Metootoo-kampanja.

Eilen tuumailin jotain liittyen metoo-kampanjaan. Minusta on hyvä, että seksuaalisesta ahdistelusta puhutaan nyt ääneen.
Vaikkakin tämä koskee muitakin ahdisteloina kuin miehiä, niin suoraselkäisenä avoimena miehenä haluisin laittaa myös metootoo-kampanjan, vaikka nyt sitten palstan laajuisesti.
Jotkuthan on huolissaan leimautuvansa ahdistelijoiksi ilman halua ahdistella. Joten metootoo-kampanja haluaisi olla päivitystys edelliseen. Että mahdollinen uhri nousisi heti sanomaan tuoreeltaan asiasta asianomaiselle, eikä laittaisi vaan metoo-päivitystä vaikka sosiaaliseen mediaan ja piiloilisi.
Monet metoo-päivityksen tekijät juuri harmittelevat, että jättivät sanomatta. Niin. Miksi jättää? Monelleko ahdistelijalle jäi mahdollisuus pyytää anteeksi heti? Moniko vastaava ahdistelu olisi jäänyt tekemättä?

Nyt tietenkin asialliset vastaukset huomioin ja asiattomat saa korkeintaan huumoria vastaan...

47

610

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pirssinmätäpaisuu

Häpeä ja leimatuksi tuleminen kopeloitunakin voi hävetä. Kun tulee ikää ja näkee saman seksiaddiktin jatkavan ja jatkavan haluaa asian julkiseksi.

• Niin. Metoo kampanjallahan haluttiin nostaa asian pöydälle. Metootoo-kampanja ajais asiaa pidemmälle. Puuttumaan asiaan välittömästi.

Tiedän että asian on arka uhrillekin. Mutta entäpä tekijä joka ei tajua tekevänsä väärin? Mihinkä asia muuttuu jos sille ei tehdä muuta kuin puhutaan menneessä muodossa?

Yhähän tukea uhria kohtaan tulisi. Eihän seksuaalista häirintää pidä olla..

• Tuota noin.

Ensinnäkin, on olemassa asioita, jotka tuntuvat epämiellyttäviltä. Ne ovat satunnaisia tissikommentteja, puolitutun seksikysymyksiä ja sen sellaisia. Sellaiset jäävät joidenkin ihmisten mielen päälle, toiset eivät niistä piittaa. Yleensä riittävä reaktio on, että "uhria" kuullaan ja että hänelle vakuutetaan, että ehdottelijan käytös oli epäkorrektia. Sosiaaliset taidot ovat vajaat, tilannetaju pettää tai sitten panettaa niin maan perkeleesti. Nämä immeiset ovat ehkä mänttejä, mutta rikosnimikkeeksi se ei riitä :D

Pitkäaikainen seksuaalinen ahdistelu on jännä ilmiö. Olen jokseenkin varma, että nuoruuteni ahdistelija oli umpirakastunut minuun :-D Enhän minä kakarana ymmärtänyt pitää isäni ikäisen setämiehen antamaa erityiskohtelua muuna kuin ystävällisyytenä. Koska, well... se käytös oli isällistä. Ilmeisesti minä sen sijaan olin vain "vaikeasti tavoiteltavaa leikkivä", vaikka siis todellisuudessa en ollut edes kärryillä koko tilanteesta. Millään tavalla. Noh, asia valkeni, kun ukkeli tarttui päähäni kiinni kaksin käsin ja yritti "varastaa suudelman". Aidosti väkisin. Ehdin tunkea molemmat käteni väliin. Ilmeisesti ilmeeni yhdistettynä hänen poskiinsa upotettuihin kynsiin vihjasi, että emme olleet pari(???). Ukkelista näki, kuinka ristiriitaisissa fiiliksissä hän oli. Ilmeisesti hän edusti ihmistyyppiä, joka ihastuu helposti ja projisoi omat tunteensa tyttöihin, eli kuvittelee tytöille tunteita joita he eivät todellakaan ilmaise...

Tälle ukkelille sanottiin kyllä asiasta, mutta muutaman viikon mökötyksen jälkeen hän alkoi tehdä itseään uudelleen tykö. Asia ratkesi vasta, kun työpaikan tyttöporukka alkoi kohdella ukkelia johdonmukaisen kylmästi ja ikävästi sanottuna eristää häntä. Kun sosiaalinen kanssakäyminen oli aina korostetun muodollista ja shaaaaaatanan kylmää, ahdistelukäytös loppui.

Rikosilmoitusta ei tullut tehtyä, ei tullut pieneen mieleenkään silloin. Tosin anteeksipyyntöäkään en kuullut koskaan. Ukkeli eli omassa mielikuvitusmaailmassaan, jossa 16-vuotiaat teinit rakastivat häntä ja joihin hän sai käydä käsiksi...

• No hyvä esimerkki. Jos siihenaikaan olisit asiaa esittänyt omalle äidillesikin, se olisi luultavasti naurahtanut.

Tässä metootoo-ideassa on kyse muustakin kuin vaan miesten ahdistelusta...kyse on siitä, että muutettas kulttuuria ja käsitystä miehillä ja naisilla. Meillä pitäis olla sama suunta...ei vastakkaisvääntöä.

Kyseisellä miehellä ei ollut ymmärrystä. Hän ei käsittänyt miksi vastustelit? Eikä siihen aikaan puhuttu mistään seksuaalisuudesta...

Hänhän oli ollut kiltti... sen ymmärsi.

Miksi niin moni täällä sanoo olevansa kiltti?

Miksi moni ihmettelee että nainen tykkää miehestä joka riehuu?

Miten nainen koetaan vertaiseksi jos siitä ei puhuta ja sanota ääneen...niinkuin metootoo-kampajassa olis tarkoitus.

Minä väittäisin, että pojat on jätetty oman onnen nojaan pitkiksi aikaa. Nyt kupla puhkeaa.

• Dissident kirjoitti:

No hyvä esimerkki. Jos siihenaikaan olisit asiaa esittänyt omalle äidillesikin, se olisi luultavasti naurahtanut.

Tässä metootoo-ideassa on kyse muustakin kuin vaan miesten ahdistelusta...kyse on siitä, että muutettas kulttuuria ja käsitystä miehillä ja naisilla. Meillä pitäis olla sama suunta...ei vastakkaisvääntöä.

Kyseisellä miehellä ei ollut ymmärrystä. Hän ei käsittänyt miksi vastustelit? Eikä siihen aikaan puhuttu mistään seksuaalisuudesta...

Hänhän oli ollut kiltti... sen ymmärsi.

Miksi niin moni täällä sanoo olevansa kiltti?

Miksi moni ihmettelee että nainen tykkää miehestä joka riehuu?

Miten nainen koetaan vertaiseksi jos siitä ei puhuta ja sanota ääneen...niinkuin metootoo-kampajassa olis tarkoitus.

Minä väittäisin, että pojat on jätetty oman onnen nojaan pitkiksi aikaa. Nyt kupla puhkeaa.

Jos näistä asioista olisi puhunut viisi tai kymmenen vuotta sitten, toimittaja tai kadunmieskin olisi vain naurahtanut... :D

Suomalaisessa kulttuurissa ihan tavallinen mies (tai kiinnostustaan ilmaiseva nainen) koskettaa pehmeästi kättä tai selkää ja alkaa jutella arjestaan, kun haluaa naisen koskettavan ja juttelevan. Tarjoaa koukkuja. Yleensä kertoo jonkin ikävän tyyppipiirteen itsestään, kuten että kämpässä on sukkainvaasio. Inhimillistää itseään. Kertoo jonkin tulevaisuuden toiveensa, kuten sen että haluaa tulevaisuudessa omistaa kaljun kissan. Tarjoaa koukkua. Jos vastetta ei tule, normaali ihminen osaa lopettaa. Vähän sinnikkäämpi saattaa tuoda kukkia tai suklaata, mutta jos toinen osapuoli ei ole vastavuoroisesti hellittelemässä tai tuomassa herkkuja, niin normaali ihminen lopettaa.

Osa ihmisistä hapuilee pahasti kiinnostuksen osoituksiensa kanssa. Ihan tavallinen nuori immeinen voi ilmaista itseään ällöttävästi mutta c'moon. Vielä sosiaalinen kömpelyyskään ei ole peruste #metoolle. Jos osaa lopettaa nyrpeän naaman nähdessäsi (vaikka torjunta tuntuukin pahalta), niin kaikki on hyvin. Nainen, joka torjuu hapuilevan miehen tarpeettoman ilkeästi... no sillä on oma ristinsä kannettavanaan. Se on kuitenkin parempi kuin väärinkäsitykset.

Olen fiilaillut juuri tuota, etteivät kaikki vain hahmota jäykistyvää olemusta, hymyttömyyttä tai pään pois kääntämistä. Että lähdetään lähestymään ihmistä, joka ei ole lähtökohtaisesti kiinnostunut eikä huomata torjuntaa, vaikka naisen olemus huokuisi jäätä ja lunta. Ja pahimmillaan puhutaan jostain kissa ja hiiri -leikeistä. Yh...

Elekieltä huonosti tulkitsevien takia moni nainen tahtookin rajata seksuaalisuuden pois julkisista paikoista. On helpompi määritellä paikka ja aika, missä seksi saa olla läsnä kuin alkaa selittää olemuksen ja kasvon mikroilmeiden merkitystä tilanteessa, jossa puhutaan naista tai naiselle :D

"Miksi niin moni täällä sanoo olevansa kiltti? "
        >> Ehkä ei tiedetä muuta tapaa olla miellyttävä? Kympin pojan syndrooma? :D Ei ehkä tunneta edes itseä niin hyvin, että osattaisiin sanoa jotain muuta? No mutta onhan sekin plussaa. Se että hahmotetaan jollain tasolla, että henkisillä ominaisuuksilla on merkitystä.

"Miksi moni ihmettelee että nainen tykkää miehestä joka riehuu? "
        >> Ehhhhkä suomalaiset puhuvat puoliskoistaan turhan negatiiviseen sävyyn ja tämä yhdistettynä liialliseen keltaisen ja valelehdistön kulutukseen luo iiihan pikkuisen vääristyneen mielikuvan maailmasta? Tai sitten he tulevat alueilta, joissa nämä ongelmat ovat läsnä arjessa? Vaikea arvailla.

"Miten nainen koetaan vertaiseksi--"
        >> Minusta tuntuu, että #metoo on tarkoitettu ihmisille, joilla on normaalisti kokemusta sosiaalisesta kanssakäymisestä. Ahdistelukohut on vain ohut kerros kitkerää öljyä täydessä vesilasissa. Sen merkitys paisuu kohtuuttoman suureksi, jos kosketusta tähän "normaaliin elämään" ei ole. Voisin listata kaikki kokemani ja tekemäni aloitteen (ne jotka muistan :D), ja siihen joukkoon kuuluu rutkasti kohteliaita, ovelia, leikkisiä, suorasukaisia, rasvaisia ja ties minkälaisia aloitteita... Pointtina on, että jokainen niistä on ollut ei-toivottu, paitsi se jonka olen tehnyt itse :-D Enkä siltikään, aloitteiden kirjosta huolimatta, tekisi ilmoitusta kuin yhdestä miehestä. Siitä, joka on tarkoituksellisen ilkeä ja joka jatkaa kielloista huolimatta. Moni nainen suhtautuu negatiivisesti mänttiyteen, mutta se ei ole big deal. Big dealit ovat siellä koulutuksessa ja työelämän ylätasoilla teettämässä lukiolaisilla raiskausesityksiä ja vaatimassa pätkätyöläisiltä seksiä sopimuksen jatkamista vastaan...

"Minä väittäisin, että pojat on jätetty oman onnen nojaan pitkiksi aikaa."
        >> Kieeeeeeltämättä siltä vaikuttaa.

• Mehukatri kirjoitti:

Jos näistä asioista olisi puhunut viisi tai kymmenen vuotta sitten, toimittaja tai kadunmieskin olisi vain naurahtanut... :D

Suomalaisessa kulttuurissa ihan tavallinen mies (tai kiinnostustaan ilmaiseva nainen) koskettaa pehmeästi kättä tai selkää ja alkaa jutella arjestaan, kun haluaa naisen koskettavan ja juttelevan. Tarjoaa koukkuja. Yleensä kertoo jonkin ikävän tyyppipiirteen itsestään, kuten että kämpässä on sukkainvaasio. Inhimillistää itseään. Kertoo jonkin tulevaisuuden toiveensa, kuten sen että haluaa tulevaisuudessa omistaa kaljun kissan. Tarjoaa koukkua. Jos vastetta ei tule, normaali ihminen osaa lopettaa. Vähän sinnikkäämpi saattaa tuoda kukkia tai suklaata, mutta jos toinen osapuoli ei ole vastavuoroisesti hellittelemässä tai tuomassa herkkuja, niin normaali ihminen lopettaa.

