"Minä tahdon rakentaa sinua jälleen, ja sinun, neitsy Israel, pitää rakennetuksi tuleman. Sinun pitää kaunistetuksi tuleman sinun kanteleillas, ja menemän niiden kanssa, jotka ilossa hyppäävät." (Jer. 31:4 Biblia) - ilossa hyppiminen on mitäs muuta kuin tanssimista.
"Sinä muutit minun murheeni ilokarkeloksi, sinä riisuit minun surupukuni ja vyötit minut riemulla" (Ps. 30:11)
"Ylistäkööt he karkeloiden hänen nimeänsä, soittakoot hänelle kiitosta vaskirummuilla ja kanteleilla." (Ps 149:3)
"Silloin neitsyt iloitsee karkelossa ja nuorukaiset ja vanhukset yhdessä. Minä muutan heidän surunsa riemuksi, annan heille lohdutuksen ja ilon heidän murheensa jälkeen." (Jer. 31:13)
"Ja naisprofeetta Mirjam, Aaronin sisar, otti vaskirummun käteensä, ja kaikki naiset seurasivat häntä vaskirumpuja lyöden ja karkeloiden. Ja Mirjam viritti heille virren: "Veisatkaa Herralle, sillä hän on ylen korkea, hevoset ja miehet hän mereen syöksi"." (2. Moos. 15:20,21)
"Ja Daavid hyppi kaikin voimin Herran edessä, ja Daavid oli puettu pellavakasukkaan. Niin Daavid ja koko Israelin heimo toivat Herran arkin riemun raikuessa ja pasunain pauhatessa. Kun Herran arkki tuli Daavidin kaupunkiin, katseli Miikal, Saulin tytär, ikkunasta; ja nähdessään kuningas Daavidin karkeloivan ja hyppivän Herran edessä halveksi hän häntä sydämessänsä." (2. Sam. 6:14-16)
"Halleluja! Ylistäkää Jumalaa hänen pyhäkössään, ylistäkää häntä hänen väkevyytensä taivaanvahvuuksissa. Ylistäkää häntä hänen voimallisista teoistansa, ylistäkää häntä, sillä hänen herrautensa on suuri. Ylistäkää häntä pasunan pauhulla, ylistäkää häntä harpuilla ja kanteleilla. Ylistäkää häntä vaskirummuilla ja karkelolla, ylistäkää häntä kielisoittimilla ja huiluilla. Ylistäkää häntä helisevillä kymbaaleilla, ylistäkää häntä kumisevilla kymbaaleilla. Kaikki, joissa henki on, ylistäkää Herraa! Halleluja!" (Ps. 150)
Mitä mieltä rakkaat helluntailaiset ovat tanssimisesta, onko se syntiä kuten tupakointi, tv:n katselu, masturbointi ja heavy metal?
Raamatussa kerrotaan monessa kohtaa kansan ylistäneen Jumalaa karkeloiden, joka tarkoittaa alkukielellä tanssimista. Daavid hyppi ja tanssi Herran edessä. Ketään ei Raamatussa moitita tanssimisesta, eikä Raamatussa missään kohtaa tanssimista kuvata synniksi. On täysin raamatullista ylistää Jumalaa tanssimalla. Vai onko?
Onko tanssiminen syntiä?
47
7799
Vastaukset
- KunHerranHenkiValtaa
Hengellinen karkeloiminen on muuta kuin nk. järjestetty tanssiminen.
Karkelointi on sponttaania ilon osoitusta. Kannattaisi opetella hyvin suomenkieltä jotta tuntisi sanojen vivahde-erot. Tätä suosittelen erityisesti suomalaisille itselle.
Englanninkielestä puuttuu samat sanojen vivahde-erot joten ei kannata etsiä käännöksiä siltä suunnalta.
Hengellisyys on hengellisyyttä ja lihallisuus lihallisuutta. Lihallinen ei ymmärrä hengen karkelointia, siksi kammottavat, teennäiset "ylistystanssit" joilla ei ole hengellisesti mitään arvoa.
Eräänlaiseksi hengellisen karkeloinnin ilmentymäksi kutsuisin esim. Niilo Yli-vainion tempperamenttista olemusta. Vaikkei hän hakannut tamburiinia ja laittanut ripaskaksi, hänellä oli karkeloiva mieli henki.
Hengen karkelointi tulee Ylhäältä, jumalallinen, puhdas ilo täyttää ihmisen. Syntinen kokee Taivaan läsnäolon.
