Olen 16-vuotias ja harkitsen erästä lukioa kauempaa, joutuisin muuttamaan sinne. Opiskelija asunnon hinta on 230€ per kk. Riittävätkö tuet (mitä tukia saan) vai täytyykö mennä töihin? Jos pitää, mitä/minkälaisia töitä saa ja voi tehdä?
16 vuotiaan tuet
5
1808
Vastaukset
- rsntsu
16-vuotias kuuluu vanhempiensa huollettavaksi. Harvoin 16-vuotiasta huolitaan mihinkään töihinkään.
- kellas
Opintorahaa saa vasta kun on 17 v. Kannattaisi kysyä Kelasta niin saisi parempia vastauksia.
Tässä lukemista http://www.kela.fi/documents/10180/681919/Optuinfo.pdf/d3f6399c-c718-4057-81ae-88e525e099f8 - Ylitietäjä
"Lukioa"? Kannattaisi varmaan opetella kirjoittamaan ensin.
- outojuttu
Opintorahaa ei saa 17 vuotiaana ollenkaan. Lukekaa ohjeet uudelleen.
- Kohta_samassa_jamassa
Ite noita samoja kattonu. Asumistukea saa mun tietääkseni, jos vanhempien tulot ei ihan jäätävät jotain 200-300e/kk. Lapsilisän voit pyytää tulemaan omalle tililles vanhemmilta, mikä nostaa budjettia satasella. Se korvaa opintotuen tässä vaiheessa. Kun se loppuu, hae opintotukea.
Voit tietääkseni lisäksi hakea opintolainaa, mutta koska laina, se pitää maksaa takaisin korkojen kera, kun työllistyt.
Sitte kannattaa hyödyntää kaikki mahdollinen tulo, opiskelija-alennus ja penninvenytysvinkki. Aika tiukille tuo menee, jos vanhemmilla ei ole varaa auttaa. Kesätöihin voit hakea ja siten säästää tulevaa opiskelijavuotta varten
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911254Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221108- 48824
- 70820
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53760Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50695- 33672
- 60659
- 52637
- 50625