Puhumme usein elämäntyöstä ja työurasta itseisarvona, mutta kuinka monella meistä on ollut sellainen työ jota voi kutsua elämäntyöksi? Jolla on jättänyt tuleville sukupolville jotain pureskeltavaa, kipinän tai edes kehityskelpoisen idean? Kuinka moni meistä on saanut toteuttaa itseään unelma-ammatissaan, kutsumustyössään, työssä jossa yhdistyy hyöty ja harrastus tai huvi? Olemmeko olleet vain pyörivä osa suuressa rattaassa? Olemmeko luoneet mitään omaa, omintakeista, itse kehitettyä? Vai vain palvelleet ja täyttäneet tyhiä luukkuja, korjailleet muiden jälkiä, pakanneet, passanneet ja siivonneet pois? Pyöritelleet numeroita ja palvelleet isompia kihoja kuin me itse? Ajaneet muiden ihmisten asioita, juosten muiden ihmisten kiireitä ja kaikki vain rahallista korvausta vasten niin että on katto pään päällä, murkinaa pöydässä, muksuilla merkkikännykät ja kolme ulkomaanmatkaa vuodessa omaksi virkistymiseksi?
Tuntuuko nyt hyvältä ja rauhalliselta lyödä hanskat naulaan, ja sanoa olen tehnyt elämäntyöni; nyt aion vain nauttia loppuelämästä ja levätä ja elää hautaan saakka vain omilla ehdoillani ja mieluummin tekemättä mitään mikä ei ole pakko.
(perheen hoitaminen ja lasten aikuisiksi kasvattaminen ei ole mielestäni elämäntyö: sen teemme paremmin tai huonommin joka tapauksessa joko rakkaudesta tai velvollisuudentunnosta, useimmiten molemmista, ilman rahallista korvausta ja ilman toiveitakaan siitä että mitenkään tästä rakkauden työstä hyötyisimme: se on mielestäni taas aihe uuteen keskustelun)
Elämäntyöstä, työn merkityksestä ja miten se meni
116
1768
Vastaukset
Omalta kohdaltani asia on menettänyt merkityksensä.
Olen eläkkeellä jo.
Lopetin työt 2010v.
Eläke alkoi juosta 2013v.
Loput eläkkestä alkoivat juosta 2015v.
-
Olen tehnyt työni IT-teknologiassa.
System Manager
Järjestelmä päällikkö.
-
Olen siis vuodesta 1979-alkaen kehittänyt, suunnitellut, koodannut, testannut ohjelmia joilla toiset ihmiset ovat voineet kehittää työ-uraansa.
Monet ehkä elämäänsäkin.
Yhtiössä joka on tuonut ulko-maista rahaa Suomeen.
En koskaan ole ansainnut palkkaani toisten Suomalaisten ihmisten maksamilla veroilla.
-
Olen siis kaikin-puolin tyytyväinen itseeni.
Varmaan on maailmakin minuun pikkuisen.
H.Olen myös aina maksanut veroni Suomelle.
Suomen kansaa tukien.
En kansastani ansiottomasti nauttien.
H.- Kurze
Päällikkötason henkilöllä luulisi olevan yhdyssanasäännöt hallussa.
Aloittajan viestiin vastatakseni, työ ON itseisarvo.
Mitä ihminen aikuisikänsä tekisi jollei työtä.
Tämä koskee luonnollisesti terveitä yksilöitä. Jotkut ovat omaa syyttään työkyvyttömiä, vammautuneita yms. Heitä varten työtätekevät ihmiset pitävät veroja maksamalla yllä turvaverkkoja jotta jokainen saa elää ihmisarvoista elämää. Minusta siinä on jo arvoa.
Mitään dramaattista en ole jättänyt jälkipolville ihmeteltäväksi, mutta työyhteisöön olen jälkeenpäin kuullut jääneen itseäni isompi aukko.
Työ oli mielenkiintoista, vapaata, omilla aivoilla tehtävää, itseä kehittävää, mutta sitä oli loppuaikaan aivan liikaa. Siksi hyvillä mielin eläkkeellä. Kurze kirjoitti:
Päällikkötason henkilöllä luulisi olevan yhdyssanasäännöt hallussa.
Aloittajan viestiin vastatakseni, työ ON itseisarvo.
Mitä ihminen aikuisikänsä tekisi jollei työtä.
Tämä koskee luonnollisesti terveitä yksilöitä. Jotkut ovat omaa syyttään työkyvyttömiä, vammautuneita yms. Heitä varten työtätekevät ihmiset pitävät veroja maksamalla yllä turvaverkkoja jotta jokainen saa elää ihmisarvoista elämää. Minusta siinä on jo arvoa.
Mitään dramaattista en ole jättänyt jälkipolville ihmeteltäväksi, mutta työyhteisöön olen jälkeenpäin kuullut jääneen itseäni isompi aukko.
Työ oli mielenkiintoista, vapaata, omilla aivoilla tehtävää, itseä kehittävää, mutta sitä oli loppuaikaan aivan liikaa. Siksi hyvillä mielin eläkkeellä.ymmärränkö oikein ensimmäisestä rivistäsi
että et ole kiinnostunut siitä mitä täällä kirjoitetaan
vaan siitä kuinka oikein se kirjoitetaan.
Virkavuosia kertyi vain kahdeksan, osa niistäkin viransijaisena tai äitiyslomilla.
Vuodesta 1985 olen ollut pelkkä luuseri, vähän jeesannut maatilan töissä, lähinnä kesäisin pelloilla.
En ole laskenut paljonko yhteiskunta on säästänyt, kun en ole laittanut lastani hoitolaitokseen.
En ole myöskään laskenut paljonko olen yhteiskunnalta saanut, kun olen nostanut omaishoidontukea.
Siitä olen varma, että yhteiskunta on voittanut ja säästänyt rutosti rahaa.
Että tämmöinen luuserin elämäntyö.En kuitenkaan tarkoittanut aloituksellani sitä että kuinka paljon olet AINEELLISESTI rikastuttanut yhteiskuntaa tai työnantajiasi. En osaa edes ajatella asioita siltä kantilta. Olen lähes aina aikuisena ollut ansiotyössä ja vaikka en ole ollut kutsumusammatissani olen mielestäni hyödyntänyt yhteiskuntaa vaikka en olekaan sitä rikastuttanut, muuten kuin kantamalla korteni kekoon tunnollisena veronmaksajana.
Paloma.se.co kirjoitti:
En kuitenkaan tarkoittanut aloituksellani sitä että kuinka paljon olet AINEELLISESTI rikastuttanut yhteiskuntaa tai työnantajiasi. En osaa edes ajatella asioita siltä kantilta. Olen lähes aina aikuisena ollut ansiotyössä ja vaikka en ole ollut kutsumusammatissani olen mielestäni hyödyntänyt yhteiskuntaa vaikka en olekaan sitä rikastuttanut, muuten kuin kantamalla korteni kekoon tunnollisena veronmaksajana.
Ajattelinkin niin, kuinka paljon olisin itse elämäntyöstäni saanut iloa ja kokemusta, siinä mielessä myös raha liittyy asiaan ja on ollut valinta jäädä kotiin.
Kun tavallaan olen hankkinut tuloni toisten ihmisten maksamilla veroilla.
Olisinko ylpeämpi elämäntyöstäni, mikäli olisin jatkanut virassani.- hehehehee
@Ancie
Arvostan elämäntyötäsi. Tiedän, mistä puhut.
Olen samantyyppisiä ratkaisuja valinnut lasteni vuoksi. Silloin oli läheisiäkin ihmisiä, jotka eivät ymmärtäneet. Eivätkä ymmärrä vieläkään, että on muitakin arvoja kuin raha ja komea karriääri. Ancie kirjoitti:
Ajattelinkin niin, kuinka paljon olisin itse elämäntyöstäni saanut iloa ja kokemusta, siinä mielessä myös raha liittyy asiaan ja on ollut valinta jäädä kotiin.
Kun tavallaan olen hankkinut tuloni toisten ihmisten maksamilla veroilla.
Olisinko ylpeämpi elämäntyöstäni, mikäli olisin jatkanut virassani.En osaa kommentoida valintaasi. Tuskin olisin koskaan itse valinnut olla kotona etenkään sen jälkeen kun lapset ovat jo päivät koulussa paitsi että maatilalla riittää aina puuhaa ihan yllinkyllin ja jos se riittää lasten ja miehen lisäksi antamaan elämään riittävästi sisältöä ja itselle tyydytystä ja oman itsensä ja unelmiensa toteuttamista niin hyvä niin.
- hehehehee
Paloma.se.co kirjoitti:
En osaa kommentoida valintaasi. Tuskin olisin koskaan itse valinnut olla kotona etenkään sen jälkeen kun lapset ovat jo päivät koulussa paitsi että maatilalla riittää aina puuhaa ihan yllinkyllin ja jos se riittää lasten ja miehen lisäksi antamaan elämään riittävästi sisältöä ja itselle tyydytystä ja oman itsensä ja unelmiensa toteuttamista niin hyvä niin.
Oman karriäärini surkeuden osalta selitystä. Mitäs, jos saan tietää jo raskauden aikana, että sairastamani vihurrirokko aiheuttaa lapselle jotain vammaa 50% todennäköisyydellä , enkä valitse aborttia lääkärin ällistyksestä ja pikkupainostuksesta huolimatta. Kun sitten sitä jotain vammaa tulee, niin olen valmis unohtamaan itseni ja unelmieni toteuttamisen ja tekemään kaiken mahdollisen kuntoutukseen. Minä menetin loistavan karriäärin ja rahaa mutta lapseni sai hyvän ja normaalin aikuiselämän. No, tarinahan ei kerro, mitä olisi tapahtunut, jos olisin toiminut toisin ja olisinkin omaan karriääriini ja rahaan satsannut. Joten luuseri olen, joidenkin mielestä. Koska vain harvat tietävät, mitä on olla jollain tavalla vammaisen lapsen vanhempana - ja vammaisuuttakin on monenlaista.
Paloma.se.co kirjoitti:
En osaa kommentoida valintaasi. Tuskin olisin koskaan itse valinnut olla kotona etenkään sen jälkeen kun lapset ovat jo päivät koulussa paitsi että maatilalla riittää aina puuhaa ihan yllinkyllin ja jos se riittää lasten ja miehen lisäksi antamaan elämään riittävästi sisältöä ja itselle tyydytystä ja oman itsensä ja unelmiensa toteuttamista niin hyvä niin.
Se kuitenkin on varmaa, etten koskaan ole katunut kotiin jäämistäni.
Täällä on kaikki mitä tarvitsen, luonto ja rakkaat ihmiset, en ole mikään menevä ja ympäri maailmaa lentelevä maailmankansalainen.
Matkustaa ja harrastaa voi myös maatilalta käsin, syksyksi on matka varattu ja konserttiliput marraskuulle.hehehehee kirjoitti:
@Ancie
Arvostan elämäntyötäsi. Tiedän, mistä puhut.
Olen samantyyppisiä ratkaisuja valinnut lasteni vuoksi. Silloin oli läheisiäkin ihmisiä, jotka eivät ymmärtäneet. Eivätkä ymmärrä vieläkään, että on muitakin arvoja kuin raha ja komea karriääri.Kiitos hehehehee, arvostetaan toisiamme ja valintojamme, kun tiedämme mistä puhumme.
Kaukaa arvostaviakin on, mutta usein se on vain sananhelinää.Paloma.se.co kirjoitti:
En kuitenkaan tarkoittanut aloituksellani sitä että kuinka paljon olet AINEELLISESTI rikastuttanut yhteiskuntaa tai työnantajiasi. En osaa edes ajatella asioita siltä kantilta. Olen lähes aina aikuisena ollut ansiotyössä ja vaikka en ole ollut kutsumusammatissani olen mielestäni hyödyntänyt yhteiskuntaa vaikka en olekaan sitä rikastuttanut, muuten kuin kantamalla korteni kekoon tunnollisena veronmaksajana.
Minä mielestäni etenkin nuorempana olisin rikastuttanut työnantajaani ja sit kautta anatanut paljon myös muille yhteiskuntamme jäsenille mutta kun työnantaja n vastaus kaikkeen oli EI tai muutoin vain torpattin mahdollisuus toimia mikään ei edennyt ja se jos mikä "ketutti". Onneksi ei enää kun olen tietoisesti asennettani muuttanut.
- KukaLietää
siilenämää kirjoitti:
Minä mielestäni etenkin nuorempana olisin rikastuttanut työnantajaani ja sit kautta anatanut paljon myös muille yhteiskuntamme jäsenille mutta kun työnantaja n vastaus kaikkeen oli EI tai muutoin vain torpattin mahdollisuus toimia mikään ei edennyt ja se jos mikä "ketutti". Onneksi ei enää kun olen tietoisesti asennettani muuttanut.
Minä olen ylpeä äitini ja isäni elämäntyöstä. Äiti oli myyjä ja isä sorvari. Mutta molemmat työteliäitä oikeudenmukaisia ahkeria ja erittäin ammattitaitoisia. Rakastan heitä ja heidän perintönään.
"Paloma.se.co"
Missä viipyy oma CV:si?
H.- ö-Öö
Ihan ok.
En oikestaan erottele elämän erilaisia osa-aluita, yks kokonaisuus. Jos duunissa mättää, mättää se sitten muutenkin. Siis kokonaisfiilis ratkaiseepi. Kandee muistaa, on ansiotöitä, kotitöitä, vapaaehtoistöitä, jokin harrastuskin on minille ihan työtä.
Juup, nuorena tuli tehtyä jonkinverran nuortenmiesten duuneja, mutta suurin osa elosta mennyt kokonaisuutena ihan kutsumusammatissa ja tulee menemäänkin joistain hommista ei ikinä jäädä eläkkeelle. Käytännössä koko aikuisikä media-alalla, hyvinkin monenlaisissa touhuissa.
Toki ollut monenlaista duunia ja duunipaikkaa, tylsää ei. Ja on ollut highlighsejakin, aika isojakin, tietenkin vähemmänkin nostavaakin. Mun mielestä duunissa pitää olla vaihtelua, pashaakin duunia tekee, kun tietää, joskus saattaa sattua flowjuttu kohdille. Se on se tekemisen meininki, mikä kiehtoo.
Jaa fyrkka, noh, se on ollut ihan mitä tahansa, joskus hyväkin, joskus nimellinen. Jos tekee duunia vain rahan takia, pitäis valita ala, tai ammatti, missä sitten sitä hilloa liikkuu. Elossa pysytty kuitenkin.
Klassinen esimerkki heebosta, joka ilmeisimmin aina ollut kutsumushommissa ikänsä. Jörn Donner. Ikivanha ukko jo, mutta leffaa pukkaa, julkaisi kasikymppisenä tuhatsivuisen romskunkin ja nuorena häärinyt tietenkin leffoissa, kirjailijana, politiikassa, diplomatiassa, vaikka missä. Tollasta mä arvostan en loispummieläkeläisiä ja siks tarkoitus on duunailla krematorioon asti jotain.
=DW=- Bengalitikku
Mä ihailen Donneria monessakin mielessä. Onneksi on joku, joka sanoo mielipiteensä uskottavasti. Eläväinen mies.
Oman työelämän aikana näin monenlaista muutosta eli myllerrystä, pyllerrystä. It-jutskien mukana sai olla kehittämässä ja ideoimassa.
Tosin sen mahdollisti työkulttuurin muutos. Mielestäni meni hyvin.
Ensin nuorna oli sellaista kokeilua ja etsimistä vähän elämäntilanteiden ja muuttojen mukaan, mutta sitten "jymähdin": perhe, lapsi, asuntovelat jne., joten singahtelu sai jäädä. Ei se tarkoittanut staattisuutta työssä, päinvastoin.
Joskus monta viikkoa putkeen viikonloppuineen. Kaikki muutos oli kehitystä.
Kun muutosvastainen en ollut, sopeutui ja sopeutti itsensä siihen moodiin.
Valitettavasti yt-ajat olivat kovimpia sivusta seuratenkin.
Nyt relaan. Nautin tästä vaiheesta.
Tossa DW juuri kosketteli asioita joita olen itsekin miettinyt. Jörn Donner on esimerkki luovasta ihmisestä joka ei ole vain ratas jossain koneistossa tai osa oravanpyörää. Ancie taas edustaa itsellistä systeemistä pudottautunutta ihmistä joka on löytänyt työnteon merkityksen joka sopii hänelle: usein kysytty kysymys elämmekö työlle vai teemmekö työtä että voisimme elää. Teollisuusyhteiskunnan hidas siirtyminen tietoyhteiskuntaan ja se murroskausi jossa molemmat ovat somasti lomittain ja päällekkäin ja tulevat olemaan vielä ainakin seuraavat sata vuotta työpaikat tulevat entistäänkin vähenemään vaikka kuinka poliitikkomme topuuttavat ansiotyön merkitystä ja rahan liikkumista ja uusien työpaikkojen luomista. Muttakun...ei kaikista ole yrittäjiksi ja laittamaan uusia bisneksiä ja lapsemme ja etenkin lapsenlapsemme tulevat kokemaan tilanteen jossa he joutuvat kouluttamaan itsensä uudelleen uusiin ammatteihin ainakin kerran elänkaarensa aikana ja kuinka monet näistä ammateista ja työurista on vain sopeutumista työmarkkinatilanteeseen ja mammonan perässä kulkemista?
