Kempeleellä oli sitten kesäterässä oleva kaljavaras.
Heikko yleiskunto ei tuonut haluttua lopputulosta.
Pötki pakoon kaupasta, varastetut kaljat mukanaan.
Kauppias oli skarppina ja juoksi rosvon perään ja sai kiinni.
Rosvo alkoi painimaan kauppiaan kanssa, mutta kauppias iski ryökäleen kanveesiin alta aika yksikön.
Soitto kytille ja kaljarosvo pönttöön ja putkaan.
Sakot näpistyksestä.
On se niin tänäpäivänä, että jos meinaa ryhtyä vaativalle juoksukaljauralle, pitää olla hyvässä kunnossa.
Treeniä ja harjoitusta se vaatii.
Juoksukaljat
28
722
Vastaukset
Ai Kempeleessäkö?
- Maalaisjärkeä
Olisiko viisaampaa niin sinun kuin leskenkin nyt ja jatkossakin olla takertumatta muiden suomen kielen kirjallisen esityksen virheisiin.
Maalaisjärkeä kirjoitti:
Olisiko viisaampaa niin sinun kuin leskenkin nyt ja jatkossakin olla takertumatta muiden suomen kielen kirjallisen esityksen virheisiin.
Ai oman kokemukseni perusteella otaksuin että se on tapa täällä ;).
siile
Ilmeisesti Kempele taipuu inessiivimuodossa.
Kirjoitin väärän
taivutusmuodon.
Vertasin kotikaupunkini Kirjurinluotoon.
Kirjurinluodolla on kesän suurin jazz-tapahtumaMaalaisjärkeä kirjoitti:
Maalais
Hyvä että nämä taivutusmuodot korjataan.2lesken kirjoitti:
siile
Ilmeisesti Kempele taipuu inessiivimuodossa.
Kirjoitin väärän
taivutusmuodon.
Vertasin kotikaupunkini Kirjurinluotoon.
Kirjurinluodolla on kesän suurin jazz-tapahtumaJoo, hällä väliä, korvaan vaan särähti.
siilenämää kirjoitti:
Joo, hällä väliä, korvaan vaan särähti.
siile
Mites: Tampere, Rovaniemi, Rauma lausutaan?2lesken kirjoitti:
siile
Mites: Tampere, Rovaniemi, Rauma lausutaan?Hih, mites lausun ne täällä. Mainihen vaan et lausutaan kuten kirjoitetaan.
siilenämää kirjoitti:
Hih, mites lausun ne täällä. Mainihen vaan et lausutaan kuten kirjoitetaan.
siile
Siis Raumassa, Tampereessa ja Rovaniemessä. Höh2lesken kirjoitti:
siile
Siis Raumassa, Tampereessa ja Rovaniemessä. HöhNo mun mielestä Raumalla. Tampereella (toki Tampesterissa :D ) ja Rovaniemellä (Tai Roissa),
2lesken kirjoitti:
siile
Siis Raumassa, Tampereessa ja Rovaniemessä. HöhNe lausutaan niinkuin paikkakuntalaiset itse tekevät.
Vaikea tietää, kun näkee jonkun paikkakunnan perusmuodossaan, että miten se taipuu. Minun silmäni sairastaa, kun näen jonkun toimittajan kirjoittavan Laukaalla vaikka se ihan oikein olisi Laukaassa.
Minun entinen kotipaikkakuntani taivutetaan Hankasalmella (eikä -salmessa) vaikka sitten taas sanotaan esim. Iisalmessa (eikä -salmella).Tellukka kirjoitti:
Ne lausutaan niinkuin paikkakuntalaiset itse tekevät.
Vaikea tietää, kun näkee jonkun paikkakunnan perusmuodossaan, että miten se taipuu. Minun silmäni sairastaa, kun näen jonkun toimittajan kirjoittavan Laukaalla vaikka se ihan oikein olisi Laukaassa.
