34 prosenttia Saksassa myytävistä autoista oli vuoden 2017 marraskuussa dieseleitä. Vuotta aikaisemmin osuus oli vielä 44,9 prosenttia.
130 eurooppalaisessa kaupungissa kohonneet typpioksidiarvot aiheuttavat vuosittain 75 000 ennenaikaista kuolemaa.
40 prosenttia typpioksidipäästöistä tulee liikenteestä.
80 prosenttia liikenteen päästöistä on dieselajoneuvojen aiheuttamia.
Kovaa faktaa dieselien tuhosta
11
219
Vastaukset
Niin. Mitäpä sitten ?
Meillä on kahden hengen taloudessa Viroon rekisteröity vanha dieselvolvo, Suomeen rekisteröidyt Saab ja vanha maija, automaatti caravelle, matkailu- veronkiertoauto. Kyllä me ajateltiin ajella nää loppuun eli toistakymmentä vuotta. Kun nuo rekat vielä dieselillä ajelee...- nortstate
Miljoona kaupunkeissa on muutenkin liikaa sukankuluttajia, pikku kärtsät tuskin haittaa menoa?
- Kovaa-faktaa-tiedoksi
Pienten autojen lisääntyminen tietysti vähentää dieselien määrää. Aika luonnollista. Saksassakin sähkö-hybridiautot lisääntyvät voimakkaasti. Muutenkaan väitteesi ei pidä paikkaansa, jos lasketaan kaikki ajoneuvot eikä vain henkilöautot.
Typpioksidia syntyy myös bensa-moottoreissa. Uusien eli syksyn 2014 jälkeen valmistettujen moottoreiden osalta dieselin sallitut typpioksidipäästötajat ovat 0,02% korkeammat kuin bensojen. Bensojen sallittu hiilidioksiidipäästöraja on kaksinkertainen dieseleihin verrattuna.
Typpioksidiongelma dieseleiden osalta on yli kymmenen vuotta vanhat dieselautot. Näitä valitettavasti on paljon liikenteessä, samanikäiset bensa-autot alkavat usein jo olla paalauskunnossa varsinkin Saksassa ja muualka Länsi-Euroopassa. Syynä tietysti dieselien kestävämpi teknologia.
80% liikenteen päästöistä ei ole dieseleiden aiheuttamia, ei vaikka dieseleiden osuus kaikesta liikenteestä saattaakin olla 80%. Suurimmat yksittäiset henkilöautosaastuttajat alle 4 vuotta vanhojen autojen osalta ovat bensa-autot, Ylivoimaisesti.- D-kokoluokka
"Bensojen sallittu hiilidioksiidipäästöraja on kaksinkertainen dieseleihin verrattuna. "
Onkos tuossa nyt kyse bensoista ilman sitä nyttemmin pakollista loukkua? - Kovaa-faktaa-tiedoksi
D-kokoluokka kirjoitti:
"Bensojen sallittu hiilidioksiidipäästöraja on kaksinkertainen dieseleihin verrattuna. "
Onkos tuossa nyt kyse bensoista ilman sitä nyttemmin pakollista loukkua?Ei ole kyse pienhiukkaspäästöistä. Ei, vaan hiilidioksidipäästöistä, joiden sallittu päästöraja on bensoille kaksinkertainen dieseleihin verrattuna Euro6:n mukaan. Hiukkasloukku ’puree’ pienhiukkasiin, ei suurimpaan päästöln eli hiilidioksidiin.
Pienihiukkasiakin suorasuihkutusbensamoottorit tupruttavat huomattavasti enemmän kuin dieselit, koska dieseleissä on hiukkasloukku ollut pakollinen jo kymmenkunta vuotta.
Tulikos muuten bensoihin vastaava loukku pakolliseksi jo tänä vuonna? Jos, niin silloin tilanne korjaantunut ja nuo bensatkin päässevät dieseleiden tasolle tässä.
- Vaarallisia
Tupakka ja alkoholi yhdessä tappavat paljon enemmän ihmisiä vuodessa. Eikä pelkästään kaupungeissa.
