"'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn, että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee, mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista'." (Apt. 15:16-18)
"Sinä päivänä minä pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan ja korjaan sen repeämät ja pystytän sen luhistumat, ja rakennan sen sellaiseksi, kuin se oli muinaisina päivinä, niin että he saavat omiksensa Edomin jäännöksen ja kaikki pakanakansat, jotka minun nimiini otetaan, sanoo Herra, joka tämän tekee." (Aamos 9:11-12)
Mikä oli Daavidin sortunut maja? Daavid rakensi majan liitonarkkua varten, jossa se oli kunnes siirrettiin Salomon temppeliin. Tätä ennen se oli ollut Mooseksen ilmestysmajassa ja käynyt vihollistenkin leirissä, kunnes Daavid rakensi sitä varten majan. Miksi Aamoksen profetiassa puhutaan Daavidin majasta, joka oli vain tilapäinen maja arkkia varten? Osaako kukaan viisas selittää mikä merkitys ja tarkoitus Daavidin majalla oli?
Mikä oli Daavidin maja?
46
6097
Vastaukset
- Jisreel
Daavidin majalla tarkoitetaan Daavidin suvun kuningasasemaa.
Nykyisen Israelin hallitsijat eivät ole Davidin sukua, mutta Jumala nostaa heidät valtaan ohi muiden.
Se on Davidin maja. Kun tällaisia profetioita ja niiden siteeraamista myöhemmin tutkitaan, niin ihan ensin pitää ottaa selville minä aikana profetia on ensimmäisen kerran annettu ja sen jälkeen, milloin se on toteutunut tai jos se ei ole vielä toteutunut, niin milloin se voisi toteutua (Raamatun muiden kohtien ja ajan merkkien täyttymisen perusteella).
Aamoksen profetia on vuodelta 750 tai 765-763 eKr. Israel ei ollut joutunut tuolloin vielä pakkosiirtolaisuuteen Assyriaan (se tapahtui muutaman kymmenen vuoden kuluttua profetiasta) eikä Juuda ollut joutunut pakkosiirtolaiseksi Babyloniaan (tapahtui asteittain 598-586 eKr.). Katsotaan tämän profetian sanaa sen aiemmasta kohdasta (käsittelemme siis jakeita Aam 9:11-12).
Aamos:
8:1 Tämän näytti minulle Herra, Herra: Katso, oli korillinen kypsiä hedelmiä.
8:2 Ja hän sanoi: "Mitä sinä näet, Aamos?" Minä vastasin: "Korillisen kypsiä hedelmiä." Ja Herra sanoi minulle: "Minun kansani Israel on kypsä saamaan loppunsa: en minä enää mene säästäen sen ohitse.
Herra profetoi tässä Israelin kansan loppua ja se toteutui, kun Assyria valtasi sen alueet ja kaupungit. Israel lakkasi olemasta silloin kuningaskunta. Profetia ei pääty kuitenkaan tähän vaan jatkuu ja koskee kaukaista tulevaisuutta Aamoksen näkökulmasta katsottuna.
9:8 Katso, Herran, Herran silmät ovat syntistä valtakuntaa vastaan, ja minä hävitän sen maan pinnalta; kuitenkaan en minä Jaakobin heimoa kokonaan hävitä, sanoo Herra.
9:9 Sillä katso, minä käsken seuloa Israelin heimoa kaikkien kansain seassa, niin kuin seulalla seulotaan: ei jyvääkään putoa maahan.
9:10 Miekkaan kuolevat kaikki minun kansani syntiset, jotka sanovat: "Ei saavuta, ei kohtaa meitä onnettomuus."
9:11 Sinä päivänä minä pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan ja korjaan sen repeämät ja pystytän sen luhistumat, ja rakennan sen sellaiseksi, kuin se oli muinaisina päivinä,
9:12 niin että he saavat omiksensa Edomin jäännöksen ja kaikki pakanakansat, jotka minun nimiini otetaan, sanoo Herra, joka tämän tekee.
9:13 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin kyntäjä tavoittaa leikkaajan ja rypäleitten polkija siemenenkylväjän, jolloin vuoret tiukkuvat rypälemehua ja kaikki kukkulat kuohkeiksi muuttuvat.
9:14 Silloin minä käännän kansani Israelin kohtalon, ja he rakentavat jälleen autiot kaupungit ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja juovat niiden viiniä, he tekevät puutarhoja ja syövät niiden hedelmiä.
9:15 Minä istutan heidät omaan maahansa, eikä heitä enää revitä pois maastansa, jonka minä olen heille antanut, sanoo Herra, sinun Jumalasi.
Tarkasti ottaen Israelin sukukunnat eivät palanneet koskaan takaisin omaan maahansa, mutta sen rippeitä palasi sinne ja he asuttivat sitä maata sekakansan keskellä Jeesuksen aikana. Profetia toteutui näiltä osin kansan palattua pakkosiirtolaisuudesta omaan maahansa. Tämä profetia sisältää viittauksia Jeesukseen ja uuteen liittoon, joka alkoi isän lähetettyä pyhän hengen seurakunnalleen. Jaakob tulkitsi tämän profetian juuri sillä tavalla hengellisenä puheena, että Jumala oli ottava myös pakanoista kansan omalle nimelleen ja se alkoi tapahtua vuonna 36, 14 vuotta ennen Jerusalemin kokousta. (Apt 10-15)
15:13 Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!
15:14 Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
15:15 Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu:
15:16 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
15:17 että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
15:18 mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista.'
15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
15:20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
Juutalaiset odottivat vielä tuolloin Jeesusta takaisin, jotta tämä rakentaisi Israelille valtakunnan ja Jeesus olisi sen kuningas iankaikkisesti. (Apt 1:5-8) Tämä ei kuitenkaan toteutunut vielä tuolloin, mutta on toteutuva Kristuksen toisen tulemuksen jälkeen. Daavidin sortunut maja viittaa siis Israelin kuningaskuntaan ja aikaan, jolloin Israel oli vielä yksi kansa eikä se ollut jakaantunut kahdeksi kuningaskunnaksi, Israeliksi ja Juudaksi. Kirjaimen tasolla Aamoksen profetia koski Israelin kuningaskunnan uutta kukoistuskautta ja Edomin liittämistä siihen (nykyisen Jordanian alueella), mutta profetia sisältää myös hengellistä puhetta ja esikuvia uudesta liitosta, minkä Jaakob ja apostolit hyvin ymmärsivät.
Jeesus ei tullut rakentamaan vain Israelin kuningaskuntaa vaan hän tuli koko maailman vapahtajaksi ja valoksi pakanoille, jotka otettiin uuden liiton Jumalan kansaan Herran nimelle.... jatkuu...Tämä hengellinen osa profetiasta alkoi toteutua Jaakobin aikana ja toteutuu yhä vielä, kun pakanoita tulee uskoon ja heidät liitetään uuden liiton Jumalan kansaan. Profetian kirjaimellinen osa Israelin kuningaskunnan uudesta valtakaudesta, joka kestää ikuisesti, ei ole vielä toteutunut. On hyvä huomata myös se, että Israel on usein esikuva uuden liiton Jumalan seurakunnasta sekä hyvässä että pahassa: uskollisuudessa ja luopumuksessa. Niin kuin Israel luopui elävästä Jumalasta, on myös seurakunta luopunut seuraamasta Herraa ja se on eksynyt kolmiyhteisen epäjumalan palvelemiseen sekä kaikenlaiseen syntiin Jumalaa ja lähimmäisiä vastaan.
Kannattaa lukea kommentaareja, jos jokin sanan kohta ei heti aukea. Niistä saa usein hyviä vinkkejä ja tervettä opetusta, vaikka ne ovat trinitaarien kirjoittamia. On siis syytä suhtautua niihin varauksella, mutta on oikein ottaa vastaa se hyvä, mitä siellä on, ja suodattaa hyvän joukosta pois se paha ja virheellinen opetus, mitä se voi paikoitellen sisältää. Näin on oikein menetellä kaiken opetuksen suhteen...
http://biblehub.com/commentaries/amos/9-11.htm
Esimerkiksi Barnes tuo hyvin esille sanan "maja" monta eri merkitystä Vt:n kirjoituksissa ja tämän profetian hengellisen ulottuvuuden, koska siinä viitataan siihen, miten Jeesus kristus on kokoava yhden kansan ja seurakunnan, joka koostuu sekä juutalaisista että pakanoista ja niin hengellisen puheen mukaan Jumalan seurakunnasta tulee yksi yhtenäinen seurakunta ja hengellinen asumus kansan siinä asua. Kirjaimelliseen tulkintaan kuuluu vielä se, että Aamos oli profetoinut jo aiemmin myös Jerusalemin tuhon (Aam 2:5), joten "Israelin" paluu omaan maahansa kirjaimellisesti tarkoittaa sekä Israelin pohjoisen kuningaskunnan rippeiden että myös eteläisen Juudan kuningaskunnan paluun takaisin omaan maahansa, mikä toteutui Persian kuninkaan Kooreksen aikana ja sen jälkeen (Esra, Nehemia).
Toraisti saattaa luulla, että tämä on profetia siitä, miten sekä Israel että pakanat alkavat noudattaa tarkoin Mooseksen lain pienimpiä käskyjä, mutta tässä ei ole mitään siihen viittaavaa edes. On hyvä muistaa, että Jaakob ja muut päättäjät vapauttivat kristityt muista liiton kirjan käskyistä paitsi mainituista neljästä ja sen lisäksi rakkauden käsky kuuluu uuden liiton seurakunnalle. (Apt 15 ja 1Tess 4:1-12)- ProTorah
unitaari kirjoitti:
...Tämä hengellinen osa profetiasta alkoi toteutua Jaakobin aikana ja toteutuu yhä vielä, kun pakanoita tulee uskoon ja heidät liitetään uuden liiton Jumalan kansaan. Profetian kirjaimellinen osa Israelin kuningaskunnan uudesta valtakaudesta, joka kestää ikuisesti, ei ole vielä toteutunut. On hyvä huomata myös se, että Israel on usein esikuva uuden liiton Jumalan seurakunnasta sekä hyvässä että pahassa: uskollisuudessa ja luopumuksessa. Niin kuin Israel luopui elävästä Jumalasta, on myös seurakunta luopunut seuraamasta Herraa ja se on eksynyt kolmiyhteisen epäjumalan palvelemiseen sekä kaikenlaiseen syntiin Jumalaa ja lähimmäisiä vastaan.
Kannattaa lukea kommentaareja, jos jokin sanan kohta ei heti aukea. Niistä saa usein hyviä vinkkejä ja tervettä opetusta, vaikka ne ovat trinitaarien kirjoittamia. On siis syytä suhtautua niihin varauksella, mutta on oikein ottaa vastaa se hyvä, mitä siellä on, ja suodattaa hyvän joukosta pois se paha ja virheellinen opetus, mitä se voi paikoitellen sisältää. Näin on oikein menetellä kaiken opetuksen suhteen...
http://biblehub.com/commentaries/amos/9-11.htm
Esimerkiksi Barnes tuo hyvin esille sanan "maja" monta eri merkitystä Vt:n kirjoituksissa ja tämän profetian hengellisen ulottuvuuden, koska siinä viitataan siihen, miten Jeesus kristus on kokoava yhden kansan ja seurakunnan, joka koostuu sekä juutalaisista että pakanoista ja niin hengellisen puheen mukaan Jumalan seurakunnasta tulee yksi yhtenäinen seurakunta ja hengellinen asumus kansan siinä asua. Kirjaimelliseen tulkintaan kuuluu vielä se, että Aamos oli profetoinut jo aiemmin myös Jerusalemin tuhon (Aam 2:5), joten "Israelin" paluu omaan maahansa kirjaimellisesti tarkoittaa sekä Israelin pohjoisen kuningaskunnan rippeiden että myös eteläisen Juudan kuningaskunnan paluun takaisin omaan maahansa, mikä toteutui Persian kuninkaan Kooreksen aikana ja sen jälkeen (Esra, Nehemia).
Toraisti saattaa luulla, että tämä on profetia siitä, miten sekä Israel että pakanat alkavat noudattaa tarkoin Mooseksen lain pienimpiä käskyjä, mutta tässä ei ole mitään siihen viittaavaa edes. On hyvä muistaa, että Jaakob ja muut päättäjät vapauttivat kristityt muista liiton kirjan käskyistä paitsi mainituista neljästä ja sen lisäksi rakkauden käsky kuuluu uuden liiton seurakunnalle. (Apt 15 ja 1Tess 4:1-12)Tuhatvuotiskaudella pakanatkin noudattavat Mooseksen lakia. Jesajan kirjan viimeinen luku kertoo Jeesuksen paluusta, mitä voi verrata vaikka Ilmestyskirjan viimeisiin lukuihin kuten myös Sakarjan kirjan loppuun, jotka kertovat samasta ajasta.
Jesaja kertoo selvästi, että Jeesus tuhoaa tullessaan lain vastustajat pois ja eloon jäänyt jäännös juhlii mm. lehtimajanjuhlaa.
Jesaja 66
15 Katso, Herra saapuu tulenlieskassa,
hänen vaununsa ovat kuin pyörretuuli.
Hänen vihansa purkautuu tulenhehkuna,
hänen jyrinänsä liekkeinä.
16 Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella,
hänen miekkansa lyö ihmissukua,
ja monet kaatuvat sen lävistäminä:
17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra.
18 Minä saavun kokoamaan kaikki kansat ja kielet, ja kaikki tulevat ja näkevät kirkkauteni. 19 Ja heidän keskellään minä teen ihmeen ja heidän joukostaan lähetän eloon jääneitä vieraiden kansojen luo Tarsisiin, Putiin, Ludiin, Mesekiin, Tubaliin ja Javaniin, kaukaisille saarille ja rannikoille, jotka eivät ole kuulleet minusta puhuttavan eivätkä nähneet minun kirkkauttani. Nuo, jotka lähtevät, kertovat vieraiden kansojen keskuudessa minun kirkkaudestani. 20 He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen. 21 Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra.
22 Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon,
pysyvät minun edessäni, sanoo Herra,
niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän
nimenne.
23 Ja aina uudenkuun päivänä
ja jokaisena sapattina
tulee koko ihmissuku,
ja kaikki kumartuvat minun eteeni,
sanoo Herra.
24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden
ruumiit,
jotka ovat minusta luopuneet.
Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole,
liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
Sakarja 14
16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. 18 Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta. Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule lehtimajanjuhlaan. 19 Tämä olkoon rangaistuksena egyptiläisille ja kaikille kansoille, jotka eivät saavu viettämään lehtimajanjuhlaa.
20 Silloin on hevosten kulkusissa kirjoitus: "Herralle pyhitetty." Ja Herran temppelin padat ovat yhtä pyhät kuin alttarin edessä olevat vihmontamaljat. 21 Jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle. Ihmiset, jotka tulevat uhraamaan, voivat keittää niissä uhrilihaa. Silloin ei kukaan enää käy kauppaa Herran Sebaotin temppelissä. ProTorah kirjoitti:
Tuhatvuotiskaudella pakanatkin noudattavat Mooseksen lakia. Jesajan kirjan viimeinen luku kertoo Jeesuksen paluusta, mitä voi verrata vaikka Ilmestyskirjan viimeisiin lukuihin kuten myös Sakarjan kirjan loppuun, jotka kertovat samasta ajasta.
Jesaja kertoo selvästi, että Jeesus tuhoaa tullessaan lain vastustajat pois ja eloon jäänyt jäännös juhlii mm. lehtimajanjuhlaa.
Jesaja 66
15 Katso, Herra saapuu tulenlieskassa,
hänen vaununsa ovat kuin pyörretuuli.
Hänen vihansa purkautuu tulenhehkuna,
hänen jyrinänsä liekkeinä.
16 Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella,
hänen miekkansa lyö ihmissukua,
ja monet kaatuvat sen lävistäminä:
17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra.
18 Minä saavun kokoamaan kaikki kansat ja kielet, ja kaikki tulevat ja näkevät kirkkauteni. 19 Ja heidän keskellään minä teen ihmeen ja heidän joukostaan lähetän eloon jääneitä vieraiden kansojen luo Tarsisiin, Putiin, Ludiin, Mesekiin, Tubaliin ja Javaniin, kaukaisille saarille ja rannikoille, jotka eivät ole kuulleet minusta puhuttavan eivätkä nähneet minun kirkkauttani. Nuo, jotka lähtevät, kertovat vieraiden kansojen keskuudessa minun kirkkaudestani. 20 He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen. 21 Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra.
22 Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon,
pysyvät minun edessäni, sanoo Herra,
niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän
nimenne.
23 Ja aina uudenkuun päivänä
ja jokaisena sapattina
tulee koko ihmissuku,
ja kaikki kumartuvat minun eteeni,
sanoo Herra.
24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden
ruumiit,
jotka ovat minusta luopuneet.
Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole,
liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
Sakarja 14
16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. 18 Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta. Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule lehtimajanjuhlaan. 19 Tämä olkoon rangaistuksena egyptiläisille ja kaikille kansoille, jotka eivät saavu viettämään lehtimajanjuhlaa.
20 Silloin on hevosten kulkusissa kirjoitus: "Herralle pyhitetty." Ja Herran temppelin padat ovat yhtä pyhät kuin alttarin edessä olevat vihmontamaljat. 21 Jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle. Ihmiset, jotka tulevat uhraamaan, voivat keittää niissä uhrilihaa. Silloin ei kukaan enää käy kauppaa Herran Sebaotin temppelissä.Tuskinpa noita ilmestyksiä tulevaisuudesta on tarkoitettu kirjaimellisesti tulkittavan? Jos on, niin silloin madot elävät ikuisesti ja tuli ei sammu koskaan Jerusalemin lähellä olevalta kaatopaikalta.
20 He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen. 21 Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra.
Tämä on esikuvallista puhetta siitä, miten pakanakansoista on tullut Herralle pyhitetty kansa: tuskinpa tuokaan profetia toteutuu kirjaimellisesti tulevaisuudessa (hevosilla, vaunuilla, ratsukameleilla, jne.). Mutta se on alkanut toteutua ja toteutuu koko ajan, kun pakanakansoista on tullut ja tulee pappeja uuden liiton Jumalan kansaan. Vanhan liiton esikuvat kuvaavat näin uuden liiton todellisuutta, jossa nämä esikuvalliset profetiat ja lain käskyt ovat täytetyt.
Teillä toraisteilla on maanpäällinen Jerusalem, temppeli, leeviläiset papit palvelustehtävineen ja uhrit, meillä uuden liiton Jumalan kansan jäsenillä on uusi Jerusalem taivaassa, Kaikkivaltias Jumala ja Karitsa temppelinä (myös oma ruumiimme on Jumalan temppeli), jokainen kristitty on Jumalan pappi ja Jeesus ikuinen ylimmäinen pappi (teillä on Aaronin pojat pappeina) ja Kristus on korvannut kaikki vanhan liiton lain uhrit, joten niitä ei enää uhrata uudessa liitossa (Kristuksen tulemuksen jälkeen voi olla, että herra itse käskee teidän uhrata ja palvella vanhan liiton lain mukaan häntä, opetukseksi ja kuritukseksi ja nuhteeksi ja varoitukseksi teille, jotka piditte halpana Kristuksen uhrin).
Samaa voidaan sanoa Sakarjan kirjan ja Hesekielin 40-48 ilmestyksistä - ne eivät ole tarkoitetut kirjaimellisesti tulkittavaksi. Te saatte kävellä ja uida Jerusalemin temppelissä, kun se tulvii vettä, mutta me iloitsemme Herrassa ja olemme täynnä Jumalaa (hänen henkeään) sekä hänen sanaansa. On siinä valtava ero.... :-)unitaari kirjoitti:
Tuskinpa noita ilmestyksiä tulevaisuudesta on tarkoitettu kirjaimellisesti tulkittavan? Jos on, niin silloin madot elävät ikuisesti ja tuli ei sammu koskaan Jerusalemin lähellä olevalta kaatopaikalta.
20 He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen. 21 Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra.
Tämä on esikuvallista puhetta siitä, miten pakanakansoista on tullut Herralle pyhitetty kansa: tuskinpa tuokaan profetia toteutuu kirjaimellisesti tulevaisuudessa (hevosilla, vaunuilla, ratsukameleilla, jne.). Mutta se on alkanut toteutua ja toteutuu koko ajan, kun pakanakansoista on tullut ja tulee pappeja uuden liiton Jumalan kansaan. Vanhan liiton esikuvat kuvaavat näin uuden liiton todellisuutta, jossa nämä esikuvalliset profetiat ja lain käskyt ovat täytetyt.
Teillä toraisteilla on maanpäällinen Jerusalem, temppeli, leeviläiset papit palvelustehtävineen ja uhrit, meillä uuden liiton Jumalan kansan jäsenillä on uusi Jerusalem taivaassa, Kaikkivaltias Jumala ja Karitsa temppelinä (myös oma ruumiimme on Jumalan temppeli), jokainen kristitty on Jumalan pappi ja Jeesus ikuinen ylimmäinen pappi (teillä on Aaronin pojat pappeina) ja Kristus on korvannut kaikki vanhan liiton lain uhrit, joten niitä ei enää uhrata uudessa liitossa (Kristuksen tulemuksen jälkeen voi olla, että herra itse käskee teidän uhrata ja palvella vanhan liiton lain mukaan häntä, opetukseksi ja kuritukseksi ja nuhteeksi ja varoitukseksi teille, jotka piditte halpana Kristuksen uhrin).
Samaa voidaan sanoa Sakarjan kirjan ja Hesekielin 40-48 ilmestyksistä - ne eivät ole tarkoitetut kirjaimellisesti tulkittavaksi. Te saatte kävellä ja uida Jerusalemin temppelissä, kun se tulvii vettä, mutta me iloitsemme Herrassa ja olemme täynnä Jumalaa (hänen henkeään) sekä hänen sanaansa. On siinä valtava ero.... :-)Ja teillä Tooran vastustajilla ei ole ainuttakaan profetiaa, joka kertoo että uudessa liitossa Toora on kumottu.
unitaari kirjoitti:
Tuskinpa noita ilmestyksiä tulevaisuudesta on tarkoitettu kirjaimellisesti tulkittavan? Jos on, niin silloin madot elävät ikuisesti ja tuli ei sammu koskaan Jerusalemin lähellä olevalta kaatopaikalta.
Samaa voidaan sanoa Sakarjan kirjan ja Hesekielin 40-48 ilmestyksistä - ne eivät ole tarkoitetut kirjaimellisesti tulkittavaksi. Te saatte kävellä ja uida Jerusalemin temppelissä, kun se tulvii vettä, mutta me iloitsemme Herrassa ja olemme täynnä Jumalaa (hänen henkeään) sekä hänen sanaansa. On siinä valtava ero.... :-)Itse tulkitsen niin, että Daavidin majassa ei ollut väliverhoa, vaan kansa ja papit saivat katsoa Jumalan kirkkautta suoraan, sillä Jumalan liiton arkku oli kaikkien nähtävillä, ei väliverhon takana. Näin ollen profetia Daavidin majan uudelleen rakentamisesta viittaa uuteen aikaan, jolloin väliverhoa ei enää ole. Ja tuo toteutui kun temppelin väliverho repesi. Daavidin aikana noudatettiin Mooseksen lakia, joten tälläkään profetialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että uudessa liitossa muka laki on kumottu.
Kristitty.net kirjoitti:
Itse tulkitsen niin, että Daavidin majassa ei ollut väliverhoa, vaan kansa ja papit saivat katsoa Jumalan kirkkautta suoraan, sillä Jumalan liiton arkku oli kaikkien nähtävillä, ei väliverhon takana. Näin ollen profetia Daavidin majan uudelleen rakentamisesta viittaa uuteen aikaan, jolloin väliverhoa ei enää ole. Ja tuo toteutui kun temppelin väliverho repesi. Daavidin aikana noudatettiin Mooseksen lakia, joten tälläkään profetialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että uudessa liitossa muka laki on kumottu.
Majalla tarkoitetaan profetian sanassa paljon muutakin kuin vain sitä telttamajaa, johon Daavid sijoitti liiton arkin sen saavuttua Jerusalemiin. (1Aik 15-16)
Liiton arkki sijoitettiin myöhemmin Salomon rakentamaan temppeliin, jossa esirippu erotti taimpana olevan kaikkein pyhimmän etummaisesta majasta, joka oli pyhä.
Temppeli oli rakennettu näiltä osin ilmestysmajasta annettujen ohjeiden mukaan. (2Moos 26:31ss; Hebr 9:1-10)
Salomo käski viedä koko ilmestysmajan temppeliin sen valmistuttua. (2Aik 5:5)
Esirippu on esikuva Kristuksen ruumiin uhrista ja kaikkeinpyhin on esikuva itse taivaasta, johon Kristus on mennyt isän tykö. (Hebr 9-10)
Vanhan liiton aikana vain ylimmäisellä papilla oli lupa mennä kaikkeinpyhimpään kerran vuodessa. (2Moos 30:10; 3Moos 16:1-3; Hebr 6-7; 9:25-26)
Uudessa liitossa Kristus on korvannut vanhan liiton ylimmäisen papin ja on pappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä hän kuole enää koskaan. (Hebr 7)
Uudessa liitossa ei ole enää temppelipalvelusta ja papistoa, sillä jokainen valittu ja pyhä on Jumalan pappi ja suorittaa alati hengessään palvelusta Jumalalle uhraten uuden liiton uhreja kuten kiitosta. (Hebr 8:1-9:10; 13:9-15; 1Piet 2:9; Ilm 1:6; 5:10; Jes 66:18-21)
Pysyttele sinä vain vanhassa liitossa ja sen varjokuvissa, mutta uuden liiton Jumalan lapset näkevät ne esikuvat täytettyinä Kristuksessa ja uuden liiton todellisuudessa. Vanhan liiton uhreja ja temppelipalvelusta ja pappeutta koskevia lain käskyjä ei uudessa liitossa noudateta, mutta vanhassa liitossa elävä on niitä velvollinen noudattamaan tarkoin, sillä siinä on kiinni koko hänen elämänsä.unitaari kirjoitti:
Majalla tarkoitetaan profetian sanassa paljon muutakin kuin vain sitä telttamajaa, johon Daavid sijoitti liiton arkin sen saavuttua Jerusalemiin. (1Aik 15-16)
Liiton arkki sijoitettiin myöhemmin Salomon rakentamaan temppeliin, jossa esirippu erotti taimpana olevan kaikkein pyhimmän etummaisesta majasta, joka oli pyhä.
Temppeli oli rakennettu näiltä osin ilmestysmajasta annettujen ohjeiden mukaan. (2Moos 26:31ss; Hebr 9:1-10)
Salomo käski viedä koko ilmestysmajan temppeliin sen valmistuttua. (2Aik 5:5)
Esirippu on esikuva Kristuksen ruumiin uhrista ja kaikkeinpyhin on esikuva itse taivaasta, johon Kristus on mennyt isän tykö. (Hebr 9-10)
Vanhan liiton aikana vain ylimmäisellä papilla oli lupa mennä kaikkeinpyhimpään kerran vuodessa. (2Moos 30:10; 3Moos 16:1-3; Hebr 6-7; 9:25-26)
Uudessa liitossa Kristus on korvannut vanhan liiton ylimmäisen papin ja on pappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä hän kuole enää koskaan. (Hebr 7)
Uudessa liitossa ei ole enää temppelipalvelusta ja papistoa, sillä jokainen valittu ja pyhä on Jumalan pappi ja suorittaa alati hengessään palvelusta Jumalalle uhraten uuden liiton uhreja kuten kiitosta. (Hebr 8:1-9:10; 13:9-15; 1Piet 2:9; Ilm 1:6; 5:10; Jes 66:18-21)
Pysyttele sinä vain vanhassa liitossa ja sen varjokuvissa, mutta uuden liiton Jumalan lapset näkevät ne esikuvat täytettyinä Kristuksessa ja uuden liiton todellisuudessa. Vanhan liiton uhreja ja temppelipalvelusta ja pappeutta koskevia lain käskyjä ei uudessa liitossa noudateta, mutta vanhassa liitossa elävä on niitä velvollinen noudattamaan tarkoin, sillä siinä on kiinni koko hänen elämänsä.Pysyttele sinä vain synnissä, laittomuudessa ja lain rikkomisessa. Viimeisenä päivänä Jeesus on sanova sinulle, että mene pois minun tyköäni, en ole ikinä sinua tuntenut, sinä laittomuuden tekijä.
