Ennenvanhaan oli ennenvanhaan

Työhönsiirto

Muistaako joku vielä niitä aikoja kun Suomessa oli vielä työlaitoksia, työsiirtoloita ym? Lieksassa ei ollut, mutta Kainuussapa oli.

10

319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruuhessa.rasse.huutaa

Lieksassa ei ole ketään ollut noihin aikoihin jota kiinnostasi työnteko. Vällyn alla uunilla löskisoppaa söivät ja vetivät norttia niin että katto oli musta.

• ei.ollut.Lieksassa

Työsiirtolat olivat rikollisten rankaisulaitoksia, joissa tehtiin nimensä mukaisesti töitä. Nimi muutettiin myöhemmin avovankilaksi, jolloin nimi kuvaa paremmin vankilaa.

Työlaitokset olivat vapaampia työpaikkoja, joissa holtittomat miehet korvsivat maksamattomia elatusmaksujaan.

• On todellakin huomattava, että työsiirtola ja työlaitos olivat eri tarkoituksia varten. Työsiirtolaan joutui kärsimään rangaistustaan esimerkiksi rattijuoppoudesta ja työlaitokseen pääsi korvaamaan lapsen elatusmalsuja.

• isätön

Työlaitokseen joutui myös jos ei maksanut avioeron jälkeen lapsenelatusmaksuja. Minun isäni oli Konnunsuota kuokkimassa 50-l. Isääni en ole nähnyt kuin alle kolmevuotiaana. Yhteydenottoihini olen saanut vain haukkumakirjeet. Syytönhän lapsi on syntymiseensä.

• Rattijuopotkin pääsi sinne puuhastelemaan.

• rgqtregtrgg

Seutulan lentokenttää oli myös rattialkoholistit tekemässä!

• Tulikoju

Minä rakensin uuninpankkosimulaattoria kännissä veneilun takia turun telakalla. Siis ajoin kännissö turun telakalla päin öljytankkeria joka upposi ja itämeri saastui. Olempahan saanut jotain suurta aikaan, nimittäun venytin kikkelini 25 cm mittoihin töissä oölessa

• olet-apukoululainen

Tiukkaan olet töitä tehnyt, kun et ole opetellut kirjoittamaan!

• Tulikoju

Meni sormet ja hermot pakkotöissä, mutta olen korvaukset maksanut omalla työlläni. Kolmekymmentä vuotta siinä meni ja jäi pakkotyölaitoksen päiväpalkka säästööön. Nyt rahaa tilillä 87t€ ja ei ketöän perillistä. Lahjoitan dumman testamentilla järvilohrn hyväksi.

• sultan.kortong

mina ei halu pakotyoho enka muutenka tyohon mina saa kela raha ilman pakotyo

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      102
      3539
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3197
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2694
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      81
      2479
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2134
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2096
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1742
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1720
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe