Miten voisi kuntoilla...

MikäParantaaKuntoon

mukavasti ja parantaa kuntoa mahdollisimman hyvin?

Mitkä ovat sinun mielestäsi mukavimmat tavat, joilla voi parantaa kuntoa?
Missä?
Miten?
Paljonko maksaa?

Kysyn, koska pitäisi saada oma kunto paremmaksi pakollisen lepojakson jälkeen.
Olisi hyvä saada painoakin vähän putoamaan. Sekin on yllättävän vaikeaa, vaikka olen yrittänyt vähentää syömisiä.

39

485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miljoonakirjautumatta

Minä kavelen päivittäin sauvakävelyä kolmen kilometrin tai kuuden kilometrin lenkin, riippuen inspiraatiosta. Aikaa menee puolituntia tai tunti. Jos on huono ilma, niin crosstrainertreeni sisällä puoli tuntia. Uimassa käyn kerran tai kaksi kertaa kuukaudessa. Uinin sammakkoa eteenpäin ja selkäuintia takaisin 10 kertaa altaan päästä päähän. Aikaa menee 45min. Lisäksi bonuslastenlasten hoitoa usein ja siinä on jumppaa kylliksi kun ovat 2 ja 4 vuotiaita.

• KerropaMiulle

Mitä on crosstrainertreeni?

• Kylähullunmaineesta.viis
        KerropaMiulle kirjoitti:

Mitä on crosstrainertreeni?

Vastaan miljoonakirjautumatta-nimimerkin puolesta Lyhyesti: Crosstrainer eli ellipsilaite on mainio väline kestävyysharjoitteluun, sillä koko lihaksisto työskentelee. Laite on yhdistelmä juoksumattoa, kuntopyörää ja askelluslaitetta. Sillä harjoitteleminen treenaa myös käsiä ja ylävartalokin saa tehdä töitä, ja selkä vahvistuu samalla.
        Oma mielipide, aika rankkaa on, oli ohjelmassa Vierunmäen Urheiluopistolla kun olin siellä hiihtoviikonloppua viettämässä helmikuussa.
        https://kuntoplus.fi/treeni/fitness/crosstrainer-eli-ellipsilaite

Tee joka päivä jotakin ja pyri siihen että kaikki mahdolliset vartalon jäsenet saavat jotain liikuntaa. Jos ole ulospäinsuuntautunut, mene ryhmiin; vesijumppa ja muut kaupungin järjestämät jumpat ovat edullisempia.
      Rehkiminen ei kannata, pitää hyväksyä se että elimistö rapistuu, jos et välttämättä halua näkyviä lihaksia. Tee riittävän sopivasti, kävelyä, pyöräilyä, uintia, rappuja, siinä säilyy liikkumisen ilo.
      Oma ohjelma: käyn auttamassa kuntosalin laitteisiin pyörätuolipotilasta, siinä odotellessani hänen sarjojaan, liikun itse maton päällä salin lattialla. Laitteita en käytä kun en niistä maksakaan.
      Kävelen radio, äänikirja tai cd korvilla, huomaamatta hurahtaa pari tuntia luonnossa. Juttukaverista tykkäsin, muttei ole. Iltauutisten aikaan venyttelen, hypin 100 saksi-hyppyä (harjoittelun tulos), teen kiertoliikkeitä ja pyöritän persusta laajasti, pyöritän olkapäitä ja nilkkoja ja kaikenlaista keikutusta. Se on enempi kuin istua ja katsoa. Bussipysäkillä ja muuten odotellessa voi tehdä liikkeitä, mahdollisimman usein jonkinlaista sätkytystä.

• Kiitos siitä äänikirja vinkistä, täytyypä miettiä mistä niitä löytäisi. Puhelimeni akku on niin heikko, että ei kestä kuunnella paljoa esim. youtubesta. (Ostan uuden puhelimen veronpalautusrahoilla.)

• NeuvoisitkoTyhmempiä

Millaisia ovat saksihypyt?

NeuvoisitkoTyhmempiä kirjoitti:

Millaisia ovat saksihypyt?

Hyppää jalat haralleen ja kädet ylös haralleen, siis xsäksi. se on yksi. Hyppää jalat yhteen ja kädet kylkiä myöten yhteen, se on myös yksi. Eli tosiasiassa hyppyjä tulee 200. Ehkä parempi nimitys onkin x-hyppy.

• olihanse

Haara-perus-haara-perus...tamtamtam. Muistui mieleen kouluaikaiset jumppatunnit. Opet tampuriinilla tahditti.

