Historian kirjoittajat

muumihomssu

Haluaisin vaan tietää, että minkälaisia ihmisiä ja millä fiiliksillä on menossa historiaa kirjoittamaan nyt keväällä. Itseäni jännittää. Olen saannut todistuksissa niin seiskaa, kasia ysiä ja yhden kympinkin historian kursseista. Lukemista kevättä varten olen pikkuhiljaa aloittanut, forumin 2 kirjaa "Eurooppalainen ihminen" lukenut. Historian neloskurssia käymme parhaillaan lukiossa. Pelottaa vaan kuinka tuun oppimaan ja muistamaan kaiken D: Historia on mielenkiintoinen aihe ja oon aina ala-asteelta lähtien pitänyt siitä, mutta jännittää, jos kokeeseen tulee jotain politiikka hommia, arabikeväästä jotain tai ylipäätään jotain nykyaikaan liittyviä konfliktitilanteita, silloin en enää tiedä yhtään mitään. Mutta sitähän varten tässä saakin alkaa lukemaan... itseäni vaan tuntuu enemmän kiinnostavan nuo antiikki, 1800-luku ja keskiaika. Toki 1900-luvun sodat on myös kiinnostavia. Pilakuvia pitää myös oppia tulkitsemaan, sillä niitä en koskaan meinaa historiassa tajuta. Mutta kaipa tästä selvitään. Kunhan pääsen kokeesta lävitse (ja parasta olisi päästä koska kirjoitan historian pakollisena...). Nyt vain lukemaan. Ikävää kun välillä sitä ahdistuu, vaikka hyvin tiiän että onhan tässä aikaa viel jäljellä.

Mitenkäs muilla? :D Jännitystä? Lukusuunnitelmia?

4

411

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AbiturienttiHI

Tein vähän aikaa sitten lukusuunitelman, jossa toivon pysyväni. Historian numerot mulla on ollu yks ysi (5. kurssi), loput kymppejä. Historia on mulla ylimääräinen ja jo kolmas reaalikoe, mihin osallistun, joten ei oo niin kovia paineita enää. Tosin toivon saavani M-L.

Mun suosikkiaiheita historiassa on (1900-luvun) sodat, poliittiset aiheet ja keskiaika. Toivon, että kokeeseen tulisi jotain tekstipätkän vertailua ja pohdintaa, sillä ne on mun suosikki tehtävätyyppi. Pilakuvat on kanssa hauskoja! Mua jännittää eniten ehkä ne kysymykset ja se, osaanko vastata tarpeeksi kattavasti. Mulla oli äsken HI6 kurssin kurssikoe ja sain kaikista 20p ja 30p esseistä täydet, mutta tiedostan, että yo-koe todennäköisesti vaatisi vielä enemmän ja tarkempaa tietoa.

Toivottavasti menee kaikilla HI kirjoittajilla tavoitteidensa mukaisesti! :) Älkää lannistuko.

• uskoiskos

Kirjoittakaapa youtubeen hakusana holohoaks ja ymmärtänette että tuo ks pitää tietenkin olla x. Yllätytte. Mikä vielä tärkeämpää, huomaatte miten teille on kouluhistoriassa valehdeltu keskeisimmistä tapahtumista. Samaa valhetta rummutettaan mediassa, niin sanomalehdissä, televisiossa kuin elokuvissakin.

• Bror-Erik1974odin-1Ac

Historiaa lähinnä kuvataan suppeasti kirjoitettuna.Missään tapauksessa se ei ole mitään totuudentolpallista tietoa sillä mehän teemme historiaa kukin omaamme kokoajan oman taitomme rajoissa pakertaen. Niin se vain käy eikä sille loppua näy! -Eiks näin?

• rafa54

AINA on ollut, ja on vielä esim. "aatteelliset" "nimeä haluavat" ja jopa suhteellisen rehelliset "tietäjät". Vuodesta 1959 lähtien kiinnostunut historiasta, on tullut lukutoukkana luettua "vaikka millaisia totuuksia". Vähättelemättä ketään, Historia on AINA 99% subjektiivista, tai, "Näin sen muistan." (Paitsi suora propaganda). Ainoa tapa on mielestäni; lukea KAIKKIEN eri TOTUUDET, verrata mihin ei voi "värittää", ja siitä luoda vähän todempi kokonaisuus. Yli viidessäkymmenessä vuodessa EN väitä vieläkään löytäneeni "100% Totuuden". Terv. Rafa .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1254
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1108
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      824
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      820
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      760
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      695
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      672
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60