Miksi ihmeessä Juudas istui kunniapaikalla Jeesuksen vieressä? Muutenkin jos ateria noudatti juutalaisen juhla-aterian kaavaa, niin viinimaljan jälkeen oli leipä ja sitten nautittiin itse ateria. Juudashan poistui aivan tämän atwrian alussa kun Jeesus oli "lusikoinut" yhteisestä ruokaastiasta muhennosta leivälle ja laittanut sen Juudaksen suuhun. Ja hämmästyttää myös miten Luukas kertoo kuinka Kuudaksen lähdettyä opetuslapset alkoivat taas riitelemään siitä kuka heistä on suurin. Joten luottiko Jeesus siis Juudakseen, jolloin petos oli kaskikertaa kerrottua pahempi?
Juudaksen pöytäpaikka
53
328
Vastaukset
Ensinnäkään juutalsiset eivät istuneet aterioidessaan vaan olivat kylkiasennossa lattialla makuullaan🤓
Taiteilijoiden teokset viimeisestä ateriasta eivät edes tältä osin tunne kulttuuria 😕- PääsiäisAteriallaAp
Kyllä minä tuon hyvin tiedän että "pöydän" ääressä maattiin oikealla kuljellä. Juudas istui Jeesuksen oikealla puolella, Johannes vasemmalla puolella ja Pietari vastapäätä.
- PäätäJo
PääsiäisAteriallaAp kirjoitti:
Kyllä minä tuon hyvin tiedän että "pöydän" ääressä maattiin oikealla kuljellä. Juudas istui Jeesuksen oikealla puolella, Johannes vasemmalla puolella ja Pietari vastapäätä.
Juudas istui ja muut makasivat.
- PääsiäisAteriallaAp
PäätäJo kirjoitti:
Juudas istui ja muut makasivat.
Voihan sen sanoa että vaikka dekä että koska eivät täysin vaaterissakaan olle vaikka eivät myöskään kirjaimellisesti ostuskelekkaan. Sellainen jännä noja-asento oikealla kyljellä.
- PäätäJo
PääsiäisAteriallaAp kirjoitti:
Voihan sen sanoa että vaikka dekä että koska eivät täysin vaaterissakaan olle vaikka eivät myöskään kirjaimellisesti ostuskelekkaan. Sellainen jännä noja-asento oikealla kyljellä.
Päätä jo.
- PääsiäisAteriallaAp
Antaakseen leipäpalan Juudakselle, Jeesuksen on täytynyt nojautua Juudaksen rintaa vasten aivan kuten Johannes oli tehnyt kysyessään Jeesukselta kuka se on.
- anatomiaa
PääsiäisAteriallaAp kirjoitti:
Antaakseen leipäpalan Juudakselle, Jeesuksen on täytynyt nojautua Juudaksen rintaa vasten aivan kuten Johannes oli tehnyt kysyessään Jeesukselta kuka se on.
Leipä ojennetaan käsillä, pöijä!
- PääsiäisAteriallaAp
anatomiaa kirjoitti:
Leipä ojennetaan käsillä, pöijä!
Totta kai, mutta siinä asennossa ei käsin yletä oikealla puolen olevalle ellei ensin nojaudu tämän rintaan.
- puhut.paskaa
PääsiäisAteriallaAp kirjoitti:
Totta kai, mutta siinä asennossa ei käsin yletä oikealla puolen olevalle ellei ensin nojaudu tämän rintaan.
Älä puhu paskaa, trolli!
Miksi jeesuksen pääsiäisaterilla oli vain miehiä, se on sentään on perhejuhla .
- lue.itse
Lue Raamatusta.
- PääsiäisAteriallaAp
Kertomuksissa ei sen tarkemmin erotella ketä aterialla oli, muuta kuin opetuslapsia ja Jeesus. Ja Jeesus itse oli ilmaissut äidilleen että opetuslapset olivat nyt hänen uusi perheensä. Ja lisäksi koska Jeesuksen opetuslapsiin kuului myös naisia, jotka olivat seuranneet Galileasta, täytyy olettaa että hekin olivat myös kyseisellä aterialla.
