Airsoft-aseet

älppäri-90

Voiko itse tehdä airsoft-aseita? Jos voi, niin mistä löytyy ohjeita?

26

11839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En suosittele.
      Kaikenlaisia 'fiksauksia' (uutta tukkia, akkua, sun muuta) saa kyllä aikaan jo kohtalaisillakin taidoilla, mutta koko aseen tekemiseen (siis runkoa myöden) tarvittaisiin niin paljon välineistöäkin, ettei välttämättä edes kannata.

      Nemesiksen sivuilta
      http://www.nemesis-airsoft.fi/kauppa/?cmd=kat&id=5
      löytyy joitain lisä-/varaosia, samoin virityssarjoja.

      Myös sivuilla
      http://www.proairsoft.com/acatalog/
      kannattaa käydä vilkaisemassa.

      Aseet, varaosat ja muun voi myös tilata suoraan valmistajalta (yleisimmin siis Japanista).

    • Hevijätkä

      Ja mitenkäs tämä liittyy liveroolipeleihin?

      • älppäri-90

        Ei liveroolipelaamisen tartte olla pelkkää boffereilla mätkimistä. Kyllä airsoftejakin käytetään.


      • ...vaikkei softaamista kovin yleisesti mielletäkään liveroolipelaamiseksi, on tämä palsta lähin aihetta sivuava.
        Osa airsoft-peleistä on (ainakin nykyään) jossain määrin juonellisia (ei siis pelkkää ammuntaa) vaikka sisältäisivätkin useita eri scenaarioita.
        Eli mielestäni menee larppaamisen piikkiin.


      • Jarkko Niemi
        awyrol kirjoitti:

        ...vaikkei softaamista kovin yleisesti mielletäkään liveroolipelaamiseksi, on tämä palsta lähin aihetta sivuava.
        Osa airsoft-peleistä on (ainakin nykyään) jossain määrin juonellisia (ei siis pelkkää ammuntaa) vaikka sisältäisivätkin useita eri scenaarioita.
        Eli mielestäni menee larppaamisen piikkiin.

        Eli voisin vetää sellaisen johtopäätöksen että näytteleminen ja kuurupiilo ovat itseasiassa aivan sama asia.


      • Jarkko Niemi kirjoitti:

        Eli voisin vetää sellaisen johtopäätöksen että näytteleminen ja kuurupiilo ovat itseasiassa aivan sama asia.

        Jos haluat. :)

        Luen kuitenkin softaamiseksi myös ne pelit, joissa aseet ovat mukana olennaisessa osassa vaikkei niitä koko aikaa käytettäisikään. Esimerkkinä vaikka sotatilanne X, joka hyökkäysten ja vastahyökkäysten ohella keskittyy joukon sisäisten suhteiden käsittelyyn.

        Mihin taas haluaa vetää rajan softairin ja nykyaikaan sijoittuvan liveroolipelin välillä on jokaisen oma asia (mitä esimerkiksi on livepeli, jossa kokoonnutaan suuryrityksen johtojäsenten illanviettoon syrjäiselle majalle aseistettujen vartioiden mukana ollessa ja johon myöhemmin yöllä hyökätään). Ja onko rajanveto a) alkuunsakaan kiinni siitä, kuinka paljon mukana olevia softair-aseita käytetään? b) tarpeellinen?

        Koska omaa palstaa softaamiselle ei varsinaisesti ole, toistan, että tämä on mielestäni lähinnä.


      • Jarkko Niemi
        awyrol kirjoitti:

        Jos haluat. :)

        Luen kuitenkin softaamiseksi myös ne pelit, joissa aseet ovat mukana olennaisessa osassa vaikkei niitä koko aikaa käytettäisikään. Esimerkkinä vaikka sotatilanne X, joka hyökkäysten ja vastahyökkäysten ohella keskittyy joukon sisäisten suhteiden käsittelyyn.

        Mihin taas haluaa vetää rajan softairin ja nykyaikaan sijoittuvan liveroolipelin välillä on jokaisen oma asia (mitä esimerkiksi on livepeli, jossa kokoonnutaan suuryrityksen johtojäsenten illanviettoon syrjäiselle majalle aseistettujen vartioiden mukana ollessa ja johon myöhemmin yöllä hyökätään). Ja onko rajanveto a) alkuunsakaan kiinni siitä, kuinka paljon mukana olevia softair-aseita käytetään? b) tarpeellinen?

