Suomessakin on Nordic Choice-hotelliketju, jonka omistaja, norjalainen Petter Stordalen (multimiljonääri) on harvinainen kapitalisti tässä kapitalistisessa yhteiskunnassa.
Katselin hänen haastatteluaan ruotsalaiselta tv-kanavalta.
Toimittaja pääsi vihdoin viimein alkuseremonioitten jälkeen Stordalenin suuriin rikkauksiin ja hänen tapaansa hoitaa asioita. Päädyttiin Stordalenin verotusta koskeviin ajatuksiin.
(Siteeraan suoraan videolta seuraavia puheenvuoroja.)
- Jos on rikas tai sinulla on suuria tuloja, sinun on oltava kiltti. Jos sinulla on valtavan isot tulot, niin sinun on oltava valtavan kiltti!
- Miksi? (kysyi toimittaja)
- Siksi, että sinulla on vastuu osata hoitaa oikein sitä, mitä sinulle on annettu, sillä tavalla että et vaan itse hyödy siitä, vaan myös muut. Eikä ainoastaan ne, jotka ovat yrityksessä töissä, vaan koko yhteiskunta.
Sitten he tulivat verotuskysymykseen, josta toimittaja sanoi monen valittavan että se on aivan liian korkea näissä korkean verotuksen maissa, verrattuna monen muun maan verotukseen, jolloin Stordalen sanoo toimittajalla olevan väärän painotuksen verojen suhteen ja jatkaa:
- Olen kapitalisti, mutta osaan laskea! Ruotsissa ja Norjassa on kohtalainen verotus, eikä se ole liian korkea. Sillä mitä tapahtuu yhteiskunnassa, jossa verotuksesta tulee KILPAILUFAKTORI? En tarkoita sit, etteikö yhtiöt saisi verosuunnitella, sillä sitä ne voivat tehdä valtion kanssa yhteisymmärryksessä. Mutta veroilla finansioidaan hyinvointiamme. Mitä tapahtuu, jos kaikki yritykset muuttavat veroparatiiseihin? Kuinka maksetaan poliisitoiminta, tiet, koulutus, tai kun sairastumme?
Sehän on täysin järjetöntä, jos näin kävisi!
Stordalen on sitä mieltä, että verot maksetaan siellä missä yritys toimii ja se
tehdään rehellisesti.
Siinä on yrittäjille esikuva, jota ei tarvitse hävetä!
Toisinajatteleva suurkapitalisti
0
57
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712983
- 462594
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322235- 792148
- 951966
- 321722
- 121546
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171497Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil221253