- kirjavinkii
PääsiäisAteriallaAp kirjoitti:
Kertomuksissa ei sen tarkemmin erotella ketä aterialla oli, muuta kuin opetuslapsia ja Jeesus. Ja Jeesus itse oli ilmaissut äidilleen että opetuslapset olivat nyt hänen uusi perheensä. Ja lisäksi koska Jeesuksen opetuslapsiin kuului myös naisia, jotka olivat seuranneet Galileasta, täytyy olettaa että hekin olivat myös kyseisellä aterialla.
Lue Risto Santalan kirja Messiaan ateria. Siinä on tarkkaan selvitetty ateria
kirjavinkii kirjoitti:
Lue Risto Santalan kirja Messiaan ateria. Siinä on tarkkaan selvitetty ateria
Tässä on eräs Santalan lento aiheesta.
http://www.ristosantala.com/rsla/MessiaanAteria.pdf
Mutta Yläsali missä ateriaa vietettiin ei ole suuri tila joten se puoltaisi sitä, että siellä olivat vain Jeesus ja Hänen 12 lähintä opetuslastaan 🤔
Eikä muita ollut siinäkään kun Jeesus heidät aterialle kutsui.- PääsiäisAteriallaAp
kirjavinkii kirjoitti:
Lue Risto Santalan kirja Messiaan ateria. Siinä on tarkkaan selvitetty ateria
Luotan ehkä silti enemmän tässä Raamatguun kuin Santalaan siitä ketä tällä aterialla oli mukana.
- PääsiäisAteriallaAp
usko.vainen kirjoitti:
Tässä on eräs Santalan lento aiheesta.
http://www.ristosantala.com/rsla/MessiaanAteria.pdf
Mutta Yläsali missä ateriaa vietettiin ei ole suuri tila joten se puoltaisi sitä, että siellä olivat vain Jeesus ja Hänen 12 lähintä opetuslastaan 🤔
Eikä muita ollut siinäkään kun Jeesus heidät aterialle kutsui.Tämä on ylitylkintaa. Raamattu puhuu vain epämääräisestä määrittelemättömästä joukosta opetuslapsia, joihin emme tarkkaan tiedä kuileneen muita kuin ainakin Juudaksen ja Pietarin. Sitten vielä ehkä Johanneksen. Muiden opetuslasten identiteettiä ei tai lukumäärää ei kerrota. Myöskään huonetta ei tarkemmin kuvailla, saattoi olla yhtä hyvin siivouskomeron kokoinen tai iso "juhlahallikin".
- et.tiedä.mitään
PääsiäisAteriallaAp kirjoitti:
Tämä on ylitylkintaa. Raamattu puhuu vain epämääräisestä määrittelemättömästä joukosta opetuslapsia, joihin emme tarkkaan tiedä kuileneen muita kuin ainakin Juudaksen ja Pietarin. Sitten vielä ehkä Johanneksen. Muiden opetuslasten identiteettiä ei tai lukumäärää ei kerrota. Myöskään huonetta ei tarkemmin kuvailla, saattoi olla yhtä hyvin siivouskomeron kokoinen tai iso "juhlahallikin".
Ota Raamattu käteesi ja lue!
- PääsiäisAteriallaAp
et.tiedä.mitään kirjoitti:
Ota Raamattu käteesi ja lue!
Teepä se itse. Et selvästikkään ole lukenut kirjaa vaan ainostaan kuunnellut mitä muut ovat kertoneet ja tulkinneet siitä.
PääsiäisAteriallaAp kirjoitti:
Tämä on ylitylkintaa. Raamattu puhuu vain epämääräisestä määrittelemättömästä joukosta opetuslapsia, joihin emme tarkkaan tiedä kuileneen muita kuin ainakin Juudaksen ja Pietarin. Sitten vielä ehkä Johanneksen. Muiden opetuslasten identiteettiä ei tai lukumäärää ei kerrota. Myöskään huonetta ei tarkemmin kuvailla, saattoi olla yhtä hyvin siivouskomeron kokoinen tai iso "juhlahallikin".
Matteus 26
20 Illan tultua Jeesus kävi aterialle k a h d e n t o i s ta opetuslapsensa kanssa. 21 Heidän syödessään hän sanoi: "Totisesti: yksi teistä on kavaltava minut."
Kannattaa lukea ennekuin alkaa puhua pötyä, eiks niin 😉- juuri.noin
usko.vainen kirjoitti:
Matteus 26
20 Illan tultua Jeesus kävi aterialle k a h d e n t o i s ta opetuslapsensa kanssa. 21 Heidän syödessään hän sanoi: "Totisesti: yksi teistä on kavaltava minut."
Kannattaa lukea ennekuin alkaa puhua pötyä, eiks niin 😉Juuri noin!
PääsiäisAteriallaAp kirjoitti:
Tämä on ylitylkintaa. Raamattu puhuu vain epämääräisestä määrittelemättömästä joukosta opetuslapsia, joihin emme tarkkaan tiedä kuileneen muita kuin ainakin Juudaksen ja Pietarin. Sitten vielä ehkä Johanneksen. Muiden opetuslasten identiteettiä ei tai lukumäärää ei kerrota. Myöskään huonetta ei tarkemmin kuvailla, saattoi olla yhtä hyvin siivouskomeron kokoinen tai iso "juhlahallikin".
Näin juuri Raamattuhan ei missään vaiheessa luettele istumajärjestystä. Kuva mikä tavallaan onkin sitten tuosta muodostunut on Leonardo da Vincin maalaus ja sen myötä tietty taiteellinen vapaus. Kuten oikeastaan kaikissa sen aikaisissa maalauksissa on.
- uskis.taas.oikeassa
nähty.on kirjoitti:
Näin juuri Raamattuhan ei missään vaiheessa luettele istumajärjestystä. Kuva mikä tavallaan onkin sitten tuosta muodostunut on Leonardo da Vincin maalaus ja sen myötä tietty taiteellinen vapaus. Kuten oikeastaan kaikissa sen aikaisissa maalauksissa on.
Mutta osallistujamäärän sanoo selvästi ja keitä he olivat.
Raamatussa on hyvin selkeästi kerrottu Jeesuksen tilanneen itse ristiinnaulitsemisensa.
Juudas parhaana opetuslapsena teki, niinkuin Jeesus käski.Jeesus ei estänyt Juudasta tekemästä sitä mikä oli tehtävä. Mutta miten tämä "paras" sitten päätyi hirteen 😳❓
usko.vainen kirjoitti:
Jeesus ei estänyt Juudasta tekemästä sitä mikä oli tehtävä. Mutta miten tämä "paras" sitten päätyi hirteen 😳❓
Miten ennustus Jeesuksen kuolemasta olisi toteutunut, jos Juudas ei olisi toiminut tavallaan?
- Ehkänäinn
InhottavaRealisti kirjoitti:
Miten ennustus Jeesuksen kuolemasta olisi toteutunut, jos Juudas ei olisi toiminut tavallaan?
Jollain toisella tavalla sitten. Ehkä ilman kavaltajaa?
Ehkänäinn kirjoitti:
Jollain toisella tavalla sitten. Ehkä ilman kavaltajaa?
Ymmärtääkseni osa profetiaa kyllä oli juuri petos?
- JeesuksenKeesuksen
InhottavaRealisti kirjoitti:
Ymmärtääkseni osa profetiaa kyllä oli juuri petos?
Jeesus oli sitä mieltä että hänet tullaan pettämään ja petturi syö hänen kanssaan koska näin sanoittiin pyhissä kirjoissa. Jeesus oli sitä mieltä että hänet tullaan tuomitsemaan kuolemaan ja luvuttamaan pakanoille koska näin sanoittiin pyhissä kirjoissa. Mutta ehdosttomasti hän oli itse sitä mieltä että profeetta ei voi kuolla muualla kuin Jeusalemissa ja sen hän itse keksi yksin omasta päästään.
JeesuksenKeesuksen kirjoitti:
Jeesus oli sitä mieltä että hänet tullaan pettämään ja petturi syö hänen kanssaan koska näin sanoittiin pyhissä kirjoissa. Jeesus oli sitä mieltä että hänet tullaan tuomitsemaan kuolemaan ja luvuttamaan pakanoille koska näin sanoittiin pyhissä kirjoissa. Mutta ehdosttomasti hän oli itse sitä mieltä että profeetta ei voi kuolla muualla kuin Jeusalemissa ja sen hän itse keksi yksin omasta päästään.
Minä itse arvelen enemmänkin niin, että koko myytti Jeesuksesta on rakennettu siten, että ne profetiat hänessä toteutuisivat. Tarkkaa kuvaa tapahtumista on hyvin vaikea saada.
- sinun.ongelmasi
InhottavaRealisti kirjoitti:
Minä itse arvelen enemmänkin niin, että koko myytti Jeesuksesta on rakennettu siten, että ne profetiat hänessä toteutuisivat. Tarkkaa kuvaa tapahtumista on hyvin vaikea saada.