Hengessään voi karkeloida myös ilman ulkoista "riehumista". Kuningas Daavid tamburiineineen pisti kuitenkin niin jenkaksi, että rouva Batsebaa nolotti. Tiukka muori se Batseba. En tajua mitä Dede hänessä näki.
Kuningas Daavid on kyllä Raamatun kertomusten parhaimmistoa.
Muinoin hellareilla oli laulu "Kun Herran Henki valtaa minut... mä rukoilen / mä iloitsen / ylistän kuin Daavid..." Se ylistys oli sponttaania. Kun ylhäältä kävi humahdus, kokonainen seurakuntasali täyttyi Hengellä ja alkoi suureen ääneen ylistää...
Helluntaikirkko nopeasti karsi moiset kotkotukset seurakunnasta, teki puljusta ekumeenisesti kelpaavan.
Tuohon kaukaiseen aikaan ei hellareilta tarvinnut kysyä mitä on karkelointi.
Näinä nykyaikoina on hyvä jos edes jotkut meistä muistavat ja kantavat sananjyviä mukanaan menneisyydestä, ajasta kauan sitten. Vähän kuin Baddingin laulussa Laivat.
.Suosittelen tutustumaan alkukieleen, heprean sana מָחוֹל joka näissä lainaamissani jakeissa on käännetty "karkeloida" tarkoittaa yksiselitteisesti sanakirjan mukaan tanssimista. http://biblehub.com/hebrew/4234.htm
- Roponen
Kristitty.net kirjoitti:
Suosittelen tutustumaan alkukieleen, heprean sana מָחוֹל joka näissä lainaamissani jakeissa on käännetty "karkeloida" tarkoittaa yksiselitteisesti sanakirjan mukaan tanssimista. http://biblehub.com/hebrew/4234.htm
Mistähän muuten johtuu se, että Mooseksen laissa vannottiin, mutta uudessa testamentissa sekä Jeesus itse ja Jaakob Kirjeessään kieltää vannomisen?
Roponen kirjoitti:
Mistähän muuten johtuu se, että Mooseksen laissa vannottiin, mutta uudessa testamentissa sekä Jeesus itse ja Jaakob Kirjeessään kieltää vannomisen?
Missä kohtaa Mooseksen lakia annetaan ohjeet tai minkäänlaista käskyä vannomisesta? Väärin vannominen kielletään samoin Jumalan nimeen vannominen "Älkää vannoko väärin minun nimeeni, ettet häpäisisi Jumalasi nimeä. Minä olen Herra." (3. Moos. 19:12) "Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu." (2. Moos. 20:7)
Mutta missä kohtaa Mooseksen lakia käsketään tai neuvotaan vannomaan?
Saako kristitty vannoa valan oikeudessa? Entä sotilasvalan? Tai lääkärinvalan?- Roponen
Kristitty.net kirjoitti:
Missä kohtaa Mooseksen lakia annetaan ohjeet tai minkäänlaista käskyä vannomisesta? Väärin vannominen kielletään samoin Jumalan nimeen vannominen "Älkää vannoko väärin minun nimeeni, ettet häpäisisi Jumalasi nimeä. Minä olen Herra." (3. Moos. 19:12) "Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu." (2. Moos. 20:7)
Mutta missä kohtaa Mooseksen lakia käsketään tai neuvotaan vannomaan?
Saako kristitty vannoa valan oikeudessa? Entä sotilasvalan? Tai lääkärinvalan?"Jos joku tekee lupauksen Herralle tahi valalla vannoen sitoutuu kieltäytymään jostakin, älköön hän rikkoko sanaansa, vaan tehköön kaiken, mitä hänen suunsa on sanonut" (4 Mooses 30:3).
"Pelkää Herraa, sinun Jumalaasi, ja palvele häntä ja vanno hänen nimeensä" (5 Mooses 6:13).
Enemmänkin olisi kohtia, mutta nämä kaksi riittää. Uusi testamentti kieltää vannomisen päivänselvästi. Siksi esimerkiksi armeijassa on mahdollista tehdä sotilasvakuutus, mikä ei ole vannomista. - capiche
"Helluntaikirkko nopeasti karsi moiset kotkotukset seurakunnasta, teki puljusta ekumeenisesti kelpaavan."
Asialla ei ole mitään tekemistä helluntaikirkon kanssa. Sehän on vain organisaatiomuoto.
