ehtoollisesta

Luin Martti Lutherin opetuksia ehtoollisesta. Luther kirjoittaa mm. seuraavasti: nauttikoon tahi jakakoon sakramenttia vaikka heittiö, hän nauttii oikean sakramentin, toisin sanoen Kristuksen ruumiin ja veren, aivan yhtä varmasti kuin se, joka hoitaa sitä mahdollisimman kelvollisesti. Eihän se perustu ihmisten pyhyyteen, vaan Jumalan Sanaan.

Tästä heräsi kysymys, että miksi maallikot eivät voi yhtä hyvin jakaa ehtoollista kuin papitkin? Toisaalta tällainen heittiö kuin minä voi osallistua ehtoolliselle vaikka en mikään esimerkillinen matkamies olekaan. Olen pitänyt itseäni useita vuosia kelvottomana ehtoollisvieraana. Olen tyytynyt lähinnä sivusta seuraamaan kun "paremmat" kristityt ovat ahkerasti ehtoolliselle osallistuneet. Luther ei pidä kaltaistani edes kristittynä.

13

1246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasse-setä

Kun ehtoollisasiat ovat ajankohtaistuneet, pitäisi rauhassa tuumailla, miten se alkukirkossa vietettiin.
      Jos me taistelemme nykyisen menettelyn puolesta tai kiivailemme omiin käsiin ottamisen puolesta siksi, että asetus-sanat ovat muuttuneet/ei muuttuneet, on lähtökohta väärä.

Meidän pitäisi palata alkuun ja löytää se tapa, miten , kuka, missä, milloin ehtoollista vietettiin ihmisten keskuudessa, jotka olivat nähneet Herran ja murtaneet leipää hänen kanssaan.

Voisi olla, että ilman kiivautta löytyisi oikea menettely. Minä en tiedä täsä asiaa ja jään mielenkiinnolla seuraamaan, mitä asiaa tuntevat saavat tästä irti.

• pappi

Hätäkasteen ja ehtoollisen kuolevalle
      voi toimittaa kuka tahansa,
      joten yleinen pappeus toteutuu noissa asioissa

mutta seurakunnan järjestyksen kannalta
      on asetettu sakramenttien jakamisen virka,
      mikä on ihan hyvä asia käytännön syistä

eihän olisi yhteyttä rakentavaa jos joka
      talossa vietettäisiin omaa ehtoollista su-aamuna,
      parempi on että tultaisiin kaikki yhteen rakentumaan, tästäkin tietysti voidaan olla
      montaa mieltä,
      mutta opetus alkaa yleensä olla vähän joka
      puolella mitä vain jos kaikki 'kukat
      saisivat kukkia' miten tahtovat

ymmärtääkseni juuri tämän takia että järjestys
      säilyisi on papin virka asetettu,
      pappihan voi ottaa eht. avustajaksi ja jakajaksi
      lähes kenet tahansa, joten siinä yleinen
      pappeus on noussut taas esiin

tallaisia ajatuksia

• tarvitaan

hätäkastetta? Eihän viaton lapsi kuolemallaan joudu kadotukseen. Hänellä on vain ja ainoastaan perisynti, mutta Jeesus opettaa että lasten on taivaanvaltakunta. Eli lapsi perii vanhurskaan osan lapsenuskolla.

• Suntio..
        tarvitaan kirjoitti:

hätäkastetta? Eihän viaton lapsi kuolemallaan joudu kadotukseen. Hänellä on vain ja ainoastaan perisynti, mutta Jeesus opettaa että lasten on taivaanvaltakunta. Eli lapsi perii vanhurskaan osan lapsenuskolla.

Kirkolla on ollut tai on sellainen harhakäsitys ettei kastamaton lapsi tule autuaaksi. Mutta tämähän ei pidä paikkansa. Tämä hätäkaste on rauhoittanut lapsen vanhimpia, jos nyt tuo lapsi kuolee ennen kuin lasta keretään kastamaan normaalissa ajassa noin 1-3 kk sisällä. Kastamaton lapsi tulee kyllä autuaaksi sen lunastustyö seurauksella minkä Jeesus on suorittanut kaikkien edestä.

• Marttiveli
        tarvitaan kirjoitti:

Raamattu ei missään puhu lapsenuskosta. Se on myytti.
        Jeesus puhuu vain "jotka uskovat minuun".
        Kaste on Jumalan sana näkyvässä muodossa.
        Sitä ei ole syytä väheksyä

• Martin veli
        Marttiveli kirjoitti:

Raamattu ei missään puhu lapsenuskosta. Se on myytti.
        Jeesus puhuu vain "jotka uskovat minuun".
        Kaste on Jumalan sana näkyvässä muodossa.
        Sitä ei ole syytä väheksyä

Jotka uskovat minun päälleni tarkoittaneen juuri uskoa kritukseen.

