Nyt on sitten glykolit imetty merivesipuolelle. Tein sen hiirenkorvilla ja teippasin ne tiiviksi, joten mitään ei mennyt hukkaan eikä luontoon.
Nyt tuli esiin uusi kysymys. Kun sitä DP 290 vetolaitetta katsoo takaapäin ja tarkemmin sanoen sen kilpeä ulkona (maalla), niin siellä alhaalla vasemmalla on yli 20 mm reikä, josta tuli sitä pakkasnestettä tuon prosessin aikana.
Mihin se kanava johtaa? Jouduin laittamaan sen alle eri astian, jottei se neste olisi valunut maahan.
Miten olette menetelleet merivesipumpun impellerin kanssa? Nyt olen löytänyt netistä sen valmistenumeron mukaan käsikirjan ja siinä sanotaan, että se pitäisi ottaaa talveksi pois. Onko se tarpeen?
Volvo Penta AD31P vetolaite
14
610
Vastaukset
Jos ja kun korvilla ajaa glygolit sisään niin siihen reikään kans teippi ettei valu hukkaa.
Sitten tullaankin mielenkiintoiseen vääntöön. Tähän tulee sitten kyllä kommentteja.
Ennen vaihdoin kalliin Volvon siiven joka toinen vuosi. Otin aina talveksi irti ja säilytän vesipurkissa ettei kuivu. Ihan hyviä meni hyllyyn jätin varalle mutta kovettuvat kyllä myöhemmin. Harvemmin sitten vaihto äkkiä mutta aina talveksi irti.
Nyt olin niin radikaali että ostin Bilteman siiven josta "isot pojat" tietää kertoa että ne hajoo sit ihan heti. Ei oo hajonnut vielä. On sen verran halpa et mietin et otanko ollenkaan irti, paikat niin ahtaat, vai vaihda jo ens keväänä vaan uuden.
Sit on se "Veijo Esson " pöydässä istuva porukka joka sanoo ettei oo ikinä vaihtanut eikä tarvii vaihtaa.
Totuus varmaan jotain tolta väliltä.
Mä funtsin myös sitä kuinka kivaa on perheen mielestä ettiä hinausta myrskyssä.Minä taas vaihdan kuin muistan. Ehkä neljän vuoden välein. Näin on menty 30 vuotta ja koskaan ei ole siipipyörä hajonnut tai katkennut. Aika hyvin impelleri kyllä lässähtää tuon neljän vuoden jälkeen mutta jäähdytys toimii silti. Olen käyttänyt Bilteman halpiskamoja. Minulla on vielä jäljellä 1990 luvun .impellereitä, ne on jäykempiä kuin nykyiset. Joakim taisi mainita että impellerit huononivat 2000 luvulla. Muistaakseni puhuttiin että johtui Cadmiumin kieltämisestä.
lihamylly1 kirjoitti:
Minä taas vaihdan kuin muistan. Ehkä neljän vuoden välein. Näin on menty 30 vuotta ja koskaan ei ole siipipyörä hajonnut tai katkennut. Aika hyvin impelleri kyllä lässähtää tuon neljän vuoden jälkeen mutta jäähdytys toimii silti. Olen käyttänyt Bilteman halpiskamoja. Minulla on vielä jäljellä 1990 luvun .impellereitä, ne on jäykempiä kuin nykyiset. Joakim taisi mainita että impellerit huononivat 2000 luvulla. Muistaakseni puhuttiin että johtui Cadmiumin kieltämisestä.
Vielä, en ole koskaan ottanut impelleriä pois talveksi.
- PakkasiaOdotellessa
Kiitos kaikille nopeista vastauksista. Täytyy harkita sitä käsikirjan ohjeen noudattamista. Jos olette noinkin suurpiirteisesti asiaan suhtautuneet, eikä mitään ongelmia ole eteen tullut.
Yksi kysymys tuli vielä mieleeni. Kuinka usein olette vaihtaneet ne paljekumit?
Näyttää siitäkin olevan melko tiukat säännöt siinä manuaalissa. Palvelun kohdalla onkin mielenkiintoinen seikka. Se kun pettää niin tempoa voikin olla melko kallis. Imprellerin kohdalla ei niinkään. Ja sen voi uusia matkalla kun.
Volvo sanoo 2v välein ja on kallis. Itsellä vielä Volvon mutta seuraava harkinnassa Biltema.
3v väliä pitänyt ja vaihtaessa vanha näyttänyt uudelta mutta jos perä tms paukkuu ja jo hinauksineen ei houkutteleva.
Vaikka vaihtaa ylävaihteiston irrottamalla, älä hukkaa säätölevyjä, niin puuha on kuitenkin työläs kun tilaa ei ole liikoja. Mutta pakko sekin on joskus tehdä (itselläni)Meillä on AQ 280 vetolaite. Paljekumi vaihdettiin viimeksi, siitä on ainakin 5 vuotta ja nyt keväällä ei vuotoa. Sprayasin siihen silikonia ja se näytti ihan uudelta, ei halkeamia. Se on Volvon omaa kamaa.
