Taivas, paratiisi vai Uusi Jerusalem?

Kristinuskon perusteisiin kuuluu, että uskomalla Jeesukseen me pääsemme taivaaseen. Tämä on mielenkiintoista. Antaa tulla luku ja jae, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että kuoltuamme me pääsemme paikkaan nimeltä taivas.

Siirrymmekö kuoltuamme välitilaan, josta meidät aikojen lopulla siirretään tuhatvuotiseen valtakuntaan? Vai olemmeko tiedottomassa tilassa kuolleena parituhatta vuotta, kunnes meidät herätetään Uuteen Jerusalemiin? Vai pääsemmelö suoraan paratiisiin, kuten ristinryöväri? Kenellä on viisaus, kertokoon ja vastatkoon tähän kiitos. Luku ja jae kiitos.

Danielin kirja kertoo:

"Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen." (Dan. 12:2)

Mutta onko tuo iankaikkinen elämä taivas, paratiisi, tuhatvuotinen valtakunta vai Uusi Jerusalem? Ja onko iankaikkinen kauhistus helvetti vai tuonela?

34

335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaatietä

Olemme kuoltuamme vanhurskasten unessa, levossa, ennenkuin Jeesus tulee ja kuolleet herätetään ja merikin antaa omansa..
      En muista ulkoa raamatun kohtia...

• kamalaaaa

Samaatietä, olet ryhtynyt adventistiksi...
      Kristitty.net sinun pitää tehdä ensi parannus ja kääntyä Jeesuksen puoleen, tulla Jeesuksen tykö. sitten vasta voit tarttua lupaukseen: 'niin me saamme aina olla Herran kanssa'.

• Samaatietä

Enkä oo 😂Uskon erillälailla kuin he, mutten voi heitäkään mitenkään tuomita mistään.
        Uskon myös tuhatvuotiseen valtakuntaan...

• Ei jokainen ole adventisti, joka uskoo johonkin samaan opinkappaleeseen kuin adventistit. Joten on rumaa ja täysin sopimatonta haukkua ketään adventistiksi. Mutta kyllä muistaakseni adventistit uskovat tuohon uneen. Mutta ne Raamatun kohdat, kiitos.

Sinulle tiedoksi, että minä olen tehnyt parannuksen ja luotan yksin Kristuksen armoon. Nyt minua kiinnostaa, että missä kohtaa Raamattua sanotaan, että me päädymme kuoltuamme paikkaan nimeltä taivas.

• Samaatietä
        Kristitty.net kirjoitti:

Ei jokainen ole adventisti, joka uskoo johonkin samaan opinkappaleeseen kuin adventistit. Joten on rumaa ja täysin sopimatonta haukkua ketään adventistiksi. Mutta kyllä muistaakseni adventistit uskovat tuohon uneen. Mutta ne Raamatun kohdat, kiitos.

Sinulle tiedoksi, että minä olen tehnyt parannuksen ja luotan yksin Kristuksen armoon. Nyt minua kiinnostaa, että missä kohtaa Raamattua sanotaan, että me päädymme kuoltuamme paikkaan nimeltä taivas.

Tarkistan koko stoorin raamatusta, miten tuo menee kaikkinensa ja palaan asiaan...en muista koskaan missä järjestyksessä mikäkin meni, koska en jaksa kiinnittyä sellaisiin teologisiin kysymyksiin, mitkä eivät ole keskiössä ja autuuskysymyksiä.
        Taivas...tuota nimitystä pitää miettiä alkutekstin valossa, joten sekin vaatii perehtymistä käännöstulkintaan.
        Raamatussa on mainittu rukoukseesa tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa.

Mitähän kristitty.net nyt ajat takaa?
        Ja miten itse uskot kuolleiden menevän uottelemmaa Herra tuloa?

• Samaatietä kirjoitti:

Tarkistan koko stoorin raamatusta, miten tuo menee kaikkinensa ja palaan asiaan...en muista koskaan missä järjestyksessä mikäkin meni, koska en jaksa kiinnittyä sellaisiin teologisiin kysymyksiin, mitkä eivät ole keskiössä ja autuuskysymyksiä.
        Taivas...tuota nimitystä pitää miettiä alkutekstin valossa, joten sekin vaatii perehtymistä käännöstulkintaan.
        Raamatussa on mainittu rukoukseesa tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa.

