Tarvisin taipuisaa puulistaa itse teen

MrMonexjaX

mutta mistä puusta pienestä oksasta esim. notkeaaa taivutettavaa jalkalistaa paikkaaan johon ei jäykkä kova lista käy, koska paalu vintillä epäsäännällisen kokonen, siihen ympärille ei saa normaalia kaupan listaa laitettua. Mistä puusta voisi saada taipuisimman lista esim. sen oksista?
Paju vai kataja?

18

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanerilistakin-taipuu

Pajusta taivuttaen, kataja jäykkää kuin vanhan ukon sarvettunut pili, ellet pehmennä sitä kuumassa vedessä liottaen.

• maissiiii

Appiukkoni teki aikoinaan kaikkea ja kaikenlaista, muun muassa rysiä. Niihin muistaakseni liotettiin kuusen paksuista oksista ne luokit, ympyriäiseksi helposti taipuivat.
      samoin hän teki taikinatiinuja ja niihikin tarvittiin vanteita, eiköhän niihinkin isompiin käytettiin kuusipuun paksuja oksia, olisiko löytynyt niin isoa ja paksua katajaa.

• MrMonexjaX

Oiskohan noiden ja muun perusteella paju se paras epämuotoisen parrun jalkalistaksi?
        Kuinkahan kauan noiden pitää kuivaa ja pitänee sitten lakata tai maalata, vai onnistuuko ilmankin? Kiitos! :)

• MrMonexjaX kirjoitti:

Oiskohan noiden ja muun perusteella paju se paras epämuotoisen parrun jalkalistaksi?
        Kuinkahan kauan noiden pitää kuivaa ja pitänee sitten lakata tai maalata, vai onnistuuko ilmankin? Kiitos! :)

Aikojen kuluessa ne kuivuvat puu, kuin puu sisätiloissa.
        Ajattelin, että jos mahdollista, niin pajutilalta saisi valmiiksi käsiteltyä ja neuvoja myös.

• niilonäppärä

Laita muovilista. Jos ei taivu, lämmitä esim. hiustenkuivaajalla.

• MrMonexjaX

Ei kai ny muovia vanhaan tupaan ja vintille, en halua sitäkään.Mutta kiitos kommentoinnista!

• Katiskan vanteet tehtiin meillä tuomesta, samoin hevosen luokki. Uunissa kuumentamalla puu saatiin taipumaan, ja hätäkeino on sahata puoliväliin puuta ohuella sahalla poikkiviiltoja vieriviereen kaaren sisäpuolelle.

• suvenkorento12

Aikamoinen tietopankki täällä ihmisillä. Mielenkiintoinen kysymys, ja mielenkiintoisia vastauksia.

• Bengalitikku

Mitens nuo Alvar Aallon huonekalut on taivuteltu?

• Bengalitikku kirjoitti:

Mitens nuo Alvar Aallon huonekalut on taivuteltu?

Luulen, että ne on tehty ohuista taipuisista säleistä, jotka on liimattu muotoon.

• henrjii

MDF lista, tai honka mänty petäjä, sekä paju raita katja

• Heikunkeikku

Siis lattialistasta kysymys(kö). Pitkästäkö pötköstä on kysymys?
      Itse teetättäisin mittojen mukaan jossakin veneveistämössä. Hehän vasta taitureita ovat.
      Mutta jos itse-itse tahtoisi tehdä, niin voisin neuvoa. Olen lähes ammattilainen, kun olen nähnyt telkkarissa joitakin puun väännöksiä tehtävän :)
      Vaikken ihan diplomineuvoja ole, niin kuiteskin pistäisin listanpätkän johonkin vaikkapa kylpyammeeseen kuumaan veteen lillumaan.
      Lilluttaisin sitä siellä niin kauan, että "hän" (lista siis) huutaisi, että nyhän meet liiallisuuksiin, olen jo lähes lötkö.

Ottaisin lähes lötkön vedestä pois ja alkaisin taivuttamaan. Jos olisin voimanainen, niin pitelisin lötköä taivutusasennossa niin kauan, kunnes se kuivuu. Mutta koska en ole aivan NIIN voimaisa, niin tukisin lötkön asennossaan tukevasti koneellisesti asentoonsa ja alkaisin oottelemaan.

Kun "hän" on kuiva, poistaisin pidikkeistään (se kone) ja tälläisin lattialistaksi ja kiittäisin onnistuneesta suorituksesta.

Koivuhan on tukevaa plaatua ku mikäkin. Minä valitsisin koivun, koska koivu on niin suloinen puu keväisin, kun puhkee lehdykkäisiinsä :)

Ole hyvä. Maksua en ota tästä neuvosta:)

• MrMonexjaX

Nii, kyse vintin lattiasta kattoon ulottuvien vanhojen ympäriltään epäsäännöllisen muotoisista hirsipaaluista, niiden ympärille ei saa suoraa tavallista listaa laitettua, kun ovat niin epäsäännöllisen muotoisia. Sellainen tarve, kiitos! :)

• Heikunkeikku
        MrMonexjaX kirjoitti:

Nii, kyse vintin lattiasta kattoon ulottuvien vanhojen ympäriltään epäsäännöllisen muotoisista hirsipaaluista, niiden ympärille ei saa suoraa tavallista listaa laitettua, kun ovat niin epäsäännöllisen muotoisia. Sellainen tarve, kiitos! :)

Jep, näin ymmärsin. :)
        Juuri tuohonhan vastasinkin. Että ollos hyvä vaan.

Mutta, mutta saanen kysyä, että eikö voisi ostaa valmista listaa, jonka sitten lötköyttäisi, kuten neuvoin?
        Valmiissa listassa jos EI ole oksakohtia, vaan on siististi siitä kohtaa leikattu, että puun syyt ovat ojossa. Oukkidoukki, jos niitä oksakohtia ei ole, ettei taivutus menisi pilalle taivutustilanteessa, niin suorasyinen lista taipuisi mukavasti.
        Käytän neuvossani omaavaani hyvää logiikkaa:)

Jos haluaa, että lopputulos on täysin fiini, niin todellakin joku veneitten tekijä tekisi sen tosta-noin-vaan systeemillä. HÄN jos kukaan osaa puun taivuttelut. Kuvittele itte.

Niin, että teet sitten mitä teet, niin ollos hyvä ja kerro miten onnistui ja miten hoidit asian.
        Tämä pyyntö sen takia, että ei niinku jää vaivaamaan, että mitenhän se sen teki:)

Kiitos etukäteen:)

• 1eero

Puu taipuu vaikka solmuun, vanhan ajan riukuaidassa käytettiin nuorta ohkasta kuusta joka halkaistiin, höyryttäminen, kostuttaminen sillä tavalla saa rimat taipumaan ainakin ite onnistuin kanootin teossa yli 50 vuotta sitten.

• Puusta ei varmaankaan kovin jyrkkiä mutkia taivutella.
      Voiskos ajatella ympäröidä pätkistä ja sitten maalata, koristella jotenkin saumankohdat hämäten.
      Aika vaikea visioida, kun ei ole nähnyt ao. kohtaa.

• Asko751t

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      120
      3257
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2096
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1905
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      406
      1816
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1671
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1477
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1341
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1231
    9. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1216
    10. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      435
      1088
    Aihe