Edellisen moottorin (OMC) paljekumi (1978) poistettiin moottorivaihdon yhteydessä vuonna 2000. siis 22 vuotta vanha. Siinä ei näkynyt mitään haurastumisen merkkejä joten tämä paljekumien vaihto muutaman vuoden välein on mielestäni myytti. Missä raja kulkee niin en tiedä.
En myöskään tiedä vaihdanko 2019 keväällä.- PakkasiaOdotellessa
Kiitokset taas mukana oleville. Yhteenvetona ajattelen, että akselin paljekumi kannattaisi hankkia VP : ltä ja pakopuolen palje voisi tulla muualta.
Taas yksi uusi kysymys. Mitä tapahtuu, jos tuo vetoakselin kumi puhkeaa?- mkokko
VP:n alkuperäisessä pakopuolen kumissa on sisällä läpät jolla ilmeisesti ohjataan pienillä kierroksilla pakokaasuja kilven alhaalla olevista rei'istä tai sitten ne estää veden takaiskun vetolaitteen pakokanavasta. En tiedä täysin miksi ne läpät siellä on. Sen olen kuitenkin huomannut, että tarvikeosissa näitä läppiä ei ole vaan kumi on tyhjä sisältä. Tarvikekumin jälkeen olen ostanut vain alkuperäisiä koska uskon, että ihan turhia ne läpät ei siellä ole.
- PakkasiaOdotellessa
mkokko kirjoitti:
VP:n alkuperäisessä pakopuolen kumissa on sisällä läpät jolla ilmeisesti ohjataan pienillä kierroksilla pakokaasuja kilven alhaalla olevista rei'istä tai sitten ne estää veden takaiskun vetolaitteen pakokanavasta. En tiedä täysin miksi ne läpät siellä on. Sen olen kuitenkin huomannut, että tarvikeosissa näitä läppiä ei ole vaan kumi on tyhjä sisältä. Tarvikekumin jälkeen olen ostanut vain alkuperäisiä koska uskon, että ihan turhia ne läpät ei siellä ole.
Kiitos taas näistä tiedoista. Todellakin mielenkiintoisia asioita tulee esiin tämän vetolaitteen kanssa.
Täytyy ottaa selvää tämän kumin toiminnasta. Olen samaa mieltä kanssasi, ettei näihin koneisiin yleensä mitään turhia osia asenneta.
Jos kumi puhkeaa …
Ensin täyttyy perävetolaitteen öljytila. Kun se on täynnä nousee vesi vetoakseliin ja sitä kautta perävetolaitteen laakeriin ja sitten laakerin läpi veneeseen. Edessä on täystuho jonkun ajan kuluttua. Otan tietyn riskin, tiedän sen.- PakkasiaOdotellessa
lihamylly1 kirjoitti:
Rupes hirvittämään. Vaihdan paljekumin keväällä 2019.
Kuullostaa tosiaan aika karskilta. Tämä on minulla ensimmäinen sisäperävene, josta johtuu nämä utelut.
Olin kyllä etsimässä perämoottoriversiota, mutta kun tässä oli muuten palikat kohdallaan, niin päädyin tähän.
Täytyy tosiaan suhtautua tähän asiaan sen vaatimalla vakavuudella. PakkasiaOdotellessa kirjoitti:
Kuullostaa tosiaan aika karskilta. Tämä on minulla ensimmäinen sisäperävene, josta johtuu nämä utelut.
Olin kyllä etsimässä perämoottoriversiota, mutta kun tässä oli muuten palikat kohdallaan, niin päädyin tähän.
Täytyy tosiaan suhtautua tähän asiaan sen vaatimalla vakavuudella.Kun ostimme veneemme kauan sitten oli sisäperämoottori se ainoa "oikea" juttu. Nyt on eri ajat ja vehkeet ja perämoottori on ihan OK. Se hyvä sisäperämoottoreissa on että niitä pystyy huoltamaan veneen sisältä. Tervetuloa sisäperämoottoreiden omistajien iloiseen joukkoon D .
- PakkasiaOdotellessa
lihamylly1 kirjoitti:
Kun ostimme veneemme kauan sitten oli sisäperämoottori se ainoa "oikea" juttu. Nyt on eri ajat ja vehkeet ja perämoottori on ihan OK. Se hyvä sisäperämoottoreissa on että niitä pystyy huoltamaan veneen sisältä. Tervetuloa sisäperämoottoreiden omistajien iloiseen joukkoon D .
Täytyy nyt varovasti kiitellä mukaan pääsystä kun on todellakin niin monta asiaa mitkä täytyy tässä opetella.
Ensi keväänä sitten ihmetellään miten tässä on näin käynyt D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih567237Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243401Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1551693Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3051631- 841375
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911250
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2481195- 811144