Osa ihmisistä hapuilee pahasti kiinnostuksen osoituksiensa kanssa. Ihan tavallinen nuori immeinen voi ilmaista itseään ällöttävästi mutta c'moon. Vielä sosiaalinen kömpelyyskään ei ole peruste #metoolle. Jos osaa lopettaa nyrpeän naaman nähdessäsi (vaikka torjunta tuntuukin pahalta), niin kaikki on hyvin. Nainen, joka torjuu hapuilevan miehen tarpeettoman ilkeästi... no sillä on oma ristinsä kannettavanaan. Se on kuitenkin parempi kuin väärinkäsitykset.

Olen fiilaillut juuri tuota, etteivät kaikki vain hahmota jäykistyvää olemusta, hymyttömyyttä tai pään pois kääntämistä. Että lähdetään lähestymään ihmistä, joka ei ole lähtökohtaisesti kiinnostunut eikä huomata torjuntaa, vaikka naisen olemus huokuisi jäätä ja lunta. Ja pahimmillaan puhutaan jostain kissa ja hiiri -leikeistä. Yh...

Elekieltä huonosti tulkitsevien takia moni nainen tahtookin rajata seksuaalisuuden pois julkisista paikoista. On helpompi määritellä paikka ja aika, missä seksi saa olla läsnä kuin alkaa selittää olemuksen ja kasvon mikroilmeiden merkitystä tilanteessa, jossa puhutaan naista tai naiselle :D

"Miksi niin moni täällä sanoo olevansa kiltti? "
        >> Ehkä ei tiedetä muuta tapaa olla miellyttävä? Kympin pojan syndrooma? :D Ei ehkä tunneta edes itseä niin hyvin, että osattaisiin sanoa jotain muuta? No mutta onhan sekin plussaa. Se että hahmotetaan jollain tasolla, että henkisillä ominaisuuksilla on merkitystä.

"Miksi moni ihmettelee että nainen tykkää miehestä joka riehuu? "
        >> Ehhhhkä suomalaiset puhuvat puoliskoistaan turhan negatiiviseen sävyyn ja tämä yhdistettynä liialliseen keltaisen ja valelehdistön kulutukseen luo iiihan pikkuisen vääristyneen mielikuvan maailmasta? Tai sitten he tulevat alueilta, joissa nämä ongelmat ovat läsnä arjessa? Vaikea arvailla.

"Miten nainen koetaan vertaiseksi--"
        >> Minusta tuntuu, että #metoo on tarkoitettu ihmisille, joilla on normaalisti kokemusta sosiaalisesta kanssakäymisestä. Ahdistelukohut on vain ohut kerros kitkerää öljyä täydessä vesilasissa. Sen merkitys paisuu kohtuuttoman suureksi, jos kosketusta tähän "normaaliin elämään" ei ole. Voisin listata kaikki kokemani ja tekemäni aloitteen (ne jotka muistan :D), ja siihen joukkoon kuuluu rutkasti kohteliaita, ovelia, leikkisiä, suorasukaisia, rasvaisia ja ties minkälaisia aloitteita... Pointtina on, että jokainen niistä on ollut ei-toivottu, paitsi se jonka olen tehnyt itse :-D Enkä siltikään, aloitteiden kirjosta huolimatta, tekisi ilmoitusta kuin yhdestä miehestä. Siitä, joka on tarkoituksellisen ilkeä ja joka jatkaa kielloista huolimatta. Moni nainen suhtautuu negatiivisesti mänttiyteen, mutta se ei ole big deal. Big dealit ovat siellä koulutuksessa ja työelämän ylätasoilla teettämässä lukiolaisilla raiskausesityksiä ja vaatimassa pätkätyöläisiltä seksiä sopimuksen jatkamista vastaan...

"Minä väittäisin, että pojat on jätetty oman onnen nojaan pitkiksi aikaa."
        >> Kieeeeeeltämättä siltä vaikuttaa.

Niin. Olet ilahduttava esimerkki joka huutaa vapautta sanoa ne kaikki epäkohdat nyt ja heti kun se tapahtuu.

Miksi sitä ei ole jo tehty ja sanottu? Miksi äidit opettavat vaan poikiaan olemaan kilttejä. Saako poika enemmän hyssyttelyä? Nohnoh... kuka sanoo mitä on olla mies? Armeija? Kännipäiset äijät lauteilla testosteroiinissa? Nyt ei ollakaan 10 tuntia pöllimetsässä, vaan 8 tuntia toimistossa... et ole ainoa hankkija. Lapsen kasvatukseen pitäisi osallistua. Huomioida parisuhdetta ja naista. Miten isi teki? Entä ukki? Miten osoittaa tuolle naiselle sen että todella hänestä pidän? Joudunko metoo-listalle. Entä jos olen lyhyt? Entäs jos en osaa? Mistä saan tukea? Mitä muut sanoo?

• Dissident kirjoitti:

Niin. Olet ilahduttava esimerkki joka huutaa vapautta sanoa ne kaikki epäkohdat nyt ja heti kun se tapahtuu.

Miksi sitä ei ole jo tehty ja sanottu? Miksi äidit opettavat vaan poikiaan olemaan kilttejä. Saako poika enemmän hyssyttelyä? Nohnoh... kuka sanoo mitä on olla mies? Armeija? Kännipäiset äijät lauteilla testosteroiinissa? Nyt ei ollakaan 10 tuntia pöllimetsässä, vaan 8 tuntia toimistossa... et ole ainoa hankkija. Lapsen kasvatukseen pitäisi osallistua. Huomioida parisuhdetta ja naista. Miten isi teki? Entä ukki? Miten osoittaa tuolle naiselle sen että todella hänestä pidän? Joudunko metoo-listalle. Entä jos olen lyhyt? Entäs jos en osaa? Mistä saan tukea? Mitä muut sanoo?

