Jyväskylän IB kokemuksia, vinkkejä ja pääsykoe

Minne_mä_ees_oon_menossa

Olen hakenut Jyväskylän IB-lukioon ja aattelin kysyä vähän kaikesta. Saa vastata vain osaan jos vaan on infoa.

Pääsykokeista:
a) Minkä takia sinne tarvii laskimen, jos esimerkkikokeessa lukee, ettei sitä saa käyttää?
b) Tarviiko siihen lukiolaskimen. Mistä niitä muuten saa halvalla? Miten ne eroaa normi laskimista?

Yleisesti:
a) Miten se käytännössä eroaa perus lukiosta. (Ottamatta huomioon sitä, että se on englanniksi ja kaks viimeistä vuotta käydään vaan niitä kuutta ainetta)
b) Onko jotain nettisivuja, joilta saa halvalla koulukirjoja/harjoittelumateriaalia/muuta opiskelijaelämään liittyvää mistä olisit halunnut tietää aiemmin?
c) Onko jotain paperihommia tmv mitkä kannattaa hankkia ajoissa?
d) Miten käytän opiskelija-alennuksia ja voivatko IB-opiskelijat käyttää niitä?
e) Mahdolliset tietokoneohjelmat mitä siellä käytetään. Saako ne koululta vai pitääkö itse ostaa ja asentaa. Ja minkälainen tietokonekulttuuri siellä on?

Muuta, mitä pitäs tietää? Mulla ei oo vanhempia sisaruksia tai edes läheisiä kavereita, jotka on lukiossa saatika edes kuulleet IB-lukioista et ois hienoo tietää

1

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ibstudent

Opiskelen tällä hetkellä toista vuotta IB-linjalla, en tosin Jyväskylässä, mutta toivottavasti saat edes jotain apua :D
      IB eroaa ”peruslukiosta” oikeestaan eniten opetuksen tyylissä ja sisällössä (esim HL aineista saa laajemman käsityksen kun kansallisella lukiolinjalla on mahdollista ja siten myös hyvän pohjan jatko-opintoihin). Myös IB:n arviointi on erilainen (arviointiasteikko 1-7) ja koko tutkinnon päättöarvosanoihin vaikuttaa final examien lisäks myös koulussa arvioitavat suulliset kokeet ja esseet sekä lisäks EE ja TOK.
      Tuut varmasti kuulemaan vielä paljon pelotteluja IB:stä, mutta on tää välillä ihan hauskaakin, tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1118
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      840
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      834
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      705
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60