olen kahdeksantoista vuotias tyttö. minulla on alkanut kuulumaan ääniä
mahan alapuolelta, luultavasti suolistosta.. sieltä kuuluu vaikka minkälaisia ääniä jatkuvasti ja kauhean isosti, se haittaa paljon elämääni, yritän välttää paikkoja jossa joutuu istumaan ihmisten
kanssa, koska en kestä sitä häpeää että hirveä murina, ulina ja vingunta kuuluu suolistostani..
se kuuluu melkein koko ajan mutta välillä rauhoittuu. varsinkin iltaisin se on pahimmillaan..
onko teillä mitään ohjeita, joka vähentäisi noita ääntelyjä.. sairaalassa en mielelläni käy..
kiitos jos jaksaisitte vastata miten tätä voisi hoitaa tai vähentää .. tv: epätoivoinen
suoliston ääntely
10
18145
Vastaukset
- dr Quack
Aloita kuitupitoisen ja hiivattoman ruokavalion noudattaminen:kaurapuuroa ja mustikkasoppaa aamuisin ja säännöllisin välein ruokailu. Ei juurikaan maitotuotteita, keitetyt vihannekset ovat hyviä. Normaaliruoka muuten. Aloita kuituvalmisteen nauttiminen, esim. Vi-siblin (apteekista). Vältä hiilihappoa sisältävien juomien nauttimista, vesi on parasta.
Mitä enemmän niitä ääniä pelkäät, sen enemmän niitä uskot kuuluvan. Älä suotta stressaa, mutta jos muu ei auta, käy yleislääkärillä. Suosittelen myös hiivatonta leipää,sitä saa muutamaa sorttia,ainakin ruisleipää saa hiivattomana,se onkin parempaa kuin vaalea.Pureskele hyvin ruoka.Vältä myös voimakkaita mausteita.Yhden virheen moni tekee,kun ruokailun jälkeen ottaa jonkun hedelmän.Nimittäin hedelmä liikkuu ja sulaa nopeammin kuin muu ruokamassa,ja nyt kun massa on vielä mahalaukussa ja sinne ilmestyy hedelmä joka ei pääsekkään eteenpäin,niin hedelmä alkaa käymään vatsassa.tulee happamia röyhtäyksiä.Hedelmä aina erikseen,omana välipalana.Kyl se siitä.
- salla
olen huomannut, että sinä olet vastannut,
yllättävän paljon kaikkien viesteihin..
olet auttanut paljon muita ja olet saanut monet helpottuneiksi..
kiitos siitä erittäin paljon..
minä kirjoitin suoliston kovista ääneistä ja
otin sinun neuvoista oppia, söin aamulla
kaurapuuroa ja vesilasin ja ei sitte kuulunut mitään koko koulu aikana.. olen nyt siirtynyt terveellisempään ruokavalioon ja jättänyt maidon pois, koska luulen että se on osa syytä..
kiitos sinulle todella paljon, olet tosi ystävällinen ihminen, sinunlaisia saisi olla paljon enemmän... - Rintaääni
Mulla on ollut samanlaisia oireita teini-iästä lähtien. Pienempänä olin ujo ja teini-iässä jännittelijä, jännitän tosin vieläkin, mutten yhtä pahasti. Kaikissa kokeissa ravattuani, mm. monen laktoosirasitustestin jälkeen, tulos näytti vihdoin, että mulla on laktoosi-intoleranssi. Sen voi kokeilla kotioloissakin muutaman viikon laktoosittomalla ruokavaliolla.
Toinen mikä laittaa mahani ylösalaisin on ärtynyt suoli. Siihen neuvotaan itsehoitona runsasta vedenjuontia, liikuntaa, säännöllistä ruokailua, ilmaa aiheuttaiven ruokien välttämistä ja muutenkin tasapainoista elämänrytmiä. Mulla ei kuitujen pämppääminen aina vaikuttanut vatsaa rauhoittavasti, enemmänkin tuskastuin ja aloin olla hirveän nipo syömisistäni. Mutta tietysti kuidut on hyvä asia ruokavaliossa, niitä jos ei ole aiemmin kamalasti syönyt niin kannattaa aloittaa varovasti. Suuri kuitumäärä voi ekakertalaiselle laittaa vatsan vaan sekaisemmaksi. Kuituja saa kanssa sellaisista vihanneksista, hedelmistä ja marjoista, jotka sopii omalle vatsalle. Juurekset turvottaa ainakin mut ihan raskaana olevan näköiseksi. ;)
Sitten sellainen mikä on mulle ominaista: en voi syödä tuoretta ruisleipää, tulee vaan kauheat kivut. Eli syön ruisleivän paahdettuna tai vaihtoehtoisesti kuitupitoista näkkäriä. Mäkin oon vasta hiljattain alkanut huomata, mitkä ruuat sopii mulle ja mitkä ei. Aiemmin keskityin liikaa siihen, että maha vaan mölisi ja aloin stressata ja jännittyä. Joku rentouttava harrastuskin voisi olla hyvä, ja liikunta ylipäätään.
