta vastikkeellista. Samaa linjaa voisi jatkaa myös maataloustukien kohdalla.

Maataloustukien vastikkeellisuus voitaisiin käytännössä toteuttaa esim. niin, että tuen maksaja saa omistusoikeuden maanviljelijän tuotantovälineisiin siihen tarkoitetukseen kehitettyjen lasku- ja sopimusmallien mukaisesti. Näin peltomaat saataisiin vähitellen valtion omistukseen kokonaan. Sitten Keskusta voisikin siirtyä harjoittamaan täyssosialistista maataloutta nykyisen puolisosialistisen sijaan.

Kolektivisoiulla maatalousmallilla olisi paljon hyötyjä nykyiseen verrattuna. Silloin voitaisiin työllistää huomattava määrä ihmisiä ja turvata paremmin kriisiaikojen tarpeet. Samalla loppuisi iänikuinen maajussien rutina tukien vähäisyydestä. Näin kotimainen maatalous ja elintarviketuotanto saataisiin lopullisesti turvatuksi, työllisyys kohentuisi ja maaseutu elävöityisi. MTK voitaisiin lopettaa ja maataloustyöntekijät hakeutuisvat halutessaan ammattiliittojen jäsenyyteen.

Valtiojohtoinen maatalous sopii Suomen oloihin hyvin. Se olisi riittävän tehotonta työllistämistarpeita ajatellen ja työllisyyttä voitaisiin lisätä suunnitelmallisuudella eli luomutuotantoon siirtymiselle. Konekanta korvattaisiin hevosilla, mikä vetäisi maatiloille myös emäntäväkeä. Hevostalous sopisi kriistarpeisiin myös oivallisesti, kun hevoset eivät kulje öljyperäisillä polttoaineilla.

Siirtymäaika veisi ehkä noin yhden sukupolven. Kollektiivimaatalous toimi NL:ssakin melko hyvin. Leipää riitti joka pöytään.

Kun valtio kantaa kustannusmielessä maataloudesta valtaosan, on ihan reilua, että valtiovalta pääsee myös yhtiökumppanina vaikuttamaan maatalousyritysten päätöksiin.

7

268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stara

Mielipidepankki tuossa juuri tunnustikin, ettei hän tiedä mitään maanviljelijän arjesta, kettuileepa vain tietämättömänä kuluttajana aamupäivän ratoksi.

Tämä tulee nyt sinulle Mielipidepankki yllätyksenä: tuet eivät ole vastikkeettomia nyttenkään, päinvastoin. Maanviljelijän on käytännössä lähes mahdotonta pysyä niistä kaikista direktiiveistä ajan tasalla, jotka vaikuttavat hänen maataloustukeensa. Niistä eivät aina ole selvillä edes MMM:n virkamiehet.

Mutta pitkästä aikaa typerimmän heiton Pankki säästää loppuun: "Kollektiivimaatalous toimi NL:ssakin melko hyvin. Leipää riitti joka pöytään"

Mielipidepankin ihannoimassa suunnitelmataloudessa on aina nähty jossain vaiheessa nälkää.

Niin hedelmällistä laaksoa ei ole koko maapallolla, jossa eivät mielipidepankin kaltaiset "idealistit" olisi saaneet nälänhätää aikaiseksi.

• Mielipidepankki

En tunne maanvoiljelijän arkea muuten kuin mitä olen MTK:n sivuilta lukenut. Nyt on MTK:n mukaan alkamassa aika, jolloin maanviljelija alkaa seuraan lumen ja roudan sulamista. Tämä työvaihe vie vielä ainakin muutaman kuukauden verran.

Voisitko kerto, mitä vastiketta maanviljelijät antavat saamastaan tuesta yhteiskunnalle. En todellakaan tiedä. Sen voin sanoa, ettei vastaukseksi oikein riitä epämääräinen viittaus ruuan "halpuuteen".

En minä ole ihannoinut suunnitelmataloutta. Päinvastoin ole jatkuvasti tälläkin palstalla kritisoinut esim. puolisosialistista maatalousjärjestelmää. Kun kerran tällaiselle suunnitelmataloudelle pohjautuvaan maatalousjärjestelmään on lähdetty ja sitä pidetään tarpeellisena, ehdotan ainoastaan, että suunnitelmallisuuden astetta lisätään suurempien hyötyjen saavuttamiseksi. Suurin hyöty olisi työllisyyden paraneminen.