- noohjooh
Tämä menisi niin henkilökohtaiseksi jos avaisin enemmän, mutta yritän pysyä sellaisella yleispolulla.
Valitsin lojaalisuuden kun oman työurani näin loppupäivinä valitsin. Olisin voinut valita jotain muutakin, en halua verrata itseäni heihin jotka pistävät kaiken hyllylle ja ryhtyvät omaishoitajiksi. Onhan sekin tavallaan valinta, mutta suuremmasta pakosta. Onko kyse siitä että he ovat löytäneet itselleen sopivan ammatin (Paloman kirjoittama)? Vai siitä että ammatti ovat löytäneet heidät, ja heidän on ollut vaikeaa väistää sitä? Ikään kuin. En halua puhua uhrautuvaisuudesta, mutta minusta omaishoitajissa on kuitenkin jotain enemmän kuin vain sopivan itselleen löytävä.
Auran jälkeläisilleni vaon, jonne voivat pudottaa perunan ja ehkä vähän kanankakkaa halutessaan. Ehkä teen sen turhaan, ehkä he päättävät että paska-ura :)
Mitään suurta elämäntyötä en ole tehnyt. Mulle on riittänyt viljellä omia arvoja ympäriini, hymykin oikeassa paikassa on paljon. Mitään sellaista kuin uratietoisuutta ei asu mun kehossa, kaikkiin duuneihin olen ajautunut.Ihan hyvin voi ottaa kantaa yleisesti en minäkään aio CV:täni tähän rustata, mutta joskus kun katsoo taaksepäin ja kuulee juttua sen ja sen elämäntyöstä tulee mietittyä että onkohan minulla se elämäntyö vielä edessäpäin, kun tähän saakka ollaan tehty vain duunia palkan eteen ja muiden rikastuttamiseksi.
Minä ainakin, en tiedä muista, mielellään ajattelee omasta työpanoksestaan tai ammatistaan positiivisesti ja löytää siitä jotain muutakin kuin tilille tipahtavat rahat kuukauden lopussa. Opettajana minun on helppo löytää niitä arvoja onhan minulla ollut kunniatehtävänä kävellä käsi kädessä tulevaisuuden kanssa ja saamme aina kuulla miten arvokasta (yhteiskunnallisesti, ei rahallisesti) työmme on. Jotkut yhteiskunnan syrjäytyneet ehkä näkevät meissä pelkkiä lastenvahteja joita tarvitaan että vanhemmat pääsevät toteuttamaan itseään tai ansaitsemaan rahaa hienoissa ammateissaan. Kuitenkin listassa ammatteja joissa automaatio eniten tulee korvaamaan henkilökuntaa opettajan työ oli alimpana listalla. En ole itse koskaan ollut kiinnostunut uran luomisesta ja siinäkin vaiheessa kun minua haluttiin jatkokoulutukseen johtotehtäviin niin valitsin pedagogisen työn lasten parissa, koska se antoi minulle enemmän henkistä tyydytystä.
Lähinnä minua kiinnostaa tuo "elämäntyö" konseptina.
Ja sitten se kuinka me nyt kun olemme eläköityneet täytämme tuon suuren tyhjiön ja miten paljon jaksamme kiinnostua harrastuksista ja tekemisistä joihin ei ole pakotteita ja miten paljonne antavat sisältöä ja tarkoitusta ihmiselle että jaksaa yleensäkään nousta sängystä aamulla elleiole velvoitteita .Mammani olisi tehnyt käsitöitä, maalaillut porsliinia, käynyt kielikursseilla. Minä en ole innostunut käsitöistä, mutta puutarha ja piha, ruuanlaitto ja blogaaminen täyttävät päiväni ja antavat runkoa ja tarkoitusta päivilleni. Nyt tietysti myös kirjoittaminen.- noohjooh
Paloma.se.co kirjoitti:
Ihan hyvin voi ottaa kantaa yleisesti en minäkään aio CV:täni tähän rustata, mutta joskus kun katsoo taaksepäin ja kuulee juttua sen ja sen elämäntyöstä tulee mietittyä että onkohan minulla se elämäntyö vielä edessäpäin, kun tähän saakka ollaan tehty vain duunia palkan eteen ja muiden rikastuttamiseksi.
Minä ainakin, en tiedä muista, mielellään ajattelee omasta työpanoksestaan tai ammatistaan positiivisesti ja löytää siitä jotain muutakin kuin tilille tipahtavat rahat kuukauden lopussa. Opettajana minun on helppo löytää niitä arvoja onhan minulla ollut kunniatehtävänä kävellä käsi kädessä tulevaisuuden kanssa ja saamme aina kuulla miten arvokasta (yhteiskunnallisesti, ei rahallisesti) työmme on. Jotkut yhteiskunnan syrjäytyneet ehkä näkevät meissä pelkkiä lastenvahteja joita tarvitaan että vanhemmat pääsevät toteuttamaan itseään tai ansaitsemaan rahaa hienoissa ammateissaan. Kuitenkin listassa ammatteja joissa automaatio eniten tulee korvaamaan henkilökuntaa opettajan työ oli alimpana listalla. En ole itse koskaan ollut kiinnostunut uran luomisesta ja siinäkin vaiheessa kun minua haluttiin jatkokoulutukseen johtotehtäviin niin valitsin pedagogisen työn lasten parissa, koska se antoi minulle enemmän henkistä tyydytystä.
Lähinnä minua kiinnostaa tuo "elämäntyö" konseptina.
Ja sitten se kuinka me nyt kun olemme eläköityneet täytämme tuon suuren tyhjiön ja miten paljon jaksamme kiinnostua harrastuksista ja tekemisistä joihin ei ole pakotteita ja miten paljonne antavat sisältöä ja tarkoitusta ihmiselle että jaksaa yleensäkään nousta sängystä aamulla elleiole velvoitteita .Mammani olisi tehnyt käsitöitä, maalaillut porsliinia, käynyt kielikursseilla. Minä en ole innostunut käsitöistä, mutta puutarha ja piha, ruuanlaitto ja blogaaminen täyttävät päiväni ja antavat runkoa ja tarkoitusta päivilleni. Nyt tietysti myös kirjoittaminen."tehty vain duunia palkan eteen ja muiden rikastuttamiseksi"
En koe sitä noin, tykkään katsella suurempia kuvioita. Olen sillä palkallani saanut elää ihan hyvän elämän, eikä ole tarvinnut kantaa kovin raskasta vastuuta muiden hyvinvoinnista, kuten monet yrittäjät. Olen saanut lähteä kotiin rakkaitteni luokse kun kello näyttää että 8 h on lusittu. Totta kai olen hetkellisesti kadunnut sitä, etten missään vaiheessa elämää ole edes pyrkinyt työhön joka antaisi jotain muutakin takaisin. Mutta ihminen on sopeutuvainen. En ole jäänyt tuijottamaan sitä etten rakasta työtäni, vaan koettanut saada tyydytystä siitä että ainakin voin tehdä sen mahdollisimman hyvin, ja olla siitä ylpeä.
Kai rikkaus tuo hetkeksi toisenlaisen vapauden, mutta olen nähnyt että mitä enemmän rahaa -> sitä enemmän omaisuutta hankkii -> sitä enemmän rahaa tarvitaan ylläpitoon. Olen tyytyväinen suht vaatimattomaan elämääni, jätän ehkä vähän pienemmän jalanjäljen jälkeeni luontoon. Ainakin, tällä huonolla stressinsietokyvyllä mitä minulla on, minusta ei olisi kantamaan kovin suuren yrityksen taakkaa. Tämä on kääntöpuoli joka ei ehkä kaikille tule mieleen.
Onkos Palomaa jäänyt juippimaan nyt taaksepäin katsoessaan se, että on vain vahtinut toisten kakaroita, että niitten vanhemmat ovat päässeet toteuttamaan itseään työelämässä?
No anna menneitten olla mennyttä ja nauti nyt tästä päivästä ja lekoisista eläkepäivistä, kun vihdoinkin saat harrastaa mitä haluat (tai mihin pystyt) vaikkapa sen pikku pihasi (epäonnistunutta?) viljelyä.@Tellukka: Den som sårar andra för att känna sig stark är extremt svag. (Bobby Mattingly) Miten sinä jaksat itsesi kanssa.
Lego viljelee minä vain valokuvaan. Ja laitan faceen.Paloma.se.co kirjoitti:
@Tellukka: Den som sårar andra för att känna sig stark är extremt svag. (Bobby Mattingly) Miten sinä jaksat itsesi kanssa.
Lego viljelee minä vain valokuvaan. Ja laitan faceen."Paloma.se.co"
"Så som så många ser sår
berättar om hur siare själv mår."
- HUNKSZ 28.05.2018
H.Paloma.se.co kirjoitti:
@Tellukka: Den som sårar andra för att känna sig stark är extremt svag. (Bobby Mattingly) Miten sinä jaksat itsesi kanssa.
Lego viljelee minä vain valokuvaan. Ja laitan faceen.Osoitit ilmiselvää halveksuntaa sellaista elämäntyötä kohtaan, että kasvattaa itse lapsensa rakkaudella kotonaan terveellisessä maalaismiljöössä ja siinä samalla kasvattaa ravintoa sinunkin suuhusi, tuottaa sitä välttämätöntä maitoa aamukahviisi, lihaa crockpottiisi ...
Ainakin minä olen kiitollinen vanhemmilleni heidän elämäntyöstää, ettei minua eikä sisaruksiani tasapäätarhattu kirjaviisaitten kasvattina. Arvokkainta elämäntyötä se heillä oli, mitä kuvitella saattaa.Tellukka kirjoitti:
Osoitit ilmiselvää halveksuntaa sellaista elämäntyötä kohtaan, että kasvattaa itse lapsensa rakkaudella kotonaan terveellisessä maalaismiljöössä ja siinä samalla kasvattaa ravintoa sinunkin suuhusi, tuottaa sitä välttämätöntä maitoa aamukahviisi, lihaa crockpottiisi ...
Ainakin minä olen kiitollinen vanhemmilleni heidän elämäntyöstää, ettei minua eikä sisaruksiani tasapäätarhattu kirjaviisaitten kasvattina. Arvokkainta elämäntyötä se heillä oli, mitä kuvitella saattaa.Halveksunnan siihen keksit itse. Sanoin vain että haluan keskustelua nimenomaan kodin ulkopuolella suoritetusta työstä, ansiotyöstä, urasta.
Jospa jos olisit saanut käydä esikoulua olisit oppinut ottamaan muitten ihmisten tunteita, ajatuksia, mielipiteitä huomioon. Empatia ja sosiaalinen kasvatus on suuri osa nimenomaan esikoulupedagogiasta.
Olenko väärässä jos arvaan että sinulla oli joku konflikti henkilökunnan kanssa kun omat lapsesi olivat siellä tai muuten vain nähnyt sivusta miten jossain esikouluryhmässä ei oltu toimittu sinun käsittääksesi toivotun kaavan mukaan?
En missään kohtaa väittänyt etteikö kotiäidin tai pienviljelijävaimon työ olisi arvokasta, mutta se olisi taas aivan oma aihepiirinsä. Myöskään verrata menneiden sukupolvien elämäntyyliä ja uramahdollisuuksia nykyaikaan ei ole reilua.Paloma.se.co kirjoitti:
Halveksunnan siihen keksit itse. Sanoin vain että haluan keskustelua nimenomaan kodin ulkopuolella suoritetusta työstä, ansiotyöstä, urasta.
Jospa jos olisit saanut käydä esikoulua olisit oppinut ottamaan muitten ihmisten tunteita, ajatuksia, mielipiteitä huomioon. Empatia ja sosiaalinen kasvatus on suuri osa nimenomaan esikoulupedagogiasta.
Olenko väärässä jos arvaan että sinulla oli joku konflikti henkilökunnan kanssa kun omat lapsesi olivat siellä tai muuten vain nähnyt sivusta miten jossain esikouluryhmässä ei oltu toimittu sinun käsittääksesi toivotun kaavan mukaan?
En missään kohtaa väittänyt etteikö kotiäidin tai pienviljelijävaimon työ olisi arvokasta, mutta se olisi taas aivan oma aihepiirinsä. Myöskään verrata menneiden sukupolvien elämäntyyliä ja uramahdollisuuksia nykyaikaan ei ole reilua.Ei olisi tullut mieleenikään tasapäätarhata omia rakkaita lapsiani.
Sydäntäni särkee aina nähdä se turvaliiveissä tasatahtia kulkeva lilliputtien armeija tuolla liikkeellä ollessani. Vartija jonon edessä ja takana ...
Sen ikäisten pitäisi saada juosta kirmata vapaina niinkuin minä lapsena, keksiä omia leikkejään ilman petakookien ohjausta, nukkua aamuisin niin kauan kuin nukuttaa ... Varhaislapsuus on liian lyhyt aika hukattavaksi kaavoitettuun tarhaukseen.
Monet tarhatut sitten ottavatkin sen lapsena hukatun vapauden takaisin heti, kun tarhaus on ohi ja vapaus koittaa. Sitten meinaavat mennä äärimmäisyyksiin vapauden huumassa.
Tarhattiinko sinut? Vai kuinka sinusta on tullut noin empaattinen (?) ja toisen ihmisen tunteet, ajatukset, mielipiteet huomioonottava (?). Vai sekö juippii, ettei tarhattu ja tunnet jääneesi noita ominaisuuksia vaille?Tellukka kirjoitti:
Ei olisi tullut mieleenikään tasapäätarhata omia rakkaita lapsiani.
Sydäntäni särkee aina nähdä se turvaliiveissä tasatahtia kulkeva lilliputtien armeija tuolla liikkeellä ollessani. Vartija jonon edessä ja takana ...
Sen ikäisten pitäisi saada juosta kirmata vapaina niinkuin minä lapsena, keksiä omia leikkejään ilman petakookien ohjausta, nukkua aamuisin niin kauan kuin nukuttaa ... Varhaislapsuus on liian lyhyt aika hukattavaksi kaavoitettuun tarhaukseen.
Monet tarhatut sitten ottavatkin sen lapsena hukatun vapauden takaisin heti, kun tarhaus on ohi ja vapaus koittaa. Sitten meinaavat mennä äärimmäisyyksiin vapauden huumassa.
Tarhattiinko sinut? Vai kuinka sinusta on tullut noin empaattinen (?) ja toisen ihmisen tunteet, ajatukset, mielipiteet huomioonottava (?). Vai sekö juippii, ettei tarhattu ja tunnet jääneesi noita ominaisuuksia vaille?Kaikki tutkimukset osoittavat miten tärkeää ja hyödyllistä roolia varhaiskasvatus pelaa nykyisessä, modernissa, kaupunkimaistuneessa yhteiskunnassamme ja miten paremmin lapset joka ovat saaneet käydä esikoulua menestyvät koulussa verrattuna lapsiin jotka ovat saaneet kasvaa kotipiirissä ja korkeintaan käyneet jossain kerhossa tai avoimessa esikoulussa pari tuntia päivässä.
Puhumattakaan siitä miten paljon paremmin monet lapset voivat esikoulussa tuttujen ja turvallisten ja lapsista tykkäävien lastenhoitajien ja esikoulunopettajien hoivissa kuin kotonaan….
Mutta tää on nyt aivan oma keskustelunaihe ja en aio jatkaa siitä pitempään.- hehehehee
Paloma.se.co kirjoitti:
Kaikki tutkimukset osoittavat miten tärkeää ja hyödyllistä roolia varhaiskasvatus pelaa nykyisessä, modernissa, kaupunkimaistuneessa yhteiskunnassamme ja miten paremmin lapset joka ovat saaneet käydä esikoulua menestyvät koulussa verrattuna lapsiin jotka ovat saaneet kasvaa kotipiirissä ja korkeintaan käyneet jossain kerhossa tai avoimessa esikoulussa pari tuntia päivässä.
Puhumattakaan siitä miten paljon paremmin monet lapset voivat esikoulussa tuttujen ja turvallisten ja lapsista tykkäävien lastenhoitajien ja esikoulunopettajien hoivissa kuin kotonaan….
Mutta tää on nyt aivan oma keskustelunaihe ja en aio jatkaa siitä pitempään."Kaikki tutkimukset "
No, ei varmana, niin. Liiallista yleistämistä!