- gnhr
unitaari kirjoitti:
Samaa voidaan sanoa Sakarjan kirjan ja Hesekielin 40-48 ilmestyksistä - ne eivät ole tarkoitetut kirjaimellisesti tulkittavaksi. Te saatte kävellä ja uida Jerusalemin temppelissä, kun se tulvii vettä, mutta me iloitsemme Herrassa ja olemme täynnä Jumalaa (hänen henkeään) sekä hänen sanaansa. On siinä valtava ero.... :-)Sanoit: - Tuskinpa noita ilmestyksiä tulevaisuudesta on tarkoitettu kirjaimellisesti tulkittavan? Jos on, niin silloin madot elävät ikuisesti ja tuli ei sammu koskaan Jerusalemin lähellä olevalta kaatopaikalta.
Sinä vääristelet Raamattua. Raamattu ei sano missään kohtaa, että mato eläisi ikuisesti Jerusalemin kaatopaikalla tai sen kaatopaikan tuli palaisi ikuisesti. Mutta sen Raamattu ilmoittaa, että helvetissä tuli palaa ikuisesti ja helvetissä olevat madot purevat sinne tuomittuja ikuisesti. gnhr kirjoitti:
Sanoit: - Tuskinpa noita ilmestyksiä tulevaisuudesta on tarkoitettu kirjaimellisesti tulkittavan? Jos on, niin silloin madot elävät ikuisesti ja tuli ei sammu koskaan Jerusalemin lähellä olevalta kaatopaikalta.
Sinä vääristelet Raamattua. Raamattu ei sano missään kohtaa, että mato eläisi ikuisesti Jerusalemin kaatopaikalla tai sen kaatopaikan tuli palaisi ikuisesti. Mutta sen Raamattu ilmoittaa, että helvetissä tuli palaa ikuisesti ja helvetissä olevat madot purevat sinne tuomittuja ikuisesti.Kukaan ei tulkitse profetioita kirjaimellisesti. Daavidin sortunutta majaa ei kirjaimellisesti rakenneta uudestaan, se on selvää kaikille. Mutta se on selvää, että Aamos ei turhaan lausunut näitä sanoja. Aikojen lopulla, joita elämme jo nyt, Daavidin maja rakennetaan vertauskuvallisesti uudelleen. Ja itse uskon tämän tarkoittavan sitä, että niin kuin Daavidin majassa ei ollut väliverhoa, niin ei nytkään ole enää mitään väliverhoa, joka erottaisi meidät Jumalan kirkkaudesta. Mitä tulee Tooran noudattamiseen, en näe tämän profetian ottavan kantaa suuntaan tai toiseen siihen, tuleeko meidän noudattaa Tooraa vai ei. Niitä profetioita on kyllin, jotka todistavat, että uudessa liitossa Toora on edelleen voimassa. Daavidin maja oli tilapäinen järjestys, johon Aamos profetiassaan jostain syystä tarttuu. Täysin selvää minulle ei ole vielä, mitä kaikkea tämä profetia tarkoittaa. Täytyisi ajan kanssa tutkia tarkemmin mitä Raamatussa sanotaan tästä majasta ja Daavidista.
Kristitty.net kirjoitti:
Pysyttele sinä vain synnissä, laittomuudessa ja lain rikkomisessa. Viimeisenä päivänä Jeesus on sanova sinulle, että mene pois minun tyköäni, en ole ikinä sinua tuntenut, sinä laittomuuden tekijä.
Sinulla on sellainen vääristynyt luulo, että synnin tekeminen on Mooseksen lain pienimpien käskyjen huomiotta jättäminen. Sitä se ei kuitenkaan ole, nyt kun uudessa liitossa elämme. Mutta jatka vain samaan malliin...
- ljkoj
unitaari kirjoitti:
Sinulla on sellainen vääristynyt luulo, että synnin tekeminen on Mooseksen lain pienimpien käskyjen huomiotta jättäminen. Sitä se ei kuitenkaan ole, nyt kun uudessa liitossa elämme. Mutta jatka vain samaan malliin...
Jumala solmi uuden liiton vain Israelin kansan kanssa. Miten sinä voi elää uudessa liitossa, koska et noudata lakia? Uusi liitto tehtiin uudistamaan Israelin kansan lainkuuliaisuus. Sitä ei solmittu pakanoiden kanssa. Jos haluat uuteen liittoon, niin liity Israelin kansaan. Ilman lain noudattamista se ei onnistu.
Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. 32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään."
Luuk 22:20 Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.
Kerro Unitaari, keitä pakanoita oli läsnä, kun uusi liitto asetettiin? Ei ketään, vain juutalaisia. - mmgh
Kristitty.net kirjoitti:
Kukaan ei tulkitse profetioita kirjaimellisesti. Daavidin sortunutta majaa ei kirjaimellisesti rakenneta uudestaan, se on selvää kaikille. Mutta se on selvää, että Aamos ei turhaan lausunut näitä sanoja. Aikojen lopulla, joita elämme jo nyt, Daavidin maja rakennetaan vertauskuvallisesti uudelleen. Ja itse uskon tämän tarkoittavan sitä, että niin kuin Daavidin majassa ei ollut väliverhoa, niin ei nytkään ole enää mitään väliverhoa, joka erottaisi meidät Jumalan kirkkaudesta. Mitä tulee Tooran noudattamiseen, en näe tämän profetian ottavan kantaa suuntaan tai toiseen siihen, tuleeko meidän noudattaa Tooraa vai ei. Niitä profetioita on kyllin, jotka todistavat, että uudessa liitossa Toora on edelleen voimassa. Daavidin maja oli tilapäinen järjestys, johon Aamos profetiassaan jostain syystä tarttuu. Täysin selvää minulle ei ole vielä, mitä kaikkea tämä profetia tarkoittaa. Täytyisi ajan kanssa tutkia tarkemmin mitä Raamatussa sanotaan tästä majasta ja Daavidista.
Mutta helvetissä on oikeasti tulta ja matoja, jotka kiduttavat sinne tuomittuja ikuisesti. Se ei ole vertauskuvaa.
Kristitty.net kirjoitti:
Kukaan ei tulkitse profetioita kirjaimellisesti. Daavidin sortunutta majaa ei kirjaimellisesti rakenneta uudestaan, se on selvää kaikille. Mutta se on selvää, että Aamos ei turhaan lausunut näitä sanoja. Aikojen lopulla, joita elämme jo nyt, Daavidin maja rakennetaan vertauskuvallisesti uudelleen. Ja itse uskon tämän tarkoittavan sitä, että niin kuin Daavidin majassa ei ollut väliverhoa, niin ei nytkään ole enää mitään väliverhoa, joka erottaisi meidät Jumalan kirkkaudesta. Mitä tulee Tooran noudattamiseen, en näe tämän profetian ottavan kantaa suuntaan tai toiseen siihen, tuleeko meidän noudattaa Tooraa vai ei. Niitä profetioita on kyllin, jotka todistavat, että uudessa liitossa Toora on edelleen voimassa. Daavidin maja oli tilapäinen järjestys, johon Aamos profetiassaan jostain syystä tarttuu. Täysin selvää minulle ei ole vielä, mitä kaikkea tämä profetia tarkoittaa. Täytyisi ajan kanssa tutkia tarkemmin mitä Raamatussa sanotaan tästä majasta ja Daavidista.
"Ja itse uskon tämän tarkoittavan sitä, että niin kuin Daavidin majassa ei ollut väliverhoa, niin ei nytkään ole enää mitään väliverhoa, joka erottaisi meidät Jumalan kirkkaudesta. "
Se väliverho on esikuva Kristuksen ruumiista ja meillä on sen "repeämisen" kautta pääsy isän Jumalan tykö, Jeesuksen lihan kautta. Etkö tätä vieläkään ymmärrä?
Hebrealaiskirje:
10:8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
10:9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi." Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
Ensimmäinen on Mooseksen laki (j.1) ja sen esikuvalliset käskyt kuten pappeutta, temppelipalvelusta ja uhreja koskevat käskyt. (Hebr 7-10) Toinen on uusi liitto, jossa Kristus ja uuden liiton todellisuus on tullut näiden varjokuvien tilalle. Me elämme nyt uudessa liitossa emmekä varjokuvissa (viittaa em. käskyihin) niin kuin vanhassa liitossa elävät juutalaiset ja toraistit. Vanha liitto vaihtuu uuteen ihmisen sydämessä, kun Jumalan kutsuma ihminen uskoo evankeliumin. Evankeliumin uskonut ei saa palata vanhaan liittoon, jossa juutalaiset ja jotkut pakanat vielä ovat (sinä mukaan luettuna).
10:10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
10:11 Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
Uhrit suoritetaan syntien sovitukseksi ja anteeksisaamiseksi. Jos uhraat tai hyväksyt uhraamisen, niin pidät halpana Kristuksen uhrin, koska se ei silloin mielestäsi riitä syntien sovitukseen ja anteeksisaamiseen. Näitä uhreja on turhaa ja tarpeetonta uhrata, koska Kristuksen uhri on tehnyt ne tarpeettomiksi: niissä ei ole voimaa poistaa syntejä pysyvästi ja tuomaan iankaikkista sovitusta sekä lunastusta sieluista.
10:12 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
10:13 ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
10:14 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
Lahjavanhurskautta.
10:15 Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
Pyhällä hengellä viitataan tässä siihen Jumalan sanaan, jonka Jumala puhui profeetta Jeremiaan suun kautta, eli Pyhä Henki ei ole itsenäisesti toimiva, puhuva, suunnitelmia tekevä ja ajatteleva persoona muuten kuin niissä kohdissa, joissa sitä on käytetty isän Jumalan synonymina (viitataan Jumalaan/isään, kun puhutaan pyhästä hengestä).
10:16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
10:17 ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista."
Kuinka ollakaan, niin liiton arkki on esikuva uuden liiton Jumalan palvelijasta ja sen sisään pantiin kymmenen käskyä, ei liiton kirjoja ja kaikkia pienimpiä Mooseksen käskyjä. Mitkä käskyt ovat siis kirjoitettu sydämiin? Toki rakkauden käskyt ja kymmenen käskysanaa sisältyvät niihin sekä mm. haureuden kieltävä käsky.
10:18 Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
10:19 Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
10:20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
Jeesuksen veren kautta päästään taivaaseen: se on lahja eikä palkkio käskyjen noudattamisesta olivatpa ne käskyt sitten mitä tahansa. Jeesuksen liharuumis on uudessa liitossa ilmestysmajan ja temppelin esiripun täyttymys: ne ovat esikuvia Kristuksen uhrista, jonka läpi mennään kaikkeinpyhimpään eli itse taivaaseen Jumalan tykö.
Sinä elät edelleen vanhan liiton lain käskyissä eli varjokuvissa, mutta me Jumalan lapset elämme niiden käskyjen täyttymyksessä, Kristuksessa ja uudessa liitossa. On siinä valtava ero... ja juuri noiden vanhan liiton vanhentuneiden käskyjen pitämistä Paavali sanoo oman vanhurskauden tavoitteluksi, Room luvut 10, 3, 4 ja Gal 2-6.ljkoj kirjoitti:
Jumala solmi uuden liiton vain Israelin kansan kanssa. Miten sinä voi elää uudessa liitossa, koska et noudata lakia? Uusi liitto tehtiin uudistamaan Israelin kansan lainkuuliaisuus. Sitä ei solmittu pakanoiden kanssa. Jos haluat uuteen liittoon, niin liity Israelin kansaan. Ilman lain noudattamista se ei onnistu.
Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. 32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään."
Luuk 22:20 Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.
Kerro Unitaari, keitä pakanoita oli läsnä, kun uusi liitto asetettiin? Ei ketään, vain juutalaisia.Uutta liittoa ei ole solmittu kaikkien israelilaisten kanssa. Siitä ovat osalliset vain ne uudestisyntyneet Jumalan lapset, jotka uskoivat evankeliumin (esim. apostolit ja muutama tuhat muuta juutalaista seurakunnan alkuaikoina). Israel on siten enimmäkseen osaton uudesta liitosta, samoin kaikki vanhassa liitossa elävät ja sen käskyjä noudattavat (pitävät halpana Kristuksen uhrin).
Ensimmäiset uuden liiton Jumalan seurakunnan jäsenet olivat israelilaisia ja juutalaisia. Tähän jäännökseen liitettiin sitten evankeliumin uskoneet pakanat. Mutta se "jalo oliivipuu", joka Israel on (hengellinen jäännös) ei ole yhtään mitään ilman sen juurta, joka on Kristus. (Room 11:15ss.) Ja Kristus kannattelee sekä hengellistä israelia että myös hengellisiä pakanoita, jotka ovat uudessa liitossa yksi kansa eivätkä israelilaiset ole siinä pakanoita parempia, vaikka judaistit niin voivat luulla.
Apt 15:13..."Miehet, veljet, kuulkaa minua!
15:14 Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
Raamatussa on paljon profetioita, joissa sanotaan Jeesuksen kristuksen olevan pakanoiden valo ja kaikkien ihmisten vapahtaja. Vaikka osa profetioista sanoo pakanoiden liittyneen Israeliin ja olevan heidän kanssaan, on historia osoittanut Israelin olevan tässä esikuva sen hengellisestä jäännöksestä (mikä sanotaan monessa kohdassa ihan suoraan, että kyse on vain jäännöksestä eikä luonnollisesta Israelista) ja yhdessä uskovien pakanoiden kanssa se jäännös muodostaa uuden liiton seurakunnan, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Israel ei ole mitään, mutta Kristus on kaikki kaikessa ja Jumala vielä enemmän kuin hän, koska isä on yksin ainoa kaikkivaltias kaiken luonut Jumala ja Jeesus kristus on hänen poikansa, ihminen, jonka Jumala on herättänyt ylös kuolleista ja korottanut kaikkien luotujen herraksi ja pääksi seurakunnalle: myös israelilaisten ja juutalaisten pääksi eikä näillä ole etuasemaa pakanoiden rinnalla vaan kaikki ovat tasavertaisia Jumalan lapsia. Ja Israelin vanhan liiton kansaan me pakanat emme ikinä liity: me, jotka uskomme evankeliumin kautta herraan Jeesukseen kristukseen ja hänen kauttaan isään Jumalaan, joka on yksin Korkein ja kaikkivaltias.unitaari kirjoitti:
Uutta liittoa ei ole solmittu kaikkien israelilaisten kanssa. Siitä ovat osalliset vain ne uudestisyntyneet Jumalan lapset, jotka uskoivat evankeliumin (esim. apostolit ja muutama tuhat muuta juutalaista seurakunnan alkuaikoina). Israel on siten enimmäkseen osaton uudesta liitosta, samoin kaikki vanhassa liitossa elävät ja sen käskyjä noudattavat (pitävät halpana Kristuksen uhrin).
Ensimmäiset uuden liiton Jumalan seurakunnan jäsenet olivat israelilaisia ja juutalaisia. Tähän jäännökseen liitettiin sitten evankeliumin uskoneet pakanat. Mutta se "jalo oliivipuu", joka Israel on (hengellinen jäännös) ei ole yhtään mitään ilman sen juurta, joka on Kristus. (Room 11:15ss.) Ja Kristus kannattelee sekä hengellistä israelia että myös hengellisiä pakanoita, jotka ovat uudessa liitossa yksi kansa eivätkä israelilaiset ole siinä pakanoita parempia, vaikka judaistit niin voivat luulla.
Raamatussa on paljon profetioita, joissa sanotaan Jeesuksen kristuksen olevan pakanoiden valo ja kaikkien ihmisten vapahtaja. Vaikka osa profetioista sanoo pakanoiden liittyneen Israeliin ja olevan heidän kanssaan, on historia osoittanut Israelin olevan tässä esikuva sen hengellisestä jäännöksestä (mikä sanotaan monessa kohdassa ihan suoraan, että kyse on vain jäännöksestä eikä luonnollisesta Israelista) ja yhdessä uskovien pakanoiden kanssa se jäännös muodostaa uuden liiton seurakunnan, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Israel ei ole mitään, mutta Kristus on kaikki kaikessa ja Jumala vielä enemmän kuin hän, koska isä on yksin ainoa kaikkivaltias kaiken luonut Jumala ja Jeesus kristus on hänen poikansa, ihminen, jonka Jumala on herättänyt ylös kuolleista ja korottanut kaikkien luotujen herraksi ja pääksi seurakunnalle: myös israelilaisten ja juutalaisten pääksi eikä näillä ole etuasemaa pakanoiden rinnalla vaan kaikki ovat tasavertaisia Jumalan lapsia. Ja Israelin vanhan liiton kansaan me pakanat emme ikinä liity: me, jotka uskomme evankeliumin kautta herraan Jeesukseen kristukseen ja hänen kauttaan isään Jumalaan, joka on yksin Korkein ja kaikkivaltias.>> Sinulla on sellainen vääristynyt luulo, että synnin tekeminen on Mooseksen lain pienimpien käskyjen huomiotta jättäminen. <<
Raamatun mukaan synti on laittomuus, alkukielellä anomian, a nomos, eli siis ilman lakia. Synti on Mooseksen lain rikkomista, ei mitään muuta. "Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus." (1. Joh. 3:4)
>> Jumala solmi uuden liiton vain Israelin kansan kanssa. Miten sinä voi elää uudessa liitossa, koska et noudata lakia? Uusi liitto tehtiin uudistamaan Israelin kansan lainkuuliaisuus. Sitä ei solmittu pakanoiden kanssa. Jos haluat uuteen liittoon, niin liity Israelin kansaan. Ilman lain noudattamista se ei onnistu. <<
Room 11 mukaan meidät pakanat on oksastettu Israeliin, siksi me voimme olla osallisia uudesta liitosta.
>> Se väliverho on esikuva Kristuksen ruumiista ja meillä on sen "repeämisen" kautta pääsy isän Jumalan tykö, Jeesuksen lihan kautta. Etkö tätä vieläkään ymmärrä?<<
Ymmärrän ja olen samaa mieltä.
>> 10:16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
Kuinka ollakaan, niin liiton arkki on esikuva uuden liiton Jumalan palvelijasta ja sen sisään pantiin kymmenen käskyä, ei liiton kirjoja ja kaikkia pienimpiä Mooseksen käskyjä. <<
Alkukielellä Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme. On irvokasta väittää, että Jeremia tuohon aikaan Tooralla tarkoitti mitään muuta kuin Mooseksen lakia. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä oli arkin sisällä ja mitä arkin ulkopuolella. Toorassa sanotaan about miljoona kertaa, että noudata kaikkia näitä säädöksiä.
Missä kohtaa Raamattua meille annetaan lupa tehdä syntiä ja rikkoa ainuttakaan Tooran säädöstä?Kristitty.net kirjoitti:
>> Sinulla on sellainen vääristynyt luulo, että synnin tekeminen on Mooseksen lain pienimpien käskyjen huomiotta jättäminen. <<
Raamatun mukaan synti on laittomuus, alkukielellä anomian, a nomos, eli siis ilman lakia. Synti on Mooseksen lain rikkomista, ei mitään muuta. "Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus." (1. Joh. 3:4)
>> Jumala solmi uuden liiton vain Israelin kansan kanssa. Miten sinä voi elää uudessa liitossa, koska et noudata lakia? Uusi liitto tehtiin uudistamaan Israelin kansan lainkuuliaisuus. Sitä ei solmittu pakanoiden kanssa. Jos haluat uuteen liittoon, niin liity Israelin kansaan. Ilman lain noudattamista se ei onnistu. <<
Room 11 mukaan meidät pakanat on oksastettu Israeliin, siksi me voimme olla osallisia uudesta liitosta.
>> Se väliverho on esikuva Kristuksen ruumiista ja meillä on sen "repeämisen" kautta pääsy isän Jumalan tykö, Jeesuksen lihan kautta. Etkö tätä vieläkään ymmärrä?<<
>> 10:16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
Kuinka ollakaan, niin liiton arkki on esikuva uuden liiton Jumalan palvelijasta ja sen sisään pantiin kymmenen käskyä, ei liiton kirjoja ja kaikkia pienimpiä Mooseksen käskyjä. <<
Alkukielellä Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme. On irvokasta väittää, että Jeremia tuohon aikaan Tooralla tarkoitti mitään muuta kuin Mooseksen lakia. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä oli arkin sisällä ja mitä arkin ulkopuolella. Toorassa sanotaan about miljoona kertaa, että noudata kaikkia näitä säädöksiä.
Missä kohtaa Raamattua meille annetaan lupa tehdä syntiä ja rikkoa ainuttakaan Tooran säädöstä?"Raamatun mukaan synti on laittomuus, alkukielellä anomian, a nomos, eli siis ilman lakia. Synti on Mooseksen lain rikkomista, ei mitään muuta. "Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus." (1. Joh. 3:4)"
Uuden liiton Jumalan palvelija elää "kristuksen laissa", joka on eri laki kuin Mooseksen laki. Se on rakkauden käsky ja tämä on toistettu lukuisia kertoja. En viitsi lainata yhä uudelleen niitä jakeita, sillä sinä et usko sitä, mitä Jumala sanassaan sinulle sanoo vaan pidät luultavasti kiinni yhden toraistin väitteestä, jonka mukaan Kristuksen laki eli rakkauden käsky on sama kuin Mooseksen lain kaikki käskyt mukaan lukien ne pienimmät, joita Paavali sanoo maailman alkeisvoimiksi suomenkielisen huonon käännöksen mukaan.
Niin - toraisti ei taida tunnustaa sitä, että Kristuksen laki on sama kuin rakkauden käsky: toraisti väittää, että Kristuksen laki on sama kuin Mooseksen lain kaikki käskyt ja rakkauden käsky on vain yksi niistä. Eikö vain?- ghjghjg
Kristitty.net kirjoitti:
>> Sinulla on sellainen vääristynyt luulo, että synnin tekeminen on Mooseksen lain pienimpien käskyjen huomiotta jättäminen. <<
Missä kohtaa Raamattua meille annetaan lupa tehdä syntiä ja rikkoa ainuttakaan Tooran säädöstä?Kirjoitit: " >>Jumala solmi uuden liiton vain Israelin kansan kanssa. Miten sinä voi elää uudessa liitossa, koska et noudata lakia? Uusi liitto tehtiin uudistamaan Israelin kansan lainkuuliaisuus. Sitä ei solmittu pakanoiden kanssa. Jos haluat uuteen liittoon, niin liity Israelin kansaan. Ilman lain noudattamista se ei onnistu. << Room 11 mukaan meidät pakanat on oksastettu Israeliin, siksi me voimme olla osallisia uudesta liitosta."
Pakana ei ole oksastettu Israelin kansaan automaattisesti pelkän uskontunnustuksen kautta. Pakanan tulee myös noudattaa Jumalan tahtoa, mukaan lukien lakia, jotta hän voi israelilainen. Jos pakanoilla ja juutalaisilla ei ole enää eroa, niin onko muka pakanoilla kaikissa asioissa eri säännöt? Ei ole. Jos pakana ei halua noudattaa lakia, hän ei ole uudessa liitossa, eikä elämän kirjassakaan. Tie taivaaseen on kapea ja harva sinne pääsee. unitaari kirjoitti:
"Raamatun mukaan synti on laittomuus, alkukielellä anomian, a nomos, eli siis ilman lakia. Synti on Mooseksen lain rikkomista, ei mitään muuta. "Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus." (1. Joh. 3:4)"
Uuden liiton Jumalan palvelija elää "kristuksen laissa", joka on eri laki kuin Mooseksen laki. Se on rakkauden käsky ja tämä on toistettu lukuisia kertoja. En viitsi lainata yhä uudelleen niitä jakeita, sillä sinä et usko sitä, mitä Jumala sanassaan sinulle sanoo vaan pidät luultavasti kiinni yhden toraistin väitteestä, jonka mukaan Kristuksen laki eli rakkauden käsky on sama kuin Mooseksen lain kaikki käskyt mukaan lukien ne pienimmät, joita Paavali sanoo maailman alkeisvoimiksi suomenkielisen huonon käännöksen mukaan.
Niin - toraisti ei taida tunnustaa sitä, että Kristuksen laki on sama kuin rakkauden käsky: toraisti väittää, että Kristuksen laki on sama kuin Mooseksen lain kaikki käskyt ja rakkauden käsky on vain yksi niistä. Eikö vain?Sanon vielä sen, että "lain alla" on vain yksi käännös käännösten joukossa ja alkuperäinen teksti sanoo "laissa" ja Paavali tarkoittaa "laissa olevilla" nimenomaan Israelia ja juutalaisia vanhassa liitossa. (Gal 2-5) Paavali sanoi, että hän ei ole "laissa" vaan on "kuollut irti pois laista lain kautta" tullakseen toisen omaksi ja elääkseen Herralle jne.
Kun et ymmärrä niin et ymmärrä: kuollut ei syö mannaa, joten turha sitä on hänelle syöttää.ghjghjg kirjoitti:
Kirjoitit: " >>Jumala solmi uuden liiton vain Israelin kansan kanssa. Miten sinä voi elää uudessa liitossa, koska et noudata lakia? Uusi liitto tehtiin uudistamaan Israelin kansan lainkuuliaisuus. Sitä ei solmittu pakanoiden kanssa. Jos haluat uuteen liittoon, niin liity Israelin kansaan. Ilman lain noudattamista se ei onnistu. << Room 11 mukaan meidät pakanat on oksastettu Israeliin, siksi me voimme olla osallisia uudesta liitosta."
Pakana ei ole oksastettu Israelin kansaan automaattisesti pelkän uskontunnustuksen kautta. Pakanan tulee myös noudattaa Jumalan tahtoa, mukaan lukien lakia, jotta hän voi israelilainen. Jos pakanoilla ja juutalaisilla ei ole enää eroa, niin onko muka pakanoilla kaikissa asioissa eri säännöt? Ei ole. Jos pakana ei halua noudattaa lakia, hän ei ole uudessa liitossa, eikä elämän kirjassakaan. Tie taivaaseen on kapea ja harva sinne pääsee.Toraisti tulkitsee kaiken päinvastoin kuin mitä on kirjoitettu ja sanottu. Niin tämänkin kohdan. Ollakseen uudessa liitossa pitää noudattaa kaikkia vanhan liiton lain käskyjä. Totuus on se, että uudessa liitossa ei ole edes lupa noudattaa monia niistä käskyistä, jotka Herran enkeli antoi Mooseksen kautta Israelin kansalle ja jota käskyjen kokoelmaa kutsutaan "Mooseksen laiksi". Vanhassa liitossa eläminen on Kristuksen halpana pitämistä ja armon hengen pilkkaa. Ei ihme, että sitä vastaan on niin paljon Ut:ssa kirjoitettu ja kovin sanoin!
Hebr 13:9 Älkää antako monenlaisten ja vieraiden oppien itseänne vietellä; sillä on hyvä, että sydän saa vahvistusta armosta eikä ruuista, joista ne, jotka niitä menoja ovat noudattaneet, eivät ole mitään hyötyneet.
Yhdistelkääpä tuo kohta Gal 2-6 ja Kol 2 ja Hebr 7-10 niin huomaatte, mitä ruokia tarkoitetaan... jos huomaatte. "Laissa" olevat elävät vielä vanhassa liitossa, mutta "laista pois kuolleet" elävät uudessa liitossa ja pyhän hengen tuomassa vapaudessa. Se ei tarkoita rakkauden käskyn rikkomista ja syntiä, joka on vääryyttä (1Joh 5:15-21) vaan se tarkoittaa rakkauden käskyn pitämistä ja sen mukaan elämistä sekä uskoa meidän herraamme Jeesukseen kristukseen, joka on totisesti Jumalan poika! (1Joh 3:11-5:5)- hfhfgf
unitaari kirjoitti:
"Raamatun mukaan synti on laittomuus, alkukielellä anomian, a nomos, eli siis ilman lakia. Synti on Mooseksen lain rikkomista, ei mitään muuta. "Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus." (1. Joh. 3:4)"
Niin - toraisti ei taida tunnustaa sitä, että Kristuksen laki on sama kuin rakkauden käsky: toraisti väittää, että Kristuksen laki on sama kuin Mooseksen lain kaikki käskyt ja rakkauden käsky on vain yksi niistä. Eikö vain?Paavali taisi puhua Kristuksen laista. Jeesus ei käyttänyt tätä termiä, koska Jeesus käski noudattamaan Mooseksen lakia. Mitä Paavali sitten tarkoittaa Kristuksen lailla? Hän tarkoittaa sitä, ettei ilman uskoa Jeesuksen voi enää pelastua. Mitä tarkoittaa usko? Se että tottelee Jeesusta ja noudattaa Jeesuksen vaatimalla tavalla koko Mooseksen lakia. Sen asian opetti myös Paavali, että lakia pitää totella armon alla, mutten lain noudattaja tuomitsee lain rikkojan.