• Ei se niin kovin raskas ole kun siihen voi laittaa vain vähän vastusta tai ei vastusta lähes ollenkaan. Mielestäni hyvä laite sikäli, että jos edes siihen polkimille pääsee nousemaan on se jo yksi harjoitus, kuin yksi vähän korkempi askelma tai porras :)

• olihanse kirjoitti:

Haara-perus-haara-perus...tamtamtam. Muistui mieleen kouluaikaiset jumppatunnit. Opet tampuriinilla tahditti.

Mä en jaksais hypellä mutta kyykkyrarjoituksia teen joskus ja ihme kumma pystyn tekemään niitä vaikka kuinka paljon, tartteis vissiin alkaa tanssiin ripaskaa. Ja onhan se ihan hyvä taito, jos joskus sattuu metsäretkellä joutumaan puskapissalle...Niin ja joogaharjoituksia muutamaa asentoa teen, ettei issias pääse iskemään, kobra, krokotiili, kissa, puu...

• Kylsesiitä

Hommaa itsellesi kuntolaite kotiin niin voit päivittäin kuntoilla, itse kuntoilen tv katsellessa tunnin päivittäin ja ulkoilua ei joka päivä, säännöllisyys on AO.
      Oletan fyysisen kunnon olevan pitkälti geeneissä ja liikunnassa, eräs n. 85 vuotias mies on paremmassa kunnossa kuin minä vaikka en itse ole ihan rapakunnossa.

• MinneLaitanKukaMaksaa

Vaatisi tilaa ja rahaa, jos laitteita hankkisi. Mitähän joku soutulaite maksaisi ja mihin se majtuisi?

• Kylsesiitä
        MinneLaitanKukaMaksaa kirjoitti:

Vaatisi tilaa ja rahaa, jos laitteita hankkisi. Mitähän joku soutulaite maksaisi ja mihin se majtuisi?

Tori.fi
        Soutulaite maksaa siellä muutamasta kympistä ylöspäin, no tilaa vie ehkä nojatuolin verran ?

• Nuukalainen
        Kylsesiitä kirjoitti:

Tori.fi
        Soutulaite maksaa siellä muutamasta kympistä ylöspäin, no tilaa vie ehkä nojatuolin verran ?

Katso tori.fistä, siellä luopuvat laitteistaan joskus ilmaiseksi.

• ö-Öö
        MinneLaitanKukaMaksaa kirjoitti:

Mahtuu sängyn alle.

Ollut soutulaite sängyn alla yli kymmenen vuotta, se jotenkin päätyi meille, kun kaveri muutti. Ikinä en ole kokeillut.

Noissa kootilaitteissa ihan sama vika, kuin laitteissa saleillakin. Ei niistä mitään hyötyä, jos ei niitä käytä. Helppoja ostaa, helppoja roudata lavalle. Hyötyliikunta toimii, jos sellaista on. Ja kävely, jos jalat pelaa.

Sellainen kummallisuus. Jostain ajautui käsiin kuntopyörä. Iteasiassa sitä joskus tulee poljettuakin, se mökillä kiikkustuolin vieressä. Koska esillä, tulee joskus käytettyä, samalla voi katella telkkaria. Toki sillä hikikin mahdollista saada, mutta tolleen vähemmän vakavasti otettuna ihan hyvä kampe. Eikä siis vie tilaa paljoakaan.

Joku alempana suositteli seksiä, se hyvää liikuntaa, muutamia varveja päivässä tekee hyvää kenelle tahansa.

=DW=

• staka

Ei kunnonkohotuksesta välttämättä tarvitse maksaa mitään. Pääasia että liikkuu, joko ulkona tai sisällä, ja oma kotikin ml. portaat (niitä voi etsiä muualta jos ei kotirapussa ole) on ihan hyvä liikuntapaikka. Vehkeitäkään ei suuremmin tarvita. Kyykyt ja kierrot ja taivutukset ovat tärkeitä, niitä maksullisilla tunneillakin tehdään. Puntiksi käy mikä vaan käteen sopiva esine joka pikkuisen painaa. Harjan- tai luutunvarsi on hyvä apu olkanivelten 'rasvaamiseen'.

Yksi tärkeä asia ikäihmisillä on tasapainohallinnan kehittäminen. Se kun on lapsilla luonnostaan kun liikkuvat paljon, mutta ikäihmisiltä monipuolinen kehonkäyttö jää unholaan miltei huomaamatta. Esim. paino yhdelle jalalle ja toisella jalalla ympyröitä lattiaan: edessä, sivulla, takana. Tai kahdeksikkoja jos taito pikkuhiljaa kehittyy. Eiköhän vanha 60-luvun twist-tyylinen 'nytkytyskin' ole hyvä, siinäkin on syytä vaihtaa painoa jalalta toiselle, ja musiikki antaa kummasti vauhtia. Ei mikään einokörni (yleensä) vaan mikä vaan 4-jakoinen suht rivakka tahti.

Ja sauvakävely! Se on tosihyvä laji. Vielä ei ole liukastakaan, ja kun jääkelit tulee niin sauvoista asvalttitassut pois ja piikit esiin. Ja tukevat hyväpohjaiset kengät, tottakai. Ettei vaan liukastu...

Kannattaa myös katsoa mitä ja kuinka paljon syö. Pärjäämme paljon vähemmällä kuin yleensä syömme. Ihan normaali kasvispitoinen yleisruoka on ihan hyvä, ja herkkuja vain halliten :)! Noilla konsteilla ainakin itsellä kunto pikkuhiljaa kohoaa (rankan saurausjakson jälkeen) ja painokin hissukseen putoaa. BMI on 21, joten paino on ihan sopiva, lisää kuntoa toki tarvitsen.

• superyob

Ala harrastamaan runsaasti seksiä, loput hoituu itsestään.

• Bengalitikku

Harrastan ryhmäliikuntaa muutaman kerran viikossa.

• Hah-hah-haaa

Kiwa, ettei aivan mukava vastaus edelliselle.

• Pyöräily sopii hyvin ainakin minulle. Aina kun kelit sallii hurjastelen sähköpyörällä pitkiä matkoja. Vaikka on sähkäavusteinen joutuu myös polkemaan joten liikettäkin tulee. Poljen kuntopyörällä sateella ja talvella ainakin puoli tuntia päivässä, katson samalla telkkaria.
      Kaikenlaisia kuntoiluvempaimia on, pyöräilyn lisäksi niitä tulee harvemmin käytettyä. Mielestäni pitää harrastaa sellaista liikuntaa mistä pitää, ei kyllästy ja nauttii ihan toisin kuin sellaisesta jota harrastaa pakkopullana.

• Eilainkaanvaikeaa

Liikkumistapoja on mahdottoman paljon, niistä täytyy vain kokeilemalla keksiä ne, jotka itseä nappaavat. Tuosta syömisen vähentämisestä sanoisin, että ei mitään hyötyä, jos satut syömään 'väärin' eli vain vatsan täytettä ilman kunnollisia ravintoaineita. Oikeaa ravitsevaa ruokaa saa syödä ihan kunnollisia annoksia jos ei maata mötkötä päivät pitkät.

Jotta etsi itsellesi sopiva liikuntamuoto ja syö kunnollista ravintorikasta ruokaa, jätä sokeri, eläinrasvat ja valkoinen vehnäjauho pois ruoka-aineluettelostasi niin eiköhän se paino siitä ala vähenemään aikain saatossa.

• Olen.lomalla

Lomalla.

• köyhämuteikipee

Eläkeläisyhdistyksen jumpassa kerran viikossa, kävelyllä silloin kun huvittaa, kuntopyörää poljen illalla telkkaria katsoessa......kaikki ilmaista...….kuntopyörän löysin Tori.fi:stä 15 € muutama viikko sitten

• Tuulettaa

Minä voisin tarjota ylävartaloliikuntaa ilmaiseksi. Haravointia riittää suurella pihamaalla, kasvisten kuokintaa maasta, maan kääntö kuokalla talveksi....
      No, vakavasti puhuen, sauvakävelyllä pitäis käydä. Kauan sitten saatoin käydä ryhmäliikunnoissa, nykyään en jaksaisi lähteä iltaisin ajamaan autolla ko hetkiin. Vapaaehtoinen yksinolija olen siitä kärsimättä.

• Bengalitikku

Mä käyn päivällisissä ryhmäliikunnoissa.
        Sauvakävelyä harrastin toissa vuonna ja kiloja katosi ja se tuntui mukavalta liikunnalta. Sitten tuli toppi.
        Kuntopyörän sain tskavuosina ilmateeks, mutta se oli korkeaa mallia ja vähäiseillä säädöillä, niin olisin tarvinnut jakkaran päästäkseni päälle.
        En ole lilliputti, mutta hirvitti, että jos rojahdan pyörän kanssa jo kavutessani sille.
        Mutta se olisi näpsäkkä väline tv:tä katsoessa. Yläkroppa vaan tarvitsisi liikettä myös: vähintään kepin kanssa liikuskelua.

• Vesipeto

Vesijuoksu uimahallissa. Vuosikortti eläkeläisille 72eur. Samaan hintaan kuuluu myös kuntosali ja tietysti uinti ja sauna. Itse käyn vesijuoksemassa n. 3 krt/vko.

• mimmimum-..mi

Sauvakävely on jäänyt vallan pois...vaikka hyvät sauvatkin on...en tiedä ovatko kuitenkin vähän liian lyhyet kun kyynervarret kipeytyivät ...tai sitten iskin liian lujaa asfalttiin sauvoja...
      Kuntopyöräni on tosi vanha ...ja nyt se on viritettynä niin alas kaikki ...sarvet ja satulat ...kun tämä pikkumies aina yrittää joko hän yltäisi polkea istualtaan...siinä ja siinä alkaa olemaan..

• köyhämuteikipee

Sauvakävellessä kyynärvarret kipeytyy herkästi jos käyttää niitä sauvoja väärin......vuosiin en ole nähnyt että joku niitä käyttäisi oikein ja täälläkin niitä sauvojia näkee päivittäin...….monelle tehnyt mieli sanoa, mutta kukin taaplaa tyylillään ja oma vika jos niistä ei tarkoitettua apua ole......en ole katsonut mutta varmaan netistäkin löytyy oikeaoppiset ohjeet......se että niitä tuossa melkein edessä "töpötetään" suoraan ylös.alas liikkeellä iskien asfalttiin ei todellakaan ole se oikea käyttötapa......itse en enää pysty sauvojen kera kävelemään olkapään takia, mutta muutaman vuoden ennätin aktiivisesti käyttää eikä koskaan ollut kyynärvarret kipeät vaikka ylämäkiäkin voimalla kiivettiin...….kannattaa opetella se oikea sauvojen käyttö …...

• staka
        köyhämuteikipee kirjoitti:

Sauvakävellessä kyynärvarret kipeytyy herkästi jos käyttää niitä sauvoja väärin......vuosiin en ole nähnyt että joku niitä käyttäisi oikein ja täälläkin niitä sauvojia näkee päivittäin...….monelle tehnyt mieli sanoa, mutta kukin taaplaa tyylillään ja oma vika jos niistä ei tarkoitettua apua ole......en ole katsonut mutta varmaan netistäkin löytyy oikeaoppiset ohjeet......se että niitä tuossa melkein edessä "töpötetään" suoraan ylös.alas liikkeellä iskien asfalttiin ei todellakaan ole se oikea käyttötapa......itse en enää pysty sauvojen kera kävelemään olkapään takia, mutta muutaman vuoden ennätin aktiivisesti käyttää eikä koskaan ollut kyynärvarret kipeät vaikka ylämäkiäkin voimalla kiivettiin...….kannattaa opetella se oikea sauvojen käyttö …...

Monet kuvittelee että tavallisilla suksisauvoilla voi myös sauvakävellä. Ei todellakaan kannattaisi, liian pitkät ovat, elleivät sitten ole lasten vehkeet.

Olen lähes 170cm pitkä mutta 115cm:n sauvat olikin liian pitkät. Onneksi sain kaupiteltua ne isännälle. Nyt mulla on 110-senttiset, näin kesäaikaan asvalttitassuilla varustetut. Pitää niidenkin kanssa muistaa oikea kävelytyyli ja myös se ettei jännitä hartioita. Rennosti vaan. Ja kun sauvan pistää maahan sen paikka on jalan vieressä, ei edessä. Eiköhän oikeaa sauvakävelytekniikkaa löytyisi netistä? Olen aikoinaan opit saanut Vierumäen Urheiluopiston ohjaajalta, Jaana taisi olla. Hyvät opit sain, vieläkin suht hyvin muistan :)

• Osa-aikaeläkeläinen

Minä alan metsätöihin kunhan sää viilenee. Myrskyt ovat kaataneet riittävästi puita, joten en tarvitse miettiä minkä puun kaadan ja mihin suuntaan. Hyötyliikuntaa tulee minulle jatkuvasti ihan riittävästi.

• 1eero

Kesällä tulee liikuttua ulkona, otin yks'päivä soutulaitteen esille kun en enään ulkoile ihmeemmin ni tunti päivässä kuiva soutelua muussa tapauksessa jäisi liikunta olemattomaksi, yksi syy ei ole enään siinä kunnossa kuin joku viisivuotta sitten varsinkin jos joutuu fyysiseen suoritukseen käy puuskuttamaan ylenmäärin.
      Loivat liikkeet tän päivän motto.