Mitähän kristitty.net nyt ajat takaa?
        Ja miten itse uskot kuolleiden menevän uottelemmaa Herra tuloa?

Uskon, että päädymme iankaikkiseen elämään, niin kuin Danielin kirja sanoo. Mutta en ole sellaista kohtaa Raamatusta löytänyt, missä sanottaisiin, että päädymme taivaaseen. Ristin ryöväri päätyi paratiisin vielä samana päivänä, olemmeko mekin matkalla sinne? Vai Uuteen Jerusalemiin vai tuhatvuotiseen valtakuntaan? Tätä en tiedä, siksi kysyn täällä.

• Samaatietä
        Kristitty.net kirjoitti:

Uskon, että päädymme iankaikkiseen elämään, niin kuin Danielin kirja sanoo. Mutta en ole sellaista kohtaa Raamatusta löytänyt, missä sanottaisiin, että päädymme taivaaseen. Ristin ryöväri päätyi paratiisin vielä samana päivänä, olemmeko mekin matkalla sinne? Vai Uuteen Jerusalemiin vai tuhatvuotiseen valtakuntaan? Tätä en tiedä, siksi kysyn täällä.

Minä tutkin raamatusta ja kerron huomenna miten ymmärrän tuon kokonaisuudessaan.

• Samaatietä kirjoitti:

Minä tutkin raamatusta ja kerron huomenna miten ymmärrän tuon kokonaisuudessaan.

Hienoa, jos pystyt päivässä tämän asian selvittämään. Minulla on mennyt siihen vuosia, enkä vieläkään tiedä miten asia on.

• Samaatietä
        Kristitty.net kirjoitti:

Hienoa, jos pystyt päivässä tämän asian selvittämään. Minulla on mennyt siihen vuosia, enkä vieläkään tiedä miten asia on.

Itse asiassa olen lukenut ja tutkinut sitä usein vuosien aikana, mutta tarkistan yksityiskohtia.
        Ja kirjoitan sen , miten itse ymmärrän.
        Harvoin kirjoitan täällä raamatuntulkintoja.
        Nyt sen teen...

• Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

Itse asiassa olen lukenut ja tutkinut sitä usein vuosien aikana, mutta tarkistan yksityiskohtia.
        Ja kirjoitan sen , miten itse ymmärrän.
        Harvoin kirjoitan täällä raamatuntulkintoja.
        Nyt sen teen...

Se menee lyhyesti niin, että ensin ylöstempaus
        Sitte karitsan häät 7 v.
        Sen jälkeen 1000 vuotinen valtakunta.
        Tuon jälkeen vanhurskaat pääsee vaivoistaan, loputkin....

Mutta tutkin ja kirjoitan tarkemmin huomenna.

• nytsensinullesanon
        Kristitty.net kirjoitti:

Ei päätynyt paratiisiin samana päivänä Jeesuksen seurassa, koska Jeesus pantiin "kiven sisään ,hautaan kolmeksi päiväksi ja yöksi", enkelin vartioidessa sitä. Siirrä se pilkku kertomuksessa, missä Jeesus sanoi ,totisesti, totisesti, minä sanon sinulle TÄNÄPÄIVÄNÄ,........sinä tulet olemaan kanssani paratiisissa. Onko muuten taivaassa paratiisia ? Meidän käännöksissämme asia on esitetty näin. Minä sanon sinulle, (pilkku) tänä päivänä sinä olet oleva minun kanssani paratiisissa ?
        Aivan ilmeinen lipsahdus (tahallinen pieni, huomaamaton väärennys", joka on johtanut miljoonat
        hyväntahtoisetkin ihmiset täysin harhateille. Onneksi joillakin meistä vielä järki pelaa. Nykyään vahvistetaan puhe sanomalla, nyt minä sanon sinulle, lisättynä vakuutuksena.