Ei ole noin yksinkertaista elämä, että on vain yksi tyyli lastenhoidossa ja kasvatuksessa.
Kun halusin omia lapsia, niin halusin antaa heille meidän perheen elämänmallin ja arvojani näyttää toimissani. Mun lapseni ovat käyneet "jossain kerhossa tai avoimessa esikoulussa pari tuntia päivässä". Ja jokaikinen on hyvä ja lahjakas ja vaikka mitä. Hyvin meni koulussa ja hyvin menee edelleen. Elämäntyöni ohessa tein itse ja teimme perheenä monenlaista - palkkatyössäkin olen ehtinyt olla monia vuosia :) Paloma.se.co kirjoitti:
Kaikki tutkimukset osoittavat miten tärkeää ja hyödyllistä roolia varhaiskasvatus pelaa nykyisessä, modernissa, kaupunkimaistuneessa yhteiskunnassamme ja miten paremmin lapset joka ovat saaneet käydä esikoulua menestyvät koulussa verrattuna lapsiin jotka ovat saaneet kasvaa kotipiirissä ja korkeintaan käyneet jossain kerhossa tai avoimessa esikoulussa pari tuntia päivässä.
Mutta tää on nyt aivan oma keskustelunaihe ja en aio jatkaa siitä pitempään.Parempi kun et jatkakaan hupsimistasi.
Olen nähnyt monenkin tarhatun lapsen kyseenalaisen menestyksen sekä koulussa, että jatkoelämässä. Olen päässyt seuraamaan myös kotona kasvatettujen ja perhepäivähoidossa olleitten menestyksekästä elämää.
Elämäntyöstä siis oli kysymys ja olet nähtävästi sitä mieltä, että elämäntyöksi voi sanoa vain sellaista, mikä on kodin ulkopuolella olevaa ansiotyötä/uraa. Niinhän se meni? Mutta hyvää se vain silti on maatiloilla tuotettu ruoka, eikö vaan? Hukkaanko ovat elämänsä heittäneet sen tuottajat ja aivanko hyödyntämättä yhteiskuntaa jäämällä kotiaan työhön.Tellukka kirjoitti:
Parempi kun et jatkakaan hupsimistasi.
Olen nähnyt monenkin tarhatun lapsen kyseenalaisen menestyksen sekä koulussa, että jatkoelämässä. Olen päässyt seuraamaan myös kotona kasvatettujen ja perhepäivähoidossa olleitten menestyksekästä elämää.
Elämäntyöstä siis oli kysymys ja olet nähtävästi sitä mieltä, että elämäntyöksi voi sanoa vain sellaista, mikä on kodin ulkopuolella olevaa ansiotyötä/uraa. Niinhän se meni? Mutta hyvää se vain silti on maatiloilla tuotettu ruoka, eikö vaan? Hukkaanko ovat elämänsä heittäneet sen tuottajat ja aivanko hyödyntämättä yhteiskuntaa jäämällä kotiaan työhön.Todellakin, kun on ikänsä tehnyt työtä, hoitanut peltoja, metsää ja karjaa, eikö sitä muka voi sanoa elämäntyöksi.
Rakastanut maata ja kasvattanut lapsiaan.
Vaikka ei ole kiertänyt maailmaa, nähnyt sen monia ihmeitä ja kansoja, asunut eri maissa tai tehnyt työtä kodin ulkopuolella.
Minä kunnioitan niitä ihmisiä, jotka ovat tehneet ja tekevät työtä tämän maan eteen.
On aika ikävää kuulla sanottavan, etteivät maanviljelijät ole niin tärkeitä ja hyviä elämäntyössään kuin he, jotka käyvät kodin ulkopuolella töissä.- kylmätotuus
Paloma.se.co kirjoitti:
Mutta tää on nyt aivan oma keskustelunaihe ja en aio jatkaa siitä pitempään.Vaikka aloittaja yrittääkin korostaa varhaiskasvatuksessa "laitosten" ammattikasvattajien merkitystä ja mitätöidä kodeissa tehtävän kasvatustyön, niin minä arvostan suuresti kotiäitejä, jotka hoitavat ja kasvattavat lapsensa itse.
On huolestuttavaa, että varhaiskasvatuksesta on tehty rakettitiedettä Suomessakin. Sitähän se ei laisinkaan ole. Pelkkä maalaisjärki riittää.
Miksi perheen hoitaminen ja omien lapsien kasvattaminen ei aloittajan mielestä ole elämäntyötä?
Minun on vaikea ymmärtää, että mainitut työt tulevat elämäntyöksi vasta sitten, kun ne tekee joku ulkopuolinen- esim. kodinhoitaja tai päiväkodissa työskentelevä lastenhoitaja. kylmätotuus kirjoitti:
Vaikka aloittaja yrittääkin korostaa varhaiskasvatuksessa "laitosten" ammattikasvattajien merkitystä ja mitätöidä kodeissa tehtävän kasvatustyön, niin minä arvostan suuresti kotiäitejä, jotka hoitavat ja kasvattavat lapsensa itse.
On huolestuttavaa, että varhaiskasvatuksesta on tehty rakettitiedettä Suomessakin. Sitähän se ei laisinkaan ole. Pelkkä maalaisjärki riittää.
Miksi perheen hoitaminen ja omien lapsien kasvattaminen ei aloittajan mielestä ole elämäntyötä?
Minun on vaikea ymmärtää, että mainitut työt tulevat elämäntyöksi vasta sitten, kun ne tekee joku ulkopuolinen- esim. kodinhoitaja tai päiväkodissa työskentelevä lastenhoitaja.Perheen hoitaminen ja lasten kasvattaminen on arvokasta työtä joka tehdään kyselemättä miksi ja pyytämättä palkkaa siitä. Se ei ole ura vaan itsestäänselvyys. Turhaa nostaa sitä jalustalle varsinkin nyky-yhteiskunnassa jossa lapsia kasvatetaan ja perhettä hoidetaan useinkin hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Hyvän ja turvallisen kodin antaman kasvatuksen perustalle ja täydentämään sitä tarvitaan varhaiskasvatusta jota antavat päiväkodit ja esikoulut. Hyvin harvoin tapaa henkilökuntaa jotka eivät kohtelisi lapsia hyvin ja eivät pitäisi lapsista.
kylmätotuus kirjoitti:
Vaikka aloittaja yrittääkin korostaa varhaiskasvatuksessa "laitosten" ammattikasvattajien merkitystä ja mitätöidä kodeissa tehtävän kasvatustyön, niin minä arvostan suuresti kotiäitejä, jotka hoitavat ja kasvattavat lapsensa itse.
Minun on vaikea ymmärtää, että mainitut työt tulevat elämäntyöksi vasta sitten, kun ne tekee joku ulkopuolinen- esim. kodinhoitaja tai päiväkodissa työskentelevä lastenhoitaja.Aloittaja nyt ihannoi sellaista kolhoositoimintaa, jossa on erikseen kolhoosin lapsille suuri tarha, missä hoitajat viihdyttävät lapsia sen aikaa, kun vanhemmat raatavat kolhoosin hyväksi.
Pitää ymärtää hänen asenteensa vasemmalle suuntautuneena.
Täällä ainakin niitä tarhan asiantuntijoitten varhaislapsena kasvattamia nuoria pyörii tekemässä tihutöitään ja piruuksiaan iltaisin ja öisin. Siinä vaiheessa heitetään vastuu vanhemmille ja aletaan huutelemaan, että missä niiten vanhemmat ovat.Tellukka kirjoitti:
Aloittaja nyt ihannoi sellaista kolhoositoimintaa, jossa on erikseen kolhoosin lapsille suuri tarha, missä hoitajat viihdyttävät lapsia sen aikaa, kun vanhemmat raatavat kolhoosin hyväksi.
Pitää ymärtää hänen asenteensa vasemmalle suuntautuneena.
Täällä ainakin niitä tarhan asiantuntijoitten varhaislapsena kasvattamia nuoria pyörii tekemässä tihutöitään ja piruuksiaan iltaisin ja öisin. Siinä vaiheessa heitetään vastuu vanhemmille ja aletaan huutelemaan, että missä niiten vanhemmat ovat.Älä viitsi jatkaa höpinääsi. Minä mitään kolhooseja suosi, mutta huvittavaa tuo sinun aiheesta irtautumisesi ja minuun henkilökohtaisesti tarrautumisesi.
Yritä nyt ryhdistäytyä ja pitäytyä asiassa.- Tosion
Paloma.se.co kirjoitti:
Älä viitsi jatkaa höpinääsi. Minä mitään kolhooseja suosi, mutta huvittavaa tuo sinun aiheesta irtautumisesi ja minuun henkilökohtaisesti tarrautumisesi.
Yritä nyt ryhdistäytyä ja pitäytyä asiassa.Keskustelunne kertoo omaa kieltään teistä ihmisinä. Persoonaan takertuminen, omien johtopäätösten jankkaaminen ja sanojen paneminen keskustelukumppanin suuhun kertoo heikosta sosiaalistumisesta ja keskustelutaidottomuudesta. Hedelmistään puu tunnetaan!
Aika ikävää että tämäkin aloitus vedettiin lokaan pahantahtoisten ihmisten toimesta. En tietääkseni missään kohtaa ole aliarvioinut maatalousväen elämää tai työtä; halusin vain erottaa perheen ja kodin eteen tehdyn työn aihepiirin ulkopuolelle. Kannattaa lukea aloitus uudelleen ettei joudu harhaanjohdetuksi.
Tämä aloitus in minun ja on tärkeää että se luetaan oikein ja otetaan kantaa tai keskustellaan asiasta jonka otin esiin: kodin ja perheen ulkopuolella tehty työ, työura, ansiotyö ja voitko henkilökohtaisesti sanoa että olet tehnyt elämäntyösi vai vain ollut työssä ja ansainnut palkkaa ja miten koet tästä urasta ja ja työelämästä luopumisen nyt kun olet päässyt eläkkeelle? Tai olet pääsemässä eläkkeelle? Miten olet hyödyttänyt yhteiskuntaa ja mitä jätät jälkeesi (joka ei koske omaa perhettäsi tai omanarvontuntoasi?)@Ancie vielä, totta kai arvostan maalaistalon piirissä tehtyä työtä joka on hyödyttänyt paitsi omaa perhettä tekemällä perheen omavaraiseksi mutta myös tuottamalla ruokaa jota ei ole rahdattu ympäri maailmaa eikä toivottavasti myrkytetty piloille. Suomalainen agraariyhteiskunta oli paljon omatalouden varassa ja siinä riitti kyllä työtä koko perheelle ja välillä, etenkin sadonkorjuuaikaan, naapureillekin. Koettiinko se sitten elämäntyöksi vai vain perityksi elämäntavaksi ei ollut tärkeää kun maata rakennettiin sotien jälkeen uudelleen ja jengeillä oli suuremmat tavoitteet kuin oma henkilökohtainen toiveittensa toteuttaminen. Maanviljelys ja karjanhoito voivat samalla tavalla olla kutsumusammatteja, mutta tässä muuttuvassa yhteiskunnassa kuinka monelle ne vielä ovat sitä?
Älä anna tellukan myrkyttää mieltäsi koska kysymys ei todellakaan ole minusta ja minun henkilökohtaisista prioriteeteistani. Maalaistalossa minäkin olen syntynyt ja asunut koko kouluaikani.
Avainsana on "elämäntyö".- kylmätotuus
Mielestäni aloitustasi ei kukaan ole vetänyt lokaan.
Sinä itse teit virheen rajaamalla aloituksesi aiheen ulkopuolelle ihmiset, jotka ovat tehneet elämäntyönsä perheensä ja lastensa parissa. Meitä on täällä useita , kuten kommenteista voi päätellä.
Myös me olemme osa suomalaista yhteiskuntaa ja työmme on pitänyt sitä pystyssä enemmän kuin osataan edes kuvitella.
Meidän panoksemme hyvinvointiimme on alkanut vuosikymmeniä sitten, eikä sitä voi kukaan mitätöidä.
Onko niin, että sinä kirjoitat aivan muiden maiden näkökulmista käsin arvottaessasi elämäntyötämme Suomessa? Tavallaan Paloma veti lokaan psykoterapeutittaren äskettäin tehdyn aloituksen tuunaamalla sen niin tutun tympeään tyyliinsä, että annas kun minä teen aiheesta paremman aloituksen.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15293982/entas-jos-elamaPaloma.se.co kirjoitti:
@Ancie vielä, totta kai arvostan maalaistalon piirissä tehtyä työtä joka on hyödyttänyt paitsi omaa perhettä tekemällä perheen omavaraiseksi mutta myös tuottamalla ruokaa jota ei ole rahdattu ympäri maailmaa eikä toivottavasti myrkytetty piloille. Suomalainen agraariyhteiskunta oli paljon omatalouden varassa ja siinä riitti kyllä työtä koko perheelle ja välillä, etenkin sadonkorjuuaikaan, naapureillekin. Koettiinko se sitten elämäntyöksi vai vain perityksi elämäntavaksi ei ollut tärkeää kun maata rakennettiin sotien jälkeen uudelleen ja jengeillä oli suuremmat tavoitteet kuin oma henkilökohtainen toiveittensa toteuttaminen. Maanviljelys ja karjanhoito voivat samalla tavalla olla kutsumusammatteja, mutta tässä muuttuvassa yhteiskunnassa kuinka monelle ne vielä ovat sitä?
Älä anna tellukan myrkyttää mieltäsi koska kysymys ei todellakaan ole minusta ja minun henkilökohtaisista prioriteeteistani. Maalaistalossa minäkin olen syntynyt ja asunut koko kouluaikani.
Avainsana on "elämäntyö".Katsotaas nyt, mitä sivistyneitten sanakirja sanoo sanasta "elämäntyö"
"Työ jota joku on tehnyt koko elämänsä tai jolle hän on pääasiassa omistautunut, elämäntehtävä, elämänaikaiset saavutukset kokonaisuutena. "
Ei siihen sen kummempia kriteerejä tarvita, että voi sanoa tehneensä elämäntyön.Paloma.se.co kirjoitti:
@Ancie vielä, totta kai arvostan maalaistalon piirissä tehtyä työtä joka on hyödyttänyt paitsi omaa perhettä tekemällä perheen omavaraiseksi mutta myös tuottamalla ruokaa jota ei ole rahdattu ympäri maailmaa eikä toivottavasti myrkytetty piloille. Suomalainen agraariyhteiskunta oli paljon omatalouden varassa ja siinä riitti kyllä työtä koko perheelle ja välillä, etenkin sadonkorjuuaikaan, naapureillekin. Koettiinko se sitten elämäntyöksi vai vain perityksi elämäntavaksi ei ollut tärkeää kun maata rakennettiin sotien jälkeen uudelleen ja jengeillä oli suuremmat tavoitteet kuin oma henkilökohtainen toiveittensa toteuttaminen. Maanviljelys ja karjanhoito voivat samalla tavalla olla kutsumusammatteja, mutta tässä muuttuvassa yhteiskunnassa kuinka monelle ne vielä ovat sitä?
Avainsana on "elämäntyö".Minulla on tunne, että tarkoitat aloituksen elämäntyöllä jotain tärkeämpää, kuin bussikuskin, myymäläapulaisen tai loka-autonkuljettajan työtä.
Emme kaikki ole tehneet mitään suurta, vaan eläneet omaa elämäämme, ei siitä saa erikoisempaa kasaan, ei sitten millään.
Kun maanviljelijä jää eläkkeelle, ei tapahdu mitään dramaattista muutosta, hän jatkaa elämäänsä ja tekee kotitilan töitä sen minkä jaksaa ja haluaa.
Siinä on ero palkkatyöstä eläkkeelle jääneeseen, molemmat ovat tehneet elämäntyönsä, toinen myös elänyt työnsä ääressä.
Ajattelen omilla aivoillani, kirjoitan omilla sormillani, en ole perässä kipittävä lammas, joka peesaa muita.
En suostu kääntymään sinunkaan kannallesi, jos olen jotain toista mieltä.Ancie kirjoitti:
Minulla on tunne, että tarkoitat aloituksen elämäntyöllä jotain tärkeämpää, kuin bussikuskin, myymäläapulaisen tai loka-autonkuljettajan työtä.
Emme kaikki ole tehneet mitään suurta, vaan eläneet omaa elämäämme, ei siitä saa erikoisempaa kasaan, ei sitten millään.
Kun maanviljelijä jää eläkkeelle, ei tapahdu mitään dramaattista muutosta, hän jatkaa elämäänsä ja tekee kotitilan töitä sen minkä jaksaa ja haluaa.
Siinä on ero palkkatyöstä eläkkeelle jääneeseen, molemmat ovat tehneet elämäntyönsä, toinen myös elänyt työnsä ääressä.