Minun entinen kotipaikkakuntani taivutetaan Hankasalmella (eikä -salmessa) vaikka sitten taas sanotaan esim. Iisalmessa (eikä -salmella).mulla pistää toimittajien kirjoittamana silmään aina noi väärät taivutukset
täällä se nyt on ihan mitä kukakin kirjoittaa
mutta jyväskyläläisenä törmänny monesti
tohon laukaalla sanaan lehdissä vaikka mää kyllä käyn aina laukaassa
ja jos meen Hankasalmelle niin oon sillon Hankasalmella
sillon kun anoppia haudattiin ja käytiin papin kans keskustelemassa
niin sanoin sille ettei vaan siunaa …..mmin niinkun se täällä sanotaan
….pin niinkun se kuuluu sanoa
koska ne on kaksi ihan eri sukunimeä
ja näin hän myös teki miten neuvottiin
sanoi kyllä että jos ei olis sanottu hän olis siunannut …...mmin.
- ö-Öö
Kehnonpi homma
Ite nähnyt parikin kertaa ns. juoksukaljatapauksen. Hirveellä pokalla koppa kainaloon ja menoks. Tosiasia on, aika harva jää kiinni ja jos jää, näpistyksestä pikkusakot, joita ei makseta.
Törkeetä oli tsadin r-kioskilla heiluneen nuorisojengin touhu. Net ei vieneet kaljaa, kaikkea muuta juu. Iso lauma kakaroita kioskiin, myyjä tiskin takana yksin, pitää vartioida kassaa, kaljoja, tupakeita, ässäarpoja jne. Kakarat möykkäs aikansa, täytti taskunsa ja just ehtivät poistumaan, ennenkuin vartija ehti paikalle.
Siis kehnonpi hommeli, että tollasta tapahtuu. Toisekseen, ei ole hyvä, jos myyjien, tai kauppiaiden pitää toimia roistopoliiseina, se voi olla vaarallistakin.
Niin Kempele taivutetaan kyllä Kempleessä. Muistui mieleen. Itänaapurissa oli suomenkielen "osaajia". Niitten mielestä porkkanat kasvoivat penkillä, ei penkissä....
=DW=- Bengalitikku
Toivon vaan, että olisi kameroita riittävä määrä. Muutoinhan kioskin pitäjä voi ohessa täyttää taskut ja ottaa janojuomaa vakuutuksen tai hävikin piikkiin.
Eikös joku nakupelle varastanut Tampereella jauhelihaa. Epäiltiin kanta-asiakkaaksi. Millainen kanta-asiakas?
Tartarpihvejä? - ö-Öö
2lesken kirjoitti:
ööö
Jos menet bajamajaan, oletko skeidalla vai skeidassa?Olen bajamajassa skeidaamassa :D
=DW= - ö-Öö
Bengalitikku kirjoitti:
Toivon vaan, että olisi kameroita riittävä määrä. Muutoinhan kioskin pitäjä voi ohessa täyttää taskut ja ottaa janojuomaa vakuutuksen tai hävikin piikkiin.
Eikös joku nakupelle varastanut Tampereella jauhelihaa. Epäiltiin kanta-asiakkaaksi. Millainen kanta-asiakas?
Tartarpihvejä?Toi muuten oli hupaisa juttu.
Jotenkin tuli mieleen jokin jenkkiläinen opiskelijaelämästä kertova leffa. Noh, kundista valvontavideo, alasti pöllii kylmäkaapista ison paketin jauhelihaa. Se jäi epäselväksi, miten se sinne keitiöön oli murtautunut. Sen verran vähän varusteita ja sen verran sekaisin, liekö ovi ollut auki?
Sinällään, ei nälkään varastaminen mun mielestä ole maailman suurin rikos.
=DW= ö-Öö kirjoitti:
Olen bajamajassa skeidaamassa :D
=DW=Hesassa oli niin hieno elektronisilla painikkeilla toimiva bajamaja jotta ei meinannut osat a tarpeitaan siellä tehdä ja sai katella et osaako sieltä painaa itsensä ulos :DD
- tenaton
Noita bajamajoja saisi olla enempi ympäri satasia. Esim. Kaivarissa taitaa olla vain yksi ja puistossa kävijöitä ilman festareitakin on päivittäin aikalailla.
