Onko järkeä hankkia 26 tuumainen maastopyörä

maantieltä_metsään

Olen ajatellut hankkia käytettynä tai jopa uutena (vielä löytyy)maastoajoon, metsäpoluille. Olen täysi aloittelija. Maantietä olen ajellut mutta vaihteeksi voisi kokeilla jotain muuta.
Syyt:
1. Epämuodikkaita joten edullisia
2. Huollan itse ja osat halpoja
3. Pyörästä saa kevyemmän
4. Ketterämpi poluilla?
5. Niillä on hyvin pärjätty viimeiset 20 vuotta
6. Pienempi vanne kestää rytkettä paremmin

Olen käynyt hakemassa vähän tuntumaa vanhalla jäykällä 26-tuumaisellä enkä keksi rengaskoosta mitään vikaa tuohon käyttöön. Enemmänkin tuntuu että isompi rengaskoko tekisi menosta kankeampaa. Jos tarkoitus olisi ajaa hyväkuntoisia hiekkateitä tai yleiskäyttöistä ajoa hankkisin silloin 29 tuumaisen.
Mitäs olette mieltä, olenko hakoteillä?

6

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hakoteiden.vauhtihirmu

Varmaan tärkeintä on että runkokoko on sopiva että hyvä ajoasento niin tulisi käytyä useammin lenkillä. Ihan hyvin voi ajella 26 maastopyörällä jos löytää sopivan.

• Pomppukeppi

Jos pääasiallisena tarkoituksena on vain harrastaa edullisesti niin 26" maastureita saa todellakin varsin edullisesti. Tosin niihin on vähitellen vaikeampaa saada hyvälaatuisia vanteita ja joustokeuloja jos niitä sattuu tulevaisuudessa tarvitsemaan.
      Ketterää pyörää haluavan kannattaisi kääntyä kyllä ennemmin 27,5" renkailla varustettun pyörän suuntaan. Eikä se 29" ole sekään nykyään erityisen kankea kun niiden geometria on osattu suunnitella paremmin. Ja ne rullaavat esteiden yli niin paljon paremmin kuin 26" renkaat että se kyllä on iso etu.
      Mutta kuten sanoin, jos haluaa vain harrastaa edullisesti niin 26" on edelleen ihan ok vaihtoehto.

• Siis_häh

26 tuumanen tulee enään tänäpäivänä kyseeseen fatbikessä. Toki 26X4.8 renkaan ulkohalkaisija on suurempi kuin esin 29 maastureissa. Normi 26 on melekosen juntti. Siis häh?

• Kyse on pitkälti muotiseikasta, yhtä hyvin ne toimii kuin ennenkin. Sama on voimansiirron kanssa 3x9 toimii edelleen mutta niitä saa halvalla koska uusissa on 1x11. Ylläpidon kannalta vanha tekniikka on jopa parempi koska osia saa edukkaasti.

Mutta se on fakta iso renkaskoko rullaa paremmin ja alussa oudon vahvaan hyrrävoimaan kyllä tottuu nopeasti.

• maantieltä_metsään

No nyt kävi niin että ostin sittenkin 29 tuumaisen ja vieläpä tunnetulta laatumerkiltä. Kuten sanoin , olen täysi aloittelija ja mitä nyt olen ehtinyt ajelemaan en keksi mitä tuo 29 tekisi omassa käytössä huonommin kuin tuo 26 tuumainen. Ei se kankeammalta tunnu. Keksin kyllä mitä se tekee paremmin ja kyllä se rullaa, ero on selkeä tuohon vanhaan 26-tuumaiseen. Ajan melko helppoja polkuja joten eiköhän tuo hyvä minulle ole.
      Hydrauliset levyjarrut on hyvät mutta tuppaavat ujeltamaan märällä kelillä jarruttaessa . Olisikohan palojen vaihdosta apua ?

• Jos pyörä on uusi, niin palojen asettuminen levyihin ottaa aikansa. Ei muuta kuin kovaa ajoa vaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4269
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1223
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      918
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      114
      855
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      837
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      826
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      789
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      773
    Aihe