Ajattelen omilla aivoillani, kirjoitan omilla sormillani, en ole perässä kipittävä lammas, joka peesaa muita.
En suostu kääntymään sinunkaan kannallesi, jos olen jotain toista mieltä.Hirmuisen nopeasti kuitenkin lähdit mukaan Tellukan kyytiin siinä että olisin mukamas halveksinut tai vähätellyt maanviljelijän ammattia. Se oli lähtöisin täysin Tellukasta, ei minusta.
Kaikki työ on minusta arvokasta ja ilman roskakuskeja tai myymäläapulaisia, lähihoitajia tai kerrossiivoojia elämämme olisi paljon hankalampaa ja vaikeampaa, vain muutamia ammatteja mainitakseni, joista varmaankaan ei niin kovi moni ylioppilaaksi kirjoittava tänä keväänä haaveile Päästä toteuttamaan itseään ja saada myös henkistä tyydytystä työstään ovat mielestäni osa siitä voiko työtä laskea ns. elämäntyöksi. Minä lisäisin vielä lähes kaiken yhteiskuntahyödyllisen ja kaiken luovan työn tähän kategoriaan.
Ehkä emme tarkoita aivan samaa asiaa sanalla "elämäntyö". Minä näen sen jotenkin suurempana kokonaisuutena, en rahallisena menestyksenä enkä julkisuuteen liittyvänä vaan sen elämäntyön voi tehdä hyvinkin vaatimattomissa oloissa ja pienimuotoisena, mutta mieluiten juuri siten että siitä saatu hyöty ei kohdistu ensisijaisesti itseen ja omaan perheeseen.Paloma.se.co kirjoitti:
Hirmuisen nopeasti kuitenkin lähdit mukaan Tellukan kyytiin siinä että olisin mukamas halveksinut tai vähätellyt maanviljelijän ammattia. Se oli lähtöisin täysin Tellukasta, ei minusta.
Kaikki työ on minusta arvokasta ja ilman roskakuskeja tai myymäläapulaisia, lähihoitajia tai kerrossiivoojia elämämme olisi paljon hankalampaa ja vaikeampaa, vain muutamia ammatteja mainitakseni, joista varmaankaan ei niin kovi moni ylioppilaaksi kirjoittava tänä keväänä haaveile Päästä toteuttamaan itseään ja saada myös henkistä tyydytystä työstään ovat mielestäni osa siitä voiko työtä laskea ns. elämäntyöksi. Minä lisäisin vielä lähes kaiken yhteiskuntahyödyllisen ja kaiken luovan työn tähän kategoriaan.
Ehkä emme tarkoita aivan samaa asiaa sanalla "elämäntyö". Minä näen sen jotenkin suurempana kokonaisuutena, en rahallisena menestyksenä enkä julkisuuteen liittyvänä vaan sen elämäntyön voi tehdä hyvinkin vaatimattomissa oloissa ja pienimuotoisena, mutta mieluiten juuri siten että siitä saatu hyöty ei kohdistu ensisijaisesti itseen ja omaan perheeseen."Paloma.se.co"
Pitäisiköhän sinun ylistää minua?
Tai ainakin vähän kiittää.
Huomannet eka-kommentistani tähän aloitukseen.
Minun tehneen työni myös muitten ihmisten ja heidän tulevaisuutensa vuoksi.
Enkä pelkästään rahallisesti.
Palkallisesti vain.
H.Paloma.se.co kirjoitti:
Hirmuisen nopeasti kuitenkin lähdit mukaan Tellukan kyytiin siinä että olisin mukamas halveksinut tai vähätellyt maanviljelijän ammattia. Se oli lähtöisin täysin Tellukasta, ei minusta.
Ehkä emme tarkoita aivan samaa asiaa sanalla "elämäntyö". Minä näen sen jotenkin suurempana kokonaisuutena, en rahallisena menestyksenä enkä julkisuuteen liittyvänä vaan sen elämäntyön voi tehdä hyvinkin vaatimattomissa oloissa ja pienimuotoisena, mutta mieluiten juuri siten että siitä saatu hyöty ei kohdistu ensisijaisesti itseen ja omaan perheeseen.Joskus sitä on joistakin asioista samaa mieltä myös Tellukan kanssa, sen kummemmin kyytiinsä lähtemättä.
Olen näillä palstoilla lukenut runsaasti kommentteja, maanviljelijöitä ivataan niin monin eri tavoin.
Sinun mielipiteesi mukaan heidän tekemänsä työ ei ole tarkoittamaasi elämäntyötä ja uran luomista, joten sanoinpa sanani.
Paskakuskikin luo uraa, mutta ei lantaa levittävä maanviljelijä.
Tai vammaista lastaan hoitava ihminen.
Vastaukseni eivät sinulle kelvanneet, joten eiköhän asia ole loppuunkäsitelty.Ancie kirjoitti:
Joskus sitä on joistakin asioista samaa mieltä myös Tellukan kanssa, sen kummemmin kyytiinsä lähtemättä.
Olen näillä palstoilla lukenut runsaasti kommentteja, maanviljelijöitä ivataan niin monin eri tavoin.
Sinun mielipiteesi mukaan heidän tekemänsä työ ei ole tarkoittamaasi elämäntyötä ja uran luomista, joten sanoinpa sanani.
Tai vammaista lastaan hoitava ihminen.
Vastaukseni eivät sinulle kelvanneet, joten eiköhän asia ole loppuunkäsitelty."Sinun mielipiteesi mukaan heidän tekemänsä työ ei ole tarkoittamaasi elämäntyötä ja uran luomista, joten sanoinpa sanani.
Tai vammaista lastaan hoitava ihminen." Näin kirjoittaa Ancie.
Tämä ei ollut koskaan, missään vaiheessa MINUN mielipiteeni, vaan Tellukan vääristelemä tulkinta siitä mitä kirjoitin. Sinä et pystynyt hyväksymään MINUN tulkintaani omasta aloituksestani, mutta olit nopea hyppäämään mollaajien ja ivaajien kelkkaan ja vastaanottamaan väärennettyä tietoa.
NYT asia on loppuunkäsitelty.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Pitäisiköhän sinun ylistää minua?
Tai ainakin vähän kiittää.
Huomannet eka-kommentistani tähän aloitukseen.
Minun tehneen työni myös muitten ihmisten ja heidän tulevaisuutensa vuoksi.
Enkä pelkästään rahallisesti.
Palkallisesti vain.
H.Yrittänyt jo kolme kertaa kehua sinua, mutta palsta ei ole antanut siihen mahdollisuutta,
Olet varmasti ollut hyvä ja pätevä It-guru alallasi ja paikallasi. Miten sanoit sen hyödyntäneen esim. omaishoitajan työpäivää Kainuun korvessa? Vai oletko vain tuottanut enemmän rahaa ja mainetta omille herroillesi ja pomoillesi?
"Mato se meni koukkuun
hiiri se meni loukkuun
hyvä niillä oli mieli
siitä lauloi kieli
sain palvella herrat
kumartaa monet kerrat
jäljelle jää mun runot
rannekkeen niistä punot
kosken kuohuihin heitä silmäsi surulta peitä"Paloma.se.co kirjoitti:
"Sinun mielipiteesi mukaan heidän tekemänsä työ ei ole tarkoittamaasi elämäntyötä ja uran luomista, joten sanoinpa sanani.
Tai vammaista lastaan hoitava ihminen." Näin kirjoittaa Ancie.
Tämä ei ollut koskaan, missään vaiheessa MINUN mielipiteeni, vaan Tellukan vääristelemä tulkinta siitä mitä kirjoitin. Sinä et pystynyt hyväksymään MINUN tulkintaani omasta aloituksestani, mutta olit nopea hyppäämään mollaajien ja ivaajien kelkkaan ja vastaanottamaan väärennettyä tietoa.
NYT asia on loppuunkäsitelty.Okei, sinä halusit myöhemmin sanomasi mukaan keskustelua nimenomaan kodin ulkopuolella tehtävästä työstä ja urasta.
Vastasin oman työni mukaisesti, eikä se ollut sopinut tähän aloitukseen.
Ihmettelen vain miksei maanviljelijän kotona tehtävä työ kelpaa sinulle uraksi ja elämäntyöksi. Siitä saa tietynlaisen käsityksen ja sille et voi mitään.Ancie kirjoitti:
Okei, sinä halusit myöhemmin sanomasi mukaan keskustelua nimenomaan kodin ulkopuolella tehtävästä työstä ja urasta.
Vastasin oman työni mukaisesti, eikä se ollut sopinut tähän aloitukseen.
Ihmettelen vain miksei maanviljelijän kotona tehtävä työ kelpaa sinulle uraksi ja elämäntyöksi. Siitä saa tietynlaisen käsityksen ja sille et voi mitään.Lisään vielä lopuksi, että kirjoitat pipienviljelijästä, Suomessa on enää vähän, jos ollenkaan pienviljelijöitä, hekin tekevät muuta työtä harrastuksensa lisänä.
Maatilat ovat liikeyrityksiä, monet isännät ja emännät ovat agronomeja, metsäinsinöörejä ja vastaavia ammattilaisia. Heidän pitää osata montaa eri työtä ja hoitaa itse ongelmia.
Siinä mielessä ajatuksesi ja mielipiteesi ovat jääneet jonnekin 60-luvulle, tai milloin sitten suureen maailmaan lähditkään, lievä halveksiva sana tuo pienviljelijänvaimokin on.Ancie kirjoitti:
Lisään vielä lopuksi, että kirjoitat pipienviljelijästä, Suomessa on enää vähän, jos ollenkaan pienviljelijöitä, hekin tekevät muuta työtä harrastuksensa lisänä.
Maatilat ovat liikeyrityksiä, monet isännät ja emännät ovat agronomeja, metsäinsinöörejä ja vastaavia ammattilaisia. Heidän pitää osata montaa eri työtä ja hoitaa itse ongelmia.
Siinä mielessä ajatuksesi ja mielipiteesi ovat jääneet jonnekin 60-luvulle, tai milloin sitten suureen maailmaan lähditkään, lievä halveksiva sana tuo pienviljelijänvaimokin on.Joo, voihan se pienviljelijäkin olla pipi.
Paloma@ olen pahoillani, mutta aloituksesi painaa alas kaikki muut kutsumusammatit paitsi varhaiskasvatuksen.
Mikä sinulla on, kesä kauneimmillaan, kukat loistossaan. Valmistumisjuhlia, iloisia nuoria kirmamassa kesälaitumille.
Pieniä tyttöjä esikouluista lähdössä vanhempiensa kanssa mökeilleen, uimaan, puhaltelemaan voikukkien hötökkää.
Vanhemmat kasvattavat lapsensa parjaiten.- kylmätotuus
Viimeinen lauseesi ei pidä ollenkaan paikkaansa.
On vanhempia, jotka ovat täysin kykenemättömiä kasvattamaan lapsiaan. Se on nähty . Monet äidit ja isät jättävät lapsensa tuuliajolle kiiruhtaessaan omiin harrastuksiinsa tai uraputkensa luomiseen.
Valitettavaa, mutta totta. kylmätotuus kirjoitti:
Viimeinen lauseesi ei pidä ollenkaan paikkaansa.
On vanhempia, jotka ovat täysin kykenemättömiä kasvattamaan lapsiaan. Se on nähty . Monet äidit ja isät jättävät lapsensa tuuliajolle kiiruhtaessaan omiin harrastuksiinsa tai uraputkensa luomiseen.
Valitettavaa, mutta totta.Ei kaikki miehet ole uskollisia.
Ei kaikki äidit ole parhaita.
Ei kaikki perheet hajoa.
Ei kaikki lakimiehet oe oikeudenmukaisia. Ei kaikki ministerit ole hyviä politikkoja.
Ei kaikki opettajat osaa opettaa.
Ei kaikki esikouluopet ole huonoja jne.
Ymmärretty?
@korppis, en mainitse sanallakaan varhaiskasvatusta aloituksessani. Varhaiskasvatus tuli tapeetille vasta kun tellukka alkoi pilkkaamaan minun ammattiani ja työkokemustani ketjun puolivälissä. Tämä aloitus ei koske varhaiskasvatusta eikä sitä ovatko lasten vanhemmat vai varhaiskasvattajat parhaat. Edelleenkin olen sitä mieltä että koti ja esikoulu kompletoivat toisiaan.
Aloitukseni ei paina ketään alas. Pikemminkin nostaa kaikkia jotka ovat tehneet työtä kutsumusammateissaan, olivatpa ne mitä tahansa, vaikka rahallinen hyöty olisi ollut pieni. Jos tuntee ja tietää että se työ mitä tekee on tärkeää niin sekin usein riittää ihmiselle ja tekee työurasta elämäntyön.
Kodin ja perheen useimmat meistä ovat hoitaneet hienosti työuran ohella.Minä ajattelen myös kuten Anceli omilla aivoillani. Tellukka purki harson aloituksen ympäriltä.
"perheen hoitaminen ja lasten aikuisiksi kasvattaminen ei ole mielestäni elämäntyö".
Tämän lause oli selkeä kannanottosi jo aikuisten lastemme ja tulevien polvien menestymiseen vain kodin ulkopuolisen kasvattajan avulla. kotikasvatus/päiväkotikasvatus.
Työputkeni mahdollisti lasten hoito päiväkodissa ja mummolassa. On myös ammatinharjoittajia, joiden lapset kasvavat vanhempiensa työn ohella.korppis kirjoitti:
Minä ajattelen myös kuten Anceli omilla aivoillani. Tellukka purki harson aloituksen ympäriltä.
"perheen hoitaminen ja lasten aikuisiksi kasvattaminen ei ole mielestäni elämäntyö".
Tämän lause oli selkeä kannanottosi jo aikuisten lastemme ja tulevien polvien menestymiseen vain kodin ulkopuolisen kasvattajan avulla. kotikasvatus/päiväkotikasvatus.
Työputkeni mahdollisti lasten hoito päiväkodissa ja mummolassa. On myös ammatinharjoittajia, joiden lapset kasvavat vanhempiensa työn ohella.Olen pahoillani että olet ymmärtänyt täysin väärin aloitukseni. Sillä ei ollut mitään tekemistä varhaiskasvatuksen kanssa. Erotin vain oman perheen ja kodinhoidon ansiotyöstä. Eri aiheiksi. Selvyyden vuoksi, en asettaen mitään paremmuusjärjestykseen.
- korppistuultenarmoilla
Paloma.se.co kirjoitti:
Olen pahoillani että olet ymmärtänyt täysin väärin aloitukseni. Sillä ei ollut mitään tekemistä varhaiskasvatuksen kanssa. Erotin vain oman perheen ja kodinhoidon ansiotyöstä. Eri aiheiksi. Selvyyden vuoksi, en asettaen mitään paremmuusjärjestykseen.
En taida kuitenkaan olla ainut väärinymmärtänyt. Jostainhan se kertoo sekin.
Perhe on koko ajan mukana, uraputkessa etenevällä. Ei me voida erottaa työtä ja perhettä. Et sinä liioin elänyt kahta elämää, koti- ja työelämää. Niitä aikoja kutsutaan ja itsekin kutsun ruuhkavuosiksi. Pallotella kahden tulen välissä.
Mitäkö jätin perinnöksi jälkipolville. En mitään muille kuin läheisilleni.
En saa revittyä kasaan juhlapuhetta saavutuksistani vaikka taikinoin työelämässä yli 40-vuotta.
Vain muut jotka ovat elämääni seuranneet voivat pitää puheita siitä kuinka aikaansaapa ja kova työihminen eläessäni olin. Kun lähdin yhdestä työpaikasta sinne jäi sanonta, kun Mandi lähti tilalle piti palkata useampi työntekijä.
Koskaan en ole mitään suurta tehnyt, jättänyt vain pieniä jälkiä, välillä vain sipsutuksia.
Mielestäni vastasitten, kun ihminen on aikanaan mennyt manan maille, hänen tekemisiään voidaan arvioida elämäntyönä.
Jouduin kerran oman nekrologini kirjoittamaan, silloin paljastui, että todennäköisesti minut aikanaan muistetaan kaikesta muusta kuin työstä. tai ainakin haluaisin niin.
Koska työ on aina ollut elämäntapa. aioin jatkaa tätä elämäntapaani kunnosta riippuen niin kauan kun kykenen, hanskoja en halua heittää,
Käsillä tekemisellä on ollut aina iso merkitys ja suuri siunaus."Maissii"
Lasketaanko kehuttavien mukaan myös näppäimistöjen näppäilijät?
Aivonsa raps...raksuttelijat.
H.Kuoleman jälkeen arvioivat ja jopa arvostavat toiset ihmisen elämäntyötämme.
Siitä emme tiedä enää mitään.
Ymmärsin Paloman haluavan meidän itsemme työuraamme arvioivan.Ancie kirjoitti:
Kuoleman jälkeen arvioivat ja jopa arvostavat toiset ihmisen elämäntyötämme.
