Myötätuulistartti kuten yleensä. Mutta aika haasteellinen tyyni vyöhyke 1-2 vrk päässä ja matala lähestyy lännestä. Kap Verdeltä voisi napata jo pasaatin. Miten valitsisitte reitin?
ARC2017 Startti 19.11.2017
31
1635
Vastaukset
- satamavene
Täältä ei nyt ehditä neuvoa.
Valtaosa palstan tosiavomeripurjehtijoista koittaa saada keinolla millä hyvänsä 40 kiloo €uroja kasaan, jotta saisi Blue Oceanin tarjous Swanin alle. Ensi vuonna sitten viivalla mukana, kun kalusto on avomeritasoa.- SpekulointiPalkitsee
Eikös se ollut niin, että Seppomartti jättää tänä vuonna kisan väliin ja on vuokrannut veneen toiselle miehistölle vai peräti naisistolle ARCiin?
Eli tämä vuosi menee spekuloiden?
Oma vajavainen ymmärrys noista keleistä ja matkan vain kerran tosin Kap Verden kautta tehneenä ei riitä spekulointiin.
Toivon että osaavat laittavat linkkejä ja kertovat. Olisi kiva seurata kommentoinnin kera.
- seppomartti
Vuokraamisesta ei voi puhua, on jo tappion puolella. Toimin kotikoneelta 3 v kouluttamalleni naisporukalle kummisetänä. Annoin 5-6 päivän ohjeet kiertää itäatlannin pläkät ajamalla saarten jälkeen 270 -290 vastaan lähestyvää matalaa. Eivät kerkiä oikeaoppisesti kiertää pohjoispuolelle, jos matalan suunta jatkuu samana. Eli halssin vaihto ja suuntaan 220 loppuviikolla
- NoAikaNäyttääKannattaako
Eihän vuokraaminen läheskään aina ole kannattavaa puuhaa, saati veneen vuokraus. Ja voi olla muita arvoja.
Tässähän tuleekin mielenkiintoinen odotus missä vaiheessa kippari tekee ensimmäisen etäkonsultoinnista poikkeavan päätöksen.
- seppomartti
Startin jälkee ovat pysyneet yli 50 ft veneiden vauhdissa. Kohtuuhyvä boat speed vaikka vene on raskaassa lastissa
- PlaanaaVaan
Näyttää olevan kisassa yksi suomiporukka bava32:lla liikkeellä! Aika heviä, onkohan ihan peruspaatti? Siellä menee, ei ihan keulilla, mutta kuiteskin..
- Joakim1
Mitäs heviä siinä on? Onhan ko. kisassa oltu mukan paljon pienemmilläkin veneillä aina folkkarista lähtien. Muutama vuosi sitten Norjalaisperhe vauvoineen osallistui kisaan FIrst 31.7:lla ja aikoivat jatkaa kruisailua maailmalla kisan jälkeen.
Onkohan tuo Farrrin piirtämä eli käytännössä sama kuin nykyinen 33 vai 2000-luvun taitteen J&J? - diiseloilman
Joakim1 kirjoitti:
Mitäs heviä siinä on? Onhan ko. kisassa oltu mukan paljon pienemmilläkin veneillä aina folkkarista lähtien. Muutama vuosi sitten Norjalaisperhe vauvoineen osallistui kisaan FIrst 31.7:lla ja aikoivat jatkaa kruisailua maailmalla kisan jälkeen.
Onkohan tuo Farrrin piirtämä eli käytännössä sama kuin nykyinen 33 vai 2000-luvun taitteen J&J?Uudempi, 2010 vuosimallia.
Se First 31.7-perhe taisi jopa voittaa oman ”lähtönsä”. - seppomartti
Joakim1 kirjoitti:
Mitäs heviä siinä on? Onhan ko. kisassa oltu mukan paljon pienemmilläkin veneillä aina folkkarista lähtien. Muutama vuosi sitten Norjalaisperhe vauvoineen osallistui kisaan FIrst 31.7:lla ja aikoivat jatkaa kruisailua maailmalla kisan jälkeen.
