Mieltäni askarruttaa maamme pääkaupungin suhtautuminen veneilijöihin. Olen jo pidemmän ajan ihmetellyt kaupungin suhtautumista veneilijöitä kohtaan. Tarjotaan laituripaikkoja, mutta talvitelakointi on unohdettu lähes kokonaan.
Telakointialueiden suhteen tuntuu kaupungilla olevan vallalla käsitys, että veneen omistajien tulee itse järjestää talvitelakointinsa. Kaupunki ei siis tule niiden säilytykseen varaavan paikkoja. Kuvitellaan, että kaikki veneen omistajat pystyvät veneensä säilövän talven ajaksi omalle pihalleen. Onko liikaa kuvitella, että kaupunki järjestää telakointialueen asukkaidensa ( veneilijöiden) käyttöön myös talviajaksi.
Olisi myös kiva kuulla miten me veneilijät saamme tavaramme lastattua veneisiimme retkiä varten, missä pidämme autojamme kyseisten retkiemme ajan ja miten valikoidaan ne veneilijät jotka saavat tulevaisuudessa veneitään kaupungin järjestämillä alueilla säilyttää.
Herää epäilys, että ne joilla on varaa vene ostaa, on myös varaa viedä veneensä talveksi kuka mihinkin. Kaikki tämä ihmettely olisi turhaa jos voisimme talvisin käyttää samaa aluetta telakointiin joka kesällä on parkkipaikkana, mutta kaupungin suunnalta kuuluu toista.
On nähtävissä, että telakointialueet olisivat jotenkin turhia ja niistä ei saataisi sitä tuottoa joka maapohjasta pitää saada. Vertailun vuoksi voi jokainen katsoa mitä telakointi maksaa per neliö vaikka verrattuna paikallisiin golf- kenttien vuokriin.
Liikunnaksi luokitellaan molemmat mutta golfarit eivät alueistaan maksa kuin murto- osan siitä summasta joka veneilijöiltä kerätään kesättalvet. Veneiden talvisäilytys / neliömetri on 5 €/ talvi ja golfarit kehuvat ( ainakin Vuosaaressa) maksavansa 0,12 € /neliö / vuosi. Tämän golf- miesten maksun sanotaan vastaavan kustannuksia. Miten siis veneilijöiden rahat eivät ole saman arvoisia verrattaessa muuhun maankäyttöön.
Onko niin, ettei meillä veneilijöillä ole edustajia tarpeeksi kaupunginvaltuustossa.
Suomen kalleimmassa ja tavoitelluimmassa golf- kerhossa (Talin- golf) ei alueen vuokra ole kuin murto- osa veneilijöiden maksamasta neliövuokrasta.
Uusia asuinalueita kaupungissa tarvitaan, mutta onko kaikki löydettävissä veneilijöiden talvisäilytyksen kustannuksella. Tarvitseeko sataman siirtymisen johdosta vapautuvasta alueesta varata veneilijöille vai onko harrastuksemme " eliittiä".
Helsinki merellinen kaupunki?
3
737
Vastaukset
- Jude
Olen kanssasi täysin samaa mieltä, talvitelakointi olisi saatava kuntoon.
Helsingin kaupungin valtuusto ja virkamiehet eivät ole muutoinkaan ymmärtäneet Helsingin olevan merenratakaupungin.
Uudet hienot asuinalueet valmistuvat rannalle, mutta esim. huvi- ja taksiveneille ei ole varattu riittävästi laituritilaa satunnaiseen pysähtelyyn.
Rannoilla voisi olla taksitolppatyyppisiä laitureilta. Niiltä voisi nousta risteily- tai taksiveneen kyytiin.
Liikuntavirasto näyttää osaavan venepaikasta rahastamisen, mutta kokonaisuuden ajattelemisesta asukasviihtyvyyden ja matkailun kannalta ei näytä huolehtiva kukaan.- jani
on minusta selkeä merkki maalaisjärjen puutteesta, kun ei ymmärretä että merellinen veneilykaupunki ei voi nauttia pelkästään veneilyn parhaista puolista, vaan niille veneille tulee olla paikka myöskin talvella. Joku toope kirjoitteli hesarissa veneilyn olevan rikkaiden harrastus joka pitäisi muutenkin laittaa verolle ja veneiden talvisäilytysalue merisatamassa puistoksi. Itse siellä vuosia venettä säilyttelin ja voin todeta että kyllä ne miljonäärijahdit on ihan jossain muualla kun kaupungin talvisäilytysalueella jossa ei ole mitään palveluita, paitsi kantovesi ja roskakori.
Veneiden keskikoko ehkä 7-9 metriä ja ikä varmaan 20 vuotta. jani kirjoitti:
on minusta selkeä merkki maalaisjärjen puutteesta, kun ei ymmärretä että merellinen veneilykaupunki ei voi nauttia pelkästään veneilyn parhaista puolista, vaan niille veneille tulee olla paikka myöskin talvella. Joku toope kirjoitteli hesarissa veneilyn olevan rikkaiden harrastus joka pitäisi muutenkin laittaa verolle ja veneiden talvisäilytysalue merisatamassa puistoksi. Itse siellä vuosia venettä säilyttelin ja voin todeta että kyllä ne miljonäärijahdit on ihan jossain muualla kun kaupungin talvisäilytysalueella jossa ei ole mitään palveluita, paitsi kantovesi ja roskakori.
Veneiden keskikoko ehkä 7-9 metriä ja ikä varmaan 20 vuotta.asiaa kirjoittaa nää nimimerkit!!Eihän tänne stadiin koko suomi voi muuttaa.Täytyy täällä olla tilaa kaikenlaisille harrastuksille ympärivuoden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164