"Työeläkekortilla alennusta" mutta mistä asioista?

Asko751t

VR, mistä muusta, paljonko alennusta mistäkin?

18

6646

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei sitten yhtään väliä.
      Sitä-paitsi voit lukea vastauksia vanhoista jankutuksista.

H.

• junahiljaistamiestä

Saahan niitä alennuksia, tosin jotkut vaativat myös 65v ikää.
      VR... Jäin työeläkkeelle 56 vuotiaana ja olen matkustanut kymmeniä kertoja eläkeläislipulla mutta koskaan ei ole kysytty eläkekorttia, ei lippukassalla eikä junassa;)

• Ei sitten yhtään väliä.

H.

• helinäsanahelinä
        hunksz kirjoitti:

Ei sitten yhtään väliä.

H.

Oletko huomannut, sinä jankutat. Ikävä piirre ihmisessä.

• helinäsanahelinä kirjoitti:

Oletko huomannut, sinä jankutat. Ikävä piirre ihmisessä.

"helinäsanahelinä"

Tietenkin olen.
        Muutenhan yrittäisin jotain "raikasta" kommentointia.
        En yhtyisi tällaisiin ummehtuneisiin.

H.

• Ainakin pidemmistä bussimatkoista saa alennuksen.

• Pari.siinä

Uimahallilla saa esim. 10 kerran jumppamaksusta alennusta, ennen 48 nyt 35. Uimalipusta eivät anna, ennenkuin 70senä on ilmaista. Hgin kaupunginteatterista saa arkena halvemman lipun, mutta viikonloppuna on kaikille sama.

• O-Orvokki

Helsingin Kaupunginteatterista on eläkeläislalennus muistaakseni vain 2-3 euroa, mutta opiskelija saavat ostaa 20 euron lippuja. Tosin saavathan jotkut eläkeläiset paljon keskipalkkatasoa suurempia eläkkeitä, vaikka moni muuttuu eläkkeelle jäätyään pienituloiseksi tai alitta jopa köyhyysrajankin.

• Bengalitikku

Tämä eläkeläisalennus sulaa, jos ostaa lippupalvelusta lipun: eläkeläislippu -2 € ja lippupalvelun välityspalkkio 2,5 €. Eli kannattaa ostaa netistä ihan itse suoraan.
        Matkahuollon matkat bussista kuljettajalta on halvempia kuin lippuluukulta ja vielä halvempia kuin ostaa itse netistä ja saa kännykkään vahvistuksen. Kuljettajalle vilautetaan korttia. Matkahuollon verkkokaupasta saa erittäin edukkaita nettilippuja. Liikennöitsijöillä voi olla omia eläkeläisalennuksia.
        VR:n hinnat -20% peruslipusta/kaukojunat ja 50 % lähiliikenne. HSL alueella on omat paragraafit. Jotkut kampanjaliput voivat olla edukkaimpia.
        Kannattaa aina tarkistaa laskuttajan nettisivuilta mahdollisia tarjouksia tai eläkeläisalennuksia.
        Jotkut kunnat antavat huojennusta työväen- tai kansanopiston kursseista.
        Näissä on isojakin eroja eri kuntien kesken pääkaupunkiseudullakin, vaikka olisi sama oppimateriaali ja opettaja. Kunnat tukevat siis eri tavoin.
        Eli jos asut jonkun kunnan rajalla, voi tätäkin hyödyntää.

• varmat.prosentit

Viinkaupassa saa alennusta 60 - 70% ja kauppojen peliautomaateista. Syötä 100 euroa, menetä 70.

• Mikä_milloinkin

Missään ei ole kattavaa tietoa siitä, mistä työeläkekortilla saa alennusta.

Toisaalta taas eläkeläisalennukset ovat hyvin pieniä, lähinnä muodollisuus. Ostin viime viikolla teatterilippuja ja näytin oman korttini (ei kysytty) ja sanoin, että ystävä näyttää oman korttinsa näytöksessä. Johon myyjä, että hän ei ole ikinä lippumyymälässä kortteja kysynyt ja perusteli sillä, että jos joku haluaa huijata, niin siinä on todellinen teatterin ystävä.

Eläkeläisalennuksia kannattaa kysellä paikan päällä. Esimerkiksi jotkut kampaajat antavat, omani ei. Mutta maksan mieluummin muutaman euron siitä, että joku osaa leikata luonnonkiharapaskaa tukkaani kuin ettei ylläpidä ammattitaitoaan. Jopa ajanvarausten toistuvan myöhästelyn (josta luonnollisesti olen sanonut) kestän.

• O-Orvokki

.
      Jos saa kansaneläkettä, niin alennuksia saa monessakin sellaisessa paikassa, joissa työeläkettä saavat jäävät kokonaan ilman alennuksia,. Esimerkiksi Helsingin julkisessa liikenteessä kansaneläkettä nauttivat saavat näköjään jollain erikoiskortilla 50 % alennuksen, mutta muut eläkeläiset maksavat normaalin aikuisten lipun hinnan.

Googlettamalla nousi esiin oikeastaan vain matka-alennuksia useammassakin liikenneyhtiössä. Ehkä kannattaa kysellä alennuksia eri paikoissa. Jossain näkyy hinnastoissa maininta eläkeläisalennuksesta, pienistä ja vähän isommistakin. - Onhan se turhaa maksaa liikaa. ;)
      .

• .
      Löysin kohtuullisen paljon eläkeläisalennuksista eri puolilla Suomea kertovan jutun. Tässä linkki, johon aion itsekin palata vielä uudelleen, kun on parempaa lukuaikaa.

Jutun alareunassa oli joitain linkkejä, joista saattaa löytyä lisää hyviä vinkkejä.

https://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/elakelainen-nain-saastat-katso-tasta-elakekortin-parhaat-edut

• Sain alennusta museon pääsylipusta, jolla pääsi kahteen museoon, toinen taidemuseo. (työeläke)

• Bengalitikku

Niinpä saa. Museokortista (1 v) ei saa mitään alennusta. Viime vuoden lopulla, jos osti, sai 1 kk kylkiäisenä.

• Nyt.halvalla

Hyvä ketju. Sain viime pe eka eläkkeen.

• pitkän linjan busseista, elokuvalipuista, teatterilipuista, monista museoista ja näyttelyistä, jotkin kampaamot/parturit antaa myös eläkeläisalennuksen, onhan noita, kannattaa kysellä palvelujen tarjoajilta, ja netistä löytyy hyvin tietoa.

• beethooven

Kriisinhallintaveteaanikin voisi jo vihdoin ja viimein saada esim. Vr: ltä ja alkosta jonkun boonus-alennuksen, jookos?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3807
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2576
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      2005
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1751
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1546
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1511
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1331
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1266
    9. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      488
      1265
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      82
      1262
    Aihe