Siitä emme tiedä enää mitään.
Ymmärsin Paloman haluavan meidän itsemme työuraamme arvioivan.Kun minä olen kuollut, minua ei työurani vuosi muista enää kukaan. Tai edes eläkkeelle jäätyäni. Täytyy olla saavuttanut monia merkittäviä saavutuksia jotta työnsä vuoksi jäisi historiankirjoihin.
Minusta pienviljelijän vaimon uravalinta on elämäntyö siinä missä kodin ulkopuolella töissä käyvänkin. Kaikkine mausteineen.hunksz kirjoitti:
"Maissii"
Lasketaanko kehuttavien mukaan myös näppäimistöjen näppäilijät?
Aivonsa raps...raksuttelijat.
H.HyväH
Tottakait, kaikkia pitää kehua, jos aihetta on.
Näppäimistöjen näppäilijät ja muut tietokonefiksut lasketaan paljon korkeampiin sfääreihin,
nykyään paljon korkeampiin kuin joku käsillä tekeminen., tai ainakin minä tietokoneasioissa täytenä tumpelona lasken.
Mutta jokaisella on oma arvostettava paikkansa, riittää kun tekee työtään ilolla ja sydämellään.,
täydellä antaumuksella. Vihon viimeistä on, jos joutuu kiroamaan työnsä, jokaisen aamunsa kun työnsä aloittaa.- ö-Öö
Käy hautuumaalla
Hemmetisti kiviä, joihin kaiverrettu jobkun ihmisen nimi ja synty-, kuolinajat. Ketä ne on olleet? Normijengiä, ei erikoismainintoja. Aikanaan oli tapana hakata kiveen ammatti, se kertoo jo enenpi. Ikinä en ole nähnyt kiveä, jossa ois kaiverrettu "siivooja", "timpuri" tms. Net oli enenpi opettajia, isäntiä jne. Jotka aikanaan olleet kansakunnan kaapin päällä. Joka tapauksessa sekään ei oikein kerro mitään.
Ihminen tavallaan lakkaa olemasta mielissäkään, kun viimeinen ihminen, joka on nähnyt tyypin elävänä on itse kuollut. Muuttuu vaan tilastoksi. Toki joitain tyyppejä, joista niinkuin kerrotaan tarinoita aikojenkin kuuttua, mutta, mitä nekin sitten lie, huhuja, juoruja, kansankertomuksia, faktoista ei varmuutta useinkaan.
Teot voip jäädä elämään. Joku ihminen voidaan muistaa tekojensa kautta. Menee yleensä taiteen, tai tieteen, tai politiikan akoille. Kaikki tietää ajat sitten kuolleita kirjailijoita, kuvataiteilijoita, tiedemiehiä, tärkeitä politiikkoja, vaikka nyt kirjapainon keksijän. Koska, net tehneet jotain kestävää, mikä kestää enenpi ja kauemmin, kuin niitten elinikä oli.
Kandeee hokata, joistain tyypeistä tehdään tutkimuksia, on tehty elämänkertoja, leffoja, opetetaan kouluissa , siis niitten elämäntyöt jääneet elämään, kuolemiensa jälkeenkin.
Kaikki tekee jotain, työurankin. Ei se tee työtä itsessään merkityksettömäksi, vaikkei se historiankirjoihin jäisikään. Öf, selitän kai sekavasti :D
Siis. Koska en usko taruolentoihin, taikauskoihin tms, en edes oletakkaan saavani mitää iänkaikkista elämää paratiisissa. Vaan, jos saatuis sen yhden kirjan kirjoittamaan, yhden piisin sanat tekemään, yhden kuvan otettua, jotain isoa ja sellaista, minkä ihmiset muutaman sadan vuoen päästä musta muistaisivat. Sitten olisi hupaisaa. Uskikset mädänneet haudoissaan, ei niistä tietoa, Mutta meitsi se yllättäen elääkin ikuisesti, jälkipolvillekin :DDD
No, todennäköisesti musta ei jää, kuin merkintä väestörekisteriin, mutta niin se melkein kaikille käy. Se ja sama mitä duunaillut, tärkeintä, että siitä ite saanut jotain, edes elannon. Ja sekin on paljon.
=DW= maissii kirjoitti:
HyväH
Tottakait, kaikkia pitää kehua, jos aihetta on.
Näppäimistöjen näppäilijät ja muut tietokonefiksut lasketaan paljon korkeampiin sfääreihin,
nykyään paljon korkeampiin kuin joku käsillä tekeminen., tai ainakin minä tietokoneasioissa täytenä tumpelona lasken.
Mutta jokaisella on oma arvostettava paikkansa, riittää kun tekee työtään ilolla ja sydämellään.,
täydellä antaumuksella. Vihon viimeistä on, jos joutuu kiroamaan työnsä, jokaisen aamunsa kun työnsä aloittaa.Uskon, että minut tullaan muistamaan tempperamenttisen luonteeni ja luovien harrastuksieni kautta. Vaikka saan toki vieläkin juhlien järjestely pyyntöjä.
ö-Öö kirjoitti:
Käy hautuumaalla
Hemmetisti kiviä, joihin kaiverrettu jobkun ihmisen nimi ja synty-, kuolinajat. Ketä ne on olleet? Normijengiä, ei erikoismainintoja. Aikanaan oli tapana hakata kiveen ammatti, se kertoo jo enenpi. Ikinä en ole nähnyt kiveä, jossa ois kaiverrettu "siivooja", "timpuri" tms. Net oli enenpi opettajia, isäntiä jne. Jotka aikanaan olleet kansakunnan kaapin päällä. Joka tapauksessa sekään ei oikein kerro mitään.
Ihminen tavallaan lakkaa olemasta mielissäkään, kun viimeinen ihminen, joka on nähnyt tyypin elävänä on itse kuollut. Muuttuu vaan tilastoksi. Toki joitain tyyppejä, joista niinkuin kerrotaan tarinoita aikojenkin kuuttua, mutta, mitä nekin sitten lie, huhuja, juoruja, kansankertomuksia, faktoista ei varmuutta useinkaan.
Teot voip jäädä elämään. Joku ihminen voidaan muistaa tekojensa kautta. Menee yleensä taiteen, tai tieteen, tai politiikan akoille. Kaikki tietää ajat sitten kuolleita kirjailijoita, kuvataiteilijoita, tiedemiehiä, tärkeitä politiikkoja, vaikka nyt kirjapainon keksijän. Koska, net tehneet jotain kestävää, mikä kestää enenpi ja kauemmin, kuin niitten elinikä oli.
Kandeee hokata, joistain tyypeistä tehdään tutkimuksia, on tehty elämänkertoja, leffoja, opetetaan kouluissa , siis niitten elämäntyöt jääneet elämään, kuolemiensa jälkeenkin.
Kaikki tekee jotain, työurankin. Ei se tee työtä itsessään merkityksettömäksi, vaikkei se historiankirjoihin jäisikään. Öf, selitän kai sekavasti :D
Siis. Koska en usko taruolentoihin, taikauskoihin tms, en edes oletakkaan saavani mitää iänkaikkista elämää paratiisissa. Vaan, jos saatuis sen yhden kirjan kirjoittamaan, yhden piisin sanat tekemään, yhden kuvan otettua, jotain isoa ja sellaista, minkä ihmiset muutaman sadan vuoen päästä musta muistaisivat. Sitten olisi hupaisaa. Uskikset mädänneet haudoissaan, ei niistä tietoa, Mutta meitsi se yllättäen elääkin ikuisesti, jälkipolvillekin :DDD
No, todennäköisesti musta ei jää, kuin merkintä väestörekisteriin, mutta niin se melkein kaikille käy. Se ja sama mitä duunaillut, tärkeintä, että siitä ite saanut jotain, edes elannon. Ja sekin on paljon.
=DW=Jokainen ihminen on laulun arvoinen, eri asia sitten jääkö laulu elämään :).
(Säv. & san. Veikko Lavi)
Ihmisiä on kuin muurahaisia,
ne loputonta polkuansa taivaltaa.
On kaukaa katsottuna kaikki samanlaisia,
niin ettei heitä toisistaan voi erottaa.
Kurkistaa jos voisi sielun syvyyteen,
niin kahta samanlaista eipä ois'.
Ken katsoo kauneuteen eikä hyvyyteen,
häneltä monta ystävyyttä jääkin pois.
Jokainen ihminen on laulun arvoinen.
Jokainen elämä on tärkeä.
Jokainen ihminen vain elää hetken sen,
sen minkä kohtalo on hälle määräävä.
tee kuni saituri, mi aarteen piilottaa.
Ei kaupittele koskaan muille kalleintansa hän,
pois hopeoistaan kaikki tahrat kiillottaa.
Lämmitä siis kalleintasi, ystävää,
kun suuri aarre sulle suotu on.
Niin myöhäistä on hälle polttaa kynttilää,
kun kerran hautakumpu umpeen luotu on.
Jokainen ihminen on laulun arvoinen.
Jokainen elämä on tärkeä.
Jokainen ihminen vain elää hetken sen,
sen minkä kohtalo on hälle määräävä.- pirremiinapas
ö-Öö kirjoitti:
Käy hautuumaalla
=DW=Et kirjoita sekavasti DW, noinhan se on Sibelius muistetaan, tuskin minua kukaan ihailee saleissa, eikä gallerioissa minun taulujani, tavis on tavis ja sen on nyt riitettävä.
ö-Öö kirjoitti:
Käy hautuumaalla
=DW=Ajatukseni liikkuvat hyvin paljon samoilla linjoilla kanssasi.
Paitsi että arvostan potunviljelijöitäkin, erityisesti luomusellaisia.Nekrologista tulee hyvin erilainen riippuen siitä mistä kuvakulmasta henkilöä katselee.
Kirjoitin aikoinaan omani ikään kuin kaikki veljeni yhdssä olisivat muistelleet ainoan siskonsa elämää ja edesottamuksia. saatoin laittaa siihen paljon sisäpiiritietoa.
Mutta hyvin erilainen siitä olisi varmasti tullut jos edesmennyttä elämääni olisi muistellut kolleega tai ystävä tai esimies tai vaikkapa omat poikani yhdessä, varmasti he piirtäisivät äidistään ihan erilaisen kuvan kuin veljeni tai joku muu.
Olen kirjoittanut myös asiakkaastani muistokirjoituksen, tietysti vain omaan käyttööni, se oli varsin suppea, se perustui pieneen siivun tuon ihmisen elämästä. Mutta näin tulee mietittyä tarkemmin minun ja asiakkaan välistä suhdetta.ö-Öö kirjoitti:
Käy hautuumaalla
=DW=Hyvä kirjoitus DW...
Ihminen elää niin kauan kun joku muistaa hänet, ei välttämättä tarvitse olla nähnyt..en ole nähnyt eräitä isovanhempiani koskaan, mutta silti muistan heidät kertomusten ja kuvien perusteella. Joskus olen harmitellut, kun olisi niin mukavaa kuulla heidän äänensä ja puherytminsä ja liikerytmit jne. Niissä he eivät mielessäni elä vaikka tiedänkin tarkkaan heidän työhistoriansa ja tekemisensä.
"Harrastan" kerran kesässä hautausmaita, viimeksi kävin Malmilla, suomen suurimmalla, siellä on niin paljon mun tuttuja niin kuin Tauno Palo ja Ansa ikonen ja Pellonpää, onhan siellä tuhansia m lahtisia ja virtasia yms, joista en tiedä tuon taivaallista mutta ei se vähennä yhtään niiden kivien arvoa, koska heidät muistaa heidän tuttunsa ja omaisensa.
Vanhat tittelit hautakivissä, niin kuin esim Kaptenska
tokko se sen ihmisen arvokkaammasta elämänurasta kertoo, todistaa vain, että oli rahaa kaiverruttaa tuo teksti kiveen.
Pätevät ja osaavat ammattimiehet ovat aina arvostuksensa hankkineet ilman tekstiä hautakivessä.
Eikä tartte mennä hautausmaille tutustuakseen vanhoihin hautakiviin, netistä löytyy pitäjittäin ja voi vaikka ite lisätä niihin listoi jos mielenkiintoa riittää...
Pääsispä vielä sinne Pariisiin Pere-Lachaisen hautausmaalle "tuttuja" tapaamaan.
Hahhaa, sekosin taas jutuissani ja seliseli vaan hautausmaista vaikka piti kirjoittaa, että samaa mieltä ..
Elokuva on hyvä "historian kirja", jää muistoja ja mielikuvia, tekijöitä, kokojoita ja näkijöitä, mutta jonkun pystin museossa muistaa ehkä vain asian harrastaja. Mutta niinhän se on että jos jokaisella on oma arvokas ja kunnioitettava elämänuransa ja tehtävänsä niin jokaisella on myös arvokkaat omat mielenkiinnon kohteet ja harrastuksensa.
No, nyt pitää lähteä multapussien kimppuun muuten nää jutut menevät överin överiksi.
Nekrologissamme ja juhlapuheissahan (70-vuotis jne) tällaisia suuria sanoja käytetään ja elämäntyötä asetetaan framille.
Vaihdetaanko vähän vinkkeliä:
jos saisit itse kirjoittaa oman nekrologisi, 100-vuotispuheesi tai vaikka vain eläkkeellepääsypuheesi, mitä haluaisit siinä tuoda esille (työ)elämästäsi? Vai oliko ansiotyö vain parenteesi elämäsi varrella? Oliko työsi tärkeämpää kuin kaikki muu, elitkö työllesi ja olitko työnarkomaani?"Paloma.se.co"
"Joskus kauan, kauan sitten...far, far away...
kaukaisessa menneisyydessä.
-
Nuori miehen alku rakenteli Lento-Koneita ja kasasi muovisia malleja niistä.
-
Ei tullut nuoresta miehestä lentäjää.
Lentäjää, joka kuljettaisi ihmisiä läheisiin unelmiinsa.
Nuorukaisesta tuli muutaman harha-askellen jälkeen järkiintynyt Nörtti.
Kun nyt ajattelen tuota nuorta miestä pienois-malleineen tunnen hellyyttä.
Loppujen lopuksi hän valitsi ammattinsa oikein.
Lintukaan ei elämänsä aikana korkealle nouse.
Ei niin korkealle läheskään, kuin nuoren miehen mielikuvat ihmisen tulevaisuudesta.
-
Tänään...
Tässä iässä....
On ehkä hassua ajatella tuota miestä nuorena.
Suloista Höpö-nassua.
-
Katsokaamme kuitenkin nyt ympärillemme.
Kuinka laajasti tieto-tekniikka ohjaa meitä.
Minä toivon.
Kun kuolen.
Näkeväni edes vilahduksen höpöstä nassusta siellä korkealla.
Toivon samaa myös teille..."
H.Kiittäisin kaikkia rinnalla kulkeneita rakkaitani heidän eteeni tekemästä työstään.
Äitiä topakasta huolenpidosta. Isää taiteellisista perimästäni.
Opettajia kärsivällisyydestä.
Aviopuolisoa lapsistani.
Nykyistä kumppaniani harmoonisesta yhteistyöstä.
Työelämää ja asiakkaitani tästä ihanasta kesäpaikastani.
Kiitos niille joille se kuuluu.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
"Joskus kauan, kauan sitten...far, far away...
kaukaisessa menneisyydessä.
-
Nuori miehen alku rakenteli Lento-Koneita ja kasasi muovisia malleja niistä.
-
Ei tullut nuoresta miehestä lentäjää.
Lentäjää, joka kuljettaisi ihmisiä läheisiin unelmiinsa.
Nuorukaisesta tuli muutaman harha-askellen jälkeen järkiintynyt Nörtti.
Kun nyt ajattelen tuota nuorta miestä pienois-malleineen tunnen hellyyttä.
Loppujen lopuksi hän valitsi ammattinsa oikein.
Lintukaan ei elämänsä aikana korkealle nouse.
Ei niin korkealle läheskään, kuin nuoren miehen mielikuvat ihmisen tulevaisuudesta.
-
Tänään...
Tässä iässä....
On ehkä hassua ajatella tuota miestä nuorena.
Suloista Höpö-nassua.
-
Katsokaamme kuitenkin nyt ympärillemme.
Kuinka laajasti tieto-tekniikka ohjaa meitä.
Minä toivon.
Kun kuolen.
Näkeväni edes vilahduksen höpöstä nassusta siellä korkealla.
Toivon samaa myös teille..."
H....-askelen
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Saisinko arvostelun vinkkeliini?
Kiitos.
H.Riittääkö se pystypeukku jonka minulta sait?
Se pikkupoika joka rakenteli lentokoneiden pienoismalleja elää ikuisesti kirjassa Yölento. Nuori lentäjä näki tähden ja janosi valoa. Antoine De Saint Exupery ( anteeksi aksenttimerkit), lentäjä aatelismies ja filosofi, kirjoitti kirjan.