        Koska omaa palstaa softaamiselle ei varsinaisesti ole, toistan, että tämä on mielestäni lähinnä.

        Rajanveto voi hyvinkin siinä että missä määrin siinä oikeasti vedetään roolia, ja milloin roolihahmon taidot ovat jotain muuta kuin mitä roolia näyttelevän pelaajan.

        Jos täysin surkea ampuja pystyy pelissä pelaamaan huippulahjakasta tarkka-ampujaa - niin silloin pelin säännöillä mahdollistetaan roolit.

        Mutta jos Reaalipelaajan taidot ovat täsmälleen sama asia kuin Roolihahmon taidot - silloin puhutaan jonkinasteisesta joukkue-urheilulajista (esim ajatuskulkuna bofferit, airsoft, värikuulat, vesisota, lipunryöstö ... sitten vaikka jalkapallo, mäkihyppy ..)

        Toisaalta voin kuvitella kyllä skenaariopohjaiset taistelupelit. Mutta jos ne sekoitetaan roolipeleihin, niin sehän olisi sama jos sekoitettaisiin strategiapelit (minatyyreillä tai pahvilapuilla) Kynä&Paperi roolipeleihin.

        Kaikki ovat varmaan leikkineet lapsena "rokee ja pokee", rosvoa ja poliisia - se on liikunnallinen leikki, vaikka onkin kaksi joukkuetta joilla on omat toimintaohjeensa ("rooli"), niin harva sitä kuitenkaan sanoisi LARPpaamiseksi.


      • Jarkko Niemi kirjoitti:

        Rajanveto voi hyvinkin siinä että missä määrin siinä oikeasti vedetään roolia, ja milloin roolihahmon taidot ovat jotain muuta kuin mitä roolia näyttelevän pelaajan.

        Jos täysin surkea ampuja pystyy pelissä pelaamaan huippulahjakasta tarkka-ampujaa - niin silloin pelin säännöillä mahdollistetaan roolit.

        Mutta jos Reaalipelaajan taidot ovat täsmälleen sama asia kuin Roolihahmon taidot - silloin puhutaan jonkinasteisesta joukkue-urheilulajista (esim ajatuskulkuna bofferit, airsoft, värikuulat, vesisota, lipunryöstö ... sitten vaikka jalkapallo, mäkihyppy ..)

        Toisaalta voin kuvitella kyllä skenaariopohjaiset taistelupelit. Mutta jos ne sekoitetaan roolipeleihin, niin sehän olisi sama jos sekoitettaisiin strategiapelit (minatyyreillä tai pahvilapuilla) Kynä&Paperi roolipeleihin.

        Kaikki ovat varmaan leikkineet lapsena "rokee ja pokee", rosvoa ja poliisia - se on liikunnallinen leikki, vaikka onkin kaksi joukkuetta joilla on omat toimintaohjeensa ("rooli"), niin harva sitä kuitenkaan sanoisi LARPpaamiseksi.

        Tietysti roolipelaamisen pitää _mahdollistaa_ tiettyjen (tarkemmin määrittelemättömien) taitojen käytön myös niitä omaamattomille pelaajille. Eli siis vain hahmojen taitamien taitojen käytön. Tämä on kaikkein helpointa mallintaa kynä& paperi -roolipeleissä.
        LARPeissa tuleekin eteen jo useita kysymysmerkkejä. Esimerkiksi aseiden (bofferit, lateksit) käytössä tulee sitä asetta kuitenkin osata käyttää jonkin verran (vähintään turvallisuussyistä), ellei PJ halua taistelua ratkaistavan jollain muulla tavalla ja sitä sitten näyteltävän. Itse kannatan asian ratkaisemista ilman 'kivi-paperi-sakset' tms. keinoja.
        Eli pelaajan taidot vaikuttavat hahmon taitoihin.
        Katson silti liveroolipelaavani.
        Samaa ajatusta soveltaisin myös softairiin. Jos aivan kaikkea ei voikaan erottaa pelaajan vs. hahmon taidoiksi ei se tee asiasta yhtään sen vähempää LARPpaamista. Toisena esimerkkinä mainitsen pelikielen X, jota mallinnetaan vaikkapa saksalla. Eipä saksaa osaamattomilla ole sellaiseen porukkaan paljoakaan asiaa.

