Onko öljyä riittävästi jos öljyä on yli öljytikun minimirajan. Onko öljyn määrällä moottorin kannalta merkitystä.
Paljonko öljyä pitää olla
5
640
Vastaukset
- HellMies
Siksihän se minimiraja siellä on jotta näyttää että öljyä on riittävästi. Jos moottori kuluttaa öljyä, öljymäärä voi sitten helposti mennä liian pieneksi jos on ollut minimirajan tuntumassa. Siksi kannattaa laittaa maksimirajan kohdalle tai vähän alle (ei yli), aina kun täyttää. Ja mieluiten täyttää jo kun pinta on asteikon puolessavälissä ettei esim pidemmän matkan aikana ehdi kulua alle minimin jos öljynpoltinkone (esim VW, Skoda, Audi).
Suuren öljymäärän edut ovat myös että sitoo itseensä enemmän likaa/happamuuksia ja teoriassa pysyy viileämpänä vaikka tällä katuajossa tuskin on merkitystä. Mutta ainakin sitoo enemmän epäpuhtauksia jote siksikin kannattaa pitää lähempänä maksimia kuin minimiä.- näinkin-voi-olla-
Jotkut autot vain tahtovat kuluttaa nopeammin sen ylärajaöljyn pois. Jos aina pitää ylärajalla, niin öljyä kuluu paljon enemmän, kuin jos pitää sopivasti keskikohdalla mittatikkua.
- sdgf
näinkin-voi-olla- kirjoitti:
Jotkut autot vain tahtovat kuluttaa nopeammin sen ylärajaöljyn pois. Jos aina pitää ylärajalla, niin öljyä kuluu paljon enemmän, kuin jos pitää sopivasti keskikohdalla mittatikkua.
Puolivälissä mittatikun asteikkoa on aika hyvä kompromissi. Pitämällä öljyn taso alamerkissä ei jää pelivaraa normaalia öljynkulutusta silmällä pitäen. Pitämällä öljyt aina ylämerkissä moottori käy hieman raskaammin kampiakselin vatkatessa syvemmällä öljyssä. Siitä johtuvasta kitkasta kasvaa samalla myös polttoaineen kulutus hieman.
- saef2
näinkin-voi-olla- kirjoitti:
Jotkut autot vain tahtovat kuluttaa nopeammin sen ylärajaöljyn pois. Jos aina pitää ylärajalla, niin öljyä kuluu paljon enemmän, kuin jos pitää sopivasti keskikohdalla mittatikkua.
Omissa autossa taso vähenee hitaammin maksimirajalla. Johtuu todennäköisesti vain siitä että öljypohja on leveämpi ylhäältä. Ei se taso öljynkulutukseen vaikutta ellei koneessa suunnitteluvirheitä.
- Puhelet.p-skaa
sdgf kirjoitti:
Puolivälissä mittatikun asteikkoa on aika hyvä kompromissi. Pitämällä öljyn taso alamerkissä ei jää pelivaraa normaalia öljynkulutusta silmällä pitäen. Pitämällä öljyt aina ylämerkissä moottori käy hieman raskaammin kampiakselin vatkatessa syvemmällä öljyssä. Siitä johtuvasta kitkasta kasvaa samalla myös polttoaineen kulutus hieman.
Kampiakseli Ei vatkaa öljyssä missään tilanteessa asteikon ylärajan puitteissa, ja sen yläpuolellakin on vielä turvamarginaali. Roiskevoidellut ruohonleikkurit ovat asia erikseen, mutta painevoidellussa auton moottorissa kampiakseli ei missään tapauksessa saa vatkata öljyssä sillä siitä olisi seurauksena öljyn aeraatio, eli ilmakuplien pääsy painevoitelujärjestelmään ja sen johdosta voitelukalvon rikkoutuminen liukulaakereissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911244Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221098- 48824
- 70820
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53760Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50695- 33672
- 60659
- 52637
- 50615