Itse olen jatkuvasti puolustanut vapaata markkintaloutta maataloudessa. Mutta jos tätä vapaata markkintaloutta ei hyväksytä lähtökohdaksi, niin suunnitellaan sitten oikein joukolla eikä anneta vaan jonkun MTK:n ja Keskustan päättää asiasta yksin. Siis niin, että me maksumiehetkin pääsemme tekemään ratkaisuja.

• Urho Syysvehnä
        Mielipidepankki kirjoitti:

En tunne maanvoiljelijän arkea muuten kuin mitä olen MTK:n sivuilta lukenut. Nyt on MTK:n mukaan alkamassa aika, jolloin maanviljelija alkaa seuraan lumen ja roudan sulamista. Tämä työvaihe vie vielä ainakin muutaman kuukauden verran.

Voisitko kerto, mitä vastiketta maanviljelijät antavat saamastaan tuesta yhteiskunnalle. En todellakaan tiedä. Sen voin sanoa, ettei vastaukseksi oikein riitä epämääräinen viittaus ruuan "halpuuteen".

En minä ole ihannoinut suunnitelmataloutta. Päinvastoin ole jatkuvasti tälläkin palstalla kritisoinut esim. puolisosialistista maatalousjärjestelmää. Kun kerran tällaiselle suunnitelmataloudelle pohjautuvaan maatalousjärjestelmään on lähdetty ja sitä pidetään tarpeellisena, ehdotan ainoastaan, että suunnitelmallisuuden astetta lisätään suurempien hyötyjen saavuttamiseksi. Suurin hyöty olisi työllisyyden paraneminen.

Itse olen jatkuvasti puolustanut vapaata markkintaloutta maataloudessa. Mutta jos tätä vapaata markkintaloutta ei hyväksytä lähtökohdaksi, niin suunnitellaan sitten oikein joukolla eikä anneta vaan jonkun MTK:n ja Keskustan päättää asiasta yksin. Siis niin, että me maksumiehetkin pääsemme tekemään ratkaisuja.

heh heh, siellä se syysvehnä vielä neitseellisten nietosten alla odottaa kunnes kevät ja maanviljeliä saa..tukia siis...On se muuten hienoa, että on syysvehnälajikkeekkelin keksitty niinkin omaperäinen nimi kuin Urho. Varmaan löytyy myös Matti ja Tanelikin. Kertoo sekin pieneltä osaltaan eräiden ajatusmaailmasta.

• stara
        Mielipidepankki kirjoitti:

Maanviljelijän tukensa eteen tekemiä toimenpiteitä on turha yrittää mahduttaa yhteen viestiin. Mutta tietoa löytyy...

Ympäristötuen toimenpiteet
        http://www.mmm.fi/tuet/ohjeet_oppaat_tiedonannot/oppaat/ymparisto/maatalouden_ymparistotukioppaat/

...Koko ajan vaihtuvat ympäristömääräykset ovat ainainen riesa.

Hakuopas (169 sivua)...

http://www.mmm.fi/tuet/ohjeet_oppaat_tiedonannot/oppaat/2004/Hakuopas_2004.pdf

...kertoo oleellisimmat toimenpiteet tiivistettynä, mutta sillä ei vielä pärjää, vaan jokaisesta kasvista ja tukimuodosta on erityisoppaansa, jotka olisi hyvä myös hallita.

Lopputulema:

Suomesta ei löydy sellaista asiantuntijaa, joka osaisi Suomen maataloustukiviidakon kokonaan.

EU:n maatalouspolitiikka on nimenomaan demarien luomus, ja sen tarkoituksena on maatalouden kuihduttaminen erityisesti EU:n syrjäseuduilta. Ennen EU:ta maatalouspolitiikka oli Suomessa yksinkertaista, vaikka toisin tietämättömät väittivät.

• Vastikkeellisiksi,siis tulospalkkaukseksi.
      Kuinkahan moni saisi tuloja?

• Heikki K

Sosiaalidemokraattinen tavoitekin kun tarpeeksi ootti. Tätähän Demarit ovat koko ajan ajaneet. Yrittäjävetoisuus on Demareille kauhistus.

Ku ei saatu Neukulaan liitettyä tehdään sitten toisenlainen sosislisointiohjelma.

• karjakko ja tehotyttö

Tuota on kokeiltu Neuvostoliitossa, eikä se toiminut sielläkään. Savua ja raunioita!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      7016
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      703
      3123
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1310
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1291
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1285
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1187
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1180
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      236
      1136
    9. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      218
      1120
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      76
      1046
    Aihe