Jos nyt rakkauden kaksoiskäskystä puhutaan, niin Jeesuksen sanojen mukaan ei saa armoa, jos ei noudata Jeesuksen käskyn mukaan lakia. Se on yksi osa Kristuksen laista. Et pelastu, jos et tee niin kuin Kristus käskee ja Kristus käskee noudattamaan Mooseksen lakia !!!!
Joh 15: 13 Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta. 14 Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä.
Matt 23 : 1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen: 2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. 3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.
Matt 7:23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. - oi9m
unitaari kirjoitti:
Toraisti tulkitsee kaiken päinvastoin kuin mitä on kirjoitettu ja sanottu. Niin tämänkin kohdan. Ollakseen uudessa liitossa pitää noudattaa kaikkia vanhan liiton lain käskyjä. Totuus on se, että uudessa liitossa ei ole edes lupa noudattaa monia niistä käskyistä, jotka Herran enkeli antoi Mooseksen kautta Israelin kansalle ja jota käskyjen kokoelmaa kutsutaan "Mooseksen laiksi". Vanhassa liitossa eläminen on Kristuksen halpana pitämistä ja armon hengen pilkkaa. Ei ihme, että sitä vastaan on niin paljon Ut:ssa kirjoitettu ja kovin sanoin!
Hebr 13:9 Älkää antako monenlaisten ja vieraiden oppien itseänne vietellä; sillä on hyvä, että sydän saa vahvistusta armosta eikä ruuista, joista ne, jotka niitä menoja ovat noudattaneet, eivät ole mitään hyötyneet.
Yhdistelkääpä tuo kohta Gal 2-6 ja Kol 2 ja Hebr 7-10 niin huomaatte, mitä ruokia tarkoitetaan... jos huomaatte. "Laissa" olevat elävät vielä vanhassa liitossa, mutta "laista pois kuolleet" elävät uudessa liitossa ja pyhän hengen tuomassa vapaudessa. Se ei tarkoita rakkauden käskyn rikkomista ja syntiä, joka on vääryyttä (1Joh 5:15-21) vaan se tarkoittaa rakkauden käskyn pitämistä ja sen mukaan elämistä sekä uskoa meidän herraamme Jeesukseen kristukseen, joka on totisesti Jumalan poika! (1Joh 3:11-5:5)Okej, Tähän voisi sanoa sen, että nyt haisee mädäntynyt kananmuna sinun suussasi. Kyllä puhut palturia väittämällä, ettei uuden liiton aikana saa noudattaa lakia. Jeesus sanoi tuomitsevansa helvettiin ne, jotka eivät noudata lakia. Paavali sanoi samaa.
Sinä puhut kuin käärme paratiisissa, kädet hurskaasti yhdessä ja katse ylhäällä: "Voihhh laki on kamala, älä nyt ihmeessä sellaista mene noudattamaan - et sinä helvettiin joudu - onko Jumala todellakin sanonut, että et saa rikkoa lakia vastaan. Et sinä joudu helvettiin, jos rikot lakia vastaan. Ojoijjoijjjj, hirveää lainkiivailua, kauheeta - ne on toraisteja!!!!"
Ja mitä kävi: Unitaari laitettiin maahan ryömimään, kunnes hänen aikansa päättyi ja hän joutui sinne helvetin tuleen kitumaan, jonka väitti olevan pelkkä lakkautettu kaatopaikka. Sitten ne jotka uskovat Unitaaria heitettiin ulos paratiisista ja lopuksi helvetintulen ruuaksi Unitaarin viereen.
Lopuksi muutama harva uskova, joka uskollisesti noudatti lakia, eikä halunnut rikkoa sitä vastaan, heidät Jumala korotti. He saivat taivaasta luksusasunnot ja valtavasti hienoja elinpäivä ikuisuuteen asti. - Pyhpyh
oi9m kirjoitti:
Okej, Tähän voisi sanoa sen, että nyt haisee mädäntynyt kananmuna sinun suussasi. Kyllä puhut palturia väittämällä, ettei uuden liiton aikana saa noudattaa lakia. Jeesus sanoi tuomitsevansa helvettiin ne, jotka eivät noudata lakia. Paavali sanoi samaa.
Sinä puhut kuin käärme paratiisissa, kädet hurskaasti yhdessä ja katse ylhäällä: "Voihhh laki on kamala, älä nyt ihmeessä sellaista mene noudattamaan - et sinä helvettiin joudu - onko Jumala todellakin sanonut, että et saa rikkoa lakia vastaan. Et sinä joudu helvettiin, jos rikot lakia vastaan. Ojoijjoijjjj, hirveää lainkiivailua, kauheeta - ne on toraisteja!!!!"
Ja mitä kävi: Unitaari laitettiin maahan ryömimään, kunnes hänen aikansa päättyi ja hän joutui sinne helvetin tuleen kitumaan, jonka väitti olevan pelkkä lakkautettu kaatopaikka. Sitten ne jotka uskovat Unitaaria heitettiin ulos paratiisista ja lopuksi helvetintulen ruuaksi Unitaarin viereen.
Lopuksi muutama harva uskova, joka uskollisesti noudatti lakia, eikä halunnut rikkoa sitä vastaan, heidät Jumala korotti. He saivat taivaasta luksusasunnot ja valtavasti hienoja elinpäivä ikuisuuteen asti.Ja pyhpyh. Älä viitti.
- tyuty
unitaari kirjoitti:
Uutta liittoa ei ole solmittu kaikkien israelilaisten kanssa. Siitä ovat osalliset vain ne uudestisyntyneet Jumalan lapset, jotka uskoivat evankeliumin (esim. apostolit ja muutama tuhat muuta juutalaista seurakunnan alkuaikoina). Israel on siten enimmäkseen osaton uudesta liitosta, samoin kaikki vanhassa liitossa elävät ja sen käskyjä noudattavat (pitävät halpana Kristuksen uhrin).
Israel ei ole mitään, mutta Kristus on kaikki kaikessa ja Jumala vielä enemmän kuin hän, koska isä on yksin ainoa kaikkivaltias kaiken luonut Jumala ja Jeesus kristus on hänen poikansa, ihminen, jonka Jumala on herättänyt ylös kuolleista ja korottanut kaikkien luotujen herraksi ja pääksi seurakunnalle: myös israelilaisten ja juutalaisten pääksi eikä näillä ole etuasemaa pakanoiden rinnalla vaan kaikki ovat tasavertaisia Jumalan lapsia. Ja Israelin vanhan liiton kansaan me pakanat emme ikinä liity: me, jotka uskomme evankeliumin kautta herraan Jeesukseen kristukseen ja hänen kauttaan isään Jumalaan, joka on yksin Korkein ja kaikkivaltias.Kirjoitit: >>Uutta liittoa ei ole solmittu kaikkien israelilaisten kanssa. Siitä ovat osalliset vain ne uudestisyntyneet Jumalan lapset, jotka uskoivat evankeliumin (esim. apostolit ja muutama tuhat muuta juutalaista seurakunnan alkuaikoina). Israel on siten enimmäkseen osaton uudesta liitosta, samoin kaikki vanhassa liitossa elävät ja sen käskyjä noudattavat (pitävät halpana Kristuksen uhrin). <<
Tämä ei pidä paikkansa. Olet aikamoinen valehtelija. Kirjoitat valheitasi häpeilemättä, niin että korvat heiluu.
Uusi liitto solmittiin vain Israelin kanssa. Kun Jeesus asetti uuden liito. Läsnä oli vain juutalaisia. Unitaari, etkö osaa lukea? Tässä on, mitä on uusi liitto. Se koskee vain Israelia !!!!
Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen UUDEN LIITON ISRAELIN KANSAN JA JUUDAN KANSAN KANSSA. 32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
Luuk 22:20 Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on UUSI LIITTO minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. tyuty kirjoitti:
Kirjoitit: >>Uutta liittoa ei ole solmittu kaikkien israelilaisten kanssa. Siitä ovat osalliset vain ne uudestisyntyneet Jumalan lapset, jotka uskoivat evankeliumin (esim. apostolit ja muutama tuhat muuta juutalaista seurakunnan alkuaikoina). Israel on siten enimmäkseen osaton uudesta liitosta, samoin kaikki vanhassa liitossa elävät ja sen käskyjä noudattavat (pitävät halpana Kristuksen uhrin). <<
Tämä ei pidä paikkansa. Olet aikamoinen valehtelija. Kirjoitat valheitasi häpeilemättä, niin että korvat heiluu.
Uusi liitto solmittiin vain Israelin kanssa. Kun Jeesus asetti uuden liito. Läsnä oli vain juutalaisia. Unitaari, etkö osaa lukea? Tässä on, mitä on uusi liitto. Se koskee vain Israelia !!!!
Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen UUDEN LIITON ISRAELIN KANSAN JA JUUDAN KANSAN KANSSA. 32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
Luuk 22:20 Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on UUSI LIITTO minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.>> Totuus on se, että uudessa liitossa ei ole edes lupa noudattaa monia niistä käskyistä, jotka Herran enkeli antoi Mooseksen kautta Israelin kansalle ja jota käskyjen kokoelmaa kutsutaan "Mooseksen laiksi" <<
Näin sanotaan missä kohtaa Raamattua? Näytä yksikin jae, jossa sanotaan että uudessa liitossa ei saa noudattaa Mooseksen lakia.oi9m kirjoitti:
Okej, Tähän voisi sanoa sen, että nyt haisee mädäntynyt kananmuna sinun suussasi. Kyllä puhut palturia väittämällä, ettei uuden liiton aikana saa noudattaa lakia. Jeesus sanoi tuomitsevansa helvettiin ne, jotka eivät noudata lakia. Paavali sanoi samaa.
Lopuksi muutama harva uskova, joka uskollisesti noudatti lakia, eikä halunnut rikkoa sitä vastaan, heidät Jumala korotti. He saivat taivaasta luksusasunnot ja valtavasti hienoja elinpäivä ikuisuuteen asti.Toivottavasti tuo viestisi oli puhdasta parodiaa, mutta jos ei ollut, niin siitä huokuu lävitse hekumointi ja "lihan löyhkä" haisee. Nautiskelet sillä ajatuksella, että minä ja monet muut kristityt joutuisimme kärsimään ikuisesti tuskaa helvetin tulijärvessä.
Ei ihme, että adventistit eivät lämpiä toraistien harhaoppiin, nämä kun opettavat ikuistan piinahelvettiä katolisten isien tapaan ja sillä oikein hekumoivat (nauttivat ajatuksesta, jonka mukaan adventistit ja muut kristityt kituvat loputtomasti tulisessa järvessä, koska eivät suostuneet elämään vanhan liiton lain käskyjen mukaan).Kristitty.net kirjoitti:
>> Totuus on se, että uudessa liitossa ei ole edes lupa noudattaa monia niistä käskyistä, jotka Herran enkeli antoi Mooseksen kautta Israelin kansalle ja jota käskyjen kokoelmaa kutsutaan "Mooseksen laiksi" <<
Näin sanotaan missä kohtaa Raamattua? Näytä yksikin jae, jossa sanotaan että uudessa liitossa ei saa noudattaa Mooseksen lakia.Hebr 7-10, 1Kor 5, 2Kor 1, joiden mukaan tappamista ei harjoitettu (eikä sitä tosiasiassa hyväksytty rangaistuksena, koska uudessa liitossa annetaan jopa kuoleman synnin tehneelle aikaa parannukseen ja mielenmuutokseen, toisin kuin Mooseksen laissa, jossa yhdestä rikkomuksesta tapettiin heti) ja uhraaminen on Kristuksen veren halpana pitämistä ja armon hengen pilkkaa.
Kristitty.net kirjoitti:
>> Totuus on se, että uudessa liitossa ei ole edes lupa noudattaa monia niistä käskyistä, jotka Herran enkeli antoi Mooseksen kautta Israelin kansalle ja jota käskyjen kokoelmaa kutsutaan "Mooseksen laiksi" <<
Näin sanotaan missä kohtaa Raamattua? Näytä yksikin jae, jossa sanotaan että uudessa liitossa ei saa noudattaa Mooseksen lakia.Laki on tullut Mooseksen kautta, mutta armo ja totuus Jeesuksen kristuksen kautta. (Joh 1:17) Nämä on asetettu uuden liiton kirjoituksissa toistuvasti vastakkain, koska Mooseksen laki ei tunne armoa tiettyjä rikoksia tehneille: heidät on tapettava heti ensimmäisen rikoksen jälkeen. Jeesus tuntee armoa ja antaa anteeksi kuolemansynnit, niin että syntinen saa uuden mahdollisuuden vanhurskaaseen elämään. Mooseksen laki ei sitä salli, mutta Jumala, joka on armollinen, voi antaa sellaisia syntejä anteeksi, joista Mooses on säätänyt kuolemanrangaistuksen, jolloin lain käskyn mukaan ei ole lupa toimia vaan annetaan anteeksi niin kun Jumala antoi Daavidille anteeksi aviorikoksen...
Sinä perustelet toistuvasti kantaasi siten, että "lain alla" oleminen ei anna lupaa "tehdä syntiä". Tulkitset, että "synnin tekeminen" on pienimpien Mooseksen lain käskyjen rikkomista, mitä se ei uudessa liitossa todellakaan ole. Synti on uudessa liitossa rakkauden käskyn rikkomista ja vääryyden tekemistä, ei Mooseksen lain pienimpien käskyjen hylkäämistä, koska meidät on vapautettu niistä "maailman alkeisvoimista" niin kuin monta kertaa on Raamatusta osoitettu. (Gal 4:3; 2-6; Kol 2-3; Hebr 7-10, 1Kor 5 ja 2Kor 1, joista kolme viimeistä kertovat, että vanhan liiton vanhentuneita lain käskyjä ei ole edes lupa noudattaa eikä niitä myöskään noudatettu (annettiin anteeksi sukurutsaan syylliselle, vaikka olisi pitänyt mookseksen lain mukaan tappaa, uhreja, temppelipalvelusta ja pappeutta koskevia käskyjä ei noudateta, koska ne VARJOKUVAT ovat täytetyt uuden liiton todellisuudessa ja Kistuksessa.)unitaari kirjoitti:
Laki on tullut Mooseksen kautta, mutta armo ja totuus Jeesuksen kristuksen kautta. (Joh 1:17) Nämä on asetettu uuden liiton kirjoituksissa toistuvasti vastakkain, koska Mooseksen laki ei tunne armoa tiettyjä rikoksia tehneille: heidät on tapettava heti ensimmäisen rikoksen jälkeen. Jeesus tuntee armoa ja antaa anteeksi kuolemansynnit, niin että syntinen saa uuden mahdollisuuden vanhurskaaseen elämään. Mooseksen laki ei sitä salli, mutta Jumala, joka on armollinen, voi antaa sellaisia syntejä anteeksi, joista Mooses on säätänyt kuolemanrangaistuksen, jolloin lain käskyn mukaan ei ole lupa toimia vaan annetaan anteeksi niin kun Jumala antoi Daavidille anteeksi aviorikoksen...