Jos unelmamme eivät jostain syystä pääse toteutumaan teemme toteutumiskelpoisista uramahdollisuuksistamme unelma-ammattimme.
Homo pragmatis.Paloma.se.co kirjoitti:
Riittääkö se pystypeukku jonka minulta sait?
Se pikkupoika joka rakenteli lentokoneiden pienoismalleja elää ikuisesti kirjassa Yölento. Nuori lentäjä näki tähden ja janosi valoa. Antoine De Saint Exupery ( anteeksi aksenttimerkit), lentäjä aatelismies ja filosofi, kirjoitti kirjan.
Jos unelmamme eivät jostain syystä pääse toteutumaan teemme toteutumiskelpoisista uramahdollisuuksistamme unelma-ammattimme.
Homo pragmatis."Paloma.se.co"
Kyllä se riittää.
Koska kerroit minun saaneen sen sinulta.
-
Pragmaattisuutta en ihan helposti kykene samaistamaan itseeni.
En minä koskaan pyrkinyt taivasta luomaan.
-
Kirjoita nyt mieli-piteesi negrologiaani.
Sen merkityksestä kuuntelijoihin.
Minähän en enää elä silloin, kun sen joku ääneen lukee.
-
En näe keskustelusi ehdotusta kehoituksena keskinäiseen unelmointiin.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Kyllä se riittää.
Koska kerroit minun saaneen sen sinulta.
-
Pragmaattisuutta en ihan helposti kykene samaistamaan itseeni.
En minä koskaan pyrkinyt taivasta luomaan.
-
Kirjoita nyt mieli-piteesi negrologiaani.
Sen merkityksestä kuuntelijoihin.
Minähän en enää elä silloin, kun sen joku ääneen lukee.
-
En näe keskustelusi ehdotusta kehoituksena keskinäiseen unelmointiin.
H.Ei niin. Aloitukseni koskee retrospektiivissä nähtynä miten koet itse oman elämäsi merkityksen etenkin muille ja yhteiskunnalle. Mitä sinusta jää kun olet lähtenyt, jota pystytään käsin koskemaan, silmin näkemään, ajattelemaan, kehittämään edelleen. Monet kokevat loukkaavna että olen erottanut perheen ja kodinhoidon, äidin (isän) ja vanhemman, siis biologisen ja hoivaavan, jälkikasvua turvaavan ja kantavan elämäntehtävän omaksi alueekseen ja erottanut sen urakehityksestä, palkkatyöstä ja ammateista. Se ei tietenkään johdu että siitä että pidän "vain" perheelleen omistautuneita ihmisiä jotenkin huonompina vaan ainoastaan sitä että aloitukseni ei koskenut työelämän ja kodin keskinäistä problematiikkaa, vaan yksilön ja yhteiskunnan vuorovaikutusta ja sitä mitä mahdollisuuksia kullakin on ollut toteuttaa itseään ja tehdä se elämäntyö mistä joskus nuorena haaveili.
- Myöhäistäselitellä
Paloma.se.co kirjoitti:
Ei niin. Aloitukseni koskee retrospektiivissä nähtynä miten koet itse oman elämäsi merkityksen etenkin muille ja yhteiskunnalle. Mitä sinusta jää kun olet lähtenyt, jota pystytään käsin koskemaan, silmin näkemään, ajattelemaan, kehittämään edelleen. Monet kokevat loukkaavna että olen erottanut perheen ja kodinhoidon, äidin (isän) ja vanhemman, siis biologisen ja hoivaavan, jälkikasvua turvaavan ja kantavan elämäntehtävän omaksi alueekseen ja erottanut sen urakehityksestä, palkkatyöstä ja ammateista. Se ei tietenkään johdu että siitä että pidän "vain" perheelleen omistautuneita ihmisiä jotenkin huonompina vaan ainoastaan sitä että aloitukseni ei koskenut työelämän ja kodin keskinäistä problematiikkaa, vaan yksilön ja yhteiskunnan vuorovaikutusta ja sitä mitä mahdollisuuksia kullakin on ollut toteuttaa itseään ja tehdä se elämäntyö mistä joskus nuorena haaveili.
Seli seli 😂
Paloma.se.co kirjoitti:
Ei niin. Aloitukseni koskee retrospektiivissä nähtynä miten koet itse oman elämäsi merkityksen etenkin muille ja yhteiskunnalle. Mitä sinusta jää kun olet lähtenyt, jota pystytään käsin koskemaan, silmin näkemään, ajattelemaan, kehittämään edelleen. Monet kokevat loukkaavna että olen erottanut perheen ja kodinhoidon, äidin (isän) ja vanhemman, siis biologisen ja hoivaavan, jälkikasvua turvaavan ja kantavan elämäntehtävän omaksi alueekseen ja erottanut sen urakehityksestä, palkkatyöstä ja ammateista. Se ei tietenkään johdu että siitä että pidän "vain" perheelleen omistautuneita ihmisiä jotenkin huonompina vaan ainoastaan sitä että aloitukseni ei koskenut työelämän ja kodin keskinäistä problematiikkaa, vaan yksilön ja yhteiskunnan vuorovaikutusta ja sitä mitä mahdollisuuksia kullakin on ollut toteuttaa itseään ja tehdä se elämäntyö mistä joskus nuorena haaveili.
Vai niin ja et edelleenkään hyväksy maanviljelystä elämäntyöksi?
Vaikka ihminen sydämensä kyllyydestä toteuttaisi itseään ja työskentelisi haaveilemassaan unelma-ammatissa.Ancie kirjoitti:
Vai niin ja et edelleenkään hyväksy maanviljelystä elämäntyöksi?
Vaikka ihminen sydämensä kyllyydestä toteuttaisi itseään ja työskentelisi haaveilemassaan unelma-ammatissa.Enhän minä ole koskaan sellaista väittänyt. Tellukkainen se vaan tunki omia sanojaan minun suuhuni. Minä arvostan suuresti maaseutua ja maataloutta, karjanhoitoa ja kaikenlaista maaseudun yritystoimintaa. Olen itsekin maalaistalon tytär ja siskoni mies joka on ammatiltaan lääkäri on viljellyt maata koko uransa aikana sivutyönään ja nyt eläkkeelle päästyään alkanut pääaikaiseksi luomuviljelijäksi. Unelma-ammatti hänelle, aivan nuoresta saakka.
Rakkaudesta maaseutuun ja toteuttaen itseään, hyvin olet valinnut.Paloma.se.co kirjoitti:
Enhän minä ole koskaan sellaista väittänyt. Tellukkainen se vaan tunki omia sanojaan minun suuhuni. Minä arvostan suuresti maaseutua ja maataloutta, karjanhoitoa ja kaikenlaista maaseudun yritystoimintaa. Olen itsekin maalaistalon tytär ja siskoni mies joka on ammatiltaan lääkäri on viljellyt maata koko uransa aikana sivutyönään ja nyt eläkkeelle päästyään alkanut pääaikaiseksi luomuviljelijäksi. Unelma-ammatti hänelle, aivan nuoresta saakka.
Rakkaudesta maaseutuun ja toteuttaen itseään, hyvin olet valinnut.Olen saanut sen käsityksen, että aloituksessa ja sen selvennyksissä tarkoitat nimenomaan kodin ulkopuolella tehtyä työtä ja luotua uraa.
Sekoitammeko toisiinsa kotiäidin ja pienviljelijänvaimon kotityön ja lasten hoidon ja kasvatuksen maanviljelijän työhön, joka on oikeaa työtä. Se on ammatti ja siitä saa palkkaa, kuten mistä tahansa työstä.
Tosin monet puhuvat tukiaisista, mutta ne menevät työnteosta aiheutuviin kuluihin.
- ByroB
Eipä suurta elämäntyötä kodin ulkopuolella ole tullut tehtyä. Kyllä se perhe on tärkeämpi elämässä kuin ura. Työpaikat menevät ja unohtuvat kuin menneen talven lumi. Lapset kasvavat ja siippa vanhenee. Lapsenlapsia syntyy t. sitten ei.
Eka vakityöpaikka meni 90-luvun lamassa. No, hoidin lapsia sitten. Löysin uuden paikan, jossa taas meni 10v. Lapset kasvoi tuona aikana ja olen tyytyväinen siitä elämästä. Yo-juhlat oli tuona aikana ja lapset muuttivat pois opiskelemaan ja nyt ovat jo uransa aloittaneet. Mulla periaatteessa pitäisi olla työelämää vielä mutten tiedä onko sitä.
Miksi nämä keskustelut muuttuu keskinäiseksi kahinaksi? Tarvitaan sekä kotioloja että lastentarhoja ja kouluja. Maalla pitää jonkun sitä maitoakin tuottaa. Jokaisella on omat vaikeutensa. Joskus toinen voi auttaa, joskus ei. Parempi arvostus toisille olisi hyvä juttu. - Työpaikkaavaihdettava
usein
Onnistuin kyllä, kovalla työllä ja samanaikaisesti perhettä elättäen, hankkimaan itselleni siihen aikaan suhteellisen arvostetun ammatin ja toimimaan siinä ammatissa neljäkymmentä vuotta. Virheeni oli siinä, että en ymmärtänyt, että mikään ei kestä ikuisesti. Siinä vaiheessa, kun minun olisi pitänyt lähteä silloisesta työpaikastani painostuksen ja työpaikkakiusaamisen takia pois, minä vain jäin juuttuneena surkeaan tilaani, jolloin menetin terveyteni ja ansioni putosivat niin, että eläke ei nyt sitten ole kummoinen.
Nyt eläkkeellä ollessani kadun ammatinvalintaani ja työpaikanvalintaani ja olen katkeroitunut. Elämä meni kovasta työstä huolimatta (tai sen takia) osittain hukkaan.
Mahdolliselle lukijalle sanoisin, että suomalaisessa työyhteisössä ei hampaisiin joutunutta auta tai puolusta kukaan, joten pitää lähteä heti, kun huomaa oireita kiusaamisesta tai huonosta kohtelusta. Jos jää paikoilleen, niin menettää lyhyessä ajassa itseluottamuksensa eikä sitten enää pääsekään lähtemään.Minä tykkään ammatistani vaikka en siitä miten sitä johdetaan tai miten koen mahdollisuudet voivani vaikuttaa työhöni. Se on syönyt työhyvinvointiani ja todellakaan siihen ei yksi pieni työntekijä voi vaikuttaa millään tavalla, muutoin kuin kouluttautumalla lisää ja vaihtamalla maisemaa.
Olen elänyt aina liikaakin työlleni, ihmisen elämässä pitää tapahtua jotain mullistavaa ennen kuin oppii asettamaan elämänarvot uuteen järjestykseen siis joutuu miettimään mikä tässä elämässä on tärkeää . Tältä pohjalta olen puolittanut työmääräni ja näillä näkymin en enää koskaan palaa kokopäivätyöhön. Raha ei aina ratkaise vaan laatu ja sen oivallus, että tänne ei kukaan jää ikiajoiski keikkumaan vaan elämän pituus on rajallinen. Itse voi siihen paljolti vaikuttaa millainen on loppuelämän laatu.- apukintarviiapua
Otan kantaa parin viimeisen lauseesi puolesta. Olin reilun vuoden osa-aikatyössä. Aluksi oli ihan kivaa ja muut avustajat olivat mukavia. Yhden jäätyä pois sain lisää tunteja. Kelpasin sijaiseksi, kun toiset sairastivat päivän t. oli jotain "omaa menoa". Kun sitten itse jotain kaipasin, se ei niin onnistunutkaan. Pisimpään työssä ollut kai halusi pomoilla. Väitti että mun pitäisi tyytyä siihen sopimukseen mihin olin suostunut eikä haaveilla enemmistä lomituksista kokoaikatyöntekijän lomaillessa. "Emme voi aina tehdä työlistoja sinun .., vaikka siihen... suostuimmekin" En tiedä kuka on tuo toinen "me". Eiköhän tuo ollut ihan itse yksinään, kun listoja teki ja hänellä oli huonot tiedot työlainsäädännöstä.
Päätin irtisanoutua, vaikken ole juuri koskaan niin ennen tehnyt vaan mulla on ollut pitkiä työsuhteita. Tosin tämä ei ole varsinaista alaani. Työnantaja makaa lähinnä sängyssä ja kävelee rollin kanssa. Omaiset käyvät kyllä, istuvat puolisen tuntia ja leikkivät työnantajaa kunnan rahoilla. Tuohon työhön mennään ilman koulutusta ja kaipaisin siihen edes henkistä työsuojelua siltä varalta, että löytää työnantajan poisnukkuneena.
- noohjooh
Aloitus on saanut arvostelua siitä että se painaa alas heitä joilla ei ole mitään suurempaa johtotähteä tai arvoa ollut.
Pikkasen tekee mieli provosoida, onko kyse siitä että nämä ketjussa arvostelevat kokevat pistoksen siitä ettei ole tehnyt mitään kovin "aatteellista" duunia? Että se harmittaa? Ette ole olleet ylpeät omasta pestistä? Koska jos on, kaikesta huolimatta ylpeä työstään, ja löytänyt sen oman tarkoituksensa siinä, niin on aivan se ja sama mistä vinkkelistä joku muu katsoo sitä.
Suurin osa elämästäni olen ollut duunari. Se on ollut helppoa ja antavaa, stressitöntä, sosiaalista, ja olen "luonut" sillä elintasoa monelle muulle. Olen ollut mukana valmistamassa hyödykkeitä muille, jotka ovat paranteet jopa välillä koko yhteyskunnan hyvinvointia ja kehitystä. Tällaista toimintaa koen että myös bussikuskit, lannanluojat, kaupan kassat ja maajussit, ym. ym. tekevät. Pitävät huolen meistä. Tekevät meille paremman yhteiskunnan. - hehehehee
@Paloma.se.co
"Päästä toteuttamaan itseään ja saada myös henkistä tyydytystä työstään ovat mielestäni osa siitä voiko työtä laskea ns. elämäntyöksi. Minä lisäisin vielä lähes kaiken yhteiskuntahyödyllisen ja kaiken luovan työn tähän kategoriaan."
"mieluiten juuri siten että siitä saatu hyöty ei kohdistu ensisijaisesti itseen ja omaan perheeseen."
Tämä on mun elämäntyö, väitä mitä väität @@Paloma.se.co
Jos autokolarissa tai sikiöaikana tai jotenkin muuten hiukan vammautunut lapsi kuntoutetaan yhteiskunnan, useiden eri asiantuntijoiden, järjestöjen, vanhempien yhdistyksen ja vanhempien hyvällä yhteistyöllä kauas mamman helmoista päällikkötehtävissä työskenteleväksi onnelliseksii aviomieheksi ja v e r o n m a k s a j a k s i, niin kyllä me jokainen mukana ollut teimme elänäntyötä: lapsen vanhemmatkin eikä vain palkkaa saaneet. Me olimme samassa veneessä, me jokainen annoimme kaikkemme, vanhemmat olivat kovimmilla. Olin nuorena joutunut h u r j a a n tilanteeseen = tekemään päätöksen oman lapseni elämästä tai kuolemasta. Mä pakana lääkärin määräystä vastustaen en antanut pois odottamaani lastani - ajattelin, että en hylkäisi lastani, jos tämä vammautuisi autokolarissa ja en hylkää nyt myöskään. Sitten sain kohdata sellaisen vamman, josta minulla ei ollut mitään ennalta tietoa. Lähdin lapseni puolustamiseen tiikeriäidin raivollla, koska ajattelin, että kaikki lääkärit ja yhteiskunta on sitä mieltä,
- kuten se raskauden aikana tapaamani lääkäri - etten saisi synnyttää tätä lasta yhteiskuntaamme. Yllätys oli sitten melkoinen, kun lapseni vamman alan erikoislääkärit sanoivat, ettei tämä ole mitään kamalaa. Lapsesi onnellisuutta ei tämä vamma estä. Sain sukeltaa tuntemattomaan maailmaan. Koko Suomen alueelta tuli vanhempia lapsineen tutuksi meille vanhemmille ja lapsemme myös edelleen aikuisina tuntevat toisensa koko Suomesta. Yhteisiä retkiä tehtiin. Koko perheemme rikastui henkisesti tästä kaikesta. Mun palkkatyöni tuli pätkittäinen. Kotona oloaikanani voivat kaikki lapsemme harrastaa paljon, yksin ja perheen kanssa. Kotona oloni mahdollisti projekteja, jotka tuottivat varallisuutta, joten en tiedä, tokko isosti jos ollenkaan köyhdyimme elämäntyöstäni.