• nytsensinullesanon kirjoitti:

Ei päätynyt paratiisiin samana päivänä Jeesuksen seurassa, koska Jeesus pantiin "kiven sisään ,hautaan kolmeksi päiväksi ja yöksi", enkelin vartioidessa sitä. Siirrä se pilkku kertomuksessa, missä Jeesus sanoi ,totisesti, totisesti, minä sanon sinulle TÄNÄPÄIVÄNÄ,........sinä tulet olemaan kanssani paratiisissa. Onko muuten taivaassa paratiisia ? Meidän käännöksissämme asia on esitetty näin. Minä sanon sinulle, (pilkku) tänä päivänä sinä olet oleva minun kanssani paratiisissa ?
        Aivan ilmeinen lipsahdus (tahallinen pieni, huomaamaton väärennys", joka on johtanut miljoonat
        hyväntahtoisetkin ihmiset täysin harhateille. Onneksi joillakin meistä vielä järki pelaa. Nykyään vahvistetaan puhe sanomalla, nyt minä sanon sinulle, lisättynä vakuutuksena.

Ja mistäs sinä tiedät varmuudella missä kohtaa pilkun pitäisi olla? Miksi Jeesus korostaisi, että sanon sinulle tänä päivänä? Eiköhän Jeesus tarkoittanut, että vielä tänä päivänä sinä olet minun kanssani paratiisissa, siinä on enemmän järkeä.

• kerron.sen.tänään
        Kristitty.net kirjoitti:

Ja mistäs sinä tiedät varmuudella missä kohtaa pilkun pitäisi olla? Miksi Jeesus korostaisi, että sanon sinulle tänä päivänä? Eiköhän Jeesus tarkoittanut, että vielä tänä päivänä sinä olet minun kanssani paratiisissa, siinä on enemmän järkeä.

Asiaa on pohtineet muutkin. "Tänäpäivänä on sana - jota on käytetty ja toteaa ajankohdan sanontaan". Juutalaisilla on kehäpäätelmä - oppinsa mukaan ja me ajattelemme lineaarisesti Kreikkalaisen ajattelun mukaan, opettavat tv7.n rappiiniset.
        Ja minäkin sanon tänäpäivänä. Ajattelin piipahtaa autotallissa. Koska siellä käyn, on taas minun aikatauluni, mutta sanon sen kuitenkin tänään. Pitäisi "mopoon" polvipeite kiinnittää talvea varten.

• SielOnPieniHietakehto
        Samaatietä kirjoitti:

Enkä oo 😂Uskon erillälailla kuin he, mutten voi heitäkään mitenkään tuomita mistään.
        Uskon myös tuhatvuotiseen valtakuntaan...

Käsittääkseni myöskin Luther kannatti opetusta kuolonuneen nukkumisesta, eli on luterilaisuutta.

*Paratiisi on Taivaaseen liittyvä paikka, sen "esikartano", jonne uskovat, pelastuneet kuolleet ensin menevät, odottamaan ylösnousemusta ja Viimeistä tuomiota. Täältä he tämän, tuomiokäsittelyn jälkeen siirtyvät itse "Taivaan" puolelle. Paratiisia kutsutaan Raamatussa myös nimillä Vanhurskasten lepo ja Aabrahamin helma.

*Kadotetut sielut menevät kuoltuaan Tuonelaan, vaivan paikkaan, joka on nk. Helvetin esikartano. Viimeisen tuomion jälkeen heitä odottaa itse Helvetti.

Tällä, Raamatun Tuonelalla, ei tarkoiteta samaa Tuonelaa, kuolleiden asuinsijaa, joka kuuluu suomalaiseen muinaisuskoon, vaikkakin Agricola selvennyksen vuoksi ottikin Raamatun käännöstyössään käyttöön tuon saman nimen, jotta suomalaisten oli helpompi ymmärtää mistä oli kysymys. Muinaisuskomme Tuonela on huomattavasti leppoisampi paikka kuin se Raamatun.

