Vajaakuntoisena ulkomaille

Ulkomaille

Onko täällä muita ns. hiukan "vajaakuntoisia", jotka haaveilevat ulkomailla oleskelusta/työskentelystä/opiskelusta? Tai ovat kokeneet ulkomailla opiskelun/työskentelyn? Itselläni on oikealla lääkityksellä hyvin hallussa oleva "vaikea" mielenterveysongelma (joka siis ei haittaa arjen toimintaani juuri mitenkään) ja olen tässä kymmenisen vuotta miettinyt omia tulevaisuudennäkymiäni Suomessa ja mahdollisesti Suomen ulkopuolella. Ikää minulla on jo hiukan päälle 30-vuotta ja taskusta löytyy maisterin paperit (STEM-aineesta). Osaan suomea, ruotsia ja englantia, mutta olisin kyllä valmis opettelemaan jonkun uudenkin kielen. Kavereita tai ystäviä minulla ei ole, ei ole perhettä, tai oikeastaan mitään muitakaan siteitä Suomeen sukulaisia lukuunottamatta (joita näen aniharvoin). Miinuksena minulta puuttuu myös lähes kokonaan työkokemus (pieniä pätkiä siellä täällä), armeijasta sain vapautuksen (enkä siis ole käynyt armeijaa enkä siviilipalvelusta) eikä minulla ole ajokorttia (mikä varmaan eliminoi jotkin maat kuten USA, jossa autoilu on käytännössä pakollista). Parisuhdetta/lapsia en ajatellut alkaa enää hankkimaan, joten Suomen käsittääkseni hyvä lastenhoito/päiväkoti/koulujärjestelmä on minulle ihan samantekevää. Plussana voisin sanoa, että asun vuokralla eikä minulla ole velkoja.

Vaikka ymmärrän että tilanteeni ei ole optimaalinen ulkomaille lähdön kannalta, on minulla kuitenkin toivoa tulevaisuuden suhteen ja olen luonteeltani optimisti. Ei ole ollut varaa masentua liiaksi ja tuhlata elämääni sängynpohjalla tai päihtyneenä. En ole koskaan asunut Suomen ulkopuolella, mutta Suomen sisällä olen liikkunut paikkakunnasta toiseen esim. opiskelujen takia. Elän askeettisesti, minulla on käsittääkseni Suomen mittakaavassakin katsottuna köyhyysrajan alittavat tulot eikä tulevaisuus Suomessa näiltä osin vaikuta kovin hyvältä. Käsittääkseni loputtomalla oikeistohallinnolla Suomessa ei ole mitään aikomustakaan helpottaa pienituloisten elämää. En vihaa Suomea, mutta oma realistinen arvioni tämän maan työttömien tai mielenterveysongelmaisten tulevaisuudesta ei kyllä ole mikään kovin ruusuinen.

Palatakseni alun kysymyksiin: onko täällä muita samoja "ongelmia" omaavia henkilöitä, jotka kuitenkin ovat päässeet ja uskaltaneet lähteä Suomesta johonkin toiseen maahan? Mihin maahan kannattaisi lähteä ja miksi?

0

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
        Ikävä
        188
        1341
      2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
        Ikävä
        122
        1148
      3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
        Ikävä
        70
        870
      4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
        Ikävä
        48
        864
      5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
        Ikävä
        53
        790
      6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
        Ikävä
        49
        753
      7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
        Ikävä
        53
        712
      8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
        Ikävä
        33