Nykyinen ohjauspinna alkaa olemaan tiensä päässä, se on alkanut halkeamaan pituus suunnassa takapäästä siten ettei enään uskalleta lähteä raissuun ennen kuin uusi pinna on saatu. Olemme yrittäneet löytää uutta ohjauspinnaa joka paikasta, mutta sitä ei vaan löydy. Olisiko teillä tietoa mistä sellaisen voisi löytää? Vai meneekö veistely hommiksi?
Mistä uusi ohjauspinna?
15
1949
Vastaukset
Ensimmäiseksi tulee mieleen:
1. Korjaa vanha
2. Tee uusi
Itse valitsin vaihtoehdon 1. jos merelle on kiire ja hinku. Epoksia ja lasikuitua saa kaupasta. Tunnin - kahden homma. Halkeamaan epoksia. Pinnan ympärille laisikuituvahvikkeet laminoiden epoksilla. Epoksi on väritöntä. Pinna ulkonäkö ei juurikaan muutu, mutta varmasti kestää.Kaipa sellaisen saa joka puuseppä aikaiseksi, jos ei itsellä ole aikaa tai sopivia tiloja askarteluun.
- seppomartti
Venepuusepåä laminoi kahden puulajin suikaleista kauniin ja halutun muotoisen. Ei taida onnistua sinulta?
Jefan sivuilta löytyy komposiittipinna ja helat.
Korjaaminen on nopein ja halvinkin ehkä. Kervralta saa lasi-, kevlar ja hiilikuitua erilrvyisinä nauhoina. Onnistuu ensikertalaiseltakin. - jhs5kx
seppomartti kirjoitti:
Venepuusepåä laminoi kahden puulajin suikaleista kauniin ja halutun muotoisen. Ei taida onnistua sinulta?
Jefan sivuilta löytyy komposiittipinna ja helat.
Korjaaminen on nopein ja halvinkin ehkä. Kervralta saa lasi-, kevlar ja hiilikuitua erilrvyisinä nauhoina. Onnistuu ensikertalaiseltakin."Venepuusepåä laminoi kahden puulajin suikaleista kauniin ja halutun muotoisen"
Epäilemättä. Mutta ei ole ollenkaan varmaa saako halutun muotoisesta silloin myös lujuudeltaan haluamansa. Erityisesti taivutetun pinnan vääntölujuus ei ole asia mikä yleensä puusepiltä onnistuu heti kohdalleen, taivutuslujuus kylläkin jos se riittää kuten aina suorassa pinnassa on. Sopivasti synteettisiä kuituja päälle laminoimalla vääntölujuutta saa helposti minkä tarvitsee, jos tietää mitä tekee eli osaa asiat laskea. Siitä voi olla montaa mieltä mikä on kenenkin mielestä kaunista ja mikä ei. Mutta jos kaunis pinna hajoaa reissussa niin siitä ei hyvä seuraa. - seppomartti
jhs5kx kirjoitti:
"Venepuusepåä laminoi kahden puulajin suikaleista kauniin ja halutun muotoisen"
Epäilemättä. Mutta ei ole ollenkaan varmaa saako halutun muotoisesta silloin myös lujuudeltaan haluamansa. Erityisesti taivutetun pinnan vääntölujuus ei ole asia mikä yleensä puusepiltä onnistuu heti kohdalleen, taivutuslujuus kylläkin jos se riittää kuten aina suorassa pinnassa on. Sopivasti synteettisiä kuituja päälle laminoimalla vääntölujuutta saa helposti minkä tarvitsee, jos tietää mitä tekee eli osaa asiat laskea. Siitä voi olla montaa mieltä mikä on kenenkin mielestä kaunista ja mikä ei. Mutta jos kaunis pinna hajoaa reissussa niin siitä ei hyvä seuraa.Tästäkin yksityiskohdasta löytyy kokemusperäinen tarina. Baltic 33:n pinna oli tehty pystylamelleista. En enää muista, olisiko oikaistu ja muoto sahattu paksummasta levypinkasta niitä taivuttelematta. Jatkopinna oli läpipultilla kiinni ja kaikki toimi hyvin. Mutta paluumatkalla soolopurjehduksella Norjasta Etelä-Itämerellä sattui kova keli ja pinnapilotti tai tuuliperäsin hajotti liimauksen. Loppumarkan tuuliperäsimen köydet olivat siansorkalla lamellipinon ympäri ja toimi se niinkin.