*Raamatusta, siis myös itse juutalaisuudesta, löytyy käsite paikasta, jota katolilaiset kutsuvat nimellä Kiirastuli. On mahdollista, että tällainenkin olotila löytyy kuoleman jälkeisessä elämässä. En tunne tätä oppia paremmin, mutta käsittääkseni kyseessä on tietynlaisten, ei-aivan-puhtaiden-pelastuvien eräänlainen puhdistuspaikka ennen Paratiisia: Purgatorio = Kiirastuli, jotka syntiset, Raamatun sanan mukaan näin "pelastuvat, ikäänkuin tulen läpi". Kiirastuli siis johtaa Taivaaseen, ei Helvettiin, näin olen asian ymmärtänyt.

Näillä kaikilla: "Kiirastuli, Paratiisi, Taivas / Tuonela, Helvetti", on myös alkuperäiset vastineensa judaismissa. Nämä ovat siis vain suomenkieliseen Raamattuun käännettyjä käsitteitä sekä sisältävät samalla judaismiin nähden toisenlaisen, UT:n mukaisen selityksensä näiden olemuksesta.

Judaism: The After life / Kuoleman jälkeinen elämä / Olam Ha-ba'a
        http://www.jewfaq.org/olamhaba.htm
        .

• TähtiäKuinOtavassa
        SielOnPieniHietakehto kirjoitti:

Käsittääkseni myöskin Luther kannatti opetusta kuolonuneen nukkumisesta, eli on luterilaisuutta.

*Paratiisi on Taivaaseen liittyvä paikka, sen "esikartano", jonne uskovat, pelastuneet kuolleet ensin menevät, odottamaan ylösnousemusta ja Viimeistä tuomiota. Täältä he tämän, tuomiokäsittelyn jälkeen siirtyvät itse "Taivaan" puolelle. Paratiisia kutsutaan Raamatussa myös nimillä Vanhurskasten lepo ja Aabrahamin helma.

*Kadotetut sielut menevät kuoltuaan Tuonelaan, vaivan paikkaan, joka on nk. Helvetin esikartano. Viimeisen tuomion jälkeen heitä odottaa itse Helvetti.

Tällä, Raamatun Tuonelalla, ei tarkoiteta samaa Tuonelaa, kuolleiden asuinsijaa, joka kuuluu suomalaiseen muinaisuskoon, vaikkakin Agricola selvennyksen vuoksi ottikin Raamatun käännöstyössään käyttöön tuon saman nimen, jotta suomalaisten oli helpompi ymmärtää mistä oli kysymys. Muinaisuskomme Tuonela on huomattavasti leppoisampi paikka kuin se Raamatun.

*Raamatusta, siis myös itse juutalaisuudesta, löytyy käsite paikasta, jota katolilaiset kutsuvat nimellä Kiirastuli. On mahdollista, että tällainenkin olotila löytyy kuoleman jälkeisessä elämässä. En tunne tätä oppia paremmin, mutta käsittääkseni kyseessä on tietynlaisten, ei-aivan-puhtaiden-pelastuvien eräänlainen puhdistuspaikka ennen Paratiisia: Purgatorio = Kiirastuli, jotka syntiset, Raamatun sanan mukaan näin "pelastuvat, ikäänkuin tulen läpi". Kiirastuli siis johtaa Taivaaseen, ei Helvettiin, näin olen asian ymmärtänyt.

Näillä kaikilla: "Kiirastuli, Paratiisi, Taivas / Tuonela, Helvetti", on myös alkuperäiset vastineensa judaismissa. Nämä ovat siis vain suomenkieliseen Raamattuun käännettyjä käsitteitä sekä sisältävät samalla judaismiin nähden toisenlaisen, UT:n mukaisen selityksensä näiden olemuksesta.

.

"Uudella Jerusalemilla" taas tarkoitetaan kaupunkia joka käsittääkseni tuhatvuotisessa valtakunnassa "laskeutuu alas Taivaasta". Tämä ei välttämättä ole fyysinen kaupunki vaan saattaa kuvata uutta, hengellistä, maanpäällistä olotilaa, Jeesuksen hallitessa Maata.

Ellei Uusi Jerusalem ole sitten pikemminkin se "kaupunki" eli "maa" siinä uudessa olotilassa, jolloin Jumala uudelleen luo taivaat ja maan. Tällöin, ei maanpäälliseen Paratiisiin enää luikertele Käärme. Se on viimeiset temppunsa tehneenä lopullisesti heitetty enkeleineen ja seuraajineen ikuiseen Kadotukseen = Helvettiin.