        Oleellista on mielestäni se, että pelaaja eroaa _jollain tavalla_ hahmosta. Taidollisesti, mielipiteidensä tai ajatusmaailmansa puolesta, 'elämäntilanteellisesti'... Avainsana on "rooli". Se miten lähelle tai kauas kukin sitten haluaa rajan vetää on hänen oma asiansa. Joillekin "roolipalaaminen" yksinkertaisesti merkitsee eri asiaa kuin toisille (vrt. tietokoneroolipelit >< paperiroolipelit, jotka jakavat mielipiteitä).

        Tuskinpa tänne (viitaten "mitä-tämä-tekee-tällä-palstalla" -kysymykseen) niin suurta tunkua softaajien puolelta tulee, että siitä kenellekään haittaa olisi. Eikä haittaa liene myöskään siitä, jos joku ei sitä roolipelaamisena pidä.


      • Jarkko Niemi
        awyrol kirjoitti:

        Tietysti roolipelaamisen pitää _mahdollistaa_ tiettyjen (tarkemmin määrittelemättömien) taitojen käytön myös niitä omaamattomille pelaajille. Eli siis vain hahmojen taitamien taitojen käytön. Tämä on kaikkein helpointa mallintaa kynä& paperi -roolipeleissä.
        LARPeissa tuleekin eteen jo useita kysymysmerkkejä. Esimerkiksi aseiden (bofferit, lateksit) käytössä tulee sitä asetta kuitenkin osata käyttää jonkin verran (vähintään turvallisuussyistä), ellei PJ halua taistelua ratkaistavan jollain muulla tavalla ja sitä sitten näyteltävän. Itse kannatan asian ratkaisemista ilman 'kivi-paperi-sakset' tms. keinoja.
        Eli pelaajan taidot vaikuttavat hahmon taitoihin.
        Katson silti liveroolipelaavani.
        Samaa ajatusta soveltaisin myös softairiin. Jos aivan kaikkea ei voikaan erottaa pelaajan vs. hahmon taidoiksi ei se tee asiasta yhtään sen vähempää LARPpaamista. Toisena esimerkkinä mainitsen pelikielen X, jota mallinnetaan vaikkapa saksalla. Eipä saksaa osaamattomilla ole sellaiseen porukkaan paljoakaan asiaa.

        Oleellista on mielestäni se, että pelaaja eroaa _jollain tavalla_ hahmosta. Taidollisesti, mielipiteidensä tai ajatusmaailmansa puolesta, 'elämäntilanteellisesti'... Avainsana on "rooli". Se miten lähelle tai kauas kukin sitten haluaa rajan vetää on hänen oma asiansa. Joillekin "roolipalaaminen" yksinkertaisesti merkitsee eri asiaa kuin toisille (vrt. tietokoneroolipelit >< paperiroolipelit, jotka jakavat mielipiteitä).

        Tuskinpa tänne (viitaten "mitä-tämä-tekee-tällä-palstalla" -kysymykseen) niin suurta tunkua softaajien puolelta tulee, että siitä kenellekään haittaa olisi. Eikä haittaa liene myöskään siitä, jos joku ei sitä roolipelaamisena pidä.

        Selostuksesi perusteella voidaan todeta, että ainakin sinä käytät airsoft aseita riittävän "roolipelimäisesti".


      • Jarkko Niemi kirjoitti:

        Selostuksesi perusteella voidaan todeta, että ainakin sinä käytät airsoft aseita riittävän "roolipelimäisesti".

        Ja varmasti moni muukin. :)

        Paljon toki riippuu siitä, miten aseita käyttää (mallinteina vai itse tarkoituksena), enkä itsekään välttämättä lukisi _pelaamiseksi_ roolitonta räiskintää, joka pohjautuu pelkkään scenaariotoimintaan.


      • Zorbul14
        awyrol kirjoitti:

        Ja varmasti moni muukin. :)

        Paljon toki riippuu siitä, miten aseita käyttää (mallinteina vai itse tarkoituksena), enkä itsekään välttämättä lukisi _pelaamiseksi_ roolitonta räiskintää, joka pohjautuu pelkkään scenaariotoimintaan.

        Softa air pelaaminen ei ole roolipellamista. Eikä myöskään bofferointi ole larppaamista. Molemmat vain toimivat tehokeinona. Larppaaminen on roolihahmon luomisen suhteen paljon rajoittuneempaa kuin muun roolipelaamisen, koska siinä pitää ottaa huomioon pelaajan kyvyt ja se pitää huomioida peliä rakennettaessa.