Seuraava pinna on teossa kesän jälkeen taivutetuilla vaakalamelleilla. Luultavasti on paljon vahempi kun pultti on kohtisioraan lamellien läpi eikä niiden suuntaisena. Jos mahonki, spruce, epoksi epäillyttää niin hiilikuitua on helppo pistää kerrosten väliin. Ihminen ohjaa ilmeisesti max 50 kp eikä saa hajalle. Tuuliperäsin repii monin verroin rajummin. - pinnanlujuus
seppomartti kirjoitti:
Tästäkin yksityiskohdasta löytyy kokemusperäinen tarina. Baltic 33:n pinna oli tehty pystylamelleista. En enää muista, olisiko oikaistu ja muoto sahattu paksummasta levypinkasta niitä taivuttelematta. Jatkopinna oli läpipultilla kiinni ja kaikki toimi hyvin. Mutta paluumatkalla soolopurjehduksella Norjasta Etelä-Itämerellä sattui kova keli ja pinnapilotti tai tuuliperäsin hajotti liimauksen. Loppumarkan tuuliperäsimen köydet olivat siansorkalla lamellipinon ympäri ja toimi se niinkin.
Seuraava pinna on teossa kesän jälkeen taivutetuilla vaakalamelleilla. Luultavasti on paljon vahempi kun pultti on kohtisioraan lamellien läpi eikä niiden suuntaisena. Jos mahonki, spruce, epoksi epäillyttää niin hiilikuitua on helppo pistää kerrosten väliin. Ihminen ohjaa ilmeisesti max 50 kp eikä saa hajalle. Tuuliperäsin repii monin verroin rajummin.Mietitäänpä vielä noita peräsinpinnaan kohdistuvia voimia. Käsiohjauksessa pinnaan kohdistuu todennäköisesti pienemmät väännöt kuin pinnapilotin tai varsinkin tuuliperäisimen ohjatessa. Käsiohjauksessa vääntövarsikin on pitempi, koska ote on pinnan päästä. Pinnapilotin tappi on yleensä vain n. 50 cm peräsinakselista - riippumatta pinnan pituudesta.. Esim. Simrad 32:ssa ja Raymarine ST40:ssä suositus taitaa olla 46cm. Kummassakin maksimi työntövoima on kuitenkin n. 80 kg, Servolapaisen tuuliperäsimen vääntövoima on navakassa tuulessa varmaasti huomattavasti suurempi kuin pinnapilotin vääntö. Siksi sekä pinnan ja metallihelojen on oltava erityisen tukevia. Se miten tukevia, riippuu paitsi veneen ja myös mahdollisen automattiohjauksen automaattiohjauksen tyypistä.
Ei olisi huono ajatus tehdä/teettää varapinna samalla kun uusii vanhan pinnan. Jos entinen ei ole kestänyt kuormitusta, jokin oli mennyt vikaan.... pinnanlujuus kirjoitti:
Mietitäänpä vielä noita peräsinpinnaan kohdistuvia voimia. Käsiohjauksessa pinnaan kohdistuu todennäköisesti pienemmät väännöt kuin pinnapilotin tai varsinkin tuuliperäisimen ohjatessa. Käsiohjauksessa vääntövarsikin on pitempi, koska ote on pinnan päästä. Pinnapilotin tappi on yleensä vain n. 50 cm peräsinakselista - riippumatta pinnan pituudesta.. Esim. Simrad 32:ssa ja Raymarine ST40:ssä suositus taitaa olla 46cm. Kummassakin maksimi työntövoima on kuitenkin n. 80 kg, Servolapaisen tuuliperäsimen vääntövoima on navakassa tuulessa varmaasti huomattavasti suurempi kuin pinnapilotin vääntö. Siksi sekä pinnan ja metallihelojen on oltava erityisen tukevia. Se miten tukevia, riippuu paitsi veneen ja myös mahdollisen automattiohjauksen automaattiohjauksen tyypistä.
Ei olisi huono ajatus tehdä/teettää varapinna samalla kun uusii vanhan pinnan. Jos entinen ei ole kestänyt kuormitusta, jokin oli mennyt vikaan....Entäpä se, kun kippari humalapäissään pimeässä tulee veneeseen ja kompastuu pinnaan. Siinäkin tulee pahimmillaan 100 kilon vääntö.
- vääntö.ei.ole.taivutusta
pinnanlujuus kirjoitti:
Mietitäänpä vielä noita peräsinpinnaan kohdistuvia voimia. Käsiohjauksessa pinnaan kohdistuu todennäköisesti pienemmät väännöt kuin pinnapilotin tai varsinkin tuuliperäisimen ohjatessa. Käsiohjauksessa vääntövarsikin on pitempi, koska ote on pinnan päästä. Pinnapilotin tappi on yleensä vain n. 50 cm peräsinakselista - riippumatta pinnan pituudesta.. Esim. Simrad 32:ssa ja Raymarine ST40:ssä suositus taitaa olla 46cm. Kummassakin maksimi työntövoima on kuitenkin n. 80 kg, Servolapaisen tuuliperäsimen vääntövoima on navakassa tuulessa varmaasti huomattavasti suurempi kuin pinnapilotin vääntö. Siksi sekä pinnan ja metallihelojen on oltava erityisen tukevia. Se miten tukevia, riippuu paitsi veneen ja myös mahdollisen automattiohjauksen automaattiohjauksen tyypistä.
Ei olisi huono ajatus tehdä/teettää varapinna samalla kun uusii vanhan pinnan. Jos entinen ei ole kestänyt kuormitusta, jokin oli mennyt vikaan....Jokainen väitteesi jossa käytit sanaa vääntö on väärin. Mutta jos korvaisit sen sanalla taivutus se olisi oikein. Taivutetun pinnan päästä käsin pidettäessä pinnaan syntyvä vääntö on huomattavasti suurempi kuin puoleenväliin pinnaa kiinnitetyn autopilotin aikaansaama vääntö. Taivutus on molemmissa keskimäärin sama, huippuarvot autopilotilla voivat olla suuremmat. Leikkaus rasitus taas on autopilotilla selvästi suurempi. Puun taivutus ei ole mikään ongelma, mutta väännönkestävyys on. Ongelma on siinä etteivät puusepät ymmärrä asiaa yhtään paremmin kuin sinäkään näytit ymmärtävän.
- pinnanlujuus
vääntö.ei.ole.taivutusta kirjoitti:
Jokainen väitteesi jossa käytit sanaa vääntö on väärin. Mutta jos korvaisit sen sanalla taivutus se olisi oikein. Taivutetun pinnan päästä käsin pidettäessä pinnaan syntyvä vääntö on huomattavasti suurempi kuin puoleenväliin pinnaa kiinnitetyn autopilotin aikaansaama vääntö. Taivutus on molemmissa keskimäärin sama, huippuarvot autopilotilla voivat olla suuremmat. Leikkaus rasitus taas on autopilotilla selvästi suurempi. Puun taivutus ei ole mikään ongelma, mutta väännönkestävyys on. Ongelma on siinä etteivät puusepät ymmärrä asiaa yhtään paremmin kuin sinäkään näytit ymmärtävän.
Koetan selventää, koska en kai tullut ymmärretyksi. Pinnapilotin tai tuuliperäsimen kiinnityskohta joutuu lujille. Eräässä aikaisemmassa veneessäni pinnapilotin tappi aiheutti halkeaman vanhaan pinnaan. Varmaankin pinnaan porattu terästappi ja siihen yhdistetty pinnapilotti aiheuttaa paikallisia kuormituksia, joita nimitin "väännöksi". Jos peräsinpinnaan kytketään tuuliperäsin, on varauduttava huomattavasti suurempiin kuormituksiin kuin pienen pinnapilotin 80 kg max. työntövoima on.
Nykyisin on tällaisia kovettuvia teippejä pikafiksauksiin.
http://fiberfix.fi/?gclid=CjwKCAjwtIXbBRBhEiwAWV-5no2rKKj3b3_8_oESLCjl1sj26BVDdSbdcbVGxP9_nZAVEExpqkhWihoCbF0QAvD_BwE- sinn
Päädyttiin korjaamaan vanha, jotta päästään viikonlopuksi merelle. Uuden pinnan tekoon meillä ei ole sopivia tiloja eikä työkaluja. Mietittiinkin josko talven aikana sellainen teetettäisiin jossain käsi- ja taideteollisen oppilaitoksen oppilaan kanssa, mikäli joku sen oppilastyönä haluisi tehdä..
- seppomartti
Vilkaisin eBayta. Käytettynä löytyy useita lamellipinnoja hintaluokassa 30- 50€
- Morallaselviää
Käy metässä kattomassa. Siellä niitä uusia ohjauspinnoja kasvaa. Osa vähän suurikokoisia, mutta kun ottaa puukon käteen ja alkaa vuolemaan, niin sieltä ison ohjauspinnan sisältä löytyy pienempi.
- moralla
Kunhan ei käy niinkuin entiselle kaverille, jolle ope sanoi, että vuolemalla tuosta pitäisi löytyä lintu. Kun kaveri palautti työn, hän sanoi opelle, että löytyikin susi.
- EnnustajaEukot
Itse kyselin keväällä täällä palstalla samaa asiaa, vanha pinna oli jo aika kulahtanut ja puu kuulemma väsyy ja heikkenee vuosien saatossa. Silloinkin tiedettiin, kuten seppomartti edellä, "että ei taida onnistua sinulta" jne..
Mutta yllätysyllätys, onnistuipas!!! Ja on vahva ja kaunis!!
Niin ne jotkut tietävät paremmin toisten asiat, melkoisia meedioita, kannattais mennä astraali-televisioon!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164