Niin tarkkaa kuvaa ei millään voi saadakaan, että ateisti sen uskoisi.
- turhaa.spekulaatiota
InhottavaRealisti kirjoitti:
Miten ennustus Jeesuksen kuolemasta olisi toteutunut, jos Juudas ei olisi toiminut tavallaan?
Sitä mahdollisuutta ei ollut koskanJumala oli jo nähnyt ennalta sen tapahtuvan.
- dikduk
InhottavaRealisti kirjoitti:
Ymmärtääkseni osa profetiaa kyllä oli juuri petos?
Mitä profetiaa? Ei hepr. raamatussa ole profetiaa jossa messias kuolee väkivaltaisesti tultuaan ensin petetyksi ja Israelin profeetathan ovat messiasajatuksen ainoa lähde.
dikduk kirjoitti:
Mitä profetiaa? Ei hepr. raamatussa ole profetiaa jossa messias kuolee väkivaltaisesti tultuaan ensin petetyksi ja Israelin profeetathan ovat messiasajatuksen ainoa lähde.
En minä ole skeptikkona perillä kaikesta. Minun on uskottava se, mitä täällä Uskon Soturit kertovat...
Ymmärtääkseni ainakin UT:n puolella on jotakin asiaan liittyvää? Vai olenko väärässä? Eivätkö nämä uskovaisetkaan tiedä?- dikduk
InhottavaRealisti kirjoitti:
En minä ole skeptikkona perillä kaikesta. Minun on uskottava se, mitä täällä Uskon Soturit kertovat...
Ymmärtääkseni ainakin UT:n puolella on jotakin asiaan liittyvää? Vai olenko väärässä? Eivätkö nämä uskovaisetkaan tiedä?Eivät tiedä. Sitä mukaa kun kristinuskoon tuli jokin oppi sille keksittiin jae hepr.Raamatusta , irrotettiin se yhteydestään tai jos sekään ei riitä, ilmoitettiin vain että joku jae pitääkin tulkita jollain erityisellä tavalla jolloin siitä selviää että kyse on Jeesuksesta ja että juutalaiset vain eivät sitä ymmärrä koska meillä on side silmillä . Nykyteologia kyllä jo myöntää ettei Jeesusta VT:stä löydy , ajatus messiaasta on siellä kyllä .
- Kirjakääröt
Joh.6:70 Biblia (1776) Jesus vastasi heitä: enkö minä ole teitä kahtatoistakymmentä valinnut? ja yksi teistä on perkele. Kirjoitetaan: kahtatoista kymmentä.
- Kirjakääröt
Joh.18:5 Biblia. He vastasivat häntä: Jesusta Natsaretiläistä. Sanoi Jesus heille: minä olen. Mutta Juudas, joka hänet petti, seisoi myös heidän kanssansa.
- Kirjakääröt
Joh.13:18 Biblia (1776) En minä kaikista teistä puhu: minä tiedän ne, jotka minä valitsin: mutta että Raamattu täytettäisiin: joka syö leipää minun kanssani, hän tallasi minut jalallansa.
Totta kait luotti. Etkö ole rippikoulua käynnyt tai lukenut Raamattua.
Miksi Jeesuksen 'opetuslasten' ( mieslapset on ajatuksena naurettava ) piti jätää perheensä ja lähteä seuraamaan nuorta miestä. Kuka piti huolta perheistä?
Ja mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan, että 'en juo tätä viiniä ennenkuin teidän kanssanne Jumalan valtakunassa. "
Oliko hänellä tarkoitus vallata Jerusalem ja ryhtyä sitä hallitsemaan, vai tarkoittiko hän, että he kaikki kuolevat ja menevät jonnekkin valtakuntaan viiniä juomaan ?- PääsiäisAteriallaAp
Jeesus tarkoitti, että he kaikki kuolevat ja menevät jonnekkin tuonpuoleoseen valtakuntaan juomaan viiniä, kunhan lopun ajat koittaa ja tulee kuolleiden ylösnousemus. Uskottiin, että ylösnousemuksen ja tuomion jälkeen järjestettäisiin suuret pidot ja syötäisiin Leviatanin lihaa.