- EläminenTappaa
Kyllä ja lämmityslaitteiden, saunojen ja takkojen päästöt tappavat Suomessa todennäköisesti enemmän kuin dieseleiden päästöt. Bensojen päästöt ovat dieseleitä suurempia, joten nekin tappavat varmasti enemmän kuin dieselien päästöt.
Nastojen, suolauksen, hiekoituksen vuoksi ’päästöt’ ovat vielä suurempia eli tiepöly keväisin ennenkaikkea. Keväällä puiden ja muiden kasvien siitepöly tappaa myös paljon ihmisiä, kova pakkanenkin tappaa, samoin kova hellekin.
Sairaudet ne vasta tappaakin.
Ruoka tappaa, jos syö väärin, lisäaineet tappavat, luomu tappaa. Lääkkeet ne vasta tappavatkin.
Eikä tässä vielä edes kaikki.... - D-kokoluokka
"Tupakka ja alkoholi yhdessä tappavat paljon enemmän ihmisiä vuodessa. Eikä pelkästään kaupungeissa."
Tuolla logiikalla ei tulisi taistella syöpää-x vastaan, koska syöp- z tappaa enempi.
Tuosta kommentoijalla unohtui mainita lisäksi liikunnan puute ja mahdollinen ylipaino, joka tappaa yhtä paljon kuin tupakkakin. Sitten jos edelliseen liittyy vielä huono ruokailukulttuuri roskaruokineen, niin tappava pommi on varsin hyvin koostettu.
Ps. Entäs tupakoiva ja alkoa liiaksi käyttävä vanhalla ja nykyisiäkin saastuttavamma autolla ajava? Entäs jos hän on lisäksi ei-liikunnallinen ja runsaasti roskaruokaa kuluttava?
Voisihan näitä itse aiheeseen kuulumattomia epärelevantteja rinnastuksia tuottaa enempikin.
Yksi tai useampi muu ongelma ei tarkoita etteikö autoilun päästöongelmiin tulisi koettaa löytää ratkaisuja.
Valitettavasti aidon ekologista autoa ei vielä ole edes innovoitu. Sähköautokin nykymuodossaan on vain pseudo-sellainen ja monissa olosuhteissa elinkaareltaan ympäristömyrkyllisempi kuin polttomoottoriauto.
- D-kokoluokka
Kuten tuossa ylmepänä jo toinen kommentoikin, niin avaus on jäälleen yksi selektiivisyys-epäloogisuuden rakennelma.
Yksi ongelma on myös se, ettei hieman isompiin autoihin bensakone ole oikein istuva, sillä jo Passatin kokoluokassa kulutuslukemat kasvavat.
Tai sitten vastaavat ja enempi otsapintaa omaavat autot, joissa bensaa alkaa kulua runsasti matka-ajossa ja moottoritienopeuksissa kuin seka-ajossakin.
Myös jo pienten pakettiautojen kategoriasa bensakone alkaa kuluttaa runsaammin, puhumattakaan luokkaa suuremmista pakuista.
Toistaiseksi dieseleille on edelleen tavetta, kuten muuan automerkin edustaja ulkolaissa tv-uutisissa mainitsi edellisviikon Brysselin automessujen yhteydessä, että nyky-dieselit eivät juurikaan eroa bensakoneiden saastuttavuudesta, mutta nyt ne vain ovat joutuneet eri maiden hallituksien hampaisiin aivan kohtuutomallakin otteella. - chevroletcaprice
Diesel henkilöautot pitää kieltää,kuinka paljon pitää ihmisiä kuolla typpioksiidiin ennenkuin diesel henkilöautot on paalissa.
- VähänJärkeäSentään
Oletko tosissasi, että dieselien bensoja suurempi sallittu typpioksidipäästö eli kokonaiset 0,02% suurempi, on niin merkityksellinen, että sen poisto pelastaisi ihmiskunnan.
Olen kyllä enemmän huolissani bensojen suuremmasta sallitusta hiilidioksidipäästöistä. Sallittu määrä ovat kaksi kertaa suurempi bensoille kuin dieseleille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516926Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6803008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.203955