• Marttiveli
        Martin veli kirjoitti:

Jotka uskovat minun päälleni tarkoittaneen juuri uskoa kritukseen.

Entä sitten?
        Osaahan sen jokainen lukea, "jotka uskovat minun päälleni".

Sinäkin kenties uskot, mutta ei sekään tarkoita, että kaikki maailman ihmiset uskovat.
        Jeesus puhui sellaisista lapsista, jotka olivat tulleet Vapahtajan luo, kuulemaan häntä, joita hän kosketti.

Kosketuksellaan Jeesus paransi sokean Bartimeuksen, mutta ei se tarkoita, että koko maailman sokeat olisivat saaneet näkönsä.

Jeesus siis puhuu niistä, jotka uskovat....

Raamattu ei kuitenkaan missään opeta, että
        kukaan, lapsi tai aikuinen, uskoo ilman Sanaa ja Kristusta. Jos tällainen paikka Raamatussa on, kertokaa minullekin.
        Missä uskotaan tosta vaan, geeniperäisesti ilman sanaa. Se on järkeisoppia.

• p_EL_erin
        Marttiveli kirjoitti:

Entä sitten?
        Osaahan sen jokainen lukea, "jotka uskovat minun päälleni".

Sinäkin kenties uskot, mutta ei sekään tarkoita, että kaikki maailman ihmiset uskovat.
        Jeesus puhui sellaisista lapsista, jotka olivat tulleet Vapahtajan luo, kuulemaan häntä, joita hän kosketti.

Kosketuksellaan Jeesus paransi sokean Bartimeuksen, mutta ei se tarkoita, että koko maailman sokeat olisivat saaneet näkönsä.

Jeesus siis puhuu niistä, jotka uskovat....

Raamattu ei kuitenkaan missään opeta, että
        kukaan, lapsi tai aikuinen, uskoo ilman Sanaa ja Kristusta. Jos tällainen paikka Raamatussa on, kertokaa minullekin.
        Missä uskotaan tosta vaan, geeniperäisesti ilman sanaa. Se on järkeisoppia.

Sinun kaimasi, Martti L. toteaa kirkkopostillassaan, että kastamaton lapsi on autuas, koska sillä on usko.
        Mistä lie saanut sellaisen ymmärryksen?

• asiallisesta vastauksesta. Muuten keskustelu näyttkikin harhautuvan taas toisen sakramentin puolelle. Oikeastaan olisin halunnut vielä kuulla mielipiteitä siitä kuka on kelvollinen ehtoollisvieras?

• Lasse-setä

Odotin todella saavani tietoa ehtoollisen vietosta, ennen, kuin se on sidottu virkaan ja virka teologisiin opintoihin. Onhan täytynyt olla erilaista käytäntöä, kun Jeesus ei asiasta sanonut mitään tarkempaa.

• el-kirahwi
        Lasse-setä kirjoitti:

Odotin todella saavani tietoa ehtoollisen vietosta, ennen, kuin se on sidottu virkaan ja virka teologisiin opintoihin. Onhan täytynyt olla erilaista käytäntöä, kun Jeesus ei asiasta sanonut mitään tarkempaa.

Yritin vastata El-Doradon aloitukseen jo lähes viikko sitten, mutta nettiyhteyteni kotona lopetti toimintansa juuri sillä hetkellä (ilmeisesti ADSL-modeemi meni rikki), eikä ole toiminut sen jälkeen. Lyhyesti kuitenkin viestini sisältö oli seuraava.

Ensinnäkin minun mielestäni olennaista ei ole se kuka ehtoollisen jakaa, vaan se kuka ehtoollisen toimittaa. Varhaiskristillisellä ajalla ehtoollisen jakajina saattoivat toimia jopa naispuoliset diakonissat viedessään ehtoollista kotiin sairaille naispuolisille seurakunnan jäsenille (diakonissat eivät kuitenkaan toimittaneet ehtoollisen siunaamista/pyhittämistä).

Ehtoollisen toimittaminen sen sijaan tapahtui aluksi kunkin seurakunnan "pääpapin" eli piispan toimesta (kr. episkopos). Vähitellen kuitenkin käytännöksi vakiintui, että jokaisessa kirkossa ei ollut omaa piispaa vaan piispa delegoi ehtoollisen toimittamisen tavallisille papeille (kr. presbyteros) valtuuttaen heidät toimittamaan ehtoollisen hänen sijastaan.