Tämä kaikkihan katoaa kerran lopullisesti. Katoaa Maapallo, taivaat: Saturnus, Aurinko, Kuu, Mars ja Jupiter, koko hela hoito.

Otavaa tulee himppa ikävä. Ja Pohjantähteä.

• Samaatietä
        SielOnPieniHietakehto kirjoitti:

.

Niin vanhurskauden uni ei mielestäni tarkoita, että ihminen nukkuisi haudassaan siis henki että ruumis, vaan että ruumis on haudassa ja henki jossain muussa paikassa lebossa työstä.
        Eli lepo tarkoittaisi lepoa huolista ja vaivoista jossain kuolleille varatussa paikassa 😊

• Kirjakääröt

Luuk.17:21 ei voida sanoa: Katso, täällä se on, tahi: Tuolla; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä. Luuk.17:21 Biblia (1776) "Jumalan valtakunta on teidän keskellänne."

• Miten tämä liittyy mitenkään siihen, mihin me menemme kuoltuamme?

• olisiko.tuttua
        Kristitty.net kirjoitti:

Miten tämä liittyy mitenkään siihen, mihin me menemme kuoltuamme?

Kuuva mielenkiintoisesti sanoittaa.... Minä menen Jumalan muistiin.
        https://www.youtube.com/watch?v=j1eQHX5BZn0

Katoava ei peri katoamattomuutta, eli ruumiimme ainakin jättää iankaikkisuuden.
        Ylösnousemus on taas Uusi luomus, meissä, jossa Herra antaa ylösnousemus- katoamattomuusruumiin, jossa ei ole rampuutta, eikä kuuroutta.
        Henki tulee Herralta. Eli meidät tavallaan herätetään haudasta. siksi se on uni.
        Näin sanoitettuna saa meidän sydämemme levätä Hänessä.

Joh 6:39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan --->herätän heidät viimeisenä päivänä.
        Joh 6:40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä -----> herätän hänet viimeisenä päivänä."

Joh 6:57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
        Joh 6:58 Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, ---->>se elää iankaikkisesti."
        [tuo elämä on ajoitettu h-hetkeen, ylösnousemukseen, Herran paluuseen].
        Kuten eräs kuorolaulaja - jo edesmennyt sanoi helluntaiseurakunnan puhujapöntössä.
        Kun minä kuolen, menen lepoon ja herään kuolemanunesta Herran paluussa.
        Ja nyt hän lepää - lepää kuolemanunta.

Joh 5:21 Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.

Joh 5:25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää. Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä. Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.
        Joh 5:28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin ---> kaikki, jotka haudoissa ovat,<--- kuulevat hänen äänensä ja -->tulevat esiin, <<-- ne, jotka ovat >>hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, <<< mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.

1Te 4:13-18 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
        Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. 16 !!!!! Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja ---->> Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; <----- !!!
        sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

Tässä kirjoituksien oppia ja neuvoja

• Jobinpostia

Saarn.9:5 Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan heidän muistonsa on unhoitettu.

• Kirjakääröt

Jes.26:14 Biblia (1776) Eivät kuolleet eläväksi tule ja nukkuneet ei nouse, sillä sinä olet heitä etsinyt ja hävittänyt, ja kaiken heidän muistonsa kadottanut. Ps.88:11

• KTuomari

Miten selität "ylösnousemuksen"? Tarkoitatko hengen nousevan maasta taivaaseen, heti kuoleman jälkeen, taikka mitenkä selität, "ja haudat aukenevat" ??? Mitenkä selität "kun kirjat avataan, ja jokainen saa tekojensa mukaan. Milloin ja miten ARMAGEDON soveltuu raamattuun, taikka omaan uskoosi. Entä "tuhatvuotiskausi", mikä on sen tarkoitus. Vastauksiin saattaa mennä viikkotolkulla,
      koska näistä tärkeimmistä asioista ei yleensä kukaan osaa eikä uskalla kirjoittaa sanaakaan. Se osoittaa miten harhautuneita ovat kaikki uskonnolliset opit. Kaikki hosuvat vain "taivaan osuuksistaan, kykenemättä perustella mitään". Saas nähdä jos tätäkään edes julkaistaan ?