Sinä perustelet toistuvasti kantaasi siten, että "lain alla" oleminen ei anna lupaa "tehdä syntiä". Tulkitset, että "synnin tekeminen" on pienimpien Mooseksen lain käskyjen rikkomista, mitä se ei uudessa liitossa todellakaan ole. Synti on uudessa liitossa rakkauden käskyn rikkomista ja vääryyden tekemistä, ei Mooseksen lain pienimpien käskyjen hylkäämistä, koska meidät on vapautettu niistä "maailman alkeisvoimista" niin kuin monta kertaa on Raamatusta osoitettu. (Gal 4:3; 2-6; Kol 2-3; Hebr 7-10, 1Kor 5 ja 2Kor 1, joista kolme viimeistä kertovat, että vanhan liiton vanhentuneita lain käskyjä ei ole edes lupa noudattaa eikä niitä myöskään noudatettu (annettiin anteeksi sukurutsaan syylliselle, vaikka olisi pitänyt mookseksen lain mukaan tappaa, uhreja, temppelipalvelusta ja pappeutta koskevia käskyjä ei noudateta, koska ne VARJOKUVAT ovat täytetyt uuden liiton todellisuudessa ja Kistuksessa.)Synti Raamatun mukaan on lain rikkomista, myös Mooseksen lain pienempien käskyjen rikkomista: "Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus." (1. Joh. 3:4)
Maailman orjuuttavat alkeisvoimat eivät todellakaan ole Mooseksen laki. Miten laki, joka Paavalin mukaan on pyhä, vanhurskas ja hyvä, voisi olla orjuuttava alkeisvoima?
Tulkitset jatkuvasti Paavalin kirjeitä Luther-lasien läpi. Sinä oletat että Jumalan pyhä laki on orjuuttava voima ja näin eksyt ja menet metsään selityksissäsi.
Raamatussa ei missään kohtaa sanota, että saamme rikkoa Jumalan pyhää lakia. Ei missään kohtaa.Kristitty.net kirjoitti:
Synti Raamatun mukaan on lain rikkomista, myös Mooseksen lain pienempien käskyjen rikkomista: "Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus." (1. Joh. 3:4)
Maailman orjuuttavat alkeisvoimat eivät todellakaan ole Mooseksen laki. Miten laki, joka Paavalin mukaan on pyhä, vanhurskas ja hyvä, voisi olla orjuuttava alkeisvoima?
Tulkitset jatkuvasti Paavalin kirjeitä Luther-lasien läpi. Sinä oletat että Jumalan pyhä laki on orjuuttava voima ja näin eksyt ja menet metsään selityksissäsi.
Raamatussa ei missään kohtaa sanota, että saamme rikkoa Jumalan pyhää lakia. Ei missään kohtaa.Mooseksen lain pienimmät käskyt ovat orjuuttava "maailman alkeisvoima". (Gal 4:3; Kol 2:8, 16-23) Tämä asia on todistettu seikkaperäisesti toisessa ketjussa:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15158597/kuka-tuomitsi-ja-kenet-kol-216-23
Olet sanonut, että neljä Mooseksen lain käskyä ovat KUORMA. (Apt 15:28-29)
Kuinka raskas kuorma on noin 600 käskyn noudattaminen?
Oliko raskasta ja työlästä matkustaa jokaisen juhlan aikana Jerusalemiin niitä juhlia viettämään? Vaatiko se ponnisteluja? Rahaa? Kestikö matka kauan? Oliko mahdollista saada vapaata isännältä tai hallinnolta, jotta päästiin juhlia viettämään, Mooseksen lain käskyjen mukaan? Näkikö Paavali paljon vaivaa ehtiäkseen ajoissa juhliin?
Jos pelkästään juutalaisia juhlia koskevien käskyjen noudattaminen ja juhlien viettäminen oli noin raskasta, niin miten raskasta arvelet olleen kaikkien lain pienimpien käskyjen noudattamisen? Ei ihme, että kristityt olivat iloisia siitä lohdutuksesta, että ENEMPÄÄ KUORMAA ei pantu heille rasitteeksi ja orjuuttamiseksi kuin ne neljä, jotka Jerusalemin kokouksessa Jumalan tahdosta uuteen liittoon annettiin rakkauden kaksoiskäskyn lisäksi. (Apt 15; 16:4; 21:25)Kristitty.net kirjoitti:
Synti Raamatun mukaan on lain rikkomista, myös Mooseksen lain pienempien käskyjen rikkomista: "Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus." (1. Joh. 3:4)
Raamatussa ei missään kohtaa sanota, että saamme rikkoa Jumalan pyhää lakia. Ei missään kohtaa.Sinä olet väittänyt, että Paavali noudatti tarkoin kaikkia Mooseksen lain käskyjä rikkomatta koskaan niitä vastaan. Olet antanut ymmärtää, että Paavali matkusti Jerusalemiin juhlaan sen vuoksi, että noudatti tarkoin Mooseksen lain käskyä. Mutta mikä on totuus?
Sinun pitäisi tuntea Mooseksen laki paljon paremmin kuin minun, koska oletettavasti opiskelet sitä päivin ja illoin ja yölläkin se nousee sinun mieleesi. Sinä elät laissa (lain alla), joten tunnet lain todella hyvin. Kysyn sen vuoksi sinulta: kuinka monta kertaa vuodessa Israelin tuli matkustaa Jerusalemiin viettämään juhlia ja oliko heidän lain mukaan pakko matkustaa sinne joka vuosi?
Kuinka monta kertaa Paavali matkusti Jerusalemiin viettämään juhlia?
Paavalista tuli uuden liiton Jumalan lapsi ja Jeesuksen kristuksen palvelija vuosien 32-33 tienoilla, kaksi tai kolme vuotta herran Jeesuksen taivaaseen nousemisen jälkeen. (Apt 9) Sitten Paavali oleskeli Damaskossa jonkun aikaa, Arabiassa kolme vuotta ja uudelleen Damaskossa 33-35 jKr. (Apt 9:19-26; Gal 1:17,18.)
Paavali tapasi Jerusalemissa Barnabaan ja Pietarin 35 jKr. (Apt 9:26-29; Gal 1:18-24.) Sen jälkeen
opetuslapset julistivat juutalaisille evankeliumia Foinikiassa, Kyprossa ja Antiokiassa asti, 36–39 jKr. (Apt 11:19-21.) Paavali oli Syyrian ja Kilikian paikkakunnilla ja Kilikian Tarsossa, nykyisen Turkin etelärannikolla, 36–39 jKr. (Apt 9:30; 11:25; Gal 1:21-24.) Sitten Barnabas ja Paavali vaikuttivat Antiokiassa kokonaisen vuoden n. 40 jKr (Apt 11:22-30.)
Nälänhätä tuli Juudeaam ja seurakuntien avustuspaketin lähetettiin n. 45 jKr Paavalin ja Barnabaan kautta. (Apt 12:28-30; 14:25; Gal 2:1.) Paavalin ja Barnabaan olinpaikka vuosina 41–44 ei ole tiedossa. Paavali ja Barnabas olivat opettajina ja profeettoina Antiokiassa 45 jKr. (Apt 13:1.) Ensimmäinen lähetysmatka tapahtui 45-48 jKr (Apt 13:2-14:27.). Paavali ja Barnabas olivat "pitkän aikaa" Antiokiassa opetuslasten tykönä 48–49 jKr (Apt 14:28.) Näinä vuosina Paavali ei käynyt kertaakaan Jerusalemissa juhlissa ja myös tätä ennen on ollut monia vuosia, joina hän ei osallistunut lain käskyn mukaan ja sen vaatimasta pakosta juhliin.
Paavali meni vuonna 49/50 Jerusalemiin sen vuoksi, että siellä käsiteltiin riita-asia: hän ei mennyt silloin juhlaan lain käskyn vuoksi. Kokouksessa käsiteltiin sitä, tuliko pakanoiden noudattaa Mooseksen lakia (sen kaikkia käskyjä) ja ympärileikkauttaa itsensä vai ei. Juutalaisia fariseuksia oli mennyt pakanoiden seurakuntiin vaatimaan sitä heiltä, mutta Jerusalemin vanhimmat ja apostolit eivät olleet antaneet heille käskyä tehdä niin eikä heillä ollut lupaa tehdä niin. Apostolit eivät olleet vaatineet pakanoilta 14 vuoden aikana Mooseksen lain kaikkien käskyjen noudattamista, sillä muuten tätä asiaa ei olisi tarvinnut käsitellä (pakanat olisivat noudattaneet Moosesta jo tätä ennen eikä fariseusten olisi tarvinnut sitä heiltä vaatia). Jerusalemin vanhimmat ja apostolit olivat fariseusten kantaa vastaan ja sen seurauksena vapautettiin pakanat muista paitsi neljästä liiton kirjan käskystä.
Ja niin edelleen. Paavali ei käynyt joka vuosi Jerusalemissa juhlissa lain käskyn vaatimuksen mukaan ja pakosta. Hän julisti evankeliumia lähetysmatkoilla ja opetti pakanoita Vähä-aasiassa ja Makedoniassa. Jos laki vaatisi juutalaisia ja pakanoita käymään joka vuosi monta kertaa Jerusalemin juhlissa, niin miksi Paavali ei noudattanut sitä lakia?Kristitty.net kirjoitti:
Raamatussa ei missään kohtaa sanota, että saamme rikkoa Jumalan pyhää lakia. Ei missään kohtaa.Galatalaiskirje:
1:15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
1:16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alun pitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
1:17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
1:18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
1:19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
Tässä ei sanota, että Paavali on matkustanut joka vuosi Jerusalemiin juhliin Mooseksen lain vaatimien käskyjen mukaan. Paavali matkusti monen vuoden jälkeen Jerusalemiin tavatakseen siellä muita apostoleja, mutta hän tapasi vain Jaakobin, joka oli yksi Jerusalemin seurakunnan vanhimmista (paimenista, kaitsijoista).
Galatalaiskirje:
2:1 Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
2:2 Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
Paavali ei käynyt joka vuosi Jerusalemissa Mooseksen lain käskyjen vaatimuksesta ja pakosta. Hän kävi hyvin harvoin Jerusalemissa ja tässäkin hän meni sinne Jeesukselta saamansa ilmestyksen vuoksi ja esitti siellä evankeliumin, jota julisti myös pakanoille: molemmille oli siis sama evankeliumi ja se on itseltään herralta Jeesukselta saatu. Tämä matka Jerusalemiin tapahtui em. selvityksen mukaan luultavasti vuosien 45-46 tienoilla, sillä jos Paavali tuli Jeesuksen opetuslapseksi vuonna 32, kesti vuoteen 45/46 noin 14 vuotta.
Paavali teki tämän jälkeen kolme lähetysmatkaa ja oleskeli monia vuosia pakanoiden seurakunnissa opettaen heille Kristuksen terveitä sanoja ja evankeliumia. Lähetysmatkat ja vuodet opettajana sijoittuivat vuosiin 45-57. Tuona aikana ei mainita yhtä ainoata kertaa, jolloin Paavali olisi käynyt Jerusalemissa juhlissa sen vuoksi, että Mooseksen laki vaati sitä häneltä. Hän kävi yhden kerran Jerusalemissa vuonna 50 taistelemassa fariseuksia vastaan, jotka vaativat pakanoilta vastoin hänen opetustaan Mooseksen lain kaikkien käskyjen noudattamista ja lihan ympärileikkausta. (Apt 15) Seuraava kerta oli vuonna 57, jolloin hän matkusti juhlaan, mutta ei lain vaatiman pakon vuoksi vaan nähdäkseen veljet ja julistaakseen evankeliumia sekä pakanoille että juutalaisille temppelin alueella ja kaupungissa.
Fariseukset ja lainkiivailijat yrittivät tappaa Paavalin tämän matkan alkuvaiheessa, sillä lähetyskentältä oli tullut juutalaisia, jotka tiesivät Paavalin opettaneen Mooseksesta ja juutalaisten tavoista luopumista sekä juutalaisille että myös pakanoille. (Apt 21:15ss.) Juutalaiset eivät esittäneet vääriä syytöksiä, sillä he noudattivat tarkoin Mooseksen lakia ja heillä oli vähintään kaksi tai kolme todistajaa todistamassa tätä asiaa. Jos sotaväki ei olisi tullut väliin, olisivat juutalaiset lainkiivailijat tappaneet Paavalin, joten miten ihmeessä hän olisi voinut käydä joka vuosi kaikessa rauhassa juhlissa uhraamassa lain vaatimia uhreja? Toraistit puhuvat ihan palturia esittäessään tuollaisia väitteitä.Galatalaiskirje:
2:1 Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
2:2 Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
En ole tästä ajoituksesta varma (sanoin, että tämä tapahtui noin 45/46). Voi olla, että tämä on se Jerusalemin kokous vuonna 50 eli Paavali laski 14 vuotta edellisestä matkastaan Jerusalemiin. Gal 1:18 oli kulunut kolme vuotta Jeesuksen seuraajaksi tulosta eli vuodeta 32 meni vuoteen 35, jolloin Paavali kävi ensimmäisen kerran Jerusalemissa tavatakseen muita apostoleja: ei lain saneleman pakon vuoksi osallistuakseen juhliin ja uhreihin.
Kun vuoteen 35 lasketaan 14 vuotta lisää, niin tullaan vuoteen 49, joka oli vuoden tarkkuudella Jerusalemin kokouksen pitämisen aika. (Apt 15 tapahtui joko 49 tai 50) Jompi kumpi näistä ajoituksista pitää paikkansa, otaksun. Aiheen kannalta on hyvä huomata se, että Paavali kävi Jerusalemissa todella harvoin, vain muutaman kerran, eikä Mooseksen lain saneleman pakon vuoksi vaan tavatakseen veljiä ja julistaakseen evankeliumia. :-)
Arvatkaa, mitä kristitty.net ja muut toraistit sanovat tämän jälkeen, kun ovat jääneet kiinni jälleen kerran vääristä tulkinnoistaan ja eksymisestään? He alkavat opettaa, että juhliin ei ollut PAKKO matkustaa monta kertaa vuodessa ja joka vuosi! He sanovat niihin liittyvien käskyjen noudattamisen olleen vapaaehtoista, ei pakollista. Heh heh LOL! Mitkä muut käskyt ovat vapaaehtoisia noudattaa, mutta eivät pakollisia? Missä kohdassa Raamatussa on sanottu, että juhliin osallistuminen ja niihin liittyvät uhrit olivat vapaaehtoisia?
Jos käskyjä on pakko noudattaa vain silloin, kun käskyn yhteydessä sanotaan, että sitä on pakko noudattaa, niin silloin yhtäkään käskyä ei ole pakko noudattaa. Silloin kaikkien käskyjen noudattaminen olisi vapaaehtoista. Koko lailta katoaisi pohja pois, toraistien tulkinnan mukaan. Heille jokaisen käskyn noudattaminen on ehdoton pakko ilman poikkeusta.
Miten nyt suu pannaan? Hymyyn tietysti, sillä toraisti alkaa tulkita itse mielivaltaisesti sen, mitä käskyjä on pakko noudattaa ja mitkä ovat vapaaehtoisia. Aletaan keksiä juutalaisten tavoin erilaisia verukkeita, miksi jotakin käskyä ei ole pakko noudattaa (esivalta kieltää rankaisemasta lain vaatimalla tavalla lain rikkojia, joten en voi rikkoa esivaltaa vastaan, mutta saan rikkoa Mooseksen lakia vastaan, kun en rankaise yhdessä seurakunnan kanssa lainrikkojia; keksin verukkeita, joiden perusteella tulen teko sapattina onkin sallittua ja niin on myös polttopuiden keruu ja itse asiassa moni työ on sallittua silloin; keksi apulaitteita, joiden avulla voin sytyttää sähkövalot tms.; jne. jne.)
Surkuteltavaa on olla vanhan liiton lain orja, mutta itsepähän ovat oman tiensä valinneet eikä se tie ole Jeesus kristus ja hänen uhrinsa, joka johtaa meidät isän tykö itse taivaaseen, joka on uuden liiton kaikkein pyhin. Heille se kaikkein pyhin on temppelin tai sitä edeltäneen ilmestysmajan takimmainen maja/osa, jne., kaikki on heille vanhan liiton kirjaimen noudattamista malliin "käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä!" Oikein on Jesaja heistä sanonut... (Jes 28:10ss.)- dfdg
unitaari kirjoitti:
Galatalaiskirje:
En ole tästä ajoituksesta varma (sanoin, että tämä tapahtui noin 45/46). Voi olla, että tämä on se Jerusalemin kokous vuonna 50 eli Paavali laski 14 vuotta edellisestä matkastaan Jerusalemiin. Gal 1:18 oli kulunut kolme vuotta Jeesuksen seuraajaksi tulosta eli vuodeta 32 meni vuoteen 35, jolloin Paavali kävi ensimmäisen kerran Jerusalemissa tavatakseen muita apostoleja: ei lain saneleman pakon vuoksi osallistuakseen juhliin ja uhreihin.
Kun vuoteen 35 lasketaan 14 vuotta lisää, niin tullaan vuoteen 49, joka oli vuoden tarkkuudella Jerusalemin kokouksen pitämisen aika. (Apt 15 tapahtui joko 49 tai 50) Jompi kumpi näistä ajoituksista pitää paikkansa, otaksun. Aiheen kannalta on hyvä huomata se, että Paavali kävi Jerusalemissa todella harvoin, vain muutaman kerran, eikä Mooseksen lain saneleman pakon vuoksi vaan tavatakseen veljiä ja julistaakseen evankeliumia. :-)
Arvatkaa, mitä kristitty.net ja muut toraistit sanovat tämän jälkeen, kun ovat jääneet kiinni jälleen kerran vääristä tulkinnoistaan ja eksymisestään? He alkavat opettaa, että juhliin ei ollut PAKKO matkustaa monta kertaa vuodessa ja joka vuosi! He sanovat niihin liittyvien käskyjen noudattamisen olleen vapaaehtoista, ei pakollista. Heh heh LOL! Mitkä muut käskyt ovat vapaaehtoisia noudattaa, mutta eivät pakollisia? Missä kohdassa Raamatussa on sanottu, että juhliin osallistuminen ja niihin liittyvät uhrit olivat vapaaehtoisia?
Jos käskyjä on pakko noudattaa vain silloin, kun käskyn yhteydessä sanotaan, että sitä on pakko noudattaa, niin silloin yhtäkään käskyä ei ole pakko noudattaa. Silloin kaikkien käskyjen noudattaminen olisi vapaaehtoista. Koko lailta katoaisi pohja pois, toraistien tulkinnan mukaan. Heille jokaisen käskyn noudattaminen on ehdoton pakko ilman poikkeusta.
Miten nyt suu pannaan? Hymyyn tietysti, sillä toraisti alkaa tulkita itse mielivaltaisesti sen, mitä käskyjä on pakko noudattaa ja mitkä ovat vapaaehtoisia. Aletaan keksiä juutalaisten tavoin erilaisia verukkeita, miksi jotakin käskyä ei ole pakko noudattaa (esivalta kieltää rankaisemasta lain vaatimalla tavalla lain rikkojia, joten en voi rikkoa esivaltaa vastaan, mutta saan rikkoa Mooseksen lakia vastaan, kun en rankaise yhdessä seurakunnan kanssa lainrikkojia; keksin verukkeita, joiden perusteella tulen teko sapattina onkin sallittua ja niin on myös polttopuiden keruu ja itse asiassa moni työ on sallittua silloin; keksi apulaitteita, joiden avulla voin sytyttää sähkövalot tms.; jne. jne.)
Surkuteltavaa on olla vanhan liiton lain orja, mutta itsepähän ovat oman tiensä valinneet eikä se tie ole Jeesus kristus ja hänen uhrinsa, joka johtaa meidät isän tykö itse taivaaseen, joka on uuden liiton kaikkein pyhin. Heille se kaikkein pyhin on temppelin tai sitä edeltäneen ilmestysmajan takimmainen maja/osa, jne., kaikki on heille vanhan liiton kirjaimen noudattamista malliin "käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä!" Oikein on Jesaja heistä sanonut... (Jes 28:10ss.)Sinulla on pitkä monologi tietokoneen näytön kanssa. Muu ei sinua kuuntele.
Kristitty.net kirjoitti:
Raamatussa ei missään kohtaa sanota, että saamme rikkoa Jumalan pyhää lakia. Ei missään kohtaa.Nyt jos olet lukenut viimeiset viestini tässä ja toisessa ketjussa (Kuka tuomitsi ja kenet), niin tiedät, että Paavali ei matkustanut joka vuosi Jerusalemiin juhliin. Jos olet ottanut asioista selvää, niin tiedät, että Israel ei ole koskaan tulkinnut lakia siten, että sen kaukana asuvien jäsenten olisi matkustettava jokaiseen juhlaan Jerusalemiin monta kertaa vuodessa joka ikinen vuosi. He ovat käyttäneet maalaisjärkeä eli tervettä harkintaa, jota Jumalan pyhä henki neuvoo omia lapsiaan käyttämään, ja he ovat ymmärtäneet, että näitä käskyjä ei tarvitse noudattaa PAKOSTA, mutta niitä saa noudattaa vapaaehtoisesti, jos siihen on mahdollisuus.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15158597/kuka-tuomitsi-ja-kenet-kol-216-23#comment-92787043
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15176208/mika-oli-daavidin-maja#comment-92784586
Tuosta alaspäin seuraavat viestit ovat tämän ketjun viimeisimpiä viestejäni.
Tulkitset luultavasti itsekin jatkossa nuo käskyt tällä tavalla, mikä olisi parannusta entiseen vaatimukseesi osallistua jokaiseen laissa säädettyyn Jerusalemin juhlaan jokaisena vuotena koko elämänsä ajan. Voi tosin olla, että eksyt lopun ajan profetioita lukiessasi ja jatkat samaa tulkintalinjaa, jonka mukaan juhliin on pakko osallistua joka kerta joka ikinen vuosi asuipa missä tahansa, koska pakanat tulevat Jerusalemiin profetian sanan mukaan jokaisena uudenkuun päivänä, sapattina, lehtimajanjuhlan aikaan (ja oliko vielä jotakin muuta?), joten kirjaimen tulkinnan mukaan olettanet "Jumalan pyhän lain" vaatimuksen olevan ehdoton pakko, jolloin Paavali olisi ollut lainrikkoja vastoin aiempia väitteitäsi häntä koskien (että Paavali ei ollut rikkonut mitään juutalaisten lakia tai tapoja vastaan ja noudatti tarkoin juhliin liittyviä lain käskyjä jokainen kerta ja käski myös pakanoiden niitä noudattaa).
No, katsotaan ja odotetaan, mitä pahaa tuot seuraavan kerran esille. En osaa enää toivoa sinusta mitään hyvää ja sen vuoksi kirjoitin noin. Sinä väännät kaiken vinoon ja selität itsesi syyttömäksi lain rikkomiseen ja virhetulkintoihin, koska et kestä totuutta: sinä olet ollut väärässä kaiken aikaa näissä asioissa ja et halua muuttaa mieltäsi, koska... niin miksi? Olisiko se noloa vai menettäisitkö jotakin vain miksi? Neuvon sinua luopumaan toraistisesta harhaopista ja tulemaan uuteen liittoon hengen vapauteen, jossa pappispalveluskin on kevyttä: ei tarvitse uhrata tai huolehtia temppelin pyhästä kalustosta, ei tarvitse noudattaa pesurituaaleja jne. Riittää, että uhraa kiitosta Jumalalle sydämestään ja pitää ruumiinsa puhtaana haureudesta... ja jos sattuu lankeamaan, niin onhan meillä Kristuksen veri ja ruumiin uhri, joihin voimme aina vedota syntien anteeksisaamiseksi sen sijaan, että uhraisimme eläimiä Herralle Jerusalemin temppelissä maan päällä.
Tule jo ihmeessä sisälle pyhään kaupunkiin, uuteen taivaalliseen Jerusalemiin ja uuteen liittoon, niin että vapaudut raskaasta vanhan liiton lain kuormasta ja vieraasta ikeestä, joka rasittaisi sinua, jos noudattaisit kaikkia sen käskyjä (mutta ethän sinä noudata niin kuin on nähty). Lue myös kostoa koskevan keskustelun viimeinen viestini.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15170739/kosto-mooseksen-ja-jeesuksen-mukaan#comment-92800931unitaari kirjoitti:
Nyt jos olet lukenut viimeiset viestini tässä ja toisessa ketjussa (Kuka tuomitsi ja kenet), niin tiedät, että Paavali ei matkustanut joka vuosi Jerusalemiin juhliin. Jos olet ottanut asioista selvää, niin tiedät, että Israel ei ole koskaan tulkinnut lakia siten, että sen kaukana asuvien jäsenten olisi matkustettava jokaiseen juhlaan Jerusalemiin monta kertaa vuodessa joka ikinen vuosi. He ovat käyttäneet maalaisjärkeä eli tervettä harkintaa, jota Jumalan pyhä henki neuvoo omia lapsiaan käyttämään, ja he ovat ymmärtäneet, että näitä käskyjä ei tarvitse noudattaa PAKOSTA, mutta niitä saa noudattaa vapaaehtoisesti, jos siihen on mahdollisuus.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15158597/kuka-tuomitsi-ja-kenet-kol-216-23#comment-92787043
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15176208/mika-oli-daavidin-maja#comment-92784586
Tuosta alaspäin seuraavat viestit ovat tämän ketjun viimeisimpiä viestejäni.
Tulkitset luultavasti itsekin jatkossa nuo käskyt tällä tavalla, mikä olisi parannusta entiseen vaatimukseesi osallistua jokaiseen laissa säädettyyn Jerusalemin juhlaan jokaisena vuotena koko elämänsä ajan. Voi tosin olla, että eksyt lopun ajan profetioita lukiessasi ja jatkat samaa tulkintalinjaa, jonka mukaan juhliin on pakko osallistua joka kerta joka ikinen vuosi asuipa missä tahansa, koska pakanat tulevat Jerusalemiin profetian sanan mukaan jokaisena uudenkuun päivänä, sapattina, lehtimajanjuhlan aikaan (ja oliko vielä jotakin muuta?), joten kirjaimen tulkinnan mukaan olettanet "Jumalan pyhän lain" vaatimuksen olevan ehdoton pakko, jolloin Paavali olisi ollut lainrikkoja vastoin aiempia väitteitäsi häntä koskien (että Paavali ei ollut rikkonut mitään juutalaisten lakia tai tapoja vastaan ja noudatti tarkoin juhliin liittyviä lain käskyjä jokainen kerta ja käski myös pakanoiden niitä noudattaa).
No, katsotaan ja odotetaan, mitä pahaa tuot seuraavan kerran esille. En osaa enää toivoa sinusta mitään hyvää ja sen vuoksi kirjoitin noin. Sinä väännät kaiken vinoon ja selität itsesi syyttömäksi lain rikkomiseen ja virhetulkintoihin, koska et kestä totuutta: sinä olet ollut väärässä kaiken aikaa näissä asioissa ja et halua muuttaa mieltäsi, koska... niin miksi? Olisiko se noloa vai menettäisitkö jotakin vain miksi? Neuvon sinua luopumaan toraistisesta harhaopista ja tulemaan uuteen liittoon hengen vapauteen, jossa pappispalveluskin on kevyttä: ei tarvitse uhrata tai huolehtia temppelin pyhästä kalustosta, ei tarvitse noudattaa pesurituaaleja jne. Riittää, että uhraa kiitosta Jumalalle sydämestään ja pitää ruumiinsa puhtaana haureudesta... ja jos sattuu lankeamaan, niin onhan meillä Kristuksen veri ja ruumiin uhri, joihin voimme aina vedota syntien anteeksisaamiseksi sen sijaan, että uhraisimme eläimiä Herralle Jerusalemin temppelissä maan päällä.