      • mikko91
        awyrol kirjoitti:

        Jos haluat. :)

        Luen kuitenkin softaamiseksi myös ne pelit, joissa aseet ovat mukana olennaisessa osassa vaikkei niitä koko aikaa käytettäisikään. Esimerkkinä vaikka sotatilanne X, joka hyökkäysten ja vastahyökkäysten ohella keskittyy joukon sisäisten suhteiden käsittelyyn.

        Mihin taas haluaa vetää rajan softairin ja nykyaikaan sijoittuvan liveroolipelin välillä on jokaisen oma asia (mitä esimerkiksi on livepeli, jossa kokoonnutaan suuryrityksen johtojäsenten illanviettoon syrjäiselle majalle aseistettujen vartioiden mukana ollessa ja johon myöhemmin yöllä hyökätään). Ja onko rajanveto a) alkuunsakaan kiinni siitä, kuinka paljon mukana olevia softair-aseita käytetään? b) tarpeellinen?

        Koska omaa palstaa softaamiselle ei varsinaisesti ole, toistan, että tämä on mielestäni lähinnä.

        en tiedä kuin pari hyvää sivua.voisko joku lähettää mulle pari hyvää airsoft sivua


      • airsoft !
        älppäri-90 kirjoitti:

        Ei liveroolipelaamisen tartte olla pelkkää boffereilla mätkimistä. Kyllä airsoftejakin käytetään.

        mikä ase sul on? mul on MPL mun vara aseena mut mul on kanssa G3A3 sähkö. missä sä alat kuulasotaa?


      • jarmojarvenpaasony@suomi42.fi
        mikko91 kirjoitti:

        en tiedä kuin pari hyvää sivua.voisko joku lähettää mulle pari hyvää airsoft sivua

        www.maruta.fi mee tonne


      • ironsteal
        mikko91 kirjoitti:

        en tiedä kuin pari hyvää sivua.voisko joku lähettää mulle pari hyvää airsoft sivua

        www.maruta.fi käy siellä


    • neferith

      voit kyllä tekeä ''airsoft'' aseen itse osista, koska ihan joka osaa et voi tekeä itse ellei sinulla ole jotain isoja tehtaitten koneita :P
      mutta kuitenkin sun kantsii ostaa ihan valmis ase!
      mene vaikka www.nemesis.fi jos haluat ostaa uuden tai käytetyn softarin.

      • KassuU

        Ei todellakaan kannata mennä mihinkään nemesikseen koska se on maailman kallein paikka... Pompahda mieluummin www.proairsoft.com se on halpa ja paras


      • joooooooooooooooooooooo
        KassuU kirjoitti:

        Ei todellakaan kannata mennä mihinkään nemesikseen koska se on maailman kallein paikka... Pompahda mieluummin www.proairsoft.com se on halpa ja paras

        proairsoftilla on kauppa stadis


      • ilppi
        KassuU kirjoitti:

        Ei todellakaan kannata mennä mihinkään nemesikseen koska se on maailman kallein paikka... Pompahda mieluummin www.proairsoft.com se on halpa ja paras

        Totta on, että proairsoft on halvempi kuin nemesis, mutta tämänhetkisistä suomalaisista kaupoista halvin on pcb-airsoft (www.pcb-airsoft.com).


    • airsoft !

      riippuu millasen aseen oot tekemsä!

    • ironsteal

      enpä usko etttä voit tehä itse

      • airsoftttttttttttttttttttt

        Voit tehdä aseen itsekin mut se on hankalaa....yritän tässä itsekin rakennella sellaista erään rikkinäisen jousitoimisen MP5 rungosta ja osista


    • ... mutta sun pitää osata tehä se ase kaikista osista ja kattoo et homma toimii... sama olis jos yrittäsit rakentaa auton moottoria... siinä pitää olla tietyt elementit ja rakenteet... sama pätee softaris...

    • hihhuli

      juu tos parivuotta sitten oli hieman tylsää ja mitenkään airsoftiin liittymättä sain räpläiltyä puusta semmosen jonkulaisen hökkelin joka ampu ihan hyvi...tosin sen lataukseen tartti kaks ihmistä ja panokset jotai 2cm leveitä.et mahotonta se ei ole.sain rikottua sillä ikkunanki.

      • banaani apina

        joo tein ite perseeseen reiän


    • ?

      ei tai enää tota marutan sivuu ees olemas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7040
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      704
      3138
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      102
      1332
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1320
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1305
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1187
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1180
    8. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      218
      1149
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      78
      1069
    Aihe