Muistan, miten kaikkien kuntoutukseen osallistujien - ammatti-ihmisten ja vanhempien - kanssa liikutuimme ja iloitsimme yhdessä jokaisen lapsen pienestäkin edistysaskeleesta. Nyt voimme tavatessamme jutella onnellisina hauskoista lasten kepposista ja, siitä hektisestä ja kaikki voimat ajoittain vaatineesta ajasta. Olemme saaneet näiltä nyt aikuisiksi kasvaneilta lapsilta kiitosta ja arvostusta hyvästä kuntoutuksesta. Kuten eläinten.
Ihmistenkin suojelija on elämä.
Ilman tuota suojelua eivät älykkäimmät yksilöt voisi kehittyä.
Siksi ei kaikille ole suotu elämää, mitä voisi elämän kannalta kehuen arvostaa.
Useimmat ovat Heinää vain Lehmien rinnalla.
Jos elämänsä on kuten Lehmien heinä.
Ei elämästään kannata/voi suurta numeroa tehdä.
Lasten-kasvattaja on vain Heinää.
Voi korkeintaan sanoa:
"Olinhan siellä minäkin."
H.Noin nyky-stadilaiseksi olet hämmästyttävän kiinnostunut lehmistä ja heinistä.
Jospa vain itserakkaat ja itseään kehuskelevat tekevät elämästään suuren numeron.
Me lastemme kasvattajat olemme vain sitä syötyä heinää, kasvualusta uudelle elämälle, työmme tehtyämme vaikenemme ja katoamme hiljaisuuden mereen.
- pirremiinapas
Pettymyksekseni huomasin etten todellakaan ole saanut mitään omintakeista tai merkittävää ajoiksi.., nyt kun rupesin tekstisi pohjalta asiaa tarkemmin ajattelemaan..
- pirremiinapas
..jatkan, mutta silti isken hanskat naulaan tyytyväisenä, tosin ei ne pitkään siinä jouda joutavana roikkumaan, mutta kuka nyt jaksaa muuten olla jouten "kymmeniä" vuosia..
Lipsahdetaan helposti kysymykseen elämän tarkoituksesta. Minulla meni yli kolmekymmentä vuotta valtion ja rahoitusalan palveluksessa, siinä sivussa kotitilan viljely ja perhe; muutama muutto paikkakunnalta toiselle. Niitä pankkeja ei enää ole; ylin johto deletoi koko organisaatiot; työni tulos oli yhteiskunnallisesti plusmiinus nolla. Työelämästä ja työurasta ei jäänyt mitään pysyvää, ei mitään mainitsemisen arvoista, vaikka joskus niin luulin.
Nyt, burnoutin ja eläkevuosien antamalla etäisyydellä mietin, että henkinen kasvu on olemisen ydinasia. Jonkintasoinen aineellinen hyvinvointi, kaikesta huolimatta koossa pysynyt avioliitto, lasten perheiden mentorointi, lastenlapset ja kohtalainen terveys antavat tyydytystä. Kalvavat itsesyytökset vaikeista ja vääristä ratkaisuistani ja pahoista teoistani ovat laimentuneet, lähes unohtuneet. Fyysisen kunnon ylläpitäminen on muun jaksamisen kivijalka.
Kysymys uskosta liittyy ydinasiaan. Se tuli avukseni vaikeimmalla hetkellä, kun lopullinen suuntani ratkaistiin (nimenomaan "ratkaistiin", ei "minä ratkaisin suuntani"). Se on mysteeri josta pyrin vähä vähältä saamaan selvyyttä.- Oivanpäivänä
Omaan elämäntyöhöni on parikymmenen ensimmäisen työvuoden aikana kuulunut lasten hoitaminen ja elämänpolulle ohjaaminen hyvinkin suuressa osassa, omien ja muiden. Omaa "käden luomaa" uraa olen saanut siinä ohella opetella ja kehittää.
Omien lasten lennettyä pesästä on täällä vielä useampikin poikanen saanut kasvattaa itselleen kantavat siivet.
Koskaan ei edes vilahtanut mielessä laittaa lapsiani laitokseen ennen kouluikää.
Työskentely heikompiosaisten nuorten ja lasten kanssa yhdessä rinnakkain on rikastuttanut eniten elämääni, olen saanut nähdä monen löytävän itselleen oman tunteidensa ilmaisuväylän.
Leivän olen onnekseni pystynyt hankkimaan omilla käsilläni yrittäjänä omaan tahtiini, nyt tosin olen noin puolessa välissä viiden vuoden "orjakautta" joka liittyy yritykseni myyntiin ja eläkkeelle siirtymiseeni.
Itselleni tuntemattomat saattavat ajatella elämäntyöni olleen kätteni töissä, mutta tutut kyllä tietävät sen olleen aina lapsille avoimessa sylissäni :)
Tällä kertaa ilman tuttua nimimerkkiä. Millä mittarilla tuota mittaisi, omaa elämäntyötä, aikaansaannoksia ? Jos perinteisillä ja yleisillä, niin eipä ole kehumista. Lyhyitä työsuhteita, laskeva karrieeri, epäonnistumisia avio-/avoliitoissa..))
Itselleni olen kyllä ollut uskollinen, rehellinenkin, eikä minua luultavasti ole pahalla muistettu. "Hyvä kulkija ei jälkiä jätä", sanotaan. Ellei hyvä, niin riittävän hyvä.
Minä mittaan tuon jäljen myös hiilijalanjälkenä, vaikka siitä mainitseminen ymmärretään yleensä väärin, jankkaamisena tai itsekorostuksena. Myös omia työtehtäviäni arvotan Eero Paloheimon lanseermalla mittarilla: tarpellista-, nollatyötä, vahingollista työtä,
siis luonnontalouden näkökulmasta. Sillä mittarilla mitaten katson tehneeni riittävän hyvän karrieerin: hoivatyötä, opetustyötä, taloushallintoa, unohtamatta myöskään "hanttihommia": siivousta, vahtimestarin hommia, kierrätyksen parissa työskentelyä.
Luottamustehtävissä minuun on kyllä luotettu. Ei niinkään asiaosaajana vaan tunnollisena puurtajana , jolla ei ole ollut vaikeutta nähdä ja tunnistaa muiden pätevyys. Sillä tavoin olen oppinut paljon ja saanut työskennellä mittavien ihmisten parissa.
Niin että kyllä minäkin sanoisin, että "arvon mekin ansaitsemme", me nobodyt ja olmit..))
Kaiken yhteiseksi hyväksi tehdyn työn ei tarvitse olla näkyvää, eikä vaikuttava ihminen ole ainoastaan se, jolla on esiteltävää, markkina-arvoa. Hengen aurinko voi loistaa jopa kirkkaammin niissä, joille on riittänyt pieni elämä.Olisitko itse halunnut olla enemmän esillä? Tehdä jotain näyttävämpää? Riittääkö sinulle että "muisto vain jää" toki kaunis ja lämmin?
Luulen että jos joku toinen kertoisi sinun työpanoksestasi lukuisissa luottamustehtävissä, yhteisen hyvän eteen tehdyssä työssä, opetuksessa, taloushallinnollisissa tehtävissä jne niin sinua kuvattaisiin suuremmin sanoin kuin mitä itse teet.
Luulen että olet elämäntehtäväsi tehnyt tunnollisesti ja rehellisesti, mutta vaatimattomuuus on yksi luonteenpiirteistäsi ja siitä et pääse yli. Minä en käytä sanoja "nobody" tai "olmi" kenestäkään jonka sandaaleissa en ole tallannut. Sinussa en tunnista yhtään sentapaista.
Yksi asia mikä tulee selvempääkin selvemmäksi on se että ikäpolveni naiset ovat saaneet sovittaa itsensä toteuttamisen ja perheen huoltamisen lomittain ja osittain päällekkäin ja vaikka lasten kasvattaminen ja huushollin hoito tuleekin luonnollisesti ikäpolvemme naiselle ensimmäisenä prioriteettina, niin oma ammatti, karriääri, korkeammat opinnot, uraputki, työelämä ovat saaneet monesti siirtyä toissijaisiksi kun rakkauden ja velvollisuuden lunnaat on ensin maksettu. Tämä arvojärjestys ei välttämättä periydy enää lapsenlapsillemme.
Itse kuulun myös siihen ryhmään, joka on saanut keskeyttää opintonsa perhesyistä: kolmesti olen joutunut siirtymään ansiotyöhön kesken hyvin sujuvien opintojen: kerran miehen kuoleman jälkeen kun jouduin perheen päähuoltajaksi, kerran USA:ssa kun lastenhoitoprobleemat kasvoivat liian suuriksi ja pelkäsin menettäväni otteen heidän vapaa-ajastaan ja kerran täällä Ruotsissa, kun logistiset ongelmat ja vastuu tulivat liian suuriksi: minäkin priorisoin lasteni turvallisuuden ja hoivan. Tyypillinen ikäpolviemme naisen valinta.Paloma.se.co kirjoitti:
Olisitko itse halunnut olla enemmän esillä? Tehdä jotain näyttävämpää? Riittääkö sinulle että "muisto vain jää" toki kaunis ja lämmin?
Luulen että jos joku toinen kertoisi sinun työpanoksestasi lukuisissa luottamustehtävissä, yhteisen hyvän eteen tehdyssä työssä, opetuksessa, taloushallinnollisissa tehtävissä jne niin sinua kuvattaisiin suuremmin sanoin kuin mitä itse teet.
Luulen että olet elämäntehtäväsi tehnyt tunnollisesti ja rehellisesti, mutta vaatimattomuuus on yksi luonteenpiirteistäsi ja siitä et pääse yli. Minä en käytä sanoja "nobody" tai "olmi" kenestäkään jonka sandaaleissa en ole tallannut. Sinussa en tunnista yhtään sentapaista.
Yksi asia mikä tulee selvempääkin selvemmäksi on se että ikäpolveni naiset ovat saaneet sovittaa itsensä toteuttamisen ja perheen huoltamisen lomittain ja osittain päällekkäin ja vaikka lasten kasvattaminen ja huushollin hoito tuleekin luonnollisesti ikäpolvemme naiselle ensimmäisenä prioriteettina, niin oma ammatti, karriääri, korkeammat opinnot, uraputki, työelämä ovat saaneet monesti siirtyä toissijaisiksi kun rakkauden ja velvollisuuden lunnaat on ensin maksettu. Tämä arvojärjestys ei välttämättä periydy enää lapsenlapsillemme.
Itse kuulun myös siihen ryhmään, joka on saanut keskeyttää opintonsa perhesyistä: kolmesti olen joutunut siirtymään ansiotyöhön kesken hyvin sujuvien opintojen: kerran miehen kuoleman jälkeen kun jouduin perheen päähuoltajaksi, kerran USA:ssa kun lastenhoitoprobleemat kasvoivat liian suuriksi ja pelkäsin menettäväni otteen heidän vapaa-ajastaan ja kerran täällä Ruotsissa, kun logistiset ongelmat ja vastuu tulivat liian suuriksi: minäkin priorisoin lasteni turvallisuuden ja hoivan. Tyypillinen ikäpolviemme naisen valinta.No jaa. Voit olla osittain oikeassa, Paloma, ja hyvin oikeassa tuon vaatimattomuuden suhteen. Minä en vain käytä sitä sanaa vaan puhun suhteellisuuden tajusta. Jokainen tietää ettei ole korvaamaton ja että oman suuremmoisuutensa lumoissa ihminen kapeutuu ja sokeutuu. Jää huomaamatta ja tunnistamatta, että jos minä olen hyvä, niin toinenkin on. Miksi siis mainostaa omaa laatuaan ?..))
Koen, että olen saanut huomiota ja arvostusta niiltä ihmisiltä joita olen itse arvostanut ja saan yhä. Isompi näkyvyyden tarve on hävinnyt iän mukana.
Jotenkin näen ihmiselämän kulun C. G. Jungin tapaan. Aktiivivuosina ihminen imee sisäänsä auringon säteet, vanhetessaan hän lämmittelee niissä ja jakaa niitä muille, usein tietämättään. Ei suureen ääneen vaan mallintamalla, tarjoamalla yhden vaihtoehdon ihmisenä elämisessä.
Heh, "nobody" ja "olmi" ovat minun lempparisanojani ja kyllä ne vähän osoittelevia ovat. Siis osoittelevat niitä, jotka mittaavat toisia valtavirran mittareilla, ulkoisen näyttävyyden perusteella.
En tarkoita pitää pahana sitä, jos joku tahtoo olla esillä. loistaa. Hänhän voi tarjota muille peilin, jonka avulla voi kirkastaa omaa laatuaan. vaikka sitä olmiutta..))
Niin. Meidän sukupolvi on joutunut sovittamaan kahta vaikeasti yhteen sovitettavaa asiaa: uraa ja perhettä. Samaa mieltä olen siitä, että tosipaikan tullen nainen yleensä valitsi perheen, tinki omista tavoitteistaan, asetti toisten tarpeen omiensa edelle. Silti en ole kuullut kenenkään katuneen tätä. Pikemminkin kadutaan sitä, ettei annettu riittävästi aikaa perheelle.
Siltä tosiaan vaikuttaa, että meitä seuraava sukupolvi ei välttämättä toimi noin, enkä ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että se olisi hyväksi kokonaisuudelle. "Kehitys" kulkee kuitenkin aikuisten ehdoilla, heillä pitää olla valinnanvapaus.
Lapsellahan sitä ei ole.
- e.lä.mä
Elämäntyö on kaikki työt mitä elämässä on tehnyt, monet eivät koskaan tee oikeastaan mitään vaan elävät toisten kustannuksella (perheetkin). Puhutaan lapsista--on turhaa tehdä lapsia jos niitä ei osaa hoitaa, muutenkuin juosta sosiaalissa.
Töitä olen tehnyt lapsesta lähtien. En koskaan ole ollut työtön, kaikenlaista työtä on ollut viimeiset kaksi työpaikkaa 12 vuotta ja 19 vuotta hyviä työpaikkoja muutamia vähän hyviä. - Eimitäänmuuta
Näillä kymmenillä, jälkiviisaana, osaa ja tietää jo sanoa: elämässä pitäisi tehdä sitä mitä rakastaa.
- flegmaatti
Minulle ei ole ollut mitään elämäntyötä. Olen elänyt itseäni ja perhettäni varten.
Duunarina lukuisia, eri mittaisia työsuhteita ja useampi valtakunnan vaihto.
Opiskelun jälkeen 7 vakituista työsuhdetta ja 10 pätkää ( konsulttitoimeksiantoa).
Eri toimialojen, erityyppisten funktioiden ylemmän keskijohdon tehtäviä poikkeuksena yksi toimitusjohtaja sopimus.
52 vuotisena aloin kehittelemään joutilaisuutta eläntyökseni ja täydellisyyden tavoitin 57 vuotisena samaan aikaan kun vaimoni raaski viimein luopua osa-aikasesta marketin kassatyöstä.
Tosin olimme sopineet siitä jo vuosia aikaisemmin.
Pienet eläkkeet eivät tulleet yllätyksenä. Omani perustuu 27:ään ansaintavuoteen. Vaimoni eläkettä KELA täydentää 177,41€/kk/netto.
Hyvin menee kun ei vertaa eikä valita. - e.lä.mä
Minun ex siskolla oli kai elämän työ. Opiskeli sairaanhoitajaksi Englannissa ja sitten Afrikkaan viimeksi monia vuosia.
Hän oli sanonut he afrikassa eivät tarvitse mitään apua!
Elämän työstä, minulla viimeksi oli valkoiset hyvin ohuet puuvilla käsineet hitsatessa pääkuorta miljonäärien moottoreiden lentokoneisiin, materiaali oli inconel 718. Hieno työpaikka aina sama lämpötila. Henkisesti rasittava yleensä, kaikki työ omalla leimalla. Myös Hornet jne.Tuosta sinun ex-siskosta (mitä tarkoitat ex? edesmennyttä?) sanoisin että hän on tehnyt elämäntyönsä kutsumusammatissaan. Oliko hän jonkun seurakunnan, kirkon tai kansainvälisen organisaation palveluksessa?
Minulla opettaessani alakoulussa Etelä-Amerikassa englantia pikkuisille ruskeille kiharapäille jotka olivat opinhaluisia, kilttejä ja ah niin eläväisiä oli aina välillä tunne ikään kuin olisin jossain kehitystyössä. Olisin todennäköisesti sopinut hyvin rooliin.
(Kymmenen vuotta sen jälkeen kun laitoimme koulumme kiinni ja mieheni ollut jo kuollut tapasin yhdenex-oppilaani, pojan, 15 vuotta, kotioloissaan. Poika moppasi lattiaa ja oli oppinut kuulemma jo esikoulussa (meidän luona) että mies keittiössä ei haise pahalle.)