Muutos on nuoremman polven vastareaktio vanhan ajan hihhuloinnille. Jolloin seurakunnalla ei ollut määriteltyä oppia, eikä raamattua systemaattisesti opetettu. Pöntöstä puhuttiin mitä "henki puhuttavaksi antoi" ja joskus siinä ei ollut päätä eikä häntää.
Sellainen jännä juttu kun siskoni kaksostytöt oli alle puolivuotiaita ja heidän isänsä soitti kitaraa meille niin tytöt ketkuttivat itseään edestakaisin eli he tanssivat.
Niin pieniä tyttöinä-eivät osanneet edes kävellä tai puhua.
Siinä sitten keskusteltiin miten tanssiminen ja musiikin kuuntelu selvästikin kuuluu ihmisyyteen. Kukaanhan ei tyttöjä opettanut tanssimaan vaan he osasivat sen luonnostaan.
Miksi tehdä luonnollisesta asiasta sääntöjä että ei saa?- Jippiiiii
Jos jonkun mielestä on, niin entäs sitten.
Tanssi sydämmesi kyllyydestä.
Kyllä Jeesuskin twistaa. - Laskuntulos
Mitä tansseja aloittaja harjoittaa?
- Kunhankyselen
Ja miksi?
Itse en harrasta tanssimista, mutta puolustan niitä jotka harrastavat. Tanssiminen Raamatun mukaan ei ole syntiä, päinvastoin meitä kehoitetaan ylistämään Jumalaa tanssimalla.
- Laskuntulos
Raamatussa karkelointi tapahtui spontaanisti eli ennalta arvaamatta.
Mutta tänä päivänä naiset tekevät tanssipuvut ja liput etukäteen ja menevät sitten tanssimaan hengelliseen tilaisuuteen ehdottomasti yleisön eteen. Tämä on lihallista.
Jos minä näen tanssimista, niin Pyhä Henki murehtii, joten en mene sellaisiin tilaisuuksiin.
- Enseollutminä
Miesten haulla Jeesus pyörittäisi humppaa.
- odotan.rauhallisuutta
Ja Daavid hyppi kaikin voimin Herran edessä, ja Daavid oli puettu pellavakasukkaan. Niin Daavid ja koko Israelin heimo toivat Herran arkin riemun raikuessa ja pasunain pauhatessa. Kun Herran arkki tuli Daavidin kaupunkiin, katseli Miikal, Saulin tytär, ikkunasta; ja nähdessään kuningas Daavidin karkeloivan ja hyppivän Herran edessä halveksi hän häntä sydämessänsä." (2. Sam. 6:14-16)
Kyllähän se hävettää ja luo halveksinnan, kun kasukassa hyppii, että vehkeet vilkkaa.
Tanssin kautta on päitä pudonnut.
Juutalaisissa kyllä ukot hyppää keskenään, ettei vain liha himo käy kohdalle.
Myös Jumalanpalveluksissa on naisten osasto erotettu verholla, että miehet voivat rauhallisin mielin, ilman sivujuonnetta hoitaa palveluksen, ettei naisten silmät valloita ajatuksia.
ts. asiassa on monta puolta..
Jos perillä karkeloidaan, siellä ei ole miestä, eikä naista.
Täällä voi mokoma karkelointi viedä ajatuksen itse Herrasta tähän aikaan. Ainakin minä vierastan tämänpäivän naisten huitomista sanankuulossa.
Täytyy muistaa - että Herran huone, puhutaanhan kokoontumisesta, että se pitää olla arvokas, tarkoittaen järjestystä.
Katsotaanpa itsenäisyyspäivän juhlaa, on järjestys.
Tai olen katsonut monet upseerikerhon tilaisuudet, säädyllistä tanssia, tosin hieman hapanta ottavat, mutta joku jööti on tilaisuudessa.- Jööti.tilaisuudessa.Heh
Jööti tarkottaa meillä päin kakkaa.
- Samaatietä
Juu, ei kyllä poskivalssia viihi seurakunnassa vettää hah hah.. No ny meni vähä höpsis!
- Samaatietä
Riippuu missä tilanteessa. Ainahi juutalaisten karkelointia o ilo katsella! Iha ihtekki melkein alkaa karkeloimmaa Herralle!
- Jhffjuyghjn
Aikuiset eivät tanssi.
- Riemukasta
Ei ole uskossa sellainen joka kysyy voiko uskovainen tanssia. Uskovainen ei tahdo tanssia.
- Nim.Vanhapiika
Ei niin. Mutta tiedän muutaman hellaria, jotka käyvät oikein kunnon ravintolatansseissa. Ei oo oikein. Ravintolat ovat synnin pesiä. Ja vielä kun tanssiessa hierotaan itseä partneria vasten, niin sehän on esileikkiä! Hyi olkoon!
Ja miksi uskovainen ei tahdo tanssia? Eikö musiikki aivan luonnostaan saa jalat liikkumaan? Ja niin Vanhassa kuin Uudessakin testamentissa meitä kehoitetaan ylistämään Jumalaa tanssimalla ja laulamalla. "Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne." (Kol. 3:16) Kovin on köyhää hengellinen elämä niillä kristityillä, jotka lainkaan eivät tanssi tai laula.
- Laskuntulos
Kristitty.net kirjoitti:
Ja miksi uskovainen ei tahdo tanssia? Eikö musiikki aivan luonnostaan saa jalat liikkumaan? Ja niin Vanhassa kuin Uudessakin testamentissa meitä kehoitetaan ylistämään Jumalaa tanssimalla ja laulamalla. "Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne." (Kol. 3:16) Kovin on köyhää hengellinen elämä niillä kristityillä, jotka lainkaan eivät tanssi tai laula.
Lihalla on lihan haluja.
Taas kr.net valehtelet, kun sanot: "Uudessakin testamentissa meitä kehoitetaan ylistämään Jumalaa tanssimalla...". Tässä Raamatun paikassa ei mainita tanssia. Laskuntulos kirjoitti:
Lihalla on lihan haluja.
Taas kr.net valehtelet, kun sanot: "Uudessakin testamentissa meitä kehoitetaan ylistämään Jumalaa tanssimalla...". Tässä Raamatun paikassa ei mainita tanssia.Sanoin "niin Vanhassa kuin Uudessakin testamentissa meitä kehoitetaan ylistämään Jumalaa tanssimalla ja laulamalla." Voisin tarkentaa, että Vanhassa testamentissa meitä kehoitetaan ylistämään Jumalaa tanssimalla ja laulamalla, kuten olen aloituksessani useassa Raamatun kohdassa osoittanut. Uudessa testamentissa kehoitetaan ylistämään laulamalla monessa kohtaa. Entä tanssiminen? Puhuuko Uusi testamentti mitään tanssimisesta? Kyllä puhuu. "Mutta hänen vanhempi poikansa oli pellolla. Ja kun hän tuli ja lähestyi kotia, kuuli hän laulun ja karkelon." (Lk. 15:25) Kuten olen alkukielestä osoittanut, karkelointi tarkoittaa tanssimista. Jeesuksen vertauksessa tuhlaajapojasta siis taivasten valtakunnassa tanssitaan. Näin Jeesus itse vahvistaa, että me saamme todellakin tanssia.
- tanssien.erottelija
Kristitty.net kirjoitti:
Sanoin "niin Vanhassa kuin Uudessakin testamentissa meitä kehoitetaan ylistämään Jumalaa tanssimalla ja laulamalla." Voisin tarkentaa, että Vanhassa testamentissa meitä kehoitetaan ylistämään Jumalaa tanssimalla ja laulamalla, kuten olen aloituksessani useassa Raamatun kohdassa osoittanut. Uudessa testamentissa kehoitetaan ylistämään laulamalla monessa kohtaa. Entä tanssiminen? Puhuuko Uusi testamentti mitään tanssimisesta? Kyllä puhuu. "Mutta hänen vanhempi poikansa oli pellolla. Ja kun hän tuli ja lähestyi kotia, kuuli hän laulun ja karkelon." (Lk. 15:25) Kuten olen alkukielestä osoittanut, karkelointi tarkoittaa tanssimista. Jeesuksen vertauksessa tuhlaajapojasta siis taivasten valtakunnassa tanssitaan. Näin Jeesus itse vahvistaa, että me saamme todellakin tanssia.
On syytä erottaa, millainen tanssiminen on kyseessä.
Lapset tanssivat ja hyppivät ilosta ja elämän riemusta.
Karkelo on kyllä eri asia kuin varsinainen paritanssi.
Raamatussa karkeloinnilla tarkoitetaan ylistystä Jumalalle tanssin ja laulun muodossa.