• Samaatietä

Ei vaan, kuten Jeesuskin puhui Joonaan merkistä. Kaikesta ei tarvitse edes tietää.
        Uskominen on hyvinkin yksinkertaista, niin ettei tyhmäkään eksy. ihminen tekee siittä vaikean ja sielunvihollinen sotkee asioita tehdäkseen uskovaisen matkan vaikeaksi.
        Raamattu on itseasiassa selkeä ilmoitus, siittä miten ihminen pelastuu.
        Sitä, mitä emme ymmärrä, voimne jättää Jumalalle ja luottaa Hänen johdatukseensa, rakkauteensa ja oikeudenmukaisuuteensa.

• kaminakuumaksi

Sanassa on kuvattu tapahtunutta hautojen avautumista: ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle. Jeeuksen ylösnouseksen jälkeinen hautojen avautumien oli pienimuotoinen.
        Jeesus puhui tulevaisuudessa tapahtuvasta kuolleitten ylösnousemuksesta: Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen. Sanan mukaan on kahdenlainen ylösnousemus: 'on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.'
        Tuhatvuotisen valtakunta toteuttaa Jumalan Israelilaisille antamat lupaukset Messias kuninkaasta.
        Jeesus palaa takaisin silloin kuin Israelin kansa kokonaisuutena huutaa avukseen Messias kuningastaan. Vartijasi korottavat äänensä, kaikki he riemuitsevat, sillä he näkevät silmästä silmään, kuinka Herra palajaa Siioniin.
        Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.
        Jeesuksen paluusta on kirjoitettu: minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa... Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.
        Jeesus sapuu Googin eli Harmageddonin sodan keskellä taivaallisen sotajoukon kanssa. 'Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja'. Mutta sinä päivänä, jona Goog karkaa Israelin maahan, sanoo Herra, Herra, nousee minun vihani hehku. Ja minä kutsun häntä vastaan kaikille vuorilleni miekan, sanoo Herra, Herra: toisen miekka on oleva toista vastaan.
        Hänen (Jeesuksen) jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti.

• Voihanvitalis

Jaak.2:24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista, eikä ainoastaan uskosta.

• kaminakuumaksi

Voihanvitalis, Jaakob puhuu uskon teoista. Aabraham eli ennen kuin Mooseksen lakia oli edes annettu.
      "Uskon kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa, hän, joka oli lupaukset vastaanottanut."
      Mooseksen laissa ei ole käskyä uhrata ihmisiä.

• Kirjakääröt

Jaak.2:21 Biblia (1776) Eikö Abraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskautetuksi osoitettu, kuin hän poikansa Isaakin alttarille uhrasi?

• kaminakuumaksi

"jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä".

• Samaatietä

Raamatussa taitaa olla ainoa kohta tuo, missä Jeesus sanoo ristinryövärille paratiisistä, kun kerrotaan, mitä tapahtuu heti kuoleman jälkeen.
      Ryöväri oli ensi hedelmä, hän oli ensimmäinen Jeesuksen kuoleman jälkeen uskoon tulleista , ymmärtäisin.
      Ja Jeesus lupasi, että hän pääsisi paratiisiin Jeesuksen kanssa.
      Tosin Jeesus meni tuonelaan, jossa muistatte, miten Hän saarnasi.
      Voisiko olla niin, että Jeesus ikäänkuin saatteli ryövärin paratiisiin ja sen jälkeen meni tuonelaan?
      Nämähän ei ole autuuskysymyksiä, vaan teologisia oppinäkemyksiä.

Ylösnousemuksesta. Niitähän on siis kaksi. Ensimmäistä toiset kutsuvat ylöstempaukseksi.

• TällaisiaAjatelmia

Tässä kolme (irtiotettua lausetta ylösnousemuksista:

*Ilm. 20:6
        Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.