Minusta tuntuu, että kulttuuri on tasaantumassa pikku hiljaa. Aluksi oli naisten alistamisen aika, sitten miesten seksuaalisuuden tukahduttamisen aika ja, ehkä, pikku hiljaa, niin kutsutun kumppaniyhteiskunnan aika.

Valitettavasti suomalaiset eivät ole innostuneet tästä termistä. Noh, suomalaisissa onkin se tyyppivika, että ajatellaan kaiken toisten saaman olevan itseltä pois...; http://www.refinethemind.com/dominator-vs-partnership/

Mitkä tahansa laumaeläimet saadaan taistelemaan keskenään ja muodostamaan tiukkoja hierarkioita, kun niitä laitetaan liikaa liian pieneen häkkiin... Kaupungistuminen ja sitten taistelu vähäisistä resursseista, oli kyseessä sitten viljelykelpoinen maa, opiskelupaikka tai vaikka kumppani, kuulostaa asetelmiltaan ja lopputuloksiltaan meitin korvaan hyvin samanlaiselta kuin 80-luvun veriset ja eläinkokeet...

• flowersreally

Miksi jättää sanomatta (heti tilanteen tapahduttua)?

Koska hämmentyy
      järkyttyy
      pelästyy
      ei ole uskoa todeksi
      pettyy
      oksentaa (henkisesti ja/tai fyysisesti)
      pakenee mieleensä tai oikeasti
      tuntee itsensä nöyryytetyksi
      yksityisen tilansa loukatuksi
      seksuaalisuutensa sabotoiduksi
      naiseutensa pettämäksi
      vallan käytön kohteeksi
      fyysisen kokonsa kutistamaksi
      auktoriteettiaseman alentamaksi
      näkee ehkä ensi kertaa elämässään ihmisyyden irvikuvan

Ymmärrätkö jotain stressireaktiosta?

Silloin paetaan tai taistellaan, ei mietitä asiallista palautetta.
      (Sitä paitsi se palaute ahdistelijalle tulee yllä mainittuina reaktioina, jotka jokainen normaaliälyinen tajuaa kehonkielestäkin)

• Miten nuo poikkeaisivat metoo-ilmoituksen saatuasi?

Sinä olet loukannut jonkun seksuaalisuutta vaikka sanomalla jatain ihan muuta mitä tarkoitit...

Ja ideana onkin se...että kun ymmärtää metoo-idean, niin sitten tajuaa, että sillä ei ole kuin toisen lokaamisen idea...asiaa ei viedä siihen, että sillä saadaan muutosta.

Ja kun jokainen metoon laittanut aina miettii, että miksi hän ei puuttunut? Eihän se hänen syy ollut...miksi peitellä jos jpku muu mokaa? Metoolla joku sahuri voi huiskauttaa kättään. Metootoolla hän joutuu vastaamaan sanoistaan heti. Winwin.

Miten vaatia jotain jos huutaa puuntakaa? Ja yleinen hyväksyntä on. Munaa siihen metootouhuun. Minä haluan tytölleni oikeiden olla nainen pelotta. Ja pojalleni olla mies, että voi sanoa naisia kauniiksi. On tää nyt hitto touhua..

• flowersreally
        Dissident kirjoitti:

Miten nuo poikkeaisivat metoo-ilmoituksen saatuasi?

Sinä olet loukannut jonkun seksuaalisuutta vaikka sanomalla jatain ihan muuta mitä tarkoitit...

Ja ideana onkin se...että kun ymmärtää metoo-idean, niin sitten tajuaa, että sillä ei ole kuin toisen lokaamisen idea...asiaa ei viedä siihen, että sillä saadaan muutosta.

Ja kun jokainen metoon laittanut aina miettii, että miksi hän ei puuttunut? Eihän se hänen syy ollut...miksi peitellä jos jpku muu mokaa? Metoolla joku sahuri voi huiskauttaa kättään. Metootoolla hän joutuu vastaamaan sanoistaan heti. Winwin.

Miten vaatia jotain jos huutaa puuntakaa? Ja yleinen hyväksyntä on. Munaa siihen metootouhuun. Minä haluan tytölleni oikeiden olla nainen pelotta. Ja pojalleni olla mies, että voi sanoa naisia kauniiksi. On tää nyt hitto touhua..

En tajunnut tosta juuri mitään. Ja sä et selvästikään tajunnut mitä mä yritin sanoa.

Lue vaikka toi stressireaktiokohta uudestaan. Stressaantuuko sun tyttö jos sitä sanoo kauniiksi?

• Voi olla että stessaantuu... se ei oikeasti tiedä olevansa isälleen kaunein tyttö päällä maan. Ekä ole taatisti ainoa joka noin voi sanoa...

Mutta mietippä missä maailmassa mä voin sanoa sulle, että vaokutat ihanalle naiselle, että otat sen muuta kuin sellaisena asiana, että haluan vaan sinutjotenkin sänkyyn?

Sitä haluan metootoo-kampanjalla sanoa...että mekin voitais olla vaan palstaystäviä...vaikka oisit upea nainen mun miellestä. Sä voit sanoa silloin...että metootoo- mutta kuullostaa että luikerrat sänkyyn.

Mä voin ilmoittaa, että ymmärsi väärin. Olet vaan mukava. Ja haluan jutella kanssasi. Voisin aina sanoa metootoon. Ei se minua häiritse, eikä ketään joka on oikesti sitä mieltä. Mutta metoo-jutun jälkeen olisin aika hampaaton sanomaan mitään. Ei tämä ole vaan miesten puolesta...vaan kummankin.

• Dissident kirjoitti:

Voi olla että stessaantuu... se ei oikeasti tiedä olevansa isälleen kaunein tyttö päällä maan. Ekä ole taatisti ainoa joka noin voi sanoa...

Mutta mietippä missä maailmassa mä voin sanoa sulle, että vaokutat ihanalle naiselle, että otat sen muuta kuin sellaisena asiana, että haluan vaan sinutjotenkin sänkyyn?

Sitä haluan metootoo-kampanjalla sanoa...että mekin voitais olla vaan palstaystäviä...vaikka oisit upea nainen mun miellestä. Sä voit sanoa silloin...että metootoo- mutta kuullostaa että luikerrat sänkyyn.

Mä voin ilmoittaa, että ymmärsi väärin. Olet vaan mukava. Ja haluan jutella kanssasi. Voisin aina sanoa metootoon. Ei se minua häiritse, eikä ketään joka on oikesti sitä mieltä. Mutta metoo-jutun jälkeen olisin aika hampaaton sanomaan mitään. Ei tämä ole vaan miesten puolesta...vaan kummankin.