Onkohan tuo Farrrin piirtämä eli käytännössä sama kuin nykyinen 33 vai 2000-luvun taitteen J&J?Folkkari on ARCn sääntöjä pienempi. Kuuluisin Atlantifolkkari eli Jester ennen ARCtä oli vankasti modifioitu mm dsonkkirikillä. F olisi ihan hyvä ja halpa aihio sooloveneen rakentamiseksi.
- Jeanneau37
Joakim1 kirjoitti:
Mitäs heviä siinä on? Onhan ko. kisassa oltu mukan paljon pienemmilläkin veneillä aina folkkarista lähtien. Muutama vuosi sitten Norjalaisperhe vauvoineen osallistui kisaan FIrst 31.7:lla ja aikoivat jatkaa kruisailua maailmalla kisan jälkeen.
Onkohan tuo Farrrin piirtämä eli käytännössä sama kuin nykyinen 33 vai 2000-luvun taitteen J&J?Tässä on Aavan blogi, siis suomalainen Bavaria 32. http://sy-aava.simplesite.com/
- HyväHyväIsoPeukku
Realistisen ja rehellisen, jopa nöyrän oloinen blogi konejoineen yms..!!
- Pata_Negra_
Suomalaisia näyttää olevan mukavasti mukana. Myös Brittilipun alla seilaavassa Pata Negrassa on kolme porilaista, yksi raumalainen ja turkulainen gastina. Ovat nyt 16. Ja omassa sarjassa kolmantena.
- Pata_Negra__
Tuolta löytyy lisätietoja. https://ls24.fi/raumalainen/s-slash-y-pata-negralla-yli-atlantin
- 407
ihan mielenkiinnosta, paljonkohan tuollaisella "Pata Negralla " on vuokrahinta ylitykselle?
- Karpaa-aasi
Isoympyräreittiä ajetaan koneella, kun ei tuule ja kukaan ei näe. Maalissa sitten konetunnit 0.
- seppomartti
Todellisuudessa kaikki kyllä näkee, jos trakkerin ja tuulitiedon yhdistää. Mutta siitä huolimatta ongelma jatkuu niin kauan kuin protesteja ei haluta käsitellä.
- LopettakaaKokonaan
Mitä kertoo (kilpa)purjehduskulttuurista se että huijata saa, kiinnikin saa jäädä mutta silläkään ei ole mitään väliä? Röyhkeyttä ja valehtelua suositaan. Itse en haluaisi olla missään tekemisissä ko. toiminnan kanssa.
- älkäävielähosuko
Ei kait kukaan tosissaan pidä ARC:tä vakavana kilpailuna. Valtaosa siellä vain pyrkii mahdollisimman suuressa fleetissä ylittää Atlantin turvallisesti. Sitten mukana on muutama enempi tosissaan purjehtiva. Itselleni sekä (todennäköisesti) valtaosalle kisaa seuraavista on aivan sama miten paljon kone käy.
- Cruisaaja
älkäävielähosuko kirjoitti:
Ei kait kukaan tosissaan pidä ARC:tä vakavana kilpailuna. Valtaosa siellä vain pyrkii mahdollisimman suuressa fleetissä ylittää Atlantin turvallisesti. Sitten mukana on muutama enempi tosissaan purjehtiva. Itselleni sekä (todennäköisesti) valtaosalle kisaa seuraavista on aivan sama miten paljon kone käy.
Niin, sanoohan se jo nimikin ( AR for cruisers) uskon että suurin osa on hakemassa elämystä ja seikkailua itselleen enemmän kuin menestymistä ”kisassa”.
- seppomartti
älkäävielähosuko kirjoitti:
Ei kait kukaan tosissaan pidä ARC:tä vakavana kilpailuna. Valtaosa siellä vain pyrkii mahdollisimman suuressa fleetissä ylittää Atlantin turvallisesti. Sitten mukana on muutama enempi tosissaan purjehtiva. Itselleni sekä (todennäköisesti) valtaosalle kisaa seuraavista on aivan sama miten paljon kone käy.
Mitenkä ARC:n kaksi racing luokkaa mieletäsi poikkeaa " vakavana pidettävistä" purjehduskilpailuista?.
- KisaTaiEi
seppomartti kirjoitti:
Mitenkä ARC:n kaksi racing luokkaa mieletäsi poikkeaa " vakavana pidettävistä" purjehduskilpailuista?.
Ne poikkeaa aika paljonkin. Jos nyt aloitetaan vaikka siitä tosiasiasta, että tuolla kilpaillaan Pogolla ja Nauticatilla samassa ”racing”-luokassa. Toinen täysiverinen raaseri, toinen jotain ihan muuta. Sitten näille annetaan hassut tasoituskertoimet ja katsotaan kumpi oli ”nopeampi”.
Näin erilaiset veneet ajaa täysin eri tuulissa vaikka täsmälleen saman reitin kulkisivatkin, joten ei siitä reilua kisaa saa kummallekaan. Uskon lisäksi että myös racing luokissa on gasteina tai jopa kippareina paljon lomailijoita jotka ei aja venettä kuten ehkä oikeassa kisassa kuuluisi ajaa. Ja mikäs siinä, suotakoon se heille.
Kilpailun taso tässä nyt mielestäni lähentelee jotain seuran viikkokisaa ennemmin kuin kansainvälistä arvokisaa. Kalusto on toki ARC:n racing luokissa komea!
Jos tuolla olisi edes jonkin tason OD-luokka, niin sitä voisi jo mielenkiinnolla seurata KILPAILUNA. Muuten ihan hauskaa seurata tällaisenaankin, kun on tuttuja mukana. - seppomartti
KisaTaiEi kirjoitti:
Ne poikkeaa aika paljonkin. Jos nyt aloitetaan vaikka siitä tosiasiasta, että tuolla kilpaillaan Pogolla ja Nauticatilla samassa ”racing”-luokassa. Toinen täysiverinen raaseri, toinen jotain ihan muuta. Sitten näille annetaan hassut tasoituskertoimet ja katsotaan kumpi oli ”nopeampi”.
Näin erilaiset veneet ajaa täysin eri tuulissa vaikka täsmälleen saman reitin kulkisivatkin, joten ei siitä reilua kisaa saa kummallekaan. Uskon lisäksi että myös racing luokissa on gasteina tai jopa kippareina paljon lomailijoita jotka ei aja venettä kuten ehkä oikeassa kisassa kuuluisi ajaa. Ja mikäs siinä, suotakoon se heille.
Kilpailun taso tässä nyt mielestäni lähentelee jotain seuran viikkokisaa ennemmin kuin kansainvälistä arvokisaa. Kalusto on toki ARC:n racing luokissa komea!
Jos tuolla olisi edes jonkin tason OD-luokka, niin sitä voisi jo mielenkiinnolla seurata KILPAILUNA. Muuten ihan hauskaa seurata tällaisenaankin, kun on tuttuja mukana."KisaTai Ei" ei ilmeissti tunne ARC:n luokkia. En tosin minäkään hyvin, esim "Invitation racing". Mitä yllä on kerrottu hassuista mittaluvuista, miehistöstä, Nautikateista jne on pötyä. Lainataan alkukielistä tekstiä.
The ARC Racing Division
The ARC has a specific Racing Division that is different from the usual competition. Boat sailing in the Racing Division are usually seasoned racing boats, with racing crews. These boats must have a current IRC handicap certificate, and they are not allowed to use their engine for propulsion. The majority of ARC boats sailing in the Cruising Division using World Cruising Club handicaps for fun competition only.
Racing -luokka on osanottajamäärältään paljon cruising-luokaa vaatimattomampi mutta Transpacificin luokkaa. Noin 40 venettä kisaa ihan tosissaan. Se, että Atlantin yli ei ajeta samoja tuulia kuuluu tietenkin purjehduksen parhaisiin mausteisiin. - Kilbailu
KisaTaiEi kirjoitti:
Ne poikkeaa aika paljonkin. Jos nyt aloitetaan vaikka siitä tosiasiasta, että tuolla kilpaillaan Pogolla ja Nauticatilla samassa ”racing”-luokassa. Toinen täysiverinen raaseri, toinen jotain ihan muuta. Sitten näille annetaan hassut tasoituskertoimet ja katsotaan kumpi oli ”nopeampi”.
Näin erilaiset veneet ajaa täysin eri tuulissa vaikka täsmälleen saman reitin kulkisivatkin, joten ei siitä reilua kisaa saa kummallekaan. Uskon lisäksi että myös racing luokissa on gasteina tai jopa kippareina paljon lomailijoita jotka ei aja venettä kuten ehkä oikeassa kisassa kuuluisi ajaa. Ja mikäs siinä, suotakoon se heille.
Kilpailun taso tässä nyt mielestäni lähentelee jotain seuran viikkokisaa ennemmin kuin kansainvälistä arvokisaa. Kalusto on toki ARC:n racing luokissa komea!
Jos tuolla olisi edes jonkin tason OD-luokka, niin sitä voisi jo mielenkiinnolla seurata KILPAILUNA. Muuten ihan hauskaa seurata tällaisenaankin, kun on tuttuja mukana.Eka kerran kuulen että ei ole kilpailussa reilua että on eri tuulet. Ja vielä erilaiset veneetkin! Reilua ilmeisesti olisi se että mennään samanlaisilla veneillä muodostelmassa samaa reittiä. Muista ei saa erkaantua koska "tuulet voivat sitten olla erit". Mielenkiintoinen käsitys kilpailusta.
- Joakim1
Kilbailu kirjoitti:
Eka kerran kuulen että ei ole kilpailussa reilua että on eri tuulet. Ja vielä erilaiset veneetkin! Reilua ilmeisesti olisi se että mennään samanlaisilla veneillä muodostelmassa samaa reittiä. Muista ei saa erkaantua koska "tuulet voivat sitten olla erit". Mielenkiintoinen käsitys kilpailusta.
Totta kai saattaa olla hyvinkin epäreilua kisa, jossa on hyvin erilaisia veneitä samassa luokassa. ARC:ssä kisaluokkia on vain kaksi ja molemmissa luokan nopein on n. 20 % hitainta nopeampi tasoitukseltaan. Toisin sanoen nopeamman ollessa maalissa hitaampi on vesillä vielä useita päiviä, vaikka olisi purjehtinut yhtä hyvin tasoitukseensa nähden. Tuossa ajassa tuuli voi muuttua hyvinkin merkittävästi, jolloin toinen saa varsin epäreilun edun.
Sama juttu koko kisan ajan. Veneiden kuuluukin edetä kovin eri tahtiin, joten he eivät voi purjehtia samoissa oloissa. Nopeampi voi päästä "viimeiseen junaan", jolla pääsee vauhdilla maaliin tai sitten voi joutua pläkässä odottelemaan kun hitaampi saa kiinni.
Lisäksi sitten vielä valtavat erot veneiden vauhtipotentiaaleissa eri tuuliolosuhteissa. - MitaanTietamaton
Joakim1 kirjoitti:
Totta kai saattaa olla hyvinkin epäreilua kisa, jossa on hyvin erilaisia veneitä samassa luokassa. ARC:ssä kisaluokkia on vain kaksi ja molemmissa luokan nopein on n. 20 % hitainta nopeampi tasoitukseltaan. Toisin sanoen nopeamman ollessa maalissa hitaampi on vesillä vielä useita päiviä, vaikka olisi purjehtinut yhtä hyvin tasoitukseensa nähden. Tuossa ajassa tuuli voi muuttua hyvinkin merkittävästi, jolloin toinen saa varsin epäreilun edun.
Sama juttu koko kisan ajan. Veneiden kuuluukin edetä kovin eri tahtiin, joten he eivät voi purjehtia samoissa oloissa. Nopeampi voi päästä "viimeiseen junaan", jolla pääsee vauhdilla maaliin tai sitten voi joutua pläkässä odottelemaan kun hitaampi saa kiinni.
Lisäksi sitten vielä valtavat erot veneiden vauhtipotentiaaleissa eri tuuliolosuhteissa.Kilpailut eivät ole omia suosikkeja, mutta jos kilpailun säännöt ovat kaikille samat ja ennen starttia kaikkien tiedossa, niin minusta se on yhtä reilu kaikille. Voittaja on se, joka tekee sääntöjen puitteissa parhaan suorituksen. Paras suoritus ei välttämättä ole parhaan kaluston valinnut, älykkäin taktikko, kunnoltaan kestävin tai nopein shiftien talteenottaja vaan kokonaisuutena paras suoritus, johon liittyy yllätysmomentit, jotka ovat kaikille ennen lähtöä tiedossa.