Alkukirkossa ei siis ollut mitään ehtoollisanarkiaa, jossa jokainen sai toimittaa ehtoollisen milloin ja missä halusi, vaan kyseessä oli seurakunnan yhteinen juhla, jonka voi toimitta ainoastaan siihen valtuutettu henkilö.

Ydinkysymys tässä onkin minun mielestäni, miten valtuuttaminen tähän ehtoollisen toimittamiseen tapahtuu.

Tapahtuuko se apostoleilta periytyen katkeamattomana kättenpäällepanemisen ketjuna?

Vai tapahtuuko se paikallisseurakunnan valtuuttamana? Ja jos se tapahtuu paikallisseurakunnan valtuuttamana, mitkä ovat ne olosuhteet, joissa voidaan siirtyä entisen ehtoollisyhteyden ulkopuolelle, ja perustaa uusi valtuuttamalla omasta keskuudestaan henkilöt toimittamaan ehtoollisen?

Itse olen taipuvainen pitämään apostoleilta periytyvää valtuutusta oikeana.

• Lasse-setä
        el-kirahwi kirjoitti:

Yritin vastata El-Doradon aloitukseen jo lähes viikko sitten, mutta nettiyhteyteni kotona lopetti toimintansa juuri sillä hetkellä (ilmeisesti ADSL-modeemi meni rikki), eikä ole toiminut sen jälkeen. Lyhyesti kuitenkin viestini sisältö oli seuraava.

Ensinnäkin minun mielestäni olennaista ei ole se kuka ehtoollisen jakaa, vaan se kuka ehtoollisen toimittaa. Varhaiskristillisellä ajalla ehtoollisen jakajina saattoivat toimia jopa naispuoliset diakonissat viedessään ehtoollista kotiin sairaille naispuolisille seurakunnan jäsenille (diakonissat eivät kuitenkaan toimittaneet ehtoollisen siunaamista/pyhittämistä).

Ehtoollisen toimittaminen sen sijaan tapahtui aluksi kunkin seurakunnan "pääpapin" eli piispan toimesta (kr. episkopos). Vähitellen kuitenkin käytännöksi vakiintui, että jokaisessa kirkossa ei ollut omaa piispaa vaan piispa delegoi ehtoollisen toimittamisen tavallisille papeille (kr. presbyteros) valtuuttaen heidät toimittamaan ehtoollisen hänen sijastaan.

Alkukirkossa ei siis ollut mitään ehtoollisanarkiaa, jossa jokainen sai toimittaa ehtoollisen milloin ja missä halusi, vaan kyseessä oli seurakunnan yhteinen juhla, jonka voi toimitta ainoastaan siihen valtuutettu henkilö.

Ydinkysymys tässä onkin minun mielestäni, miten valtuuttaminen tähän ehtoollisen toimittamiseen tapahtuu.

Tapahtuuko se apostoleilta periytyen katkeamattomana kättenpäällepanemisen ketjuna?

Vai tapahtuuko se paikallisseurakunnan valtuuttamana? Ja jos se tapahtuu paikallisseurakunnan valtuuttamana, mitkä ovat ne olosuhteet, joissa voidaan siirtyä entisen ehtoollisyhteyden ulkopuolelle, ja perustaa uusi valtuuttamalla omasta keskuudestaan henkilöt toimittamaan ehtoollisen?

Kertomasi järjestys on edellyttänyt jo seurakunnassa jonkinasteista järjestäytymistä, siis ei ihan alkuperäinen menettely. Seurakunnat ovat järjestäytyneet ja piispat ja presbyteerit on valittu tehtäviinsä.

Tietenkin on niin, ettei johonkin käytäntöön ole syytä puuttua ennen,kun asiasta on varma tieto, että nykyinen käytäntö olisi jotenkin väärä.

Voipi olla niin, että meidän tavallisten ihmisten on hyvä pitäytyä siinä evankeliumin virassa, että saarnaamme toisillemme rauhan evankeliumia. Usko syntisi anteeksiannetuiksi Kristuksen tähden.

• el-kirahwi kirjoitti:

kun vastasit. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
        Taitaa sitten ev. lut. kirkossa olla asiat hoidossa alkukirkon mallin mukaan, joten minulle riittää se kunhan eivät sitä liikaa mene muuttamaan.

Apostoleilta periytyvän valtuutuksen mukaan ehtoollinen voidaan sitten omiinkin käsiin ottaa, jos sukset menee liikaa ristiin Suomen ev. lut. kirkon kanssa. Joten ei syytä huoleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      56
      7207
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      719
      3370
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      148
      1650
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      278
      1530
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1240
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      233
      1173
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1134
    Aihe