Flowersreally toteaa käytännössä, että ilahtunut nainen näyttää erilaiselta kuin inhoa tai pelkoa tunteva nainen. On todella epätodennäköistä törmätä mieheen, joka loukkaa niin pahasti että nainen hällääntyy/lamaantuu. Näin massiiviseen rajaloukkaukseen syyllistyvän ihmisen käytös on aika varmasti tahallista (asiasta voitaneen keskustella :D).

Dissident penää, että tilanteiden kulkua ja fiiliksiä sanoitettaisiin enemmän. On parempi antaa ja ottaa puheenvuoroja kuin luoda pos/neg fantasioita toisen ajatusmaailmasta. Tämä on oikein hyvä menetelmä myös arjessa, kunhan sitä täydennetään perus käyttäytymissäännöillä. Koska kuten floweri totesi, niin törkeä rajaloukkaus voi poistaa kyvyn sanoittaa fiiliksiään.

• Mehukatri kirjoitti:

Flowersreally toteaa käytännössä, että ilahtunut nainen näyttää erilaiselta kuin inhoa tai pelkoa tunteva nainen. On todella epätodennäköistä törmätä mieheen, joka loukkaa niin pahasti että nainen hällääntyy/lamaantuu. Näin massiiviseen rajaloukkaukseen syyllistyvän ihmisen käytös on aika varmasti tahallista (asiasta voitaneen keskustella :D).

Dissident penää, että tilanteiden kulkua ja fiiliksiä sanoitettaisiin enemmän. On parempi antaa ja ottaa puheenvuoroja kuin luoda pos/neg fantasioita toisen ajatusmaailmasta. Tämä on oikein hyvä menetelmä myös arjessa, kunhan sitä täydennetään perus käyttäytymissäännöillä. Koska kuten floweri totesi, niin törkeä rajaloukkaus voi poistaa kyvyn sanoittaa fiiliksiään.

Niin. Ehkä tämä metootoo ei sanele aikarajaa... se on vaan välitila ennen metoota. Jos selkistää ideaa...

• flowersreally
        Dissident kirjoitti:

Voi olla että stessaantuu... se ei oikeasti tiedä olevansa isälleen kaunein tyttö päällä maan. Ekä ole taatisti ainoa joka noin voi sanoa...

Sananvapauden julistuksen allekirjoittaneessa maassa näin saa sanoa.

Mutta kyllähän sä nyt suht fiksuna miehenä tiedät, että kyse ei ole vain niistä sanoista, vaan tilanteesta jossa lausutaan, ilmeistä, eleistä, äänenpainoista ja sen sellaisista sosiaalisen kanssakäymisen monimutkaisista legopalikoista.

• Kyllä. Mut tarkoitankin vähän fiktiivisesti tätä hommaa ajaa eteenpäin. Jo se mistä metoo juontaa juurensa, niin ongelma on.

Minusta siihen pitää ottaa mukaan kaikki. Loppus se ajatus uhriutumisesta. Kunnon avoin asenne. Tuollaiset Mehukatrin tapaiset lähtis näyttämään suuntaa.

Kyllä siinä akanat erottus jyvistä, eikä se heikkous siinä osoittais merkitystä, vaan totuus.

• flowersreally
        Dissident kirjoitti:

Kyllä. Mut tarkoitankin vähän fiktiivisesti tätä hommaa ajaa eteenpäin. Jo se mistä metoo juontaa juurensa, niin ongelma on.

Minusta siihen pitää ottaa mukaan kaikki. Loppus se ajatus uhriutumisesta. Kunnon avoin asenne. Tuollaiset Mehukatrin tapaiset lähtis näyttämään suuntaa.

Kyllä siinä akanat erottus jyvistä, eikä se heikkous siinä osoittais merkitystä, vaan totuus.

Sanooko sun tyttö koskaan sulle: "Isi, älä viitsi olla idiootti"

• flowersreally kirjoitti:

Sanooko sun tyttö koskaan sulle: "Isi, älä viitsi olla idiootti"

Juu. Useinkin.

• EdesUnissa

MehuKatri jakoi mielestäni hyvin tuossa kirjoituksessa asiat kahteen ryhmään. Suurin osa "seksuaalisesta" häirinnästä on vain puhdasta mänttiyttä, eikä siinä ole kyse sen kummemmasta. Tähän kategoriaan laittaisin esimerkiksi sen kun pornonäyttelijä Cindy Sue kertoi Metsäkedon tekstanneen hänelle humalassa ja pyytäneen baariin. Ei se ole ahdistelua, vaan epäkorrektia käytöstä.
      Siksi tämmöinen metootoo kampanja olisikin hyvä. Ilmoita heti asianomaiselle jos sinusta tuntuu että sinua ahdistellaan. Tuntuu jotenkin tarkoitushakuiselta ilmoitella näistä myöhemmin ja kauhistella tapahtunutta.
      Ihmiset ovat mänttejä. Härskien juttujen ohella, he kommentoivat toisten uskontoa, ylipainoa tai vaikkapa vanhaa autoa. Itse syyllistyin mollaamaan Teknodonnan musiikkimakua. Onko tämmöiset huomautukset jotenkin sallitumpia kuin esim. huomio tisseistä tai miehen perseestä ?

• Metootoo-kampajan idea oisikin se, että tuotaisiin esiin asioita heti. Se toisi ihmiskulttuuriin sitä muutosta mitä pitäisi.

Ei tarvitse hävetä, jos on vilpittömästi liikkeellä. Hölmöilläkin voi. Nostaa kädet pystyyn...hei...mä oon tyhmä. Anteeksi. Ja vielä voi elää...kyllä foksuimmat oppii. Tyhmimmät sit päätyy metoo listalle ja kuopataan.

• No minua ei oikeastaan metoo-asiassa häiritse muu kuin kollektiivinen leimaaminen, noin muutenhan veikkaan että kyllä ahdistelija tajuaa, tai ainakin pitäisi tajuta milloin menee hyvän maun väärälle puolelle. No joo, eihän se ihan helppoa ole aina ymmärtää mutta veikkaanpa että sunkin rasvaiset vitsit jollekin kaupan nuorelle myyjätytölle voi olla aika ahdistavia ja kannattaa ehkä aina miettiä kelle laukoo, jos ennestään tuntemasi joka myös vastaavia laittaa asia on ok mutta jos joku uusi kassaneiti ei se varmasti halua mitään ylimääräistä huomiota siinä töitä tehdessään.

• No saisi luvan tehdä metootoo-kampanjan nimissä. Voisinpa itse päättää olenko se jatkossa mikä olen.

Tämähän on vaan ajatus. Buhiksen kanssa mietittiin eilen. Minähän olen se joka nostaa kädet pystyyn...

Olet muuten kenttäoikeudessa syytettynä ja tuomittu lumipesuihin. Syy...rintamakarkuruus ja aseveljen heitteelejättö. Miten vastaat? Vakava syytös...

• Dissident kirjoitti:

No saisi luvan tehdä metootoo-kampanjan nimissä. Voisinpa itse päättää olenko se jatkossa mikä olen.

Tämähän on vaan ajatus. Buhiksen kanssa mietittiin eilen. Minähän olen se joka nostaa kädet pystyyn...

Olet muuten kenttäoikeudessa syytettynä ja tuomittu lumipesuihin. Syy...rintamakarkuruus ja aseveljen heitteelejättö. Miten vastaat? Vakava syytös...

Pah, minä lähdin nukkumaan :D Eipä sillä, olen rangaistuksen saanut kun näin sitten sellaista painajaista yöllä että vieläkin kylmät väreet menee kun muistaa ne naamat. Ihme juttu, hirmu harvoin muistaa edes mitään unia ja harvoin näen painajaisia mutta toi oli niin hyvä pätkä se heräämiskohta että siitä sais leivottua hyvän leffajuonen. Olin sellaisessa jollain lailla tutussa metsässä, sitten siinä tuli jotain eläimiäkin ja kun sieltä metsän suojasta saavuin yhteen paikkaan siinä olikin sellainen seisomapöytä jonka ääressä näytti olevan ihmisiä. Menin lähemmäs ja tavallaan "yllätin" ne niin niillä ei ollut kasvoja, siis kaikki piirteet ikäänkuin sulaneet ja sitten sillä sekunnilla kun ne huomasivat minut kasvot ilmestyivät niiden naamaan ja ne oli hirveän ystävällisiä, ne varmaan kuitenkin jäi epäilemään että alan epäilemään niitä ja minun piti päästä pois sieltä pian mutta siinä samalla sitten heräsin. Vähän harmi kun heräsin kun ois ollu varmaan hyvä tarina, varmaan tuo enteili jotain liskoihmisten tai ufojen hyökkäystä tai ehkä ne onkin jo täällä, se muuntautuminen ihmisen naamaiseksi oli tosi nopea :D

• Harmaaritari kirjoitti:

Pah, minä lähdin nukkumaan :D Eipä sillä, olen rangaistuksen saanut kun näin sitten sellaista painajaista yöllä että vieläkin kylmät väreet menee kun muistaa ne naamat. Ihme juttu, hirmu harvoin muistaa edes mitään unia ja harvoin näen painajaisia mutta toi oli niin hyvä pätkä se heräämiskohta että siitä sais leivottua hyvän leffajuonen. Olin sellaisessa jollain lailla tutussa metsässä, sitten siinä tuli jotain eläimiäkin ja kun sieltä metsän suojasta saavuin yhteen paikkaan siinä olikin sellainen seisomapöytä jonka ääressä näytti olevan ihmisiä. Menin lähemmäs ja tavallaan "yllätin" ne niin niillä ei ollut kasvoja, siis kaikki piirteet ikäänkuin sulaneet ja sitten sillä sekunnilla kun ne huomasivat minut kasvot ilmestyivät niiden naamaan ja ne oli hirveän ystävällisiä, ne varmaan kuitenkin jäi epäilemään että alan epäilemään niitä ja minun piti päästä pois sieltä pian mutta siinä samalla sitten heräsin. Vähän harmi kun heräsin kun ois ollu varmaan hyvä tarina, varmaan tuo enteili jotain liskoihmisten tai ufojen hyökkäystä tai ehkä ne onkin jo täällä, se muuntautuminen ihmisen naamaiseksi oli tosi nopea :D

No. Oikeasti tuli pentuus mieleen. Pönttis halus painia, muhku lähti nukkuu jne.
        Ja siun dramaattinen nukkumaanlähtö jäi kaivelee...ehkä oisit saanutkin lepposammat unet kun oisit vartonut.

• Dissident kirjoitti:

No. Oikeasti tuli pentuus mieleen. Pönttis halus painia, muhku lähti nukkuu jne.
        Ja siun dramaattinen nukkumaanlähtö jäi kaivelee...ehkä oisit saanutkin lepposammat unet kun oisit vartonut.

Jo , no ois ehkä voinu jättää kuittaamatta jännistä siinä kohtaa mutta kun se kuuluu vähän asiaan täällä kyllä noi palstanaiset sen kestää ja ymmärtää ettei ny ehkä ihan tosissaan ja murruksissa ollu :D

Jo , no ois ehkä voinu jättää kuittaamatta jännistä siinä kohtaa mutta kun se kuuluu vähän asiaan täällä kyllä noi palstanaiset sen kestää ja ymmärtää ettei ny ehkä ihan tosissaan ja murruksissa ollu :D

No joo. Tuli fiilinki, että sut tyrkättiin sivuun.. vaikka siihen peuharinkiin ois sopinut.

Tuli paljon pentuus mieleen. Mua ahisti jo silloin, että jaoteltiin tyyppejä. Se oli aika karua. Ja huomaan sitä yhä omissa muksuissa ja kavereissa...tytöt on varsinkin aika julmia keskenään.

• Dissident kirjoitti:

No joo. Tuli fiilinki, että sut tyrkättiin sivuun.. vaikka siihen peuharinkiin ois sopinut.

Tuli paljon pentuus mieleen. Mua ahisti jo silloin, että jaoteltiin tyyppejä. Se oli aika karua. Ja huomaan sitä yhä omissa muksuissa ja kavereissa...tytöt on varsinkin aika julmia keskenään.