"Ensimmäinen ylösnousemus"? Tuo kuuluisa "Tempaus" (jossa uskovat "temmataan ylös pilviin", siitä tuo vapaidensuuntien käyttämä termi). Klassinen kristinusko ei muuten ole koskaan opettanut "Tempausta", vaan ainoastaan yhden ylösnousemuksen, silloin aikojen lopulla, kun nousemme viimeiselle tuomiolle. Tempaus-oppi = kiliasmi, syntyi vapaissasuunnissa joskus 1700-luvun lopulla.

Autuas ja pyhä. "Autuas" (vanhaa suomea) = äärimmäisen / taivaallisen onnellinen.

Hallitsevat Kristuksen pappeina "ne tuhat vuotta". Tässä siis tempausoppiinkin kuuluva opin juuri, millenialismi = oppi Tuhatvuotisesta valtakunnasta.

Itseään nk. jehovantodistajiksi kutsuvat puhuvat myös "tuhatvuotisesta valtakunnasta", mutta se oppi ei ole sama kuin "kristinuskoon" kuuluvaa kiliasmia ja millenialismia (tätäkin klassisessa kristinuskon kirkoissa pidetään harhaoppina), nk. vapaidensuuntien tavoin opetetaan.

Koska itse lapsuudestani asti olen helluntaiseurakunnissa kuullut tätä tempaus-oppia, on itselläni jäänyt sellainen varauksellinen usko siihen, sillä Raamatun UT:sta voi todellakin lukea viitteitä tällaisesta tapahtumasta. Itselleni on myöhemmin ollut yllätys, etteivät esim. katoliset kirkot ja luterilainen kirkko opeta "tempausta", vaan ainoastaan yhden ylösnousemuksen. Olin aina luullut, että tempaus-oppi olisi kuulunut myös jo vanhan kristinuskon opetuksiin.

Toinen kuolema? Toisinsanoen: kadotustuomio. Jumalatonhan kaiketi kuolee "kahdesti": fyysisesti ja vielä lopullisesti kadotuksessa. Josta vois olettaa, että Helvetti ei ole ikuinen, vaan se on paikka, jossa "kuollaan" toisen ja ilm. viimeisen kerran....?

Luuk. 14:14
        niin sinä olet oleva autuas, koska he eivät voi maksaa sinulle; sillä sinulle maksetaan vanhurskasten ylösnousemuksessa."

Elikä: jo heti Paratiisissa voimme alkaa viettää nk, kissanpäiviä, perustuen siihen hengellisyyteen joka meissä eli ja sen vaikuttamiin hengenhedelmiin. Minulla on jo varaus vetämässä pienestä vuoristomökistä jonkin yksinäisen lammen, tai saa se olla järvikin, rannalla.

Joh. 11:24
        Martta sanoi hänelle: "Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä".

Tässä Martta puhuu yhdestä ylösnousemuksesta, sillä hän on tuon ajan, ilm. muutoinkin teologisesti jotakuinkin oppimaton juutalaisnainen, eikä juutalaisuus tiedä tempauksista vieläkään mitään. Tuon ajan synagoogissa miehet keskustelivat hengellisiä ja jos viitseliäisyyttä oli, kertoivat jotain vaimoilleenkin. Toisalta, miehillä on kautta aikain ollut tapanaan pitää kaikenlaista tietoa itsellään. Tämä pönkittää heidän valtaansa naisiin nähden. Edelleen, myös lähi-idässä, monissa paikoin kielletään naisilta koulunkäynti.

"Tieto on valtaa". Mutta tieto on myös rikkaus, jota kuuluu jakaa.

• Samaatietä
        TällaisiaAjatelmia kirjoitti:

Tässä kolme (irtiotettua lausetta ylösnousemuksista:

*Ilm. 20:6
        Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.

"Ensimmäinen ylösnousemus"? Tuo kuuluisa "Tempaus" (jossa uskovat "temmataan ylös pilviin", siitä tuo vapaidensuuntien käyttämä termi). Klassinen kristinusko ei muuten ole koskaan opettanut "Tempausta", vaan ainoastaan yhden ylösnousemuksen, silloin aikojen lopulla, kun nousemme viimeiselle tuomiolle. Tempaus-oppi = kiliasmi, syntyi vapaissasuunnissa joskus 1700-luvun lopulla.