Paritanssiakin on monenlaista. Voi tanssia ihan vain seurustelun vuoksi ja varsinkin omien sukulaisten ja ystävien häissä tai muissa juhlissa tanssiminen on asianomaisille varmasti ihan mukavaa. Ei kai paritanssissakaan mitään pahaa ole, jos siihen ei liity lihallista himoa. Balettitanssi taas on taiteen muoto, jonka ei luulisi vievän ketään kaltevalle pinnalle. Siinähän tanssivat vain varta vasten siihen koulutetut esiintyjät. tanssien.erottelija kirjoitti:
On syytä erottaa, millainen tanssiminen on kyseessä.
Lapset tanssivat ja hyppivät ilosta ja elämän riemusta.
Karkelo on kyllä eri asia kuin varsinainen paritanssi.
Raamatussa karkeloinnilla tarkoitetaan ylistystä Jumalalle tanssin ja laulun muodossa.
Paritanssiakin on monenlaista. Voi tanssia ihan vain seurustelun vuoksi ja varsinkin omien sukulaisten ja ystävien häissä tai muissa juhlissa tanssiminen on asianomaisille varmasti ihan mukavaa. Ei kai paritanssissakaan mitään pahaa ole, jos siihen ei liity lihallista himoa. Balettitanssi taas on taiteen muoto, jonka ei luulisi vievän ketään kaltevalle pinnalle. Siinähän tanssivat vain varta vasten siihen koulutetut esiintyjät.On todellakin syytä korostaa, että kaikki tanssiminen ei automaattisesti ole OK. Ehdottomasti väärin on, jos seurakunnassa esitetään tanssinäytelmiä, jossa tanssi on eroottissävytteistä. Mutta esim. se että seurakunta virsien tahdissa tanssii letkajenkkaa on todellakin OK.
- tanssien.erottelija
Kristitty.net kirjoitti:
On todellakin syytä korostaa, että kaikki tanssiminen ei automaattisesti ole OK. Ehdottomasti väärin on, jos seurakunnassa esitetään tanssinäytelmiä, jossa tanssi on eroottissävytteistä. Mutta esim. se että seurakunta virsien tahdissa tanssii letkajenkkaa on todellakin OK.
Kuvittelin oman seurakuntani (paikallisseurakunta, johon kuulun) väen tanssivan letkistä virsien tahdissa, ja minua alkoi naurattaa. Hyi, pois se minusta, että tuollaisen kuvitelman edes päästin mieleeni ;-) Syy on sinun, koska viekoittelit minut. Mitenkä sitä tämmöset tyhmät sotamiehet osaa kaikkea varoa. Mutta jos srk:n esmies määrää, niin pakkohan lienee opetella letkassakin liikkumaan.
tanssien.erottelija kirjoitti:
Kuvittelin oman seurakuntani (paikallisseurakunta, johon kuulun) väen tanssivan letkistä virsien tahdissa, ja minua alkoi naurattaa. Hyi, pois se minusta, että tuollaisen kuvitelman edes päästin mieleeni ;-) Syy on sinun, koska viekoittelit minut. Mitenkä sitä tämmöset tyhmät sotamiehet osaa kaikkea varoa. Mutta jos srk:n esmies määrää, niin pakkohan lienee opetella letkassakin liikkumaan.
Asuin muutamia vuosia Hollannissa, ja siellä seurakunnassa jumalanpalveluksessa tanssittiin letkistä ja tuo hirvitti minua silloin. Pidin sitä automaattisesti pyhäinhäväistyksenä. Mutta nyt tarkemmin ajatellen pidän sitä täysin oikeana. Letkis on täysin harmitonta ja todellakin Raamatun mukaista. Meitä kehoitetaan niin monessa kohtaa Raamattua laulamaan ylistyslauluja ja tanssimaan.
Se mistä en pitänyt, enkä pidä edelleenkään, on vuosia ja vuosia sitten Helsingin Saalemissa järjestetyssä jumalanpalveluksessa ollut tanssiesitys. Se oli todella eroottinen ja tanssijat jopa riisuivat vaatteitaan esityksessä, heittivät takkinsa pois ja samoin hattunsa. Nuoria tyttöjä oli lavalla vähissä vaatteissa ja heiluttivat vartaloitaan musiikin tahdissa. En tiedä millaista menoa on nykyään Saalemissa, mutta tuo esitys hirvitti minua silloin ja hirvittää edelleen. Täysin eri asia on, jos seurakunta tanssii letkistä, siitä ei kirveelläkään saa mitään eroottista.
