Onko järkeä hankkia 26 tuumainen maastopyörä

maantieltä_metsään

Olen ajatellut hankkia käytettynä tai jopa uutena (vielä löytyy)maastoajoon, metsäpoluille. Olen täysi aloittelija. Maantietä olen ajellut mutta vaihteeksi voisi kokeilla jotain muuta.
Syyt:
1. Epämuodikkaita joten edullisia
2. Huollan itse ja osat halpoja
3. Pyörästä saa kevyemmän
4. Ketterämpi poluilla?
5. Niillä on hyvin pärjätty viimeiset 20 vuotta
6. Pienempi vanne kestää rytkettä paremmin

Olen käynyt hakemassa vähän tuntumaa vanhalla jäykällä 26-tuumaisellä enkä keksi rengaskoosta mitään vikaa tuohon käyttöön. Enemmänkin tuntuu että isompi rengaskoko tekisi menosta kankeampaa. Jos tarkoitus olisi ajaa hyväkuntoisia hiekkateitä tai yleiskäyttöistä ajoa hankkisin silloin 29 tuumaisen.
Mitäs olette mieltä, olenko hakoteillä?

6

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hakoteiden.vauhtihirmu

Varmaan tärkeintä on että runkokoko on sopiva että hyvä ajoasento niin tulisi käytyä useammin lenkillä. Ihan hyvin voi ajella 26 maastopyörällä jos löytää sopivan.

• Pomppukeppi

Jos pääasiallisena tarkoituksena on vain harrastaa edullisesti niin 26" maastureita saa todellakin varsin edullisesti. Tosin niihin on vähitellen vaikeampaa saada hyvälaatuisia vanteita ja joustokeuloja jos niitä sattuu tulevaisuudessa tarvitsemaan.
      Ketterää pyörää haluavan kannattaisi kääntyä kyllä ennemmin 27,5" renkailla varustettun pyörän suuntaan. Eikä se 29" ole sekään nykyään erityisen kankea kun niiden geometria on osattu suunnitella paremmin. Ja ne rullaavat esteiden yli niin paljon paremmin kuin 26" renkaat että se kyllä on iso etu.
      Mutta kuten sanoin, jos haluaa vain harrastaa edullisesti niin 26" on edelleen ihan ok vaihtoehto.

• Siis_häh

26 tuumanen tulee enään tänäpäivänä kyseeseen fatbikessä. Toki 26X4.8 renkaan ulkohalkaisija on suurempi kuin esin 29 maastureissa. Normi 26 on melekosen juntti. Siis häh?