- mene.pois.saatana
PääsiäisAteriallaAp kirjoitti:
Jeesus tarkoitti, että he kaikki kuolevat ja menevät jonnekkin tuonpuoleoseen valtakuntaan juomaan viiniä, kunhan lopun ajat koittaa ja tulee kuolleiden ylösnousemus. Uskottiin, että ylösnousemuksen ja tuomion jälkeen järjestettäisiin suuret pidot ja syötäisiin Leviatanin lihaa.
Olet pelkkä öykkäri ja trolli!
"Joh.6:70 Biblia (1776) Jesus vastasi heitä: enkö minä ole teitä kahtatoistakymmentä valinnut? ja yksi teistä on perkele. Kirjoitetaan: kahtatoista kymmentä."
Sanaa perkele ei ole tuolloin ollut.
Sana Perkele on tullut Suomen kieleen balttien ukkosenjumalaa tarkoittavasta sanasta Perun, Perkunos.
Olen monta kertaa tämänkin sanonut ja se on sanottu myös tv-dokumentissa.- Naurava.Nakki
Raamattu ei ole kirjoitettu suomeksi, kuten sinä torvi luulet. Pakko nauraa kippurassa ja hekottaa tyhmyydelle.
"Ensinnäkään juutalsiset eivät istuneet aterioidessaan vaan olivat kylkiasennossa lattialla makuullaan "
Taidat sotkea johonkin roomalaisiin pitoihin.- Kokoomuslandia
Teatteria satuja, tuhannen ja yhden yön tarinoita...
Siis viihdettä uskontona.
Suomessa kokoomus juudaat nöyryyttää koko kansaa ja kansa äänestää ,,, mikään ei ole muuttunut! - Myyttikriittinen
Kristinuskon epäloogisuudesta kertoo jotain se, että Juudas on tuomittu alinpaan helvettiin, vaikka hänen pitäisi olla kristinuskon sankari. Hänhän toimi tärkeänä välikätenä suuren suunnitelman toteuttamisessa. Ja jos ehdotetaan, että no mutta suunnitelma oli toisenlainen, niin mitä se kertoo suunnittelijasta, ettei pysty tai halua estään suunnitelmansa toteutumista tai toisaalta mitä se kertoo hänestä, että hän rankaisee tahoa, joka vain edesauttoi haluttua tapahtumaa?
Tietysti tämäkin logiikka pätee vain siinä tapauksessa, että Jumalan suunnitelmaa ylipäätään tarjota ihmiskunnalle pelastus siltä mihin hän heidät tuomitsee mikäli he eivät ymmärrä uskoa häneen ja pyytää pelastusta, olisi jotenkuten edes looginen, mitä se tietenkään todellisuudessa ei pätkääkään ole. Lähtien jo tapahtumista paratiisissa ja monista niitä seuranneista tarinankohdista voidaan jo todeta, että kristinusko on ristiriitainen ja älytön kyhäelmä muinaismyyteistä, joita ei ole järkeä ottaa vakavasti tänä päivänä.- Myyttikriittinen
Tuo...
"niin mitä se kertoo suunnittelijasta, ettei pysty tai halua estään suunnitelmansa toteutumista"
...piti kyllä muotoilemani näin, että ettei pysty tai halua estää suunnitelmansa toteutumisen estäjää. Myyttikriittinen kirjoitti:
Tuo...
"niin mitä se kertoo suunnittelijasta, ettei pysty tai halua estään suunnitelmansa toteutumista"
...piti kyllä muotoilemani näin, että ettei pysty tai halua estää suunnitelmansa toteutumisen estäjää.Miten me saadaan tämä teologiselle kirkolle ja teidekunnalle valaistua.
Heidät on jotenkin pemennetty näille asioille, jotka selviävät ihan evankelimia lukemalla.- Myyttikriittinen
fari.g kirjoitti:
Miten me saadaan tämä teologiselle kirkolle ja teidekunnalle valaistua.
Heidät on jotenkin pemennetty näille asioille, jotka selviävät ihan evankelimia lukemalla.Tiedekunnalle asiaa ei tarvinne valaista. Tieteessä tutkitaan uskontoja kriittisesti, ja moinen epäkohta kristinuskon sisäisessä loogisuudessa varmasti on havaittu ja tutkittukin. Sen sijaan jos puhutaan teologiasta uskonoppina, niin siinäpä vasta kysymys. Miten ylipäätään saada uskonnollinen ihminen ymmärtämään, että hänen uskonnossaan on jotain pielessä? On ihan hakuammuntaa, että saatko uskontoa kritisoimalla uskonnollisen havahtumaan ajattelemaan asiaa ihan itse.