Joo ei, oikeestaan vaan käväisin siinä ja ihan isse läksin. Mut joo, tuntuu että tämä yhteiskunta menee koko ajan vaan kovemmaksihan kaikille, itsekkäät ja vähän psykot pärjää parhaiten kun eivät muita paljon aattele. Varmaan just lapsille/nuorille aika kovaakin kun pitää suorittaa ja pärjätä, sitten nopsaan tulee työelämä ja opiskelut vastaan ja väärillä valinnoilla helposti voi syrjäytyä vaikka tekis kaiken ihan oikein. Just luin tuollasen:

https://www.is.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000005450327.html?ref=rss

Mitäs yhteikunta on tehnyt? innoissaan koohkannut robottiautoista ja ettei kohta kuljettajia tarvita ollenkaan kun on niin hienot systeemit tulossa. Onko tuo sitten ihme jos ei nuoria hirveästi kiinnosta alkaa rahtariksi kun jos käyt vuosia koulua voi olla ettei sinua kohta tarvitakaan.

Joo ei, oikeestaan vaan käväisin siinä ja ihan isse läksin. Mut joo, tuntuu että tämä yhteiskunta menee koko ajan vaan kovemmaksihan kaikille, itsekkäät ja vähän psykot pärjää parhaiten kun eivät muita paljon aattele. Varmaan just lapsille/nuorille aika kovaakin kun pitää suorittaa ja pärjätä, sitten nopsaan tulee työelämä ja opiskelut vastaan ja väärillä valinnoilla helposti voi syrjäytyä vaikka tekis kaiken ihan oikein. Just luin tuollasen:

Mitäs yhteikunta on tehnyt? innoissaan koohkannut robottiautoista ja ettei kohta kuljettajia tarvita ollenkaan kun on niin hienot systeemit tulossa. Onko tuo sitten ihme jos ei nuoria hirveästi kiinnosta alkaa rahtariksi kun jos käyt vuosia koulua voi olla ettei sinua kohta tarvitakaan.

Joo. Maaima muuttuu. 50 uotta ruoka oli tärkein...nyt oma paikka ja hyväksyntä...

Tunne ei kuitenkaan vastaa todellisuutta. Aiemmin Suomi oli väkivaltaisempi, synkempi (korkeammat itsemurhaluvut), sairaampi ja köyhempi.

• 12121212121212

Tässä yksinkertainen testi:

1. onko sinua ahdisteltu?
      2. jos vastasit edelliseen kyllä, voisiko sama käytös komeamman/sulavamman/statuksekkaamman/tms miehen suorittamana johtaa siihen että sytyt?
      3. jos vastasit edelliseen kyllä, olisiko ko. käytös siinä tapauksessa hyväksyttävää?
      4. jos kyllä, lakkaa valittamasta ahdistelusta

• Noihinhsn jokainen voi vastaamalla metootoohon juuri heti. Voit kysellä heti pitäskös olla isompi leuka, statusta vai 10 cm mittaa lisää. Ja vastaus pitäis tulla. Onhan metootoo-kampanja sitä että puhutaan ja selvitetään ne silloin jus....voithan itse tehdä sen myös...
        Koethan seksuaalisuutesi nöyryytetyksi kun saat pakit...

• outsider1

Me too:han on paljastanut useita korkean statuksen ahdistelijamiehiä niin Suomesta kuin maailmalta. Väite, että korkean statuksen miehen ahdistelua ei koettaisi ahdisteluna, joutaa siten roskikseen.
        https://www.hs.fi/nyt/art-2000005450716.html

• outsider1 kirjoitti:

Me too:han on paljastanut useita korkean statuksen ahdistelijamiehiä niin Suomesta kuin maailmalta. Väite, että korkean statuksen miehen ahdistelua ei koettaisi ahdisteluna, joutaa siten roskikseen.

Joo. Mutta nyt jää leijumaan ajatus, että kumpiko on totta? Mustamaalaus vai totuus... metootoo ensin ja vasta sitten metoo.

• EdesUnissa
        outsider1 kirjoitti:

Useita korkean statuksen ahdistelijamiehiä Suomesta ? Voisitko sinä mainita näitä ? On mennyt ainakin minulta ohi...
        Näytön valossa en pidä edes Metsäketoa ahdistelijana, koska toiminta ei ole täyttänyt yksilöön kohdistuvan toiminnan jatkuvuuden tunnusmerkistöä. No, eikä tietysti ole myöskään korkean statuksen henkilö.
        Metsäkedon juttuja pidän julkkiksen onnen ongintana, josko julkisuus tekisi naisista helppoja.
        Mutta se taaskaan ei ole ahdistelua.
        Ahdistelun perusidea on vallankäyttö.

• EdesUnissa kirjoitti:

Useita korkean statuksen ahdistelijamiehiä Suomesta ? Voisitko sinä mainita näitä ? On mennyt ainakin minulta ohi...
        Näytön valossa en pidä edes Metsäketoa ahdistelijana, koska toiminta ei ole täyttänyt yksilöön kohdistuvan toiminnan jatkuvuuden tunnusmerkistöä. No, eikä tietysti ole myöskään korkean statuksen henkilö.
        Metsäkedon juttuja pidän julkkiksen onnen ongintana, josko julkisuus tekisi naisista helppoja.

No metsäketo oli esim. Kutsunut 15-16 vuotiaat tytöt paistamaan lettuja mökilleen ja sit maanitellut saunaan... että kyllä minusta riittää ahdisteluks...

• EdesUnissa kirjoitti:

Metsäketo, Huhta (no, ainakin se on julkkis) ja eräs elokuvaohjaaja, jonka nimeä ei julkisesti kai ole mainittu, arvostettu näyttelijätaiteen lehtori. ..

• Dissident kirjoitti:

Joo. Mutta nyt jää leijumaan ajatus, että kumpiko on totta? Mustamaalaus vai totuus... metootoo ensin ja vasta sitten metoo.

En näe hirveän uskottavana, että jotain Weinsteiniä tai Metsäketoa vastaan aloitetaan valheellinen parjauskampanja. Nuo eivät ole edes mitään poliitikkoja tai vastaavia.

• Hyviä.uutisia

Naiset, hyviä uutisia, koittaa vielä aika jolloin teitä ei kukaan ahdistele. Kun olette vanhoja ja rumia niin olette ilmaa, ette kiinnosta ketään. Tai no jotain mummonryöstäjä jengejä mutta he eivät ahdistele, he tahtovat viedä rahasi. Eikö myöskään rumia ja lihavia naisia ahdistella, he saavat olla aivan rauhassa.