Sekin on hirmu tärkeätä, ettet lopeta elämistä, harrastamista ja sosiaalisuutta. Tavallaan huijaat mielesi uskomaan, että kaikki on hyvin, ei mitään syytä pelätä. Kaikkien vatsa murisee joskus, mun nyt varsinkin.
Tsemppiä sulle. - Angstinen
Mul o vaivannu mahan ääntely jo 7lk lähtien ja oon koht menos 9lk. Mulla on adhd eli mun keskittyminen on muutenki huonoo mut sitä pahentaa viel se etten pysty aattelee mitää muuta ku et "maha älä pidä ääntä, maha älä pidä ääntä". Oon tosi nirso ja syön epäterveellisesti. Kun olin rippileiril ni syötii siel säännöllisesti ja omasta mielestä terveellisesti, ni silti maha piti sitä ääntä. Laihduin kylläki kaks kiloo siel. Koulussa se on vaa pahinta koska omistan myös ääniongelmia eli en voi käyttää yleisii vessoi enkä ees kavereitte tai sukulaisten vessoi. Oman faijaniki luona yritän välttää vessaskäyntii. Sitte mua ahdistaa jos mun hengitys kuuluu. En voi myöskää niistää nenää missää ja yritän välttää kans yskimist. Kaikenlaisii "pikkuongelmii" mulla on noitten lisäks kans mut pahin on oikeesti se maha. Luin et kannattaa juua paljon mut koska mul on toi vessaongelma, se ei oo mul vaihtoehto :D Joten pliis osaisittekste auttaa mua muuttamaa mun ruokavalioo 3vk enne koulun alkuu tai saamaa mahan äänet pois? Auttaisko lääkäril käynti tai joittenki juttuje syömine? :)
- njnk,j
Angstiselle neuvoisin enemmänkin jonkinlaisia rentoutusharjoituksia ja jonkun ehkäpä terapeuttisen keinon hyväksyä omasta kehosta lähtevät luonnolliset äänet. Me kaikki niiskutamme, niistämme nenää kuin norsut, piereskelemme, hengitämme syvään tia nopeasti, röyhtäilemme ja toki käymme vessassa normaalisti. Luulisin että enemmänkin ongelmasi on siinä, että yrität vastustaa omaa kehoasi toimimasta sen normaalilla, luonnollisella tavalla, kuin se että sen toiminta olisi jotenkin epäluonnollista tai sairasta.
Mahan mölinä voi johtua ihan siellä liikkuvasta ilmasta ja nesteestä, jota toki voit helpottaa osaksi ruokavaliolla. Mutta myös rentoutuminen ja oman kehon hyväksyntä on tärkeää. Syö tarpeeksi ja tarpeeksi terveellisesti! Nälkäkin saattaa pistää mahan kurisemaan. Jätä kaikki makeat syömättä, samoin kaikki rasvainen pikaruoka.
- jjkk2
Tää on jo vanha viestiketju, mut huomasin että tuolla ensimmäisellä kirjottajalla on ollu just samat ongelmat ku mulla. Mun maha alkaa ääntelee joka kerta ku oon syöny tai juonu jotain, vaikka oisin juonu pelkkää vettä. Tää alko pari viikkoo sitten ja on siitä asti kurissu ja kuplinu joka päivä, ja iltaa ja yötä kohti aina pahenee. Oon käyny lääkärissä, mutta ei se osannu sanoo, että mikä mulla on. Oon myös jättäny maidon pois, mutta ei sekään auta.. Jotain vinkkejä?
- klurpsslurs
sama täällä.kumpa tietäisi.kahvia juon aamuisin.tiedän ettei ole hyvä,mutta ainoa nautinto.
- Auttakaa minua
Sama täällä, vaikka olenkin vasta kolmisentoista.
Mulla on vatsaongelmia 24/7, ja pahimmat kivut ja ääntelyt ovat tietenkin AAMULLA. Juuri silloin, kun on hiljainen matematiikantunti ja istumme kaikki vieri vieritysten.
Ja kokeissa vain nauretaan vatsani mölinälle. En jaksa enään tätä.
Menen ylihuomenna lääkäriin, mutta jos hän ei osaa auttaa, en oikeasti kestä tätä.
Nolostun muutenkin helposti... Aivan kamalaa elämää, vatsani ansiosta. - helppiä
Onko jollakin toiminut mikään, mikä on auttanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527090Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7103228Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1251455Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2231259Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081