Jos mietin sitä seurakuntaa jossa nykyään käyn, voisin helposti kuvitella heidän tanssivan letkistä. Täytyypä oikein ehdottaa seurakunnan johdolle jos se onnistuisi :)- capiche
Kristitty.net kirjoitti:
Asuin muutamia vuosia Hollannissa, ja siellä seurakunnassa jumalanpalveluksessa tanssittiin letkistä ja tuo hirvitti minua silloin. Pidin sitä automaattisesti pyhäinhäväistyksenä. Mutta nyt tarkemmin ajatellen pidän sitä täysin oikeana. Letkis on täysin harmitonta ja todellakin Raamatun mukaista. Meitä kehoitetaan niin monessa kohtaa Raamattua laulamaan ylistyslauluja ja tanssimaan.
Se mistä en pitänyt, enkä pidä edelleenkään, on vuosia ja vuosia sitten Helsingin Saalemissa järjestetyssä jumalanpalveluksessa ollut tanssiesitys. Se oli todella eroottinen ja tanssijat jopa riisuivat vaatteitaan esityksessä, heittivät takkinsa pois ja samoin hattunsa. Nuoria tyttöjä oli lavalla vähissä vaatteissa ja heiluttivat vartaloitaan musiikin tahdissa. En tiedä millaista menoa on nykyään Saalemissa, mutta tuo esitys hirvitti minua silloin ja hirvittää edelleen. Täysin eri asia on, jos seurakunta tanssii letkistä, siitä ei kirveelläkään saa mitään eroottista.
Jos mietin sitä seurakuntaa jossa nykyään käyn, voisin helposti kuvitella heidän tanssivan letkistä. Täytyypä oikein ehdottaa seurakunnan johdolle jos se onnistuisi :)Minustakin nuo puolipukeisten tyttöjen tanssiesitykset alttarilla ovat kyseenalaisia. Olen myös törmännyt ylistyssessioissa joskus sellaiseen hetkutukseen, joka ei tilanteeseen kuulu.
Baletissa tms. tanssiliikunnassa en näe mitään pahaa. En myöskään kauniissa paritanssissa, jossa ei notkuta vieraan ihmisen kanssa korva suussa. Voisin hyvin liittyä letkisjonoonkin.
Minut kasvatettiin nuorena seurakunnassa siihen, että lähes kaikki oli syntiä. USA:an muutettuani ymmärsin, että on usko ja hengellinen kulttuuri eivät olekaan sama asia. Suomalaisten hengellinen kulttuuri on perinteisesti ollut jokseenkin ankea. - Anonyymi
Kristitty.net kirjoitti:
Kyllä minä nautin ns. hebrealaisista tansseista, ja kerran Lehtimajajuhlilla oli tosi kiva mennä hooraa eri maalaisten uskovien kanssa ympäri salia käsilädessa pitkä letka. Olen nuorena 15v käynyt sadat tanssipaikat mutta se ukkojen kähmintä ja litistely ja yleensä se elämä kyllä inhottaa nykyisin ajatellakin. Silti tykkäsin kerran mennä zumba tunnille ja oli kivaa, mutta pitäis olla vähän nuorempi!!
Nykyään käyn seniorien ohjatussa kuntosalissa jossa vetäjä aluksi soittaa lämmittelynä pari "biisiä," olen ollut uskossa v1970 ja 81v jotenka tunnen helluntalaisuuden, on montaa virtausta ja suuntaa, en ole kielteinen minkään musiikin suhteen paitsi ns.kova metalli jossa sanat ylistää vihollista. Ja häissä voin tanssia sukulaisten kanssa ja samoin esim. kun katsoo esim. Pressan valssia vaimonsa kanssa linnassa itsenäisyyspäivänä on hieno pari.. Eli uskovana olen elänyt sisäisen tuntemukseni mukaan. Ei Jumala iloa ja liikuntaa ihmisiltä kiellä.
- Kauhistus
Yksi hellari käy gay-tansseissa. Tunnen sen miehen. Ei ole erotettu seurakunnasta.
Millä perusteella muuten TV:n katselu ja metallin kuunteleminen ovat syntiä?
Tämän minäkin haluaisin tietää. Käytän välillä ironiaa aloituksissani. Mutta kuulemma ne ovat syntiä lestadiolaisten mielestä ainakin, ja taitaa suurin osa helluntailaisistakin niitä paheksua.
- Laskuntulos
Mitä yhteistä on uskovaisella uskottomien kanssa?
Rock-bändit ylistävät sieluvihollista musiikillaan , pukeutumisella ja käsimerkeillä. Tälläisessäkö ylistyksessä uskovaisen pitäisi olla mukana. Laskuntulos kirjoitti:
Mitä yhteistä on uskovaisella uskottomien kanssa?
Rock-bändit ylistävät sieluvihollista musiikillaan , pukeutumisella ja käsimerkeillä. Tälläisessäkö ylistyksessä uskovaisen pitäisi olla mukana.Kristilliset rock-bändit ylistävät Jumalaa musiikillaan, pukeutumisella ja käsimerkeillä. Miksi se muka olisi syntiä?
- Laskuntulos
Kristitty.net kirjoitti:
Kristilliset rock-bändit ylistävät Jumalaa musiikillaan, pukeutumisella ja käsimerkeillä. Miksi se muka olisi syntiä?
Valitettavasti kristilliset bändit matkivat maallisia bändejä. Esim. värivalot, savut, liikehdintä.....
Kr.net sinun pitäisi tehdä parannus ja tulla uskoon, jotta ei tarvitsisi täällä kysellä mikä on syntiä! - capiche
Kristitty.net kirjoitti:
Tämän minäkin haluaisin tietää. Käytän välillä ironiaa aloituksissani. Mutta kuulemma ne ovat syntiä lestadiolaisten mielestä ainakin, ja taitaa suurin osa helluntailaisistakin niitä paheksua.
En ole kuulutkaan, että tv ja metallimusiikki olisivat syntiä. Musiikki on musiikkia, syntisyys riippuu kai sanoituksista.
Minä kuulun siihen hellarisukupolveen, joka toi sähkökitarat Saalemiin. Kyllä siinäkin vähän nikoteltiin, mutta vaikeampi asia olikin sitten yllättäen bändin poikien villapaidat. Niitä pidettiin syntinä, sillä rukoushuoneella piti olla puku päällä.
- OnkoEiko
Onko, onko onko......... Jako kahteen joko Hengessä eläminen tai lihan mukaan eläminen, Mikäli ei koskaan ole edes "Hengen" mukaan syntynyt ", niin eihän sen mukaan voi elääkään.
Gal.5:13.".. Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa. 14. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". 15. Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä. 16. Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. 17. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte. 18. Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, 20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, 21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa. 22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. 23. Sellaista vastaan ei ole laki. 24. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen. 25. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme. 26. Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme." - Samaatietä
Itse mieluiten pidän rajan tanssimisesda siksi, etten mielistyisi siihen liikaa, niin että rajani hämärtyisivät.
Minusta tuntuu, että saattaisin helpommin sortua masilman musiikkiin ja sen hömppä sanomaan, jos tanssiin.
Onko maailmanmusiikkia lähempänä myös Gospelissa?
Karkeloa en näe samanlaisena.
Tuli Raamatun kohta mieleen, jossa Elia kohtasi Jumalan tuulen hyminässä..- Samaatietä
Ja hän sanoi, mene ulos ja asetu vuorelle Herran eteen. ja katsoa Herra kulki ohitse, ja suuri ja rajumyrsky, joka halkoi vuoret ja särki kslliot kävi Herran edellä, mutta Herra ei ollut myrskyssä.
Myrskyn jälkeen tuli maanjärjestys, muttei Herra ollut maanjäristyksessä.
Maan järjestyksen jälkeen tuli tulta, muttei Herra ollut tulessa.
Tulen jälkeen tuli hiljainen tuulen hyminä.
Kun Elia sen kuuli, peitti hän kasvonsa vaipallansa, meni ulos ja asettui luolan suulle ja Katso hänelle puhui ääni ja sanoi: ,mitä sinä täällä teet Elia? - capiche
Samaatietä kirjoitti:
Ja hän sanoi, mene ulos ja asetu vuorelle Herran eteen. ja katsoa Herra kulki ohitse, ja suuri ja rajumyrsky, joka halkoi vuoret ja särki kslliot kävi Herran edellä, mutta Herra ei ollut myrskyssä.
Myrskyn jälkeen tuli maanjärjestys, muttei Herra ollut maanjäristyksessä.
Maan järjestyksen jälkeen tuli tulta, muttei Herra ollut tulessa.
Tulen jälkeen tuli hiljainen tuulen hyminä.
Kun Elia sen kuuli, peitti hän kasvonsa vaipallansa, meni ulos ja asettui luolan suulle ja Katso hänelle puhui ääni ja sanoi: ,mitä sinä täällä teet Elia?Jumala puhuu hiljaisuudessa. Minulle hengellisen musiikin esityksetkin ovat viihdettä, joka harvoin todella koskettaa. Mutta ei Jumala meitä viihtymästä kiellä. Kaikella on elämässä oma aikansa ja paikkansa.
Saarnaaja 3.
1 Kaikella on määrähetkensä, aikansa joka asialla taivaan alla...... 4 aika itkeä ja aika nauraa, aika on valittaa ja aika tanssia, - Samaatietä
capiche kirjoitti:
Jumala puhuu hiljaisuudessa. Minulle hengellisen musiikin esityksetkin ovat viihdettä, joka harvoin todella koskettaa. Mutta ei Jumala meitä viihtymästä kiellä. Kaikella on elämässä oma aikansa ja paikkansa.
Saarnaaja 3.
1 Kaikella on määrähetkensä, aikansa joka asialla taivaan alla...... 4 aika itkeä ja aika nauraa, aika on valittaa ja aika tanssia,Ymmärrän mitä tarkoitat.
Itse Koen taas niin, ettei esim. Gospel musiikki ole minulle hyväksi, koska se on niin lähellä maailmanmusiikkia.
Minulle tulee Gospelista sisäisesti levoton olo.
En siis kuuntele maailmanmusiikkia sen sanoman vuoksi.
Voin liikkua musiikin tahdissa esim heiluttaa päätäni, jalkaa tai taputtaa rytmiä.
Kuuntelen mielelläni klassista musiikkia.
Se on minulle sellainen viihtyminen kannalta oleellinen juttu.
En viihdy siis Gospelia kuunnellessani.
Kerran Olin seurakunnassa, jossa sattui olemaan Gospel musiikkia siis ihan konsertti.
Musiikki soi vieläpä isolla.
Yritin istua penkissä, mutta minun oli pakko lähteä pois. Tuli levoton olo ja tunne, että olen väärässä paikassa. Monet tuntemukset vilahti päässäni. Päällimmäisenä tyrmistys. Yritin kuunnella Jumalaa, kysellä, mutten kuullut kuin melun.
Ei minun juttu. - Samaatietä
Samaatietä kirjoitti:
Ymmärrän mitä tarkoitat.
Itse Koen taas niin, ettei esim. Gospel musiikki ole minulle hyväksi, koska se on niin lähellä maailmanmusiikkia.
Minulle tulee Gospelista sisäisesti levoton olo.
En siis kuuntele maailmanmusiikkia sen sanoman vuoksi.
Voin liikkua musiikin tahdissa esim heiluttaa päätäni, jalkaa tai taputtaa rytmiä.
Kuuntelen mielelläni klassista musiikkia.
Se on minulle sellainen viihtyminen kannalta oleellinen juttu.
En viihdy siis Gospelia kuunnellessani.
Kerran Olin seurakunnassa, jossa sattui olemaan Gospel musiikkia siis ihan konsertti.
Musiikki soi vieläpä isolla.
Yritin istua penkissä, mutta minun oli pakko lähteä pois. Tuli levoton olo ja tunne, että olen väärässä paikassa. Monet tuntemukset vilahti päässäni. Päällimmäisenä tyrmistys. Yritin kuunnella Jumalaa, kysellä, mutten kuullut kuin melun.
Ei minun juttu.Niin ja Tykkään kyllä tosi paljon nopea tempoisemmastakin hengellisestä musiikista, esim. hepreslaisista kappaleista, vaikken ymmärrä sanomaa. Ne ovat iloisia, ylistäviä lauluja! Eli Kuuntelen niitä viihtyvyyden kannalta. Tosin tunnen silloinkin Jumalan läsnäolon.
Tykkäätkö sinä Gospel musiikista?
- älyhoi
Ei se ole syntiä.
- capiche
Riippuu missä tanssii. Musiikin tahdissa liikkuminen ei ole syntiä. Mutta jos lähdet lavalle strippaamaan musiikin tahdissa, niin se taitaa olla.
- Samaatietä
Joo ehkä ;D
- Anonyymi
onks pakko stripata, eiks voi siis : tanssia.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506833Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6742955Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981271- 841255
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611154- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371120- 721022
- 223927