• Illan eka jooopajoovastaus.....

Eli: JOOPAJOO!

• Itse jakaisin nämä seksuaaliset ahdistelut kahteen leiriin. Toistuviin/jatkuviin/pitkäkestoisiin ja sitten yllättäviin tilanteisiin.

Nämä toistuvat taitavat olla näitä työ, koulu tai harrastaessa ilmenevää muotoa. Tämä nyt ainakin teoriassa olisi helppo keskustella heti pois koska sen jälkeen voi kääntyä esimiehen, opettajan tms puoleen. Lain mukaan työnantajalla on velvollisuus toimia joten siinä ei ole pelkoa yksin jäämisestä. Näissä vaan on se ongelma että usein mukana on joku valta-asema kytkös ja siinä joutuu punnitsemaan myös itselle mahdollisesti tulevat haitat; pahimmassa tapauksessa koko työyhteisö kärsii. Härskeimmät toki pistävät asian muistiin ja käyttävät sitä kun siitä on itselle maksimaalinen hyöty yhteisössä.

Yllättävät tilanteet ovat sitten oma lukunsa, niihin kun jokainen reagoi omalla tavallaan. Joko pakenee, väistää tai käy vastahyökkäykseen. Ehkä näin miehenä on sikäli helpompaa että tuo fysiikka on siinä vähän puolella. Vaikka tulisi isompikin kaveri ahdistelemaan niin hänkin joutuu sitä toisen fyysista vastarintaa arvioimaan. Itse vain olen pyrkinyt siihen että mahdollisimman paljon ennakoisin tilanteita. Jos nyt esimerkiksi pikkujouluissa joku puristelee niin todennäköisesti vastaus on tyyliin " Sinulla on kyllä miesmaku kiitettävällä tasolla, mutta naisystäväni on niin mustasukkaista sorttia että kutsun kohta portsarin jos käsi ei reideltäni häivy". Eli selkeästi torjuva viesti mutta huumorin avulla annan mahdollisuuden poistua kasvoja menettämättä.
      Nämä tilanteet vaan tulevat yleensä silloin kun olet yksin eikä tukea ole lähettyvillä. Siinä on vaikea tietää miten toimii. Helpostihan siinä sitten lamaantuu ja jälkeenpäin vasta tajuaa tilanteen vakavuuden. Siinä mielessä nämä kamppanjat ovat hyviä että kun joku rohkaistuu niin tulee jääkiekkotermein ketsuppi ilmiö ja nämä yksittäiset tapaukset nousevat esille.

Kolikon kääntöpuoli on sitten se että kun aikaa kuluu ja pitkän ajan jälkeen lähdetään syyttelyn tielle niin käytännössä tekijän on enää mahdotonta puolustautua tai edes yrittää selittää sitä väärinkäsitykseksi ja pyytää anteeksi. Ajan kuluessa asia ihmismielessä muuttuu ja asioita muistetaan eri tavalla.
      Pahimmillaan ei koko asiaa ole edes tapahtunut mutta sillä pystytään leimaamaan syyttömiä kuten Yle tänään kertoi HSL:n tapauksesta. Siinä näille syytetyille kävi kuten ahdistelun uhreille, Pelko, lamaannus ja shokki aiheuttivat sen etteivät kyenneet rikosilmoitusta tekemään.

• No metootoo-kampanjan idea olisikin se, että metoo-kampanjan idealla jokainen voisi sanoa tilanteessa jo, että nyt edetään väärillä vesillä.

Tässä on tullut hirveen hyviä pointeja elämästä, eikä tää ole vaan naisten ongelma...siis seksuaalinen häirintä. Nainen voi käyttää seksuaalisuuden havoittuvaisuusheikkoosapuolikorttia väärinkin. Metootoo ois reilumpi. Metoohon vois mennä tämän jälkeen.

• Mitä olen itse törmännyt ahdisteluun, niin kyllä ne on ääneen sanottu jollekin luottohenkilölle, joka on sitten voinut ottaa asian ko. ihmisen kanssa esille ja puida. Joskus on parempi, että ei ole itse se joka menee selvittelemään asianomaisen kanssa mitä tuli tehtyä, se voi kärjistyä uuteen yritykseen ahdistella tai jopa satuttaa koska häntä vastaan noustaan.

Pahimmat nyt lienee alaikäisenä ( alle 18-vuotiaana) kohdattu taksikuskin käpälöinti, aikuisen miehen yrittämä raiskaus ja sitten muinoin poikakaverin suorittama omin päin yhtyminen, kun oli ensin lyönyt minut kanveesiin. Siis vihapäissään.

Ja yhden vanhan juopon ukon yritys tunkeutua väkisin meidän kotiin, kun vanhemmat olivat poissa kotoa ja olin yksin. Sain oven vedettyä nenän eestä kiinni hädin ja tuskin. Kun hänen otteensa ovesta lipesi. Kovasti hän koitti vääntää väkisin ovea otteestani ja tulla sisälle. Semmonen akan jättämä yksinään jäänyt puliukko. Kuvitteli vissiin, että voi käydä päälle, kun tilaisuus tuli vastaan.

Ja nää asiat olen kyllä kertonut mm. vanhemmilleni tuolloin. Ne on asianomaisille tehty selviksi, että väärin tuli meneteltyä.

• Eihän tuki ole väärin.. mun ajatus metootoosta on vaan se, että se ei tuliskaan metoona vaan. Koska mitä metoo auttaa? Ok. Väärin on tehty...mutta miks? Tekijä voi selitellä ja höpötellä omiaan?

Ja on siinä toinenkin puoli... Metoolla voit saattaa jonkin viattoman heitonkin väärään valoon.

Mähän oon esimerkiks heittänyt vitsillä vaikka, että Ellukettunen omaks-projekti ois.... mut entäs jos Ellu vetäis porot muhun jostain syystä? Viskais jostain Meetoon? Aika huono ois sönköttää, että vitsihän se...

Fairplay. Heti eetteriin ja vaikka taustatuen kanssa. Ei jätetä sitä kuukausiks ja sit joskus vaan sanota, että tälläinen mulkku tää on. Tässä se juju...

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      213
      1722
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      141
      1455
    3. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      72
      1238
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1173
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      74
      1065
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      109
      999
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      55
      960
    8. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      6
      921
    9. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      870
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      850
    Aihe