- lehtilesken
Kyllä tuota lesken-nasevaa nyt ottaa pannuun kun kirjoitusvihreen teki. Ai ai.
lehti
Älä sotke minua naseva-nikkiin.
En kirjoita puskista niinkuin eräät.
Ottaako minua paistin-teflon-vai pontikkapannuun.
Mitä se tarkoittaa?
Ja minkäs ihmeen vihreen minä tein?
Ou nou
- exrek
Varsin mitätön kieliopillinen virhe on aloittajan adessiivi.
Osa paikannimistä taipuu sisä- ja osa ulkopaikallissijoissa. Sääntöjä ei ole, vaan on tapana taivuttaa niin kuin paikkakunnan omat asukkaat niitä taivuttavat. Koska Kempele ei minulle ole paikkakuntana tuttu, olisi Kempeleellä kelvannut ainakin minulle. Kun lähes samanlaiset paikannimet taipuvat eri tavalla, on mahdotonta tietää mikä on oikea muoto.
Kempele - Kempeleessä, Keitele - Keiteleellä
Torniossa, Alatorniolla, Ylitorniolla
Jonkinlaisia suuntaa-antavia ohjeita on, mutta eivät ne läheskään aina päde. Sisäpaikallissijoissa taipuvat yleensä ne paikannimet, joiden loppuna on -la.
Karkkilassa, Klaukkalassa
Mutta Kangasala - Kangasalla, ei Kangasalassa eika edes Kangasalalla.
Ruotsin kieli on helpompi, kun lähes kaikki paikannimet ovat sisäpaikallissijoissa (i), paitsi saaret (på), ja kun kieliopillisia suhteita ilmaistaan itsenäisten sanojen avulla.
Asuin Keravalla (i Kervo, ei på Kervo),
lähden Keravalle (till Kervo), tulen Keravalta (från Kervo).- Bengalitikku
Kesäpäivä Kangasalla tuo mielikuvan, että rötkötän Hietsussa auringossa ranta-alustan päällä ja hyräilen "mä oksalla ylimmällä....".
- maaseen
On asuttava Imatrassa mutta matkustettava Taimaaseen!
Vaikka paikannimen loppuosa on sama, niin silti toinen on -ssa ja toinen _lla.
Suolahti ja Lapinlahti. Suolahdessa ja Lapinlahdella.
Ei niissä taida olla mitään yhtenäistä sääntöämaaseen kirjoitti:
On asuttava Imatrassa mutta matkustettava Taimaaseen!
Mistä se on muuten tullut tuo Taimaaseen?
Eihän kukkiakaan istuteta maaseen vaan maahan.
Jos se olisi Taimaaseen, niin perusmuoto pitäisi olla Taimas.
Taivas ja taivaaseen. Taimas ja Taimaaseen.
Joskus kuullut väärin, kun joku sanoi toisen lähteneen Taimaaseen ja kuulin että taivaaseen. Luulin kuolleen ...- ö-Öö
Tellukka kirjoitti:
Joskus kuullut väärin, kun joku sanoi toisen lähteneen Taimaaseen ja kuulin että taivaaseen. Luulin kuolleen ...Nojoo
Tsadissa usein puhuvat jotta: Korsooseen, Siposeen, Espooseen, Vaan Vantaalle ja Linnanmäelle mennään....
Mun mielestä noissa nimien taivutuksissa lähinnä sääntönä, sääntöjä ei ole, ne vaan on tiedettävä. Jostain syystä kukaan ei koskaan sano "Helsingillä" :D
=DW= - mimmimum-..mi
Tellukka kirjoitti:
Joskus kuullut väärin, kun joku sanoi toisen lähteneen Taimaaseen ja kuulin että taivaaseen. Luulin kuolleen ...Jospa se onkin tullut siitä kun....pikkupoika kertoi että kun mummo heittää lusikan nurkkaan ja lähtee taivaaseen... niin mekin päästään Taimaaseen... höh
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734269Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192135- 921223
- 701086
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66918Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia114855Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo73837- 65826
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi245789- 37773