• Bengalitikku

Aatteles, miten tärkeä se "yks'päivä" oli. Soutulaitteessa saa monipuolisempaa liikuntaa mielestäni kuin kuntopyörässä.
        Senhän voisi suviajalla raahata vaikka ulos omenapuun katveeseen.

• 1eero
        Bengalitikku kirjoitti:

Aatteles, miten tärkeä se "yks'päivä" oli. Soutulaitteessa saa monipuolisempaa liikuntaa mielestäni kuin kuntopyörässä.
        Senhän voisi suviajalla raahata vaikka ulos omenapuun katveeseen.

Nii tai talvipakkasella lumihangessa.
        Vähä kyllästyttää sama liike eikä maisema vaihdu, täytyskö katella muunlaista vehettä.

• Bengalitikku

Jos asentais sukset alle, kärjet huopaussuuntaan ja airoihin laittaisi jotkut tartuntavehkeet. Hmmm. Mutta pitäisi vain huovata. Pyrstö edellä puskiin tms. soutelemalla. Ei hyvä.

Mulla oli taannoin ruma muovinen stepperi, mutta en sitä hirveästi käyttänyt.
        Piti vain saada.
        Senkin vehkeen voisi paiskata pihalle ja lähteä kiipeilemään ei mihinkään.

Kengurupallo. Yes. Aika kiva. Se voisi tehdä come-backin.
        Pusikoita ja pystyssä olevia karahkoja pitäisi varoa, sillä voisi kuulua suuri pamaus.

• flegmaatti

Mikä sopii kenellekään. Pääasia, että pitää niin paljon, että viihtyy!
      Kuntoa? Mitä kuntoa? Tarttis hieman täsmentää.
      Tausta, lähtötaso, tavoitteet.
      Hyötyliikkujille ja steputtajille haluan sanoa, että syketaso ja kesto ratkaisevat hyödyn.
      On itsepetosta hehkuttaa matkalla tai kestoa ilman yhteyttä intensiteetti.
      Minulle sopii 6krt/vko puntti- / kuntosalitreeniä mutta liikkuvuus on heikentynyt eivätkä nivelet kestä mitä tahansa.
      Vaimoni viihtyy hopeahapsien liikuntaryhmissä 3krt/vko

Jos on jonkin sortin taustaa niin se palkitsee pahemmissakin häiriötilanteiss kuten minulla 7:n vuoden takaisen suolistosyöpäleikkausten jälkeisten 9kk:n jälkeen.

• flegmaatti

Crossari on hyvä jos viitsii jumputtaa riittävän kovaa ja pitkään. Soveltuu hyvin hiittaukseen ja maksimisykkeen takistukseen.

• PanoTreenit

kunto ja kilot kuriin kunnon nussimisella! Ei mitään hempeilyä pimeässä peiton alla, vaan oikein kunnolla ja kiihkeällä temmolla, vastaa pitkää lenkkiä ja kun vaihtelee asentoja, niin saa monipuolista liikuntaa ja mielihyvän orgasmeista ja toisen ihmisen kanssa puuhastelusta.

Jos ei oma mies/nainen jaksa suostu löytyy vapaaehtoisia varmasti kuntoilemaan, ei mitään tekemistä tunteiden kanssa...

• flegmaatti

Kilot ja kunto?
      Oman kokemukseni mukaan kun kunto heikkenee niin kilot vähenevät.
      3kk makuulle syöden ohjeiden mukaan niin vakanäyttö laski 6kg.
      Keväiset ja syksyisen 4-6 viikon rentoutumisjaksot laskevat kuntoa ja myös painoa 3 - 5kg. Elpyminen vaatii pari viikkoa.

• puhtiapäiviin

Minä pyöräilen kesäisin. Löysin hyvän liikuntapuiston, jossa on uudet toimivat laitteet. Kaikkien nimiä en edes tiedä. Käyn niissä laitteissa muutaman kerran viikossa, että saisin yläkroppaan liikettä.
      Talvisin sauvakävelen kuulokkeet korvilla. Musiikkia tahdittamassa, mutta nyt tulevana talvena ajattelin oikein äänikirjoja kuunnella.
      Paljon olet ehdotuksia saanut. Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      329
      12023
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      420
      3391
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      95
      1868
    4. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      89
      1646
    5. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1623
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      94
      1122
    7. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      41
      1091
    8. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      937
    9. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      933
    10. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      253
      897
    Aihe