Minulle tämä aloitukseni on ollut opettava matka suomalaisen ikätoverini arvomaailmaan ja niihin valintoihin ja vaihtoehtoihin mitä kukakin on joutunut tekemään. Olen joutunut miettimään mitä suurilla sanoilla tarkoitetaan kun puhutaan ihmisen pienestä elämästä ja miten vaikeaa naisen rooli on ollut näiden vuosikymmenien aikana. Miten äitienpäiväpuheiden ja synttärijuhlien puheiden sanat ovat jääneet kaikumaan ja miten perinteellisten arvojen suosio nousee yhdessä itähaitarin pienentyessä.
Minä luulen että ikääntyessä ihminen katsoo taaksepäin ja selittää itselleen oman elämänsä, omat valintansa ja omat onnistumisensa muistojen kultaisessa ja armahtavassa valossa. Ja hyvä niin.
"Elämäntyö" on loppujen lopuksi vain korkealentoinen sana ja elämä sinänänsä on ollut useammalle se matka mitä on kuljettu ja vain harvat ovat omistautuneet millekään todella pitkäaikaiselle ja pitkäjännitteiselle työuralle tai ammatille jota juhlapuheissa sitten kutsuttaisi "elämäntyöksi". Riittää kun on kantanut kortensa kekoon ja tehnyt velvollisuutensa.- noohjooh
"Riittää kun on kantanut kortensa kekoon ja tehnyt velvollisuutensa."
Ei ainakaan omalta osaltani todellakaan noin. Jokainen elää oman ideologiansa mukaan, kuka arvostaa mitäkin, luontoa, teknologiaa, humaanisuutta, tasa-arvoa... useimmat kai arvostaa sekasotkun erilaisia juttuja. Ja niiden mukaan toimitaan.
Jos katselee historiaa, kehitys kulkee hitaasti ja välillä sivupolkuja, mutta jos vertaa Amerikan valloittamisen aikakauden meidän aikakauteen, niin onhan paljon tapahtunut parempaan suuntaan. Paljon tietty myös huonoon suuntaan, mutta eipä ole enää orjuutta, toisia ei tapeta enää kultahampaan takia, jne. Mun mielestä olen osana tätä kehitystä kohti parempaa, omilla valinnoillani. Tietoisesti. En ehkä näe kehitystä omana elinaikanani, ja saattaa tuntua että oma osuus on kuin pisara meressä. Mutta pisara kuitenkin. Uskon vahvasti siihen että elämälläni ja valinnoillani on väliä. - montrealista
Jaa, minulle tämä aloituksesi kertoi sinusta, kuinka epävarma ja ongelmainen ihminen olet. Sinulla on kauhea tarve nostaa itsesi muiden yläpuolelle, mutta nollasta ei tule kymppiä.
Sory, voimme kenties olla niin eri ikäryhmääkin, olen juuri täyttänyt 60 v, entä sinä? tekstisi perusteella reilusti yli 70 v
- Korppispyykillä
Kartoitetaanpa hieman ikäluokkamme taustoja. Monet nelkyt-viiskytluvulla syntyneet avioituivat ja tekivät lapsensa nuorina. Urakehitys monilla sirpaleinen.
Moni kuitenkin loi uransa kodinhoidon ohella.
Tulin äidiksi ekakertaa 36-vuotiaana ja toisen lapsen sain 40-vuotiaana. Kahdeksankytluvun lapsia.
Olin ennen sitoutumista kerennyt opiskella ja elää itsenäistä elämää. Työtä aloin tekemään nuorena, myöhemmin lisäsin työn oheen opiskelun.
Omalta osaltani en ole kokenut elämääni vaikeaksi.
Eli ei suomalaisten naisten asema/elämä ole ollut vaikeaa ja valittamisen arvoista. Verratkaamme naisen asemaan ympäri maailmaa. P. tuli ekakertaa Suomeen viiskytluvun lopulla. Kuva, jonka hän loi suomalaisesta naisesta oli kunnioitettava. Suomalainen nainen oli vahva, itsenäinen ja perheen pystyssä pitävä pilari. Ystävällinen ja älykäs.
Tuolloin suomalainen nainen loi työuransa esim. naulojen repijänä, sodan jälkisiivoojana, miehensä sodan jälkeisten traumojen hoitajana ja lasten kasvattajana. Ei hän valittanut.
Ikäpolvemme oli tuolloin lapsia. Kodin esimerkki oli monille meistä suuntaviitta mitä halusimme isona tehdä. Olisin halunnut mainosalalle, mutta koulunkäynti ei kiinnostanut. Äitini olisi aikoinaan halunnut opiskellä, mutta hänellä ei ollut mahdollisuutta siihen. Minulla olisi ollut jo varhain siihen mahdollisuus, mutta kun ei kiinnostanut. Meistä moni eli huolettoman lapsuuden (kuten minä) oli itsestään selvää, että täällä pärjää vähemmälläkin.
Työn teon aloitin nuorena, en minä tiennyt enää oikeastaan mitä halusin. Ajauduin ravintola-alalle. Myöhemmin nivoin opiskeluni alan ympärille. Yhden koulutuksen jouduin perumaan. Pääsin Jyväskylään ammattiopettajaseminaariin oli kevät 1989. Kuopus päätti tulla maailmaan joten asiat uuteen järjestykseen, koulutus jäi.
Uskonkin, että hyvin harvalla naisella on esteettömiä urakehityksiä. Unelmista luovutaan lasten vuoksi, isoimpia saavutuksia elämässäni pidän lasteni kasvatuksen kunnon kansalaisiksi.
Tähän lopuksi kylmälletotuudelle, ei kaikki vaan minä.- saikku52v
Kotini henki oli, ettei tyttöä kannata, eikä tarvitse kouluttaa koska hän menee kuitenkin naimisiin ja jää kotiin.
Menin heti kanaskoulun jälkeen läheiseen pikkukauppaan kauppa-apulaiseksi.
Varttuessani ja odottaessani elämäni prinssiä, vaihdoin kauppoja päätyen suuren E_liikkeen rautaosaston konttoriin käsittelemään yksityisten rakentajien laskuja.
Elämäni prinssi oli lähestynyt minua jo edellisen työpaikkani aikaan.
Olin silloin 19 vuotinen.
Seurustelun jälkeen avioiduin 21 vuotisena ja mieheni toivomuksesta vietimme pari vuotta kahdestaan vilkasta sosiaalista elämää ja matkustelimme.
Tässä vaiheessa äitini ehdotti, että voisin ryhtyä opiskelemaan koska minulla oli elättäjänä mies!
Ensimmäinen lapsi syntyi olessani 24 vuotinen. Tietenkin jäin kotiin jo odotusaikana. Seuraava alle kahden vuoden kuluttua. Mieheni olisi halunnut enemmänkin mutta minä ilmoitin perhekoon olevan minulle sopiva.
Vaihdoimme usein paikkakuntaa mieheni työn perässä.
Useamman muuton jälkeen ilmaisin mielipiteenäni haluavani asustaa samalla paikalla pitempäänkin kuten sitten asuimmekin.
Menin aikanaan osa-aikaiseen myymälätyöhön kassalle ja vuosien jälkeen olin jonkin aikaa kokoaikaisessakin.
En ollut koskaan ajatellut mitään uraa mutta olin aina ollut kiinnostunut yhdistystoiminnasta ja mieheni kannustaessa liityin paikallisen sos-dem yhdistyksen aktiivijäseneksi ja työpaikkani luottamusmieheksi.
Suunnitelmat ja kohtalo löivät kättä ollessani 52 vuotinen. Olimme jo reilusti aikaisemmin suunnitelleet vetäytymistä työelämästä tavanomaista aikaisemmin ja suunniteltuna vuotena sairastuin ja kelan ehdotuksesta anoin, ja sain sairaseläkkeen.
Kun ei ole ollut elämäntyö haaveita niin ei ole tullut pettymyksiäkään. - Korppispyykillä
saikku52v kirjoitti:
Kotini henki oli, ettei tyttöä kannata, eikä tarvitse kouluttaa koska hän menee kuitenkin naimisiin ja jää kotiin.
Menin heti kanaskoulun jälkeen läheiseen pikkukauppaan kauppa-apulaiseksi.
Varttuessani ja odottaessani elämäni prinssiä, vaihdoin kauppoja päätyen suuren E_liikkeen rautaosaston konttoriin käsittelemään yksityisten rakentajien laskuja.
Elämäni prinssi oli lähestynyt minua jo edellisen työpaikkani aikaan.
Olin silloin 19 vuotinen.
Seurustelun jälkeen avioiduin 21 vuotisena ja mieheni toivomuksesta vietimme pari vuotta kahdestaan vilkasta sosiaalista elämää ja matkustelimme.
Tässä vaiheessa äitini ehdotti, että voisin ryhtyä opiskelemaan koska minulla oli elättäjänä mies!
Ensimmäinen lapsi syntyi olessani 24 vuotinen. Tietenkin jäin kotiin jo odotusaikana. Seuraava alle kahden vuoden kuluttua. Mieheni olisi halunnut enemmänkin mutta minä ilmoitin perhekoon olevan minulle sopiva.
Vaihdoimme usein paikkakuntaa mieheni työn perässä.
Useamman muuton jälkeen ilmaisin mielipiteenäni haluavani asustaa samalla paikalla pitempäänkin kuten sitten asuimmekin.
Menin aikanaan osa-aikaiseen myymälätyöhön kassalle ja vuosien jälkeen olin jonkin aikaa kokoaikaisessakin.
En ollut koskaan ajatellut mitään uraa mutta olin aina ollut kiinnostunut yhdistystoiminnasta ja mieheni kannustaessa liityin paikallisen sos-dem yhdistyksen aktiivijäseneksi ja työpaikkani luottamusmieheksi.
Suunnitelmat ja kohtalo löivät kättä ollessani 52 vuotinen. Olimme jo reilusti aikaisemmin suunnitelleet vetäytymistä työelämästä tavanomaista aikaisemmin ja suunniteltuna vuotena sairastuin ja kelan ehdotuksesta anoin, ja sain sairaseläkkeen.
Kun ei ole ollut elämäntyö haaveita niin ei ole tullut pettymyksiäkään.Niinpä, voimme vastata aloittajalle rehellisesti.
Tuntuu hyvältä ja rauhalliselta lyödä hanskat naulaan ja sanoa olen tehnyt elämäntyöni, nyt aion nauttia loppuelämästä ja levätä ja elää omilla ehdoillani ja mieluummin tekemättä mitään mikä ei ole pakko. - Mia-Liisa
Eläkeiässä työpaineet hellittävät, voi nauttia elämästään täysillä.
Silti merkityksellinen elämäntyö on arvo, joka loputtaankin säilyy .
Kiitos elämälle!
https://www.youtube.com/watch?v=kUFLZgNdML8
- Korppis..hyvääyötä
MTV:n puoli yhdeksän uutisissa kerrottiin tutkimustuloksista kotona kasvatettujen ja varhaiskasvatukseen osallistuneiden lasten kehityseroista.
Varhaiskasvatuksessa mukana olleiden lasten kehitys oli paremmalla tasolla kuin kotona kasvatettujen lasten. Kuitenkin erot kaventuvat ja saavuttavat toisensa lasten siirryttyä peruskouluun ja siitä yläasteelle.
Onhan se toki luonnollistakin. Varhaiskasvatuksessa olevat lapset oppivat sosiaalisia taitoja huomattavasti paremmin kuin kotona kasvatetut. Virikemaailma on myös vilkkaampaa. Mutta urakehityksiin ja menestyksiin aikuisina niillä ei ole vaikutusta.
Minulla henkilökohtaisesti on kokemus molemmista kasvatusmalleista Esikoinen oli mummolan kasvatti, kuopus päiväkodin. Hoitotyössä olen työskennellyt. Kutsumustyössä, lasten parissa nuorempana, en kuitenkaan päiväkodissa. Ja myöhemmin olen tehnyt työtä eri-ikäisten ihmisten hoitotyössä. Kaksi viimeisintä työpaikkaa olivat parhaimmat ja viimeisestä työpaikasta pidin kaikken eniten. Työskentelin viriketoiminnan ohjaajana. Pidin taidekerhoa, käsityökerhoa ja kirjallisuuskerhoa. Laulattaminen ja jumppa en kuulunut minulle. Usein ihmettelin, että miten tällaisesta hauskanpidosta maksetaan jopa ihan säällistä palkkaakin. Ja hieman harmittaa etten ymmärtänyt aikaisemmin ihan nuorena jo että itsenäinen työ on se, missä viihdyn kaikkein parhaiten. On niitä kurjiakin työpaikkoja sattunut matkan varrella ja ikäviä työkavereita muutama, mutta kiva kun viimeisistä työpaikoista jäi niin ihanat muistot. Voisin tehdä ehkä osa-aikaisena vieläkin, mutta omat kivat harrastukset ja käsityöt sekä satunnaiset lastenhoidot taitaa riittää työpaikan korvikkeeksi.
Mutta...
mitäs sitten niiden nekrologiin kirjoitetaan jotka koskaan ei ole laittaneet tikkua ristiin vaan eläneet tukisysteemillä ja vierailleet säännöllisesti sossun luukulla? "Hän oli kynämies ja ässä täyttämään kaavakkeita ja teki elämäntyönsä opettamalla koko suurperheensä miten rahaa tulee tarvitsematta vaivautua?
Työelämä ja elämäntyö eivät sitten kuitenkaan olleet sama asia, vain toisinpäin sanottuna.Onhan sellainen saattanut olla vaikka amatöörikirjailija, joka on elämäntyönään (kutsumustyönään) kirjoittanut omaelämäkertaansa ja matkakertomustaan, joka ei sitten kuitenkaan lyönyt leiville.
Taikka joku taivaanrannan maalari ...- noohjooh
Paloma, miksi keskittyä materiaan? Ihmisen arvoon tuottajana? Onhan ihminen paljon muutakin kuin vain ammattilainen.
Jos ei mitään muuta hyvää lyödy, niin ainakin voi olla varoittava esimerkki muille. Ei kukaan eikä mikään ole turha. noohjooh kirjoitti:
Paloma, miksi keskittyä materiaan? Ihmisen arvoon tuottajana? Onhan ihminen paljon muutakin kuin vain ammattilainen.
Jos ei mitään muuta hyvää lyödy, niin ainakin voi olla varoittava esimerkki muille. Ei kukaan eikä mikään ole turha.Tuo nyt olikin vain yksi näkökulma.
Tottakai voi tehdä jotain joka jää muistuttamaan tulevia sukupolvia vaikka mitään varsinaista yhteiskunnallista hyötyä tai haittaa ei ihmisestä ole ollut eikä tehnyt mitään mainittavaa kenenkään muun hyväksi. Nuoruudessamme sanottiin että jokaisen ihmisen tulee istuttaa puu, kirjoittaa kirja ja kasvattaa lapsi. Minä nyt vain painotan tätä yhteiskunnan hyväksi-vinkkeliä ja senhän voi tehdä miten tahansa järjestötyössä, blogaamalla, puistotätinä, esimerkkejä riittää.
(olin pari vuotta sittensukulaismiehen hautajaisissa ja kukaanei oikein keksinyt mitään sanottavaa miehentyöelämästä, kun sitä ei nimettävästi ollut. Perheensä ja suvun jäsenillä kyllä oli paljonkin kerrottavaa hänen merkittävistä saavutuksistaan shakinpelaajana ja saarnaajana ja uskonnollisena neuvonantajana.)
Kannattaakin nyt erottaa tässä vielä ketjun lopussa että elämäntyö ja työelämä ovat todellakin kaksi eri asiaa ja jos ei ole vielä tehnyt mitään niin alkaa olla kiire. Tosin lapsia emme taida enää saada, mutta Brigitte Nielsen, 53, se vain on raskaana ja miehethän voi tulla isäksi vaikka kuinka vanhoina. Mutta ne puut kannattaa istuttaa nyt ja kirjat kirjoittaa ettei jää tekemättä ja sn taivaanrannan maalaaminen kannattaa aina, upea harrastus ja taulun voi kehystää. (Sen sitten perilliset raahaavat kirppikselle myyntiin ja lopulta se päätyy jonnekin tallin ylisille )
- Merkitsevätekijä
Olipa ihminen tehnyt elämänsä aikana millaista työtä / minkälaisia töitä tahansa elääkseen tai saadakseen sisältöä elämäänsä, niin loppujen lopuksi ainoa tärkeä ja määräävä tekijä on se, millaiseksi ihmiseksi hän töittensä ja toimiensa ohessa kasvoi.
- MeniJo
Ei ole ollut yhtään elämäntyötä, tein vain neljää elämän työtä, joista olen saanut rahaa elämistä varten ja vähän säästöönkin. Minusta ei jää mitään seuraavien sukupolvien muisteltavaksi, omia lapsia ei ole ja vaimo kuoli ajat sitten. En ole kasvanut mihinkään suurempaan. "Kaikki, mikä ei tapa, vituttaa."
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.26510692Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4042915Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei921668- 871661
- 791487
- 641409
Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!
Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau81369Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?
Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti581353Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja
Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa991276- 361186