Tule jo ihmeessä sisälle pyhään kaupunkiin, uuteen taivaalliseen Jerusalemiin ja uuteen liittoon, niin että vapaudut raskaasta vanhan liiton lain kuormasta ja vieraasta ikeestä, joka rasittaisi sinua, jos noudattaisit kaikkia sen käskyjä (mutta ethän sinä noudata niin kuin on nähty). Lue myös kostoa koskevan keskustelun viimeinen viestini.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15170739/kosto-mooseksen-ja-jeesuksen-mukaan#comment-92800931Sanottakoon vielä, että uuden liiton tekee kevyeksi vanhaan liittoon verrattuna myös se, että meidän ei tarvitse rakentaa kivitemppeliä vaan me olemme itse Jumalan pyhän hengen temppeli ja meidän temppelimme on Jumala kaikkivaltias ja Karitsa. Hengellinen todellisuus on korvannut vanhan liiton varjokuvat uudessa liitossa, siinä eläville, mutta vanhassa liitossa elävät pitävät kiinni henkeen ja vereen näistä varjokuvista, joiden varaan he kaiken toivonsa asettavat (ja Mooses on oleva heidän tuomitsijansa, sillä hän kirjoitti edeltä Kristuksesta, mutta vanhan lain orjat eivät ymmärrä lukittua tekstiä vaan pyrkivät noudattamaan esikuvallisia käskyjä ikään kuin ne eivät olisi esikuvallisia...)
Kristitty.net kirjoitti:
Raamatussa ei missään kohtaa sanota, että saamme rikkoa Jumalan pyhää lakia. Ei missään kohtaa.Entä Paavali, miksi hän näki vaivaa keretäkseen helluntaiksi Jerusalemiin? Pakanoiden apostolilla ei ollut mitään syytä vain näön vuoksi viettää "juutalaisten" juhlia voittaakseen pakanoita. Paavali kirjoittaa, että meidän tulee olla hänen seuraajiaan (1. Kor. 4:16). Paavali vietti juhlia, siksi meidänkin tulee niitä viettää. Kol. 2:17 sanotaan preesenssissä, että juhlat ovat tulevaisten varjo. Jos ne oli kumottu, Paavali olisi pitänyt kirjoittaa, että ne olivat tulevaisten varjo.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15158597/kuka-tuomitsi-ja-kenet-kol-216-23#comment-92659276
Paavali olisi ollut täysin tekopyhä paskiainen, jos hän olisi vapauttanut muut Tooran käskyjen noudattamisesta, mutta itse nähnhy paljon vaivaa ehtiäkseen Jerusalemiin helluntaiksi. Tietenkin Paavali noudatti Tooraa koska se oli edelleen voimassa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15158597/kuka-tuomitsi-ja-kenet-kol-216-23#comment-92668289
Näin kristitty.net on kirjoittanut Paavalista ja juhliin liittyvien käskyjen noudattamisesta. Jokainen Paavalin kirjeitä (Gal 1-2) ja Apostolien tekoja lukenut tietää, että Paavali ei käynyt Jerusalemissa kuin muutaman kerran vuosien 32 ja 57 välillä hänen toimiessaan pakanoiden apostolina ja julistaessaan evankeliumia pakanoiden kaupungeissa ja opettaessaan heitä pitkämielisesti Kristuksen terveellä sanalla ja evankeliumin totuudella.
Kristitty.netin mielestä Paavali matkusti Jerusalemiin sen vuoksi, että lain käsky pakotti hänet siihen. Paavali osoittaa itse omilla sanoillaan, että hän kävi Jerusalemissa tavatakseen siellä veljiä ja julistaakseen evankeliumia tai muusta syystä kuin Mooseksen lain käskyjen vaatimasta pakosta, mutta hän kävi siellä harvoin, ei jokaisen juhlan aikana monta kertaa vuodessa, niin kuin kristitty.net on mitä ilmeisimmin luullut hänen tehneen, kun ei ajatellut tätä asiaa tarkemmin aiemmin.
Apostolien teot:
9:26 Ja kun hän oli tullut Jerusalemiin, yritti hän liittyä opetuslapsiin; mutta he kaikki pelkäsivät häntä, koska eivät uskoneet, että hän oli opetuslapsi.
9:27 Mutta Barnabas otti hänet turviinsa ja vei hänet apostolien tykö ja kertoi heille, kuinka Saulus tiellä oli nähnyt Herran, ja että Herra oli puhunut hänelle, ja kuinka hän Damaskossa oli rohkeasti julistanut Jeesuksen nimeä.
9:28 Ja niin hän kävi heidän keskuudessaan sisälle ja ulos Jerusalemissa ja julisti rohkeasti Herran nimeä.
12:25 Ja Barnabas ja Saulus palasivat Jerusalemista toimitettuansa avustustehtävän ja toivat sieltä mukanaan Johanneksen, jota myös Markukseksi kutsuttiin.
15:2 Kun siitä syntyi riita ja kun Paavali ja Barnabas kiivaasti väittelivät heitä vastaan, niin päätettiin, että Paavalin ja Barnabaan ja muutamien muiden heistä tuli mennä tämän riitakysymyksen tähden apostolien ja vanhinten tykö Jerusalemiin.
18:22 Ja noustuaan maihin Kesareassa hän vaelsi ylös Jerusalemiin ja tervehti seurakuntaa ja meni sitten alas Antiokiaan.
19:20 Näin Herran sana voimallisesti kasvoi ja vahvistui.
19:21 Kun kaikki tämä oli tapahtunut, niin Paavali hengessä päätti kulkea Makedonian ja Akaian kautta ja matkustaa Jerusalemiin ja sanoi: "Käytyäni siellä minun pitää nähdä myös Rooma."
20:16 Sillä Paavali oli päättänyt purjehtia Efeson ohitse, ettei häneltä kuluisi aikaa Aasiassa; sillä hän kiiruhti joutuakseen, jos suinkin mahdollista, helluntaiksi Jerusalemiin.
Galatalaiskirje:
1:15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
1:16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
1:17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
1:18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
1:19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
2:3 Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
Näiden kohtien perusteella Paavali ei matkustanut kertaakaan sen vuoksi Jerusalemiin, että Mooseksen laki olisi vaatinut häntä tekemään niin ja hän olisi noudattanut Mooseksen lakia osallistuakseen Jerusalemissa juhliin liittyvien uhrien uhraamiseen tai totellakseen Mooseksen lain käskyä muilla tavoilla. Toraistin mielestä Paavali kävi Jerusalemissa lain vaatiman pakon vuoksi osallistuakseen laissa määrättyihin juhliin monta kertaa vuodessa, mutta tämä väite on ilmiselvästi väärä, joten toraisti muuttaa tämän jälkeen opetustaan tavalla tai toisella...
- ProTorah
Daavidin sortunut maja on Jerusalem, jossa on Israelin kuninkaan valtaistuin ja myös temppelivuori yms.
Jumalalla on tapana antaa ennen määräaikaista kuristusta lohdullinen sanoma siitä, että kun Jerusalem tuhoutuu, niin se rakennetaan uudelleen. Aamoksen profetia ulottuu pakanakansojen yhdistymiseen Israelin kanssa. Tämä profetia on esitäyttynyt Israelin palatessa pakkosiirtolaisuudesta, sen historiallinen täyttymys on uusi liitto ja lopullinen täyttymys tuhatvuotiskausi, jolloin Daavidin Juuriverso, Juudan Leijona hallitsee pakanoita Jerusalemista käsin. Tästä asiasta puhuu myös Jeremia.
Jeremia 31
4 Minä rakennan sinut uudelleen,
taas sinä nouset, neitsyt Israel.
Jälleen sinä koristaudut juhlaan,
otat käteesi rummun,
lähdet karkeloon toisten iloitsevien kanssa!
5 Sinä istutat taas viinitarhoja
Samarian vuorille.
Ne, jotka istuttavat,
saavat myös korjata sadon.
6 Tulee päivä, jolloin vartijat huutavat Efraimin vuorilla: "Tulkaa, lähdetään Siioniin Herran, Jumalamme, luo!"
7 Näin sanoo Herra:
-- Iloitkaa ja riemuitkaa Jaakobista,
huutakaa ylistystä kansoista parhaalle!
Kiittäkää Herraa, kaikukoon kaikkialla huuto:
"Nyt sinä, Herra, pelastat kansasi,
kaikki, jotka ovat jäljellä Israelista!"
8 Minä tuon heidät takaisin
pohjoisesta maasta,
kokoan heidät maailman ääristä asti!
Heidän joukossaan ovat myös sokeat ja rammat,
raskaana olevat ja synnyttävät.
Suurena joukkona he kaikki palaavat tänne.
9 He tulevat itkien, hartaasti rukoillen, ja minä itse johdatan heitä. Minä vien heidät runsasvetisten purojen äärelle tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. Minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.
10 -- Kansat, kuulkaa Herran sana!
Tulkoon se tiettäväksi merten ääriin saakka!
Sanokaa näin:
-- Hän, joka hajotti Israelin,
kokoaa sen jälleen,
hän pitää siitä huolta kuin paimen laumastaan. - tontin_anastajat
Siitä on niin helvetin kauan jo, että noita daavitin majoja on ehditty rakentaa ja niitä on ehtinyt sortua jossun vaikka kuinka ja paljon.
Ne ei ole ikuisia nuo Daavitin majat. Rakentaminen on saatanan kallista ja aikaa vievää. Siksi juutalaiset joutuvatkin ottamaan ne väkisin, anastaen talot ja maat esimerkiksi Palestiinalaisilta. - woe3
Miten se ei avaudu tuosta Apt. 15 ? Daavidin majan nykyinen ja myös ikuisesti hallitseva kuningas on Jeesus. Jeesus hallitsee kuninkaiden Kuninkaana ja herrojen Herrana, ja pakanat etsivät Herraa. Ennen Jeesusta pakanat eivät etsineet Herraa, eikä Daavidin suvusta ollut kuningasta ennen Jeesusta.
- lomalehmä
Eikös se ollut paimenpoika se Taavetti? Ainakin ennen kuin rupesi juuttaalaisten kuninkaaksi? Lienee tuo sitten se Taavetin maja ollut jonkunlainen laavunkömmänän tapainen asumus, jossa paimenpoika saattoi syödä eväitään ja huilata paimentamisen lomassa. Sitten tietysti kun Taavetti rupesi kuninkaaksi ja meni kuninkaanlinnaan asumaan, se maja jäi oman onnensa nojaan ja tietäähän tuon miten jollekin tilapäiselle majankömmänälle käy kun siitä ei enää kukaan pidä minkäänlaista huolta. Tuulet ja sateet reuhtoo sen hajalle ja muutenhan semmoinen rapistuu ja lopuksi romahtaa kasaan. Semmoisessa rötiskössä sitä onkin sitten korjattavaa. Taitaisi päästä helpommalta tehdä kokonaan uusi.
- dogmatiks
Daavidin maja on Juudan ja Israelin kuinkaan huone Jerusalemissa. Se on sortunut Israelin syntien tähden. Tämän majan Jumala rakentaa uudelleen, kun Juudan Leijona Jeesus Kristus ottaa kuninkuuden.
Jer 22:4 Jos te tottelette minua, niin vastaisuudessakin tämän palatsin porteista kulkee Daavidin valtaistuimella istuvia kuninkaita. He tulevat hoviväkensä kanssa, vaunuilla ja hevosilla ajaen, ja myös heidän kansansa tulee tänne. 5 Mutta jos te ette kuuntele, mitä minä teille sanon, tästä palatsista tulee rauniokasa -- sen minä vannon oman nimeni kautta, sanoo Herra!
6 -- Näin sanoo Herra Juudan kuningashuoneelle:
Sinä olet ollut uljas kuin Gilead,
kuin Libanonin vuorten huiput.
Mutta totisesti minä teen sinut autiomaaksi,
asumattomien kaupunkien kaltaiseksi.
7 Minä määrään tuhoojat sinun kimppuusi. He tulevat kirveineen, kaatavat komeat setrisi ja heittävät ne tuleen.
8 "Monien maiden ihmiset kulkevat aikojen kuluessa tämän kaupungin ohi ja kyselevät: 'Miksi Herra on tehnyt näin tälle suurelle kaupungille?' 9 Heille vastataan: 'Sen asukkaat hylkäsivät Herran, Jumalansa, liiton. He rukoilivat ja palvelivat muita jumalia.' - hkg
Aloittaja kristitty.net opettaa, että uskovien kaste on kasteen halveksimista. Tämä on puutaheinää. Uskovien kaste on oikea Raamatun mukainen kaste.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15184382/kasteesta-viela#comment-92838039"Koska minut on jo lapsena kastettu. Se olisi kasteen halveksimista, jos uudestaan menisin kasteelle. "
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15184382/kasteesta-viela#comment-92838039
Vai että sillä tavalla... no, ympärileikkaamaton ei saa lain mukaan syödä pääsiäisen lammasta, joten ei kai tuo ihme ole, jos kieltäytyy kasteestakin?- lomalehmä
unitaari kirjoitti:
"Koska minut on jo lapsena kastettu. Se olisi kasteen halveksimista, jos uudestaan menisin kasteelle. "
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15184382/kasteesta-viela#comment-92838039
Vai että sillä tavalla... no, ympärileikkaamaton ei saa lain mukaan syödä pääsiäisen lammasta, joten ei kai tuo ihme ole, jos kieltäytyy kasteestakin?>>Vai että sillä tavalla... no, ympärileikkaamaton ei saa lain mukaan syödä pääsiäisen lammasta, joten ei kai tuo ihme ole, jos kieltäytyy kasteestakin? >>
Mikä se semmoinen laki on? Ei täällä 2000-luvun Suomessa vuosituhansia vanhat muinais-heprealaiset lait ole voimassa eikä luonnonlaitkaan estä lampaansyöntiä sen paremmin pääsiäisenä kuin muulloinkaan mikäli on varaa ostaa vaikkapa uus-seelantilaista pakastelammasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516976Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6883039Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831300Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841275
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891160
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.210999