Paniikkikohtauksen lopettaminen

Perkeleenpannukakkukesti

Olen aikaisemmin kärsinyt dissosiaatiohäiriöistä, mutta nyt paniikkikohtaukset ovat alkaneet piinata minua. Paniikkikohtaukset alkoivat joskus lokakuussa ja ne ovat menneet vain pahemmaksi. Minua pelottaa mm mennä viemään koiraa lenkille tai käydä lähikaupassa. Suurin pelkoni kohtauksen aikana on, että pyörryn ja siksi lähdin kyselemään onko kellänkään neuvoja miten estää/ saada loppumaan tuo pyörtymisen tunne tai vaikka koko kohatus.
Haluaisin saada nämä paniikkikohtaukset kuriin, enkä edes itse oikein tiedä minkä takia olen alkanut saada näitä. Minua ei ole koskaan aikaisemmin ahdistanut esim. kaupassa käynti mutta nyt olen alkanut välttelemään sitä koska pelkään saavani kohtauksen. En Todellakaan halua tälläisen asian rajoittavan elämääni. Onko kenelläkään vinkkejä?

3

146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Panikoitsija

Itse sain avun siitä, että aloin pitää aina mukana taskussa karnosiinitabletteja. Kun paniikki alkaa nousemaan, niin pureskelee yhden tabletin - kohtaus laantuu ennen kuin se yltyy täysimittaiseksi paniikiksi.

Jo pelkkä tieto siitä että mukana on nopeasti vaikuttava ”lääke” rauhoittaa mieltä ja ehkäisee kohtauksia.

Pysyvämpi ratkaisu löytyy siitä, että karsii elämästä pois kaikenlaiset stressaavat asiat.

• kokemuksestaa

Tuo pelko että pyörtyy ja menee tajuttomaksi ei välttämättä ole paniikkia. Se kuuluu yleisesti sisäilmasta sairastuneiden keuhko-oireisiin. Varsinkin liikkuminen jossa vähänkin hengästyy ja joutuu hengittämään normaalia nopeammin tai syvemmin saa keuhkot paniikkiin kun ne eivät voi toimia normaalisti. Myös pulssi alkaa hakkaamaan. Paniikin kanssa tällä ei ole mitään tekemistä se on täysin fysiologinen häiriö. Minulle keuhkoputkia avaava lääke auttoi ja kohtauksia ei tullut.

• JölliJöpsis

Voi olla että on noinkin ollut. Monta eri syytä voi olla. Niinkuin tulenkin voi sytyttää monella eri tavalla.

Jotkut asiat menevät itsestään ohi. Oikeastaanhan kaikilla asioilla ja tunnetiloilla on kolme vaihetta, alku, keskivaihe ja poistumisvaihe. Voit ajatella kohtauksen "iskiessä" että "nyt on keskivaihe menossa".

Myös tietoista rentoutumista kannattaa harjoittaa, mutta siihen pitää käyttää aikaa päivittäin, esim. hengitykseen keskittyen. Keinot on. Apukeinot.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1118
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      840
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      834
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      705
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60