Autuas ja pyhä. "Autuas" (vanhaa suomea) = äärimmäisen / taivaallisen onnellinen.

Hallitsevat Kristuksen pappeina "ne tuhat vuotta". Tässä siis tempausoppiinkin kuuluva opin juuri, millenialismi = oppi Tuhatvuotisesta valtakunnasta.

Itseään nk. jehovantodistajiksi kutsuvat puhuvat myös "tuhatvuotisesta valtakunnasta", mutta se oppi ei ole sama kuin "kristinuskoon" kuuluvaa kiliasmia ja millenialismia (tätäkin klassisessa kristinuskon kirkoissa pidetään harhaoppina), nk. vapaidensuuntien tavoin opetetaan.

Koska itse lapsuudestani asti olen helluntaiseurakunnissa kuullut tätä tempaus-oppia, on itselläni jäänyt sellainen varauksellinen usko siihen, sillä Raamatun UT:sta voi todellakin lukea viitteitä tällaisesta tapahtumasta. Itselleni on myöhemmin ollut yllätys, etteivät esim. katoliset kirkot ja luterilainen kirkko opeta "tempausta", vaan ainoastaan yhden ylösnousemuksen. Olin aina luullut, että tempaus-oppi olisi kuulunut myös jo vanhan kristinuskon opetuksiin.

Toinen kuolema? Toisinsanoen: kadotustuomio. Jumalatonhan kaiketi kuolee "kahdesti": fyysisesti ja vielä lopullisesti kadotuksessa. Josta vois olettaa, että Helvetti ei ole ikuinen, vaan se on paikka, jossa "kuollaan" toisen ja ilm. viimeisen kerran....?

Luuk. 14:14
        niin sinä olet oleva autuas, koska he eivät voi maksaa sinulle; sillä sinulle maksetaan vanhurskasten ylösnousemuksessa."

Elikä: jo heti Paratiisissa voimme alkaa viettää nk, kissanpäiviä, perustuen siihen hengellisyyteen joka meissä eli ja sen vaikuttamiin hengenhedelmiin. Minulla on jo varaus vetämässä pienestä vuoristomökistä jonkin yksinäisen lammen, tai saa se olla järvikin, rannalla.

Joh. 11:24
        Martta sanoi hänelle: "Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä".

Tässä Martta puhuu yhdestä ylösnousemuksesta, sillä hän on tuon ajan, ilm. muutoinkin teologisesti jotakuinkin oppimaton juutalaisnainen, eikä juutalaisuus tiedä tempauksista vieläkään mitään. Tuon ajan synagoogissa miehet keskustelivat hengellisiä ja jos viitseliäisyyttä oli, kertoivat jotain vaimoilleenkin. Toisalta, miehillä on kautta aikain ollut tapanaan pitää kaikenlaista tietoa itsellään. Tämä pönkittää heidän valtaansa naisiin nähden. Edelleen, myös lähi-idässä, monissa paikoin kielletään naisilta koulunkäynti.

"Tieto on valtaa". Mutta tieto on myös rikkaus, jota kuuluu jakaa.

Makustelen ja palaan asiaan.
        Tieto katoaa, mutta rakkaus pysyy, eikös se niin ollut 😉

• Eikö olekin erikoista, että kun taivas on niin keskeinen asia kristinuskossa, kuitenkaan Raamattu ei puhu siitä sanaakaan?

• kirjakääröt

Raamattu puhuu taivasten valtakunnasta. Paavali sanoo erään käyneen kolmannessa taivaassa.

2. Kor. 12:2 Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen. Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala.

• kirjakääröt kirjoitti:

Raamattu puhuu taivasten valtakunnasta. Paavali sanoo erään käyneen kolmannessa taivaassa.

2. Kor. 12:2 Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen. Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala.

No sanotaan sitten vaikka että aika vähän puhuu Raamattu paikasta nimeltä taivas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4249
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1213
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      908
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      113
      842
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      827
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      816
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      779
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      763
    Aihe