- ei.potkinut
Joakim1 kirjoitti:
Totta kai saattaa olla hyvinkin epäreilua kisa, jossa on hyvin erilaisia veneitä samassa luokassa. ARC:ssä kisaluokkia on vain kaksi ja molemmissa luokan nopein on n. 20 % hitainta nopeampi tasoitukseltaan. Toisin sanoen nopeamman ollessa maalissa hitaampi on vesillä vielä useita päiviä, vaikka olisi purjehtinut yhtä hyvin tasoitukseensa nähden. Tuossa ajassa tuuli voi muuttua hyvinkin merkittävästi, jolloin toinen saa varsin epäreilun edun.
Sama juttu koko kisan ajan. Veneiden kuuluukin edetä kovin eri tahtiin, joten he eivät voi purjehtia samoissa oloissa. Nopeampi voi päästä "viimeiseen junaan", jolla pääsee vauhdilla maaliin tai sitten voi joutua pläkässä odottelemaan kun hitaampi saa kiinni.
Lisäksi sitten vielä valtavat erot veneiden vauhtipotentiaaleissa eri tuuliolosuhteissa.Minusta ei ollut ollenkaan reilua, että luokan pienimpänä veneenä pysähdyin pläkään aivan kalkkiviivoilla ja Joakim yhtenä luokan suurimmista ehti reilusti pläkän alta maaliin. Se kyllä olisi ollut ihan reilua, jos kaikki olisimme startissa lillineet riittävän kauan pläkässä ja luokan pienimmät veneet olisivat keränneet ilmaista tasoitusta isoihin verrattuna.
Se, mikä oikeasti oli epäreilua oli se, että tällä kaudella vastaavia tapahtui useamman kerran. Mutta luotan siihen, että ensi vuonna onni on taas tasapuolisempi. Tai parasta, jos saadaan enemmän veneitä startteihin ja luokkien mittalukurajat ahtaammiksi. - turvallisestiyli
Cruisaaja kirjoitti:
Niin, sanoohan se jo nimikin ( AR for cruisers) uskon että suurin osa on hakemassa elämystä ja seikkailua itselleen enemmän kuin menestymistä ”kisassa”.
ARC:n sivuillahan on määritelmä termille "rally". Tapahtuman tarkoitus on järjestää cruising-luokkien osallistujille turvallinen ja sosiaalinen purjehdus Atlantin yli. Varmaankin useimmille ARC on elämän ensimmäinen Atlantin ylitys purjeveneellä - näin se aikanaan oli myös itselleni ja perheelleni. Oma käsitykseni on se, että täällä keskustelussa ylikorostetaan koneajon merkitystä. Yleensähän veneiden tankkitilavuudet ovat melko pieniä eikä polttoaine riitä kovin pitkiin koneajoihin (matkahan on lähes 3000 mpk). Polttoainetta kuluu myös akkujen lataukseen, vaikka purjehdusvauhti olisi koko ajan hyvä. En ole tutkinut tilastoja, mutta itse osallistuessani tuulet olivat enimmäkseen varsin reippaita johtaen muutamiin peräsinvaurioihin, yhden veneen uppomiseen (peräsinvaurion seurauksena) ja yhteen hukkumiskuolemaan. Hukkumisen syy oli se, ettei turvavaljaissaan roikkunutta gastia pystytty ajoissa nostamaan takaisin kannelle. Valtameren ylitys ARC:n mukana on silti turvallisin tapa ensikertalaisille, koska tarvittaessa apu voi olla lähellä (=alle sadan mailin päässä). Näköyhteyttä muihin veneisiin ei välttämättä ole kuin parin vrk ajan startin jälkeen ja maalia lähestyessä.
Siellä on jengi lähtenyt hakemaan erilaisia ratkaisuja. Mikä hevonen voittaa?
https://prnt.sc/he4p0j- UunoUtelias
Ainakin seitsemän venettä kääntyi takaisin kohti lähtöpaikkaa, joukossa suuri katamaraani ja nopea suuri trimaraani. Onko jossain uutisia, joista selviäisi keskeytyksen syyt?
- Rapido60
Trimaraanilta tuli masto alas.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124