- Dante-Inferno
Danten Jumalainen näytelmä ei kuulu Raamatun kaanoniin eikä edes kristinuskon pyhinpiin kirjoituksiin. Kyseessä on kirja johon viittaat, siinä vanha runoilija, dante itse, tekee ensin matkan Helvetin syvyyksiin ja nousee sitten sieltä korkeimpaan taivaaseen.
Myyttikriittinen kirjoitti:
Tiedekunnalle asiaa ei tarvinne valaista. Tieteessä tutkitaan uskontoja kriittisesti, ja moinen epäkohta kristinuskon sisäisessä loogisuudessa varmasti on havaittu ja tutkittukin. Sen sijaan jos puhutaan teologiasta uskonoppina, niin siinäpä vasta kysymys. Miten ylipäätään saada uskonnollinen ihminen ymmärtämään, että hänen uskonnossaan on jotain pielessä? On ihan hakuammuntaa, että saatko uskontoa kritisoimalla uskonnollisen havahtumaan ajattelemaan asiaa ihan itse.
Aina kannattaa yrittää, koska kysymyshän on kirkon kannasta, jota heidän pitää noudattaa, ei niinkään totuudesta tai oikeudenmukaisuudesta tai muustakaan loogisuudesta, vaan kirkon kannasta.
Paavi julistautui aikoinaan erehtymättämäksi , mutta kyllä he ovat jo myöntäneet monessa erehtyneensä, kuten syntymätallissa ei ollutkaan eläimiä, ne on lisätty sinne teologisista syistä ja Jeesuksen syntymäaika on laskettu väärin, kun Herodes kuoli jo neljä vuotta aikaisemmin.
Ja nyt koko paavillinen institutio on osoittautunut pelkäksi nuorison turmelijaksi.
Kyllä muuttumista tapahtuu kun tieto ja oikeudenmukaisuus lisääntyvät.- Myyttikriittinen
Dante-Inferno kirjoitti:
Danten Jumalainen näytelmä ei kuulu Raamatun kaanoniin eikä edes kristinuskon pyhinpiin kirjoituksiin. Kyseessä on kirja johon viittaat, siinä vanha runoilija, dante itse, tekee ensin matkan Helvetin syvyyksiin ja nousee sitten sieltä korkeimpaan taivaaseen.
Pointtisi on periaatteessa ihan hyvä, mutta minä en välitä takertua kaanoniin, koska se on jotain mikä oikeasti elää pitkällä aikavälillä, mutta tulee sovituksi jotenkin aina tiettynä aikana. Myös tulkinnan suuntaukset muuttuvat, ja jokainen tulkitsee niitäkin vielä omin päin. Kristinusko on sen omaksuneiden ihmisten käsitysten summa, ja tarkastelen tätä asiaa siitä näkökulmasta. Osa Raamatun ristiriitaisuudesta ja älyttömyydestä muutenkin johtuu siitä, että sieltä on ajan mittaan jätetty pois juttuja. Kanonisointi on siis myös sotkenut asioita.
- Myyttikriittinen
Lisään vielä, että vaikka unohtaisimmekin Danten Infernosta peräisin olevan käsityksen Juudaan paikasta helvetissä epäkaanonisena, niin siitä huolimattakin seisoo itsekseen ja omillaan se huomio, että Juudaan tulisi joka tapauksessa olla kristinuskossa juhlittu sankari, mutta hän ei silti sitä ole. Ei ole väliä sillä onko hän helvetissä vai taivaassa vaan sillä, että hänelle on jäänyt aika tympeä rooli, huolimatta tekonsa merkittävyydestä tarinassa.
Johtunee siitä, että tarinan teema on vain petos, eikä sitä ole osattu liittää järkeväksi osaksi isompaa kontekstia, jossa Juudasta siis tulisi juhlia jumalallisen pelastussuunnitelman täytäntöönpanijana, toki kuten pitäisi juhlia Jeesuksen tuomioon osallistuneita juutalaisia ja roomalaisiakin. Tämäkään ei toki poista sitä kyseenalaisuutta, että mitä järkeä koko tarinassa ylipäätään on, mutta se on toinen juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043558
- 623207
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342704- 822507
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422134- 972103
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121706