niqab-huivin käyttäminen

flunssakauhuinen

Olen suomalainen ateistinainen ja haluaisin käyttää niqab-huivia flussa-aikaan estääkseni tartunnan yleisissä kulkuvälineissä. Mielestäni niqab-huivi olisi parempi kuin apteekista ostettavat hengityssuojaimet. Niqab ei olisi niin sairaalamainen vaan hieman inhimillisemmän näköinen.

Voiko ateisti käyttää niqabia loukkaamatta islaminuskoisia? Mistä niqabin voi ostaa Suomessa?

9

1102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Xenofon

Olet trolli!

• Tähän lisäkysymys. Olen ateistimies ja haluaisin kesällä käyttää muslimiesten väljiä mekkoja. Olis niin mukavat verrattuina farkkuihin. Voiko ei-muslimi käyttää sellaista?

• flunssakauhuinen

Outoa, että en ole saanut nimimerkin Kaktuaari kanssa yhtään vastausta kysymyksiimme. Kysymys kuuluu siis, ovatko nuo vaatteet jotenkin sidottu islamiin vai voiko niitä käyttää kuka tahansa islamin ulkopuolella. Voisiko joku imaami vastata, jos kukaan tavallinen muslimi ei joko halua tai uskalla. Kiitos vastauksesta.

• No, ei tällä palstalla imaameja pyöri, muttamutta, en minä Koraanista ainakaan löydä erityisiä selvityksiä siitä, saako ulkopuoliset käyttää niqabia.

Niqab on se, miten ns. Uskovaisten äitien eli Profeetta Muhammadin (rauha hänelle) vaimojen kerrotaan pukeutuneen, ja useimmat yhdistävät niqabin mielessään islamiin.

Toisaalta valokuvissa näkee ortodoksijuutalaistenkin naisten joskus pukeutuneen niin (kerran näin kuvan kasvot peitettynä kulkevista juutalaismiehistäkin).
        Toisaalta myös kristillisestä maailmasta löytyy kourallinen kristittyjä naisia, jotka pukeutuvat vartalon ja hiukset peittävään hijabiin Neitsyt-Marian tavoin.

Jos pukeutuu niqabiin, moni olettaa muslimiksi ja muslimit saattavat kadulla sanoa "salam aleikom" ja ehkä joku saattaisi jotain muutenkin tulla turisemaan, jolloin saattaisi olla kiusallista sanoa, ettei ole muslimi, ja joku saattaisi hämmentyä.

Minua ei kuitenkaan loukkaa, jos joku muu nainen käyttää niqabia, jos hän käyttäytyy maailmalla ihmisiksi, ei riehu aggressiivisesti, eikä pelleille törkeästi.

(Jos itseään miehenä pitävä ei-muslimi mies pukeutuisi niqabiin, minun ensimmäinen ajatukseni olisi, että hän pilkkaa islamia.)

• flunssakauhuinen
        Yusraaa kirjoitti:

No, ei tällä palstalla imaameja pyöri, muttamutta, en minä Koraanista ainakaan löydä erityisiä selvityksiä siitä, saako ulkopuoliset käyttää niqabia.

Niqab on se, miten ns. Uskovaisten äitien eli Profeetta Muhammadin (rauha hänelle) vaimojen kerrotaan pukeutuneen, ja useimmat yhdistävät niqabin mielessään islamiin.

Toisaalta valokuvissa näkee ortodoksijuutalaistenkin naisten joskus pukeutuneen niin (kerran näin kuvan kasvot peitettynä kulkevista juutalaismiehistäkin).
        Toisaalta myös kristillisestä maailmasta löytyy kourallinen kristittyjä naisia, jotka pukeutuvat vartalon ja hiukset peittävään hijabiin Neitsyt-Marian tavoin.

Jos pukeutuu niqabiin, moni olettaa muslimiksi ja muslimit saattavat kadulla sanoa "salam aleikom" ja ehkä joku saattaisi jotain muutenkin tulla turisemaan, jolloin saattaisi olla kiusallista sanoa, ettei ole muslimi, ja joku saattaisi hämmentyä.

Minua ei kuitenkaan loukkaa, jos joku muu nainen käyttää niqabia, jos hän käyttäytyy maailmalla ihmisiksi, ei riehu aggressiivisesti, eikä pelleille törkeästi.

(Jos itseään miehenä pitävä ei-muslimi mies pukeutuisi niqabiin, minun ensimmäinen ajatukseni olisi, että hän pilkkaa islamia.)

Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta. Tuo niqab on kiehtova päähine. Keksin sille vaikka kuinka monta hyödyllistä käyttötarkoitusta.

Jos kaikki asettaisivat niqabin päähänsä esim. paikallisjunissa, Suomi säästäisi terveyskuluissa valtavasti joka vuosi. Ihmistenhän on tapana aivastella suoraan toisten ihmisten päälle ja näin tartuttaa kaikki. Jos joku hyvin vaarallinen virus iskisi esim. sars, niin silloin niqab olisi mielestäni pakollinen varuste jokaiselle.

Tuo niqab päässä maailmaa voi ehkä myös tarkastella uudesta näkökulmasta, mikä ei olisi lainkaan hullumpi ajatus. Mielestäni ihmisen pitää rikkoa rajojaan asiallisella ja sopivalla tavalla ja niqab soveltuisi siihenkin hyvin. Hyvää syksyä kaikille muslimeille!

• Kiellettyälaissa

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20041006
      13 a §
      Laiton naamioituminen
      Joka yleisellä paikalla järjestettävän yleisen kokouksen tai yleisötilaisuuden yhteydessä taikka muussa yleisön kokoontumisessa yleisellä paikalla esiintyy tunnistamattomaksi naamioituneena ilmeisenä tarkoituksenaan ryhtyä käyttämään henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai vahingoittamaan omaisuutta, on tuomittava laittomasta naamioitumisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.

• Tässähän tarkoitus on päinvastainen, joten ei ole kiellettyä.

• "Voiko ateisti käyttää niqabia loukkaamatta islaminuskoisia? "

Tottakai voi.
      Islam on rauhan uskonto :-)

"Mistä niqabin voi ostaa Suomessa?"

Mistä tahansa hinkuyskäparrantolasta :-)

• alfaa123om

Kaavun ja nikabin tehtävä varsinkin suomalaisten naiskäännynnäisten kohdalla on piilottaa ruma ruho.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe