Skoda octavian kaasu hirtti kiinni! Vaarallinen

urheiluautoharrastaja

Olin lähes kaksi vuotta sitten eteläsuomalaisella moottoriradalla tekemässä suorituskykymittauksia erääseen koeajoautoon. Kevät oli juuri puhjennut kukkaan, ja ruoho tuoksui.

Paikalla oli paljon kilpa-autoilijoita herättelemässä kilpakalustoaan talven unilta. Paikalla oli myös erikoinen projekti, jota oli pakko mennä katsomaan lähempää.

Suomalainen myyntimies oli tuonut paikalle Skoda Octavia -auton, jossa oli Skodan 1.8-kuutioinen moottori. Venäjällä valmistettu Octavia oli hinnaltaan hyvin kilpailukykyinen, joten kaverin oli tarkoitus alkaa myydä näitä enemmänkin.

KUN RENKAITA oli tarpeeksi potkittu, pyysi kaveri minua testaamaan autoa. Ja koska mittalaitteetkin olivat mukana, asensin ne samalla koeajettavaan kiinni.

Auto oli kaksijakoinen. Siinä oli paljon valmista kilpa-autoa, mutta myös pelottavaa keskeneräisyyttä. Polkimet olivat vähän löysän oloiset, ja ohjauspyörässä oli klappia.

Aloitin koeajon 0–400 metrin kiihdytyksellä. Asetin auton kiihdytyssuoran päähän, jolla käydään myös viralliset kiihdytysautokilpailut.

Lada lähti viivalta yllättävän hyvin, olihan teho/painosuhde kunnossa. Neljänsadan metrin kohdalla oli jo 6 vaihde päällä, ja vauhtia yli 150 km/h.

Nostin jalan kaasulta maaliviivalla, mutta auto jatkoi kiihtymistään. Jokin oli jumittanut kaasun. Turva-aluetta oli jonkin verran, mutta heti oli ryhdyttävä reagoimaan.

Onneksi jarru ja kytkin yhä toimivat, joten pystyin molempia polkemalla aloittamaan hidastamisen. Sain auton helposti pysähtymään turva-alueelle, mutta moottori ulvoi selän takana yhä täysillä.

Käänsin seuraavaksi päävirtakatkaisimesta, mutta kone jatkoi ulvomistaan. Ääni oli yllättävän kova, ja puseroon alkoi hivuttautua tunne, että kuinkakohan kauan moottori tuon kestää. Seuraavaksi saapui paikalle auton mekaanikko, joka repi puolan johdot irti. Tähän se vihdoin sammui.

Koeajo jäi siltä erää kesken, mutta olihan se siihen asti mielenkiintoinen.

14

674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skodajakke

      Et saa myytyä niitä vanhoja uitettuja linttoja ainakaan tolla tavalla valehtelemalla.

      Aikoinaan kakstahtisen Suzukin kaasu hirtti kiinni, eikä siihen auttanut edes tulpanjohtojen repiminen irti. Kone huusi täysillä, kunnes älysin pistää nelosen silmään ja nostaa kytkimen nopeasti. Karsta siellä pytyssä ilmeisesti hehkui ja piti moottorin käynnissä. Kaasun hirttäminen tapahtui yleensä kostealla kelillä.

      Eipä tullut muuta mieleen.

    • Skodavailada

      Skoda vaihtui yllättäen Ladaksi :)

    • TSI2012

      ruostuvatkin pirun nopeasti.

    • erkki.nimimerkki

      Tuo on kyllä tosiaan aika vaarallista, kaasuvaijeri jumiutunut, luulis olevan koneen tuho. Huh huh

    • turvallisuusosasto

      Huh - Kaikkia temppuja noi itäkiesit tekeekin. Venäläistä rulettia koko skodan käyttäminen

    • kaalimaan_preemium

      Skoota on tikittävä aikapommi maanteillä. Mitä tahansa voi tapahtua, kun itä "laatua" on liikenteessä. On ne veikeitä ne itåpremiumit.....

      • Juu ei kaalilaatikko ole auto ensinkään. Skoda itäauto on vain semmoinen sosialisti-kippa, auton korvike. Hymyn saa ihmisten huulille, tuo itäblokin muisto, siinä skodan ainoita hyötyjä.


    • tästä oli muuten ilta sanomissa laaja artikkeli joitakin vuosia sitten. uuden skoda octavian vakionopeuden säädin oli laittanut kaasun pohjaan ja jarrut eivät olleet riittävät hillitsemään kasvavaa vauhtia ja skoda oli pysähtynyt vastaantulevan rekka auton keulaan. näitä samanlaisia tapauksia on sattunut jo tuhansia ympäri euroopan. skoda ilmoitti tutkivansa asiaa mutta mitään selvitystä ei koskaan ole tiedotettu. eli jotain on todella pahasti vialla jonka myös skoda tehdas huomasi ja vaikeni asiasta.

      • oottosiholisti

        Ihan Ilta-Sanomissa laaja artikkeli? Sattunut tuhansia ympäri Eurooppaa? Sittenhän voit pistää linkkejä, ei noin vakava asia jää tiedoitusvälineiltä huomaamatta, ensin vaikka linkki siihen I-S:n juttuun?
        Huomasithan toki, että aloittajan typerä provo oli kopioitu valheellisesti vanhasta Tekniikan Maailman jutusta, totuuttahan siinä ei ollut pätkääkään?


    • Hernekäinen

      kaasuvaijerit itäauto skootassa on jenkemipitoista terästä. paitsi levittävät hirveää ahua, myös hirttävät kiinni

    • tästä uutisesta ilta-sanomat uutisoi jo vuosia sitten, kaasu hirttää auki ja jarru ovat niin heikkotehoiset etteivät pysty hillitsemään yhä kiihtyvää vauhtia ja skodat pysähtyvät lopulta rekka autojen keulaan tai muuhun esteeseen, jälki on sen mukaista. kymmeniätuhansia ihmisiä jo kuollut tämän tyyppivian takia, mitä tekee skoda? ei yhtään mitään. levittelevät vain käsiään suu auki ja katselevat taivaalle josko huomenna on poutailma.

      • NakedTruthh

      • Skoda on arvaamaton ja vaarallinen auto. Jos sitä nyt autoksi voi sanoa, itse olen aina todennut, että skodasta ei autoa tule, eikä siasta hieromalla koiraa!


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe